Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Hra jako motivace ve výuce

Hra jako motivace ve výuce

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Hana Zemanová
Šetření:24. 03. 2012 - 31. 03. 2012
Počet respondentů:71
Počet otázek (max/průměr):13 / 13
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:43,4 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.12:33
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Jsem studentka oboru Učitelství odborných předmětů a zabývám se motivací ve výuce - konkrétně metodou hry. Dotazník se zabývá šetřením, co studenty středních škol motivuje, aby se lépe soustředili na výuku.

Je určen primárně studentům středních škol.

Instrukce pro vyplnění dotazníku (nápověda)

Prosím seřaďte jednotlivé položky podle toho co se nejvíce blíží pravdě (1) k nejméně pravděpodobné možnosti (8). Jednotlivé otázky nemají stejný počet položek, maximum je 8.


1 ... nejpravděpodobnější možnost
8 ... nejméně pravděpodobná možnost

Odpovědi respondentů

1. Střední škola:

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
SPŠE V Úžlabině1521,13 %21,13 %  
gymnázium79,86 %9,86 %  
SPŠE V Úžlabině 32045,63 %5,63 %  
Gymnázium Český Těšín 34,23 %4,23 %  
Užlabina22,82 %2,82 %  
Gymnázium, Český Těšín, příspěvková organizace22,82 %2,82 %  
Gymnázium Jana Nerudy22,82 %2,82 %  
Gymnázium J.S.Machara22,82 %2,82 %  
SPŠ elektrotechnická V Úžlabině, Praha 1011,41 %1,41 %  
Taková díra kde neuměj učit11,41 %1,41 %  
ostatní odpovědi Střední průmyslová škola elektrotechnická V Úžlabině
SOU a SOŠ Čakovice Ke stadionu 623 Praha 9
SPŠE V Úžlabině 320, Praha 10
SPŠE v Úžlabině, Praha 10
SPŠE, V Úžlabině
Gympl
Jazykové gymnázium Pavla Tigrida, Ostrava Poruba
Gymnázium Český Těšín Frýdecká 30
Žlab
SŠ A VOŠ DAKOL o.p.s.
SPŠE V Úžlabině Praha 10- Strašnice
SPSE V Uzlabine
Gymnázium, Frýdecká 30, Český Těšín
1
všeobecné gymnázium
SPSE V užlabině
SPŠ elektrotechnická v Úžlabině
Uzlabina
Střední průmysová škola Elektrotechnická
Gymnázium, Český Těšín
Střední průmyslová škola elektrotechnická, v Úžlabině 320, Praha 10
Střední průmyslová škola elektrotechnická, V Úžlabině 320
Reálné gymnázium města Prostějova
GMCT
gymnázium český těšín příspěvková organizace
SPŠE V Užlabina 320
SPŠE V Úžlabině
Gymnázium J. S. Machara
Gymnázium J.S. Machara
SPŠE- Střední průmyslová škola elektrotechnická
Gymnázium Cheb
Karla Sladkovského
3245,07 %45,07 % 

Graf

2. Ročník který navštěvujete:

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
41825,35 %25,35 %  
31014,08 %14,08 %  
168,45 %8,45 %  
Sexta68,45 %8,45 %  
Třetí45,63 %5,63 %  
první45,63 %5,63 %  
Kvinta34,23 %4,23 %  
Kvinta A34,23 %4,23 %  
1. ročník22,82 %2,82 %  
811,41 %1,41 %  
ostatní odpovědi čtvrtý
První, čtyřletého gymnázia
1 ročník hotelnictví a cestovní ruch
QA
ctvrty
Sexta A
septima
quinta
1. ročník (E1.A)
třetí ročník šestiletého studia
druhý
E1A
I3D
oktávu
1419,72 %19,72 % 

Graf

3. Pohlaví

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ženaotázka č. 4, mužotázka č. 4].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
muž4867,61 %67,61 %  
žena2332,39 %32,39 %  

Graf

4. Věk:

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
161825,35 %25,35 %  
191723,94 %23,94 %  
181216,9 %16,9 %  
17912,68 %12,68 %  
1568,45 %8,45 %  
16 let22,82 %2,82 %  
2022,82 %2,82 %  
jo to bys chtěla vědět11,41 %1,41 %  
2311,41 %1,41 %  
patnáct11,41 %1,41 %  
ostatní odpovědi 17 let
15,5
22,82 %2,82 % 

Graf

5. Na výuku se těším když...

Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.

