Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Přístup k fenoménu udržitelnosti a fast fashion
Přístup k fenoménu udržitelnosti a fast fashion
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Kateřina Malá |
---|---|
Šetření: | 22. 09. 2022 - 01. 11. 2022 |
Počet respondentů: | 23 |
Počet otázek (max/průměr): | 40 / 37.17 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | po jedné otázce |
Návratnost dotazníků: | 21,2 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.13:36 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Vážení respondenti,
jsem bývalou studentou vysoké školy ekonomické a aktuálně studui akademii muzických umění v Praze. Tímto bych Vás ráda požádala o vyplnění mého dotazníku, který se týká problematiky udržitelnosti, fast fashion a vašeho pohledu na tyto pojmy. Dotazník je zcela anonymní a bude sloužit jako podklad pro zjištění toho jak různé generace pohlíží na tyto problematiky a v případě pozitivních zjištění i k vytvoření události k podpoře těchto témat v rámci studentských aktivit. Předem Vám moc děkuji za ochotu a Váš čas.
Odpovědi respondentů
1. Pohlaví
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
muž | 13 | 56,52 % | 56,52 % |
žena | 10 | 43,48 % | 43,48 % |
2. Místo bydlení
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Praha | 9 | 39,13 % | 39,13 % |
Středočeský kraj | 4 | 17,39 % | 17,39 % |
Ústecký kraj | 2 | 8,7 % | 8,7 % |
Jihomoravský kraj | 2 | 8,7 % | 8,7 % |
Plzeňský kraj | 2 | 8,7 % | 8,7 % |
Pardubický kraj | 2 | 8,7 % | 8,7 % |
Moravskoslezský kraj | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
Kraj Vysočina | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
3. Probíhající či ukončené vzdělání
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
magisterské | 8 | 34,78 % | 34,78 % |
středoškolské, učňovské s maturitou | 7 | 30,43 % | 30,43 % |
doktorské | 4 | 17,39 % | 17,39 % |
bakalářské | 2 | 8,7 % | 8,7 % |
učňovské bez maturity | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
vyšší odborné | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
4. Definujte prosím vaše normální návyky při nakupování oblečení (jak často nakupujete, co nakupujete a častý důvod koupě):
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
.
Až když co potřebuji
Cca jednou za měsíc, vždycky to, co potřebuju (např. punčocháče, když nemám skoro žádné celistvé), případně nakouknu do sekáče/C&A/M&S/Kiku když jdu kolem a koukám po tričkách a svetrech. Když jsou výprodeje, objednávám si šaty a sukně od britských pin-up značek. Občas si nechávám ušít sukně na míru od známé. Všechno, co mám, nosím do úplného zničení (když už to není hezké, tak do lesa, na tábor...), nebo to prodám dál, když mi to přestane sedět. Hojně využívám Vinted.
doplnění šatníku cca 3x za 1/4 roku
Jednou až dvakrát za rok, čistě jen dle nutnosti.
Jednou za 1/4 roku, to co je zrovna potřeba, když předchozí kousek dosloužil.
Jednou za několik let, když nějaký kus doslouží nebo potřebuji něco, co vůbec nemám.
Když je to třeba, různě dle potřeby
Když musím vyměnit
když nemám co na sebe
Když se mi začne oblečení rozpadat, koupím si nové.
Když se nějaké oblečení rozbije tak, že už nepůsobí dobře ho dál nosit mezi lidi.
když stávající oblečení fyzicky doslouží
Kupuji, když není vyhnutí.
Nakupuji cca 1x rok celé spektrum (resp. podle potřeby) oblečení - košile, kalhoty, svetry, bundy, trika - z důvodů doplnění šatníku poté, co starší oblečení dosloužilo. Příležitostně nakupuji vtipná trika, cca. 2x rok
Nakupuji cca 2-3x do měsíce, nakupuji hlavně sezónní a především levné oblečení
Nakupuji každou chvilku něco. Nakupuji hlavně kalhoty a trička. Důvod koupě je, že se něco zničí, něco je mi malé nebo zkrátka jen se mi věc líbí
nakupuji když je potřeba
nakupuji oblečení, když potřebuji (na nějakou příležitost, starý kus už není nositelný apod.), většinou 2-3 x ročně více kusů najednou (šaty, halenky, kalhoty...) Nakupuji většinou v řetězcích, ale oblečení nosím podstatně déle, než se "fast fashion" nosí
Nakupuji podle potřeby (sezóní oblečení, něco se rozbije..), nakupuji tak, že projdu více obchodů a hledám výhodné ceny
Nakupuji velmi zřídka, pouze pokud něco nutně potřebuji, tzn. cca 2x do roka. Nakupuji pouze to, co potřebuji, tudíž je to pokaždé něco jiného.
