Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Etika v reklamě
Etika v reklamě
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Věra Ulíková |
---|---|
Šetření: | 28. 02. 2012 - 20. 03. 2012 |
Počet respondentů: | 189 |
Počet otázek (max/průměr): | 15 / 13.61 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 73,4 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.03:16 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Získané údaje použiji ve své diplomové práci. Cílem výzkumu je zjistit Váš pohled na reklamu, zda je pro Vás etika reklamy přidanou hodnotou či při nákupu výrobku rozhodujícím faktorem.
Myslím, že výsledky tohoto výzkumu mohou být zajímavé i pro Vás.
Odpovědi respondentů
1. Myslíte si,že reklama manipuje lidmi?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 180 | 95,24 % | 95,24 % |
ne | 5 | 2,65 % | 2,65 % |
nevím | 4 | 2,12 % | 2,12 % |
2. Necháváte se ovlivnit při svém nákupu reklamou?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 77 | 40,74 % | 40,74 % |
ano | 72 | 38,1 % | 38,1 % |
nevím | 40 | 21,16 % | 21,16 % |
3. Myslíte si,že reklama podporuje zbytečný konzum?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 156 | 82,54 % | 82,54 % |
ne | 18 | 9,52 % | 9,52 % |
nevím | 15 | 7,94 % | 7,94 % |
4. Souhlasíte s tím,že reklama pomáhá se orientovat v nabídce zboží a služeb?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 83 | 43,92 % | 43,92 % |
ano | 82 | 43,39 % | 43,39 % |
nevím | 24 | 12,7 % | 12,7 % |
5. Jaký je Váš názor na hlasitou reklamu u TV spotů?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
vadí mi | 154 | 81,48 % | 81,48 % |
ingoruji ji | 22 | 11,64 % | 11,64 % |
nevadí mi | 9 | 4,76 % | 4,76 % |
TV nesleduji | 1 | 0,53 % | 0,53 % |
nekoukám na tv | 1 | 0,53 % | 0,53 % |
nemam tv | 1 | 0,53 % | 0,53 % |
nemam TV ani nebudem mat; hlasna reklama mi vadi | 1 | 0,53 % | 0,53 % |
6. Reklamu v rádiu nebo v televizi:
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
přepínám | 93 | 49,47 % | 49,21 % |
ignoruji | 61 | 32,45 % | 32,28 % |
poslouchám/sleduji se zájmem | 19 | 10,11 % | 10,05 % |
Sleduji jen na návštěvách, protože televizi nemám a reklamy neznám :) | 1 | 0,53 % | 0,53 % |
snažím se ignorovat | 1 | 0,53 % | 0,53 % |
Pokud se mi nelíbí tak přepínám, nebo alespoň ignoruji | 1 | 0,53 % | 0,53 % |
reklamu v rádiu poslouchám | 1 | 0,53 % | 0,53 % |
vyhodil jsem televizi | 1 | 0,53 % | 0,53 % |
záleží, co to je a jak to případně vypadá | 1 | 0,53 % | 0,53 % |
jak kdy | 1 | 0,53 % | 0,53 % |
nemam tv, posloucham "radio" last.fm | 1 | 0,53 % | 0,53 % |
mte | 1 | 0,53 % | 0,53 % |
Všechny tři možnosti, podle nálady | 1 | 0,53 % | 0,53 % |
vypínám zvuk | 1 | 0,53 % | 0,53 % |
poslouchám, ale ne vždy se zájmem | 1 | 0,53 % | 0,53 % |
Je to důvod, proč jsem přestala televizi sledovat a také skoro neposlouchám rádio. | 1 | 0,53 % | 0,53 % |
nektere me zajimaji nektere ignoruji | 1 | 0,53 % | 0,53 % |
v rádiu mi nevadí, poslouchám, v televizi mi vadí | 1 | 0,53 % | 0,53 % |
7. Ovlivnilo by váš nákup, kdyby reklama výrobku byla označena za neetickou a stažena z tv, tisku či internetu?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 122 | 64,55 % | 64,55 % |
ano | 67 | 35,45 % | 35,45 % |
8. Znáte nějaký případ reklamy, která byla prohlášena za neetickou?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ano → otázka č. 9, ne → otázka č. 10].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 111 | 58,73 % | 58,73 % |
ano | 78 | 41,27 % | 41,27 % |
9. Kterou?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
"antirezin" - až to budu natírat příště, vy už tady nebudete
Aktuálně zakázaná reklama Rona Paula, prezidentského kandidáta v Americe.
