Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Užívání IT na středních školách

Užívání IT na středních školách

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:David Lichtenberg
Šetření:23. 09. 2021 - 19. 12. 2021
Počet respondentů:46
Počet otázek (max/průměr):32 / 29.78
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:22,1 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.12:59
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Dobrý den, jmenuji se David Lichtenberg a jsem studentem Přírodovědecké fakulty Univerzity Hradec Králové. Studuji navazující magisterský obor učitelství matematiky a informatiky se zaměřením na vzdělávání pro střední školy.

Prosím Vás o vyplnění dotazníku na téma distanční výuky na středních školách v době nouzového stavu, uzavření škol. Data budou využita v diplomové práci. Vaše anonymita bude zajištěna.

Není-li uvedeno jinak, prosím zvolte vždy jen jednu odpověď. Jste-li vyzván/a k jejímu doplnění, napište prosím, co Vás k tématu napadá.

Děkuji za Váš čas a ochotu pomoci mi tímto způsobem.

Odpovědi respondentů

1. Na jaké činnosti práce s PC byla zaměřena výuka informatiky před pandemií covid-19? Uveďte prosím všechny možnosti, které se Vás týkají:

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
práce s Powerpointem3882,61 %82,61 %  
práce s textovým editorem (Word atd.)3576,09 %76,09 %  
práce s Excelem3473,91 %73,91 %  
základy programování1941,3 %41,3 %  
vyhledávání relevantních informací na internetu1839,13 %39,13 %  
bezpečnost digitálních technologií1226,09 %26,09 %  
práce s Photoshopem nebo jiným programem na úpravu fotografií1123,91 %23,91 %  
mobilní platformy a aplikace715,22 %15,22 %  
připojení různých zařízení (tiskárna apod.)613,04 %13,04 %  
práce s programy na vytváření videí510,87 %10,87 %  
c++ (cykly, funkce, pole), Latex, tvorba statických webových stránek (html, css)12,17 %2,17 %  
tvorba webových stránek12,17 %2,17 %  

Graf

2. Nyní prosím u každé položky zhodnoťte efektivitu výuky informatiky PŘED pandemií, tj. do jaké míry jste se ve výuce naučil/a danou činnost. Prosím ohodnoťte na stupnici 1-5, kde 1 = vůbec, 5 = maximálně ano:

Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.

PodotázkaPrůměrRozptyl
Připojení různých zařízení (tiskárna, skener apod.)2.1962.07
Práce s textovým editorem (Word apod.)3.8041.418
Práce s Excelem3.4131.677
Práce s Powerpointem3.9571.346
Práce s Photoshopem apod.1.9131.471
Programy na vytváření videí1.8261.622
Základy programování2.3482.183
Mobilní telefony aplikace2.5432.379
Vyhledávání relevantních informací na internetu3.372.363
Bezpečnost digitálních technologií2.8041.897

Graf

3. Jaké činnosti jste potřeboval/a pro zvládání online výuky? Opět prosím uveďte všechny možnosti, které se Vás týkají:

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
práce s textovým editorem (Word atd.)3167,39 %67,39 %  
práce s Powerpointem2963,04 %63,04 %  
připojení různých zařízení (tiskárna apod.)2758,7 %58,7 %  
vyhledávání relevantních informací na internetu2554,35 %54,35 %  
práce s Excelem2452,17 %52,17 %  
mobilní platformy a aplikace2145,65 %45,65 %  
bezpečnost digitálních technologií1021,74 %21,74 %  
práce s Photoshopem nebo jiným programem na úpravu fotografií1021,74 %21,74 %  
práce s programy na vytváření videí817,39 %17,39 %  
základy programování715,22 %15,22 %  
word24,35 %4,35 %  
vyjednávání s dodavateli IT a připojení12,17 %2,17 %  
práce se streamovacími programy (Teams, ZOOM)12,17 %2,17 %  

Graf

4. Jak probíhala výuka informatiky před pandemií covid-19?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
prakticky, vždy se jednalo o práci na počítači2145,65 %45,65 %  
převažovala práce na počítači, doplněná o teoretické vzdělávání v oblasti IT1430,43 %30,43 %  
vůbec se informatika nevyučovala510,87 %10,87 %  
bylo to tak na půl (teorie a praktická výuka na počítači)48,7 %8,7 %  
Nijak24,35 %4,35 %  

Graf

5. Připravilo Vás vzdělávání v informatice na SŠ k online výuce, která donedávna byla?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [určitě anootázka č. 7, spíše anootázka č. 7, spíše neotázka č. 6, určitě neotázka č. 6].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše ano2043,48 %43,48 %  
spíše ne1941,3 %41,3 %  
určitě ne613,04 %13,04 %  
určitě ano12,17 %2,17 %  

Graf

6. Prosím napište, v čem spatřujete nedostatky:

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

Hodně zbytečné teorie (zbytečné pro studenta sš, nepraktické - mnohem víc by mi do budoucna dala pokročila znalost Excelu, než základu Programovani) Málo hodin it výuky Vůbec se neřešilo tema bezpečnosti v kyberprostoru Také se nijak neřešila otázka ergonomie - spravny posez, nastaveni monitoru, cviky na úlevu rukou...

