Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Pohled učitelů středních škol
Pohled učitelů středních škol
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Roman Němčák |
---|---|
Šetření: | 24. 06. 2020 - 17. 07. 2020 |
Počet respondentů: | 108 |
Počet otázek (max/průměr): | 10 / 8.29 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 57,1 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.04:04 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den. Rád bych Vás poprosil o vyplnění tohoto dotazníku pro účely zpracování mé bakalářské práce Pocit užitečnosti a důležitost učitele střední školy v dnešní společnosti. Tento dotazník je určen pro středoškolské učitele. Nejlepší je ho vyplnit v notebooku nebo PC stolním kvůli přehlednému zobrazení. Opravdu nedoporučuji vyplňovat v mobilu. Předem děkuji.
Odpovědi respondentů
1. Seřaďte prosím pořadí Vašeho vnímání prestiže těchto vybraných povolání:
Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.
Odpověď | Průměrné pořadí | Rozptyl |
---|---|---|
lékař | 2.343 | 4.281 |
vědec | 2.417 | 3.984 |
učitel střední školy | 5.056 | 1.127 |
zdravotní sestra | 8.019 | 4.259 |
učitel vysoké školy | 4.231 | 2.215 |
učitel základní školy | 6.444 | 2.21 |
soudce | 3.426 | 4.319 |
voják | 6.778 | 2.673 |
soukromý zemědělec | 8.833 | 4.046 |
policista | 7.454 | 4.007 |
2. Jak dlouho pracujete jako učitel/ka?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
4 – 10 roků | 45 | 41,67 % | 41,67 % |
11 – 18 roků | 34 | 31,48 % | 31,48 % |
do 3 roků | 15 | 13,89 % | 13,89 % |
19 – 25 roků | 9 | 8,33 % | 8,33 % |
26 a více roků | 5 | 4,63 % | 4,63 % |
3. Určete prosím podle Vašeho názoru pořadí důležitosti a užitečnosti povolání učitele/ky podle typu školy:
Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.
Odpověď | Průměrné pořadí | Rozptyl |
---|---|---|
základní škola | 1.583 | 0.391 |
střední škola | 2.481 | 0.324 |
vysoká škola | 3.389 | 0.423 |
všechny na stejné úrovni | 2.546 | 2.229 |
4. Cítíte se být důležitý/á a užitečný/á jako učitel/ka střední školy pro dnešní společnost?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 101 | 93,52 % | 93,52 % |
ne | 4 | 3,7 % | 3,7 % |
nevím | 3 | 2,78 % | 2,78 % |
5. Myslíte, že Vás vnímá Vaše okolí jako důležitou a užitečnou osobu?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 81 | 75 % | 75 % |
nevím | 19 | 17,59 % | 17,59 % |
ne | 8 | 7,41 % | 7,41 % |
6. Cítíte se dostatečně finančně ohodnocen/a v kontextu ČR?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
docela ano | 45 | 41,67 % | 41,67 % |
docela ne | 38 | 35,19 % | 35,19 % |
ne | 16 | 14,81 % | 14,81 % |
neřeším to | 7 | 6,48 % | 6,48 % |
ano | 2 | 1,85 % | 1,85 % |
7. Proč pracujete jako učitel/ka? Určete prosím jedinečné pořadí:
Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.
Odpověď | Průměrné pořadí | Rozptyl |
---|---|---|
chci vzdělávat a vychovávat mládež | 1.88 | 3.124 |
rád pracuji s mládeží | 2.62 | 1.661 |
vnímám to jako poslání | 2.87 | 1.909 |
mám dlouhou dovolenou | 4.38 | 1.569 |
jistota zaměstnání | 4.759 | 0.961 |
mám slušné peníze | 5.981 | 1.463 |
vysoká prestiž povolání | 6.398 | 1.462 |
jiné… | 7.111 | 4.099 |
8. Myslíte, že v době Československé socialistické republiky se učitelé středních škol cítili více důležití a užiteční než v dnešní společnosti?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ano → otázka č. 9, ne → otázka č. 10, nevím → otázka č. 10].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 40 | 37,04 % | 37,04 % |
nevím | 35 | 32,41 % | 32,41 % |
ano | 33 | 30,56 % | 30,56 % |
9. Napište prosím proč v době Československé socialistické republiky se učitelé středních škol cítili více důležití a užiteční než v dnešní společnosti?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Bo
Bylo mnohem méně maturitních oborů, tudíž i žáků a učitelů. Byly na ně kladeny vyšší nároky v oblasti odbornosti, jakkoliv byli nuceni k ideologizaci některých částí svého oboru.
