Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Nebezpečí reklam na léčiva

Nebezpečí reklam na léčiva

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Nela Kovářová
Šetření:23. 03. 2020 - 06. 04. 2020
Počet respondentů:87
Počet otázek (max/průměr):10 / 10
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:82,1 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.01:24
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Do jaké míry ovlivňují Váš život reklamy? Jaká jsou nebezpečí, která představují klamavé reklamy na léčiva? Je možné, že má reklama i pozitivní stránky?

 

Všechny otázky se týkají reklam na léčiva (v televizi, informační letáky, informace od lékaře, internetové stránky apod.).

 

(výsledky budou součástí semestrální práce)

Odpovědi respondentů

1. Reklamy na léčiva zvyšují celkové povědomí o nemocech.

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše souhlasím3236,78 %36,78 %  
spíše nesouhlasím2933,33 %33,33 %  
nesouhlasím1517,24 %17,24 %  
nevím66,9 %6,9 %  
souhlasím55,75 %5,75 %  

Graf

2. Reklama může vytvořit nerealistická očekávání o účinku daného léčiva.

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
souhlasím5563,22 %63,22 %  
spíše souhlasím2427,59 %27,59 %  
spíše nesouhlasím66,9 %6,9 %  
nesouhlasím11,15 %1,15 %  
nevím11,15 %1,15 %  

Graf

3. Chtěli jste již po lékaři předepsat konkrétní léčivo, protože jste jej znali z reklamy?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne7687,36 %87,36 %  
ano78,05 %8,05 %  
nevím44,6 %4,6 %  

Graf

4. Reklamy na léčiva mohou zvyšovat počet zbytečných návštěv lékaře?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše souhlasím3135,63 %35,63 %  
souhlasím1719,54 %19,54 %  
spíše nesouhlasím1719,54 %19,54 %  
nevím1517,24 %17,24 %  
nesouhlasím78,05 %8,05 %  

Graf

5. Díky reklamám na léčiva se mezi lidmi šíří mylné informace (správné použití, doporučené zacházení).

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše souhlasím3540,23 %40,23 %  
souhlasím2225,29 %25,29 %  
nevím1618,39 %18,39 %  
spíše nesouhlasím1011,49 %11,49 %  
nesouhlasím44,6 %4,6 %  

Graf

6. Věříte všem informacím, které se dozvíte z reklamy?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nesouhlasím5057,47 %57,47 %  
spíše nesouhlasím2933,33 %33,33 %  
spíše souhlasím44,6 %4,6 %  
nevím33,45 %3,45 %  
souhlasím11,15 %1,15 %  

Graf

7. Jsou podle Vás reklamy na léčiva užitečné (např. z důvodu zvýšení povědomí o existenci daného léčiva)? Pokud ano, proč?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne5563,22 %63,22 %  
Ano2427,59 %27,59 %  
u volně prodejných léků jako informace o existenci daného léčiva11,15 %1,15 %  
Pokud se sejde reklama na lék z důvodu, že je v akci, s aktuální potřebou léků, tak ano, ušetří to peníze11,15 %1,15 %  
málo užitečné, někdy dezinformují11,15 %1,15 %  
zvýšit povědomí je dobré, ale aby nedošlo k nadužívání léků11,15 %1,15 %  
Záleží na léků11,15 %1,15 %  
jak se to vezme11,15 %1,15 %  
Ne, nejsou. Léky jsou pak extrémně nadužívané. 11,15 %1,15 %  
neím11,15 %1,15 %  

Graf

8. Měla by vláda schvalovat veškeré reklamy na léčiva?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne3034,48 %34,48 %  
Nevím2731,03 %31,03 %  
Ano2022,99 %22,99 %  
vláda ne, ale SUKL ano11,15 %1,15 %  
proč vláda - máte pocit, že v ní sedí farmakologové a lékaři?11,15 %1,15 %  
proč vláda, spíše skupina odborníků11,15 %1,15 %  
to je nereálné11,15 %1,15 %  
měla by je všechny zakázat11,15 %1,15 %  
ministerstvo zdravotnictví by mělo11,15 %1,15 %  
vláda ne11,15 %1,15 %  
Vláda není o nic lepší, než reklamy a farmaceutické společnosti.11,15 %1,15 %  
Na volně prodejná dle mého nemusí. 11,15 %1,15 %  
Vláda ne, pověřený orgán ano. 11,15 %1,15 %  

Graf

9. Měla by podle Vás být reklama na léčiva na předpis úplně zakázána?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano4147,13 %47,13 %  
nevím3135,63 %35,63 %  
ne1517,24 %17,24 %  

Graf

10. Jak velké procento reklam na léčiva je podle Vás důvěryhodných?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
0 % - 20 %3439,08 %39,08 %  
20 % - 40 %2832,18 %32,18 %  
40 % - 60 %1618,39 %18,39 %  
60 % - 80 %89,2 %9,2 %  
80 % - 100 %11,15 %1,15 %  

Graf

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u jedné otázky.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

2. Reklama může vytvořit nerealistická očekávání o účinku daného léčiva.

  • odpověď souhlasím:
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi souhlasím na otázku 5. Díky reklamám na léčiva se mezi lidmi šíří mylné informace (správné použití, doporučené zacházení).

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Reklamy na léčiva zvyšují celkové povědomí o nemocech.

2. Reklama může vytvořit nerealistická očekávání o účinku daného léčiva.

3. Chtěli jste již po lékaři předepsat konkrétní léčivo, protože jste jej znali z reklamy?

4. Reklamy na léčiva mohou zvyšovat počet zbytečných návštěv lékaře?

5. Díky reklamám na léčiva se mezi lidmi šíří mylné informace (správné použití, doporučené zacházení).

6. Věříte všem informacím, které se dozvíte z reklamy?

7. Jsou podle Vás reklamy na léčiva užitečné (např. z důvodu zvýšení povědomí o existenci daného léčiva)? Pokud ano, proč?

8. Měla by vláda schvalovat veškeré reklamy na léčiva?

9. Měla by podle Vás být reklama na léčiva na předpis úplně zakázána?

10. Jak velké procento reklam na léčiva je podle Vás důvěryhodných?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Reklamy na léčiva zvyšují celkové povědomí o nemocech.

2. Reklama může vytvořit nerealistická očekávání o účinku daného léčiva.

3. Chtěli jste již po lékaři předepsat konkrétní léčivo, protože jste jej znali z reklamy?

4. Reklamy na léčiva mohou zvyšovat počet zbytečných návštěv lékaře?

5. Díky reklamám na léčiva se mezi lidmi šíří mylné informace (správné použití, doporučené zacházení).

6. Věříte všem informacím, které se dozvíte z reklamy?

7. Jsou podle Vás reklamy na léčiva užitečné (např. z důvodu zvýšení povědomí o existenci daného léčiva)? Pokud ano, proč?

8. Měla by vláda schvalovat veškeré reklamy na léčiva?

9. Měla by podle Vás být reklama na léčiva na předpis úplně zakázána?

10. Jak velké procento reklam na léčiva je podle Vás důvěryhodných?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Kovářová, N.Nebezpečí reklam na léčiva (výsledky průzkumu), 2020. Dostupné online na https://klamavareklamavefarmacii.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.