Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Psaní Vás/vás na webech - jak působí na zákazníky

Psaní Vás/vás na webech - jak působí na zákazníky

Průzkum průměrné mzdy / příjmu v různých oborech
Zúčastněte se zcela ANONYMNÍHO průzkumu ohledně výše mzdy. Ovlivňuje ji pohlaví, věk, nebo třeba vzdělání?

(veřejné výsledky 18. prosince)

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:J J
Šetření:12. 07. 2018 - 16. 07. 2018
Počet respondentů:46
Počet otázek (max/průměr):15 / 12.96
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:68,7 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.04:42
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Dobrý den,

už delší dobu mě zajímá, jak lidé vnímají psaní zájmen Vás/vás malým nebo velkým písmenem (ne nutně v dopisech, ale např. různě na webu, konkrétněji v e-shopech), jestli to vůbec hraje nějakou roli. Děkuji, pokud se budete chtít podělit o názor na tuto problematiku.

Odpovědi respondentů

1. Všímáte si, zda jsou na webech, např. na různých zpravodajských servrech, blozích, e-shopech či jinde v článcích, psaná zájmena Vy/vy nebo případně Ty/ty malým či velkým písmenem?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano2656,52 %56,52 %  
Někdy1021,74 %21,74 %  
Ne919,57 %19,57 %  
už ne12,17 %2,17 %  

Graf

2. Myslíte si, že je v tom nějaký rozdíl, pokud se tato zájmena napíší s malým anebo velkým?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano, cítím v tom rozdíl3269,57 %69,57 %  
Záleží na situaci919,57 %19,57 %  
Ne, je to jedno510,87 %10,87 %  

Graf

3. V jakých situacích je Vy osobně píšete s velkým a kdy s malým písmenem?

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

Bzdy kdyz vykam pisu Vy, tzn. v mailech i treba na webu. Je to vyraz ucty. Kdyz oslovuju vice lidi, kterym tykam, pisu vy. Pri osloveni 1 osoby, ktere tykam pisu vzdy ty, Ty mi prijde nesmyslne a archaicke.

formálně x neformálně

Já osobně bych vykání zrušil úplně, ale když už, řídím se podle toho, zda oslovuji jednu osobu (Vy) nebo více osob (vy). Zájmeno Ty píšu s velkým T jen na začátku věty.

Já píšu vždy s malým, velké mi připadá přehnaně formální až zastaralé; oslovila bych tak leda snad šlechtice nebo tak někoho.

Kdyz komunikuji s nekym dulezitym pisu vzdy velke

Když mluvím k lidem, kterým vykám, vážím si jich, pokud píšu k více lidem, natož které třeba neznám, píšu malé.

Když něco píšu obvykle chci dát najevo, že je příjemce důležitý, takže téměř vždy píšu Vy.

Když někoho komu vykám oslovuji, tak s velkým, ale dost často zapomenu a napíši to s malým, neberu to jako tragédii

Když vykám.

oslovení jedné konkrétní osoby / vícero konkrétních osob: s velkým genericky: s malým

Píši "vy" vždy malým písmenem.

Píšu prakticky vždy s velkým, i když se to nemusí, považuji to za projev úcty.

s velkým - vykání, vyjádření úcty s malým - známému člověku, kamarádovi

S velkým je píšu, pokud chci někoho oslovit nebo když mi na někom záleží.

S velkým jen v dopisech.

S velkým písmenem vždy, když čekám konkrétního adresáta a chci mu projevit úctu (např. ve firemních materiálech, v korespondenci). Malé písmeno lze užít tam, kde někoho oslovuji velmi neformálně (já ho ale neužívám ani v osobní korespondenci nejbližším).

Téměř vždy píšu velké, akorát když s někým známým probírám něco organizačního, tak píšu malé. (Např. my zajistíme jídlo a vy pití.)

v korespondenci, na webech pouze "vy" a pokud si s někým tykám, tak poze "ty"

V oficiálních dokumentech a v komunikaci s cizími lidmi píšu vždy s velkými písmeny. Když si píšu s rodinou či přáteli, používám malá písmena

v oficiálních e-mailech velkým, v běžných konverzacích s přáteli apod. malým

Velké písmeno vyjadřuje úctu ke čtenářům/čtenáři, podle toho se tedy rozhoduji

Velkým jen ve formálních dopisech a emailech.