Nebyly takové platové rozdíly a povolání mělo větší prestiž
Střední školy byly výběrové, všichni neměli maturitu jako dnes.
Středoškolské vzdělání nebylo tak běžné jako nyní, tedy i ten, kdo na škole učil byl "důleitější" než nyní.
Tehdejší doba chovala k tomuto povolání úctu. Učitelé tehdy byli vnímání jako vysoce vzdělaní. A hlavně vzdělávali národ. Dnes rodiče na učitele křičí, stěžují si a nechápou, že známky nejsou zadarmo.
Učitelé v této době měli vetší autoritu u žáka,respekt ve vztahu učitel vs žák a opačně, učitel měl postaveni ve společnosti, pro společnost to bylo uznávané a důležité povolání.
V dnešní době zkoušky typu výuční list, maturita apod. ztratily kredity. Má je skoro každý.
V té době bylo absolvování střední školy bráno jako prestiž, dnes má střední školu každý, protože nároky na středoškoláka se velice snížily.
Vyšší pravomoc konat a řešit. Prestiž a pochopitelně, vyšší kvalita vzdělání.
vyšší prestiž, autorita, , vhodnější chování ze strany rodičů i žáků vůči učitelům,
10. Napište prosím, v čem nejvíce cítíte užitečnost a důležitost učitele střední školy pro dnešní společnost?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Budoucnost
formovat osobnost mladého člověka
Měl by připravit studenty na reálné pracovní prostředí, protože ne každý student SŠ odchází na VŠ/VOŠ.
Možnost nadchnout studenty pro studium daného oboru, práce se studenty v křehkém věku.
Na základě takového dotazníku se fakt dá udělat bakalářská práce?
Napomáhají socializaci, mnohdy suplují deficit rodinné péče a zájmu o žáka, mohou být mentory, rádci (tím rozvíjet žákovu osobnost), vést k myšlení a přemýšlení v rámci oboru, jenž vyučují, ale také vést žáka k přemýšlení o životě a jeho místě v něm. --- Upozornění - otázku 3 máte nevhodně nastavenu, při zaškrtnutí volby "všechny na stejné úrovni" vyžaduje dotazník vyplnění ostatních položek, čímž dojde k protichůdnosti tvrzení.
Naučit žáky žít v dnešním světě, naučit je reagovat na změny, řídit si svůj vlastní život a nebát se myslet a říci svůj názor. Být průvodcem, který je nenechá se ztratit.
někdy suplujeme chybějící rodinné zázemí,(vyslechneme problémy, poradíme), motivační vzor pro žáka
Ovlivňuje generace.
Podíl na formování mladých lidí.
pomoci žákům na jejich cestě stát se plnohodnotnými členy naší společnosti, najít smysl svého života, pomoci jim zorientovat se, kde leží jejich silné stránky a na co se zaměřit ve svém dalším životě
použitelnost absolventů v průmyslu
průvodce vzděláním, osobní příklad nevím, jak přesně vyplnit odpověď na otázku 3 - učitelé na všech typech škol mi přijdou stejně důležití, zásadní vliv mají na ZŠ, potom záleží na osobnosti žáka, co si z čeho chce/může/potřebuje odnést
Předávání životních hodnot žákům / studentům, učitel může být průvodcem na jejich cestě dospívaní / dozrávání, podporou i motivátorem. Může předávat své zkušenosti, vytvářet bezpečný prostor pro sdílení, růst a důležitý celoživotní proces učení. Vede k sebepoznávání na prahu dospělosti, citlivě vnímá potřebu naučit studenty osobní oodpovědnosti, ale i občanské aktivitě, vnímavosti i síly překonávat překážky, být flexibilní ve světě, ve kterém se jim tyto schopnosti budou hodit. Předat štafetu, aby po absolvování školy v životě obstáli a dokázali se orientovat, uplatnit na trhu práce a aby samozřejmě byli spokojení i v osobním životě...
Snažit se mladé lidi neotravit
Střední vrstva obyvatel určuje směr a vývoj společnosti.
Učitel střední skoly vzdělává a předává znalosti, a snaží se vzdělat mládež na kvalifikované lidi pro společnost .
úspěšně připravit studenty k maturitní zkoušce
Vede mladé lidi k samostatnosti a motivuje je do budoucího zaměstnání i života.
Vzdělávání studentů
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.