Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Hodnota vzdělání v současné společnosti
Hodnota vzdělání v současné společnosti
→ Zúčastněte se průzkumu o vztahu psychické pohody a znalostech o předcích a soutěžte o čokolády značky LÍLÁ ←
(cca 15 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Radka Křenová |
---|---|
Šetření: | 08. 03. 2012 - 16. 03. 2012 |
Počet respondentů: | 541 |
Počet otázek (max/průměr): | 20 / 18.15 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 79,4 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.05:32 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den,
ráda bych Vás požádala o vyplnění dotazníku na téma „Hodnota vzdělání v současné společnosti.“ Dotazník je součástí výzkumu realizovaného v rámci mé bakalářské práce na Fakultě managementu Vysoké školy ekonomické v Praze.
Šetření se týká oblasti vzdělávání. Cílem mého průzkumu je zjištění názorů veřejnosti na otázky týkajících se významu vzdělání, jeho přínosu a rozložení odpovědnosti za tuto oblast mezi stát a občany.
Dotazník je určen pro všechny a Vámi poskytnuté údaje jsou zcela anonymní. Prosím, vyplňujte dotazník pečlivě a pravdivě.
Děkuji Vám za spolupráci
Radka Křenová
Odpovědi respondentů
1. Je vzdělávání důležitou součástí Vašeho života?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
rozhodně ano | 371 | 68,58 % | 68,58 % |
spíše ano | 140 | 25,88 % | 25,88 % |
spíše ne | 29 | 5,36 % | 5,36 % |
rozhodně ne | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
2. Ke vzdělávání jste se rozhodl/a z důvodu:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
vlastní uspokojení, osobní rozvoj | 393 | 72,64 % | 72,64 % |
udržet a rozvíjet rozumové schopnosti | 255 | 47,13 % | 47,13 % |
nutnost zvýšení kvalifikace | 236 | 43,62 % | 43,62 % |
pro orientaci v současné společnosti | 129 | 23,84 % | 23,84 % |
navázání nových sociálních kontaktů | 121 | 22,37 % | 22,37 % |
smysluplné využití volného času | 118 | 21,81 % | 21,81 % |
kvůli rodičům | 92 | 17,01 % | 17,01 % |
nevěděl/a jsem, co dál | 79 | 14,6 % | 14,6 % |
kariera | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
lepší zaměstnání | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Touha být vzdělaným člověkem | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
investice do vlastní budoucnosti | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
od malička jsem si přála toto zaměstnání dělat | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
pro peníze | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
větší možnost sehnat práci | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
abych mohla dělat to, co chci | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Proto abych měl snadnější přístup k zaměstnaní a bych v budoucnosti nasel praci | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Abych mohla vykonávat svou profesi. | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
mít zajímavé zaměstnání | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
po základní škole = sztřední škola | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Vzdělání je jedna z nejdůležitějších věcí v lidském životě!!! | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
nešla jsem dál studovat | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
doháním mezery ve vzdělání samostudiem | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
jsem vyučen to mi stačí | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
nechtěla jsem ještě do práce | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Udržet krok s dobou a být konkurenceschopný na trhu práce a ve společnosti | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Otevřít si obzory a další možnosti | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Pracuji s pocitačema vzdělávat se musím stále. | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Učím se tím že pracuju. | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Baví mě se učit nové věci. | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
V práci se musíme školit | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Lenost | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Vzděláním trávím volný čas. | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Žít aktivně | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Kvůli strachu z nemazemstnanosti | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Po základce chci jít na střední školu a pak vysokou. Abych měl dost penez až budu dospělý. | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Chci jít dál studovat abych nemusel delat rutiní práci | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Protože nechci být hlupákem | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Životní cíl, uznání ve společnosti | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Protože chci v životě něco dokázat. | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Já už to nepotřebuju, stejně by mě nikde nezaměstnaly. | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
