Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Expanzia podnikateľov na trh Macedónska
Expanzia podnikateľov na trh Macedónska
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Hana Petríková |
---|---|
Šetření: | 21. 01. 2017 - 07. 02. 2017 |
Počet respondentů: | 7 |
Počet otázek (max/průměr): | 32 / 13 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | po jedné otázce |
Návratnost dotazníků: | nelze zjistit |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.04:53 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Vážený respondent,
som doktorandkou na Obchodnej fakulte Ekonomickej univerzity v Bratislave. V rámci mojej dizertačnej práce sa zaoberám expanziou slovenských podnikateľských subjektov do vybraných krajín regiónu západného Balkánu. Nasledujúci dotazník, zameraný na trh Macedónska, je určený pre všetkých slovenských podnikateľov (právnické aj fyzické osoby), t.j. aj pre tých, ktorí v súčasnosti na tomto zahraničnom trhu nepôsobia. Za Váš čas a vyplnenie dotazníka vopred veľmi pekne ďakujem.
Odpovědi respondentů
1. Uveďte veľkosť Vašej firmy na základe počtu zamestnancov:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
mikro (do 9 zamestnancov) | 5 | 71,43 % | 71,43 % |
malá (10 – 49 zamestnancov) | 1 | 14,29 % | 14,29 % |
stredná (50 – 249 zamestnancov) | 1 | 14,29 % | 14,29 % |
2. V akom kraji má registrované sídlo Vaša spoločnosť?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Bratislavský | 2 | 28,57 % | 28,57 % |
Košický | 1 | 14,29 % | 14,29 % |
Trenčiansky | 1 | 14,29 % | 14,29 % |
Žilinský | 1 | 14,29 % | 14,29 % |
Trnavský | 1 | 14,29 % | 14,29 % |
Nitriansky | 1 | 14,29 % | 14,29 % |
3. Uveďte Vašu hlavnú, prevažnú činnosť podľa štatistickej klasifikácie ekonomických činností SK NACE Rev. 2:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
maliarske práce | 1 | 14,29 % | 14,29 % |
účtovnícke služby | 1 | 14,29 % | 14,29 % |
dodavka, montaž, servis vzduchotechniky a klimatizacie | 1 | 14,29 % | 14,29 % |
stavebníctvo | 1 | 14,29 % | 14,29 % |
35.1 Výroba elektrickej energie, prenos a rozvod | 1 | 14,29 % | 14,29 % |
Prekladateľstvo | 1 | 14,29 % | 14,29 % |
Finančné poradenstvo | 1 | 14,29 % | 14,29 % |
4. Čo sa týka majetkovej účasti, je Vaša firma:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
čisto slovenská firma | 7 | 100 % | 100 % |
5. V akej sfére ponúkate svoje produkty? Môžete uviesť viac možností:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
B2B (Business to Business) – svoje produkty ponúkam ďalším firmám (kupujúcim nie je jednotlivec, ale spoločnosť – právnická osoba, resp. fyzická osoba živnostník) | 7 | 100 % | 100 % |
B2C (Business to Consumer) – svoje produkty ponúkam koncovým spotrebiteľom – jednotlivcom | 6 | 85,71 % | 85,71 % |
B2G (Business to Government) – svoje produkty ponúkam štátnemu sektoru (napr. vláda, orgány štátnej správy, úrady,... ) | 2 | 28,57 % | 28,57 % |
6. Pôsobíte aj na inom trhu okrem slovenského, resp. ponúkate svoje produkty v zahraničí?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
áno | 4 | 57,14 % | 57,14 % |
nie | 3 | 42,86 % | 42,86 % |
7. Pôsobíte v súčasnosti aj na macedónskom trhu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [áno, pôsobím → otázka č. 8, nie, ale plánujem vstúpiť na tento trh v horizonte 5 rokov → otázka č. 12, nie, ale v minulosti som na tomto trhu pôsobil/a → otázka č. 9, nie, ani neplánujem → otázka č. 10].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nie, ani neplánujem | 5 | 71,43 % | 71,43 % |
nie, ale plánujem vstúpiť na tento trh v horizonte 5 rokov | 2 | 28,57 % | 28,57 % |
8. Ako dlho pôsobíte na macedónskom trhu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žádné odpovědi |
9. Aké boli dôvody Vášho odchodu z macedónskeho trhu? Môžete uviesť viac možností:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žádné odpovědi |
10. Z akých dôvodov nepovažujete Macedónsko za perspektívny trh pre Vašu expanziu? Môžete uviesť viac možností:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nedostatok vlastných kapitálových zdrojov pre zahraničnú expanziu všeobecne | 2 | 40 % | 28,57 % |
Macedónsko nie je členským štátom EÚ | 2 | 40 % | 28,57 % |
Rovinné účtovníctvo slovenským podnikateľom, takže ťažko by sme mali pobočku v Macedónsku a niečo tam účtovali :) | 1 | 20 % | 14,29 % |