alokohol, cigarety, voňavka
Berentzen
BERENTZEN FERNET SE SAGVANEM TOFIM
Berentzen, Fidorka
brambůrky Lays - senioři
cigarety
cigarety, tabák
coca cola
Fernet se Sagvanem Tofim
fidorka
Fidorka
Fidorka (holčička co krade)
Fidorka s malou holčičkou co rozbíjí panenkou auto; "Bobiku"
Fidorka, dítě mlátí panenkou do auta
Fidorka, srážka s holčičkou
Fidorka.
Fidorku,..
Holčička ubližující panence, aby dostala Fidorku
http://www.youtube.com/watch?v=Dkn-dlcSCEo&feature=related (ačkoliv je to myšleno jako vtip)
Jágr v reklamě na sportku
Jednalo se o pivo - reklama spočívala ve spoře oděné ženě. Lze ji nalézt na etickém foru týkajícím se etiky reklamy. Lze zde najt i formulář pro návrh na stažení neetické reklamy.
kdysi byla reklama na nějakou sladkou tyčinku nebo sušenku, kde malá holčička bouchla panenkou do auta a pak řidičce tu sušenku sebrala z ruky
Kofola Fernet Berentzen
kofola
kofola
Kofola - učitelka a žák
Kofola bylinka
Kofola Extra Bylinková
kosmeticke produkty slibujici mladnuti pleti
loupež fidorky malou holkou
myslím, že byl problém s fidorkou a holčičkou co bouchala panenkou do auta
Na bylinkovou Kofolu
Na bylinkovou Kofolu
Na farmaceutický produkt Wobenzym - nedodrzeni zakona o regulaci reklamy
na fidorku na fernet
Na Fidorku - když ji miluješ, není co řešit - s autem a vylítlým airbagem
na Fidorku, holčička panenkou flákne do auta, vyskočí airback a dívka fidorku šlohne
natírání plotu se starou tchyní, která už tam při dalšim nátěru určitě nebude )
nějaký parfém s Dakotou Fanning, byla fakt laciná - růžový flakon mezi nohama
nemohu si momentálně vzpomenout
Nepamatuji si přesně
nevím nějaká moc vulgární
nevzpomenu si
Nevzpomenu, spíš si vybavuji ty zakázané z youtube, ale nevim na co byly.
papež a nahaté nohy
pár na Budlight
Paradontax - plivání krve do umyvadla
parfém Opium Yves Saint Laurent
podle mě a mého okolí je neetická reklama s kofolou, kde učitelka má poměr se svým žákem
Přesně nevím
Reklama KB
reklama na ceskeho lva
reklama na ceskeho lva
Reklama na cigarety.
reklama na Fidorku před několika lety
reklama na Fidorku s malou holčičkou, reklama na Fernet Stock, kde muž vypustí nafukovací pannu symbolizujcí ženu atd.
Reklama na Fidorku, jak holčička mrskla panenkou na auto.
reklama na chipsy Lay's, tak 5 let zpátky
Reklama na Kofolu - poměr žáka s učitelkou
reklama na Kofolu se sexy učitelkou
reklama na kofolu, žák souloží s učitelkou :-)
reklama na sazku
Reklama na šperky s modelkou, která byla oblečena jako jeptiška
Reklama s Kájínkem
reklama společnosti Kofola, ve které má učitelka milostný poměr se svým žákem
různé reklamy se sexuálním podtextem ("Nenechte se opíchat" - proti komárům... "do poslední kapky" - energetický nápoj) reklama na Fidorku, jak holka praštila panenkou do auta a čmajzla Fidorku z ruky ženské dusící se airbagem
skittles(chlap ejakuluje skittles ženský do pusy), renault(chlap líže logo renault a žena v autě si to užívá) a pak na nějaký hadry, kde žena sbalí ženu jen proto, aby jí je pak ráno ukradla
Spousta... Třeba reklama na Fidorku (kdysi dávno)...