3. Cítíte potřebu dále rozvíjet své znalosti a vzdělání?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
rozhodně ano | 309 | 57,12 % | 57,12 % |
spíše ano | 187 | 34,57 % | 34,57 % |
spíše ne | 42 | 7,76 % | 7,76 % |
rozhodně ne | 3 | 0,55 % | 0,55 % |
4. Které následující formy využíváte pro své vzdělávání nejčastěji?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
internet | 422 | 78 % | 78 % |
studium prostřednictvím odborné literatury | 336 | 62,11 % | 62,11 % |
noviny, časopisy | 234 | 43,25 % | 43,25 % |
přímý kontakt s učitelem | 227 | 41,96 % | 41,96 % |
vzdělávací pořady v televizi | 162 | 29,94 % | 29,94 % |
e-learning pomocí PC, CD a DVD | 151 | 27,91 % | 27,91 % |
vzdělávací kurzy | 145 | 26,8 % | 26,8 % |
vzdělávací pořady v rozhlase | 37 | 6,84 % | 6,84 % |
Certifikace | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
všechny dostupné možnosti | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
nástroje volím podle cíle vzdělávacího projektu | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
zadne | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
studium VŠ | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
zlepšování angličtiny - sledování seriálů v angličtině s titulky | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Učebnice a odborne knihy | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Praxe | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Sešit | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
už nic, je mi 56 let | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
open lectures/courses | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
firemní-profesní školení | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
U3V | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Univerzitu | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
semináře v práci | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
školení | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
navsteva skoly | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Dcera mne doma učí. Občas. Internet, knížky. Čtu i časopisy a sleduji média. Občas chodím na odborné výstavy to mne vždy bavilo. Nemám čas chodit na nějaké kursy. | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
máme v firmě jazykové kurzy a školení | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
PC dokážu ovládat, ale ne všechno – ten vývoj jde tak strašně dopředu, už jsem na to stará. | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
na internetu najdu všechno co nevím. je to rychlejší, než hledat v knízce. | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Četba – relaxace | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
dalkové studium | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Učím se ze slovníku, poslouchám hudbu | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Samostudium, mobil | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
počítač | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
MP3, Povídání si s přáteli | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Notebook | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
knihovna | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
doktorské studium | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
návštěva unikátních přednášek | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
knihy, video | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
skupina lidi, pripravujeme si prednasky navzajem (o webdesignu) | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
konference | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Luštím krizovky | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
5. Domníváte se, že vzdělávání vám přinese/přineslo upevnění postavení v zaměstnání a možný postup ve vaší kariéře?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 276 | 51,02 % | 51,02 % |
rozhodně ano | 189 | 34,94 % | 34,94 % |
spíše ne | 64 | 11,83 % | 11,83 % |
rozhodně ne | 12 | 2,22 % | 2,22 % |
6. Myslíte si, že vzdělání má vliv na mzdy pracovníků (čím vyšší dosažené vzdělání, tím vyšší příjmy?)
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 332 | 61,37 % | 61,37 % |
spíše ne | 107 | 19,78 % | 19,78 % |
rozhodně ano | 83 | 15,34 % | 15,34 % |
rozhodně ne | 19 | 3,51 % | 3,51 % |
7. Do kterého vzdělávání byste byl/a ochoten/na investovat ze svých finančních prostředků?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
kurzy pořádané v rámci dalšího a celoživotního vzdělávání | 341 | 63,03 % | 63,03 % |
studium na vysoké škole | 270 | 49,91 % | 49,91 % |
nejsem ochoten/na si za vzdělání platit | 59 | 10,91 % | 10,91 % |
studium na střední škole | 48 | 8,87 % | 8,87 % |
jazykové kurzy | 2 | 0,37 % | 0,37 % |
jazykové kurzy, počítačové kurzy | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Certifikace, profesni vzdelavani (MBA, atd) | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
zvyšování vzdělanosti populace je povinnost státu | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
