Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Handicapovaní mezi námi/aneb je intaktní populace xenofobní?
Handicapovaní mezi námi/aneb je intaktní populace xenofobní?
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Adéla Günterová |
---|---|
Šetření: | 12. 02. 2017 - 10. 03. 2017 |
Počet respondentů: | 165 |
Počet otázek (max/průměr): | 11 / 8.84 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 73,4 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.01:32 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den,
Jmenuji se Adéla Günterová a jsem studentkou Obchodní akademie. Píši maturitní práci na téma "Handicapovaní mezi námi/aneb je intaktní populace xenofobní?". Součástí práce je i dotazník veřejného mínění, proto prosím o pravdivé vyplnění, které Vám zabere zlomek času.
Předem děkuji za vyplnění.
Odpovědi respondentů
1. Pohlaví
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Žena | 112 | 67,88 % | 67,88 % |
Muž | 53 | 32,12 % | 32,12 % |
2. Věk
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
19-25 let | 62 | 37,58 % | 37,58 % |
26-45 let | 61 | 36,97 % | 36,97 % |
15-18 let | 20 | 12,12 % | 12,12 % |
46-60 let | 16 | 9,7 % | 9,7 % |
61+ | 6 | 3,64 % | 3,64 % |
3. Bydliště
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
hlavní město Praha | 44 | 26,67 % | 26,67 % |
Jihomoravský kraj | 24 | 14,55 % | 14,55 % |
Moravskoslezský kraj | 20 | 12,12 % | 12,12 % |
Liberecký kraj | 13 | 7,88 % | 7,88 % |
Středočeský kraj | 11 | 6,67 % | 6,67 % |
Olomoucký kraj | 10 | 6,06 % | 6,06 % |
Ústecký kraj | 10 | 6,06 % | 6,06 % |
Plzeňský kraj | 8 | 4,85 % | 4,85 % |
Kraj Vysočina | 7 | 4,24 % | 4,24 % |
Zlínský kraj | 7 | 4,24 % | 4,24 % |
Královehradecký kraj | 5 | 3,03 % | 3,03 % |
Karlovarský kraj | 3 | 1,82 % | 1,82 % |
Jihočeský kraj | 3 | 1,82 % | 1,82 % |
4. Zajímal/a jste se někdy o pomoc handicapovaným lidem?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Ano → otázka č. 5, Ne → otázka č. 6].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 99 | 60 % | 60 % |
Ano | 66 | 40 % | 40 % |
5. Jakým způsobem?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
-
.
Angažoval jsem se v neziskovce
Ano. Jsem dobrovolným asistentem vozíčkářů
asistence, dobrovolnictví
Dobrovolníci
dobrovolnicka práce v nadaci, financni prispevky
Dobrovolnictví
dobrovolnictví a volný čas v chráněných dílnách
finance
Finanční podpora neziskovek, pomoc známému postiženému.
finanční pomoc, pomoc seniorům v rámci diakonie, pomoc domovu pro mladé handicapované
finanční příspěvek
Fyzicky nebo financne
hledal jsem někoho k mamince
Charitativní příspěvky
Internet
Jako dobrovolník při osobní asistenci.
Je to moje práce - asistent pedagoga na ZŠ
jezdila jsem na tábory s handicapovanými
jsem pečovatelka
Jsem zdravotnik tudiz dennodenni pece
Matka je na vozíku,tak vše co bylo kolem jsem chtěla vyzkoušet
navštívila jsem Diakonii
občas pracuji pro cestovní agenturu, která má specializované prohlídky pro vozíčkáře a nevidomé. Je to komerční, dostávám zaplaceno, jen jsem musela absolvovat školení.
Osobní asistence osobám na invalidním vozíku
pomaham financne a obcasne navstevy a rozhovory s lidmi
Pomoc finanční, lidská (být člověku oporou, když ho druzí zraňují)
Poskytnutí práce
Pouze příspěvky na určité věci¨.
Práce, handicapovaný člověk v rodině
Pracuji jako stavební projektant, takže se snažím přistupovat k návrhu stavby tak, aby její užívání bylo schůdné i pro handicapované osoby i v případech, kdy to nevyžadují normy a legislativa.
pracuji pro ně a mám handicapovaného syna
Pracuji s nimi a podporuji je v integraci do společnosti.
Pracuji s nimi.
profesně (pracovně se částečně pohybuji v sociální oblasti), osobně - přímou pomocí, mám handicapované přátele
Protože jsem byl již s ními ve stýku v různých sociálních zářízení ÚSP.
přemýšlel jsem o dobrovolnictví, například nevidomým.
