Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Pohled na nízkotučné stravování spotřebitelů v ČR

Pohled na nízkotučné stravování spotřebitelů v ČR

Kolektivní hry
Hrajete nebo byste rádi hráli nějakou kolektivní hru?

(veřejné výsledky, cca 1 minuta)

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Jaroslava Kaňková
Šetření:30. 03. 2020 - 11. 04. 2020
Počet respondentů:363
Počet otázek (max/průměr):17 / 15.78
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:78,6 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.05:20
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-3 PDF-4 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Vážení respondenti,
mé jméno je Jaroslava Kaňková a jsem studentkou Marketingové komunikace a PR na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Má bakalářská práce se zabývá vlivem potravinářských společností na způsob stravování populace v ČR.
Touto cestou bych Vás ráda požádala o pomoc při vyplnění dotazníku dle Vašich zkušeností a názorů ve věci nízkotučného stravování. Dotazník je zcela anonymní a výsledek bude použit pouze v rámci mé bakalářské práce.
Vyplňování tohoto dotazníku by Vám nemělo zabrat více jak 5 minut.

V případě dalších otázek nebo zájmu obdržet výsledky výzkumu mě prosím kontaktujte na email jar.kan@email.cz

Předem Vám velice děkuji

Kaňková Jaroslava

Odpovědi respondentů

1. Vaše pohlaví:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
žena20556,47 %56,47 %  
muž15843,53 %43,53 %  

Graf

2. Váš věk:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
26-3510829,75 %29,75 %  
36-457320,11 %20,11 %  
18-256818,73 %18,73 %  
56-655314,6 %14,6 %  
46-554211,57 %11,57 %  
66+195,23 %5,23 %  

Graf

3. Vaše bydliště:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Praha13336,64 %36,64 %  
vesnice/město do 5 000 obyvatel7921,76 %21,76 %  
město do 50 000 obyvatel6317,36 %17,36 %  
město nad 100 000 obyvatel4913,5 %13,5 %  
město do 100 000 obyvatel3910,74 %10,74 %  

Graf

4. Nejvyšší dosažené vzdělání:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
vysokoškolské15342,15 %42,15 %  
střední s maturitou11531,68 %31,68 %  
střední bez maturity3710,19 %10,19 %  
v současnosti jsem studentem VŠ256,89 %6,89 %  
vyšší odborné195,23 %5,23 %  
základní143,86 %3,86 %  

Graf

5. Zajímáte se o zdravé stravování?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [anootázka č. 6, spíše anootázka č. 6, spíše neotázka č. 7, neotázka č. 7].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše ano15342,15 %42,15 %  
ano12333,88 %33,88 %  
spíše ne7119,56 %19,56 %  
ne164,41 %4,41 %  

Graf

6. Kde hledáte informace o zdravém stravování?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Internet24389,01 %66,94 %  
Sociální sítě12846,89 %35,26 %  
Odborná literatura9936,26 %27,27 %  
Výživový poradce5419,78 %14,88 %  
Akademické studie a články5118,68 %14,05 %  
Lifestylové časopisy3914,29 %10,74 %  
Oficiální výživová doporučení (od WHO, státních organizací)3412,45 %9,37 %  
Lékař3010,99 %8,26 %  
lékaři celostní medicíny10,37 %0,28 %  
Vlastní znalosti a rozum10,37 %0,28 %  
Jsem zdravotnik10,37 %0,28 %  
Knihy10,37 %0,28 %  
Jsem nutriční specialistka a pravidelně se odborně vzdělávám10,37 %0,28 %  
Vlastní zkušenosti10,37 %0,28 %  
Pritelkyne10,37 %0,28 %  
Známí10,37 %0,28 %  
TV10,37 %0,28 %  
Televize10,37 %0,28 %  
Sportovní trenér (hlavně ve vztahu ke sportu)10,37 %0,28 %  
manzelka10,37 %0,28 %  
Přátelé 10,37 %0,28 %  
Obecne znama pravidla o zdravem stravovani10,37 %0,28 %  
Pharm.stanek10,37 %0,28 %  
co kde nahodne slysim, znami10,37 %0,28 %  
Manželka 10,37 %0,28 %  
Intuitivně10,37 %0,28 %  
Kineziologie10,37 %0,28 %  
Poslouchám své tělo10,37 %0,28 %  
po absolvováni S.T.O.B. uz sama10,37 %0,28 %  
Řídím se vlastnim rozumem10,37 %0,28 %  
tělo si řekne 10,37 %0,28 %  

