Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Reedukace dysfázie na základní škole - pro speciální pedagogy
Reedukace dysfázie na základní škole - pro speciální pedagogy
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Hana Lipovská |
---|---|
Šetření: | 26. 11. 2019 - 14. 12. 2019 |
Počet respondentů: | 17 |
Počet otázek (max/průměr): | 31 / 28.94 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 31 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.13:48 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den,
obracím se na Vás s prosbou o vyplnění dotazníku zaměřeného na reedukaci žáků s vývojovou dysfázií na základní škole. Data budou využita pro účely diplomové práce.
Instrukce k vyplnění dotazníku: není-li uvedeno jinak, prosím zvolte u každé otázky vždy jen jednu odpověď. V případě otázek otevřených prosím odpovězte, co Vás k tématu napadá.
Děkuji za Váš čas a ochotu pomoci mi tímto způsobem.
Odpovědi respondentů
1. U kolika žáků s vývojovou dysfázií máte osobní zkušenost s reedukací?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
u jednoho | 10 | 58,82 % | 58,82 % |
u žádného | 4 | 23,53 % | 23,53 % |
u 2-5 | 3 | 17,65 % | 17,65 % |
2. Jak často provádíte reedukaci u žáka s vývojovou dysfázií?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
neprovádím | 6 | 35,29 % | 35,29 % |
jednou týdně | 5 | 29,41 % | 29,41 % |
dvakrát týdně | 2 | 11,76 % | 11,76 % |
dle časovýcb možností ve vyučování | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
pomáhám rodině s kompenzací | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
třikrát týdně | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
rodiče odmítli reedukaci | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
3. Absolvují žáci s vývojovou dysfázií, kteří absolvují reedukaci, také logopedickou intervenci?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
určitě ano | 6 | 35,29 % | 35,29 % |
spíše ano | 5 | 29,41 % | 29,41 % |
spíše ne | 5 | 29,41 % | 29,41 % |
určitě ne | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
4. Jakou formou logopedická intervence u těchto žáků probíhá?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
mimo školu | 7 | 41,18 % | 41,18 % |
ve škole i mimo školu | 5 | 29,41 % | 29,41 % |
nevím | 4 | 23,53 % | 23,53 % |
ve škole | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
5. V jakých oblastech spatřujete u žáka s vývojovou dysfázií, který absolvuje reedukaci a logopedické intervenci, zlepšení?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
oblast porozumění řeči | 7 | 41,18 % | 41,18 % |
zvládání školních nároků | 6 | 35,29 % | 35,29 % |
zlepšení sebepojetí | 2 | 11,76 % | 11,76 % |
oblast exprese řeči | 2 | 11,76 % | 11,76 % |
6. Na jakou oblast podpory se v rámci reedukace u žáka s vývojovou dysfázií zaměřujete, a to Vy osobně, nebo ve spolupráci s třídním učitelem či jinými učiteli žáka? Můžete uvést více možností:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
práce s třídním kolektivem | 10 | 58,82 % | 58,82 % |
modifikace vyučovacích metod a forem | 9 | 52,94 % | 52,94 % |
intervence | 9 | 52,94 % | 52,94 % |
organizace výuky | 8 | 47,06 % | 47,06 % |
pomůcky | 7 | 41,18 % | 41,18 % |
hodnocení | 7 | 41,18 % | 41,18 % |
úprava obsahu vzdělávání | 4 | 23,53 % | 23,53 % |
příprava na výuku | 4 | 23,53 % | 23,53 % |
podpora sociální a zdravotní | 2 | 11,76 % | 11,76 % |
úprava prostředí | 2 | 11,76 % | 11,76 % |
nezaměřuji se,takového žáka jsem neměla | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
návštěva a absolvování terapie BENAUDIRA v Praze | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
7. Napište prosím, jaké konkrétní metody a techniky reedukace u žáka s vývojovou dysfázií na základní škole užíváte:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Celková terapie, rozvoj mluvidel, hrubé a jemné motoriky, zraková sluchová analýza syntéza, logopedická cvičení
Dramatická výchova, čtení Sfumato
klasické
Metoda malých kroků, podpora mluvního apetitu, rozvoj smyslového vnímání (zraková a sluchová percepce, rozvoj motoriky, rozvoj paměti.
Metoda multisenzoriálního přístupu, metoda názornosti. Techniky: rozvíjení zrakového vnímání, sluchového vnímání, myšlení, paměti a pozornosti, motoriky, schopnosti orientace, grafomotoriky a řeči.