Vy - vykání jedné velmi důležité osobě, které si velice vážím vy - všechny ostatní případy

Vy píšu v případě, že vykám jedné osobě, vy píšu v případě, že oslovuji více lidí najednou

Vy pokud někomu vykám, vy pokiud myslím obecně více lidí ve druhé osobě množného čísla.

Vy s velkým V píši tehdy, jedná-li se o formální oslovení

Vy... oslovení konkrétní osoby vy.. množné číslp

vždy píši s velkým písmenem

4. Konkrétní příklad: představte si, že v e-shopu v popisu produktu najdete "vás" a "vám" psané s malým písmenem. ("Nabízíme vám tento produkt..." apod.) Jak to na vás bude působit?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
neutrálně3371,74 %71,74 %  
negativně817,39 %17,39 %  
nijak36,52 %6,52 %  
neosobně. Chci číst nabízíme "TI".12,17 %2,17 %  
pozitivně12,17 %2,17 %  

Graf

5. Druhý konkrétní příklad: představte si, že v e-shopu v popisu produktu najdete "Vás" a "Vám" psané s velkým písmenem. ("Nabízíme Vám tento produkt..." apod.) Jak to na Vás bude působit?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
pozitivně2963,04 %63,04 %  
neutrálně1123,91 %23,91 %  
negativně36,52 %6,52 %  
absurdně12,17 %2,17 %  
platí totéž, co v předchozím případě.12,17 %2,17 %  
nijak12,17 %2,17 %  

Graf

6. Zaškrtněte prosím všechny výroky, se kterými souhlasíte.

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Obecně řečeno, velké písmeno v těchto zájmenech vyadřuje úctu3473,91 %73,91 %  
V případě textů na e-shopu vyjadřuje velké písmeno respekt k zákazníkům, solidárnost frimy2656,52 %56,52 %  
Malé písmeno na mě dělá dojem, že se nemluví přímo k mé osobě, že je text určen komukoliv/náhodným kolemjdoucím1839,13 %39,13 %  
Zda je adresátem jedna či více osob (skupina osob) nehraje roli1634,78 %34,78 %  
Texty pro širokou veřejnost by se měly psát s malým počáteřním písmenem v těchto zájmenech1430,43 %30,43 %  
Velké písmeno by se mělo použít jen tehdy, je-li adresátem jen jedna osoba1430,43 %30,43 %  
V textech pro širokou veřejnost záleží na situaci, mohu si rozhodnout sám/sama, zda použiji velké nebo malé písmeno1430,43 %30,43 %  
Psát malé písmeno je tak trochu neslušné1226,09 %26,09 %  
Na toto v podstatě neexistují žádná pravidla, ani malé ani velké písmeno není špatně1123,91 %23,91 %  
Velké písmeno by se mělo používat pouze v dopisech popř. e-mailech (osobní korespondenci)919,57 %19,57 %  
V případě e-shopu a/nebo reklamních textů je psaní Vás s velkým písmenem trapné (působí na mě jako zákazníka až vlezle, manipulativně)715,22 %15,22 %  
V textech e-shopů působí malé písmeno přátelštějším, neformálním dojmem715,22 %15,22 %  
Malé písmeno vyjadřuje neúctu715,22 %15,22 %  
Nemám názor/toto téma mě nijak zvlášť nezajímá613,04 %13,04 %  
Zda je to psané velkým nebo malým stejně v textu ani nevnímám510,87 %10,87 %  
Psát velké písmeno je přežitek, patří do minulosti510,87 %10,87 %  
Velké písmeno by se mělo používat jen v oficiálních dopisech (s úřady, obchodními partnery apod.)510,87 %10,87 %  
Malé písmeno mě skoro až uráží48,7 %8,7 %  
Velké písmeno na mě dělá dojem, že si dotyčný na něco hraje48,7 %8,7 %  

Graf

7. Zde máte prostor vyjádřit se vlastními slovy, jak na Vás malé či velké písmeno působí (stačí pár slov) a co si o tom celkově myslíte.

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

Celkově si myslím, že by se lidé měli řídit pravopisem a psát to tak, jak se má.

Čím méně velkých písmen, tím lépe.

Chápu, že pokud by se jednalo o e-shop pro cílovou skupinu teenagerů či dětí, bude pro ně příjemnější neformální malé písmeno, ale já jako dospělý zákazník preferuji odstup a profesionalitu, nepotřebuji mít pocit, že je obchodník "kámoš", podstatné je, jestli má kvalitní zboží a je solidním obchodníkem.

Je to přežitek, ale kdo ví, jak to cítí třeba adresát e-mailu.