Málo vysvětlená látka, ne všichni všechno pochopí v rychlosti vysvětlené

ne

Nedá se říct, že by mě výuka na sš připravila na online výuku, neboť tak základní věci jako je např. práce ve wordu jsme nedělali, učila se na zš (jediné, co by se dalo říci, že jsem využila přímo ze sš, je znalost programu c++, v němž jsem si programovala některé složitější věci z matematiky, např. euklidův algoritmus, abych je nemusela počítat ručně).

Neustále jsme ve škole dělali jen prezentace

nevím

nevím

nevim

nevim

nic

nic

Nic k práci nás neučila

O programu využívaném k online výuce (Teams) jsem před pandemií neměla ani ponětí, seznámení bylo metodou samovýuky za pochodu.

photoshop

photoshop

Práce s informacemi, propojování více zařízení, řešení technických problémů

programování videí, práce s photoshopem, mobilní aplikace, bezpečnost digitálních technologií

různé vzorce

Trochu horší komunikace

v ničem

ve slabém signálu internetu i v nedokonalých platformách, které byly pro některé žáky uživatelsky složité

Výuka se nezaměřovala na LAN, síťové záležitosti ani vyjednávání s dodavateli

Vždy byla zadána práce.

word,powerpoint

Žádná teorie, velké zaměření na 'office' programy

7. Co hodnotíte kladně na výuce informatiky vzhledem k využití získaných poznatků v online výuce?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

---

Celkově to že jsme látku prošli od základu a učitelé nám neustále pomáhali s technikou když bylo za potřebí

Formátování prací v wrodu/textovém editoru

Informatika byl jediný předmět, který mi nevadil distanční formou.

j

Jak nahrát mluvený komentář k prezentaci do Powerpointu.

Lepší práce s wordem

muzu parit pri hodine

můžeme být na počítači

na online výuce jsem se naučila programovat a ještě jsem získala zakladní informace o počítači

naucila jswm se programovani s animaci :)

naučila jsem se toho víc protože jsem všechny aplikace a počítač používala kazdy den

Navržení kuchyně na stránkách ikey

nevim

Nevím

Nevím, většinu toho, co jsem opravdu potřebovala, už jsem znala ze základní školy.

nic

nic

Nic mě nenapada

nic mě nenapadá

Nic navíc mě nanaučila

Photoshop

photoshop

Práce s Powerpointem

Práce s powerpointem a s google účtem.

práce s textovým editorem

Práce s textovými editory.

práce ve worldu

Praci s office

Pro mě to moc nové informace nebyly, vše jsem zvládla a umělá z předešlých let, protože jsem k tomu byla vedene a orientována už jako malá

programování

programovani

programování a powerpoint

Přípravu na skvěle placené povolání

raději pracuji a studuji na pc

Snahu nasi p ucitelky

Určitě rozvíjení vyhledávání informací

V podstatě není co - základní ovládání komunikačních možností přes Internet jsme se stejně museli naučit za pochodu...

v pohodě

Všechno nějak pomohlo

Vyzkoušeli jsme si spoustu věcí na pc

z části ok

Ze sš nic, ze zš textové editory, programování v Excelu, Powerpoint...

zkušenosti s pc

žáci se lépe orientují v IT světě a učitelům občas pomáhájí

Že jsem se naučila hodně potřebných věcí ohledně počítače, které se mi mohou hodit.

8. Kdyby to bylo na Vás a měl/a jste vytvořit osnovu, obsah pro výuku informatiky na střední škole, jak byste informatiku na SŠ koncipoval/a, a to z hlediska počtu hodin informatiky během týdne?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
dvě2350 %50 %  
tři1021,74 %21,74 %  
jedna510,87 %10,87 %  
žádná48,7 %8,7 %  
čtyři36,52 %6,52 %  
pět12,17 %2,17 %  

Graf

9. Kdyby to bylo na Vás a měl/a jste vytvořit osnovu, obsah pro výuku informatiky na střední škole, jak byste informatiku na SŠ koncipoval/a, a to z hlediska počtu ročníků, ve kterých by měla být informatika vyučována?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
všechny2043,48 %43,48 %  
všechny mimo posledního ročníku1226,09 %26,09 %  
jen první817,39 %17,39 %  
Hodně záleží na typu a zaměření školy. Některé humanitární obory by klidně mohly mít informatiku jako jen velice okrajový předmět. Pokud jde například o gymnázia, tam bych dbala na to, aby všichni žáci ovládali nutné základy (textové editory, Excel, Powerpoint, základy programování...), dále jako volitelný předmět12,17 %2,17 %  
Jak kde12,17 %2,17 %  
2 ročníky 12,17 %2,17 %  
První dva12,17 %2,17 %  
Záleží na oboru12,17 %2,17 %  
první a druhý12,17 %2,17 %  