Prekladám jazyk anglický a nemecký. | 1 | 20 % | 14,29 % |
nízka kúpyschopnosť macedónskeho obyvateľstva | 1 | 20 % | 14,29 % |
11. Koľko percent z Vášho celkového obratu predstavuje/predstavoval obrat na macedónskom trhu?
Povinná otázka, respondent musel napsat číselnou odpověď.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žádné odpovědi |
12. Čo Vás motivovalo/motivuje pre vstup na macedónsky trh? Kliknite na zodpovedajúce bodové hodnotenie pri každej možnosti a) - j) (1 - najmenej dôležitý, 5 - najdôležitejší)
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
zvyšovanie ziskovosti | 4.5 | 0.25 |
priaznivé daňové prostredie | 3 | 1 |
úspory z rozsahu | 3 | 1 |
malý domáci trh | 3 | 0 |
silná konkurencia na domácom trhu | 3 | 0 |
potreba byť bližšie k zákazníkom | 3 | 0 |
snaha o medzinárodnú expanziu firmy | 4.5 | 0.25 |
rastové ambície firmy | 4 | 0 |
reakcia na dopyt z Macedónska | 2.5 | 0.25 |
iné | 1.5 | 0.25 |
13. Vykonali ste pred vstupom na macedónsky trh určitý marketingový prieskum trhu, resp. plánujete ho vykonať?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [áno → otázka č. 15, nie → otázka č. 14].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
áno | 2 | 100 % | 28,57 % |
14. Uveďte dôvody, prečo ste nerealizovali, resp. nemáte v pláne realizovať prieskum macedónskeho trhu:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
žádné odpovědi
15. Odkiaľ ste čerpali informácie o macedónskom trhu? Môžete uviesť viac možností:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
internet | 2 | 100 % | 28,57 % |
Macedónska obchodná komora pre Slovensko a Českú republiku | 2 | 100 % | 28,57 % |
Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu | 1 | 50 % | 14,29 % |
Slovak Business Agency | 1 | 50 % | 14,29 % |
16. Nakoľko ste spokojný/á s prácou uvedených inštitúcií (viď otázka č. 15), čo sa týka dostupnosti a kvality poskytovaných informácií ohľadom podnikania v Macedónsku? Kliknite na zodpovedajúce bodové hodnotenie pri každej možnosti a) - f) (0 - nekomunikoval/a som, 1 - veľmi nespokojný/á, 5 - veľmi spokojný/á):
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „0”, „1”, „2”, „3”, „4” a „5”.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu | 2 | 4 |
Slovak Business Agency | 1 | 1 |
Slovenská obchodná a priemyselná komora | 0 | 0 |
Macedónska obchodná komora pre Slovensko a Českú republiku | 3.5 | 0.25 |
zväzy, združenia | 0 | 0 |
konzultantské spoločnosti | 0 | 0 |
17. Nachádzate aj bariéry vstupu/pôsobenia Vašej firmy na macedónskom trhu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [áno → otázka č. 18, nie → otázka č. 19].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
áno | 1 | 50 % | 14,29 % |
nie | 1 | 50 % | 14,29 % |
18. Uveďte konkrétne bariéry:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
nie je tam ešte veľa slovenských firiem, je tam iná mentalita, korupčné prostredie
19. Akú formu vstupu na tento trh ste využili, resp. akú formu plánujete využiť, keď budete expandovať na macedónsky trh? Môžete uviesť viac možností:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
vytvoril/a som spoločný podnik s macedónskym partnerom, pričom výroba produkcie taktiež prebieha v Macedónsku | 2 | 100 % | 28,57 % |
založil/a som si v Macedónsku pobočku, ktorá nie je samostatnou právnickou osobou, ale je zapísaná v oficiálnom obchodnom registri, výroba prebieha na domácom trhu | 1 | 50 % | 14,29 % |
nadobudol/la som podiel v macedónskom podniku | 1 | 50 % | 14,29 % |
20. Akú distribučnú stratégiu ste využili na macedónskom trhu, resp. akú plánujete využiť?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
svoje produkty predávam v čo najväčšom počte predajní | 1 | 50 % | 14,29 % |
vybral/a som si obmedzený počet distribútorov | 1 | 50 % | 14,29 % |
21. Je/bola/bude Vami zvolená distribučná stratégia na macedónskom trhu rovnaká ako v prípade distribúcie produktov na Slovensku?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
áno | 1 | 50 % | 14,29 % |
nie | 1 | 50 % | 14,29 % |
22. Aká je úroveň cien, za ktoré predávate/predávali ste/plánujete predávať svoje produkty na macedónskom trhu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ceny za produkty v MKD (macedónsky denár) sú po prepočte na EUR na vyššej úrovni ako na Slovensku | 1 | 50 % | 14,29 % |
