Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Pohled společnosti na lidi s postižením

Pohled společnosti na lidi s postižením

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Lenka Hluchá
Šetření:12. 01. 2011 - 30. 01. 2011
Počet respondentů:61
Počet otázek (max/průměr):14 / 13.98
Použité ochrany:unikátní IP
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:63,3 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.04:22
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Dobrý den, jsme studentky všeobecného gymnázia a děláme sociologický výzkum na téma Pohled společnosti na lidi s postižením. Dotazník Vám zabere jen pár minut. Děkujeme za Váš čas.

Odpovědi respondentů

1. Pohlaví:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Žena4980,33 %80,33 %  
Muž1219,67 %19,67 %  

Graf

2. Věk:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
20-303760,66 %60,66 %  
0-201524,59 %24,59 %  
30-4069,84 %9,84 %  
50 a více23,28 %3,28 %  
40-5011,64 %1,64 %  

Graf

3. Nejvyšší dosažené vzdělání:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
SŠ s maturitou2947,54 %47,54 %  
Vysokoškolské1626,23 %26,23 %  
Základní1524,59 %24,59 %  
SŠ bez maturity11,64 %1,64 %  

Graf

4. Máte zkušenost se zdravotně postiženými lidmi?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano4472,13 %72,13 %  
ne1727,87 %27,87 %  

Graf

5. Měly by mít děti se ZDRAVOTNÍM postižením možnost vzdělávat se na běžných školách?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano5895,08 %95,08 %  
ne34,92 %4,92 %  

Graf

6. Myslíte si, že přítomnost postiženého dítěte by nějak ovlivnila výuku?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano3354,1 %54,1 %  
ne2845,9 %45,9 %  

Graf

7. Jaký druh postižení je dle vašeho názoru nejproblematičtější k začlenění do běžné společnosti?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Mentální postižení5691,8 %91,8 %  
Sluchové či zrakové postižení34,92 %4,92 %  
Fyzické postižení (myšleno jako např. postižení pohybového ústrojí)11,64 %1,64 %  
Vady řeči11,64 %1,64 %  

Graf

8. Pomáhal jste již někdy postiženému?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano4472,13 %72,13 %  
ne1727,87 %27,87 %  

Graf

9. Jaké zaměstnání by podle vás bylo nemožné vykonávat s mentálním postižením:

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Lékař34,92 %4,92 %  
vědec23,28 %3,28 %  
policie23,28 %3,28 %  
Učitel 23,28 %3,28 %  
s logickým uvažováním11,64 %1,64 %  
Záleží na stupni postižení, ale myslím, že většinu11,64 %1,64 %  
při, kterém musí člověk přemýšlet, např. novinařin11,64 %1,64 %  
Jakékoliv běžné zaměstnání11,64 %1,64 %  
v oblasti medicíny11,64 %1,64 %  
jakékoli na které bude schopen11,64 %1,64 %  
ostatní odpovědi politiku
ředitelé společností, vědci, psycholohové,...
většina nemanuálních, některá manuální
doktor, učitel, programátor...
lékař, řidič apod. odpovědnost za lidské životy
Kde je potřeba zodpovědnost za jiné.
asi jakékoliv
záleží na typu postižení
manažerské pozice
téměř všechny
Řídíci funkce
lékaře
kde je třeba využít intelektu.
učitel, spisovatel, vědec, architekt, lékař...
tam kde je potreba hodne komunikovat s lidmi
to záleží na druhu a stupni postižení
duševní
v lékařství (doktor)
medicina
operátor zákaznické linky
...
Zubní lékař
práce na uřádu
Všude, kde potřebuje hlavu.
zaměstnání vyžadující konatakt s lidmi
nedovedu nyní určit,je to velice problematické
management, pilot, policista, hasič, lékař, učitel
jakékoliv intelektuálně složité
Psycholog
zam. kde je kladen důraz na odpovědnost za jiné
učitel, manager, jsou jich desítky, stovky...
řidič autobusu
chirurg
pomocné práce
řidič
Letecký dispečer, lékař např.
asi zalezi na typu, ale napr. lekar, ridic, ucitel
zaměstnání vyžadující intelektuální činnost
jakékoli složité
manažer, pilot, lékař, záchranář, policista,
soudce
tam kde musí postižený sám rychle rozhodovat
úředník
asi nějaké s nutností vystudovat VŠ, nevím...
nevim
učitel apod.
4675,41 %75,41 % 