Graf

7. Máte pocit, že se neustále mění informace o tom, které potraviny jsou považovány za zdravé a které ne?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše ano17347,66 %47,66 %  
ano10127,82 %27,82 %  
spíše ne7320,11 %20,11 %  
nevím92,48 %2,48 %  
ne71,93 %1,93 %  

Graf

8. Sledujete složení a poměr živin u potravin, které konzumujete?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše ano13436,91 %36,91 %  
spíše ne9927,27 %27,27 %  
ano7420,39 %20,39 %  
ne5615,43 %15,43 %  

Graf

9. Myslíte si, že omezení tuku ve stravě za pomoci konzumace nízkotučných výrobků podporuje ztrátu hmotnosti?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše ne12534,44 %34,44 %  
ne10528,93 %28,93 %  
spíše ano9726,72 %26,72 %  
nevím215,79 %5,79 %  
ano154,13 %4,13 %  

Graf

10. Konzumovali jste někdy nízkotučné výrobky za účelem hubnutí?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne21860,06 %60,06 %  
ano13637,47 %37,47 %  
nevím92,48 %2,48 %  

Graf

11. Máte ve svém okolí někoho, kdo věří, že konzumace nízkotučných výrobků podporuje ztrátu přebytečných kil?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [anootázka č. 12, neotázka č. 13, nevímotázka č. 13].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano20255,65 %55,65 %  
nevím12534,44 %34,44 %  
ne369,92 %9,92 %  

Graf

12. Kdo z vašeho okolí věří, že konzumace nízkotučných výrobků je zdravá a podporuje ztrátu přebytečných kil?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
přátelé12662,38 %34,71 %  
rodiče6029,7 %16,53 %  
partner/ka4120,3 %11,29 %  
prarodiče209,9 %5,51 %  
můj lékař52,48 %1,38 %  
Kolegové31,49 %0,83 %  
Kolegyne31,49 %0,83 %  
Dcera 20,99 %0,55 %  
známá20,99 %0,55 %  
Kolegyně v práci 20,99 %0,55 %  
sestra10,5 %0,28 %  
Skoro tchyne10,5 %0,28 %  
známí,spolupracovníci10,5 %0,28 %  
Sourozene, já10,5 %0,28 %  
Kamarádky 10,5 %0,28 %  
Klienti v mé ordinaci10,5 %0,28 %  
10,5 %0,28 %  
Kamarádka10,5 %0,28 %  
Jelikož jde o rozsáhlý názor, tak 50% populace?10,5 %0,28 %  
sestřenice10,5 %0,28 %  
Vicemene cele okoli10,5 %0,28 %  
Syn10,5 %0,28 %  
Známí 10,5 %0,28 %  
tchýně10,5 %0,28 %  
sourozenec10,5 %0,28 %  
Někteří spolupracovnici10,5 %0,28 %  
teta10,5 %0,28 %  
Snacha10,5 %0,28 %  

Graf

13. Kolik % vaší stravy by měl tvořit tuk?

(dle doporučení Světové zdravotnické organizace WHO)

Pokud nevíte, prosím odhadněte.

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
11-20 %12133,33 %33,33 %  
25-30 %11732,23 %32,23 %  
5-10 %9726,72 %26,72 %  
méně než 5 %123,31 %3,31 %  
31-40 %102,75 %2,75 %  
více než 50 %51,38 %1,38 %  
41-50 %10,28 %0,28 %  

Graf

14. Kolik % vaší stravy by měly tvořit cukry?

(dle doporučení Světové zdravotnické organizace WHO)

Pokud nevíte, prosím odhadněte.

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
5-10 %13136,09 %36,09 %  
11-20 %9225,34 %25,34 %  
méně než 5 %6317,36 %17,36 %  
21-30 %3810,47 %10,47 %  
31-40 %184,96 %4,96 %  
41-50 %164,41 %4,41 %  
více než 50 %51,38 %1,38 %  

Graf

15. Do jaké míry souhlasíte s následujícím výrokem?

1 - naprosto nesouhlasím

2 - nesouhlasím

3 - spíše nesouhlasím 

4 - nevím/nemám názor

5 - spíše souhlasím 

6 - souhlasím 

7- rozhodně souhlasím 

Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4”, „5”, „6” a „7”.