teď zrovna byla nějaká kauza, že ČT odvysílala reklamu, kterou Rada označila za neetickou - kvůli kombinaci "dospělých témat" (myslím, že šlo o alkohol) a Santa Clause. (Zběžně jsem to viděl, ale nepamatuji se.)
Třeba na cigarety, již v TV nejsou...
TV spot Kofoly...
Vánoční parohy od Vodafone
Vitana, grilovací koření - nabádala k obezitě, Paradontax, Fernet Stock 8000, Fernet - vyfouknutí manželky
viz rozhodnuti rady pro reklamu
Všechny na cigarety
zubná pasta
10. Je nějaká reklama, kterou považujete Vy za neetickou? Která ?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
-
-
-
ano
ano, problematika inkontinence u žen (dvě dámy na kávičce sedící na toaletní míse)
ano,reklama v kinech. Sub vedoma reklama, ktera ma zapusobit na nase podvedomi.
asi ne
asi ne
Bonton s Kájínkem
dámské hygienické potřeby
Espumisan a hláška: To jso zase ty tvoje prdíky. jedna z nejodpornějších věcí, co je v poslední době k videní
hygienické vložky pri inkontinencii moču
Já ty reklamy tolik nesleduji. Vadí mi reklamy, kde se naprosto zbytečně a nesmyslně vyskytují nahotinky... Nebo také nesnáším reklamy, kde se využívají děti (mám na mysli ty emotivně laděné reklamy)...
jakákoliv, která využívá dětí
jakoukoli, kde jsou stereotypy
Jsem asi relativně tolerantní člověk, protože mě žádná nenapadá
kazda reklama na alkohol, cigarety, antikoncepciu a pod
když já je moc nesleduju a teď se mi nemůže žádná reklama ani vybavit :D
klamlivé reklamy na doplňky výživy které slibuji pomoc jako léky, vydávaní přeslazencýg potravin typu Bebe dobré ráno nebo Brumík za zdravé a vhodné k denní konzumaci
Kofola, sexuální podtext ve škole
Komerční banka - Studentské konto G2
Lays
Magnesia nebo mattoni, jak tam je žena s odhaleným nadrem
Mě se nelíbí reklamy na vložky a tampony..
momentálně mě nic nenapadá
Momentálně mě žádná nenapadá
momentálně mě žádná nenapadá
Momentálně si nemůžu na žádnou vzpomenout, ale možná kdybych viděla v televizi nějakou tak ano
momentálně si žádnou nevybavuji
myslím že ne, aspon si nevybavím takovou
na tabákové výrobky
např. většina potravních doplňků, většinou jsou účinky zcestně nebo bez kontextu podány a důvěřivý člověk ve většině případu vyhodí peníze. Bohužel ve většině ostatních věcí a služeb to bude podobné, tarify mobilů, kdy nabízí slevněný mobil, který se na netu prodává a 1000 levněji apod. Zkrátka hajzli, kteří chtějí vydělat, ostatně dobrý výrobek se prodává sám, ksindly potřebují reklamu a oblbnout, aby si je někdo koupil- pardon...
ne
ne
Ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
Ne
ne
ne
Ne
ne
ne
ne
Ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
Ne
Ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
Ne
ne
ne
Ne
Ne
Ne
né
ne není
Ne.
Ne.
