Vyplňto.cz > Rady a tipy > Deset rad pro získání respondentů pro Váš průzkum

Deset rad pro získání respondentů pro Váš průzkum

Vytvořili jste si na Vyplnto.cz průzkum, a potřebujete co nejvíce respondentů? Přečtěte si tipy, které se osvědčily uživatelům služby Vyplňto.cz!

Veškeré tipy jsou univerzální pro naprostou většinu průzkumů. V rámci Vašeho dotazníku byste měli mít dostatečný počet segmentačních otázek, které Vám pomohou vybrat respondenty, kteří jsou pro Váš průzkum relevantní.

Napište na téma svého průzkumu článek na blog nějakého zpravodajského deníku

Nejnáročnější, avšak zpravidla nejefektivnější formu prezentace Vašeho dotazníku vůči široké veřejnosti Vám zajistí blogy velkých zpravodajských serverů, na které můžete začít psát ze dne na den. Zaujměte čtenáře vhodným titulkem, napište krátkou a klidně i lehce provokativní úvahu na téma Vašeho průzkumu, a na závěr umístěte odkaz na Váš dotazník na Vyplnto.cz.

I když se Vám nepodaří pravděpodobně dostat Váš příspěvek na titulní stranu serveru, stejně získáte stovky čtenářů (potenciálních respondentů). Divili byste se, kolik lidí blogy zpravodajských serverů čte!

Vhodné blogy: Idnes.cz, Respekt.cz, Lupa.cz a mnohé další...

Poznámka: Pokud máte svůj vlastní blog, může být výhodné zveřejnit odkaz i na něm. Nicméně pokud Váš blog nenavštěvuje alespoň 1000 návštěvníků denně, vyplatí se využít spíše služeb velkých zpravodajských serverů.

Kontaktujte online magazíny s žádostí o pomoc výměnou za poskytnutí výsledků

Výsledky průzkumů jsou vděčným tématem nejen během okurkové sezóny. Máte-li Váš průzkum na nějaké atraktivní téma (sex, drogy, muži vs. ženy, ...), určitě má smysl kontaktovat redaktory online magazínů se žádostí o spoluúčast na provádění průzkumu, výměnou za poskytnuté výsledky.

Z hlediska propagace dotazníků jsou nejvhodnější menší až střední magazíny s návštěvností v řádech jednotek až desítek tisíc lidí denně (větší magazíny budete mít pravděpodobně problém přesvědčit). Inspirací Vám mohou být například weby na Toplistu (zajímavé jsou zejména weby z kategorií "časopisy", "webziny",…).

Nezapomeňte, že dnes již existují i weby orientované na seniory!

Využijte naplno Facebook!

Nejvýznamnějším zdrojem respondentů (řádově okolo 15%) je dlouhodobě sociální síť Facebook. Máte-li dostatek přátel (50+), můžete zkusit spustit „sněhovou kouli” v podobě „žádosti o vyplnění dotazníku a rozeslání všem dalším přátelům”.

Někteří zadavatelé průzkumů na Vyplnto.cz vytvářejí pro své průzkumy také „fanouškovské” stránky, kde se svými respondenty komunikují a prozrazují případně i nějaké „zákulisní” informace. Facebookové „fanstránky” jsou cenným zdrojem nejen respondentů, ale především kvalitní zpětné vazby.

Kontroverzní, nicméně možnou metodou získávání respondentů, je sdílení odkazu na dotazník v rámci cizí „fanstránky”. Pokuste se domluvit s administrátory fanstránek, které se věnují Vašemu tématu, zda by nebyli ochotni sdílet odkaz na Váš dotazník. V extrémních případech může být řešením i nákup odkazu např. prostřednictvím Webtrhu (nečekejte však zázraky - pokud si koupíte zveřejnění odkazu na nevyhraněné fanstránce, zodpoví jej maximálně 0.01 - 0.1% fanoušků, převážně studentů SŠ).