literatura | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
studium platíme z daní všichni (nedobrovolně) | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Rekvalifikovat se v oboru pomoci kurzu | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
ochota platit za kvalitu | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
studium na vysoké škole od 4.roku studia dále. | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
za kurz, který mi pak přinese peníze | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Letos končím magisterské studium na Fakultě managementu v JH a dále si chci zaplatit roční kurz na škole designu | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
studium v zahraničí | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
studium v zahranicí | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
+ jazykové kurzy | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
personalizovane (certifikovane) kurzy podle mych aktualnich kariernich potreb | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
pouze na prestižní soukromé škole, ta v ČR zatím neexistuje | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Nejsem ochoten odpovídat | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
teď už ne, více už nejde | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
pokud si to člověk platí cokoliv, více si toho váží a zvedlo by to kvalitu školství a více by se bojovalo o podporu dobře studujících studentů | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
zvyšujé se všechny náklady,ale vzdělání by mělo být dostupné pro všechny stejně! vždyť všichni naši zákonádárci a politici vustudovali za peníze nás DAŇOVÝCH POPLATNÍKŮ!! | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
na své už nic, dětem cokoliv | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
získat grant na další vzdělávání | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
na vs - pokud by byl individualni pristup | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Pokud nebude zbytí, budu si platit za jakékoli vzdělávání | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
za každé vzdělání si latentně platím, investuji své finanční prostředky. nesouhlasím však se zavedením školného na veřejných vysokých a středních školách. | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
do nepovinného vzdělávání. Kurzy, které mě budou zajímat a budu se jich chtít zůčastnit pouze z vlastní iniciativy. | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
sem jen vyučen. chtel sem si zlepsit uplatneni pocitacovym kursem ale stoji to takovych penez že se nemužu zucastnit. /manzelka na materske dovolene, ja jsem na podpoře/ | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
V mém věku,to již nemá smysl,vzdělávám se jen abych nezblbla a nezakrněl mi mozek. | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Já bych si zaplatila další kurzy v případě, že by mě propustili a byla bych donucena se dále rekvalifikovat, ale nyní ne. | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Zdokonalovala bych se v kurzech, ale k čemu by to bylo, když pak zaměstnají mladou ženskou, perspektivní sexbombu! | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Chtěla bych jít studovat do zahraničí, kde bych si byl ochoten platit. V ČR ne. | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Jsem nezaměstnany a vyučen jako obráběč. Uvital bych bezplatne kursy v našem měste pro zviseni mýho uplatnení. Stejne ale nevím jestli by my to pomohlo. Znám kamarada, kterej ma i maturitu a taky nemá práci. | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Navštevuji vzdělávání seniorů na univerzitě třetího věku | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Myslím, že např. handicapovaní lidé, matky na mateřské dovolené nemají tolik možností se vzdělávat, i když by chtěli (prostředí kde bydlím, peníze) | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
JSEM V DUCHODU | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
konference | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Chodím na soukromé hodiny angličtiny | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Měm sem kurzy MS Office-excel, word a pow point | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Já přijdu z práce a jsem ráda že jsem ráda. Manžel mi říká že jsem líná. | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
specifický výcvik | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
do toho, jehož obsah mi bude vyhovovat - a je jedno, jestli to bude studium na VŠ, SŠ, celoživotní vzděl. atd - nevhodně položená otázka | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
8. Ke kterému názoru se přikláníte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
stát by měl zajistit rovné příležitosti získat vyšší vzdělání pro všechny vrstvy obyvatelstva, neboť podmiňuje celý společenský rozvoj, je přínosem pro společnost a ovlivňuje kvalitu celé lidské populace | 354 | 65,43 % | 65,43 % |
