Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Role občana v obraně státu
Role občana v obraně státu
→ Hrajete nebo byste rádi hráli nějakou kolektivní hru? ←
(veřejné výsledky, cca 1 minuta)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Vendula Grycová |
---|---|
Šetření: | 21. 04. 2021 - 16. 05. 2021 |
Počet respondentů: | 77 |
Počet otázek (max/průměr): | 37 / 34.69 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 37,9 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.14:40 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den,
jmenuji se Vendula Grycová a jsem studentkou Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulty logistiky a krizového řízení.
Prosím Vás touto cestou o vyplnění dotazníku, věnovaného problematice přípravy občanů k obraně státu. Získané výsledky budou využity v diplomové práci na toto téma.
Instrukce k vyplnění dotazníku: není-li uvedeno jinak, prosím u každé otázky zvolte vždy jen jednu odpověď. Jste-li požádán/a o její doplnění, prosím napište, co Vás k tématu napadá.
Velmi děkuji za Váš čas a ochotu pomoci mi tímto způsobem.
Odpovědi respondentů
1. Jak je v platné české legislativě definována role občana při obraně státu, pakliže se stát neocitá v žádném stavu ohrožení nebo stavu válečném?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
je dobrovolná | 56 | 72,73 % | 72,73 % |
nevím | 14 | 18,18 % | 18,18 % |
je povinná | 7 | 9,09 % | 9,09 % |
2. Jak je v platné české legislativě definována role občana při obraně státu, pakliže se stát ocitá ve stavu ohrožení nebo stavu válečném?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
je povinná | 44 | 57,14 % | 57,14 % |
nevím | 19 | 24,68 % | 24,68 % |
je dobrovolná | 14 | 18,18 % | 18,18 % |
3. Kdo má brannou povinnost?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
brannou povinnost nemá nikdo, je to dobrovolné | 39 | 50,65 % | 50,65 % |
muži i ženy ve věku 18-60 let | 20 | 25,97 % | 25,97 % |
pouze muži | 9 | 11,69 % | 11,69 % |
nevím | 7 | 9,09 % | 9,09 % |
muži i ženy bez ohledu na svůj věk | 2 | 2,6 % | 2,6 % |
4. Může stát po občanovi žádat za stavu ohrožení státu nebo ve válečném stavu např. poskytnutí jeho automobilu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
určitě ano | 30 | 38,96 % | 38,96 % |
spíše ano | 29 | 37,66 % | 37,66 % |
spíše ne | 13 | 16,88 % | 16,88 % |
určitě ne | 5 | 6,49 % | 6,49 % |
5. Vojákem v aktivní záloze se stane občan, pokud o to sám požádá, je zdravotně způsobilý, trestně bezúhonný a dosáhl 18 let. Je působení vojáka v aktivní záloze finančně kompenzováno?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
určitě ano | 31 | 40,26 % | 40,26 % |
spíše ano | 25 | 32,47 % | 32,47 % |
spíše ne | 13 | 16,88 % | 16,88 % |
určitě ne | 8 | 10,39 % | 10,39 % |
6. Co není obsahem přípravy občana k obraně státu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
zájmová činnost s technickým a sportovním zaměřením | 51 | 66,23 % | 66,23 % |
absolvování alespoň jednoho cvičení spojené s branností | 11 | 14,29 % | 14,29 % |
získávání, prohlubování znalostí, vědomostí, dovedností potřebných k obraně státu | 6 | 7,79 % | 7,79 % |
příprava k sebeobraně a vzájemné pomoci | 6 | 7,79 % | 7,79 % |
příprava k civilní obraně | 2 | 2,6 % | 2,6 % |
zdravotnická příprava | 1 | 1,3 % | 1,3 % |
7. Víte, co je hybridní válka (válčení, konflikt)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [určitě ano → otázka č. 8, spíše ano → otázka č. 8, spíše ne → otázka č. 10, určitě ne → otázka č. 10].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ne | 26 | 33,77 % | 33,77 % |
určitě ano | 22 | 28,57 % | 28,57 % |
spíše ano | 15 | 19,48 % | 19,48 % |
určitě ne | 14 | 18,18 % | 18,18 % |
8. Je anexe Krymu příkladem hybridního válčení?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 15 | 33,33 % | 19,48 % |
určitě ano | 15 | 33,33 % | 19,48 % |
určitě ne | 10 | 22,22 % | 12,99 % |
spíše ne | 5 | 11,11 % | 6,49 % |
9. Prosím doplňte, co je charakteristické pro hybridní válčení, co o něm víte, s čím si jej spojujete?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
- je založeno na komplexních nástrojích nejen ozbrojených složek
Boje vedené ne nutně zbraněmi, ale například "online" - dezinformace, hackerské útoky apod.
fyzické i kybernetické útoky
Hybridní válčení je ryze politický výmysl. Například, aby bylo možné přimět občany i státy vnímat negativně Rusko. Ale proč ? Komu se to hodí ? Cui Bono ?
charakteristické je nasazení movinářů a alkoholiků (Vondra, Magor, Havel, atp,) spojujeme si to s činností Usa vůči naší zemi
Charakteristické je válčení na více úrovních, tzn. není veden jenom konvenční druh boje, ale je používáno i prostředků informační války, popřípadě elektronického boje. Konflikty jsou typické tím, že se ve většině případů nejedná o střet dvou států, ale vnitřní konflikt uvnitř jednoho státu (často však je jedna strana podporována některým z okolních států a nepřímo se tak konfliktu účastní). Obvykle stojí na jedné straně armáda státu proti milicím a žoldnéřským jednotkám (v případě Ukrajiny i neoznačeným jednotkám jiného státu).
