Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Klamavá reklama
Klamavá reklama
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Pavel Pikna |
---|---|
Šetření: | 07. 07. 2012 - 21. 07. 2012 |
Počet respondentů: | 160 |
Počet otázek (max/průměr): | 18 / 16.67 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 72,2 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.03:15 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den,
v současnosti zpracovávám diplomovou práci na téma Klamavá reklama. Rád bych Vás touto cestou požádal o vyplnění krátkého dotazníku, který Vám nezabere mnoho času. Výsledky budou zpracovány v praktické části mé diplomové práci.
Děkuji.
Odpovědi respondentů
1. Je reklama významným faktorem, který ovlivňuje výběr zboží, které kupujete?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše souhlasím | 61 | 38,13 % | 38,13 % |
spíše nesouhlasím | 55 | 34,38 % | 34,38 % |
nesouhlasím | 19 | 11,88 % | 11,88 % |
souhlasím | 15 | 9,38 % | 9,38 % |
nevím | 10 | 6,25 % | 6,25 % |
2. Do jaké míry se domníváte, že by reklama měla zohledňovat praktickou/věcnou funkci produktu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
100-80 % | 74 | 46,25 % | 46,25 % |
80-60% | 53 | 33,13 % | 33,13 % |
60-40% | 19 | 11,88 % | 11,88 % |
40-20% | 7 | 4,38 % | 4,38 % |
20-0% | 5 | 3,13 % | 3,13 % |
zaleží na tom, na co reklama je. | 1 | 0,63 % | 0,63 % |
záleží na produktu a výrobci, jestli to chce zohledňovat ve své reklamě | 1 | 0,63 % | 0,63 % |
3. Víte, co si představit pod pojmem klamavá reklama? (klamavá reklama: šíření údajů o vlastním nebo cizím podniku, jeho výrobcích či výkonech, které je způsobilé vyvolat klamnou představu a zjednat tím vlastnímu nebo cizímu podniku v hospodářské soutěži prospěch na úkor jiných soutěžitelů či spotřebitelů )
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 155 | 96,88 % | 96,88 % |
ne | 5 | 3,13 % | 3,13 % |
4. Setkali jste se již s praktickým uplatněním klamavé reklamy ?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 126 | 78,75 % | 78,75 % |
ne | 34 | 21,25 % | 21,25 % |
5. Pokud jste se s klamavou reklamou setkali, vzpomenete si o jaký produkt či značku se jednalo?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
-
AAA auta
banka uváděla nedosažitelný úrok u spořicího účtu
Bankovní i nebankovní produkty nebo např. přípravky na zázračné hubnutí nebo různé čistící či udržující prostředky, např. Calgon apod.
bankovni sluzby
bankovní účet
bankovnictví, možnost zhubnout pomoci kremu atd
banky, pojišťovny, tzv. bio produkty, etc.
bebe dobré ráno
Běžně potraviny v supermarketech: čerstvost, země původů, atd.
Běžným případem je reklama v televizi na čistící prostředky, které po jediném setření odstraňují letitý vodní kámen (pokud to není kyselina, tak to opravdu není možné, a ani kyselina by to nezvládla bez možnosti delšího působení, jedno setření vážně nestačí). Silně pochybuji o účincích Actimelu (nejdražší syrovátaka na trhu) na imunitní systém a o zdravotní nezávadnosti Kostíků (neskutečný výčet ingrediencí na obalu, které by si solidní výrobce do jogurtu vůbec nedovolil dát). Prodejci vozidel lákají na ceny výrazně pod skutečnou hodnotou vozidla. Banka, která láká na to, že Vám za vedení účtu bude platit (to, že si strhne dvojnásobnou hodnotu běžného poplatku za vedení účtu než ostatní banky už vám ovšem v reklamě nesdělí).
bylo jich víc, nevzpomenu si
Dance star italy - český výrobce hlásal italský původ oblečení aby získal výhodu na trhu
Danone, prodej aut
energetika: smlouvy o levnější energii
F&F plavky, nad stojany byla cedule, že na plavky je sleva 30%, ale byla jen na některé a navíc nebyly nijak označené..