Graf

10. Kdyby to bylo na Vás a měl/a jste vytvořit osnovu, obsah pro výuku informatiky na střední škole, jak byste informatiku na SŠ koncipoval/a, a to z hlediska obsahu výuky (co by mělo být vyučováno). Uveďte prosím všechny možnosti, které považujete za důležité:

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
pracovat s kancelářským balíkem (Word, Excel, Powerpoint)3882,61 %82,61 %  
bezpečnost práce na internetu3678,26 %78,26 %  
pracovat s fotografiemi (editace apod.)3473,91 %73,91 %  
pracovat s různými komunikačními platformami (MS Teams, Google Classroom, Zoom apod.)3371,74 %71,74 %  
pracovat s tiskárnou, skenerem apod.3167,39 %67,39 %  
pracovat s videem (vytvořit, editovat)2963,04 %63,04 %  
pracovat s mobilními aplikacemi využitelnými pro online výuku2656,52 %56,52 %  
způsoby, jak uchovávat informace podávané v rámci online výuky (způsob zápisů, nahrávání přednášky, části přednášky apod.)2554,35 %54,35 %  
pracovat s intranetem, školním systémem2247,83 %47,83 %  
základy programování2247,83 %47,83 %  
prevence zdravotních obtíží způsobených dlouhodobým využíváním IT2043,48 %43,48 %  
sítě !12,17 %2,17 %  
Všče ostaní jsme potřebovali a škola nás to neučila, ale uměli jsme to12,17 %2,17 %  
Vše je důležité, záleží v jakém oboru se daný předmět vyučuje. Je zřejmé, že na IT oborech se toho bude probírat více než například na obrou praktické sestry. 12,17 %2,17 %  
tvorba webových stránek, práce s grafickými programy (Corel), editace zvukových stop (Audacity)12,17 %2,17 %  

Graf

11. Prosím označte Vaši úroveň digitální kompetence PŘED započetím online výuky, a to vždy na stupnici 1-5, kde 1 = vynikající, 5 = zcela nedostatečná (podobně, jako ve škole):

Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.

PodotázkaPrůměrRozptyl
Chápání informací, poznatků z digitálních materiálů2.3261.437
Komunikace prostřednictvím digitálních technologií21.043
Skupinová práce v online prostoru (sdílení informací, vytváření obsahů)2.2611.454
Vyhledávání informací v online prostoru2.131.2
Kritické zhodnocení zdrojů informací (které jsou odborné, lze jim věřit apod.)2.4780.902
Vytváření digitálních materiálů2.2830.811

Graf

12. Co Vám pomohlo získat digitální kompetence uvedené v předchozí otázce? Prosím zvolte všechny možnosti, které se Vás týkají:

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
výuka informatiky na základní škole2963,04 %63,04 %  
mé vlastní sebevzdělávání v oblasti IT2554,35 %54,35 %  
pokus omyl, nebát se experimentovat v oblasti IT2043,48 %43,48 %  
pomoc kamaráda nebo někoho jiného mimo rodinu, příbuzné1839,13 %39,13 %  
výuka informatiky na střední škole1532,61 %32,61 %  
odborná literatura, odborné zdroje na internetu1226,09 %26,09 %  
pomoc rodičů1021,74 %21,74 %  
pomoc někoho jiného z příbuzných919,57 %19,57 %  
doučování v oblasti IT36,52 %6,52 %  
praxe, brigáda12,17 %2,17 %  

Graf

13. A nyní prosím proveďte stejné hodnocení (Vaši úroveň digitální kompetence), ale K DOBĚ SOUČASNÉ, tj. v době, kdy již končí online výuka (1 = vynikající, 5 = zcela nedostatečná (podobně, jako ve škole):

Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.

PodotázkaPrůměrRozptyl
Chápání informací, poznatků z digitálních materiálů2.0221.195
Komunikace prostřednictvím digitálních technologií1.9571.216
Skupinová práce v online prostoru (sdílení informací, vytváření obsahů)2.2611.41
Vyhledávání informací v online prostoru2.0221.326
Kritické zhodnocení zdrojů informací (které jsou odborné, lze jim věřit apod.)2.3261.089
Vytváření digitálních materiálů2.0871.079

Graf

14. Co dnes umíte díky online výuce v oblasti IT (digitální gramotnosti) navíc?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

.

Asi nic

Asi nic nebo jen malé detaily, na začátku bylo důležité se naučit pracovat se školním systémem, kam nám zadávali úkoly, ale to šlo celkem rychle a do budoucna mi to k ničemu není.

Asi nic nového

být trpělivější s technikou

Jak pracovat s excelem, o bezpečnosti na internetu, jak pracovat na aplikacích využívaných pro výuku

je toho moc byl bych tu dlouho

k

Komunikovat a využívat online platformy (týmy).

Kritické myšlení

Lépe vyhledávat informace, pracovat online s ostatními lidmi

Lépe zhodnotit věrohodnost jednotlivých zdrojů, práce s elektornickými zdroji školy, google scholar atd.