Graf

10. Jaké zaměstnání by podle vás bylo nemožné vykonávat s tělesným postižením:

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
pilot35 %4,92 %  
záchranář23,33 %3,28 %  
Zedník23,33 %3,28 %  
pohybová- číšník, dělník atd.11,67 %1,64 %  
Fyzicky náročná zaměstnání.11,67 %1,64 %  
dělníka atd.11,67 %1,64 %  
kominík11,67 %1,64 %  
fyzicky náročnou činnost11,67 %1,64 %  
profesionální řidič, security11,67 %1,64 %  
zdravotník11,67 %1,64 %  
ostatní odpovědi hornictví
týkající se stavby
Zaměstnání, které potřebuje pohyb ( mobilitu)
doručovatel např.
sportovec (nehandicapovaný)
některé manuální práce
Všechny fyzicky náročné práce
záleží na typu postižení
pedagog v mateřské školce
záleří na postižení
hasic
dle postižení. nevím, o jaký rozsah by se jednalo.
manuální práce
zedník, zásobovač, číšník...
nektere manualni prace dle typu postizeni
jakékoli kde je dobrý fyzický stav podmínkou(hasič
fyzické
nevím, dnes uz se delaji protezy
sportovni
...
Stěhovák
Profesionální hokejista
ochránka
Tam, kde nestačí fyzicky.
fyzicky namáhavá
jakékoliv vyžadující zvýšenou fyzickou zátěž
lékař, záchranář, hasič, kominík, zedník, horník
jakékoliv, kde je tělesná kondice nutná - hasič...
Stavařské práce
zaměstnání typu pilot, řidič
dálkový běžec
malíř pokojů
je jich hodne
výškový technik
hasič
Chirurg, horník...
-
zalezi na typu postizeni
zaměstnání vyžadující fyzickou zdatnost
poslíček
záchranář, pokrývač, chůva,
s kom. pom.a úpravou prostředí skoro každé
jakkékoliv spojené s velkou fyzickou námahou
policie
kancekarska cinnost
policista, hasič, záchranář
4676,67 %75,41 % 

Graf

11. Jaké pocity ve Vás vyvolává setkání s postiženým člověkem?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

...

beru je jako sobě rovné

beznaděj, stesk, zhodnocení života

jak kdy - lítost, rozpaky.. většinou ale žádné neobvyklé pocity nemám

jak kdy..

je mi ho líto

je mi to nepříjemné, nevím, jak se mám chovat

Je to člověk jako každý jiný, važim si jich že se dokazaly vyrovnat a začlenit.

Kladné.Sama mám nemocnou maminku.Faktem je,že před její nemocí jsem tyto lidičky brala tak nějak normálně,čas od času jsem vídávala vozíčkáře a lidi s holemi,případně slepce s vodícími psy.Nepůsobilo to na mě nikterak zle,ale jakobych je nevnímala...ale jak píši,matka mi onemocněla a najednou jsem vše začala vnímat.Kdejaké nástrahy,nevýhody,nepochopení okolí,i to,jak se někteří lidé postižených lidí straní atd. Ráda lidem pomáhám,ať mají jakékoliv postižení,ale faktem je,že spíše od té doby,co jsem si to zažila a zažívám v rodině.Mám k těmto lidičkám vřelý vztah...

lítost

lítost

lítost

litost ale obcas podiveni jak sou lidi usmevavi, spokojeni... zalezi na situaci

lítost, nespravedlnost, obdiv

lítost, občas nevím jak se k člověku zchovat...........

lítost, ochranitelství

lítost, smutek

lítost, soucit, strach...

lutost

Mám mentálně postiženou mladší sestřičku a protože jsem jí vyděla vyrůstat a žila s ní, připadá mi celkem normální setkáývat se s jinými postiženými lidmi. Pokud mám popsat nějaký konkrétní pocit, je to lítost, protože mají složitější život a to nejen oni, ale i nepř. jejich rodiče, nebo lidé kteří se o ně starají.

mam postizeneho syna s PAS (SFA). ADHD, lehká mentalní retardace. Než jsem mela deti, koukala jsem se na postižene jinak.

Nějaký vliv to na člověka určitě má, ale neměla jsem tu možnost se blíže setkat s postiženým

Nejprve vždy lítost, ale uvědomuji si, že o ni můj protějšek nestojí... Proto se ji snažím nedávat nijak najevo a chovat se naprosto normálně.

neutrální

neutrální

neutrální

nevím

Nevyvolává to ve mně žádné pocity.

nijak zvláštní, jsem na to zvyklá

Nijaké

Normální

Normální jako s každým člověkem

normální, jsou to lidé jako my.

Normální, samozřejmé, přirozené.

Pocit, že bych jim měla pomoct. Jakkoli.

Pokud je postizeni natolik viditelne, ze si ho vsimnu, tak se snazim to moc nedavat najevo. Citim urcite soucit s postizenym, a vetsinou zaroven i obdiv, ze se s tim dokaze vyporadat.