odpovědnost za své vzdělání má nést jednotlivec, protože jeho užitek po absolvování školy vzroste a přináší to člověku vyšší hodnotu jeho kulturního kapitálu a tím i vyšší příjmy | 187 | 34,57 % | 34,57 % |
9. Zaznamenal/a jste informaci o zavedení školného na veřejných VŠ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ano → otázka č. 10, ne → otázka č. 14].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 497 | 91,87 % | 91,87 % |
ne | 44 | 8,13 % | 8,13 % |
10. Odradila by Vás plánovaná výše školného od studia na VŠ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ne | 226 | 45,47 % | 41,77 % |
spíše ano | 133 | 26,76 % | 24,58 % |
rozhodně ne | 85 | 17,1 % | 15,71 % |
rozhodně ano | 53 | 10,66 % | 9,8 % |
11. Souhlasíte se zavedením školného?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ano → otázka č. 12, ne → otázka č. 13].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 336 | 67,61 % | 62,11 % |
ano | 161 | 32,39 % | 29,76 % |
12. Vyberte důvody, proč souhlasíte se zavedením školného?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
studenti budou zodpovědněji přistupovat k vlastnímu vzdělávání | 127 | 78,88 % | 23,48 % |
placení školného odradí některé zájemce, kteří se hlásí na vysokou školu jen z povrchních důvodů (např. móda) | 88 | 54,66 % | 16,27 % |
placením školného budou studenti motivováni dokončit studia v co nejkratším čase | 88 | 54,66 % | 16,27 % |
bez finanční spoluúčasti studentů by to vedlo ke stále masovějšímu nárůstu počtu vysokoškoláků. Mohl by studovat každý, kdo si to přeje, což by snižovalo hodnotu tohoto studia. | 65 | 40,37 % | 12,01 % |
na pracovním trhu je člověk s vysokoškolským vzděláním lépe peněžně ohodnocen | 57 | 35,4 % | 10,54 % |
finanční spoluúčast studentů je vede k tomu, že jsou už v průběhu studia nuceni částečně pracovat, což je pro ně velice přínosné | 46 | 28,57 % | 8,5 % |
Predevsim je potreba vytvorit motivacni stipendijni system. Bez neho skolne nema oduvodneni. | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
při odpovídající kvalitě souhlasím se zavedením školného, upevnění pozice vysokoškoláků na trhu práce | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
nebude nutné peníze na školství získávat násilně (z daní), vzroste konkurence škol | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
Školné by nemělo existovat pro první VŠ, kterou člověk vystuduje. Další vzdělávání, nové kvalifikace, druhá VŠ atd. by měly být zpoplatněny. Jednu - rovnou - šanci by měl každý dostat zdarma. | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
Trend na vysokých školách je nyní takový, že nabírají množství studntů, ze kterých mají vš zajímavé finance, úroveň školství se tak snižuje. Jsem ted pro placení si vysoké školy, a to jsem sama vysokoškolák. | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
všechno nemůže být na státu | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
Na vysokou může dnes každý blbec, což sice zvyšuje nějaký pochybný mezinárodní ukazatel o vzdělanosti, ale stojí to pak za houby. Školné v kombinaci s prospěchovými stipendii by umožnilo studovat všem, kromě chudých blbů, což je rozhodně pokrok | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
Školné by mělo zkvalitnit studium. Na VŠ by mělo být více vyučujících a asistentů, aby se zvýšila péče o studenty. Navíc by částečně mohlo zamezit hromadnému nabírání studentů do 1. ročníků. | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
Souhlasil bych, pokud by však byla i možnost, že studenti s dobrým průměrem (např. 1,5) byli od školného osvobozeni. Školné má své plus i mínus, tudíž nelze na otázku č.11 jasně odpovědět zda ano či ne., | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
Zároveň připomínám vhodnost snížení daňové zátěže při placení školného na veřejnoprávních školách | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
neni to pravo vychazejici z rovnosti lidi | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
placene skolstvi vyrovna poptavku a nabidku | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
kazda investice musi vychazet z uspor | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
vrátila by se hodnota studia na VŠ, která v dnešní době nema takový význam jak před padesáti lety SŠ | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
Se zavedením školného souhlasím, ale né v takovém znění v jakém je dnes prezentováno. Jelikož jsou různí učitelé at tedy každý student zaplatí svéhu učiteli za to co ho naučí. Špatný učitel - málo peněz. Dobrý učitel - slušné peníze. | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
Přdpoládám, že velká část školného bude použita na vybavení škol, studenti si budou moci vzít půjčku a po ukončení vzdělání budou mít takovou možnost zaměstnání, aby mohli tuto půčku splácet. | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
Souhlasím se zavedením školného, ne s navrhovanou výší, mělo by být motivací pro dokončení studia v řádném termínu. Navrhovaná výše školného by stejně nepřinesla vyšší příjem do školství, ale do kapes zainteresovaných a nerovnou příležitost ke studiím. | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