Je to používání nekonvenčních způsobů válčení. Třeba terorismus, nebo ekonomické sankce.
jiný, než otevřeně ozbrojený konflikt
kombinace elektronického a fyzického konfliktu
Kombinace klasického boje a např teroristických útoků.
kombinace klasického válčení za použití běžné vojenské techniky a nestandardního vedení boje v kybernetickém a informačním světě
kombinace vojenského a nevojenského válčení typicky - psychologické operace, kybernetické útoky, propaganda apod.
konflikt vedený na několika úrovních (kybernetická, rozvrat hodnot, štěpení společnosti, vojenská ...), asymetricky
kybernetická útoky, ekonomické sankce, teroristické útoky s cílem destabilizace společnosti
Kybernetické útoky, terorismus, sabotáže, atentáty, operace tajných služeb
Kybernetické, elektronické, politické útoky, šíření propagandy na úzamí protivníka.
manipulace s míněním veřejnosti pomoci médií
mocenské hry nezodpovědných politiků
Musí jít o kombinaci konvenčí (tedy ozbrojeného konfliktu) a nekonveční války (vlivové operace, podpora místních nepokojů u nepřítele, propaganda, neozbrojené útoky, ale i ekonomická diplomacie). Tento termín je dnes používaný velmi nesprávně jako jakási zkratka pouze pro vlivové operace na území jiného státu, což je nesmysl.
N/A
Nejde o přímou válečnou ofenzivu a boj 24/7. Jde o stav jednak fyzických bojů, zastrašování, nátlaku a vytváření podmínek k patové situaci, kdy stav setrvá a dlouhodobě panuje status quo ve prospěch agresora. Válka už neprobíhá pouze zbraněmi, ale také pomocí moderních technologií, kdy se snaží agresor ochromit protivníka pomocí hackerských útoků nebo šířením desinformace
Nepřátelské aktivity různých typů, nejen silové a viditelné.
Neslysela jsem
Netradiční, resp. nekonvenční konflikt za použití politických a ekonomických nátlaků, tajných operací, IT technologií, dezinformací a propagandy apod.
Používá se při tom otevřená válka s kombinací s dalšímí nevojenskými kroky jako kyberútoky, informační válka atd.
Propaganda. Kybernetické útoky. Ekonomická válka. Špionáž. Terorismus.
Rusko je příkladem informační válka, ekonomická, propaganda apod.
synergický efekt více prostředků, významný podíl nekonvenčních metod např. propaganda, dezinformace, kybernetické útoky, terorismus, kriminální činnost, zahraniční politika
terorismus, špionáž, záškodnická činnost
Váleční, které se neodehrává pouze fyzicky na bojišti, ale také ve virtuálním prostoru, zejména v mediálním, kybernetickém, apod. Tedy např. hackerské útoky na infrastrukturu, ovládnutí mediálního prostoru pomocí zavádějících nebo klamných správ s následkem možnosti ovlivnění veřejného mínění, apod.
Válka, kde hlavní roli hrají nevojenské nástroje.
Vede IT
využívá i "neválečné" nástroje (propaganda, kybernetická válka, diplomatické cesty), často jejich využití nepřiznává
Využívání jiných než vojenských prostředků; psychologické, desinfirmační techniky, obchodní sankce, teroristé operace atd.
xxxx
Základem hybridní války je, že není jasné, kdo přesně vlastně bojuje - a to je i příklad Krymu, kde celý svět mluví o účasti Ruska, ale to tuto skutečnost nikdy nepřiznalo, tzn. i odpověď na předchozí otázku je s otazníkem. Dalším rysem je použití dříve netradičních způsobů boje - např. v kyberprostoru
Že je v tom i počítačová informační složka
10. Zajímáte se o problematiku obrany státu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ne | 28 | 36,36 % | 36,36 % |
spíše ano | 20 | 25,97 % | 25,97 % |
určitě ne | 15 | 19,48 % | 19,48 % |
určitě ano | 14 | 18,18 % | 18,18 % |
11. Svoji odpověď prosím doplňte (proč se zajímáte, nebo nezajímáte o problematiku obrany státu):
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
- cítím se být stále vlastencem ,i když je to v dnešní době sprosté slovo
Asi tím, že žiju díky Bohu celý život míru.
Byl jsem ještě na vojně, v obecné rovině mne to zajímá
Celkově mě problematika válčení a obrany našeho státu nezajímají.
čert vem tenhle stát
daná problematika souvisí s mým zaměstnáním
Dejte mě to.
Dokud jsou moji blízcí v bezpečí, tak mě stát jako celek příliš nezajímá, vlastencem nejsem.
IT je pro nás důležitější než pár transportérů, které vyřadí Škoda Fabia.
Jsem muž ve věku 15-49 let tedy vhodný pro službu. Považuji se za vlastence. Mám rodinu, kterou musím chránit. Vlastním zbrojní průkaz...
