Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Hra jako motivace ve výuce
Hra jako motivace ve výuce
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Hana Zemanová |
---|---|
Šetření: | 24. 03. 2012 - 31. 03. 2012 |
Počet respondentů: | 71 |
Počet otázek (max/průměr): | 13 / 13 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 43,4 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.12:33 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Jsem studentka oboru Učitelství odborných předmětů a zabývám se motivací ve výuce - konkrétně metodou hry. Dotazník se zabývá šetřením, co studenty středních škol motivuje, aby se lépe soustředili na výuku.
Je určen primárně studentům středních škol.
Instrukce pro vyplnění dotazníku (nápověda)
Prosím seřaďte jednotlivé položky podle toho co se nejvíce blíží pravdě (1) k nejméně pravděpodobné možnosti (8). Jednotlivé otázky nemají stejný počet položek, maximum je 8.
1 ... nejpravděpodobnější možnost
8 ... nejméně pravděpodobná možnost
Odpovědi respondentů
1. Střední škola:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
SPŠE V Úžlabině | 15 | 21,13 % | 21,13 % |
gymnázium | 7 | 9,86 % | 9,86 % |
SPŠE V Úžlabině 320 | 4 | 5,63 % | 5,63 % |
Gymnázium Český Těšín | 3 | 4,23 % | 4,23 % |
Užlabina | 2 | 2,82 % | 2,82 % |
Gymnázium, Český Těšín, příspěvková organizace | 2 | 2,82 % | 2,82 % |
Gymnázium Jana Nerudy | 2 | 2,82 % | 2,82 % |
Gymnázium J.S.Machara | 2 | 2,82 % | 2,82 % |
SPŠ elektrotechnická V Úžlabině, Praha 10 | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
Taková díra kde neuměj učit | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
ostatní odpovědi | 32 | 45,07 % | 45,07 % |
2. Ročník který navštěvujete:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
4 | 18 | 25,35 % | 25,35 % |
3 | 10 | 14,08 % | 14,08 % |
1 | 6 | 8,45 % | 8,45 % |
Sexta | 6 | 8,45 % | 8,45 % |
Třetí | 4 | 5,63 % | 5,63 % |
první | 4 | 5,63 % | 5,63 % |
Kvinta | 3 | 4,23 % | 4,23 % |
Kvinta A | 3 | 4,23 % | 4,23 % |
1. ročník | 2 | 2,82 % | 2,82 % |
8 | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
ostatní odpovědi | 14 | 19,72 % | 19,72 % |
3. Pohlaví
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [žena → otázka č. 4, muž → otázka č. 4].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
muž | 48 | 67,61 % | 67,61 % |
žena | 23 | 32,39 % | 32,39 % |
4. Věk:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
16 | 18 | 25,35 % | 25,35 % |
19 | 17 | 23,94 % | 23,94 % |
18 | 12 | 16,9 % | 16,9 % |
17 | 9 | 12,68 % | 12,68 % |
15 | 6 | 8,45 % | 8,45 % |
16 let | 2 | 2,82 % | 2,82 % |
20 | 2 | 2,82 % | 2,82 % |
jo to bys chtěla vědět | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
23 | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
patnáct | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
ostatní odpovědi | 2 | 2,82 % | 2,82 % |
5. Na výuku se těším když...
Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.
Odpověď | Průměrné pořadí | Rozptyl |
---|---|---|
mě zajímá vyučovaný předmět | 2.704 | 3.053 |
mě zajímá dané téma | 2.718 | 3.16 |
vyučuje sympatický učitel | 4.056 | 3.49 |
učitel používá neobvyklé metody | 4.662 | 2.252 |
učitel umí dobře vysvětlovat | 3.817 | 2.685 |
se při hodině mohu bavit s kamarády, např. při skupinové práci | 5.028 | 3.633 |
místo tradiční výuky ve třídě máme praktickou výuku (např. v laboratoři, ve stáji...) | 5.014 | 3.845 |
6. Při výuce bývám nepozorný když...
Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.
Odpověď | Průměrné pořadí | Rozptyl |
---|---|---|
učitel vykládá příliš dlouho | 3.972 | 3.746 |
téma mě nezajímá | 3.211 | 3.153 |
učitel mluví monotónně | 3.535 | 3.995 |
mám soukromé problémy | 4.831 | 2.591 |
příští hodiny mě čeká zkoušení nebo písemka / test | 4.69 | 3.566 |
jsem příliš unavený | 4 | 4.056 |
učitel nedovede látku srozumitelně vysvětlit | 3.761 | 4.83 |
7. Můj zájem vzbudí...
Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.
Odpověď | Průměrné pořadí | Rozptyl |
---|---|---|
když mě učitel zničehonic vyvolá | 4.592 | 4.213 |
když učitel ztiší hlas | 5.394 | 2.746 |
když učitel zvýší hlas | 4.169 | 2.225 |
zadá-li učitel samostatnou práci | 4.662 | 2.449 |
když učitel zadá zajímavý úkol | 3.451 | 3.628 |
když učitel rozvine diskuzi | 2.789 | 3.829 |
když učitel vykládá, co bude v testu / písemce | 2.944 | 3.264 |
8. Jaké aktivizující metody by mě přiměly soustředit se lépe na vyučování?
Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.