financni sluzby jednoznacne
finanční produkty nebankovních subjektů
Firma Gondrand a nabídka jedích spedičnch služeb :-)
internetové připojení
Jednalo se o produkty na rychlé hubnutí a farmaceutické výrobky.
jogurt dobrá máma - je naprosto odporný a chutná uměle
Jogurty Activia (značka Danone?). V reklamě tvrdí, že obsahuje nějaké látky podporující trávení. Není to pravda. Pak samozřejmě klasika v podobě mobilních operátorů, kteří tvrdí, že tato a tato jejich služba je skvělá, ale důležité a tuto službu omezující informace neuvedou, resp. uvedou nanometrovým písmem v dolní části obrazovky (jedná-li se o TV reklamu).
Kosmetické výrobky
kosmetika
krém na obličej
m-sielko, creme bonjour - oba tyto se v podstatě vydávají za máslo, ač s tím mají pramálo společného... Většina pracích prostředků a kosmetických produktů...
Myslím, že jde o spoustu reklam, které běží v televizi, např. účinky řasenek jsou v reklamě upraveny a rozhodně neodpovídají skutečnosti.
napr. Actimel
ne
ne
nějaká řasenka, kdy modelky měly ve skutečnosti řasy nalepené
Nějaký čistič trouby a pánví.
nějaký lék
nejšatěji asi kosmetické produkty a jejich účinnost
nevzpomenu
NEvzpomenu si.
Nevzpomneu, ale řekla bych, že dnes již "každý druhý" výrobce nění věcný a polopravdami si dopomáhá k vyššímu obratu.
Odstraňovač skvrn
odstraňovač skvrn, yslím že Ariel Profesional
pasty na zuby
potravinářské výrobky
potraviny, oblečení
prodej aut - nepravdivé údaje o spotřebě nových vozů
produkty cestovních kanceláří, obuv, sportovní vybavení, audio-video
produkty nabízené bankovními institucemi
Renault Thalia, prodejní cena ING Bank, úroková míra
řasenka
Řasenka, šampon
Schauma
Skoro všechny produkty
Stačí se podívat na reklamy v televizi či na internetu. Nejvíce u pracích prostředků, pánví, prostředků na hubnutí, či zvětšení penisu, dále bankovních služeb, barev na vlasy...
šampon
téměř vše
téměř vše, ne?
téměř všechny reklamy a na všechno zboží
tv product
účet u Poštovní spořitelny
věci z teleshopingu,"výhodné" úvěry, konta, spoření atd.
většinou jídlo a potravinové doplňky
většinu v TV. příklad: prací prášky, co vyperou vše, prášky na hubnutí, po ktrých zaručeně zhubnete, Aktivia s bifidus esencis, Coca Colu, co kupuje každá máma, protože je dobrá pro děti...
volby, banky
whiskas - mé kočky by rozhodnodně kupovali něco jiného. Vodafone, O2, T-mobile - úmyslně schovávají nepřijemné informace k tarifům, takže zák. má dojem, že realita bude jiná než faktura. konketní případ: O2 nabízelo O2TV a k tomu internet ADSL až 8mbit/s, zapoměli se však zmínit, že O2TV sebere z rychlosti ADSL 3-4 mbit/s, tudíž nabizený internet k televizi v žádném případě nemohl dosáhnout rychlosti 8mbit/s ale max 5mbit/s(což bylo velmi nepravděpodpobné)
Zejména u velkého množství farmaceutických produktů, které slibují nesplnitelné a prezentují své výrobky naprosto nepodloženými tvrzeními o jejich všestranné prospěšnosti.