Metody názornosti a multisenzoriální. Rozvoj paměti, pozornosti a smyslového vnímání. Rozvoj grafomotoriky a orientace.
neužívám
Nevedu reedukaci
Nevím
nyní reedukaci s vývojovou dysfázií neprovádím - rodiče odmítli reedukaci i intervenci
osobně neprovádím
Pracovní listy, pracovní sešity, story cubes, materiály pro poruchy řeči
Rehabilitace, logopedicka náprava
Rozvoj mluvidel, orientace, smyslového vnímání. Využití pracovních sešitů a pomůcek.
ŘÍDÍM SE DLE DOPORUČENÍ LOGOPEDA - VELMI ÚZKÁ SPOLUPRÁCE
Sluchová a zraková percepce, orientace, grafomotorika a motorika jemná i hrubá.
Zjednodušene vysvětlování tématu
8. Jakou formou reedukaci provádíte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
individuálně | 12 | 70,59 % | 70,59 % |
skupinově | 3 | 17,65 % | 17,65 % |
individuálně a skupinově stejnou měrou | 2 | 11,76 % | 11,76 % |
9. Z čeho vycházíte při realizaci reedukace u žáků s vývojovou dysfázií? Můžete uvést více možností:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
pokyny, plán, rady ze strany školského poradenského zařízení | 15 | 88,24 % | 88,24 % |
odborná literatura | 8 | 47,06 % | 47,06 % |
pokyny, rady rodičů žáka | 4 | 23,53 % | 23,53 % |
nastavení plánu s logopedem dítěte | 2 | 11,76 % | 11,76 % |
nevycházím | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
Nedělám reedukaci | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
10. Jaká je Vaše zkušenost se způsobem provádění logopedické intervence u žáků s vývojovou dysfázií, realizovanou ze strany logopedů?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše dobrá | 7 | 41,18 % | 41,18 % |
spíše špatná | 6 | 35,29 % | 35,29 % |
velmi dobrá | 3 | 17,65 % | 17,65 % |
velmi špatná | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
11. Zde můžete svoji odpověď doplnit, vysvětlit (v čem je tato péče dobrá, špatná, co by se mohlo změnit apod.)
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Dobré vedení dítěte, spolupráce s rodinou a pedagogem, který provádí reedukaci.
domnívám se ,že by měla být velmi dobrá.ale nemá žádnou zkušenost
Kliničtí logopedi nespolupracují a nepředávají škole zprávu, jak s dítětem pracovat.
Kliničtí logopedi nespolupracují se školou a školský logoped na škole chybí.
logopedie probíhá od raného věku, chlapec byl dobře připraven do školy a byl zvyklý s materiály pracovat
Možná je to případem, ale u žáka nedochází ke zlepšení.
Nikdy škola neobdrží zprávu od logopeda, která by uváděla, jak s dítětem pracovat.
Špatná nebo opožděna diagnóza
12. Domníváte se, že reedukace a logopedická intervence realizovaná u žáka s vývojovou dysfázií, integrovaného do běžné základní školy, může být stejně efektivní jako poskytování této péče žákovi zařazeného do speciální základní školy (logopedické)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ne | 9 | 52,94 % | 52,94 % |
spíše ano | 5 | 29,41 % | 29,41 % |
určitě ano | 2 | 11,76 % | 11,76 % |
určitě ne | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
13. Zde můžete svoji odpověď doplnit, vysvětlit (v čem je to stejné, lepší, horší apod.):
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Logopedická ZŠ má v běžné třídě menší počet dětí a může se tak věnovat právě problémům v oblasti řeči. Na ZŠ tuto oblast běžný učitel nepokryje a ani to není možné při počtu 24 dětí a výše.
Myslím si,že by se tito žáci měli vzdělávat v početně menším kolektivu s intenzivní péčí,což mu v běžné ZŠ není možno v takové míře poskytnout
Na ZŠ nejsou běžně odborníci - speciální pedagog a logoped.
SPeciální školy myjí málopočetné třídy, tudíž má pedagog více času na individualizaci.