oblečení nakupuji minimálně (pouze, když něco urgentně potřebuji - např. když se mi rozpadnou boty) - cílený nákup oděvů je tedy 1-2x ročně (nenakupuji proto, že je něco zrovna "in" a/nebo abych si "udělala po práci radost"), nakupování mě nebaví a návštěva obchodního centra je pro mě utrpením
radost
5. Jmenujte svou oblíbenou značku oblečení:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nemám | 5 | 21,74 % | 21,74 % |
Žádná | 2 | 8,7 % | 8,7 % |
BezPotisku, Charles Tyrwhitt | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
Reserved, Marks and Spencer | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
. | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
Neznám žádné značky | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
normální hadry | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
bývala OP Prostějov | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
Sinsay, Stradivarius, NY, HM, Gate, bershka | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
namám | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
ostatní odpovědi | 8 | 34,78 % | 34,78 % |
6. Jak svou oblíbenou značku charakterizujete:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nijak | 4 | 18,18 % | 17,39 % |
konzervativní | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
nijak, nezamýšlím se nad tím | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
. | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
klasika | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
nemám oblíbenou značku | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
Levná, trendy | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
0 | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
nemám | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
nemám žádnou | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
ostatní odpovědi | 9 | 40,91 % | 39,13 % |
7. Je vaše oblíbená značka udržitelná nebo fast fashion?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nikdy jsem se nezajímal/a | 12 | 52,17 % | 52,17 % |
nevím | 8 | 34,78 % | 34,78 % |
udržitelná | 2 | 8,7 % | 8,7 % |
fast fashion | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
8. Jak často nakupujete udržitelně?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nikdy | 14 | 60,87 % | 60,87 % |
několikrát za rok | 5 | 21,74 % | 21,74 % |
jednou za rok | 2 | 8,7 % | 8,7 % |
několikrát do měsíce (2x-3x) | 2 | 8,7 % | 8,7 % |
9. Jak často nakupujete fastfashion?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
jednou za rok | 9 | 39,13 % | 39,13 % |
nikdy | 7 | 30,43 % | 30,43 % |
několikrát za rok | 5 | 21,74 % | 21,74 % |
několikrát do měsíce (2x-3x) | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
jednou za měsíc | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
10. Proč se ne/liší frekvence nákupu u fast fashion výrobců a udržitelných?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
.
Asi kvalita
Cena
gs\fkagvk
Kupuji, když musím
Kupuji, když musím a jednou za rok stačí.
kvůli praktičnosti a použití
Nakupuji dle potřeby.
Nakupuji pouze udržitelně (pokud to jde)
Nedostupnost udržitelných obchodů
nepodporuji udržitelné výrobky záměrně, vyhýbám se jim
neřeším to
Nesleduji, co je co. Vaše stupnice nezahrnuje mou frekvenci nákupů.
nevím
Nevím, co to je
nevim?
Oblečení nakupuji hlavně podle ceny a toho, co se mi líbí, předpokládám, že udržitelná móda bude mnohem dražší, což je pro mě hlavní rozhodující faktor.
Snažím se nakupovat levněji v secondhandech, nové oblečení se stejně za chvíli rozpadne a v secondhandu se občas za nižší cenu dá narazit na kvalitnější výrobky.
Tzv. udržitelnou módu jsem si párkrát koupila - kvalitou a životností byla stejná jako fast fashion, i tyto kusy vypadaly onošené a oprané po nějakém čase, lišily se pouze o mnoho vyšší cenou a zpravidla obtížnější údržbou. To je něco, co nepotřebuji.
Udržitelné vydrží déle
Udržitelné výrobky zdaleka nepokrývají všechny velikosti a jsou drahé. Naopak na Vinted nakupuji ráda.