Když někdo píše malé písmeno, nijak mě to neuráží, ale velká na mě v případech textů od cizích osob působí mile, osobněji, jako by s větším respektem a zájmem

malé písmeno je pravopisná chyba

Obojí je gramaticky správně, tudíž nad tím nijak výrazně nepřemýšlím. Kdyby si raději lidi dávali pozor na gramatiku!

Píšu reklamní texty, newslettery a taky to řeším. Na webu mám malé a v blogu mám malé v, beru to právě, jakože oslovuju větší množství lidí. V newsletterech mám velké V, protože to dojde tomu jednomu konkrétnímu člověku.

Používání velkých písmen považuji za formu úcty.

Preferuju malé "vás". Velkým mi to škube oči. Ještě horší mi přijde, kdy mi někdo píše "Ti", protože je to někdo, kdo mě zná, to fakt nepotřebuju, aby mě takto formálně označoval. Co mě ale víc štve je, když se někde místo první osoby množného čísla použije první osoba jednotného čísla. Např. místo "Vyhráli jste" použije se "Vyhrál/a jste" nebo dokonce, což je nejhorší "Vyhrál jste" tsss... Já vím trochu mimo mísu, ale přišlo mi to podobné.

Totální nesmysl, který možná mělo smysl řešit před 100 lety, ale ne v roce 2018.

8. Pokud by v e-shopu byla tato zájmena psaná jinak, než je Vaše preference, byl by to pro Vás dúvod si nakonec nic nekoupit?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne3371,74 %71,74 %  
nevím510,87 %10,87 %  
nemám ohledně psaní velkých/malých písmenech v osobních zájmenech preferenci nebo bych to ani nezaregistroval/a36,52 %6,52 %  
v e-shopech nenakupuji36,52 %6,52 %  
zřejmě nebyl, nicméně pokud by napsali do nabídky "dúvod", to už by důvod nenakoupit byl12,17 %2,17 %  
ano12,17 %2,17 %  

Graf

9. Jako zákazník bych v e-shopech uvítal/a, aby "Vám", "Vás", "Vaše" apod. bylo psané:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
velkým písmenem1736,96 %36,96 %  
jak kdy, záleží na situaci, typu e-shopu817,39 %17,39 %  
je mi to ale skutečně naprosto jedno817,39 %17,39 %  
malým písmenem715,22 %15,22 %  
už jsem psal/a, že v e-shopech nenakupuji36,52 %6,52 %  
nevnímám to24,35 %4,35 %  
Je to podružné, spíš to napovídá něco o provozovateli.12,17 %2,17 %  

Graf

10. Jste:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
žena2963,04 %63,04 %  
muž1736,96 %36,96 %  

Graf

11. Jaký je Váš věk?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
16-252043,48 %43,48 %  
26-351430,43 %30,43 %  
36-45613,04 %13,04 %  
46-5548,7 %8,7 %  
66 a více let12,17 %2,17 %  
56-6512,17 %2,17 %  

Graf

12. Jaká je Vaše profese (či studijní obor, pokud studujete)

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
jiná profese/jiný obor než výše uvedené, ale hodně se zajímám o jazyková témata a/nebo o češtinu1941,3 %41,3 %  
jiná profese/jiný obor než výše uvedené1736,96 %36,96 %  
Jsem korektor/učitel češtiny/copywriter/spisovatel/překladatel/jiná práce zaměřená na jazyky nebo studuji jazykový obor (češtinu/literaturu/cizí jazyky/jazykovědu/překladatelství/apod.)1021,74 %21,74 %  

Graf

13. Jste rodilý/á mluvčí českého jazyka?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano4393,48 %93,48 %  
Mam tři rodné jazyky: Češtinu, Španělštinu a Němčinu. Vyrůstal jsem totiž ve smíšené rodině Čechů a Němců ve Španělsku.12,17 %2,17 %  
ovládám češtinu jako rodilý mluvčí 12,17 %2,17 %  
ne12,17 %2,17 %  

Graf

14. Kde převážně žijete?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
v ČR4393,48 %93,48 %  
Od svých 18. let žiji převážně v Česku.12,17 %2,17 %  
Napůl v Česku, napůl v Německu.12,17 %2,17 %  
v zahraničí12,17 %2,17 %  

Graf

15. Zde je prostor, pokud byste ještě chtěli něco dodat buď k samotnému tématu, nebo k dotazníku.

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

já zásadně píši velké písmeno ve slově Vám, ale nevadí mi když někdo jiný píše mně a použije malé písmeno v e-shopu si něco koupím i když je to slovo psáno i malým písmenem

Jen doplním, že nejsem úplně copywriter, dělám marketing, ale i obchod. Ale celkově mě šte upadající úroveň češtiny na webech, třeba ve zprávách na idnesu mě občas omývají, co je tam za bludy ...

