Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Vliv značek kvality a původu potravin na nákupní chování spotřebitelů

Vliv značek kvality a původu potravin na nákupní chování spotřebitelů

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Jitka Hamáčková
Šetření:21. 02. 2017 - 03. 03. 2017
Počet respondentů:327
Počet otázek (max/průměr):18 / 17.57
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:80,3 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.04:34
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-3 PDF-4 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Vážení respondenti, vážané respondentky,

mé jméno je Jitka Hamáčková a jsem studentkou Provozně ekonomické fakulty České zemědělské univerzity. Obracím se na Vás s žádostí o vyplnění mého dotazníku, který poslouží jako podklad pro diplomovou práci na téma „Vliv vnímání značek kvality a původu potravin na nákupní chování spotřebitele". Pro zpracování tohoto tématu je nutné provést dotazníkové šetření mezi běžnými spotřebiteli (od 18 let), proto Vás prosím o pár minut Vašeho času, který Vám zabere vyplnění dotazníku. 

Účast na průzkumu je anonymní. 

Odpovědi respondentů

1. Jak často nakupujete potraviny?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
obden11133,94 %33,94 %  
2x týdně10431,8 %31,8 %  
každý den8225,08 %25,08 %  
1x týdně nebo méně často309,17 %9,17 %  

Graf

2. Pro koho potraviny nakupujete?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
pro rodinu16751,07 %51,07 %  
pro sebe a partnera8927,22 %27,22 %  
pro osobní spotřebu7121,71 %21,71 %  

Graf

3. Kde nejčastěji nakupujete potraviny?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
supermarkety / hypermarkety26681,35 %81,35 %  
malé obchody5215,9 %15,9 %  
speciální obchody (např. zdravá výživa)61,83 %1,83 %  
lokální farmy20,61 %0,61 %  
trh10,31 %0,31 %  

Graf

4. Co je pro Vás rozhodující při nákupu potravin v obchodě?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
vlastní zkušenosti18155,35 %55,35 %  
cena6519,88 %19,88 %  
údaje na obale5817,74 %17,74 %  
výhodnost větších balení nebo akce na danou potravinu195,81 %5,81 %  
doporučení30,92 %0,92 %  
reklama10,31 %0,31 %  

Graf

5. Sleduje při nákupu potravin údaje uvedené na obalu výrobku?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše ano15246,48 %46,48 %  
ano, vždy8626,3 %26,3 %  
spíše ne7422,63 %22,63 %  
ne, nikdy154,59 %4,59 %  

Graf

6. Podle čeho usuzujete, že je potravina kvalitní?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
vlastní zkušenost, doporučení17854,43 %54,43 %  
složení bez zbytečných éček, náhražek16751,07 %51,07 %  
je označena značkou kvality nebo původu9228,13 %28,13 %  
jedná se o českou potravinu7623,24 %23,24 %  
je zdravotně nezávadná4112,54 %12,54 %  
jedná se o bio produkt298,87 %8,87 %  
podle ceny278,26 %8,26 %  
potravina s dlouhou dobou minimální trvanlivosti113,36 %3,36 %  

Graf

7. Dáváte při nákupu přednost potravinám, které mají nějakou značku kvality nebo původu potravin?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ano jsou pro mě důležitým vodítkem při nákupu potravinotázka č. 8, občas se podle nich orientujiotázka č. 8, ne, značky kvality a původu potravin pro mě nejsou při nákupu důležitéotázka č. 10].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
občas se podle nich orientuji18656,88 %56,88 %  
ano jsou pro mě důležitým vodítkem při nákupu potravin7222,02 %22,02 %  
ne, značky kvality a původu potravin pro mě nejsou při nákupu důležité6921,1 %21,1 %  

Graf

8. Podle kterého loga kvality/původu potravin se nejčastěji rozhodujete při nákupu potravin? (která loga na potravinách vyhledáváte)

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Klasa13652,92 %41,59 %  
Česká potravina12046,69 %36,7 %  
Český výrobek - garantováno Potravinářskou komorou ČR9336,19 %28,44 %  
Regionální potravina7529,18 %22,94 %  
Vím, co jím5521,4 %16,82 %  
Bio, Bio v EU5320,62 %16,21 %  
Fairtrade3915,18 %11,93 %  
Chráněné označení původu3112,06 %9,48 %  
Zdravá potravina "čteme etikety za vás"259,73 %7,65 %  
Chráněné zeměpisné označení197,39 %5,81 %  
Zaručená tradiční specialita176,61 %5,2 %  

Graf

9. Myslíte si, že značky kvality a původu potravin, které jste označili v předchozí otázce, skutečně garantují kvalitu potravin?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše ano17567,83 %53,52 %  
nevím4617,83 %14,07 %  
určitě ano218,14 %6,42 %  
spíše ne124,65 %3,67 %  
určitě ne41,55 %1,22 %  

Graf

10. Sledujete testy potravin v médiích a řídíte se podle jejich výsledků?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
sleduji a řídím se jimi při nákupu potravin13039,76 %39,76 %  
nesleduji11033,64 %33,64 %  
sleduji, ale neřídím se jimi při nákupu potravin8726,61 %26,61 %  

Graf

11. Myslíte si, že vyšší cena potraviny zaručuje i její vyšší kvalitu?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše ne12538,23 %38,23 %  
spíše ano10532,11 %32,11 %  
určitě ne5717,43 %17,43 %  
nevím3711,31 %11,31 %  
určitě ano30,92 %0,92 %  