Nahrávat mluvený komentář k prezentaci do Powerpointu, ovládat online komunikační nástroj s prezentací (Teams).

nebát se experimentovat a zkusit různé programování

Nevím

nevím

Nic

Nic

nic

nic

nic

nic

nic

Nic

nic

nic

Nic moc, spíše jsem si zvykla pracovat s programy, které jsem předtím neznala a nepotřebovala, než abych se naučila něco nového

Nic nového

nic vše jsem už uměla

Orientovat se ve lžích a manipulacích oficiálního mainstreamového zpravodajství Vyhledávat si skutečné informace a ověřovat je Pochopit, jakou cenzurou trpěli naši rodiče a jak se cenzura rozmáhá dnes

Ovládat ms teams Lépe komunikovat přes maily

powerpoint

Práce s excel atd

Práce s různými programy

pracovat na pc v office vytváření videí atd

pracovat s excelem

Pracovat s excelem.

pracovat s tiskármopu a se scenrem

Pracovat s Wordem

programování

programovat a pracovat lip v excelu

Přenést formát z wordu do PDF

psát rychle na klávesnici teda aspoń doufám

rychleji psát

Učivo, které se učíme pro mne nebylo nijak nové, takže nejspíše nic

Základy Programovaní, Základní znalosti Hardware

15. Zlepšily se Vaše schopnosti, dovednosti užívat digitální technologie k práci s informacemi vlivem distanční výuky?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše ano2350 %50 %  
spíše ne1021,74 %21,74 %  
určitě ano817,39 %17,39 %  
určitě ne510,87 %10,87 %  

Graf

16. Prosím doplňte, co se zlepšilo, jak, nebo co se nezlepšilo, proč:

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

---

.

Celkové porozumění

diky online vyuce jsem se lepe naucila na pc

Díky tomu, že jsem musela více pracovat například ve wordu, excelu apod, tak práce v těchto programech

m

moje aktivyta protože jsem líný

Nebylo úplně, co by se mělo zlepšit

Neměli nás co učit

Nemyslím si, že komunikace přes internet nebo sdílení materiálů, což je v podstatě všechno, co jsem pro distanční výuku potřebovala, mi předtím dělalo problém. Zkrátka asi moc nebylo co zlepšovat

Nevím

nevim

nevím

nevim

nevím

nezlepcilo se nic

nezlepšila se má programovací gramotnost

nic

nic

Nic ,protože jsem Lukáš.

Nic protože jsem Lukáš

nic se nezlepsilo

nic se nezlepšilo

Nově naučené věci nejsou v porovnání s jinými PC dovednostmi významné, sžití se s programem nebylo nijak zvláště náročné.

nové věci

nvm

Ovládání ms teams

Práce s elektronickými materiály, elektronická komunikace.

Práce s online komunikačními aplikacemi

Práce s počítačem.

pracovat v nějakých aplikací, rychleji psát (zav)

Přijde mi, že se nic nezlepšilo, nenaučila jsem se moc nového.

Rychlost práce na počítači, větší rozhled v této oblasti, hlavně kvůli nutnosti používání počítače nejen pro výuku ikt

Schopnost poradit si a nalézt

Spíše ne

V IT jsem se do slušné míry vyznala i před online výukou, takže jsem spíše využila to, co jsem již uměla.

Víceméně jsem vše uměla

vím jak pracovat s google prezentacemi

Vyučující s námi neustále řešil prezentace o covidu

Základy Programovaní, Základní znalosti Hardware

zlepšil jsem se v programovani

zlepšil jsem se v programování

zlepšila se práce po internetě a moje schopnosti a zájem pracovat

Zlepšila se rychlost v powerpointu , wordu, excelu

zlepšili se mé vědomosti

Zlepšilo se vše, co se týče vytváření dokumentů atd

17. Jak byste celkově ohodnotil/a svoji digitální gramotnost, kompetenci (opět na stupnici 1-5, 1 = vynikající, 5 = zcela nedostatečné):

Povinná otázka, respondent musel napsat číselnou odpověď.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
22043,48 %43,48 %  
31123,91 %23,91 %  
1919,57 %19,57 %  
4510,87 %10,87 %  
512,17 %2,17 %  

Statistická data byla pro následující výpočty očištěna o 5 % hodnot z každé strany.

Statistická polohaHodnota
Průměr:2.29
Minimum:1
Maximum:4
Variační rozpětí:3
Rozptyl:0.75
Směrodatná odchylka:0.86
Medián:2
Modus:2

Graf

18. Jaký byl Váš postoj k online výuce poté, co byla zavedena?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše vstřícný2350 %50 %  
velmi vstřícný1123,91 %23,91 %  
spíše odmítavý919,57 %19,57 %  
velmi odmítavý36,52 %6,52 %  

Graf

19. Změnil se nějak Váš postoj k online výuce poté, co jste ji absolvoval/a?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše ne1532,61 %32,61 %  
spíše ano1226,09 %26,09 %  
určitě ne1226,09 %26,09 %  
určitě ano715,22 %15,22 %  