Přispívejte do diskusí pod relevantní články

Naleznete-li někde zajímavý článek, který se týká tématu Vašeho průzkumu, relevantně jej okomentujte a doplňte jej o odkaz na Váš dotazník. Respektujte přitom pravidla diskuse a zvyklosti na daném serveru - pokud si provozovatel vysloveně nepřeje zasílání odkazů do diskuse, zbytečně jej nedrážděte. Vždy také uveďte účel sběru dat a co budete chtít zjistit.

V mnoha případech (zejména na blozích) je odkaz na Váš dotazník lépe přijímán, pokud se ještě PŘED publikováním odkazu dohodnete s autorem článku (případně se můžete zkusit dohodnout s autorem článku ve smyslu rady č. 2).

Tip: Relevantní články nalezněte pomocí Googlu, a to zadáním názvu Vašeho průzkumu. Pokud žádný relevantní článek tímto způsobem nenaleznete, velmi pravděpodobně máte vymyšlený špatný název dotazníku.

Podělte se o odkaz na chatu

Jakkoli jsou chaty „mrtvé”, stále na ně chodí stovky až tisíce lidí. Vyberte si místnost s největším množstvím znuděných lidí, a zabavte je svým dotazníkem. Respektujte pravidla daného chatu – je-li chat moderovaný, zeptejte se moderátora, zda můžete odkaz zveřejnit.

Tip: Většina moderátorů z moderování nemá více než prestiž a úctu ostatních, polechtejte jejich ego!

Požádejte o pomoc organizace a weby, které se zabývají tématem Vašeho průzkumu

Zejména v případě průzkumů v neziskové nebo dokonce dobročinné sféře může být nejefektivnějším způsobem získání respondentů kontaktování organizací nebo webů, které se danou problematikou zabývají. Ať už se jedná o skautské oddíly, domovy důchodců, útulky pro zvířata nebo malé nemocnice, vždy existuje velká naděje, že Váš dotazník předají návštěvníkům svých stránek.

Oslovte své respondenty emailem

V některých případech se nevyhnete zaslání emailů přímo jednotlivým respondentům, zejména pokud například budete chtít mapovat názory drobných podnikatelů. Kontakty naleznete v databázích firem typu Firmy.cz.

Každá firma se pochopitelně snaží uchránit svá interní data před konkurencí a velmi nerada dostává na email zprávy, které jí nepřinesou zisk. Při komunikaci proto tyto skutečnosti mějte na paměti, a přizpůsobte jim obsah a formu žádosti - nezapomeňte uvést účel a cíl Vašeho průzkumu, rozsah využití získaných dat a zdroj, ze kterého jste získali kontakt. Budete-li rozesílat hromadný email na více adres, ujistěte se, že emailové adresy vkládáte do pole „skrytá kopie” (Bcc) – máloco otráví potenciálního respondenta více než fakt, že je jeho emailová adresa v seznamu společně s dalšími stovkami jiných emailových adres.

V případě provádění průzkumů ve firmách by měl být dotazník neveřejný (bez zveřejnění výsledků respondentům), zároveň by dotazník neměl obsahovat reklamu (vzhledem ke kontextu by se pravděpodobně zobrazila reklama na konkurenci oslovené firmy - vypnout reklamu můžete v rámci produktu Vyplňto Premium).

Poznámka: Pakliže bude Váš dotazník čistě na nekomerční bázi (např. za účelem napsání diplomové práce), nemusíte se obávat nařčení z "rozesílání nevyžádaných obchodních sdělení".

Oslovte své respondenty osobně

Přestože je hledání respondentů na internetu časově značně efektivní, existují skupiny respondentů, které nejlépe získáte v "offline světě" – ať už se jedná o úzké skupiny respondentů (např. obyvatelé jedné vesnice, zákazníci cukráren v jedné čtvrti, návštěvníci festivalu) nebo skupiny respondentů, které se na internetu příliš nevyskytují (senioři). Vytvořte si papírovou verzi dotazníku a vyražte mezi lidi! Sebraná data poté můžete přepsat do systému Vyplnto.cz (ujistěte se, že máte vypnutou kontrolu unikátní IP) a nechat si vygenerovat veškeré výstupy (ušetříte si práci minimálně při tvorbě tabulek a grafů).