Odpověď | Průměrné pořadí | Rozptyl |
---|---|---|
diskuze | 2.606 | 2.887 |
hra | 3.183 | 3.502 |
kdybych měl / a sehrát scénku | 5.296 | 3.222 |
kdyby učitel používal názornější pomůcky (modely, skutečné předměty...) | 3.268 | 3.182 |
příprava projektu | 4.479 | 2.531 |
samostatná práce | 5.014 | 3.253 |
skupinová práce | 4.155 | 3.314 |
9. Jaká hra by mě motivovala nejlépe, abych se více zajímal / a o učivo?
Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.
Odpověď | Průměrné pořadí | Rozptyl |
---|---|---|
křížovka, hra typu „Riskuj“ apod. | 5.042 | 4.801 |
hra spojená s pohybem | 5.31 | 3.65 |
hra závisející na náhodě – např. na hodu kostkou apod. | 5.789 | 2.871 |
hra využívající více smyslů – čichové, chuťové... | 4.986 | 4.014 |
hra spojená s využíváním dovedností – např. skládačka, nutnost něco „smontovat“... | 3.563 | 2.95 |
hra simulující skutečnou situaci | 2.535 | 3.122 |
soutěž – tj. hra kde mám možnost porovnat síly (znalosti) s ostatními spolužáky nebo se soupeřícím družstvem | 3.493 | 4.954 |
jakákoliv hra | 5.282 | 6.428 |
10. V které části hodiny by mě hra nejvíce motivovala
Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.
Odpověď | Průměrné pořadí | Rozptyl |
---|---|---|
na úvod – při sdělení tématu | 3.31 | 2.636 |
při úvodním opakování na začátku hodiny | 3.31 | 1.848 |
během výkladu | 2.592 | 1.791 |
ke konci hodiny jako závěrečné opakování | 3.268 | 2.816 |
jako „domácí úkol“ | 5.268 | 1.633 |
hra na pokračování – trvající více vyučovacích hodin | 3.254 | 2.64 |
11. Nejvíce motivující je pro mě hra, kde...
Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.
Odpověď | Průměrné pořadí | Rozptyl |
---|---|---|
hraju / soutěžím sám / sama za sebe | 2.859 | 2.206 |
hraju ve dvojici | 2.282 | 0.991 |
jsem součástí týmu | 2.465 | 1.516 |
nehraju, jen fandím soutěžícím | 4.056 | 1.574 |
jsem vedoucím týmu | 3.338 | 1.66 |
12. K podání dobrého výkonu ve hře mě motivuje...
Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.
Odpověď | Průměrné pořadí | Rozptyl |
---|---|---|
samotná hra | 3.352 | 2.989 |
odměna za vítězství v soutěžní hře ve formě známky | 2.606 | 2.492 |
odměna za vítězství v soutěžní hře ve formě materiální – např. bonbón, časopis, čokoládová tyčinka apod. | 4.211 | 2.448 |
možnost, předvést své znalosti, schopnosti... | 2.859 | 2.262 |
touha nezůstat pozadu za ostatními | 3.408 | 2.044 |
touha zavděčit se učiteli | 4.563 | 2.387 |
13. Pokud máte další nápady, co by vás mohlo motivovat k učení, jaká hra by pro vás byla nejvhodnější, prosím uveďte:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
-
.
.
...
a
Bez nápadu.
Bohužel mě nic v tuto chvíli nenapadá.
Dovednosti, které by se mi hodily v reálném životě.
gaučink
Hlavně by klidně stačilo více praktických cvičení a učitelé, kteří jsou ochotní látku téma vysvětlit a potom ho opakovat. HLAVNĚ ALE ZÁBAVNOU FORMOU!!! Neni nic horšího, když učitel mluví o tématu, které člověka do té doby bavilo, ale mluví tak monoténě a neochotně něco vysvětlovat, že mu ho znechutí.
hlavně né rychlostní soutěže spíš ať projeví každý své schopnosti dle své rychlosti přemýšlení
Hlavně něco logického, kde opravdu mohu dokázat že já jsem ten vyjimečný a aby byla motivována případně nějakým příběhem apod...
Hra simulující skutečnou situaci.
hra typu riskuj ve skupinách
Hra, kde se porovnávají schopnosti hráčů mezi sebou.
Hry bohužel nebývají příliš efektivní, takže spíše práce, která si vyžádá maximum pozornosti= těžká práce. Nebo velmi poutavě zpracovaný výklad
Jakákoliv hra, při které je zábava.
Je dobré, když nejsou příliš velké hranice mezi učitelem a třídou. Učitel říká, že je taky jenom člověk, ale měl by se taky tak chovat. Být v pohodě, ale umět si zjednat respekt. Hra mě nenapadá.
kdyby učitel uváděl konkrétní situace, kdy se dá učivo využít v běžném životě.