6. Které obory podle Vás nejčastěji využívají klamavou reklamu ?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
bankovnictví | 89 | 62,24 % | 55,63 % |
drogistické výrobky | 81 | 56,64 % | 50,63 % |
potravinářství | 68 | 47,55 % | 42,5 % |
farmaceutický průmysl | 60 | 41,96 % | 37,5 % |
automobilismus | 16 | 11,19 % | 10 % |
jiné | 11 | 7,69 % | 6,88 % |
Skoro všechny | 1 | 0,7 % | 0,63 % |
prostě všechny | 1 | 0,7 % | 0,63 % |
Mobilní operátoři | 1 | 0,7 % | 0,63 % |
telekomunikace | 1 | 0,7 % | 0,63 % |
všechny reklamy jsou klamavé | 1 | 0,7 % | 0,63 % |
mobilní operátoři - většina | 1 | 0,7 % | 0,63 % |
telefonní operátoři | 1 | 0,7 % | 0,63 % |
7. Dodá podle Vašeho názoru využití celebrity reklamě vyšší důvěryhodnost ?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 89 | 55,63 % | 55,63 % |
ano | 61 | 38,13 % | 38,13 % |
nevím | 10 | 6,25 % | 6,25 % |
8. Domníváte se, že celebrity propagují výrobek kvůli jeho kvalitě ?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 152 | 95 % | 95 % |
nevím | 7 | 4,38 % | 4,38 % |
ano | 1 | 0,63 % | 0,63 % |
9. Chrání podle Vás česká legislativa spotřebitele před zneužíváním formou klamavé reklamy dostatečně ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [určitě ano → otázka č. 10, spíše ano → otázka č. 10, nevím → otázka č. 10, spíše ne → otázka č. 10, určitě ne → otázka č. 10].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ne | 86 | 53,75 % | 53,75 % |
nevím | 30 | 18,75 % | 18,75 % |
určitě ne | 23 | 14,38 % | 14,38 % |
spíše ano | 18 | 11,25 % | 11,25 % |
určitě ano | 3 | 1,88 % | 1,88 % |
10. Znáte přibližnou výši postihu za prokázanou klamavou reklamu?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 142 | 88,75 % | 88,75 % |
ano | 18 | 11,25 % | 11,25 % |
11. Jsou podle Vás postihy za klamavou reklamu dostatečné ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nevím | 103 | 64,38 % | 64,38 % |
spíš ne | 30 | 18,75 % | 18,75 % |
určitě ne | 22 | 13,75 % | 13,75 % |
spíše ano | 4 | 2,5 % | 2,5 % |
určitě ano | 1 | 0,63 % | 0,63 % |
12. Co by podle Vás omezilo výrobce využívat klamavou reklamu ?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Dusledne postihy a zejmena medializace takovych kauz.
důslednost v kontrole a postihu
důsledný zákon
etika a slušnost jednotlivců
firma by měla zaplatit veškeré způsobené škody ( důkaz: posudky 2-3 soudních znalců )
hrozba závažnějších sankcí
informovanost spotřebitelů o skutečné kvalitě výrobku
Jasně nastavená pravidla, dobrá legislativa, vysoké postihy (zejm. finanční)
Jednoznačně velmi vysoké pokuty.
kdyby si toho spotřebitelé více všímali a stěžovali si, lepší vymáhání se strany úřadů
kdyby taková reklama nebyla vpuštěna do vysílání
kdyby takové výrobky lidé nekupovali, a když už ho koupí, tak aby si stěžovali, že není takový, jaký slibuje reklama...
kdyby tomu narod slepe neveril
kdyby více lidí "udávalo" a nenechalo to být
legislativa
lepší legislativa a větší postihy
Likvidační sankce a při opakování okamžitý zákaz prodeje
melo by smysl zvysit financni postih? pro velky spolecnosti, ktery vyuzivaj ke svy propagaci reklamu, asi ne. lidi maj myslet, ne se nechat oblbnout :)
nenekupovat jejich zboží
Nevím, asi to půjde těžko.
nevím, zřejmě větší tresty
nic , protože lidi jim to žerou a udělají pro to cokoli i skrz např. pěnežní postihy
nic. jheo výrobek by se nesměl kupovat
nic... mame pravo volne prezentovat sve vyrobky ci sluzby
nikoliv finanční postih, ale např. zákaz prodeje předmětu/produktu klamavé reklamy
pokuty
Pokuty ve výši 10-20% měsíčního výdělku firmy .. aneb CITELNÉ pokuty. Když udělá přestupek občan, dostane až 5000,-, což je cca 1/4 měsíčního platu. Tomu říkám citelné a do budoucna motivující k (nucené) "slušnosti".