ZÁLEŽÍ NA INDIVIDUÁLNÍCH SCHOPNOSTECH ŽÁKA, PŘÍSTUPU RODINY A MNOHA DALŠÍCH FAKTORŮ
14. Jak hodnotíte kvalitu spolupráce všech relevantních aktérů vzdělávání žáka s vývojovou dysfázií (tj. žák, jeho rodiče, třídní učitel, ředitel školy, speciální pedagog, logoped, případně asistent pedagoga, logopedický asistent) při realizaci reedukace a logopedické intervence?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše dobrá | 12 | 70,59 % | 70,59 % |
spíše špatná | 3 | 17,65 % | 17,65 % |
velmi dobrá | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
velmi špatná | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
15. Je logopedická péče ze strany logopeda u žáka s vývojovou dysfázií realizována v souladu s plánem reedukace?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 8 | 47,06 % | 47,06 % |
spíše ne | 5 | 29,41 % | 29,41 % |
určitě ano | 3 | 17,65 % | 17,65 % |
určitě ne | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
16. Dodržují rodiče žáka s vývojovou dysfázií pokyny ze strany logopeda?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 8 | 47,06 % | 47,06 % |
spíše ne | 7 | 41,18 % | 41,18 % |
určitě ano | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
určitě ne | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
17. Dodržují rodiče žáka s vývojovou dysfázií pokyny z Vaší strany v rámci reedukace?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 11 | 64,71 % | 64,71 % |
spíše ne | 4 | 23,53 % | 23,53 % |
určitě ano | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
určitě ne | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
18. Dostává se Vám podpory při reedukaci u žáka s vývojovou dysfázií ze strany školského poradenského zařízení?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ne | 8 | 47,06 % | 47,06 % |
spíše ano | 7 | 41,18 % | 41,18 % |
určitě ano | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
určitě ne | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
19. Zde můžete svoji odpověď doplnit, vysvětlit (o jakou pomoc se jedná, jak probíhá spolupráce, jaká pomoc není poskytnuta apod.)
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
NEMAJÍ ČAS
odpovídám tak jak si asi myslím,že to tak funguje
Rodiče sice pravidelně konzultují se školou, ale na domácí péči nemají čas.
20. Využívají třídní učitelé Vašich rad při vzdělávání žáka s vývojovou dysfázií (vhodné přístupy k žákovi, přístup k jeho formě komunikace, zlepšení řeči apod.):
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 12 | 70,59 % | 70,59 % |
spíše ne | 3 | 17,65 % | 17,65 % |
určitě ano | 2 | 11,76 % | 11,76 % |
21. Daří se při reedukaci žáka s vývojovou dysfázií získat ke spolupráci ostatní pedagogy ve škole, kteří žáka vyučují?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 10 | 58,82 % | 58,82 % |
spíše ne | 6 | 35,29 % | 35,29 % |
určitě ano | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
22. Dostává se Vám dostatečné pomoci a podpory ze strany vedení školy při reedukaci žáka s vývojovou dysfázií (školení, nákup materiálu apod.):
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 10 | 58,82 % | 58,82 % |
spíše ne | 5 | 29,41 % | 29,41 % |
určitě ano | 2 | 11,76 % | 11,76 % |
23. Co by se mělo zlepšit, aby byla reedukace u žáka s vývojovou dysfázií na základní škola prováděna co nejoptimálnějším způsobem? Můžete uvést více odpovědí:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
zlepšit vzdělávání ostatních učitelů v této oblasti | 16 | 94,12 % | 94,12 % |
více financí na pomůcky, školení apod. | 11 | 64,71 % | 64,71 % |
více času na reedukaci | 11 | 64,71 % | 64,71 % |
dostupnost školních logopedů | 11 | 64,71 % | 64,71 % |
lepší kooperace logopedů se speciálními pedagogy | 8 | 47,06 % | 47,06 % |
více materiálů, pomůcek pro speciální pedagogy pro reedukaci těchto žáků | 8 | 47,06 % | 47,06 % |
lepší kooperace rodičů žáka se speciálními pedagogy | 6 | 35,29 % | 35,29 % |
zlepšit vzdělávání speciálních pedagogů v této oblasti | 5 | 29,41 % | 29,41 % |
větší využívání asistentů pedagoga | 5 | 29,41 % | 29,41 % |
dostupnost klinických logopedů | 2 | 11,76 % | 11,76 % |
24. Co by se mělo zlepšit, aby byla logopedická intervence u žáka s vývojovou dysfázií na základní škole prováděna co nejoptimálnějším způsobem? Můžete uvést více možností:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
dostupnost školních logopedů | 15 | 88,24 % | 88,24 % |
realizace včasné logopedické péče (již v předškolním věku) | 15 | 88,24 % | 88,24 % |
lepší spolupráce rodičů těchto žáků při logopedické intervenci | 8 | 47,06 % | 47,06 % |
větší edukace rodičů těchto žáků v logopedické intervenci | 7 | 41,18 % | 41,18 % |
dostupnost klinických logopedů | 5 | 29,41 % | 29,41 % |
lepší kvalita péče ze strany klinických logopedů | 5 | 29,41 % | 29,41 % |
25. Jak by podle Vás měla optimálně probíhat reedukace u žáka s vývojovou dysfázií na základní škole?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
2xtydne
3x týdně
Individuálně dle potřeb dítěte.