Jsem pacifista
Jsem pro povinné vojenské cvičení (spíš asi jen můžů, pro ženy dobrovolné) po ukončení střední školy v délce 2 až 5 měsíců
jsem v zastupitelstvu obce tím mně zajímá jaká je obranná státu
Jsem vojákem
Jsem vojákem z povolání
má jiné starosti
Mám za sebou ZVS a mj. vidím aktuální hrozby...
mělo by to být normální u každého
Miluji válčení
Moc otázek
Myslím, že jsou na světě důležitější témata, o kterých se člověk může zajímat.
n
naprosto zbytečný výdaj
Náš stát skončil k 17. 4. 2021. Po rok trvající covidové dezinformační kampani řízené z Usa, to naši představitelé zakončili přečtením "myšlenek"amerických agentů. Česko jako stát už v očích světa neexistuje.
Naštěstí žijeme v relativně klidně době a Česká republika se nachází v klidné oblasti světa.
Nebyl důvod se tomuto tématu více věnovat, vždy jsem se cítila bezpečně vzhledem k existenci NATO a EU
Nečekám možnost ozbrojeného konfliktu na našem území.
Nechávám na odbornících...
nemám čas řešit věci, které se nejeví být akutní
Nemám pocit ohrožení, zajímám se spíše o jiné věci, na vyhledávání správných informací moc nemám čas.
nemůžu se zajímat o něco co neexistuje
Není mi to blízké
Není to něco, čím bych se zajímala.
Není to zajímavé.
Nevím. Nikdy mě to nenapadlo se o to zajímat.
nezajímá mne to
Nezajímám se, protože tohle není stát, který bych chtěl bránit. Můj domov, staré Rakousko, zmizel z map v roce 1918.
Nikdy nebyko třeba
o sebe se musím postarat sama, stát v tom jen překáží
Obrana státu je jistě velmi důležité téma, ale v současné době to nevypadá, že by hrozil nějaký válečný konflikt, a tak věnuji svou pozornost spíše jiným tématům.
Pokud by byla ČR ohrožena nebo ve válečném stavu, tak budu v prvním letadle, které letí na druhou stranu světa
pro schopnost fungovat při krizích
profesionální a dobrovolný hasič, zbrojní průkaz, zbraň
profesně
Protoze pokud se pusti do valky Rusko a USA bojiste bude zde.
Protože je celkově svět velmi nebezpečný a díky tomu kolikrát za den vidím v mediich apod. teroristických útoku například v Afghánistánu, nebo čtu o KLDR a ostatních zemích jako je například nebezpečné Rusko a USA tak si myslím že je důležité být v obraze o tom jak je na tom s obranou náš stát proti tomu všemu.
Protože je mi to jedno
protože jsem o tomto tématu ještě nepřemýšlela, ale nevadilo by mi si nějaké nové informace nastudovat.
Protože mám pocit, že nám přímo teď válka nehrozí a nepohybuji se ve vojenských kruzích, tudíž to pro mě není relevantní.
Protože mě to zajímá
Protože studuji obor ochrany obyvatelstva.
Protože to platím ze svých daní a chci vědět, co za to můžu očekávat.
prozatím nebyl důvod se o tuto problematiku zajímat
Při představě, že bych měl bránit Emana, Bureše, celou tu jeho bandu a jimi řízení aparát, co mi akorát komplikuje život, dostávám kopřivku...
s ohledem na odbornost
stát by měl chránit vlastní občany, ale stát dělají občané.
Tato problematika je pro mě vzdálená
Téma mě příliš nezajímá
Téma mi není blízké, nemám na to čas
Touto problematikou se nezajímá, jelikož nemám v okolí nikoho, kdo by mě o těchto věcech informoval a z vlastní iniciativy mě nenapadlo si něco takového zjišťovat.
Týká se nas
V rámci svého studia na FLKŘ - OO
V současné napjaté situaci ve světě, vystupňované jak západem, tak východem. Je to především boj o zdroje, jak to je od nepaměti. Uvidíme, jak se bude situace eskalovat.
Voják v činné službê
zájem o hodnoty, které vnímám jako důležité
Zajímá mě vojenství a podobné věci.
Zajímají mě technické možnosti obrany a obrněná technika.
Zajímají mě technologie a dostupné zdroje státu čelit případnému nebezpečí
Zajímám se o české letectvo, jelikož obecně mám ráda letadla, vrtulníky a stíhačky
Zajímám se o problematiku zbraní, která s tématem obrany částečně souvisí, nicméně nemám dobrou znalost právního rámce obrany státu, nemám příliš přehled o výzbroji y výstroji, kterou AČR disponuje, ani o rozmístění vojenských posádek (s výjimkou obecně známých míst jako Vyškov, letiště Čáslav, apod.). nicméně uvažuji o bližším zájmu o tuto tématiku, zejména o možnostech zapojení se do aktivních záloh. Případně, je-li k dispozici, o možnosti absolvování jiného vojensko-obranného výcviku.
Zajímám se o vlastní ochranu sebe a své rodiny včetně zadních vrátek v případě nutnosti emigrace. Jako řadový občan nic nezměním.
Zajímám se obecně o to, co se děje
Zajímám se povrchně, tak, aby byl člověk v obraze. Vnímám to jako důležité téma, ale není to primární obor (ani příbuzný tomu), ve kterém se hlavně pohybuji.
Zatím jsem neměla takové podněty, které by mě k tomu přivedly, ale to se časem může (bohužel) změnit.