pokuty, zákaz prodeje
pořádná vysoká pokuta, která by ohrozila jeho existenci
povinnost stažení výrobku, omezení reklamy, vysoké sankce, ukončení obchodní nebo výrobní činnosti
Povinnost uvádět klamavou reklamu na pravou míru po jejím odhalení.
přemrštěné výše sankcí za zveřejnění klamavé reklamy. Informace podávané v reklamě by měly být povinně prověřené jinou organizací (než je výrobce) než se zveřejní.
sáhnout na prachy, nic jiného ;o)
sankce a důkladná kontrola výrobků na trhu
striktně dané normy
striktní kontrola a vysoké pokuty
Totální represe
tresty vězení
tvrdy zakon vyuzivajici za poruseni vysoke penale
Uvědomění si vlastní zodpovědnosti spotřebitelů, nechci platit zbytečné výdaje spojené se zasahováním státu do věcí, po kterých mu nic není.
Větší pokuty v případech, kdy není možné adekvátně posoudit pravdivost předkládaných informací v reklamě o produktu - reklama by měla uvádět pouze ty informace, které je možné podložit faktickými a pravdivými údaji a pokud by nebylo možné prokázat jejich pravdivost, pak by se v ní taková tvrzení nesměla ani objevit.
větší postihy
větší sankce
vyříznutí jazyku
vysoká pokuta, ale především kdyby se jejich jméno veřejně spojilo s klamavou reklamou
vysoka pokuta, omezeni pusobeni na trhu
vysoké pokuty a různé tresty
Vysoké pokuty a zákazy fungování na trhu na x-let
vysoké pokuty, zákaz prodeje těchto výrobků
vysoké postihy
vysoke sankce
vysoké tresty
vysoké tresty
Vysoký postih
vyšší finanční postih
Vyšší postihy. Odmítání potencionálními zákazníky, kteří by tuto firmu bojkotovali - utopie.
vyšší sankce
vyšší sankce nebo horší následky pro ně.
Zákaz činnosti
Zákaz činnosti.
zákaz dalšího provozu v oboru ve kterém klamal
zakaz predaja vyrobku
Zákaz reklamy výrobcem
zrušit peníze nebo zavést t.č. příživu
Zřejmě větší postihy.
zveřejňování postihů při zjištění klamavé reklamy
Zveřejňovat velmi nahlas všechny, kdo klamavou reklamu používají
Zvýšení kontroly a finančních postihů. Není žalobce, není soudce...
13. Jste pro omezení reklamy jako takové ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 53 | 33,13 % | 33,13 % |
určitě ano | 53 | 33,13 % | 33,13 % |
spíš ne | 28 | 17,5 % | 17,5 % |
nevím | 13 | 8,13 % | 8,13 % |
určitě ne | 13 | 8,13 % | 8,13 % |
14. Víte, na koho se obrátit pokud se s klamavou reklamou setkáte ?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 99 | 61,88 % | 61,88 % |
ano | 61 | 38,13 % | 38,13 % |
15. Podali jste již někdy stížnost kvůli klamavé reklamě ?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 157 | 98,13 % | 98,13 % |
ano | 3 | 1,88 % | 1,88 % |
16. Jste:
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 117 | 73,58 % | 73,13 % |
muž | 42 | 26,42 % | 26,25 % |
17. Jaký je Váš věk ?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
15-25 let | 93 | 59,62 % | 58,13 % |
26-40 let | 53 | 33,97 % | 33,13 % |
41-55 let | 7 | 4,49 % | 4,38 % |
nad 56 let | 3 | 1,92 % | 1,88 % |
18. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Vysoká škola | 81 | 51,59 % | 50,63 % |
Střední škola | 65 | 41,4 % | 40,63 % |
Základní škola | 8 | 5,1 % | 5 % |
Vyučen | 3 | 1,91 % | 1,88 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.