PodotázkaPrůměrRozptyl
Konzumace nízkotučných výrobků pozitivně ovlivňuje mé zdraví.3.3142.54
Nízkotučné výrobky mají stejný vliv na moje zdraví jako výrobky plnotučné.3.0992.255
Konzumace nízkotučných výrobků podporuje ztrátu hmotnosti3.382.77
Nízkotučné výrobky jsou stejně chutné jako výrobky plnotučné.2.7582.955
Nízkotučné výrobky jsou jen marketingovým trikem.4.6062.602
Moji blízcí dávají přednost nízkotučným výrobkům před jejich plnotučnou variantou.3.492.399
Dávám přednost nízkotučným výrobkům před jejich plnotučnou variantou.2.813.372
Nízkotučné výrobky obsahují více cukru než jejich plnotučné varianty a nejsou tedy vhodné při hubnutí.4.1932.238
Označení výrobku jako nízkotučného/se sníženým obsahem tuku mě více motivuje k jeho koupi.2.683.733

Graf

16. Myslím si, že společnosti vyrábějící potraviny ovlivňují podobu stravy populace:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [anootázka č. 17, spíše anootázka č. 17, nevím → konec dotazníku, spíše ne → konec dotazníku, ne → konec dotazníku].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano13537,19 %37,19 %  
spíše ano13336,64 %36,64 %  
nevím6417,63 %17,63 %  
spíše ne267,16 %7,16 %  
ne51,38 %1,38 %  