Vzhledem k mým předchozím odpovědím tato otázka nemá smysl
z důvodu ceny - je fajn koupit si boty u slow fashion (udržitelného) výrobce, ale jejich cena je podstatně vyšší a kvalitou si ne vždy zadá s fast fashion, ALE liší se to případ od případu (co nakupujete a kde, u koho)
11. Jmenujte udržitelnou značku:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Nevím | 7 | 30,43 % | 30,43 % |
Neznám | 5 | 21,74 % | 21,74 % |
? | 2 | 8,7 % | 8,7 % |
Neznám udržitelné "značky", nakupovala jsem u lokálních výrobců. | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
. | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
Všechny značky jsou udržitelné | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
Udržitelná značka | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
¨tchibo, greenbutik, | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
Green butik | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
vasky | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
ostatní odpovědi | 2 | 8,7 % | 8,7 % |
12. Jak často u ní nakupujete?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nikdy | 20 | 86,96 % | 86,96 % |
jednou za rok | 2 | 8,7 % | 8,7 % |
několikrát do měsíce (2x-3x) | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
13. Jmenujte fastfashion značku:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Nevím | 7 | 30,43 % | 30,43 % |
C&A | 3 | 13,04 % | 13,04 % |
? | 2 | 8,7 % | 8,7 % |
H&M | 2 | 8,7 % | 8,7 % |
H a M, C a A, New Yorker apod. | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
. | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
Fast Fashion značka | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
NewYorker | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
ham | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
neznám | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
ostatní odpovědi | 3 | 13,04 % | 13,04 % |
14. Jak často nakupujete u této značky?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nikdy | 12 | 52,17 % | 52,17 % |
jednou za rok | 7 | 30,43 % | 30,43 % |
několikrát za rok | 3 | 13,04 % | 13,04 % |
jednou za měsíc | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
15. Proč se ne/liší frekvence nákupu u vámi jmenovaných prodejců?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
-
,?
?
.
Cena
EJŮHLKJELJZLOG
Kupuji, když je potřeba
kupuju, když potřebuji
Nakupuji dle potřeby.
ne
neliší
Nenakupuji značkové oblečení, pokud musím koupit nové, jdu do nejlevnějšího a nejdostupnějšího obchodu, kde ale stejně obvykle neseženu to, co potřebuji.
nerada nakupuji
Netuším, který prodejce je udržitelný a který fast fashion.
nevím
nevím
Protože green butik na mě nic nemá (má malé velikosti), a nemám několik tisíc na jedny šaty nebo svetr. V Kiku například seženu legíny, do kterých se vejdu, a můžu si koupit troje, abych je mohla točit.
Protože nemám chuť zaplatit za jedny kalhoty několik tisíc, protože se mění postava (děti rostou, my stárneme) i móda a nikdo z nás si nelibuje v pytlovitém lněném oděvu, který není módní ani ve chvíli výroby.
Viz předchozí textová odpověď
Viz výše
Vzhledem k mým předchozím odpovědím tato otázka nedává smysl
Žádnou konkrétní udržitelnou značku neznám nebo o tom nevím a u internetového obchodu Shein, o kterém vím, že se jedná o fast fashion jsem zatím ještě nenakoupila a nejspíše ani v budoucnu nenakoupím.
16. Jaká jsou vaše hodnotící kritéria pro označení "Rychlá" a "Udržitelná" móda:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
.
.
JUPEJHJPŠE
levná/pozérská a předražená
nemám
Nemám taková kritéria
neřeším to
Neřeším to
Nezamýšlím se nad tím takto - kupuji oblečení, které je ušito tak, aby se nerozpadlo, a které je z přijatelně kvalitního materiálu a za přijatelnou cenu. Starám se o něj a nosím jej zpravidla řadu let... předpokládám, že "slow" a "fast" je spíše záležitostí použití než výroby.
Rychlá - cokoliv co koupím v běžných řetězcových obchodech Udržitelná - kvalitnější, lze nosit delší dobu, např. z recyklovaných materiálů apod.
Rychlá - Koupím si jí fakt rychle. Udržitelná - Podaří se mi jí udržet, aniž by se mi jí někdo pokusil sebrat.
Rychlá - neznám, nejspíš obchody s velkým výběrem levnějšího zboží Udržitelná - z druhé ruky
rychlá - oblečení je rychloobrátkové, není nadčasové ani moc kvalitní, často se rychle rozpadne udržitelná - v souladu s CSR a ekologickými požadavky, produkt vydrží déle, je kvalitní a jeho výroba nezatěžuje životní prostředí ani neohrožuje lidská práva, podporuje cirkulární ekonomiku, sdílení a znovupoužití dané věci (aniž by bylo nutné ji vyhodit na skládku - reuse fashion)
Rychlá - špatné podmínky pro výrobu, malý plat; udržitelné - cena za oděv jde přímo výrobci.