Zatím nebyl důvod.
Ze zvědavosti.
Znalost této problematiky mi není užitku v běžném životě.
12. Vzděláváte se v problematice obrany státu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
určitě ne | 29 | 37,66 % | 37,66 % |
spíše ne | 24 | 31,17 % | 31,17 % |
určitě ano | 12 | 15,58 % | 15,58 % |
spíše ano | 12 | 15,58 % | 15,58 % |
13. Jak hodnotíte své vzdělávání v problematice obrany státu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše špatné | 31 | 40,26 % | 40,26 % |
velmi špatné | 20 | 25,97 % | 25,97 % |
spíše dobré | 17 | 22,08 % | 22,08 % |
velmi dobré | 9 | 11,69 % | 11,69 % |
14. Vzděláváte se v problematice informační bezpečnosti (ochrana před zneužitím informací a technologických systémů)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 30 | 38,96 % | 38,96 % |
určitě ano | 19 | 24,68 % | 24,68 % |
spíše ne | 19 | 24,68 % | 24,68 % |
určitě ne | 9 | 11,69 % | 11,69 % |
15. Cítíte stálou spoluzodpovědnost za zajišťování obrany státu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ne | 25 | 32,47 % | 32,47 % |
určitě ne | 23 | 29,87 % | 29,87 % |
spíše ano | 16 | 20,78 % | 20,78 % |
určitě ano | 13 | 16,88 % | 16,88 % |
16. Vnímáte obranu státu ve své roli občana jako morální závazek?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 26 | 33,77 % | 33,77 % |
určitě ne | 20 | 25,97 % | 25,97 % |
určitě ano | 17 | 22,08 % | 22,08 % |
spíše ne | 14 | 18,18 % | 18,18 % |
17. Jste obeznámen/a s tím, kde můžete získat informace vztahující se k Vaší roli při obraně státu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [určitě ano → otázka č. 18, spíše ano → otázka č. 18, spíše ne → otázka č. 19, určitě ne → otázka č. 19].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ne | 30 | 38,96 % | 38,96 % |
určitě ne | 19 | 24,68 % | 24,68 % |
určitě ano | 15 | 19,48 % | 19,48 % |
spíše ano | 13 | 16,88 % | 16,88 % |
18. Prosím doplňte, z jakých zdrojů můžete čerpat informace týkající se obrany státu v roli občana?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
čerpat je můžu z mnoha zdrojů, důležité je nevěřit establishmentu a veřejnoprávním médiím
Internet
Internet
internet, legislativa
Internet, literatura, periodika, reklama
Internet, přednášky v rámci flkř
Internet, zákony, učební materiály
Jedná se především o morální pohled na věc. Ne stát se práskačem na toho, kdo miluje RF (nebo cokoli jiného) jak by chtěli ti mocní...
Legislativa, stránky Minis. obrany.
média
Ministerstvo obrany
Ministerstvo obrany, vnitra
Na ORP
Na stránkách ministerstva vnitra
Na webových stránkách
Státní instituce online.
tato otázka je na legislativní hranici
věda
Web Armády ČR a Policie ČR, Ministerstva obrany a vnitra. ČT a ČRo.
web MO ČR
Z webu AČR, Ministerstva obrany... S internetem informace můžu získat kdykoliv.
z webu ministerstva
zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, zákon č. 220/1999 Sb., o průběhu zákl. nebo náhr.sl. a voj. cvičení a o některých právních poměrech vojáků v záloze, zákon č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, zákon č. 239/2000 Sb., o IZS, zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a dalších mnoho navazujících zákonů a normativních aktů
zákony
Zákony pro lidi, ministerstvo obrany, POKOS
Zákony, vyhlášky,..internet
zákony, web AČR, Min. Obrany
ze všech :-D
19. Jste ochoten/ochotna se aktivně zapojit do případné obrany ČR v případě vojenského napadení?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 29 | 37,66 % | 37,66 % |
určitě ne | 17 | 22,08 % | 22,08 % |
spíše ne | 17 | 22,08 % | 22,08 % |
určitě ano | 14 | 18,18 % | 18,18 % |
20. Je dle Vašeho názoru zapotřebí připravovat občany ČR k obraně státu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 25 | 32,47 % | 32,47 % |
určitě ano | 23 | 29,87 % | 29,87 % |
spíše ne | 19 | 24,68 % | 24,68 % |
určitě ne | 10 | 12,99 % | 12,99 % |
21. Svoji odpověď prosím doplňte (proč je nebo není podle Vás zapotřebí připravovat občana k obraně státu):
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
- hodnotám jako jsou národ ,vlast ,a pod. přikládám velký význam
..
...
aby byl stát připraven na reakce
Aby se stát v případě potřeby ubránil.
Abychom nepřišli o naši svrchovanost suverénního státu
Ano, protože podle mě většina populace netuší, jak se zachovat, když je stát napaden.