Graf

17. Jakým způsobem si myslíte, že společnosti vyrábějící potraviny ovlivňují podobu stravy populace:

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
reklama95,23 %2,48 %  
Marketing52,91 %1,38 %  
Reklamou 52,91 %1,38 %  
reklamy31,74 %0,83 %  
nevím21,16 %0,55 %  
marketing (reklama), lobbing, ovlivňování odborníků 10,58 %0,28 %  
marketing, reklama, velmi podobné složení (např. v současnosti palmový olej apod.) - rozhodně se nejedná o ovlivňování směrem ke zdravější stravě, spíše k co nejvyššímu zisku10,58 %0,28 %  
nové trendy10,58 %0,28 %  
dokáží vytvořit poptávku, nabídnout něco co je třeba poté trendy 10,58 %0,28 %  
Platí výzkumníky, aby potvrdili, že jejich potraviny jsou zdravé. Platí politiky, aby například hlasovali proti zákonu, který by mohl firmu omezit. Firmy vyrábějící nezdravé jídlo dávají hodně peněz do marketingu, takže to vidíme všechno. Často také spolupracují s influencery, takže kvůli tomu jí nezdravě i malé děti. 10,58 %0,28 %  
ostatní odpovědi Neutuchajícím lobbingem, sponzorováním rozhodujících výzkumů zdravé stravy a dehonestací názorů ohrožující výši tržeb
Cenovou politikou
Lákají nás kupovat právě jejich potraviny.
Napr pridavani cukru do vseho, a jinych neprospivajicich veci, konzervanty dovazenych vyrobku, kvanta potravin ktere maji trvanlivost dlouhou aby se naskladnovaly
nemůžu jíst to co není... Jinak preference dle dobré reklamy, složení, vzhledu, dostupnosti, ceny...
Reklama, výhodné akce, lákavý obal
Čeho je hodně to se kupuje. Hlavně reklamami
přichází na trh s novými výrobky s nižším obsahem cukrů, popř. tuků a v reklamách uvádí, že je to zdravější a lepší
Reklamou a manipulací.
Jí se, co je na trhu.
Spoustu zbytečných polotovarů, místo chipsů kousek sýra, místo hranolek brambory, místo Fanty, Coly alespoň džus. Hranolky a Cola jednou za rok nikoho nepioškodi, ale jsou lidé a bohužel i děti, kteří nekupuji a nejí nic jiného. Natož kousek zeleniny.
Low cost, nevhodne slozeni vyrobku za ucelem snizeni nakladu na vyrobu a tim, nenavyseni ceny, aby koncovy zakaznik uprednostnil jejich levnejsi vyrobek, ruku na srdce-lidi, co nemaj penize, neresi kvalitu vyrobku, ale cenu
Reklama- nakup
Nenabízejí jinou možnost a nebo ty rozdíly neříkají tak nápadně jako ty možnosti jak je skvělé jídlo to náhražkové, doplňkové, aditivované, upravované, rafinované, přeslazené atd.
Reklamami
Například, etikety u džusu slibuji 100% čerstvé ovoce plně vitamínů. V popisku se dočtete, že se jedná o stavu z koncentrátu.
negativně
Chemické příměsy - levnější cena - reklama
Vyráběné potraviny nejsou čerstvé, jsou často balené v nevhodných materiálech a jsou do nich přidávány složky, které lidské tělo nepotřebuje a mnohé tyto sloučeniny také spíše škodí zdraví.
Zavádějicí reklamy s populárními osobami v médiích, přitažlivé a dobře barevně vyvedené obaly potravin, reklamní akce v supermarketech na nové zboží s velmi nízkými cenami
Lidé věří všemu, co jim natlucou do hlavy, viz. marketing
Lide vidi reklamu a veri tomu
nabídka výrobků, cena, způsob výroby, složení
Reklamou, barevnosti obalů.
Lidé kupují a jedí, co je dostupné. Pokud by potraviny určitého složení nebyly dostupné, lidí by je nekupovali. A občas také není na výběr, př. já osobně mám ráda Coca Colu, mnohem raději bych byla, kdyby byla k dostání klasická s cukrem, bohužel v ČR se prodává s glukozo-fruktozovým sirupem, nemám tedy na výběr, chci Coca Colu, tak musím brát co je a výrobce tak ovlivní, že ve složení konzumuji glukozo-fruktozový sirup, o který nestojím.
Snizovanim nakladu na ukor kvality a maslednym marketingem...
marketingem např. štíhlou herečkou, která je štíhlá jen kvůli tomuto výrobku
poutavý obal, reklama
Udávají současné trendy a často manipulují se studiemi
Negativně. Příliš zpracované potraviny. Ztráta přirozených živin, minerálů. Jejich umělé doplňování = reklama.
reklama, obchody přednost jejich produktů,
Reklama- potrebuji prodat výrobek, tak ho vylici jako super a lidé ho kupují. Reklama řekne, že to a to je super potravina a.vsichni to kupují a jedu. Masáž přes média.