Ne.
neeticka reklama se mi zda kazda ktera pouziva sexualitu k tomu aby lidi konsumovali jejich produkty a to neni jedna nebo dve, je to vetsina
nemám televizi, tak neznám aktuální hity, ale dřív vysílali reklamu na jogurt Dobrá máma, která se mi protivila, jako kdyby ženským podsouvala, že když nekoupí svým dětem tuhle břečku, tak jsou špatné matky - no, a v podstatě stejným principem všechny reklamy, který říkají, že když si tohle nekoupím, tak jsme hloupý a mimo mísu - a v první řadě všechno, co uráží a napadá jakoukoli skupinu (sociální, zájmovou, etnickou,...), ale zas - nic se nemá přehánět a za vším vidět diskriminaci
Nenapada ma
Nenapadá mě žádná
Nenapadá mě. Termín "neetický" se v tomto smyslu dost nadužívá. Leckterá reklama je sice nevhodná, ale nikoli nutně neetická (např. zrovna ta ve vašem odkazu, řekl bych). Reklama na alkohol propaguje pití alkoholu - a je pochopitelné, že naznačí povahu zážitků s ním spjatých. (Bylo by divné, kdyby reklama obsahovala půl minuty etických záběrů na hrající si štěňátka, a potom uzavřela slovem "Gambrinus"...)
není
není
není
není
není
není
Není
Není
neni
není
Není.
Nepamatuji si
nesleduji
nesleduju reklamy, tudíž nevím
neuvedomuji si
neviem
nevím
nevím
nevím
nevím
nevím
nevím
nevím
nevim
nevím
nevim
nevím
nevim
nevím
nevím
nevím
nevim
nevím
nevím
nevím o žádné
Nevím, na reklamy se nedívám nebo alespoň je nevnímám, pokud se mi nelíbí
nevím, nekoukám na reklamy
nevím, televizi vidím zřídka, na internetu ani v tisku mi žádná nevadí
Nevím.
nevybavuji si
nevybavuji si
nevzpomenu si
nevzpomenu si
nevzpomínám si
nevzpomínám si
nezajímají mě
Neznám
nie
Nyní nevím.
Paradontax
podle mě a mého okolí je neetická reklama s kofolou, kde učitelka má poměr se svým žákem
Reklama na Clavin, ďábelskou erekci.
reklama na Fa, kdy žena ukazuje prsa, Espumisan - prdíky
Reklama na Lidl, kde vydavaji svoje noname vyrobky za ceske tradicni.
Reklama na prostatu apod.
Reklama na předvolební kampaně, alkohol, cigarety, léky
Reklama na zubní pastu, kde se plive krev.
reklama, ktera z zen dela predmet
reklamy ignoruji
reklamy na cigarety, alkohol a zneužívající ženy a děti
reklamy na dámské hygienické potřeby
REKLAMY NA FAST FOODOVÉ JÍDLO, COCA COLU U RODINNEHO STOLU (BOJ PROTI CILIZACNI CHOROBE - OBEZITE?? - TUDY SE ZDRAVY ZIVOTNI STYL NEPROPAGUJE)
reklamy na podporu erekce
Reklamy na tabákový průmysl a alkohol.
Reklamy na tvrdý alkohol
reklamy na zbytečné a neúčinné věci, o kterých reklama prohlašuje, že fungují, např. reklamy na homeopatika
reklamy s dětmi, reklamy na nejrůznější půjčky
reklamy se sexualním podtextem
Rozhodně poseldní reklama na kofolu, kde se žák líbá s učitelkou.
sexistické reklamy
skoro vsechny kosmeticke, prasky na hubnuti (ktere predpokladaji take zmenu zivotniho stylu, tj. hubnuti)
Štěstí, že nesleduji reklamy.
tak nějak si to neuvědomuju, když to sleduju, takže ne :-)
TV nesleduji
u
Vpostatě všechna, ale: 1) působící na děti, žáky a studenty (neubrání se, podvědomě jí vstřebají) 2) na rodiše malých dětí (léky, očkování, potraviny...) 3) alkohol, sexistické 4) na cokoliv nepotřebného k běžnému životu
všechny
Všechny formy klamavé reklamy - většina klamavých reklam bank.