Rychlá je vyrobená v nelidských podmínkách někde v Číně, často z nekvalitního materiálu, moc nevydrží, je levná, podléhá trendům, po pár vypráních je to kus hadru. Udržitelná je nízkonákladová, často ruční nebo zakázková práce, kvalitní materiál a zpracování, nadčasová.
rychla-divne, udrzitelna-lepsi
Rychlý průjem neudržíte
Udržitelná déůe vydrží, nemusí se tak často kupovat nové věci
Udržitelná móda musí být environmentálně šetrná, respektovat lidská práva, apod. Rychlá móda je opakem.
velká
Žádná
žádná
17. Co je na těchto přístupech stejné a co odlišné?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
?
.
.
.
blbci se nechají oblbnout
DJIHJEHIJ.
Následky
neřeším to
nevim
Nevím
Nevím
nevím
odlišná je kvalita a cena
pořád je to výroba oděvů a pořád jde o to vydělat... jen jiným mechanismem - a pořád vzniká odpad, který se musí nějak zničit
spoustu věcí
Stejné asi není nic, fast fashion se produkuje ve velkém, udržitelnou módu asi zatím tolik lidí nenakupuje.
Stejného není nic, a rozdíly jsem popsala v předchozí otázce.
To nevím.
viz předchozí odpověď
Vše odlišné
Zda peníze z prodeje jdou přímo výrobci nebo prodejci.
18. Proč je pro vás důležitá existence udržitelné módy?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
.
.
Irelevantní
jsem proti, na ekologii ani lidech v Asii mi vůbec nezáleží
Kvalitnější pracovní a výrobní podmínky.
kvůli použitelnosti, ne ohledně mody
ne
Není
Není
není důležitá
Není pro mě důležitá
není pro mě důležitá
neřeším to
nevím
ochrana planety
planeta
Pro mne osobně nijak důležitá není.
V současné době se nelze chovat neudržitelně, jinak tu pro nás nebude místo.
Ve skutečnosti mi je ukradená.
YHJŮOSJOH
Z ohledu na lidská práva a životní prostředí
Žiji obecně environmentálně šetrně
19. Proč je pro vás důležitá existence fast fashion?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
.
.
Dostupné nakupování.
existence fast fashion pro mě není důležitá
Je levná
je to průmyslové odvětví jako každé jiné, takže z hlediska toho, aby většina světa neběhala s holým pozadím?
JHEH
Lepší ceny
Můžu nakupovat levneji
Můžu si tam (občas) vybrat oblečení, které lépe vypadá, a třeba i ve velikosti, kterou potřebuji.
Nejvíce asi kvůli výhodným cenám.
Není
Není
neni
Není
není důležitá
neřeším to
nevím
Protože se díky ní nemusím chodit nahá, i když jsem tlustá a chudá (můžu si koupit oblečení ve své velikosti hned, ne na malý svetr šetřit do jara).
rozumné ceny
Ve skutečnosti mi je ukradená.
vyberu, co musím
20. Jsou pro vás tyto výroky pravdivé?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
udržitelná móda znamená vyšší cena | 14 | 60,87 % | 60,87 % |
nepoznám co je udržitelné | 9 | 39,13 % | 39,13 % |
fast fashion znamená nekvalita | 7 | 30,43 % | 30,43 % |
nemám to kolem žádného udržitelného obchodu | 6 | 26,09 % | 26,09 % |
mám větší výběr v fast fashionu | 5 | 21,74 % | 21,74 % |
nevím kde nakupovat udržitelně | 4 | 17,39 % | 17,39 % |
potřebuji oblečení nakupovat častěji | 3 | 13,04 % | 13,04 % |
nemůžu nakoupit pro celou rodinu udržitelně | 3 | 13,04 % | 13,04 % |
není pro mě pravdivé nic uvedeného | 2 | 8,7 % | 8,7 % |
jsem víc cool oblečená v fast fashionu | 2 | 8,7 % | 8,7 % |
fast fashion je víc trendy | 2 | 8,7 % | 8,7 % |
chci mít na sobě značku | 2 | 8,7 % | 8,7 % |
21. Je nákup v sekáčích udržitelný?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nevím | 11 | 47,83 % | 47,83 % |
ano | 11 | 47,83 % | 47,83 % |
ne | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
22. Proč ne/jsou pro vás sekáče součástí udržitelné módy?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
?