Prohlášením že plní preference spotřebitelů, které ale často nekorespondují. Nabídka určuje poptávku.
Jejich výrobky jsou kvalitnější
Určují trendy
Složením potravin
marketingovou propagací (hlavně reklamy zaměřené na děti), snadnou nebo téměř žádnou přípravou pro nezdravé varianty, široká nabídka ne uplně zdravých či prospěšných potravin, nedostatečná edukace zákazníků, vyšší cena zdravějších potravin
Vyrábějí, to co chtějí aby se konzumovalo a též tento výrobek reklamují a vyskakuje na nás ze všech stran.
psychologickým vlivem, marketingem
Různé složení stejných výrobků v různých státech. Podpora módních potravin nehledě na jeho negativní vliv na zdraví. Cenová politika, čím nekvalitnější potravina tím levnější cena
Společnosti vyrábějící potraviny obvykle prezentují jejich potraviny jako naprostou bombu (nejzářivější, nejlepší). Je jim úplně jedno, že daný produkt je ve skutečnosti předražený, ultrazpracovaná srágora. Obvykle ještě plná cukrů, se služebním, ze kterého si tělo nic nevezme. Některé položky složení jsou naopak spíše škodlivé. Díky prezentaci výrobku jako nejlepšího a pomalu zázračného osloví masu lidí, která obvykle neví. Věří reklamě a tomu, že konzumace daných produktů je pro ně nejlepší. Jako příklad mě napadají cerálie Nesquik. Dle reklamy jsou skvělé, obsahují samé dobré věci... Má je doma každé druhé dítě.
V první řadě jim jde o zisk, takže se přes marketing, lobbying, falešné "vědecké" výzkumy apod. snaží veřejnost přesvědčit, že jejich výrobky jsou ty zdravé (přitom často nejsou), a tlačí zákonodárce k tomu, aby prosazovali zákony, které pomůžou prosadit jejich výrobky.
Celkově marketingem
Vetsina lidi necte z ceho jsou vyrobky slozeny a kupuji je podle znacky/ceny/chuti, pokud to lidem chutna nebo jsou na tu znacku dlouhodobe zvykli tak nemaji duvod menit. Co do toho vyrobce da, to tam je.
Nabídka má určitě vliv na to, co lidé jedí. Co není v nabídce v ochvodě, to si nedají.
Reklama a vydelek nad zdravou stravou. Vyšší cena u potravin vede lidi z nižší a střední třídy k nákupu mene kvalitnich potravin.
Moc soli, moc cukru
Tohle by byla velmi dlouha odpoved. Rekneme ze je to velice komplexni otazka ktera si vyzaduje velmi komplexni odpoved. A obrovsky dopad na to maji diskonty a tlaceni na co nejnizsi cenu, proto vyrobci jsou casto v tomto nevinne, proto bych doporucil rozdelit tuhle otazku nebo alespon o tomto pripsat pasaz v bakalarce. Dekuji. Hodne zdaru!
Produkce vyrobku je to co je v regalu. Z regalu si vybiram zbozi. Pokud bude hlavne zdrave, snizi se podil nakupu nezdravych veci. Dalsi vec je tvrzeni na obalech. Casto se krici zdrava snidane, ale z nutricniho hlediska je to nesmysl.
skrz media
Vyrábí potraviny, které pak konzumujeme. Co to je za otázku? :D Asi těžko budeme konzumovat něco co nikdo nevyrábí ne :)
Přes ovivnění asociací u vědšinové populace
Cenou, dostupnost9
napríklad cerelálie, ktoré sú plné cukru a predstavuje sa to v reklamách ako to najlepšie pre 3 ročné deti. (Tuším v indonézii majú obrovský problém s Nestlé))
Člověk bere to, co je k mání a vliv reklamy.
reklamou (marketing) - dokáží vytvořit poptávku po produktech
It's all about marketing. Kdo je vic videt, ten se vic ji.
Svým marketingem dokáží vnutit potraviny, které by si spotřebitel za normálních okolností nekoupil.
Zasadním. Tak např. kdyby všichni výrobci přestali používat cukr, tak by byla společnost zdravější. Jsou lidé, které ani nezkoumají, co jedí. Kupují, co je k dispozici v obchodech. Kdyby bylo v obchodech dostupné jen zdravé jídlo, tak by všichni jedli zdravě.
Informační masáž namířená ve prospěch výrobků těchto společností bezpochyby ovlivňuje veřejné mínění o tom co je zdravé a co ne - a populace se tak do jisté míry chová.
Většina populace není ochotna věnovat výběru potravin při nákupu větší úsilí a tedy vybírají z nabídky velkých řetězců, která se z velké části skládá ze zboží velkých dodavatelů. Změny složení tak většina s nezájmem či nevědomky akceptuje. Společnosti jsou motivovány ziskem, často v protikladu ke zdraví spotřebitelů.
Spatnym
Myslím, že to ovlivňují tím, co dodávají na trh a honbou za co největším ziskem (nekvalitní suroviny, náhražky, šizení, ...).