Vysoké školství je podfinancované a stát na něj v budoucnu více přispívat nebude. Podmínky jsou však příšerné už nyní. Doufám, že to přinese i zrušení přijímacích zkoušek, které považuji za nesmysl. | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
Doufám, že to povede ke zrušení přijímacích zk. | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
Svým dětem nemám problém platit školu. Vzdělání jim nikdy nikdo nevezme. | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
Lidi považujou vzdělání za samozřejmost a odmítá do něj investovat. V tom je ten problém a nesouhlas většiny s reformou vysokého školství. | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
chodím na sokromou školu a také platím školné | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
Kvalitnější učitelé, prostory, celé školství. | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
Plánované školné není zas tak závratně vysoké. Kdyby si studenti odpustili pár mejdanů, měl by na školné každý. A když ne, ať si seženou brigádu, ať už při škole nebo o prázdninách. | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
pokud se bude platit školné, bude vyvíjen vyšší tlak na kvalitu výuky | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
zvýšení úrovně VŠ, kolejí aj. | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
tlak na kvalitu skol (studenti jako platici zakaznici) | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
práca počas štúdia je dvojsečná zbraň, má význam v osamostatení ale len v takom možstve, aby štúdium bolo efektívne. | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
Se školným souhlasím. Lidi nejsou zvyklí platit za něco, co byli zvyklí dostávat gratis. Pokud chce student opravdu studovat, at si odpustí hory, moře...a investuje do svého vzdělání. | 1 | 0,62 % | 0,18 % |
13. Vyberte důvody, proč nesouhlasíte se zavedením školného?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
studium na VŠ je i bez školného dost nákladné | 243 | 72,32 % | 44,92 % |
školné je nespravedlivé, protože ztěžuje přístup ke vzdělání mladým lidem z nemajetných či sociálně slabších vrstev | 235 | 69,94 % | 43,44 % |
bylo by to jen další bariérou, která by znemožňovala, aby studovat mohl každý, kdo splňuje nezbytné předpoklady | 164 | 48,81 % | 30,31 % |
vzdělání by mělo být bezplatné | 146 | 43,45 % | 26,99 % |
školné by stejně dostatečně vysoké školy neposílilo, protože o jejich rozvoj se stejně musí postarat stát | 88 | 26,19 % | 16,27 % |
zavedením školného by se vysokoškolští učitelé ocitli v závislejším postavení vůči „platícím“ studentům | 60 | 17,86 % | 11,09 % |
Myslím, že je to nesmysl, že to není řešení. Řešením by bylo snížit počet studentů a tedy nákladů, protože oborů přibývá, ale dětí ubývá, takže v budoucnu tu bude x vysokoškoláků, kteří nebudou moct najít práci | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
Na školném by v konečném důsledku nevydělal ani student ani vysoká škola | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
v současné podobě nepřinese dodatečné prostředky vysokým školám, je to jen možnost garantovaného zisku pro banky | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
10 semestrů studia by mělo být bezplatné a potom bych ho zavedla | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
kdybych to školné aspoň posílala škole, budiž, ale nechápu, proč ty peníze musí jít státu, kterej už neví, jak jinak z nás má dostat peníze | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
školné ano, ale ne tak jak je v současném návrhu reformy | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
školné v podobě, jak je v současné době v návrzích předkládáno nic neřeší a není úplně promyšlené, proto s ním hlavně nesouhlasím | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
měla bych méně času se věnovat studiu, jelikož rodiče nevydělávají tolik aby financovali mé studium, tím pádem bych musela pracovat. | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
banky vydělají díky studentským půjčkám | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
navíc bych si nemohla vybrat VŠ mimo Prahu, protože by došlo k dalšímu zatížení domácímu rozpočtu | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
proti myšlence školného obecně nic nemám, vím, že v jiných státech to bez problému funguje. Otázkou je, jestli by peníze byly v naší zkorumpované zemi využity ke správnému účelu. Platit ano - pokud kvalita vzdělávání bude díky tomu na špičkové úrovni, ... | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
se školným částečně souhlasím - studentům je dodnes jedno, co se vyučuje a jak kvalitně. Kdyby si za to měli platit, tak by jim to tak jedno nebylo. | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
beztak by to rozkradli nějací darebáci | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
školné neodpovídá kvalitě výuky | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