Individuálně s větší časovou dotací.
Nejlépe 3 x týdně se speciálním pedagogem či logopedem.
Nejméně 2x tydne
Několikrát týdně a alespoň jednou týdně v přítomnosti rodičů, aby věděli, jak mají s dítětem pracovat doma.
Několikrát týdně individuálně i skupinově.
Nevím
nevím nemám zkušenost
OPĚT ZÁLEŽÍ NA KONKRÉTNÍ SITUACI
Pravidelně alespoň dvakrát týdně.
Reedukaci musí vést speciální pedagog - třídní učitel není kompetentní.
Skupinovou i individuální formou.
spolupráce mezi SPC logo,klinickým logopedem, školním logopedem, PPP, rodiči a žákem, dále spolupráce s ostatními učiteli, kteří daného žáka vyučují - vzájemná informovanost, předání rad, postupu, hledání optimálního řešení ve prospěch žáka - hlavní je spolupráce s rodiči, kde bývá největší úskalí
určitě by bylo dobré reedukaci zařazovat v dřívějších hodinách - ranních, ale musíme respektovat rozvrh a ne vždy to jde.
V předmětech speciálně pedagogické péče se věnovat oslabeným oblastem - sluchová a zraková percepce, pravolevá orientace, hlavně je potřeba - skoro nutnost přidělení asistenta pedagoga
26. Jak by podle Vás měla optimálně probíhat logopedická intervence u žáka s vývojovou dysfázií na základní škole?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
1xtydne
2x týdně
dvakrát týdně s logopedem v přítomnosti rodičů.
Individuálně dle potřeb dítěte.
Individuálně pod vedením kvalifikovaného logopeda.
Individuálně se školským logopedem, několikrát týdně. Doma to většinou rodiče nezvládají.
Na základě doporučení ppp, erudovanym pedagogem
Nejlépe 1 - 2 x týdně s třídním učitelem, který zná slabé stránky žáka nejlépe.
Nemáme na škole logopeda
Nevím
nevím nemám zkušenost
Pravidelně
Rovněž v předmětech speciálně pedagogické páče se věnovat logopedickým cvičení, navýšení hodin PSPP - individuální práce se speciálním pedagogem - logopedem
Skupinově i individuálně. Procvičí se tak více oblastí, například při vzájemné interakci děti.
spolupráce s SPC logo, klinickým logopedem a rodiči - školní logoped by měl navázat na plán klinického logopeda, pokračovat a procvičovat v začaté práci s klinickým logopedem
TU není kompetentní, intervenci nemůže poskytovat (jen na divoko). Pokud ji poskytuje TU bez oprávnění (certifikát apod.), pak učí intuitivně a může nadělat škodu. Nedokážu odhadnout optimální postupu - nejsem kompetentní.
VIZ VÝŠE
27. Vaše pohlaví:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 17 | 100 % | 100 % |
28. Váš věk:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
35-44 let | 7 | 41,18 % | 41,18 % |
45-54 let | 6 | 35,29 % | 35,29 % |
55 a více let | 3 | 17,65 % | 17,65 % |
24-34 let | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
29. Délka Vaší pedagogické praxe:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
16 a více let | 11 | 64,71 % | 64,71 % |
12-15let | 4 | 23,53 % | 23,53 % |
0-3 roky | 2 | 11,76 % | 11,76 % |
30. Kolik let již máte zkušenost s reedukací žáků s vývojovou dysfázií?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
0-3 roky | 12 | 70,59 % | 70,59 % |
4-7 let | 4 | 23,53 % | 23,53 % |
16 a více let | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
31. Jak velká je obec, v níž se nachází škola, v níž působíte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
10 001-50 000 obyvatel | 7 | 41,18 % | 41,18 % |
1 001-10 000 obyvatel | 6 | 35,29 % | 35,29 % |
méně než 1 000 obyvatel | 2 | 11,76 % | 11,76 % |
50 001-100 000 obyvatel | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
více než 100 000 obyvatel | 1 | 5,88 % | 5,88 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.