Blbnou lidi. Nutnost přicházet s novým nutí výrobce k tomu, aby podporovaly stále nové teorie a tím podpořili prodej svého výrobku.
Vetsina lidi kupuje vsechno jidlo a piti v supermarketech, slozeni produktu se casem meni. Vetsinou je to kuli levnejsim surovinam (palmovy olej) nez kuli zdravi.
Kvalitou potravin.
Do velké míry totiž ovlivňují to, co a v jaké kvalitě/složení bude masově k dispozici
Jenda věc je produkt, ale hlavní důvod je reklama a marketing co ovliňuje nákup
markantnim zpusobem
Selektivní financování výzkumu (viz např. Coca Cola), marketing (propagace značky), propagace "zdravé výživy" (ať už oprávněná nebo neoprávněná - např. selektivním vyzdvihováním jedné vlastnosti a opomenutím nedostatků), cena
složení a cena
Už jen. to, že populace jí to, co společnosti vyrobí vytváří obří závislost. Silným způsobem olivňování je také marketing.
marketingove kampane dokazi nacpat zakaznim v podstate cokoli. Staci pekny obal, novy "pruzkum" a hned mame novy super vyrobek, ktery jiste zlepsi nas pocit, ze jsme neco udelali pro sve zdravi. Stejne tak vyber vetsiny kupujicich ovlivnuje cena.
Podoba stravy je viazana na viacere faktory mimo inymi financny ale i marketingovy, nastavenie cenovej politiky u vyrobkov sa automaticky premieta do stravovacieho jedlanicka najme socialne slabsich vrstiev, ktore su v prevaznej miere i viac nachylne na choroby typu obezita, diabetes atd,V marketingovej rovine sa jedna okrem klasickych reklam i o rozne studie ktore maju za ciel preukazat ze niektora latka/produkt je zdravy, to v kombinacii s inymi vyskumami zameranymi na zdravotnu skodlivost niektorych latok napr. konzervanty a farbiva, zasa upravuje stravovacie navyky u ludi co sa snazia robit informovane rozhodnutie.
Tyto společnosti (především nadnárodní) ovlivňují legislativu kolem potravin skrze lobbing u politiků a expertů, vnímání jimy produkovaných potravin skrze reklamu, kterou se snaží vytvořit obraz, kde jejich produkt je součástí běžného života, tak i ovlivňováním nabídky zboží v obchodech, kde se snaží potlačit konkurenci.
Nápsimi ako fit, Healthy apd.
Marketing, dostupnost, ale predevsim to marketignove tlaceni nabidky a klamave zobrazeni vyrobku
False marketing
Společnosti vyrábějící potraviny ovlivňují jak ty potraviny, které jíme, vypadají, to mi přijde logické.
Lobbování na ruznych místech vc. akademickych, marketing, atd.
klamlivá reklama a marketing
Reklama, PR clanky
Marketing - obecně ovlivňuje vnímání lidí
Vsemozne, ale vzdy je to za vyuziti zakladnich mkt. Nastroju a medii. z coca-coly se stal napoj spojeny s Vanocemi. Od budovani brand awareness az po purchase intent. Redbull je spojen s adrenalinovymi sporty. (Opet skvely mkt. s velmi dobre zvolenymi brand ambasadory). Cerealie a reklama casto zamerena ma deti propagujici extremne sladke a nevhodne "cerealie" jako zdravou snidani. McDonald. A casto spojovani s nejakym zivotnim stylem, prrstoze to po zamysleni nejde dohromady
Výrobou polotovarů, způsobem balení. Marketingem, který využívá spíše kognitivní zkreslení než komplexní vědecké závěry.
Hlavně pomocí ceny, lidé stále upřednostňují nízkou cenu před kvalitním složením
Reklamou v podstatě jakkoliv, je to business
Reklama, sleva, obal vyrobku, nepodlozene informace, nazev..
tlačí do nás junk food přece... na jedné straně. a na druhé "superpotraviny".
Spolecnosti prizpusobuji nabidku stravovacim trendum a tim ovlivnuji nabisku potravin na trhu
Marketing udela hodne a chytra reklama obzvlast. Je treba se od toho oprotstit a spise si sam vyhledavat informace a pracovat s nimi (a podle toho pak napriklad ridit svuj jidelnicek).
Pomocí reklamních nadsázek, jejich výrobky propagují stihli lidé.
tím, že v reklamě označí něco za zdravé / nezdravé / nezbytné apod.
Snaží se vymýšlet další a dalši způsoby, jak nalákat zákazníky, dělají hezké obaly, přidávají vsemoznou chemii do jídla, aby to bylo výraznější, sladsi... a také využívají "trendy", takže například často tvrdí, ze nizkotucne výrobky jsou zdravé, ze ovesne vločky jsou zdravé, müsli plné cukru ze jsou zdravé, protože jsou to přeci cerealie...lidé mají tolik na výběr, ze se sami ani nezamysli nad tím, ze potravina by neměla mít dvacet položek ve složení. Jsem zastáncem jednoduchého stravování, hlavně zelenina, maso, vejce, kvalitní tuky.