OdpověďPrůměrné pořadíRozptyl
mě zajímá vyučovaný předmět2.7043.053
mě zajímá dané téma2.7183.16
vyučuje sympatický učitel4.0563.49
učitel používá neobvyklé metody4.6622.252
učitel umí dobře vysvětlovat3.8172.685
se při hodině mohu bavit s kamarády, např. při skupinové práci5.0283.633
místo tradiční výuky ve třídě máme praktickou výuku (např. v laboratoři, ve stáji...)5.0143.845

Graf

6. Při výuce bývám nepozorný když...

Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.

OdpověďPrůměrné pořadíRozptyl
učitel vykládá příliš dlouho3.9723.746
téma mě nezajímá3.2113.153
učitel mluví monotónně3.5353.995
mám soukromé problémy4.8312.591
příští hodiny mě čeká zkoušení nebo písemka / test4.693.566
jsem příliš unavený44.056
učitel nedovede látku srozumitelně vysvětlit3.7614.83

Graf

7. Můj zájem vzbudí...

Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.

OdpověďPrůměrné pořadíRozptyl
když mě učitel zničehonic vyvolá4.5924.213
když učitel ztiší hlas5.3942.746
když učitel zvýší hlas4.1692.225
zadá-li učitel samostatnou práci4.6622.449
když učitel zadá zajímavý úkol3.4513.628
když učitel rozvine diskuzi2.7893.829
když učitel vykládá, co bude v testu / písemce2.9443.264

Graf

8. Jaké aktivizující metody by mě přiměly soustředit se lépe na vyučování?

Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.

OdpověďPrůměrné pořadíRozptyl
diskuze2.6062.887
hra3.1833.502
kdybych měl / a sehrát scénku5.2963.222
kdyby učitel používal názornější pomůcky (modely, skutečné předměty...)3.2683.182
příprava projektu4.4792.531
samostatná práce5.0143.253
skupinová práce4.1553.314

Graf

9. Jaká hra by mě motivovala nejlépe, abych se více zajímal / a o učivo?

Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.

OdpověďPrůměrné pořadíRozptyl
křížovka, hra typu „Riskuj“ apod.5.0424.801
hra spojená s pohybem5.313.65
hra závisející na náhodě – např. na hodu kostkou apod.5.7892.871
hra využívající více smyslů – čichové, chuťové...4.9864.014
hra spojená s využíváním dovedností – např. skládačka, nutnost něco „smontovat“...3.5632.95
hra simulující skutečnou situaci2.5353.122
soutěž – tj. hra kde mám možnost porovnat síly (znalosti) s ostatními spolužáky nebo se soupeřícím družstvem3.4934.954
jakákoliv hra5.2826.428

Graf

10. V které části hodiny by mě hra nejvíce motivovala

Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.

OdpověďPrůměrné pořadíRozptyl
na úvod – při sdělení tématu3.312.636
při úvodním opakování na začátku hodiny3.311.848
během výkladu2.5921.791
ke konci hodiny jako závěrečné opakování3.2682.816
jako „domácí úkol“5.2681.633
hra na pokračování – trvající více vyučovacích hodin3.2542.64

Graf

11. Nejvíce motivující je pro mě hra, kde...

Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.

OdpověďPrůměrné pořadíRozptyl
hraju / soutěžím sám / sama za sebe2.8592.206
hraju ve dvojici2.2820.991
jsem součástí týmu2.4651.516
nehraju, jen fandím soutěžícím4.0561.574
jsem vedoucím týmu3.3381.66

Graf

12. K podání dobrého výkonu ve hře mě motivuje...

Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.

OdpověďPrůměrné pořadíRozptyl
samotná hra3.3522.989
odměna za vítězství v soutěžní hře ve formě známky2.6062.492
odměna za vítězství v soutěžní hře ve formě materiální – např. bonbón, časopis, čokoládová tyčinka apod.4.2112.448
možnost, předvést své znalosti, schopnosti...2.8592.262
touha nezůstat pozadu za ostatními3.4082.044
touha zavděčit se učiteli4.5632.387

Graf

13. Pokud máte další nápady, co by vás mohlo motivovat k učení, jaká hra by pro vás byla nejvhodnější, prosím uveďte:

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

-

.

.

...

a

Bez nápadu.