Přemýšlela jsem o tom (naše škola aktivně pomáhá handicapovaných)
Převoz vozíku
při práci
při studiu
přímo osobně finančně
příspěvky na charitu
Přispívání charitě
Různé sportovní dobročinné akce
Sama jsem byla dobrovolnikem 1,5 roku u osob se zdravotnim a mentalnim postizenim
Sběr informací a studium právních předpisů. Možná otázce nerozumím.
Skolni vyuka
Staram sa o brata. Dizajnujem hracky a pomocky pre ludi a deti s handicepom
Starám se o syna s kombinovaným postižením (sluchové + autismus).
Studiem specialni pedagogiky
Studium na vs
studium školy
studovala jsem sociální práci, pracuji v neziskové (pacientské) organizaci
studuji sociálné práci
Studuji Speciální pedagogiku
studuji speciální pedagogiku
Telefonní konzultace
V ramci skoly a praxe.
Veřejné sbírky, hlavně pod záštitou školy
Zajímala jsem se jakým způsobem bych mohla finančně pomoct
zaměstnání
zapojení do dobrovolnických programů
zapojením se do aktivit, vyhledávání a nabízení dalších
6. Zažil/a jste někdy situaci, ve které by bylo handicapovaným ubližováno?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Ano → otázka č. 7, Ne → otázka č. 8].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 142 | 86,06 % | 86,06 % |
Ano | 23 | 13,94 % | 13,94 % |
7. Jaká byla Vaše reakce?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Zlost vztek beznaděj
Agresivna
Bránila jsem se, protože jsem handicapovaná a nenechám si ubližovat
byla jsem si toho vědoma, ale nebylo v mých silách to změnit, bylo mi to moc nepříjemné
cloveka jsem se zastala
jednalo se o děti-domluvou,vysvětlení
Nechala jsem to plavat a občas se přidala
Nelíbilo se mi to a řekla jsem tomu, který ubližuje svůj názor. Nedělá se to a je to ubohé ubližovat slabším,
Nijaká.
pasivní
Pohoršení, pomoc handicapovanému
Pomohu jim hájit jejich práva na důstojné zacházení.
rozčilení, smutek
řešila jsem to
snaha o zprostředkování jiného náhledu na postiženého, zprostředkování řešení konfliktní situace
Snažila jsem se handicapovanému pomoc.
Šel jsem do války. Agresivně.
Šikana ve škole ze strany třídního učitele, který měl naprostou podporu (důvěru) vedení školy. Mou reakcí bylo stažení syna do domácí výuky a následně přechod na jinou školu.
Už si nepamatuji.
Velice moc mi to skutečně vádílo.
Zastal jsem se
Zastala jsem se pána, který byl na invalidním vozíčku.
žádná
8. Víte co znamená pojem intaktní populace?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 106 | 64,24 % | 64,24 % |
Ano | 59 | 35,76 % | 35,76 % |
9. Víte co znamená pojem xenofobie?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 161 | 97,58 % | 97,58 % |
Ne | 4 | 2,42 % | 2,42 % |
10. Bojíte se pomoci handicapovaným lidem, protože nevíte jak by zareagovali?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 108 | 65,45 % | 65,45 % |
Ano | 42 | 25,45 % | 25,45 % |
Ano i ne. U některých lze odhadnout reakci, u jiných nikoliv | 1 | 0,61 % | 0,61 % |
Nebojím, nechci. Mám nepříjemnou zkušenost | 1 | 0,61 % | 0,61 % |
Ve svém okolí nemám žádné lidi s handicapem. | 1 | 0,61 % | 0,61 % |
Kdybych měl pocit, že by pomoc mohli ocenit, zřejmě bych ji nabídnul - mohl bych cítit rozpaky, nikoli strach. | 1 | 0,61 % | 0,61 % |
Pokud se jedná o pomoc např. S prejitim vozovky slepci, pomoc člověku na vozíku se schody, dveřmi apod., nebojím se, několikrát jsem již pomohla. O dobrovolnictví jsem doposud neuvažovala. | 1 | 0,61 % | 0,61 % |
něco mezi, pomohla bych kdyby mně jistotu že jim to nebude trapné | 1 | 0,61 % | 0,61 % |
spíše se bojím, že by se např. urazili a že by to mohli udělat sami, spousta handicapovaných nechce pomoc, protože věci zvládnou sami | 1 | 0,61 % | 0,61 % |
Jak kdy a jak komu | 1 | 0,61 % | 0,61 % |
nepřicházím s nimi do styku | 1 | 0,61 % | 0,61 % |
ano, každý handicapovaný může vnímat nabídku pomoci jinak | 1 | 0,61 % | 0,61 % |
záleží na hanicapu | 1 | 0,61 % | 0,61 % |
bojím se, že nebudu vědět, jak přesně jim pomoci | 1 | 0,61 % | 0,61 % |
Trochu | 1 | 0,61 % | 0,61 % |
Zeptám se dotyčného | 1 | 0,61 % | 0,61 % |
občas ano, ale spíš z důvodu, že nevím jak | 1 | 0,61 % | 0,61 % |
11. Znáte nějaké prostředky ke zlepšení komunikace s handicapovanými?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
-
Alternativni a augmentativni druhy komunikace
ani ne
Ano
Ano
Ano, liší se podle typu postižení
brát je jako rovnocenné partnery
hovořit o tom, hovořit s nimi
chytré telefony
Jak handicapovanými? Se slepcem se domluvím, hluchému píšu. Ovšem s hluchoslepými a s dementními kontakt navázat neumím.
