Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Nakupuji jinak než před covidem?
Nakupuji jinak než před covidem?
→ Zúčastněte se průzkumu o vztahu psychické pohody a znalostech o předcích a soutěžte o čokolády značky LÍLÁ ←
(cca 15 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Tereza Zemanová |
---|---|
Šetření: | 31. 01. 2021 - 28. 02. 2021 |
Počet respondentů: | 88 |
Počet otázek (max/průměr): | 21 / 18.3 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 43,1 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.05:10 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dotazník slouží pro analytické zhodnocení změny nákupního chování u spotřebitelů během roku 2020. U otázek se prosím zamyslete nad tím, jak jste využívali internet k nakupování před rokem 2020 (před pandemií covid-19) a jak nakupujete na internetu nyní. Budu vděčná za jakoukoliv zpětnou vazbu, výsledky budou použity do diplomové práce.
Odpovědi respondentů
1. Pracujete vy, nebo někdo ve vaší domácnosti v marketingu?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 83 | 94,32 % | 94,32 % |
ano | 5 | 5,68 % | 5,68 % |
2. Jak často nakupujete na internetu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
několikrát v měsíci | 31 | 35,23 % | 35,23 % |
zhruba jednou měsíčně | 23 | 26,14 % | 26,14 % |
zhruba jedenkrát týdně | 13 | 14,77 % | 14,77 % |
méně často | 13 | 14,77 % | 14,77 % |
několikrát týdně | 8 | 9,09 % | 9,09 % |
3. Kolik korun zhruba měsíčně utratíte na internetu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
1000 - 3000 Kč | 32 | 36,36 % | 36,36 % |
do 1000 Kč | 30 | 34,09 % | 34,09 % |
3001- 5000 Kč | 15 | 17,05 % | 17,05 % |
5001 - 10 000 Kč | 9 | 10,23 % | 10,23 % |
více než 10 000 Kč | 2 | 2,27 % | 2,27 % |
4. Nakupuji nyní na internetu častěji než před rokem 2020?
Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 54 | 62,07 % | 61,36 % |
ne | 30 | 34,48 % | 34,09 % |
nevím | 3 | 3,45 % | 3,41 % |
5. Nakupuji na internetu zboží každodenní potřeby? Např. jídlo.
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 53 | 60,23 % | 60,23 % |
ano | 34 | 38,64 % | 38,64 % |
nevím | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
6. Využívám více rozvoz v místě svého bydliště? Týká se jídla, farmářských potravin apod.
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 55 | 62,5 % | 62,5 % |
ano | 29 | 32,95 % | 32,95 % |
nevím | 4 | 4,55 % | 4,55 % |
7. Nakupuji na internetu pouze u ověřených známých firem? Nebo častěji střídám e-shopy, kde nakupuji?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
většinou nakupuji u ověřených dodavatelů, občas vyzkouším někoho nového | 43 | 50,59 % | 48,86 % |
většinou porovnávám více obchodů a rozhodnu se podle aktuální nabídky | 21 | 24,71 % | 23,86 % |
nakupuji pouze u oblíbených e-shopů, které mám vyzkoušené | 18 | 21,18 % | 20,45 % |
jiné | 2 | 2,35 % | 2,27 % |
zpravidla se nevracím opakovat nákup do vyzkoušeného e-shopu | 1 | 1,18 % | 1,14 % |