školné je blbost! Ubrat plat politikům je také řešení :) Proč okrádat o peníze pořád obyčejné lidi. | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
nevidím rozdíl mezi odpovědí 2 a 3 | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
myslím, že by stačilo platit zápisné do semestru, | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
zrušila bych ubytovací stipendia, hlavně cizincům | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
V Brně studuje velké množství studentů ze Slovensk | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
zdarma a ještě jezdí na placený erazmus na Slovens | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
-tomu nerozumím ....... | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
Školné jen pokryje výpadek financí od státu, nepovede ke zlepšování VŠ | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
absoloventi VŠ splácí své studium státu, díky vyšším platům, na daních | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
individualni pristup ucitelu - seminare treba po 5 studentech, venovat se jom a radit - lepsi pristup ucitelu | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
Muselo by se to kompenzovat šikovným studentům, a musela by se zajistit nestrannost učitelů... | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
Student by měl platit např. v případě, že vystuduje státní školu a potom opustí zemi, tudíž státu na daních, atd. „nevrátí“ náklady spojené s jeho studiem. Nemělo by být ale zavedeno plošné školné. | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
Je dležité napsat, že se jedná o státní školy!!!! to zde nikde není napsáno! a je to velký rozdíl například v otázce č. 10. Spíš by se měly omezit možnosti soukromých škol, díky kterým mže studovat každý. | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
obávám se komercionalizace vysokého školství a snížení jeho úrovně | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
Jsem pro, aby se školné platilo až při prodlužování doby studia. | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
Za vzdělání je zodpodvědný stát, vláda a ministerstvo školství | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
Zavedením školného se dle mého názoru ,,vzdělanost“ lidí jenom zhorší. Proč platit za něco, co stejně lepší nebude. Ano, existuje možnost odložených splátek, ale osobně neznám moc lidí, co by se ochotně zadlužili bez jisté budoucnosti (práce, plat). | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
jsem rozhodně proti zavedení školného na VŠ | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
nevěřím tomu, že placení školného zvýší kvlaitu vzdělání, nevěřím, že by peníze mých rodičů šly skutečně na vzdělání | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
Lidé, kteří mají finanční prostředky, si můžou dovolit studovat na soukromých školách, kde se školné platí. Pro méně bohaté by mělo být bezplatné vzdělání od základních škol až po vysoké. | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
Zavedení školného na VŠ, ať už klasického placeného hned v době studia nebo dodatečného školného, je z hlediska celé naší společnosti asociální a nedemokratické. | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
absolventi VŠ mají obvykle poté vyšší mzdy, odvádějí tedy i vyšší daně, kterými vyrovnají (překonají) náklady vynaložené státem, je tedy nesmysl, aby platili dvakrát a vstupovali do života s dluhem; žít na dluh má být tabu | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
mám VŠ a moje mzda je hodně pod průměrným platem, vystačí na základní věci - potraviny,hypoteka,inkaso,navíc nyní máme dítě. a to si máme ještě šetřit na důchod. nevim,jak bych zpětně splácela studium. možná VŠ, který má 50.000.- a více si to může dovolit | 1 | 0,3 % | 0,18 % |
14. Přiřaďte hodnotu podle důležitosti, co by měl člověk dělat, aby byl v životě úspěšný (1 - velmi důležité, 5 - nejméně důležité):
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
hodně a dobře pracovat | 2.1 | 1.051 |
znalost cizích jazyků | 1.989 | 1.124 |
dosáhnout co nejvyššího vzdělání | 2.416 | 1.097 |
vědět, kde a jak získat dost peněz | 2.36 | 1.373 |
něco umět lépe než ostatní | 1.839 | 1.292 |
15. Jste:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 326 | 60,26 % | 60,26 % |
muž | 215 | 39,74 % | 39,74 % |
16. Do jaké věkové kategorie patříte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
20 – 27 | 275 | 50,83 % | 50,83 % |
28 – 50 | 104 | 19,22 % | 19,22 % |
51 a víc | 84 | 15,53 % | 15,53 % |
14 – 19 | 78 | 14,42 % | 14,42 % |
17. Nejvyšší dosažené vzdělání:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
středoškolské s maturitou | 243 | 44,92 % | 44,92 % |
vysokoškolské | 167 | 30,87 % | 30,87 % |
středoškolské bez maturity | 56 | 10,35 % | 10,35 % |
základní | 54 | 9,98 % | 9,98 % |
vyšší odborné | 21 | 3,88 % | 3,88 % |
18. Sociální postavení
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
studuji | 339 | 62,66 % | 62,66 % |
pracuji | 252 | 46,58 % | 46,58 % |
nezaměstnaný/á | 20 | 3,7 % | 3,7 % |