Armáda to sama nezvládne
asi se to může hodit ;-)
až k něčemu dojde, tak už bude pozdě
Běžní občané mají jiné pracovní zaměření, k této věci nejsou uzpůsobeni, i kdyby byli připravování (Tak by to vyžadovalo dlouhodobý výcvik) krátké proškolení by nepomohlo ve střetu s realitou.
běžný občan nemá šanci bránit stát
bohužel existuje reálné riziko, že to bude potřeba + současnou situaci v oblasti povědomí běžné populace v této oblasti považuji za tristní
Bránit tenhle umělý slepenec? Bránit se má město, kraj, historická země nebo panovník. Ale ČR proboha proč?
bylo by dobré aby v případě potřeby měli občané aspoň základní informace o připravenosti obrany státu
Dle mého názoru by se mělo jednat o ryze dobrovolnou záležitost.
dle mého názoru je třeba připravit ty, kdo mají aktivní zájem. Kdo zájem nemá, u toho stejně nebude snaha státu připravit ho efektivní.
I přes mírové období posledních dekád (na území EU) je dobré, když se občané seznámí s možnosti a zákonitostmi obrany státu - zejména, bude-li třeba se do ní v budoucnu osobně zapojit, což nikdy nelze vyloučit. Navíc obecně by žádné společnosti neuškodilo, kdyby její občané dokázali ocenit a alespoň částečně implementovat do běžného života řád a disciplínu, který armáda a armádní výcvik nabízí.
Informovaný občan je v samotné obraně "snáze použitelný", také bude pravděpodobně snáze chápat, proč se měl/neměl do obrany zapojit.
Já bych radši připravoval občany k obraně před jakýmkoliv agresivním násilí. Třeba i před tím ze strany státu.
Jak už jsem psala v otázce 11, je podle mě důležité být připraveni a v obraze proti možným konfliktům mezi okolními zeměmi.
Je to důležité.
Je to zapotřebí, protože člověk, který nikdy nedržel v ruce zbraň a není dostatečně fyzicky vytrénovaný, by byl ve válce asi k ničemu.
Je třeba být připraven pro případ náhlého napadení nepřítelem.
je zapotrebi aby se občané připravovali k obraně sebe samých
Jsme zaostalý stát, který nemá žádné vojska. Nebo máme, ale tak minimální, ze kdekoliv v jiném státě jsou jinak rozvinutí
k obraně státu by měli být občané připraveni neustále, jelikož válečný konflikt může vzniknout velmi jednoduše, viz Rusko a Vrbětice
K vůli ochraně
Každý by měl být na případné konflikty připraven.
kdo nebrání hodnoty, přijde o ně
kdo není připraven, je snadný cíl
Kdo platí daně, tak platí i profesionální armádu, která by jej měla ochránit
Když ta povinnost existuje, otázkou je co konkrétně si pod tím představit
Máme už tak velmi drahé ozbrojené složky.
Minimálně povědomí a také předpoklady toho, co je nutné dělat, by měly být základem. Bává to i morální závazky člověku v normálním životě.
Moc
Myslím si, že není špatné učit občany základní dovednosti, jak reagovat v krizových situacích.
Myslím, že ozbrojený konflikt v dnešní době už nehrozí.
n
napětí ve světě stále roste a je dobré být připraven a znát svou úlohu
Náš stát skončil k 17. 4. 2021. Po rok trvající covidové dezinformační kampani řízené z Usa, to naši představitelé zakončili přečtením "myšlenek"amerických agentů. Česko jako stát už v očích světa neexistuje.
Nemame sanci
Nemyslím si, že je k tomu duvod
Není ani povinná vojenská služba pro muže, pro všechny je to dobrovolné.
Není to třeba. Všichni umřeme na Covid
Nevím
nevím
Nikdy nevíte, kdy to bude potřebat a v rámci bezpečnosti státu je to preventivní opatření.
Občané se naučí správnému postoji k situací při případné obraně státu
obrana státu nemůže být vynucená, ale je dobrovolná
Od toho je Armáda ČR, aby nás chránila.
Od toho máme profesionální vojáky. Mělo by to být dobrovolné.
Otázka 19 - záleží na to, v čem.
Pokud bude válka bude spíše nevojenská. Informační nebo přes zdroje s tím žádná příprava občanů moc nepomůže
Potřeba to je, navíc se tato příprava dá využít i k jiným komunitně prospěšným činnostem (zdravověda - první pomoc, sebeobrana, obrana druhého, zásobování, evakuační postupy atd. se mohou vždycky hodit, i když se nejdená o obranu státu, ale například útok, terorismus, epidemie atd.)
pro posílení obranyschopnosti
Protože dnešní kluci nic neumí a v případě konfliktu by tuto roli spousta z nich nezvládla
Protože je lepší být případně připraven.
Protože máme malou profesionální armádu
Protože máme stát plný puberťáků mániček, neumí zacházet se zbraní, neumí bojovat beze zbraní, maskáče jim nesluší a nejsou in a nedejbože, kdyby si umazali boty! Rozbrečí se, když je okřiknete a zajímá jenjennto, jak vypadají.
Protože se dnes válčí spíše diplomaticky a protože kdyby měla být vojna na nějakou dobu jako za komunistů, tak to způsobilo jen spoustu problému a rozhodně si nemyslím, že by měli být lidé nucení do nějakých cvičení, když je to pro ně třeba i komplikace s rodinou, penězi nebo časem.
Připravenost v případě krizových a MU
Rizika ohrožení státu nejsou velká jako dřív, prostředky používané v konfliktech jsou také úplně jiné a profesionálnější než dřív, takže občan by nic moc neuměl
Stačilo by 3-6 měsíční cvičení obdobné ZVS. A obnovit nejen zásobování ale i školení CO
Stát by měl zajistit dostatečné kapacity v armádě popř. aktivní zálohy. Občané ČR by se měli vzdělávat zejména v oblastech typu kybernetické bezpečnosti, propagandy, šíření desinformací, hoaxů apod.