ceny za produkty v MKD (macedónsky denár) sú po prepočte na EUR na nižšej úrovni ako na Slovensku | 1 | 50 % | 14,29 % |
23. Akú cenovú stratégiu ste využili/plánujete využiť pri predaji vašich produktov na macedónskom trhu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
v počiatočnom období využívanie nízkych cien, postupne s dosiahnutím určitého trhového podielu navýšenie cien | 2 | 100 % | 28,57 % |
24. Je/bola/bude Vami zvolená cenová stratégia (viď otázka č. 23) na macedónskom trhu rovnaká ako v prípade cenotvorby produktov na Slovensku?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
áno | 1 | 50 % | 14,29 % |
nie | 1 | 50 % | 14,29 % |
25. Akým spôsobom propagujete/propagovali ste/plánujete propagovať svoj výrobok/výrobky na macedónskom trhu? Kliknite na zodpovedajúce bodové hodnotenie pri každej možnosti a) - t) (1 – najmenej využívaný spôsob, 5 – najviac využívaný):
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
reklama v macedónskej TV | 2.5 | 2.25 |
reklama v macedónskej tlači | 2.5 | 0.25 |
reklama v macedónskom rádiu | 1 | 0 |
letáky, prospekty | 4.5 | 0.25 |
billboardy | 2 | 0 |
kupóny na zľavu | 3 | 0 |
vzorky zdarma | 1.5 | 0.25 |
súťaže | 1 | 0 |
množstevné rabaty | 3 | 1 |
vzťahy s verejnosťou (PR) | 3 | 1 |
organizácia eventov | 2.5 | 2.25 |
účasť na veľtrhoch, výstavách | 5 | 0 |
osobný predaj | 4.5 | 0.25 |
vlastná webová stránka v macedónskom jazyku | 5 | 0 |
bannery | 3 | 1 |
newsletters | 3 | 1 |
sociálne siete (FB, Twitter, LinkedIn,,...) | 4.5 | 0.25 |
zasielanie SMS | 2 | 1 |
iné | 1.5 | 0.25 |
26. Využívate/využívali ste/plánujete využívať rovnaké kanály pre propagáciu svojich produktov v Macedónsku ako aj na slovenskom trhu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
áno | 1 | 50 % | 14,29 % |
nie | 1 | 50 % | 14,29 % |
27. Akú produktovú stratégiu využívate/využívali ste/plánujete využívať pri predaji produktov na macedónskom trhu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [produkt sa na macedónskom trhu ponúka v nezmenenej forme → otázka č. 29, produkt je v porovnaní s verziou predávanou na slovenskom trhu určitým spôsobom pozmenený (napr. zloženie, obal, hmotnosť,...) → otázka č. 28, na macedónskom trhu sa predáva produkt, ktorý na Slovensku nie je v ponuke → otázka č. 29, iné → otázka č. 29].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
produkt sa na macedónskom trhu ponúka v nezmenenej forme | 1 | 50 % | 14,29 % |
iné | 1 | 50 % | 14,29 % |
28. V čom spočíva adaptácia Vášho produktu na macedónskom trhu v porovnaní s verziou rovnakého produktu predávaného na Slovensku? Môžete uviesť viac možností:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žádné odpovědi |
29. Naplnilo pôsobenie na macedónskom trhu Vaše očakávania, resp. predpokladáte ich naplnenie?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
skôr áno | 1 | 50 % | 14,29 % |
neviem | 1 | 50 % | 14,29 % |
30. Aké sú podľa Vášho názoru pozitíva pôsobenia na macedónskom trhu? Môžete uviesť viac možností:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nízke prevádzkové náklady | 2 | 100 % | 28,57 % |
konkurenčné daňové prostredie | 1 | 50 % | 14,29 % |
prebiehajúci privatizačný proces | 1 | 50 % | 14,29 % |
málo saturovaný trh | 1 | 50 % | 14,29 % |
31. Aké sú podľa Vášho názoru negatíva pôsobenia na macedónskom trhu? Môžete uviesť viac možností:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ekonomická zaostalosť Macedónska | 2 | 100 % | 28,57 % |
Macedónsko nie je členským štátom EÚ | 2 | 100 % | 28,57 % |
vysoká úroveň korupcie a klientelizmu | 1 | 50 % | 14,29 % |
vysoká úroveň byrokracie | 1 | 50 % | 14,29 % |
pretrvávajúce štátne vlastníctvo vo viacerých odvetviach | 1 | 50 % | 14,29 % |
32. Aké základné podmienky by mal podľa Vášho názoru spĺňať slovenský podnikateľský subjekt, ktorý chce úspešne pôsobiť na macedónskom trhu?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
budovať kontakty s Macedóncami, určite sa poradiť na Slovensku s nejakými štátnymi inštitúciami, čo by mi mohli poskytnúť info o trhu
súčasná situácia umožňujúca rozvoj
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.