Když už řešíme ten jazyk, psaní „a/nebo“ je nepřijatelné.

To je ale téma... Víc mi vadí, že se plno podvodníků a podnikavců snaží zákazníka ojebat než jaká píše písmena

Zajímavé! :>

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 2 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

5. Druhý konkrétní příklad: představte si, že v e-shopu v popisu produktu najdete "Vás" a "Vám" psané s velkým písmenem. ("Nabízíme Vám tento produkt..." apod.) Jak to na Vás bude působit?

  • odpověď pozitivně:
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi Psát malé písmeno je tak trochu neslušné na otázku 6. Zaškrtněte prosím všechny výroky, se kterými souhlasíte.
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi V případě textů na e-shopu vyjadřuje velké písmeno respekt k zákazníkům, solidárnost frimy na otázku 6. Zaškrtněte prosím všechny výroky, se kterými souhlasíte.

6. Zaškrtněte prosím všechny výroky, se kterými souhlasíte.

  • odpověď V případě textů na e-shopu vyjadřuje velké písmeno respekt k zákazníkům, solidárnost frimy:
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi Psát malé písmeno je tak trochu neslušné na otázku 6. Zaškrtněte prosím všechny výroky, se kterými souhlasíte.

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Všímáte si, zda jsou na webech, např. na různých zpravodajských servrech, blozích, e-shopech či jinde v článcích, psaná zájmena Vy/vy nebo případně Ty/ty malým či velkým písmenem?

2. Myslíte si, že je v tom nějaký rozdíl, pokud se tato zájmena napíší s malým anebo velkým?

4. Konkrétní příklad: představte si, že v e-shopu v popisu produktu najdete "vás" a "vám" psané s malým písmenem. ("Nabízíme vám tento produkt..." apod.) Jak to na vás bude působit?

5. Druhý konkrétní příklad: představte si, že v e-shopu v popisu produktu najdete "Vás" a "Vám" psané s velkým písmenem. ("Nabízíme Vám tento produkt..." apod.) Jak to na Vás bude působit?

6. Zaškrtněte prosím všechny výroky, se kterými souhlasíte.

8. Pokud by v e-shopu byla tato zájmena psaná jinak, než je Vaše preference, byl by to pro Vás dúvod si nakonec nic nekoupit?

9. Jako zákazník bych v e-shopech uvítal/a, aby "Vám", "Vás", "Vaše" apod. bylo psané:

10. Jste:

11. Jaký je Váš věk?

12. Jaká je Vaše profese (či studijní obor, pokud studujete)

13. Jste rodilý/á mluvčí českého jazyka?

14. Kde převážně žijete?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Všímáte si, zda jsou na webech, např. na různých zpravodajských servrech, blozích, e-shopech či jinde v článcích, psaná zájmena Vy/vy nebo případně Ty/ty malým či velkým písmenem?

2. Myslíte si, že je v tom nějaký rozdíl, pokud se tato zájmena napíší s malým anebo velkým?

4. Konkrétní příklad: představte si, že v e-shopu v popisu produktu najdete "vás" a "vám" psané s malým písmenem. ("Nabízíme vám tento produkt..." apod.) Jak to na vás bude působit?

5. Druhý konkrétní příklad: představte si, že v e-shopu v popisu produktu najdete "Vás" a "Vám" psané s velkým písmenem. ("Nabízíme Vám tento produkt..." apod.) Jak to na Vás bude působit?

6. Zaškrtněte prosím všechny výroky, se kterými souhlasíte.

8. Pokud by v e-shopu byla tato zájmena psaná jinak, než je Vaše preference, byl by to pro Vás dúvod si nakonec nic nekoupit?

9. Jako zákazník bych v e-shopech uvítal/a, aby "Vám", "Vás", "Vaše" apod. bylo psané:

10. Jste:

11. Jaký je Váš věk?

12. Jaká je Vaše profese (či studijní obor, pokud studujete)

13. Jste rodilý/á mluvčí českého jazyka?

14. Kde převážně žijete?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

J, J.Psaní Vás/vás na webech - jak působí na zákazníky (výsledky průzkumu), 2018. Dostupné online na https://psani-vas-velkym-malym.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.