Graf

20. Jaký je Váš přístup k online výuce nyní?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
vnímám ji neutrálně, ani kladně, ani záporně2350 %50 %  
vnímám ji kladněji1123,91 %23,91 %  
vnímám ji záporněji1021,74 %21,74 %  
nevím, online výuku jsem neabsolvoval/a24,35 %4,35 %  

Graf

21. V čem spatřujete přednosti online výuky? Uveďte prosím všechny možnosti, které se Vás týkají:

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
je to pohodlnější (nemusím cestovat do školy apod.)3780,43 %80,43 %  
mohu si některé hodiny znovu pustit2554,35 %54,35 %  
strávím výukou méně času2554,35 %54,35 %  
lépe se mi učivo pamatuje1328,26 %28,26 %  
lépe se soustředím na výuku1226,09 %26,09 %  
snazší ověřování poznatků1021,74 %21,74 %  
nespatřuji žádné přednosti24,35 %4,35 %  
jsou to spíš zápory12,17 %2,17 %  
mám více volnosti v tom, na jaká témata se zaměřím hlouběji a jakými se nemusím tolik zabývat. V mnoha předmětech byl povinný pouze základ, který musí splnit všichni, ale učitelé nám dávali příležitosti se o učivo zajímat hlouběji, přečíst si nějaké zajímavosti atd.12,17 %2,17 %  
Mne vyhovovala dis. Výuka v určitých předmětech více, protože jsem měla své povinnosti hotové dříve a nemusela jsem například 45 minut sedět ve škole, kde se to vysvětluje znovu těm, který to nechápou12,17 %2,17 %  
Možnost si časově rozplánovat úkoly atd12,17 %2,17 %  
můžu hrát hry kdy chci12,17 %2,17 %  

Graf

22. V čem spatřujete nevýhody online výuky? Uveďte prosím všechny možnosti, které se Vás týkají:

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
chybí mi kontakt se spolužáky2860,87 %60,87 %  
je to náročné na technologické podmínky (nutnost dobrého wifi připojení, mít k dispozici počítač apod.)2452,17 %52,17 %  
hůře se mi soustředí na výuku2350 %50 %  
není zdravé sedět tolik hodin u počítače2350 %50 %  
není to vhodné pro všechny předměty (uveďte prosím, pro jaké předměty tato výuka není podle Vás vhodná)2350 %50 %  
jsem nerad/a před kamerou, jsem pak méně aktivní ve výuce2145,65 %45,65 %  
hůře si zapamatuji poznatky2043,48 %43,48 %  
mám zdravotní obtíže (bolest zad, hlavy, očí apod.)1736,96 %36,96 %  
méně skupinové práce1123,91 %23,91 %  
nespatřuji žádné nevýhody48,7 %8,7 %  
Už tak celkem nízká komunikace mezi učitelem a žákem klesla v podstatě na nutné minimum, výuka nabrala spíše charaktru přednášky než diskuse studenta a učitele, což mi přišlo jako velká škoda. Učitel neměl možnost přistupovat ke studentům individuálně, jakákoliv komunikace v případě dotazů byla komplikovaná. Vhodná určitě není pro žádný předmět, kde je potřeba něco vysvětlovat nebo diskutovat, což jsou v podstatě všechny předměty, hlavně ale jazyky, matematika a fyzika. Náš učitel fyziky se statečně snažil nám i přes kameru ukazovat různé pokusy, nemělo to ale takový účinek jako ve škole.12,17 %2,17 %  
Například v odborných předmětech ( chirurgie, ošetřovatelství, první pomoc í) je pro mne nutné býti ve škole z praktického hlediska, tím že si budu učivo číst se nenaučím praktickou stránku 12,17 %2,17 %  
Není vhodné pro odborné předměty, které vyžadují se učíte prakticky 12,17 %2,17 %  
Pro výuku jazyku, když jsou studenti na různých úrovních 12,17 %2,17 %  
v nicem12,17 %2,17 %  
není vhodné: tělák, chemie12,17 %2,17 %  
Sedět u počítače je zdravé12,17 %2,17 %  
sedět u počítače je velmi zdravé12,17 %2,17 %  
Určité praktické předměty12,17 %2,17 %  
Je to absolutně nevhodné pro odborné předměty, vlastně celkově pro odborné školy, kde jsou praxe důležitou součástí výuky a kvůli distanční výuce jsme o ně prakticky úplně přišli.12,17 %2,17 %  
Přístup některých učitelů12,17 %2,17 %  
praktické předměty (např. laboratorní praktika z chemie)12,17 %2,17 %  
nevhodné pro odborné předměty, semináře/cvičení12,17 %2,17 %  

Graf

23. Měla by zůstat online výuka součástí výuky na SŠ?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [určitě anootázka č. 24, spíše anootázka č. 24, spíše neotázka č. 25, určitě neotázka č. 25].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
určitě ano1328,26 %28,26 %  
spíše ne1226,09 %26,09 %  
určitě ne1226,09 %26,09 %  
spíše ano919,57 %19,57 %  

