Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Handicapovaní mezi námi/aneb je intaktní populace xenofobní?

Handicapovaní mezi námi/aneb je intaktní populace xenofobní?

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Adéla Günterová
Šetření:12. 02. 2017 - 10. 03. 2017
Počet respondentů:165
Počet otázek (max/průměr):11 / 8.84
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:73,4 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.01:32
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Dobrý den, 

Jmenuji se Adéla Günterová a jsem studentkou Obchodní akademie. Píši maturitní práci na téma "Handicapovaní mezi námi/aneb je intaktní populace xenofobní?". Součástí práce je i dotazník veřejného mínění, proto prosím o pravdivé vyplnění, které Vám zabere zlomek času. 

Předem děkuji za vyplnění. 

Odpovědi respondentů

1. Pohlaví

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Žena11267,88 %67,88 %  
Muž5332,12 %32,12 %  

Graf

2. Věk

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
19-25 let6237,58 %37,58 %  
26-45 let6136,97 %36,97 %  
15-18 let2012,12 %12,12 %  
46-60 let169,7 %9,7 %  
61+63,64 %3,64 %  

Graf

3. Bydliště

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
hlavní město Praha4426,67 %26,67 %  
Jihomoravský kraj2414,55 %14,55 %  
Moravskoslezský kraj2012,12 %12,12 %  
Liberecký kraj137,88 %7,88 %  
Středočeský kraj116,67 %6,67 %  
Olomoucký kraj106,06 %6,06 %  
Ústecký kraj106,06 %6,06 %  
Plzeňský kraj84,85 %4,85 %  
Kraj Vysočina74,24 %4,24 %  
Zlínský kraj74,24 %4,24 %  
Královehradecký kraj53,03 %3,03 %  
Karlovarský kraj31,82 %1,82 %  
Jihočeský kraj31,82 %1,82 %  

Graf

4. Zajímal/a jste se někdy o pomoc handicapovaným lidem?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Anootázka č. 5, Neotázka č. 6].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne9960 %60 %  
Ano6640 %40 %  

Graf

5. Jakým způsobem?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

-

.

Angažoval jsem se v neziskovce

Ano. Jsem dobrovolným asistentem vozíčkářů

asistence, dobrovolnictví

Dobrovolníci

dobrovolnicka práce v nadaci, financni prispevky

Dobrovolnictví

dobrovolnictví a volný čas v chráněných dílnách

finance

Finanční podpora neziskovek, pomoc známému postiženému.

finanční pomoc, pomoc seniorům v rámci diakonie, pomoc domovu pro mladé handicapované

finanční příspěvek

Fyzicky nebo financne

hledal jsem někoho k mamince

Charitativní příspěvky

Internet

Jako dobrovolník při osobní asistenci.

Je to moje práce - asistent pedagoga na ZŠ

jezdila jsem na tábory s handicapovanými

jsem pečovatelka

Jsem zdravotnik tudiz dennodenni pece

Matka je na vozíku,tak vše co bylo kolem jsem chtěla vyzkoušet

navštívila jsem Diakonii

občas pracuji pro cestovní agenturu, která má specializované prohlídky pro vozíčkáře a nevidomé. Je to komerční, dostávám zaplaceno, jen jsem musela absolvovat školení.

Osobní asistence osobám na invalidním vozíku

pomaham financne a obcasne navstevy a rozhovory s lidmi

Pomoc finanční, lidská (být člověku oporou, když ho druzí zraňují)

Poskytnutí práce

Pouze příspěvky na určité věci¨.

Práce, handicapovaný člověk v rodině

Pracuji jako stavební projektant, takže se snažím přistupovat k návrhu stavby tak, aby její užívání bylo schůdné i pro handicapované osoby i v případech, kdy to nevyžadují normy a legislativa.

pracuji pro ně a mám handicapovaného syna

Pracuji s nimi a podporuji je v integraci do společnosti.

Pracuji s nimi.

profesně (pracovně se částečně pohybuji v sociální oblasti), osobně - přímou pomocí, mám handicapované přátele

Protože jsem byl již s ními ve stýku v různých sociálních zářízení ÚSP.

přemýšlel jsem o dobrovolnictví, například nevidomým.

Přemýšlela jsem o tom (naše škola aktivně pomáhá handicapovaných)

Převoz vozíku

při práci

při studiu

přímo osobně finančně

příspěvky na charitu

Přispívání charitě

Různé sportovní dobročinné akce

Sama jsem byla dobrovolnikem 1,5 roku u osob se zdravotnim a mentalnim postizenim

Sběr informací a studium právních předpisů. Možná otázce nerozumím.

Skolni vyuka

Staram sa o brata. Dizajnujem hracky a pomocky pre ludi a deti s handicepom

Starám se o syna s kombinovaným postižením (sluchové + autismus).