Reklamou, která nás ovlivňuje ve nákupním chování. Vytváří představu, že některé výrobky nás učiní štíhlejší =zdravější, šťastnější.
Přes marketing podpořený výzkumem, který tyto společnosti financují.
jejich nabidkou
Kvalitní a správně cílený marketing ovlivňuje lidi v jejich chování v tom, co kupují a konzumují
Vacsinou ludia kupia to co maju po ruke a co ma pekny obal.
Částečně i nabídka ovlivňuje poptávku. Co nemají v supermarketu, lidi si nejspíše nekoupí.
Dokážou vnutit lidem potraviny plné náhražek, konzervantů, s nulovou nutriční hodnotou a tvářit se, že ji to nejlepší. Umí vybírat takový slovník a slovní spojení, které v lidech evokuje, že dělají to nejlepší, když si jejich výrobky koupí.
Co vyrobí, to lidi jedí. Když něco nevyrobí, nemůžu to sníst. Plus ještě reklama, co je lepšinkatější než něco jiného, na to jim taky někteří skáčou.
marketingem lze ovlivnit lidi pro koupi jejich nových produktů, s cílem nalákat lidí na "zdravý" životní styl a tím měnit jejich pohled na upřednostňované produktu ke koupi
Prazdne kalorie, a cenama. Poprve v historii je chudsi cast populace tlustsi nez bohata.
Potraviny plné éček, nezdravých umělých tuků, geneticky upravovaných plodin, apod., přináší lidem spoustu zdravotních potíží a z toho poté profitují farmaceutické firmy. Těším se na dobu až lidé prohlédnou a budou se více věnovat prevenci o své zdraví a ne až řešení následků svého životního stylu ve formě chemických přípravků. Hodně štěstí při obhajobě Vaší práce a životě.
Zaměřením na děti mění jejich návyky z rodiny
Lidé jsou jako beranidlo, co se jim nabízí, to pasoucí. Pokud se každý jedinec nebude zabývat stravou sám za sebe, budou společnosti vítězit s předkládá ním sraček.
Čím absurdneji to zní, tím více tomu běžná populace věří. Cílená reklama o škodlivosti nebo prospesnosti plní svůj účel. Např. Tuky se staly tzv. Hrozbou pro nás organismus. Cukr a škrob je téměř ve všech průmyslove zpracovaných potravinách. Namisto kvalitních surovin používají průmyslové náhražky.
reklamy, falšované výsledky stuií, akce pro děti
Reklama...diety...média
Reklama, cena
udělají něčemu reklamu, napíšou "fit" a lidi to kupujou jak blbý
co bychom asi jedli jinýho?
vytváří nabídku - mohou nabízet věci, které potřebujeme a stahovat potraviny, které chceme, ale které nejsou profitabilní
Silným marketingem
Marketing, lobbing, finanční podpora výzkumů
Reklama, cenová politika
Lobbing
clhiôczioôh í
reklama , zásobování
účelovým tvrzením, reklamou, zavádějícími výzkumy
reklamou, informacemi v médiích o tom, co je zdravé a co ne, ale tyto informace se leckdy liší a mění v průběhu let
marketinkem, nepravdivými informacemi
nabídkou v obchodech, reklamou, slevovými akcemi v řetězcích
co se vyrobí se i prodává a lidé konzumují
myslím si, že společnosti vyrábějí potraviny tak, abychom náš organismus jich chtěl sníst mnohem více než potřebuje. nějak podporují chutové bunky i když žaludek již je naplněn. ještě bych do dotazníku doplnila výšku a váhu vyplnující osoby.
Češi věří reklamám a milují slevové akce
stačí se podívat na reklamy.....děs, jen aby se prodalo, edukace žádná, jenom konzum....
Triky s fotografiemi
reklama, nic jiného není, cena
Klamavou reklamou
Dostupnost zboží
Tím, že přestávajínabízet kvalitní potraviny a ty se stávají nedostupnými pro většinu populace.
Massmédia, OVČÍ EFEKT (tupá debilita lidí)
Spíše negativním způsobem, spousta reklamních kampaní zasahuje až do extrému
Předkládají veřejnosti zavádějící informace o prospěšnosti jimi vyráběných potravin.
Reklama v tv
populace si může koupit jen to, co výrobci vyrábějí. A výrobci se snaží vyrábět to, na čem vydělají ...
oni hlavně hledí na zisk
Cenou
Reklamou svých výrobků, která není vždycky pavdivá
Reklamou v médiích a jinde, nápadným obalem, dále chutí výrobku
Inzerci, články v novinách, výraznější obal
14383,14 %39,39 % 