Graf

24. Prosím uveďte, v jakém rozsahu, jakým způsobem by měla zůstat online výuka na středních školách:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
několik hodin/dní v týdnu940,91 %19,57 %  
jako forma výuky pro absentující žáky522,73 %10,87 %  
jen online výuka522,73 %10,87 %  
v případě potřeby, mimořádných událostí313,64 %6,52 %  

Graf

25. Jakým způsobem se změnil Váš vztah k informačním technologiím vlivem online výuky?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nijak1941,3 %41,3 %  
spíše kladně1532,61 %32,61 %  
spíše záporně613,04 %13,04 %  
velmi kladně510,87 %10,87 %  
velmi záporně12,17 %2,17 %  

Graf

26. Jakým způsobem se změnil Váš vztah k předmětu informatika vlivem online výuky?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
můj vztah k informatice se nijak nezměnil2963,04 %63,04 %  
více mě tento předmět zajímá919,57 %19,57 %  
tento předmět mě zajímá méně817,39 %17,39 %  

Graf

27. Jste:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
dívka2860,87 %60,87 %  
chlapec1839,13 %39,13 %  

Graf

28. Jaký ročník navštěvujete na SŠ:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
čtvrtý1123,91 %23,91 %  
první1123,91 %23,91 %  
druhý1021,74 %21,74 %  
třetí (není poslední, vzdělávání je během čtyř ročníků)1021,74 %21,74 %  
třetí (poslední)48,7 %8,7 %  

Graf

29. Druh školy:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [nematuritní SOŠotázka č. 30, maturitní SOŠotázka č. 30, gymnáziumotázka č. 31, ekonomická střední škola, průmyslová, lyceum apod.otázka č. 31].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
maturitní SOŠ2145,65 %45,65 %  
gymnázium1430,43 %30,43 %  
nematuritní SOŠ613,04 %13,04 %  
ekonomická střední škola, průmyslová, lyceum apod.510,87 %10,87 %  

Graf

30. Prosím doplňte obor, který studujete:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
řemeslný622,22 %13,04 %  
sportovní414,81 %8,7 %  
Zdravotnický 311,11 %6,52 %  
Praktická sestra 311,11 %6,52 %  
IT27,41 %4,35 %  
umělecký27,41 %4,35 %  
zdravotnictví13,7 %2,17 %  
Zdravotní 13,7 %2,17 %  
Zdravotní škola13,7 %2,17 %  
žádný13,7 %2,17 %  
Kybernetická bezpečnost13,7 %2,17 %  
Zdravotní laborant13,7 %2,17 %  
Lesnictví13,7 %2,17 %  

Graf

31. Účastnil/a jste se online výuky během pandemie covid-19?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ano, po celou dobu → konec dotazníku, ano, ale ne po celou dobuotázka č. 32, neotázka č. 32].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano, po celou dobu3984,78 %84,78 %  
ano, ale ne po celou dobu613,04 %13,04 %  
ne12,17 %2,17 %  

Graf

32. Napište prosím, proč tomu tak bylo:

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

jen tak

me to nebavilo proste wtf

n

Na spoustě hodin sem chyběl

Nemám k dispozici počítač protože jsem Lukáš.

Neměli jsme doma zavedenou wifi

Nevím

protože se měnil stav nakažených

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 5 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

2. Nyní prosím u každé položky zhodnoťte efektivitu výuky informatiky PŘED pandemií, tj. do jaké míry jste se ve výuce naučil/a danou činnost. Prosím ohodnoťte na stupnici 1-5, kde 1 = vůbec, 5 = maximálně ano:

  • odpověď Mobilní telefony aplikace=1:
    • 2.4x vetší pravděpodobnost při odpovědi Vyhledávání relevantních informací na internetu=1 na otázku 2. Nyní prosím u každé položky zhodnoťte efektivitu výuky informatiky PŘED pandemií, tj. do jaké míry jste se ve výuce naučil/a danou činnost. Prosím ohodnoťte na stupnici 1-5, kde 1 = vůbec, 5 = maximálně ano:
    • 2.2x vetší pravděpodobnost při odpovědi Bezpečnost digitálních technologií=1 na otázku 2. Nyní prosím u každé položky zhodnoťte efektivitu výuky informatiky PŘED pandemií, tj. do jaké míry jste se ve výuce naučil/a danou činnost. Prosím ohodnoťte na stupnici 1-5, kde 1 = vůbec, 5 = maximálně ano:
  • odpověď Práce s Photoshopem apod.=1:
    • 1.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi první na otázku 28. Jaký ročník navštěvujete na SŠ:
  • odpověď Připojení různých zařízení (tiskárna, skener apod.)=1:
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi Bezpečnost digitálních technologií=1 na otázku 2. Nyní prosím u každé položky zhodnoťte efektivitu výuky informatiky PŘED pandemií, tj. do jaké míry jste se ve výuce naučil/a danou činnost. Prosím ohodnoťte na stupnici 1-5, kde 1 = vůbec, 5 = maximálně ano:

3. Jaké činnosti jste potřeboval/a pro zvládání online výuky? Opět prosím uveďte všechny možnosti, které se Vás týkají:

  • odpověď vyhledávání relevantních informací na internetu:
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi třetí (není poslední, vzdělávání je během čtyř ročníků) na otázku 28. Jaký ročník navštěvujete na SŠ:

13. A nyní prosím proveďte stejné hodnocení (Vaši úroveň digitální kompetence), ale K DOBĚ SOUČASNÉ, tj. v době, kdy již končí online výuka (1 = vynikající, 5 = zcela nedostatečná (podobně, jako ve škole):

  • odpověď Chápání informací, poznatků z digitálních materiálů=1:
    • 2.2x vetší pravděpodobnost při odpovědi Chápání informací, poznatků z digitálních materiálů=1 na otázku 11. Prosím označte Vaši úroveň digitální kompetence PŘED započetím online výuky, a to vždy na stupnici 1-5, kde 1 = vynikající, 5 = zcela nedostatečná (podobně, jako ve škole):
    • 2.2x vetší pravděpodobnost při odpovědi Kritické zhodnocení zdrojů informací (které jsou odborné, lze jim věřit apod.)=1 na otázku 13. A nyní prosím proveďte stejné hodnocení (Vaši úroveň digitální kompetence), ale K DOBĚ SOUČASNÉ, tj. v době, kdy již končí online výuka (1 = vynikající, 5 = zcela nedostatečná (podobně, jako ve škole):
  • odpověď Vytváření digitálních materiálů=1:
    • 2.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi Chápání informací, poznatků z digitálních materiálů=1 na otázku 11. Prosím označte Vaši úroveň digitální kompetence PŘED započetím online výuky, a to vždy na stupnici 1-5, kde 1 = vynikající, 5 = zcela nedostatečná (podobně, jako ve škole):

22. V čem spatřujete nevýhody online výuky? Uveďte prosím všechny možnosti, které se Vás týkají:

  • odpověď hůře se mi soustředí na výuku:
    • 2x vetší pravděpodobnost při odpovědi vnímám ji záporněji na otázku 20. Jaký je Váš přístup k online výuce nyní?
  • odpověď není to vhodné pro všechny předměty (uveďte prosím, pro jaké předměty tato výuka není podle Vás vhodná):
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi čtvrtý na otázku 28. Jaký ročník navštěvujete na SŠ:

26. Jakým způsobem se změnil Váš vztah k předmětu informatika vlivem online výuky?

  • odpověď můj vztah k informatice se nijak nezměnil:
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi Vyhledávání relevantních informací na internetu=1 na otázku 2. Nyní prosím u každé položky zhodnoťte efektivitu výuky informatiky PŘED pandemií, tj. do jaké míry jste se ve výuce naučil/a danou činnost. Prosím ohodnoťte na stupnici 1-5, kde 1 = vůbec, 5 = maximálně ano:

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Na jaké činnosti práce s PC byla zaměřena výuka informatiky před pandemií covid-19? Uveďte prosím všechny možnosti, které se Vás týkají:

2. Nyní prosím u každé položky zhodnoťte efektivitu výuky informatiky PŘED pandemií, tj. do jaké míry jste se ve výuce naučil/a danou činnost. Prosím ohodnoťte na stupnici 1-5, kde 1 = vůbec, 5 = maximálně ano:

3. Jaké činnosti jste potřeboval/a pro zvládání online výuky? Opět prosím uveďte všechny možnosti, které se Vás týkají:

4. Jak probíhala výuka informatiky před pandemií covid-19?

5. Připravilo Vás vzdělávání v informatice na SŠ k online výuce, která donedávna byla?

8. Kdyby to bylo na Vás a měl/a jste vytvořit osnovu, obsah pro výuku informatiky na střední škole, jak byste informatiku na SŠ koncipoval/a, a to z hlediska počtu hodin informatiky během týdne?

9. Kdyby to bylo na Vás a měl/a jste vytvořit osnovu, obsah pro výuku informatiky na střední škole, jak byste informatiku na SŠ koncipoval/a, a to z hlediska počtu ročníků, ve kterých by měla být informatika vyučována?

10. Kdyby to bylo na Vás a měl/a jste vytvořit osnovu, obsah pro výuku informatiky na střední škole, jak byste informatiku na SŠ koncipoval/a, a to z hlediska obsahu výuky (co by mělo být vyučováno). Uveďte prosím všechny možnosti, které považujete za důležité:

11. Prosím označte Vaši úroveň digitální kompetence PŘED započetím online výuky, a to vždy na stupnici 1-5, kde 1 = vynikající, 5 = zcela nedostatečná (podobně, jako ve škole):

12. Co Vám pomohlo získat digitální kompetence uvedené v předchozí otázce? Prosím zvolte všechny možnosti, které se Vás týkají:

13. A nyní prosím proveďte stejné hodnocení (Vaši úroveň digitální kompetence), ale K DOBĚ SOUČASNÉ, tj. v době, kdy již končí online výuka (1 = vynikající, 5 = zcela nedostatečná (podobně, jako ve škole):