Studiem specialni pedagogiky

Studium na vs

studium školy

studovala jsem sociální práci, pracuji v neziskové (pacientské) organizaci

studuji sociálné práci

Studuji Speciální pedagogiku

studuji speciální pedagogiku

Telefonní konzultace

V ramci skoly a praxe.

Veřejné sbírky, hlavně pod záštitou školy

Zajímala jsem se jakým způsobem bych mohla finančně pomoct

zaměstnání

zapojení do dobrovolnických programů

zapojením se do aktivit, vyhledávání a nabízení dalších

6. Zažil/a jste někdy situaci, ve které by bylo handicapovaným ubližováno?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Anootázka č. 7, Neotázka č. 8].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne14286,06 %86,06 %  
Ano2313,94 %13,94 %  

Graf

7. Jaká byla Vaše reakce?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

Zlost vztek beznaděj

Agresivna

Bránila jsem se, protože jsem handicapovaná a nenechám si ubližovat

byla jsem si toho vědoma, ale nebylo v mých silách to změnit, bylo mi to moc nepříjemné

cloveka jsem se zastala

jednalo se o děti-domluvou,vysvětlení

Nechala jsem to plavat a občas se přidala

Nelíbilo se mi to a řekla jsem tomu, který ubližuje svůj názor. Nedělá se to a je to ubohé ubližovat slabším,

Nijaká.

pasivní

Pohoršení, pomoc handicapovanému

Pomohu jim hájit jejich práva na důstojné zacházení.

rozčilení, smutek

řešila jsem to

snaha o zprostředkování jiného náhledu na postiženého, zprostředkování řešení konfliktní situace

Snažila jsem se handicapovanému pomoc.

Šel jsem do války. Agresivně.

Šikana ve škole ze strany třídního učitele, který měl naprostou podporu (důvěru) vedení školy. Mou reakcí bylo stažení syna do domácí výuky a následně přechod na jinou školu.

Už si nepamatuji.

Velice moc mi to skutečně vádílo.

Zastal jsem se

Zastala jsem se pána, který byl na invalidním vozíčku.

žádná

8. Víte co znamená pojem intaktní populace?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne10664,24 %64,24 %  
Ano5935,76 %35,76 %  

Graf

9. Víte co znamená pojem xenofobie?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano16197,58 %97,58 %  
Ne42,42 %2,42 %  

Graf

10. Bojíte se pomoci handicapovaným lidem, protože nevíte jak by zareagovali?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne10865,45 %65,45 %  
Ano4225,45 %25,45 %  
Ano i ne. U některých lze odhadnout reakci, u jiných nikoliv10,61 %0,61 %  
Nebojím, nechci. Mám nepříjemnou zkušenost10,61 %0,61 %  
Ve svém okolí nemám žádné lidi s handicapem.10,61 %0,61 %  
Kdybych měl pocit, že by pomoc mohli ocenit, zřejmě bych ji nabídnul - mohl bych cítit rozpaky, nikoli strach. 10,61 %0,61 %  
Pokud se jedná o pomoc např. S prejitim vozovky slepci, pomoc člověku na vozíku se schody, dveřmi apod., nebojím se, několikrát jsem již pomohla. O dobrovolnictví jsem doposud neuvažovala. 10,61 %0,61 %  
něco mezi, pomohla bych kdyby mně jistotu že jim to nebude trapné 10,61 %0,61 %  
spíše se bojím, že by se např. urazili a že by to mohli udělat sami, spousta handicapovaných nechce pomoc, protože věci zvládnou sami 10,61 %0,61 %  
Jak kdy a jak komu10,61 %0,61 %  
nepřicházím s nimi do styku10,61 %0,61 %  
ano, každý handicapovaný může vnímat nabídku pomoci jinak10,61 %0,61 %  
záleží na hanicapu10,61 %0,61 %  
bojím se, že nebudu vědět, jak přesně jim pomoci10,61 %0,61 %  
Trochu10,61 %0,61 %  
Zeptám se dotyčného10,61 %0,61 %  
občas ano, ale spíš z důvodu, že nevím jak10,61 %0,61 %  

Graf

11. Znáte nějaké prostředky ke zlepšení komunikace s handicapovanými?

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

-

Alternativni a augmentativni druhy komunikace

ani ne

Ano

Ano

Ano, liší se podle typu postižení

brát je jako rovnocenné partnery

hovořit o tom, hovořit s nimi

chytré telefony

Jak handicapovanými? Se slepcem se domluvím, hluchému píšu. Ovšem s hluchoslepými a s dementními kontakt navázat neumím.

Jsem ID na vozíku, chci aby zdraví lidé respektovali to, že spoustu věcí zvládnu sama a o pomoc si umím říci. Nechci aby se snažili pomoc mi vnutit, jsem svéprávná. I na vozíku dokáži pomoci, v rámci možností, druhému invalidovi.