?
?????
.
ano jsou, je to praktické, když se dá zboží posunout dále a ještě použít i pro jiné lidi
dávají další život / smysl / využití věcem, které by jinak skončily ve spalovně / na skládce - je to nejen ekologické, ale též ekonomické a praktické (kupujete si už použitou věc, kterou si někdo před vámi vypral, nosil - víte, jak se látka chová / mačká apod.)
EHLHEI
je mi to jedno, nosit hadry po někom je mi odporné
Je to důsledné využití oblečení. Když už bylo jednou vyrobeno, skutečně se unosí. Uspokojením poptávky snižují nutnost další produkce
Jsou
Jsou opakem fast fashion
Koupím to, co již někdo vyřadil - třeba ne kvůli zničení, ale protože mu to nevyhovovalo, tak to můžu ještě chvíli bez výčitek využívat.
Nenakupuji v sekáčích.
neřeším to
Nevím
nevím
Nevím
nevím
Oblečení, které již někdo vyřadil ze šatníku, někdo další ještě unosí namísto toho, aby bylo rovnou vyhozeno.
recyklace
Recyklace již použitých oděvů.
zřejmě jsou součástí, oděv se nevyhodí, ale dále využije
23. Jak často nakupujete v sekáčích?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nikdy | 13 | 56,52 % | 56,52 % |
několikrát za rok | 6 | 26,09 % | 26,09 % |
jednou za rok | 3 | 13,04 % | 13,04 % |
několikrát do měsíce (2x-3x) | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
24. Jsou swapy udržitelný? (* swap = akce za účelem výměny oblečení či jiného zboží)
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 12 | 52,17 % | 52,17 % |
nevím | 8 | 34,78 % | 34,78 % |
ne | 3 | 13,04 % | 13,04 % |
25. Proč ne/jsou pro vás swapy součástí udržitelné módy?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Nevím | 4 | 19,05 % | 17,39 % |
. | 2 | 9,52 % | 8,7 % |
? | 2 | 9,52 % | 8,7 % |
opět se oděv nevyhodí, ale využije | 1 | 4,76 % | 4,35 % |
Co je to swap? | 1 | 4,76 % | 4,35 % |
neznám | 1 | 4,76 % | 4,35 % |
recyklace | 1 | 4,76 % | 4,35 % |
je to zajímavý koncept | 1 | 4,76 % | 4,35 % |
Viz secondhand, je to skoro to samé | 1 | 4,76 % | 4,35 % |
Viz sekáče. Uspokojení poptàvky bez nutnosti produkce, a využití oblečení | 1 | 4,76 % | 4,35 % |
ostatní odpovědi | 6 | 28,57 % | 26,09 % |
26. Jak často swapujete?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nikdy | 18 | 78,26 % | 78,26 % |
několikrát za rok | 3 | 13,04 % | 13,04 % |
několikrát v týdnu | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
jednou za rok | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
27. Účastníte se často akcí spojených s udržitelností?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Ano → otázka č. 28, Ne → otázka č. 30].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 19 | 82,61 % | 82,61 % |
Ano | 4 | 17,39 % | 17,39 % |
28. Jakých akcí se účastníte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
tvl.. všechno je udržitelné | 1 | 25 % | 4,35 % |
přednášky | 1 | 25 % | 4,35 % |
dobrovolnictví | 1 | 25 % | 4,35 % |
swapy | 1 | 25 % | 4,35 % |
29. Co vám na podobných akcích chybí?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
myslím že nic
Nic
Odborné rady, co dělat Propagace myšlenky mezi širokou veřejnost, ne jen mezi okruh zájemců.
30. Chcete se účastnit podobných akcí v budoucnu?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 14 | 60,87 % | 60,87 % |
ano | 5 | 21,74 % | 21,74 % |
nevím | 4 | 17,39 % | 17,39 % |
31. Jaké další aktivity, možnosti jsou podle vás udržitelná a praktikujete je.
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
?
?
????
.
Budování permakulturní zahrady, ježdění na kole, dobrovolnické akce na ochranu přírody...