Konkrétní nápad na hru nemám, ale musí bavit celý kolektiv.
lepší ohodnocení za činnost nad rámec předepsané látky (olympiáda, SOČ)
Mě nic motivovat k učení nemusí mě baví celá škola,vše co v ní je .všechno mě baví.
mírnější známkování
Momentalne jsem linej premyslet...
Motivace v vyučování, například v Biologii se podívat ven, pokud se probírá rostlinstvo a živočišstvo nebo na patologii, když se probírá člověk :)
Motivuje mě taková látka, která by se mi v žívotě opravdu hodila(byla použitelná)
Myslím si že by k lepším výkonům pomohly finanční premie.
Myslim, že jaka koliv hra neni dobra k motivaci při učení (no, v mateřských školach to funguje :D). Pro mě je zkušennost učitele ve svém předmětu a hlavně v talentu učit je samo o sobě motivaci. Když člověk neumi učit tak hra jenom zhorši situaci -- tim neziska žadný respekt od žáků a ani neprobere latku. Taky z toho vyplyvá že začinajici učitele nemaji šansi, což je vice meně pravda. Maximalě co mužu na to říct je: pro ty kteří vyučuji už dlouho a ndaří se jim at najdou jinou profesi, protože učit je velmi duležita věc a nesmiš se s tim zachazet jako se skladovaním brambor. Pro ty co jen začinaji učit -- pozorujte zkušenější a uspěšnější učitele, proste o radu a pomoc a nestujte na svým způsobu když nefunguje.
Napsat shrnutí minulé hodiny např v anotaci nebo do 2 sms.
Nějaká zajímavá, upotávájící a nqa logické myšlení.
Nějaká, při které se můžu projevovat na papíře - jsem introvertka a nemám ráda vykřikování. Proto, i když něco vím, to často neřeknu.
Nejlepší jsou hry/soutěže, kde mohu získat jedničku. Mimochodem, tato otázka začíná slovem "Pokud" a přesto je povinná. Nedává to smysl.
nejvíce mě látka zajímá při pokládání otázek a následně vyhrané body ,tzn. že preferuji hry typu Riskuj.
nemám
Nemám
Nemám
Nemam
nemám
Nemám :)
Nemám další nápad, škola měla tvrdý dopad na mou kreativitu...
Nemám další nápady.
Nemám další nápady...
nemám žádné
Nemám.
Nemám.
není
Nevim
Nevim
nevím
nic
nic
nic
Nic mě nenapadá.
Nic mne nenapadá, uvedené odpovědi byly dostačující.
obecně
Omlouvám se, že nepřicházím s dalším nápadem k motivaci, ale žák bude mít vždy oblíbené a neoblíbené předměty. Záleží na kantorovi, pokud je nepřístupný názorům studenta nebo učí nezajímavou látku. Studenta prostě předmět bavit nebude, ať už hraje motivující hry či nikoliv.
Podle mě by byla nejlepsí hra- Něco z realniho zivota ... abychom se mohly pripravit na neco co jednou mozna v zivote potakem :)
praktické hry (např: praktická příprava sloučeniny atd)
proč zrovna hra ? stacilo by kdyby jsme nepsali cele hodiny... jsme v době informatiky at si materialy vytisknem s učiteli je dukladně probereme a prodiskutujeme... ne ze nam o nich neco začne povídat a na konci hodiny se zepta jestli necemu nerozumime když si nepamatujeme co učitel říkal na začátku
Předvést jak se nám učivo bude hodit při běžném životě, např. v práci, nebo doma atp...
Soutěž u tabule - několik týmů vysílá postupně jednoho svého hráče k tabuli, učitel zadá otázku a kdo napíše odpověď první,získává pro svůj tým bod. Výborně se při tom dají naučit slovíčka cizích jazyků.
Tendle dotazník dělal někdo duševně chorý, neboť dotazník typu seřaď jablka od největšího po nejmenší naprosto opomíjí možnost výskytu stejně velkých jablek, tudíž výsledky jsou zavádějící a nepřesné
V současném stavu výuky, který okolo sebe vidím, mám pocit, že by mne nejvíce motivovalo (či donutilo) k učení, kdyby vyučující skutečně důsledně vyžadovali, co zadali. Také bych se rád zapojil do práce, která má skutečně nějaký význam. Často mi připadá zbytečné a nezajímavé, řešit "okoukané" úlohy, které se vyskytují pouze v prostorách školy. Motivovalo by mě řešení takových problémů, které se skutečně vyskytují a je na něch vidět reálné uplatnění školní látky.
Větší interakce se světem a reálnými situacemi. Vyjít například ven a ukázat si praktické využití v životě, či fungování něčeho s čím se běžně setkáváme.
vše co je potřeba je zlepšit kvalitu profesorů :) Aby studenty nedemotivovali :)
X
za domácí cvičení udělat nějaký zajímavý pokus, pak ho referovat třídě. čistě teoreticky by se to dalo praktikovat i jako hra, kdo provede nejzajímavější pokus. (každý pokus bych hodnotila příznivou známkou (pokud by úkol daný jedinec neodflákl) )
Získání cetifikátu etc..
žádná hra. Člověk by se měl prostě učit
Žádné
Žádné nápady nemám.
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.