Své občany má bránit stát.
široko daleko není nepřítel
To vyplývá z branného zákona nejde o to, co člověk chce nebo nechce. U povinné zálohy nezáleží na vůli, něco jiného jsou aktivní zálohy a vojáci z povolání
V době moderních technologií je role občana jako jednotlivce zanedbatelná
V případě mobilizace asi těžko kohokoliv připravíte během 24 hodin
V případě napadení nebude třeba věnovat tolik času věnovat výcviku branců. Občan takovou přípravu může využít i v civilním životě.
V rámci zachování celistvosti a svrchovanosti státu je to nutné
V současné době mladá generace neví co je to hrdost a čest k vlasti. Je to dáno dobou. Je zapotřebí opět zavést brannou výchovu v základním školství a někteří mladíci by měli jít opět na vojnu, i kdyby to bylo jen na cca 3 měsíce. Žádný mama hotely.
velké státy by nás stejně převálcovaly, nedá se spolehnout na spojence (Michovská dohoda, ....)
Většině obyvatel chybí základní znalosti o přežití.
vzhledem k dnešním možnostem moderních zbraní je úplně jedno, jestli běžný občan bez přípravy zemře za deset sekund, nebo připravený za dvacet sekund, pokud se nějaký magor rozhodne zmáčknout příslušný knoflík, a je přitom úplně jedno, jestli je z Východu nebo Západu
Zakladni znalosti preziti, zdravovedy apod. By mely byt zakladem. To, ze pak budeme umet csichni reagovat na pripad ohrozeni je velke plus, ktere ve valecnem stavu si myslim, zachrani spousty zivotu.
22. Jak by podle Vás měla probíhat příprava občana k obraně státu?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
- povinná vojenská služba pro muže , např. 9 měsíců
- Základní vojenský výcvik (vojna) - pro muže povinná, pro ženy dobrovolná - s možností dalšího pokračování ve vzdělávání v případě zájmu. - Větší provázání armádního a civilního sektoru - např. spolupráce s odborníky v oblasti IT, datové analytiky, ale i dalších oblastí. Třeba formou nabídky částečné spolupráce a zapojení do krizových scénářů tak, aby bylo možné tyto civilní rezervy v případě nutnosti aktivovat a okamžitě zapojit do procesů obrany státu.
..
...
...
1-2x ročně vzdělávací přednáška; kurzy přípravy na obranu státu (cca 1x ročně v trvání 5-7 dní)
Aby každý muž 18+ absolvoval alespoň Kurz základní přípravy AZ.
Asi nějaká fyzická příprava a příprava na zacházení s vojenskou technologií.
Branná cvičení + povinné školení podobné BOZP a PO.
Branná povinost
Co takhle dobrovolné kurzy zdravovědy, práce se zbraněmi, výbušninami, chemikáliemi apod. už na školách?
Doporučuji, aby si tazatel prostudoval příslušnou literaturu a akreditační materiály. Tam najde odpověď.
Dostatek informaci
Duchovne. Modlenim za rychlou smrt.
Hlavne pravidelne a napric vsemi vekovymi skupinami.
Hodně lidí neví, že jsou v povinné záloze
Instruktážní videa
Každý občan by si měl pořídit druhý pas. Tady už není co řešit. Ano má to logiku, prozápadní elity to tu nejdřív vytunelovali a teď to zakončí převodem peněz ze zdravotního pojištění do Usa na úhradu "vakcín".
Kluci povinna vojna.
Kurz přes internet.
Kurzy v rámci školní docházky?
Lidé by měli mít víc informací o svých případných povinnostech vyplývajících z příslušných předpisů
Maximálně nějaká lekce informací, o tom co by měl člověk dělat a co je jeho povinnost.
měl by vědět, co má přesně dělat
Měli bysme každý absolovat, alespoň nějaký krátký kurz na přípravu k obraně. Dostávat pravidelné a pravdivé informace o tom co se děje ve světě(války, mezinárodní konflikty atd.)
měsíční povinná základní vojenská služba
minimálně některé základní informace již na základní škole, např. v rodinné výchově apod.
Mohl by to být povinný předmět na školách.
mohly by být do domácností rozesílány nějaké příručky, zveřejňována tematická videa na internetu
Myslím, že by měl být občan seznámen se základními informacemi, se svými právy a povinnostmi a především by měl vědět, jak se v konkrétní situaci zachovat.
n
na úrovni školy
nejlépe nějakou informační schůzku v místě bydliště
Nemám představu
Neměla
Netuším
Netuším
nevím
nevím
nevím
nevím
Nevím, nemohu posoudit.
nevím, nikdy jsem o tom nepřemýšlel. Ale myslím, že by měl by být nějakou formou povinný alespoň nějaký výcvik.
Nevím.
Nevím.
Nijak
nijak
nijak, kdo chce, možnosti má
nijak, stačí kvalitní ostraha hranic
Nijak.
Otazek
Podobně, jako probíhala ke konci minulého režimu a po revoluci, ale jen na cca 2-5 měsíců
Povinná vojna, tábory s vojenským zaměřením, dobrovolný vstup do AČR
Povinne v rámci zaměstnání potažmo obce
Proškolení o základních právech a povinnostech. Jinak nevím
Přednášky ve školách, aby o děti měli alespoň povědomí.