Co se týká módy tak už nic
Eh, nekupuji, co nepotřebuji, vařím pouze z primárních a pokud možno lokálních surovin, důsledně třídím odpad, snažím se minimalizovat plasty v domácnosti, a to je tak asi všechno. Neúčastním se žádných akcí, happeningů a podobných záležitostí, vnímám to jen jako boom ke zviditelnění se a zaměstnání lidí, kteří by se jinak obtížně uplatnili.
Charitativní prodej
LJELHL
Nepraktikuji nic dalšího
Nic
Nic dalšího co bych já osobně dělala mě nenapadá.
o žádných nevím
opravování věcí (přišití knoflíků, využití opravny obuvi - nechat si podrazit boty apod.) a pečovat o věci, které ve skříni máme (prát oblečení na nižší teplotu, žehlit jen v případě nutnosti, využívat služeb čistírny, starat se o boty - krémovat je, impregnovat) tak, aby nám déle sloužily + posílat dál věci, které nenosíme, půjčovat si oblečení v rámci rodiny / přátel (např. při zvláštní příležitosti - nekupovat na kamarádčinu svatbu nové šaty), zakládat si na kvalitních věcech a nebát se do nich investovat vyšší částky peněz (nejsme tak bohatí, abychom si mohli kupovat levné věci)
Práce.
Recykluji odpad Jezdím MHD Omezuji spotřebu plastů
setrne prani
šetřím
Ta otázka je příliš vágně položená, sorry
udržitelnost mě nezajímá
žádné
32. Jak předcházíte impulzivním i neimpulzivním nákupům?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Nijak | 2 | 9,09 % | 8,7 % |
Nevím. BTW, jak se dá "předejít neimpulzivnímu nákupu"? :D | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
Nijak, nekupuji věci, které nepotřebuji, nejsem student financovaný rodiči, musím hlídat poměr příjmu a výdajů rodiny. | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
. | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
Ovládám se. | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
Nevím. | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
nákupy nesnáším. Jdu tam, až když musím a chci být co nejrychleji veku | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
Nenakupovat | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
vím co si mohu dovolit | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
nedelam impulzivní nákupy¨ | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
ostatní odpovědi | 11 | 50 % | 47,83 % |
33. Jak minimalizujete potřebu nakupovat nové oblečení?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Neminimalizuji | 3 | 13,64 % | 13,04 % |
O své oblečení se starám, vedu k tomu děti, ale obecně netrpím potřebou pořizovat si hadříky. Nakupuji, když skutečně není zbytí, nákupy oblečení mě nebaví a ráda se jim vyhnu. | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
. | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
Chodím nahý. | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
Nelze víc minimalizovat, nakupuji jen když něco doslouží jednou za pár let. | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
až když musím | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
Nosit věci do roztrhání | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
nijak, když potřebuji, koupím | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
nemam potrebu | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
nosím je do rozpadnutí | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
ostatní odpovědi | 10 | 45,45 % | 43,48 % |
34. Jak se snažíte opětovně použít již nakoupené předměty?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Nesnažím | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
Opětovně? Prostě je používám, dokud slouží - "jednorázovky" nekupuji, takže není třeba přemýšlet, zda opětovně... | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
. | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
Nosím je, dokud to jde. | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
To je nejasná otázka, snad kromě jídla a toaletního papítru je máloco jen na jedno použití. | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
nosím, dokud nejsou zničené nebo mi nejsou malé | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
Prodám je | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
Jako hadr na podlahu | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
nijak | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
kupuji jen co potrebuje | 1 | 4,55 % | 4,35 % |
ostatní odpovědi | 12 | 54,55 % | 52,17 % |
35. Recyklujete vaše zakoupené předměty?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 14 | 60,87 % | 60,87 % |
ne | 9 | 39,13 % | 39,13 % |
36. Jak recyklujete vaše oblečení?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nijak | 2 | 9,52 % | 8,7 % |
Co to je recyklovat oblečení? | 2 | 9,52 % | 8,7 % |
Dávám ho do kontejneru na oblečení (takové ty červené) | 1 | 4,76 % | 4,35 % |
Odesílám do charit, chráněných dílen apod., kde se použijí buď na oblečení pro potřebné, nebo na výrobu textilních výrobků (hadrové koberce atd.) | 1 | 4,76 % | 4,35 % |
. | 1 | 4,76 % | 4,35 % |
V kontejneru. | 1 | 4,76 % | 4,35 % |
Po roztrhání použito jako záplata, materiál na tašku či hadr. | 1 | 4,76 % | 4,35 % |
Ne | 1 | 4,76 % | 4,35 % |
V kamnech | 1 | 4,76 % | 4,35 % |
hadry a pak popelnice | 1 | 4,76 % | 4,35 % |
ostatní odpovědi | 9 | 42,86 % | 39,13 % |
37. Kolik oblečení vyhodíte do odpadu?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
0 | 2 | 10 % | 8,7 % |
Skoro nic | 1 | 5 % | 4,35 % |
naprosté minimum, roztrhané a zničené kousky, spodní prádlo, punčocháče či ponožky | 1 | 5 % | 4,35 % |
Moc ne. | 1 | 5 % | 4,35 % |
V odpadu končí až po prlchodem stavu hadr. | 1 | 5 % | 4,35 % |
1997 | 1 | 5 % | 4,35 % |
vše co doslouží | 1 | 5 % | 4,35 % |
málo | 1 | 5 % | 4,35 % |
všechno | 1 | 5 % | 4,35 % |
dost po dlouhé době | 1 | 5 % | 4,35 % |
ostatní odpovědi | 9 | 45 % | 39,13 % |
38. Jak si myslíte, že stojíte mezi rychlou módou a jejím udržitelným protějškem?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
??