8. Nakupuji na internetu stále stejné značky? Ať již bot, oblečení, jídla, potřeb pro dítě...
Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše souhlasím | 51 | 58,62 % | 57,95 % |
spíše nesouhlasím | 16 | 18,39 % | 18,18 % |
souhlasím | 8 | 9,2 % | 9,09 % |
nevím | 7 | 8,05 % | 7,95 % |
nesouhlasím | 5 | 5,75 % | 5,68 % |
9. Jak moc řeším cenu dopravy?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
cenu dopravy porovnávám u různých firem a ovlivňuje moje rozhodnutí k nákupu | 44 | 50 % | 50 % |
cenu dopravy řeším u nových e-shopů, ale u vyzkoušených nehraje takovou roli, dávám přednost kvalitní celkové službě | 21 | 23,86 % | 23,86 % |
cena dopravy nehraje roli, pokud není znatelně vyšší, než na kolik bývám zvyklý | 21 | 23,86 % | 23,86 % |
jiné | 2 | 2,27 % | 2,27 % |
10. Využívám platbu na dobírku, ačkoliv je většinou tato služba zpoplatněna?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
dobírku nevyužívám kvůli ceně | 29 | 32,95 % | 32,95 % |
pokud je v nabídce platební brána (typ GoPay apod.), potom dobírku nevyužívám | 21 | 23,86 % | 23,86 % |
dobírku využívám častěji než úhradu kartou, je to pro mě jednodušší/jsem zvyklý | 17 | 19,32 % | 19,32 % |
pokud objednávám u nového e-shopu, který ještě neznám, tak vždy jen na dobírku | 16 | 18,18 % | 18,18 % |
pokud je v nabídce převod či dobírka, volím dobírku, abych měl zboží rychleji | 3 | 3,41 % | 3,41 % |
jiné | 2 | 2,27 % | 2,27 % |
11. Seřaďte prosím následující VÝHODY nákupů přes internet od té nejvýznamnější po tu nejméně významnou:
Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.
Odpověď | Průměrné pořadí | Rozptyl |
---|---|---|
cena zboží | 3.92 | 4.3 |
porovnání v různých obchodech | 4.795 | 4.572 |
dostupnost oproti kamenným obchodům | 4.205 | 4.708 |
široký sortiment | 3.864 | 4.118 |
možnost dozvědět se o produktu z různých fór | 6.364 | 4.8 |
pohodlí při nákupu z domu | 3.545 | 5.589 |
bezpečnost nákupu v současné situaci (pandemie covid-19) | 6.011 | 5.67 |
úspora času při nakupování | 4.534 | 4.772 |
jiné - prosím odpovězte u následující otázky | 7.761 | 5.5 |
12. Pokud Vás napadá jiná výhoda, kvůli které rádi nakupujete na internetu, prosím o Váš komentář:
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Klid.
Mám možnost nakupovat zboží, které se v ČR neprodává.
Moznost nakupovat kdykoli a k nákupu se opakovaně vracet
Nakupuji na internetu pouze pokud není jiná alternativa, vždy požaduji platbu na fakturu.
Nedá se seřadit obecně, záleží na druhu sortimentu
Oproti kamenným obchodům tam seženu přesně to, co hledám a chci.
seženu nesehnatelné:)
Slevy.
těžké zboží mi dopraví až domů
u vstupenek/eknih rychlost doručení (okamžitě)
v případě oblečení mi teď nic jiného nezbývá než nákup na internetu, pokud to oblečení nutně potřebuji
Xxx
Zavřené kamenné obchody.
Zboží české obchody nenabízí.
13. Seřaďte prosím následující NEVÝHODY nákupů přes internet od té nejvýznamnější po tu nejméně významnou:
Nepovinná otázka, respondent mohl u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.
Odpověď | Průměrné pořadí | Rozptyl |
---|---|---|
chybí odbornost prodávajícího | 4.494 | 1.615 |
čekání na dodání zboží | 3.012 | 2.176 |
cena dopravy | 2.824 | 1.722 |
nemožnost si zboží vyzkoušet | 1.859 | 1.368 |
strach z reklamace | 3.235 | 2.368 |
jiné - prosím odpovězte u následující otázky | 4.835 | 3.973 |
14. Pokud Vás napadá jiná NEvýhoda, která Vám připadá důležitá, prosím o Váš komentář:
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
ani ne k nakupování na internetu, ale spíše konkrétně k e-shopům s (čerstvými) potravinami a online supermarketů typu rohlík, košík a tak dále - zejména v současné době bych těchto služeb ráda využila, ale bohužel, doručují jen v oblasti velkých měst a oblasti mimo velká města zcela ignorují a nebo nabízejí jen omezený sortiment trvanlivých potravin (případně jsou suplovány podobnými rozvozovými službami s nesrovnatelně menším sortimentem a vyššími cenami). Rozumím tomu, že je to zejména z logistických důvodů, ovšem v dnešní době, kdy nás všechny vláda vyzývá k "bezpečnému" nakupování online a přitom zapomíná na fakt, že takovéto nákupy pro většinu občanů nejsou vůbec dostupné, mi to přijde poměrně jako výsměch. Ocenila bych, kdyby i v oblastech mimo velká města podobné služby fungovaly, i třeba za cenu vyššího poplatku za dopravu nebo kdyby se určité vzdálenější lokality zavážely třeba jenom v některé dny v týdnu, aby to bylo logisticky zvládnutelnější.