Graf

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 3 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

10. Konzumovali jste někdy nízkotučné výrobky za účelem hubnutí?

  • odpověď ne:
    • 1.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi ne na otázku 5. Zajímáte se o zdravé stravování?
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi nevím na otázku 9. Myslíte si, že omezení tuku ve stravě za pomoci konzumace nízkotučných výrobků podporuje ztrátu hmotnosti?

11. Máte ve svém okolí někoho, kdo věří, že konzumace nízkotučných výrobků podporuje ztrátu přebytečných kil?

  • odpověď ano:
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi partner/ka na otázku 12. Kdo z vašeho okolí věří, že konzumace nízkotučných výrobků je zdravá a podporuje ztrátu přebytečných kil?
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi prarodiče na otázku 12. Kdo z vašeho okolí věří, že konzumace nízkotučných výrobků je zdravá a podporuje ztrátu přebytečných kil?
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi přátelé na otázku 12. Kdo z vašeho okolí věří, že konzumace nízkotučných výrobků je zdravá a podporuje ztrátu přebytečných kil?
    • zobrazit další souvislosti
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi rodiče na otázku 12. Kdo z vašeho okolí věří, že konzumace nízkotučných výrobků je zdravá a podporuje ztrátu přebytečných kil?
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi Moji blízcí dávají přednost nízkotučným výrobkům před jejich plnotučnou variantou.=6 na otázku 15. Do jaké míry souhlasíte s následujícím výrokem?

15. Do jaké míry souhlasíte s následujícím výrokem?

  • odpověď Dávám přednost nízkotučným výrobkům před jejich plnotučnou variantou.=1:
    • 2.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi Konzumace nízkotučných výrobků podporuje ztrátu hmotnosti=1 na otázku 15. Do jaké míry souhlasíte s následujícím výrokem?

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Vaše pohlaví:

2. Váš věk:

3. Vaše bydliště:

4. Nejvyšší dosažené vzdělání:

5. Zajímáte se o zdravé stravování?

6. Kde hledáte informace o zdravém stravování?

7. Máte pocit, že se neustále mění informace o tom, které potraviny jsou považovány za zdravé a které ne?

8. Sledujete složení a poměr živin u potravin, které konzumujete?

9. Myslíte si, že omezení tuku ve stravě za pomoci konzumace nízkotučných výrobků podporuje ztrátu hmotnosti?

10. Konzumovali jste někdy nízkotučné výrobky za účelem hubnutí?

11. Máte ve svém okolí někoho, kdo věří, že konzumace nízkotučných výrobků podporuje ztrátu přebytečných kil?

12. Kdo z vašeho okolí věří, že konzumace nízkotučných výrobků je zdravá a podporuje ztrátu přebytečných kil?

13. Kolik % vaší stravy by měl tvořit tuk?

14. Kolik % vaší stravy by měly tvořit cukry?

15. Do jaké míry souhlasíte s následujícím výrokem?

16. Myslím si, že společnosti vyrábějící potraviny ovlivňují podobu stravy populace:

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Vaše pohlaví:

2. Váš věk:

3. Vaše bydliště:

4. Nejvyšší dosažené vzdělání:

5. Zajímáte se o zdravé stravování?

6. Kde hledáte informace o zdravém stravování?

7. Máte pocit, že se neustále mění informace o tom, které potraviny jsou považovány za zdravé a které ne?

8. Sledujete složení a poměr živin u potravin, které konzumujete?

9. Myslíte si, že omezení tuku ve stravě za pomoci konzumace nízkotučných výrobků podporuje ztrátu hmotnosti?

10. Konzumovali jste někdy nízkotučné výrobky za účelem hubnutí?

11. Máte ve svém okolí někoho, kdo věří, že konzumace nízkotučných výrobků podporuje ztrátu přebytečných kil?

12. Kdo z vašeho okolí věří, že konzumace nízkotučných výrobků je zdravá a podporuje ztrátu přebytečných kil?

13. Kolik % vaší stravy by měl tvořit tuk?

14. Kolik % vaší stravy by měly tvořit cukry?

15. Do jaké míry souhlasíte s následujícím výrokem?

16. Myslím si, že společnosti vyrábějící potraviny ovlivňují podobu stravy populace:

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Kaňková, J.Pohled na nízkotučné stravování spotřebitelů v ČR (výsledky průzkumu), 2020. Dostupné online na https://pohled-na-nizkotucne-stravov.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.