.
Asi tak někde mezi, i když za poslední dva roky jsem koupil nové oblečení snad jednou či dvakrát
dobre
Fast fashion je lepší
Jsem pro rychlou modu
LHEDZ
Nakupuji pouze udržitelně
Nakupuji rychlou módu a zacházím s ní udržitelně. (Vážně řečeno - opravdu o tom nepřemýšlím)
Nechápu otázku
Nemohu posoudit
neřeším to
Netuším, ale tipuji střed. Nakupuji jen minimálně, ale tam, kde je to dostupné.
nevím
Nijak
Pevně
Rychle koupím a vypadnu z obchodu
Spíš udržitelně, z nakoupených rychlých kousků v podstatě dělám udržitelné jejich využitím
Stojím rovně a tvrdě.
tak na půl
udržitelnou módu se snažím bojkotovat
vidím se spíše na straně udržitelné módy
39. Co by pomohlo, abyste omezili nakupování ve fast fashionu a přešli více, či úplně k udržitelnému přístupu?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
.
Asi kdyby se mi udržitelné věci více líbily a potom nižší cenou.
asi nic - ve fast fashion téměř nenakupuji
Asi nic, nepřijatelná vizuální stránka, mačkavé materiály + cenová politika slow fashion ji odsouvá na okraj mého zájmu. Udržitelný přístup pro všechny považuji za frázi, pokud by totiž k němu lidé přešli úplně, pak by se zvýšil tlak na výrobu a v rámci jejího zvýšení by se postupně výroba zrychlovala, zprůmyslňovala - a ze slow fashion by byla fast fashion za slow ceny.
Cena
DHHGE
Kdybych na sebe sehnala udržitelné oblečení ve své velikosti, za cenu, kterou si můžu dovolit
Malý plat
neřeším to
Nevím
nevím
Nic
nic
nic, jelikož nakupuji udržitelně
Nic.
nižší cena
Větší distribuce a propagace udržitelných značek.
Větší výběr zboží a cena
Více secondhandů s větším výběrem, nějaké udržitelné značky nového oblečení, které jsou levné - tedy nešetří na pracovní síle nebo postupech a materiálech, ale třeba na vlastním zisku.
Viz předchozí odpovědi...
vůbec to neřeším
40. Je nějaké téma kolem udržitelnosti, ekologie, rychlé módy něco s čím si nevíte rady?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
.
Ani ne.
Jak sehnat oblečení, které vydrží déle než dva roky a bylo by udržitelné.
kam s oblecením, které se jiz nedá jako obleceni pouzit. Děravé, osoupane, hodne znecistene
Kde brát peníze
modu vůbec neřeším
myslím že ne
Ne
ne
ne
ne
Ne
Ne, po většinu života jsem environmentální aktivista. Mimochodem, je to environmentalistika, nikoli ekologie. Nevěnujete se vztahům mezi organismy v přírodě, ale stavu životního prostředí. Ekologie je trochu jiná věda.
Ne, rozhodně není :-).
Ne.
Novořeč použitá ve Vašem dotazníku
NSH
otřesné pracovní podmínky, potlačování lidských práv a dětská práce v zemích, kde se vyrábí fast fashion
Všechno
Vždycky je něco nového, co se člověk může naučit.
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.