bezpečnost plateb
např. u kabelek nebývá vyfocený vnitřek, nomohu dostatečně prohlédnout a osahat zboží, třeba zda je z pravé kůže
nebezpečí nedodání zboží při platbě předem - hlavně u nevyzkoušených obchodů
nejistota způsobu dodání - někde lze jen "vyzvednutí", jinde pošta nebo zásilkové společnosti
Nemohu si oblečení vyzkoušet a věci vidět na vlastní oči.
Nepohodlné a pracné reklamování (nutnost zboží bezpečně zabalit, jít s ním někam na poštu nebo doručovací službu, platit dopravu).
Nevidím zboží "naživo" a musím pak třeba vracet. Obrázky nejsou 100% reálné.
Nevidíte aktuální atributy produktu (ne všechny eshopy mají 3D modely), třeba jeho velikost.
Podvody, nemožnost okamžité výměny, kazové a poškozené zboží, dodání jiného zboží než objednaného, nekompetentnost prodejce, chyby v, nebo neúplný popis zboží, eshop provozující pochybné firmy (duplicitní domény, bez kontaktních údajů, čínský překlad do češtiny...)...
problém s dopravou - kurýr si přijede kdy chce, nejsem to já, kdo určuje den a hodinu nákupu, česká pošta například ani nezazvoní a člověk zbytečně čeká doma a stejně pak musí do nepříjemného prostředí na poštovní pobočku
Strach z podvodného e-shopu
Vidět zboží živě.
Xxx
zboží nevidím reálně, jen na fotu
15. Jste muž/žena?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 65 | 73,86 % | 73,86 % |
muž | 23 | 26,14 % | 26,14 % |
16. Kolik je Vám let?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
26 - 30 let | 25 | 28,41 % | 28,41 % |
18 - 25 let | 22 | 25 % | 25 % |
31 - 35 let | 13 | 14,77 % | 14,77 % |
41 - 50 let | 12 | 13,64 % | 13,64 % |
36 - 40 let | 6 | 6,82 % | 6,82 % |
51 - 60 let | 5 | 5,68 % | 5,68 % |
více než 60 let | 4 | 4,55 % | 4,55 % |
méně než 18 let | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
17. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
vysokoškolské | 43 | 49,43 % | 48,86 % |
středoškolské s maturitou | 39 | 44,83 % | 44,32 % |
základní | 3 | 3,45 % | 3,41 % |
středoškolské bez maturity/vyučen | 2 | 2,3 % | 2,27 % |
18. Momentálně:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
pracuji | 43 | 48,86 % | 48,86 % |
studuji | 19 | 21,59 % | 21,59 % |
pracuji jako OSVČ | 9 | 10,23 % | 10,23 % |
jsem na mateřské/rodičovské | 6 | 6,82 % | 6,82 % |
jsem bez zaměstnání/na ÚP | 5 | 5,68 % | 5,68 % |
jsem v důchodu | 4 | 4,55 % | 4,55 % |
podnikám | 2 | 2,27 % | 2,27 % |
19. Bydlím v:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
v Praze | 17 | 19,32 % | 19,32 % |
ve vesnici/městysu do 5000 tis. obyvatel | 14 | 15,91 % | 15,91 % |
ve městě nad 100 tis. obyvatel | 12 | 13,64 % | 13,64 % |
v obci, která má mezi 5001 - 10 tis. obyvatel | 9 | 10,23 % | 10,23 % |
v obci s 20 001-30 000 obyvatel | 8 | 9,09 % | 9,09 % |
ve vesnici do 1000 tis. obyvatel | 8 | 9,09 % | 9,09 % |
v obci s 50 001-100 000 obyvatel | 7 | 7,95 % | 7,95 % |