Komunikační aplikace v tabletu, která převádí obrázky na mluvenou řeč, díky ní si i nemluvící člověk může pokecat. Znaková řeč - nemusí jít o profesionální znakový jazyk, ale i doma vytvořená gesta pro běžné denní situace komunikaci hodně usnadňují. Kartičkové komunikační systémy pro autisty. Světelná signalizace pro neslyšící / zvuková pro nevidomé. Uzpůsobení prostředí tak, aby bylo bezpečné: postižený člověk v pohodlném prostředí nemusí vydávat tolik energie na "běžné přežití", může se uvolnit a více pracovat na způsobech dorozumění se. (Např. Mám-li se soustředit na to, že v určitých situacích je vhodné se usmívat, budu se na to lépe soustředit, pokud mi nesvítí slunce do očí a nekope mi spolužák do židličky, apod.)

myslím si, že nejlepší, co můžeme udělat je to, jednat s postiženými jako kdyby žádné postižení neměli (samozřejmě v rámci jejich fyzických možností). První poučka na školení k prohlídkám s vozíčkáři i s nevidomými byla "hlavně komunikujte přímo s postiženým klientem a ne s jeho doprovodem, jako by tam klient ani nebyl". Po pravdě by mě to asi nenapadlo, ale když na to speciálně upozorňují, asi se to děje... Ten člověk není vozíček nebo bílá hůl, ten člověk je normální lidská bytost, jenom nemůže chodit nebo třeba nevidí. Hodně zdaru se seminárkou!

ne

Ne

ne

ne

Ne

Ne

ne

Ne

Ne, zřejmě jsem si představila jen handicapy, kde takové věci nejsou potřeba

Ne.

Ne.

Nebat se s nema komunikovat jsou to lide jako kazdy jiny zdravy jedinec. Brat je mezi sebe a nepoukazovat a vyclenovat je.

Nebát se toho, co neznám a nebýt zbabělec.

Nebýt zatrpklý čech

nelitovat, pomáhat

nemám o něco takového zájem

není třeba jiné komunikace než se zdravými lidmi

nerozumím otázce

Nespěchat na ně, být hodní, milí

Nevím.

no tak asi pusa a pokecat

Nvm

Odstranit bariéry a umožnit handicapovaným zapojit se do běžného života a umožnit jim komunikovat a být součástí společnosti.

Otevřenost,jsou to lidé jako my...

Představit si sama sebe na jejich místě. Co bych potřebovala, chtěla, jak bych reagovala na cokoliv

Pusa a uši?

Savo

určitě nebýt přehnaně familiérní a vždy se zeptat, zda nevadí to či ono

Větší osvěta nehandicapovaných lidí - především dětí už na ZŠ.

Více informovat veřejnost o jejich potřebách. Při komunikaci používat alternativní komunikační techniky.

Vnímat je jako zdravé

Začlenování do společností mezí ostátních zdravých normálních osob bez rozdílu všeobecně.

záleží s jak handicapovanými :), ale ano, znám

znaková řeč

znaková řeč, skryté titulky, pípátka pro nevidomé, venkovní hlášení tramvaje pro nevidomé apod.

znalost charakteristických omezení či změn, které s sebou nese ten který handicap, a z nich vyplývajících nároků na přizpůsobení komunikace, klasicky v rovině přizpůsobení se handicapovanému, ohleduplnost, respekt ke komunikačním bariérám, které nelze snížit, otevřenost, přátelský postoj a respekt k handicapovanému jako rovnocennému partnerovi

znám základní pravidla komunikace s nevidomými a neslyšícími osobami

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u jedné otázky.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

4. Zajímal/a jste se někdy o pomoc handicapovaným lidem?

  • odpověď Ne:
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi Středočeský kraj na otázku 3. Bydliště

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Pohlaví

2. Věk

3. Bydliště

4. Zajímal/a jste se někdy o pomoc handicapovaným lidem?

6. Zažil/a jste někdy situaci, ve které by bylo handicapovaným ubližováno?

8. Víte co znamená pojem intaktní populace?

9. Víte co znamená pojem xenofobie?

10. Bojíte se pomoci handicapovaným lidem, protože nevíte jak by zareagovali?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Pohlaví

2. Věk

3. Bydliště

4. Zajímal/a jste se někdy o pomoc handicapovaným lidem?

6. Zažil/a jste někdy situaci, ve které by bylo handicapovaným ubližováno?

8. Víte co znamená pojem intaktní populace?

9. Víte co znamená pojem xenofobie?

10. Bojíte se pomoci handicapovaným lidem, protože nevíte jak by zareagovali?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Günterová , A.Handicapovaní mezi námi/aneb je intaktní populace xenofobní? (výsledky průzkumu), 2017. Dostupné online na https://handicapovani-mezi-nami-aneb.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.