Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Nebezpečí reklam na léčiva
Nebezpečí reklam na léčiva
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Nela Kovářová |
---|---|
Šetření: | 23. 03. 2020 - 06. 04. 2020 |
Počet respondentů: | 87 |
Počet otázek (max/průměr): | 10 / 10 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 82,1 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.01:24 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Do jaké míry ovlivňují Váš život reklamy? Jaká jsou nebezpečí, která představují klamavé reklamy na léčiva? Je možné, že má reklama i pozitivní stránky?
Všechny otázky se týkají reklam na léčiva (v televizi, informační letáky, informace od lékaře, internetové stránky apod.).
(výsledky budou součástí semestrální práce)
Odpovědi respondentů
1. Reklamy na léčiva zvyšují celkové povědomí o nemocech.
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše souhlasím | 32 | 36,78 % | 36,78 % |
spíše nesouhlasím | 29 | 33,33 % | 33,33 % |
nesouhlasím | 15 | 17,24 % | 17,24 % |
nevím | 6 | 6,9 % | 6,9 % |
souhlasím | 5 | 5,75 % | 5,75 % |
2. Reklama může vytvořit nerealistická očekávání o účinku daného léčiva.
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
souhlasím | 55 | 63,22 % | 63,22 % |
spíše souhlasím | 24 | 27,59 % | 27,59 % |
spíše nesouhlasím | 6 | 6,9 % | 6,9 % |
nesouhlasím | 1 | 1,15 % | 1,15 % |
nevím | 1 | 1,15 % | 1,15 % |
3. Chtěli jste již po lékaři předepsat konkrétní léčivo, protože jste jej znali z reklamy?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 76 | 87,36 % | 87,36 % |
ano | 7 | 8,05 % | 8,05 % |
nevím | 4 | 4,6 % | 4,6 % |
4. Reklamy na léčiva mohou zvyšovat počet zbytečných návštěv lékaře?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše souhlasím | 31 | 35,63 % | 35,63 % |
souhlasím | 17 | 19,54 % | 19,54 % |
spíše nesouhlasím | 17 | 19,54 % | 19,54 % |
nevím | 15 | 17,24 % | 17,24 % |
nesouhlasím | 7 | 8,05 % | 8,05 % |
5. Díky reklamám na léčiva se mezi lidmi šíří mylné informace (správné použití, doporučené zacházení).
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše souhlasím | 35 | 40,23 % | 40,23 % |
souhlasím | 22 | 25,29 % | 25,29 % |
nevím | 16 | 18,39 % | 18,39 % |
spíše nesouhlasím | 10 | 11,49 % | 11,49 % |
nesouhlasím | 4 | 4,6 % | 4,6 % |
6. Věříte všem informacím, které se dozvíte z reklamy?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nesouhlasím | 50 | 57,47 % | 57,47 % |
spíše nesouhlasím | 29 | 33,33 % | 33,33 % |
spíše souhlasím | 4 | 4,6 % | 4,6 % |
nevím | 3 | 3,45 % | 3,45 % |
souhlasím | 1 | 1,15 % | 1,15 % |
7. Jsou podle Vás reklamy na léčiva užitečné (např. z důvodu zvýšení povědomí o existenci daného léčiva)? Pokud ano, proč?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 55 | 63,22 % | 63,22 % |
Ano | 24 | 27,59 % | 27,59 % |
u volně prodejných léků jako informace o existenci daného léčiva | 1 | 1,15 % | 1,15 % |
Pokud se sejde reklama na lék z důvodu, že je v akci, s aktuální potřebou léků, tak ano, ušetří to peníze | 1 | 1,15 % | 1,15 % |
málo užitečné, někdy dezinformují | 1 | 1,15 % | 1,15 % |
zvýšit povědomí je dobré, ale aby nedošlo k nadužívání léků | 1 | 1,15 % | 1,15 % |
Záleží na léků | 1 | 1,15 % | 1,15 % |
jak se to vezme | 1 | 1,15 % | 1,15 % |
Ne, nejsou. Léky jsou pak extrémně nadužívané. | 1 | 1,15 % | 1,15 % |
neím | 1 | 1,15 % | 1,15 % |
8. Měla by vláda schvalovat veškeré reklamy na léčiva?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 30 | 34,48 % | 34,48 % |
Nevím | 27 | 31,03 % | 31,03 % |
Ano | 20 | 22,99 % | 22,99 % |
vláda ne, ale SUKL ano | 1 | 1,15 % | 1,15 % |
proč vláda - máte pocit, že v ní sedí farmakologové a lékaři? | 1 | 1,15 % | 1,15 % |
proč vláda, spíše skupina odborníků | 1 | 1,15 % | 1,15 % |
to je nereálné | 1 | 1,15 % | 1,15 % |
měla by je všechny zakázat | 1 | 1,15 % | 1,15 % |
ministerstvo zdravotnictví by mělo | 1 | 1,15 % | 1,15 % |
vláda ne | 1 | 1,15 % | 1,15 % |
Vláda není o nic lepší, než reklamy a farmaceutické společnosti. | 1 | 1,15 % | 1,15 % |
Na volně prodejná dle mého nemusí. | 1 | 1,15 % | 1,15 % |
Vláda ne, pověřený orgán ano. | 1 | 1,15 % | 1,15 % |
9. Měla by podle Vás být reklama na léčiva na předpis úplně zakázána?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 41 | 47,13 % | 47,13 % |
nevím | 31 | 35,63 % | 35,63 % |
ne | 15 | 17,24 % | 17,24 % |
10. Jak velké procento reklam na léčiva je podle Vás důvěryhodných?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
0 % - 20 % | 34 | 39,08 % | 39,08 % |
20 % - 40 % | 28 | 32,18 % | 32,18 % |
40 % - 60 % | 16 | 18,39 % | 18,39 % |
60 % - 80 % | 8 | 9,2 % | 9,2 % |
80 % - 100 % | 1 | 1,15 % | 1,15 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.