v obci s 30 001-50 000 obyvatel | 7 | 7,95 % | 7,95 % |
v obci s 10 001-20 000 obyvatel | 6 | 6,82 % | 6,82 % |
20. Čistý měsíční příjem mojí domácnosti činí:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
25 001 - 30 000 Kč | 16 | 18,18 % | 18,18 % |
40 001 - 50 000 Kč | 14 | 15,91 % | 15,91 % |
50 001 - 70 000 Kč | 13 | 14,77 % | 14,77 % |
30 001 - 35 000 Kč | 9 | 10,23 % | 10,23 % |
35 001 - 40 000 Kč | 8 | 9,09 % | 9,09 % |
20 001 - 25 000 Kč | 8 | 9,09 % | 9,09 % |
70 001 - 100 000 Kč | 6 | 6,82 % | 6,82 % |
15 001 - 20 000 Kč | 5 | 5,68 % | 5,68 % |
méně než 10 000 Kč | 4 | 4,55 % | 4,55 % |
více než 100 tis. Kč | 3 | 3,41 % | 3,41 % |
10 001 - 15 000 Kč | 2 | 2,27 % | 2,27 % |
21. Máte jakýkoliv další komentář/postřeh k danému tématu, který stojí za zmínku?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Nakupoval jsem v eshopech (UK, USA, JP..) v dobách, kdy eshopy v cz ještě neexistovaly k naprosté spokojenosti. Po zkušenostech v CZ i u renomovaných prodejců (GME, alza..) raději zboží nechci, než jej koupit přes eshop.
Nakupují mnohem méně než před začátkem této situace a každý nákup mnohem více promyslím
Od začátku pandemie v roce 2020 nakupuji na internetu častěji, než dříve. Všechny vánoční dárky jsem pořídila přes internet.
Přestože internetové nákupy velmi narostly, je rozhodně celková měsíční útrata rodiny významně nižší, než před covidem. Mohu-li odhadovat asi poloviční.
U určitého sortimentu preferuji nákup přes internet, například elektronika - zde mohu porovnat ceny za stejný výrobek v různých e-shopech a vybrat tu nejvýhodnější, velmi často si nenechávám posílat zboží domů, ale jedu si jej vyzvednout na pobočku, jelikož takto určuji čas vyzvednutí já a ne kurýrní služba. Některé zboží je unikátní a ani nevím, v jaké kamenné prodejně bych je měla hledat, tam by jakákoliv jiná možnost než nákup online byla velmi nepohodlná. Naopak u drobného zboží si v dnešní kovidové době občas nákup rozmyslím úplně, jelikož by se mi nákup přes e-shop prodražil o náklady na dopravu, zabral by příliš mnoho času, a na zboží bych musela několik dnů čekat - paradoxně to samé zboží se válí momentálně na prodejně kilometr vzdáleného supermarketu, jindy bych je měla za 15 minut doma, ale nyní je oblepeno páskou. U oblečení je to pro mě naopak velmi nepohodlné - i když e-shopy se snaží - např. nabízejí dopravu i vrácení zdarma. Není jen problém se špatným střihem nebo velikostí daného oblečení, ale přes internet nevidím materiál a kvalitu, výběr je omezen pouze na produkty, které jsem si momentálně objednala - na prodejně mám k dispozici všechno hned, ve velkém OC mám k dispozici desítky různých obchodů, kde mohu zboží okamžitě vyzkoušet, dále barva oblečení - může být rozlišením monitoru zkreslena apod.
Zajímavý dotazník - a důležité téma. Jen tak dál!
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.