14. Co dnes umíte díky online výuce v oblasti IT (digitální gramotnosti) navíc?

15. Zlepšily se Vaše schopnosti, dovednosti užívat digitální technologie k práci s informacemi vlivem distanční výuky?

17. Jak byste celkově ohodnotil/a svoji digitální gramotnost, kompetenci (opět na stupnici 1-5, 1 = vynikající, 5 = zcela nedostatečné):

18. Jaký byl Váš postoj k online výuce poté, co byla zavedena?

19. Změnil se nějak Váš postoj k online výuce poté, co jste ji absolvoval/a?

20. Jaký je Váš přístup k online výuce nyní?

21. V čem spatřujete přednosti online výuky? Uveďte prosím všechny možnosti, které se Vás týkají:

22. V čem spatřujete nevýhody online výuky? Uveďte prosím všechny možnosti, které se Vás týkají:

23. Měla by zůstat online výuka součástí výuky na SŠ?

25. Jakým způsobem se změnil Váš vztah k informačním technologiím vlivem online výuky?

26. Jakým způsobem se změnil Váš vztah k předmětu informatika vlivem online výuky?

27. Jste:

28. Jaký ročník navštěvujete na SŠ:

29. Druh školy:

31. Účastnil/a jste se online výuky během pandemie covid-19?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Na jaké činnosti práce s PC byla zaměřena výuka informatiky před pandemií covid-19? Uveďte prosím všechny možnosti, které se Vás týkají:

2. Nyní prosím u každé položky zhodnoťte efektivitu výuky informatiky PŘED pandemií, tj. do jaké míry jste se ve výuce naučil/a danou činnost. Prosím ohodnoťte na stupnici 1-5, kde 1 = vůbec, 5 = maximálně ano:

3. Jaké činnosti jste potřeboval/a pro zvládání online výuky? Opět prosím uveďte všechny možnosti, které se Vás týkají:

4. Jak probíhala výuka informatiky před pandemií covid-19?

5. Připravilo Vás vzdělávání v informatice na SŠ k online výuce, která donedávna byla?

8. Kdyby to bylo na Vás a měl/a jste vytvořit osnovu, obsah pro výuku informatiky na střední škole, jak byste informatiku na SŠ koncipoval/a, a to z hlediska počtu hodin informatiky během týdne?

9. Kdyby to bylo na Vás a měl/a jste vytvořit osnovu, obsah pro výuku informatiky na střední škole, jak byste informatiku na SŠ koncipoval/a, a to z hlediska počtu ročníků, ve kterých by měla být informatika vyučována?

10. Kdyby to bylo na Vás a měl/a jste vytvořit osnovu, obsah pro výuku informatiky na střední škole, jak byste informatiku na SŠ koncipoval/a, a to z hlediska obsahu výuky (co by mělo být vyučováno). Uveďte prosím všechny možnosti, které považujete za důležité:

11. Prosím označte Vaši úroveň digitální kompetence PŘED započetím online výuky, a to vždy na stupnici 1-5, kde 1 = vynikající, 5 = zcela nedostatečná (podobně, jako ve škole):

12. Co Vám pomohlo získat digitální kompetence uvedené v předchozí otázce? Prosím zvolte všechny možnosti, které se Vás týkají:

13. A nyní prosím proveďte stejné hodnocení (Vaši úroveň digitální kompetence), ale K DOBĚ SOUČASNÉ, tj. v době, kdy již končí online výuka (1 = vynikající, 5 = zcela nedostatečná (podobně, jako ve škole):

14. Co dnes umíte díky online výuce v oblasti IT (digitální gramotnosti) navíc?

15. Zlepšily se Vaše schopnosti, dovednosti užívat digitální technologie k práci s informacemi vlivem distanční výuky?

17. Jak byste celkově ohodnotil/a svoji digitální gramotnost, kompetenci (opět na stupnici 1-5, 1 = vynikající, 5 = zcela nedostatečné):

18. Jaký byl Váš postoj k online výuce poté, co byla zavedena?

19. Změnil se nějak Váš postoj k online výuce poté, co jste ji absolvoval/a?

20. Jaký je Váš přístup k online výuce nyní?

21. V čem spatřujete přednosti online výuky? Uveďte prosím všechny možnosti, které se Vás týkají:

22. V čem spatřujete nevýhody online výuky? Uveďte prosím všechny možnosti, které se Vás týkají:

23. Měla by zůstat online výuka součástí výuky na SŠ?

25. Jakým způsobem se změnil Váš vztah k informačním technologiím vlivem online výuky?

26. Jakým způsobem se změnil Váš vztah k předmětu informatika vlivem online výuky?

27. Jste:

28. Jaký ročník navštěvujete na SŠ:

29. Druh školy:

31. Účastnil/a jste se online výuky během pandemie covid-19?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Lichtenberg, D.Užívání IT na středních školách (výsledky průzkumu), 2021. Dostupné online na https://74809.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.