Bohužel mě nic v tuto chvíli nenapadá.

Dovednosti, které by se mi hodily v reálném životě.

gaučink

Hlavně by klidně stačilo více praktických cvičení a učitelé, kteří jsou ochotní látku téma vysvětlit a potom ho opakovat. HLAVNĚ ALE ZÁBAVNOU FORMOU!!! Neni nic horšího, když učitel mluví o tématu, které člověka do té doby bavilo, ale mluví tak monoténě a neochotně něco vysvětlovat, že mu ho znechutí.

hlavně né rychlostní soutěže spíš ať projeví každý své schopnosti dle své rychlosti přemýšlení

Hlavně něco logického, kde opravdu mohu dokázat že já jsem ten vyjimečný a aby byla motivována případně nějakým příběhem apod...

Hra simulující skutečnou situaci.

hra typu riskuj ve skupinách

Hra, kde se porovnávají schopnosti hráčů mezi sebou.

Hry bohužel nebývají příliš efektivní, takže spíše práce, která si vyžádá maximum pozornosti= těžká práce. Nebo velmi poutavě zpracovaný výklad

Jakákoliv hra, při které je zábava.

Je dobré, když nejsou příliš velké hranice mezi učitelem a třídou. Učitel říká, že je taky jenom člověk, ale měl by se taky tak chovat. Být v pohodě, ale umět si zjednat respekt. Hra mě nenapadá.

kdyby učitel uváděl konkrétní situace, kdy se dá učivo využít v běžném životě.

Konkrétní nápad na hru nemám, ale musí bavit celý kolektiv.

lepší ohodnocení za činnost nad rámec předepsané látky (olympiáda, SOČ)

Mě nic motivovat k učení nemusí mě baví celá škola,vše co v ní je .všechno mě baví.

mírnější známkování

Momentalne jsem linej premyslet...

Motivace v vyučování, například v Biologii se podívat ven, pokud se probírá rostlinstvo a živočišstvo nebo na patologii, když se probírá člověk :)

Motivuje mě taková látka, která by se mi v žívotě opravdu hodila(byla použitelná)

Myslím si že by k lepším výkonům pomohly finanční premie.

Myslim, že jaka koliv hra neni dobra k motivaci při učení (no, v mateřských školach to funguje :D). Pro mě je zkušennost učitele ve svém předmětu a hlavně v talentu učit je samo o sobě motivaci. Když člověk neumi učit tak hra jenom zhorši situaci -- tim neziska žadný respekt od žáků a ani neprobere latku. Taky z toho vyplyvá že začinajici učitele nemaji šansi, což je vice meně pravda. Maximalě co mužu na to říct je: pro ty kteří vyučuji už dlouho a ndaří se jim at najdou jinou profesi, protože učit je velmi duležita věc a nesmiš se s tim zachazet jako se skladovaním brambor. Pro ty co jen začinaji učit -- pozorujte zkušenější a uspěšnější učitele, proste o radu a pomoc a nestujte na svým způsobu když nefunguje.

Napsat shrnutí minulé hodiny např v anotaci nebo do 2 sms.

Nějaká zajímavá, upotávájící a nqa logické myšlení.

Nějaká, při které se můžu projevovat na papíře - jsem introvertka a nemám ráda vykřikování. Proto, i když něco vím, to často neřeknu.

Nejlepší jsou hry/soutěže, kde mohu získat jedničku. Mimochodem, tato otázka začíná slovem "Pokud" a přesto je povinná. Nedává to smysl.

nejvíce mě látka zajímá při pokládání otázek a následně vyhrané body ,tzn. že preferuji hry typu Riskuj.

nemám

Nemám

Nemám

Nemam

nemám

Nemám :)

Nemám další nápad, škola měla tvrdý dopad na mou kreativitu...

Nemám další nápady.

Nemám další nápady...

nemám žádné

Nemám.

Nemám.

není

Nevim

Nevim

nevím

nic

nic

nic

Nic mě nenapadá.

Nic mne nenapadá, uvedené odpovědi byly dostačující.

obecně

Omlouvám se, že nepřicházím s dalším nápadem k motivaci, ale žák bude mít vždy oblíbené a neoblíbené předměty. Záleží na kantorovi, pokud je nepřístupný názorům studenta nebo učí nezajímavou látku. Studenta prostě předmět bavit nebude, ať už hraje motivující hry či nikoliv.