Graf

12. Dáváte přednost českým výrobkům před dováženými potravinami ze zahraničí?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano, myslím, že české potraviny jsou kvalitnější16951,68 %51,68 %  
ne, považuji české i zahraniční potraviny za stejně kvalitní8024,46 %24,46 %  
ne, nesleduji, jestli se jedná o české nebo zahraniční potraviny5918,04 %18,04 %  
ne, myslím, že zahraniční potraviny jsou kvalitnější195,81 %5,81 %  

Graf

13. Ovlivňuje Vás při nákupu potravin jejich země původu (výrobce)?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
sleduji tento údaj, ale neovlivní mě při výběru13440,98 %40,98 %  
ano tento údaj je pro mě velice důležitý13240,37 %40,37 %  
ne, nezáleží mi na tom, odkud potravina je6118,65 %18,65 %  

Graf

14. Vaše pohlaví

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
žena21766,36 %66,36 %  
muž11033,64 %33,64 %  

Graf

15. Váš věk

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
26-3911535,17 %35,17 %  
40-599027,52 %27,52 %  
0-258024,46 %24,46 %  
60 a výš4212,84 %12,84 %  

Graf

16. Kde žijete?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
v obci nad 100.001 obyvatel11033,64 %33,64 %  
v obci od 1.001 do 10.000 obyvatel7522,94 %22,94 %  
v boci od 10.001 do 100.000 obyvatel7121,71 %21,71 %  
v obci do 1.000 obyvatel7121,71 %21,71 %  

Graf

17. Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
vysokoškolské (zahrnuje i vyšší odborné školy)13140,06 %40,06 %  
středoškolské s maturitou11836,09 %36,09 %  
středoškolské bez maturity / vyučen4814,68 %14,68 %  
základní309,17 %9,17 %  

Graf

18. Sociální status

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
zaměstnanec v soukromé sféře11936,39 %36,39 %  
student5717,43 %17,43 %  
zaměstnanec ve státní sféře5617,13 %17,13 %  
důchodce4212,84 %12,84 %  
osoba na mateřské / rodičovské dovolené247,34 %7,34 %  
OSVČ195,81 %5,81 %  
nezaměstnaný103,06 %3,06 %  

Graf

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 2 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

2. Pro koho potraviny nakupujete?

  • odpověď pro rodinu:
    • 1.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi osoba na mateřské / rodičovské dovolené na otázku 18. Sociální status

7. Dáváte při nákupu přednost potravinám, které mají nějakou značku kvality nebo původu potravin?

  • odpověď občas se podle nich orientuji:
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi spíše ne na otázku 9. Myslíte si, že značky kvality a původu potravin, které jste označili v předchozí otázce, skutečně garantují kvalitu potravin?

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Jak často nakupujete potraviny?

2. Pro koho potraviny nakupujete?

3. Kde nejčastěji nakupujete potraviny?

4. Co je pro Vás rozhodující při nákupu potravin v obchodě?

5. Sleduje při nákupu potravin údaje uvedené na obalu výrobku?

6. Podle čeho usuzujete, že je potravina kvalitní?

7. Dáváte při nákupu přednost potravinám, které mají nějakou značku kvality nebo původu potravin?

8. Podle kterého loga kvality/původu potravin se nejčastěji rozhodujete při nákupu potravin? (která loga na potravinách vyhledáváte)

9. Myslíte si, že značky kvality a původu potravin, které jste označili v předchozí otázce, skutečně garantují kvalitu potravin?

10. Sledujete testy potravin v médiích a řídíte se podle jejich výsledků?

11. Myslíte si, že vyšší cena potraviny zaručuje i její vyšší kvalitu?

12. Dáváte přednost českým výrobkům před dováženými potravinami ze zahraničí?

13. Ovlivňuje Vás při nákupu potravin jejich země původu (výrobce)?

14. Vaše pohlaví

15. Váš věk

16. Kde žijete?

17. Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?

18. Sociální status

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Jak často nakupujete potraviny?

2. Pro koho potraviny nakupujete?

3. Kde nejčastěji nakupujete potraviny?

4. Co je pro Vás rozhodující při nákupu potravin v obchodě?

5. Sleduje při nákupu potravin údaje uvedené na obalu výrobku?

6. Podle čeho usuzujete, že je potravina kvalitní?

7. Dáváte při nákupu přednost potravinám, které mají nějakou značku kvality nebo původu potravin?

8. Podle kterého loga kvality/původu potravin se nejčastěji rozhodujete při nákupu potravin? (která loga na potravinách vyhledáváte)

9. Myslíte si, že značky kvality a původu potravin, které jste označili v předchozí otázce, skutečně garantují kvalitu potravin?

10. Sledujete testy potravin v médiích a řídíte se podle jejich výsledků?

11. Myslíte si, že vyšší cena potraviny zaručuje i její vyšší kvalitu?

12. Dáváte přednost českým výrobkům před dováženými potravinami ze zahraničí?

13. Ovlivňuje Vás při nákupu potravin jejich země původu (výrobce)?

14. Vaše pohlaví

15. Váš věk

16. Kde žijete?

17. Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?

18. Sociální status

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Hamáčková, J.Vliv značek kvality a původu potravin na nákupní chování spotřebitelů (výsledky průzkumu), 2017. Dostupné online na https://znacky-kvality-puvodu-potrav.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.