Přednášky, semináře, diskuze ve školách zařízeních...
PVS
schůzka alespoň jednou ročně, velmi podobná školení BOZP
systematicky a plošně - od školních zařízení až po seniorské organizace
Teoreticky i prakticky.
To je na padesátistránkový elaborát.
Už ve školách (atraktivnější forma původních branných cvičení doplněná o teorie)
V hospodě u piva ideálně
ve školách
viz víše popsané.
Viz výše
vojenská cvičení
Vojna
výcvikpřežití, záchrany života, pohybu v terénu, zbraní a obrněné techniky, organizace v případě přerušení běžných informačních kanálů.
výukou spíše praktických dovedností (využitelné (ale nejen) pro obranu státu), nikoliv výchova k militarismu
Vzdělávání v oblasti desinformací
Základní výcvik, střelby, boj z blízka, kondiční příprava, výcvik spolupráce s dalšími složkami. Pravidelná přeškolení každý měsíc (např. jeden víkend).
zdravověda
Získání povědomí o chráněni svého života a rodiny při různých a to od útlého věku s častými ukázkami evakuace a ukrytí. A v dospělosti znát svůj úkol při obraně.
Zjednodušený výcvik ve stylu ZVS Ale NIKOLI politická příprava
23. V tabulce prosím u každé položky označte míru nebezpečí (jak vnímáte daný jev jako ohrožující bezpečnost ČR), a to na stupnici 1-5, kde 1 = malé nebezpečí, 5 = maximální nebezpečí:
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
Nestabilita, regionální konflikty v euroatlantickém prostoru a jeho okolí | 2.636 | 1.608 |
Terorismus | 2.948 | 1.582 |
Šíření zbraní hromadného ničení a jejich nosičů | 2.753 | 1.407 |
Kybernetické útoky | 3.857 | 1.187 |
Negativní aspekty mezinárodní migrace | 3.429 | 1.855 |
Extrémismus, nárůst napětí mezi etniky, sociální napětí | 3.325 | 1.336 |
Organizovaný zločin | 2.987 | 1.052 |
Ohrožení funkčnosti kritické infrastruktury | 3.299 | 1.508 |
Přerušení dodávek strategických surovin nebo energie | 3.273 | 1.471 |
Pohromy (přírodní, lidskou činností, jiné) | 3.143 | 1.395 |
Šíření infekčních nemocí s pandemickým potenciálem | 3.416 | 1.619 |
24. A nyní prosím v tabulce ohodnoťte Vaši informovanost v dané problematice, na stupnici 1-5, tentokrát jako ve škole: 1 = vynikající vzdělanost, 5 = nedostatečná vzdělanost
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
Nestabilita, regionální konflikty v euroatlantickém prostoru a jeho okolí | 2.766 | 1.608 |
Terorismus | 2.714 | 1.321 |
Šíření zbraní hromadného ničení a jejich nosičů | 3.052 | 1.66 |
Kybernetické útoky | 2.74 | 1.205 |
Negativní aspekty mezinárodní migrace | 2.506 | 1.263 |
Extrémismus, nárůst napětí mezi etniky, sociální napětí | 2.468 | 1.34 |
Organizovaný zločin | 3.091 | 1.329 |
Ohrožení funkčnosti kritické infrastruktury | 3.156 | 1.56 |
Přerušení dodávek strategických surovin nebo energie | 2.922 | 1.293 |
Pohromy (přírodní, lidskou činností, jiné) | 2.675 | 1.388 |
Šíření infekčních nemocí s pandemickým potenciálem | 2.494 | 1.289 |
25. Měla by se podle Vás obnovit rozšířená branná výuka ve škole, jako tomu bylo dříve (tj. vzdělávání, pravidelná branná, pochodová cvičení apod.)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 21 | 27,27 % | 27,27 % |
určitě ano | 21 | 27,27 % | 27,27 % |
určitě ne | 18 | 23,38 % | 23,38 % |
spíše ne | 17 | 22,08 % | 22,08 % |
26. Jak hodnotíte pojetí roli občana při obraně státu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
vůbec nevím, jak je tato role definována | 30 | 38,96 % | 38,96 % |
spíše nedostačující | 20 | 25,97 % | 25,97 % |
spíše dostačující | 12 | 15,58 % | 15,58 % |
zcela nedostačující | 12 | 15,58 % | 15,58 % |
zcela dostačující | 3 | 3,9 % | 3,9 % |
27. Zde můžete svoji odpověď doplnit (proč je nebo není podle Vás role občana při obraně státu tak, jak je aktuálně vymezena, dostačující nebo nedostačující?):
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
- schází vojenský výcvik
..
Ad. otázka 24 a obecne: Problematikou bezpečnosti se aktivně nezabývám, tj. to, že nejsem informovaná je dáno tím, že sama informace aktivně nevyhledávám. Kdybych potřebovala, jsem přsvědčená, že je dokážu najít.
Ale mohlo by to být lepší
jak již jsem psal, současná mladá generace, co nenajde na netu, tak to není život a pokud není připojení k wifi, tak se prostě zhroutil svět
není dostatečné povědomý o vlastenectví, současná politická scéna to ani nevyžaduje a neumožňuje
Nevím, jak je akutálně vymezena, ale v postatě se nebude lišit od role, ve které otrok brání svého otrokáře.