Podle mě by byla nejlepsí hra- Něco z realniho zivota ... abychom se mohly pripravit na neco co jednou mozna v zivote potakem :)

praktické hry (např: praktická příprava sloučeniny atd)

proč zrovna hra ? stacilo by kdyby jsme nepsali cele hodiny... jsme v době informatiky at si materialy vytisknem s učiteli je dukladně probereme a prodiskutujeme... ne ze nam o nich neco začne povídat a na konci hodiny se zepta jestli necemu nerozumime když si nepamatujeme co učitel říkal na začátku

Předvést jak se nám učivo bude hodit při běžném životě, např. v práci, nebo doma atp...

Soutěž u tabule - několik týmů vysílá postupně jednoho svého hráče k tabuli, učitel zadá otázku a kdo napíše odpověď první,získává pro svůj tým bod. Výborně se při tom dají naučit slovíčka cizích jazyků.

Tendle dotazník dělal někdo duševně chorý, neboť dotazník typu seřaď jablka od největšího po nejmenší naprosto opomíjí možnost výskytu stejně velkých jablek, tudíž výsledky jsou zavádějící a nepřesné

V současném stavu výuky, který okolo sebe vidím, mám pocit, že by mne nejvíce motivovalo (či donutilo) k učení, kdyby vyučující skutečně důsledně vyžadovali, co zadali. Také bych se rád zapojil do práce, která má skutečně nějaký význam. Často mi připadá zbytečné a nezajímavé, řešit "okoukané" úlohy, které se vyskytují pouze v prostorách školy. Motivovalo by mě řešení takových problémů, které se skutečně vyskytují a je na něch vidět reálné uplatnění školní látky.

Větší interakce se světem a reálnými situacemi. Vyjít například ven a ukázat si praktické využití v životě, či fungování něčeho s čím se běžně setkáváme.

vše co je potřeba je zlepšit kvalitu profesorů :) Aby studenty nedemotivovali :)

X

za domácí cvičení udělat nějaký zajímavý pokus, pak ho referovat třídě. čistě teoreticky by se to dalo praktikovat i jako hra, kdo provede nejzajímavější pokus. (každý pokus bych hodnotila příznivou známkou (pokud by úkol daný jedinec neodflákl) )

Získání cetifikátu etc..

žádná hra. Člověk by se měl prostě učit

Žádné

Žádné nápady nemám.

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 2 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

10. V které části hodiny by mě hra nejvíce motivovala

  • odpověď jako „domácí úkol“=6:
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi příští hodiny mě čeká zkoušení nebo písemka / test=6 na otázku 6. Při výuce bývám nepozorný když...
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi učitel nedovede látku srozumitelně vysvětlit=2 na otázku 6. Při výuce bývám nepozorný když...
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi na úvod – při sdělení tématu=5 na otázku 10. V které části hodiny by mě hra nejvíce motivovala

11. Nejvíce motivující je pro mě hra, kde...

  • odpověď nehraju, jen fandím soutěžícím=5:
    • 1.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi když učitel zadá zajímavý úkol=1 na otázku 7. Můj zájem vzbudí...

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Střední škola:

2. Ročník který navštěvujete:

3. Pohlaví

4. Věk:

5. Na výuku se těším když...

6. Při výuce bývám nepozorný když...

7. Můj zájem vzbudí...

8. Jaké aktivizující metody by mě přiměly soustředit se lépe na vyučování?

9. Jaká hra by mě motivovala nejlépe, abych se více zajímal / a o učivo?

10. V které části hodiny by mě hra nejvíce motivovala

11. Nejvíce motivující je pro mě hra, kde...

12. K podání dobrého výkonu ve hře mě motivuje...

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Střední škola:

2. Ročník který navštěvujete:

3. Pohlaví

4. Věk:

5. Na výuku se těším když...

6. Při výuce bývám nepozorný když...

7. Můj zájem vzbudí...

8. Jaké aktivizující metody by mě přiměly soustředit se lépe na vyučování?

9. Jaká hra by mě motivovala nejlépe, abych se více zajímal / a o učivo?

10. V které části hodiny by mě hra nejvíce motivovala

11. Nejvíce motivující je pro mě hra, kde...

12. K podání dobrého výkonu ve hře mě motivuje...

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Zemanová, H.Hra jako motivace ve výuce (výsledky průzkumu), 2012. Dostupné online na https://21791.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.