Postižený člověk je pro mne normální člověk

Příležitost. Snaha porozumět mu. Pocit že mu okolí nerozumí. Žije ve vlastním světě. Že může žít šťatný a hodnotný život jako kdokoli jiný. Není to chudák.

Respekt a z velké části také zmatení a nervozitu, protože netuším jak se k tomuto člověku chovat.

Říkám si : "Hele, taky měl smůlu..." Bohužel jsem sama sluchově postižená. Ale asi bych politovala slepce nebo vozíčkáře. S mentálně postiženými lidmi jsem se příliš často nesetkala, takže si nejsem jistá.

Setkání s postiženým kamarádem ve mě vyvolává smíšené pocity - nechce, abych na něj koukala jako na postiženého. S cizím postiženým záleží na postižení: mentální: jsem nervózní, protože nevím, jak s ním komunikovat, s tělesně (pohybové ústrojí) postiženým: jsem celkem v pohodě, snažím se třeba nějak pomoct...

Schovívavost.

smíšené

smíšené

Snažím se ho nevnímat.

Solidarita

soucit, potřeba pomoci

stejné jako při setkání s člověkem z intaktní společnosti + jestli má problém v orientaci, překonávání bariér, snažím se pomoct

stejné jako s každým jiným

úplně normální jak s každým jiným

Vděčnost za vlastní zdraví, rozpaky z toho, že nevím jak se chovat, snaha neurazit dotyčného.

většinou je mi jich líto

Vzpomínky na minulost.

zadne

Záleží na druhu postižení. Může vyvolat soucit, rozpaky ale třeba i odpor (sorry, sytdím se zato ale jsem upřímnej; ten případ může nastat)

záleží na kontextu, ale spíše nervozitu a obavu, aby jsem něco neudělala špatně

záleží na postižení, ale obecně spíše nepříjemné

Žádné

žádné

žádné

žádné, s lidmi s postižením se stýkám denně v rámci svého zaměstnání sociálního pracovníka.

12. Myslíte, že byste se dokázal vyrovnat s postižením, pokud by vás osobně zasáhlo?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano3659,02 %59,02 %  
ne2540,98 %40,98 %  

Graf

13. Setkali jste s již někdy s napadáním (slovním, fyzickým) postižených?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne3862,3 %62,3 %  
ano2337,7 %37,7 %  

Graf

14. Vadí vám, pokud postižení dostávají více peněz od státu než zdraví občané?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne5793,44 %93,44 %  
ano46,56 %6,56 %  

Graf

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 2 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

2. Věk:

  • odpověď 0-20:
    • 3.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi Základní na otázku 3. Nejvyšší dosažené vzdělání:

3. Nejvyšší dosažené vzdělání:

  • odpověď Základní:
    • 3.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi 0-20 na otázku 2. Věk:

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Pohlaví:

2. Věk:

3. Nejvyšší dosažené vzdělání:

4. Máte zkušenost se zdravotně postiženými lidmi?

5. Měly by mít děti se ZDRAVOTNÍM postižením možnost vzdělávat se na běžných školách?

6. Myslíte si, že přítomnost postiženého dítěte by nějak ovlivnila výuku?

7. Jaký druh postižení je dle vašeho názoru nejproblematičtější k začlenění do běžné společnosti?

8. Pomáhal jste již někdy postiženému?

12. Myslíte, že byste se dokázal vyrovnat s postižením, pokud by vás osobně zasáhlo?

13. Setkali jste s již někdy s napadáním (slovním, fyzickým) postižených?

14. Vadí vám, pokud postižení dostávají více peněz od státu než zdraví občané?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Pohlaví:

2. Věk:

3. Nejvyšší dosažené vzdělání:

4. Máte zkušenost se zdravotně postiženými lidmi?

5. Měly by mít děti se ZDRAVOTNÍM postižením možnost vzdělávat se na běžných školách?

6. Myslíte si, že přítomnost postiženého dítěte by nějak ovlivnila výuku?

7. Jaký druh postižení je dle vašeho názoru nejproblematičtější k začlenění do běžné společnosti?

8. Pomáhal jste již někdy postiženému?

12. Myslíte, že byste se dokázal vyrovnat s postižením, pokud by vás osobně zasáhlo?

13. Setkali jste s již někdy s napadáním (slovním, fyzickým) postižených?

14. Vadí vám, pokud postižení dostávají více peněz od státu než zdraví občané?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Hluchá, L.Pohled společnosti na lidi s postižením (výsledky průzkumu), 2011. Dostupné online na https://11985.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.