jiné | 15 | 2,77 % | 2,77 % |
na rodičovské dovolené | 6 | 1,11 % | 1,11 % |
důchodce | 3 | 0,55 % | 0,55 % |
důchodkyně | 3 | 0,55 % | 0,55 % |
OSVČ | 2 | 0,37 % | 0,37 % |
invalidní důchodce | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
v důchodu | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
pracuji občas brigády | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
několik měsíců v roce pracuji na brigádách | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
rentiér | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
při posledním roce studia jsem přestoupila na dálkové studium, jelikož již pracuji | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
sedim | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
podnikám = OSVČ | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
rodina, žena na mateřské dovolené, 3 děti (7let, 2 roky a pět měsíců) | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Byl jsem ve funkci vedoucí provozovny a dnes mi šéfuje člověk bez vzdělání ale měl dobré známosti. Tak to ale dnes chodí. | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Chystám se na důchod | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
v domácnosti | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
podnikám | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
pracující rentier | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
jsem na podpoře | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
předčasný důchod | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
důchod konečně | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
důchodkyně, občas pracující | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
Rada bych se vzdělávala, ale problém je časovej i finanční – 2 malé děti na mateřské dovolené | 1 | 0,18 % | 0,18 % |
19. Pokud studujete, jakou školu právě studujete?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
vysokou | 281 | 77,62 % | 51,94 % |
SOU, SOŠ | 30 | 8,29 % | 5,55 % |
základní | 20 | 5,52 % | 3,7 % |
gymnázium | 19 | 5,25 % | 3,51 % |
VOŠ | 12 | 3,31 % | 2,22 % |
20. Pokud studujete nebo jste někdy studoval/a vysokou školu, proč jste se rozhodl/a jít na VŠ??
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
lepší uplatnění na trhu práce | 314 | 80,1 % | 58,04 % |
vyšší finanční ohodnocení | 224 | 57,14 % | 41,4 % |
zvýšení společenské prestiže | 205 | 52,3 % | 37,89 % |
navázání nových sociálních kontaktů | 99 | 25,26 % | 18,3 % |
odložení pracovního poměru | 78 | 19,9 % | 14,42 % |
pouze pro získání titulu | 75 | 19,13 % | 13,86 % |
daňová úleva | 13 | 3,32 % | 2,4 % |
osobní rozvoj | 2 | 0,51 % | 0,37 % |
Primarni duvod je se naucit neco noveho. Sekundarne uplatneni na trhu prace - to ale pouze z duvodu splneni prerekvizic k nekterym pozicim | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
vzdělání | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
před nástupem na VŠ vs nyní:zvýšení spol.prestiže(neplatí-díky školám typu jihl.polytechnika má vš titul každý blb),vyšší finan.ohodnocení(zdaleka to tak neplatí),lepší uplatnění na trhu práce(sháněla jsem práci 3/4roku-hl.gendrová diskriminace) | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
osobni uspokojeni | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
protože to vyžaduje moje zaměstnání | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
sebenaplnění | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
viz otázka č. 2 | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
něco se naučit :D | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
osobní rozvoj, chuť vzdělávat se | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
Rozšíření znalostí a obzorů z jiného oboru, než z toho, který jsem původně vystudovala. | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
zajímal mě studovaný obor!!! | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
získání nových znalostí a schopností | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
učení se nových věcí | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
mám ráda studium a chtěla jsem získat nové informace v oboru, který je pro mě zajímavý | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
zájem o konkrétní obor | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
Touha po vzdělání a nových informacích | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
rodinná tradice | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
vyčlenění z ghetta | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
S vysokoškolským titulem můžu klidně jednou pracovat jako prodavačka, ale ta nikdy nebude moct dělat to co já - vysokoškolské vzdělání nabízí mnohem více možností! | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
Další vzdělávání | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
stoji to za to | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
jako účel pobytu v ČR | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
vystudoval jsem CVUT FS - otevreni obzoru pro rozvoj | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