Všechny kde se přezpívávají staré písničky, to je normální svatokrádež
všechny mimo kulturních a charitativních propagací
všechny na Maggi nápady z pytlíku
všechny reklamy, které jsou určene pro děti...ty bych zakázal
všechny sexistické
všechny, co stojí na sexu...
Všechny, hlavně na Internetu
všechny, které propagují alkohol a kouření
vulgární
XXX Lutz - zločin proti lidskosti
xxx lutz tata vole...
zadna
Zobrazování sexu, přílišná vyzývanost (nahé ženy atp.)
žádná
Žádná
Žádná
žádná
žádná
žádná mě nenapadá
žádná mě nenapadá
žádná mě nenapadá.
žádnou neznám
žádnou neznám
žádnou si aktuálně nevybavuji
11. Zdá se Vám tato reklama neetická http://www.youtube.com/watch?v=xNscdx4aZaU?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ano → otázka č. 12, ne → otázka č. 13].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 150 | 79,37 % | 79,37 % |
ano | 39 | 20,63 % | 20,63 % |
12. Z jakého důvodu?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
alkohol = droga
Alkohol jako léčba problému
alkohol jako náhrada lidského kontaktu, partnera
Alkohol je droka ničící lidský život
alkohol je zde prezentován jako jediný kamarád člověka v obtížných situacích
Alkohol není řešení problému
dela z alkoholu tveho kamarada a vychodisko tvym problemum.
dotazníky nemají sloužit k odkazům na reklamu
holka ne= se coura
jako možný únik od problémů je nabízen alkohol - kamarád člověka
je nepříjemná
je trochu ubohá
když je ti těžko - pomůže ti alkohol... no to bychom to dopracovali :D proto nenávidím reklamy.. kvůli manipulaci
Může působit na děti tak, že se snáze obrátí k alkoholu
nabádá k alkoholismu, alkohol je "kámoš"
nabádá k alkoholismu. ....dospělí to mohou pochopit, ale u teenagerů to může nasměrovat k větší konzumaci
Nabádá k pití alkoholu.
Nabádá ke konzumaci alkoholu.
NASE PROBLEMY VYRESI ALKOHOL??? NAVIC MLADISTVI V REKLAME NA ALKOHOL??
Navádí k myšlence, že alkohol je nejlepší kamarád....
nic hrozného, ale ukazuje alkohol jako řešení problémů
Ovlivňuje cenu výrobku, takové reklamy by neměli sledovat děti
podpora návyku
Podvědomě nabádá ať člověk "chlastá", když je v depresi
propaguje alkohol v takovem smeru, ze kdyz se napijes - budes si citit lepe
propaguje alkohol; podava podvodny obraz ze alkohol nieco vyriesi / pomoze ked sa clovek citi zle..
přirovnání alkohol kamarád
přirovnání alkohol= kamarád
Reklama na alkohol mi nevadí, ale tato přímo nabádá k řešení problémů pitím alkoholu.
řešení probémů alkoholem
říká, že alkohol řeší problémy
sexismus, podpora závislostí
sexuální podtext, potencíální vztah učitel - žák
tvrdí, že bez alkoholu to nejde
ukazuje, že alkohol vyřeší všechny naše problémy
ukazuje, že chlastat je cool. protože není.
viz výše
vnucuje alkohol
ženy nepoznajú iné možnosti riešenia
13. Jaké je Vaše pohlaví?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 136 | 71,96 % | 71,96 % |
muž | 53 | 28,04 % | 28,04 % |
14. Jaký je Váš věk?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
22-35 | 136 | 71,96 % | 71,96 % |
0-21 | 44 | 23,28 % | 23,28 % |
36-50 | 6 | 3,17 % | 3,17 % |
50 a více | 3 | 1,59 % | 1,59 % |
15. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
středoškolské | 101 | 53,44 % | 53,44 % |
vyšší odborné/vysokoškolské | 78 | 41,27 % | 41,27 % |
základní | 10 | 5,29 % | 5,29 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.