Nevím.
Občan má minimální možnost bránit sebe, natož stát.
Občan může odmítnout z X důvodů, např. vyznání. Na to by se vymluvila většina. Zbytek si vynere náhradní službu.
Občan není na případnou krizovou situaci vůbec připraven. Jakékoli proškolení neexistuje.
občan neumí vůbec nic
Občan=ovce na poražku z rozhodnutí STBáka a ovara
protože nedostávám žádné relevantní informace.
Současná generace o to nemá zájem.
většina není schopna zvládat rozumně krize
Většina občanů nemá ani povědomí, že něco takového existuje.
Viz mé odpovědi, kdy dost tápu.
xxxxx
žádné informace
Žádný výcvik, ani školení, ani materiální zabezpečení.
28. Riziko vzniku a rozvoje válečného konfliktu v současné době stále panuje. Válečný konflikt nemusí být pouze „klasický“, v podobě války, v níž fyzicky bojují vojáci. Rizikem jsou i další formy boje, které jsou spojeny s užíváním moderních technologií (šíření dezinformací v kyberprostoru, ekonomické sankce, embarga, teroristické aktivity atd.). Vznik jakého typu válečného konfliktu považujete v současné době za více pravděpodobný?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
moderního, v němž dominuje užívání prostředků spojených s moderními technologiemi | 61 | 79,22 % | 79,22 % |
klasického, v němž fyzicky bojují vojáci | 16 | 20,78 % | 20,78 % |
29. Jak hodnotíte obranu České republiky proti kybernetickým útokům (např. na státní organizace, samosprávu, nemocnice)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše špatná | 39 | 50,65 % | 50,65 % |
spíše dobrá | 19 | 24,68 % | 24,68 % |
velmi špatná | 17 | 22,08 % | 22,08 % |
velmi dobrá | 2 | 2,6 % | 2,6 % |
30. Z uvedených rizik vyberte prosím jedno, které považujete za nejvíce nebezpečné pro rozpoutání válečného konfliktu:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
užívání nekonvenčních prostředků válčení, jakými jsou např. zpravodajské dezinformační akce, politický a ekonomický nátlak, kybernetické útoky na stát | 35 | 45,45 % | 45,45 % |
nestabilita v euroatlantickém prostoru (spory ekonomické, politické, etnické) | 14 | 18,18 % | 18,18 % |
negativní aspekty mezinárodní migrace (nelegální migrace, sociální napětí vlivem migrace) | 14 | 18,18 % | 18,18 % |
šíření zbraní hromadného ničení a jejich nosičů (balistické střely) | 7 | 9,09 % | 9,09 % |
terorismus | 4 | 5,19 % | 5,19 % |
organizovaný zločin | 2 | 2,6 % | 2,6 % |
šíření infekčních chorob s pandemickým potenciálem | 1 | 1,3 % | 1,3 % |
31. V souvislosti s koronavirem, ale i dalšími riziky bezpečnosti státu, se na internetu šíří mnoho dezinformací. Jaký je Váš postoj k dezinformacím, které se na internetu šíří a ohrožují bezpečnost státu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
velmi odmítavý | 40 | 51,95 % | 51,95 % |
spíše odmítavý | 30 | 38,96 % | 38,96 % |
spíše vstřícný | 7 | 9,09 % | 9,09 % |
32. Jak podle Vás může občan rozpoznat dezinformaci na internetu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše obtížně | 41 | 53,25 % | 53,25 % |
spíše snadno | 22 | 28,57 % | 28,57 % |
velmi snadno | 11 | 14,29 % | 14,29 % |
velmi obtížně | 3 | 3,9 % | 3,9 % |
33. Měl by stát posílit strategii proti šíření dezinformací v médiích?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
určitě ano | 35 | 45,45 % | 45,45 % |
spíše ano | 18 | 23,38 % | 23,38 % |
spíše ne | 14 | 18,18 % | 18,18 % |
určitě ne | 10 | 12,99 % | 12,99 % |
34. Existuje poučka: „Získejte v cizí zemi pár politiků, pár médií a vlivných finančníků – a tu zemi dostanete pod kontrolu“. Souhlasíte s tímto výrokem?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 41 | 53,25 % | 53,25 % |
určitě ano | 21 | 27,27 % | 27,27 % |
spíše ne | 12 | 15,58 % | 15,58 % |
určitě ne | 3 | 3,9 % | 3,9 % |
35. Vaše pohlaví:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 39 | 50,65 % | 50,65 % |
muž | 38 | 49,35 % | 49,35 % |
36. Jaký je Váš věk?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
18-29 let | 32 | 41,56 % | 41,56 % |
30-39 let | 17 | 22,08 % | 22,08 % |
40-49 let | 16 | 20,78 % | 20,78 % |
50-59 let | 7 | 9,09 % | 9,09 % |
60-69 let | 5 | 6,49 % | 6,49 % |
37. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
vysokoškolské | 38 | 49,35 % | 49,35 % |
střední s maturitou | 29 | 37,66 % | 37,66 % |
vyšší odborné | 5 | 6,49 % | 6,49 % |
základní | 4 | 5,19 % | 5,19 % |
střední bez maturity | 1 | 1,3 % | 1,3 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.