Jsem ID na vozíku, chci aby zdraví lidé respektovali to, že spoustu věcí zvládnu sama a o pomoc si umím říci. Nechci aby se snažili pomoc mi vnutit, jsem svéprávná. I na vozíku dokáži pomoci, v rámci možností, druhému invalidovi.
Komunikační aplikace v tabletu, která převádí obrázky na mluvenou řeč, díky ní si i nemluvící člověk může pokecat. Znaková řeč - nemusí jít o profesionální znakový jazyk, ale i doma vytvořená gesta pro běžné denní situace komunikaci hodně usnadňují. Kartičkové komunikační systémy pro autisty. Světelná signalizace pro neslyšící / zvuková pro nevidomé. Uzpůsobení prostředí tak, aby bylo bezpečné: postižený člověk v pohodlném prostředí nemusí vydávat tolik energie na "běžné přežití", může se uvolnit a více pracovat na způsobech dorozumění se. (Např. Mám-li se soustředit na to, že v určitých situacích je vhodné se usmívat, budu se na to lépe soustředit, pokud mi nesvítí slunce do očí a nekope mi spolužák do židličky, apod.)
myslím si, že nejlepší, co můžeme udělat je to, jednat s postiženými jako kdyby žádné postižení neměli (samozřejmě v rámci jejich fyzických možností). První poučka na školení k prohlídkám s vozíčkáři i s nevidomými byla "hlavně komunikujte přímo s postiženým klientem a ne s jeho doprovodem, jako by tam klient ani nebyl". Po pravdě by mě to asi nenapadlo, ale když na to speciálně upozorňují, asi se to děje... Ten člověk není vozíček nebo bílá hůl, ten člověk je normální lidská bytost, jenom nemůže chodit nebo třeba nevidí. Hodně zdaru se seminárkou!
ne
Ne
ne
ne
Ne
Ne
ne
Ne
Ne, zřejmě jsem si představila jen handicapy, kde takové věci nejsou potřeba
Ne.
Ne.
Nebat se s nema komunikovat jsou to lide jako kazdy jiny zdravy jedinec. Brat je mezi sebe a nepoukazovat a vyclenovat je.
Nebát se toho, co neznám a nebýt zbabělec.
Nebýt zatrpklý čech
nelitovat, pomáhat
nemám o něco takového zájem
není třeba jiné komunikace než se zdravými lidmi
nerozumím otázce
Nespěchat na ně, být hodní, milí
Nevím.
no tak asi pusa a pokecat
Nvm
Odstranit bariéry a umožnit handicapovaným zapojit se do běžného života a umožnit jim komunikovat a být součástí společnosti.
Otevřenost,jsou to lidé jako my...
Představit si sama sebe na jejich místě. Co bych potřebovala, chtěla, jak bych reagovala na cokoliv
Pusa a uši?
Savo
určitě nebýt přehnaně familiérní a vždy se zeptat, zda nevadí to či ono
Větší osvěta nehandicapovaných lidí - především dětí už na ZŠ.
Více informovat veřejnost o jejich potřebách. Při komunikaci používat alternativní komunikační techniky.
Vnímat je jako zdravé
Začlenování do společností mezí ostátních zdravých normálních osob bez rozdílu všeobecně.
záleží s jak handicapovanými :), ale ano, znám
znaková řeč
znaková řeč, skryté titulky, pípátka pro nevidomé, venkovní hlášení tramvaje pro nevidomé apod.
znalost charakteristických omezení či změn, které s sebou nese ten který handicap, a z nich vyplývajících nároků na přizpůsobení komunikace, klasicky v rovině přizpůsobení se handicapovanému, ohleduplnost, respekt ke komunikačním bariérám, které nelze snížit, otevřenost, přátelský postoj a respekt k handicapovanému jako rovnocennému partnerovi
znám základní pravidla komunikace s nevidomými a neslyšícími osobami
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.