Maximalizujte procento úspěšně vyplněných dotazníků

Z dlouhodobých statistik (vzorek 5200 dotazníků) vyplývá, že dotazník vyplní v průměru cca 57% lidí, kteří zobrazí jeho titulní stránku (= kliknou na něj). Méně než 40% úspěšnost má cca 30% dotazníků, naopak 20% dotazníků dosahuje úspěšnosti vyšší než 80%.

Přestože úspěšnost vyplnění určují také faktory, které patrně nebudete mít možnost příliš ovlivnit (téma dotazníku, délka), něco pro zvýšení úspěšnosti přecejen udělat můžete.

Nejdůležitější je zkusit si dotazník cvičně několikrát vyplnit, a zkusit se přitom vžít do pozice různých skupin respondentů. U každého „typového respondenta” se poté u každé otázky zkuste zamyslet, zda nebude mít problém otázku zodpovědět (vybere si z nabízených odpovědí) a zda po něm vůbec odpověď budete potřebovat (spíše než nepovinné otázky používejte větvení dotazníku a přeskakujte otázky, na které daný respondent nemusí nebo dokonce nemá odpovídat). Pokud si nejste jisti, zda si respondent bude schopen vybrat z nabízených odpovědí, ponechejte možnost vepsání vlastní odpovědi.

Bedlivě sledujte diskusní forum u Vašeho dotazníku – pokud bude mít devět respondentů s nějakou otázkou problém, desátý z nich se patrně o problému zmíní do diskuse. Do určitého počtu respondentů je možné dotazník opravit a dopsat chybějící odpověď (nebo dotazník jinak upravit), pakliže na chybu přijdete až v momentě, kdy dosáhnete více než třetiny z očekávaného počtu respondentů, je nejlepší začít s dotazováním zcela znovu. Není-li již na nové šetření čas, nezapomeňte ve vyhodnocení k dané otázce připsat poznámku, že získané údaje nemusí být průkazné, s ohledem na změnu otázky v průběhu šetření.

Úspěšnost vyplnění můžete zvýšit rovněž vhodným úvodním textem (nesmí být nicneříkající a zároveň nesmí být příliš dlouhý) nebo skrytím reklamy v rámci produktu Vyplňto Premium (určité procento lidí místo vyplnění dotazníku klikne na kontextovou reklamu, určité procento lidí reklama odradí už "z principu" a někteří v rychlosti nenaleznou tlačítko pro začátek vyplňování a zmateni odejdou).

Placená propagace na Vyplnto.cz

Zejména na jaře a na podzim je vhodná doba k využití placené propagace Vašeho dotazníku na Vyplnto.cz. Odkaz na Váš dotazník se spolu s krátkým úvodním textem (jedna věta pro získání pozornosti) zobrazí na stránce s průzkumy, všech dotazníků k vyplnění, Facebook fanstránce a především v zápatí všech děkovných stránek ostatních FREE průzkumů.

Ceník naleznete zde.

A JAK RESPONDENTY URČITĚ NEZÍSKÁVAT?
  • nepoužívejte služby pro zvýšení návštěvnosti stránek typu Websurf.cz - dle statistik na 1500 zobrazení dotazníku připadá méně než 10 úspěšných vyplnění (jedná se tedy o zbytečné zatěžování serveru Vyplnto.cz; v případě zjištění propagace dotazníku touto metodou okamžitě kontaktuji správce služby pro zvýšení návštěvnosti se žádostí o zastavení kampaně)
  • nevkládejte odkaz na diskusní fora, která nemají s tématem dotazníku nic společného nebo jejichž administrátoři nemají rádi vkládání odkazů na externí servery (vždy čtěte pravidla daného fóra); neposouvejte uměle svůj příspěvek v diskusi nahoru (neustálými reakcemi typu "up")
  • nevkládejte odkaz na Váš dotazník do diskusí u dotazníků na Vyplňto.cz, pokud nemají dotazníky společné téma (pokud vložíte odkaz na Váš průzkum ke všem aktuálně probíhajícím průzkumům se slovy "vyplnila jsem ti dotazník, vyplň mi ho naoplátku taky", budou všechny tyto zprávy administrátorem nemilosrdně smazány)