rozšíření svých schopností a vědomostí | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
dosáhnutí svého vytouženého povolání | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
pro zaměstnání, které chci vykonávat je nezbytné VŠ vzdělání | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
nestudoval | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
Volba profese. | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
osobní realizace | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
Získání nových znalostí | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
chuť do dalšího vzdělávání se | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
splnění životního cíle | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
protože pro výkon povolání bylo vystudování dané VŠ nezbytné, viz právnická či lékařská fakulta | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
Nechtělo se mi jít už pracovat | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
protože jsem chtěl | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
uspokojení ze seberealizace | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
Ano, školu jsem studoval jen kvůli titulu, asi jako 90% všech studentů (bohužel většina z nich si to nikdy nepřizná) | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
Protože chci mít dobré vzdělání. | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
sebezplepšení | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
zajem o dany obor | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
Abych mohla vykonávat vbrané povolání. | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
Dozvědět se nové poznatky, nové věci. | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
ze zájmu o daný obor | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
zajem o obor | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
Ano, jsem na ČZU. Pro všechny z VŠĚ, kteří tuto školu mají tak oblíbenou, ale vůbec o ní nic neví. | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
protože chci vědět víc | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
byla to cesta k vysněné práci | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
Po 50. roce mám dojem, že už je člověk skoro odepsaný, páč nikoho nezajímá VŠ, jazyk...ale VĚK. | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
Aby se clovek uplatnil v teto době, je nezbytné dobré vzdelani!! | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
Z vlastní iniciativy, nebo to, že je to v dnešní době nutnost. | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
Nabídka je široká… Je toho dost., až moc | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
podmínka pro získání živnosti | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
Doplnuji k ot. 14 – pro úspech je dobry mit zkusenosti a praxi | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
Seberealizace a profesní uznání | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
Osobní zájem o obor | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
Pro obstání v konkurenci | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
Karierní růst, investice do budoucna | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
Je mi 42let, už neustuduji, ale dále se vzdělávám | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
Myslím že člověk když chce najde uplatnění i bez vysoké školy. Důležité je ale chtít! | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
V dnešní době chce študovat každý, ale k čemu to je?...kvalita žádná. To je samej inženýr ale pořádně pracovat nechce nikdo. | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
záliba ve vzdělávání | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
kvůli tlaku rodiny a spol. vrstvy | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
seberozvoj | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
rozšíření znalostí, zájem o daný obor | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
Chci být dobře vzdělaný. Je důležité se stále vzdělávat, požadavky jsou čím dál vyšší. | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
kvůli vědě | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
S VŠ má člověk větší šanci získat práci, ale také to není záruka (záleží na oblasti) | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
změna oboru - nebyla možnost pracovního uplatnění v mém středoškolském oboru | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
zajem o odbor | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
po gymnáziu | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
Já šel po střední makat....ale ted toho lituju že sem nešel na vejšku protoze už se k tomu nemůžu dokopat. | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
dobře jsem studovala, po maturitě to bylo samozřejmé | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
abych mohla vykonávat profesi, kterou jsem si vybrala | 1 | 0,26 % | 0,18 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.