Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
velice si vážím toho, že jste se rozhodli strávit pár minut vyplněním našeho dotazníku. Vaše odpovědi by měly přispět k poznání nejvýznamějších etických problémů v pojišťovnictví. Průzkum je přísně anonymní a bude využitý zejména ke studijním účelům.
Děkuji vám za účast v průzkumu a za váš čas.
Ivo Hawiger
Odpovědi respondentů
1. Máte nebo měl/a jste uzavřená některá z neživotních pojištění? (např. pojištění motorových vozidel, majetku, odpovědnosti nebo zemědělské pojištění)
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Ano
70
90,91 %
90,91 %
Ne
7
9,09 %
9,09 %
2. Vnímáte pojišťovnictví jako odvětví podnikání se silnými etickými principy?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Spíše ano
31
40,26 %
40,26 %
Rozhodně ano
15
19,48 %
19,48 %
Něco mezi
14
18,18 %
18,18 %
Spíše ne
9
11,69 %
11,69 %
Rozhodně ne
8
10,39 %
10,39 %
3. Pokud v pojišťovnictví etické principy existují, myslíte, že se podle nich jedná?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Spíše ano
28
36,36 %
36,36 %
Spíše ne
21
27,27 %
27,27 %
Něco mezi
20
25,97 %
25,97 %
Rozhodně ne
4
5,19 %
5,19 %
Etické principy v pojišťovnictví neexistují
3
3,9 %
3,9 %
Rozhodně ano
1
1,3 %
1,3 %
4. Je pro vás osobně etika v pojišťovnictví důležitá?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Rozhodně ano
60
77,92 %
77,92 %
Spíše ano
15
19,48 %
19,48 %
Rozhodně ne
2
2,6 %
2,6 %
5. Přesto, že je etika záležitostí celé naší společnosti a jedno neetické chování způsobuje další, myslíte si, že je nejzávažnějším problémem:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
nedostatek etického vědomí v celé společnosti
52
67,53 %
67,53 %
porušování etických norem pojišťovnami
12
15,58 %
15,58 %
porušování etických norem klienty
5
6,49 %
6,49 %
chybějící etické normy v podobě zákonů
3
3,9 %
3,9 %
pozůztatky zvrácené morálky v době totality
3
3,9 %
3,9 %
absence morálních vzorů
1
1,3 %
1,3 %
je to minimálně souhrn všech uvedených problémů, není jednoduché říci co je nejzávažnější spouštěč
1
1,3 %
1,3 %
6. Ve které oblasti jste se setkali s největšími etickými problémy (vyberte jednu či více oblastí, nebo nevybírejte nic)
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Sjednávání smlouvy (nejasné nebo velmi složité podmínky, zamlčování nebo zkreslování důležitých informací, sjednávání smlouvy na neexistující věci,...)
41
53,25 %
53,25 %
Pojistné události (náhrada škody nekryje náklady, nečekané výklady pojistných podmínek nebo zákonů, podpora šedé ekonomiky, úplatkářství, pojistné podvody,...)
38
49,35 %
49,35 %
Výběr produktu (doporučování nevhodného nebo nevýhodného produktu, chybí konkurenční srovnání, složitost produktu, komplikované podmínky,...)
34
44,16 %
44,16 %
Výběr pojišťovny (klamavé reklamy, nedostatek informací, zavádějící prezentace zprostředkovatelů,...)
33
42,86 %
42,86 %
Poskytování slev na pojistném a jiných výhod (nejasné principy, klientelismus, úplatky, neslučuje se s hodnotou rizika,...)
14
18,18 %
18,18 %
7. Oblast výběru pojišťovny – zaškrtněte, co vnímáte jako etický problém a setkali jste se s tím:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Reklamy v televizi jsou klamavé nebo velmi zkreslující nabízené služby, chování pojišťovny nebo vytvářejí jiné klamné pocity, které ovlivňují výběr pojišťovny
35
45,45 %
45,45 %
Zprostředkovatel pojištění poskytnul nepravdivé, neúplné nebo zavádějící informace o pojistiteli, které pak výrazně ovlivnily moji volbu.
35
45,45 %
45,45 %
Nejsou dostupné dostatečně kvalitní informace o pojišťovnách, které by umožnily jejich srovnání a posouzení jejich důvěryhodnosti a schopnosti dostát svým případným závazkům.
26
33,77 %
33,77 %
V této oblasti nevnímám výraznější etické problémy
10
12,99 %
12,99 %
8. Oblast výběru pojistného produktu – zaškrtněte, co vnímáte jako etický problém a setkali jste se s tím:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Pojistné podmínky jsou rozsáhlé a nesrozumitelné, není z nich dobře zřejmé, co pojištění kryje a co nikoliv, odkazují na jiné právní normy (např. zákony), a díky tomu nevím, co se stane v případě vzniku škody.
51
66,23 %
66,23 %
Produkt je tak složitý, že si nejsem jistý/á, co mám přesně pojištěné a na jaká rizika a z čeho se skládá pojistné.
36
46,75 %
46,75 %
Chybí dostatečný přehled pro srovnání konkurenčních produktů
22
28,57 %
28,57 %
Zprostředkovatel pojištění nabízí nevhodné nebo pro vás nevýhodné (myšleno nepřiměřeně drahé) produkty.
16
20,78 %
20,78 %
V této oblasti nevnímám výraznější etické problémy
8
10,39 %
10,39 %
z okolí jsem slyšela,že byl navrhnut nevhodný produkt zprostředkovatelem
1
1,3 %
1,3 %
Klient by ani produkt neměl řešit - měl by si pojišťovat své potřeby. Terminologie pojišťoven je pro klienty nesrozumitelná, i když vyhovuje zákonným normám.
1
1,3 %
1,3 %
9. Oblast sjednávání smlouvy – zaškrtněte, co vnímáte jako etický problém a setkali jste se s tím:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Jednání zprostředkovatele pojištění je nekorektní, snaží se zamlčovat nebo zkreslovat důležité informace nebo navádí k neetickému jednání.
39
50,65 %
50,65 %
Vědomě občas klient uvádí zkreslené údaje, aby snížil velikost rizika a tím i na výši pojistného nebo se vyhnul možnému neuzavření smlouvy.
35
45,45 %
45,45 %
Pojištění se sjednává na poškozené nebo neexistující věci.
21
27,27 %
27,27 %
V této oblasti nevnímám výraznější etické problémy
11
14,29 %
14,29 %
zprostředkovatel nezná dobře produkt a tudíž při sjednávání klame
1
1,3 %
1,3 %
nesetkala jsem se s tím,ale u okolí vím,např.,že zprostředkovatel je nekortektní
1
1,3 %
1,3 %
Zprostředkovatel mnohdy nezná detaily produktu, který nabízí a podává zkreslené informace.
1
1,3 %
1,3 %
10. Oblast poskytování slev na pojistném a jiných výhod – zaškrtněte, co vnímáte jako etický problém a setkali jste se s tím:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Slevy na pojistném se poskytují netransparentně, díky tomu dochází ke zkreslování přijímaných rizik a nespravedlivému určování pojistného.
33
42,86 %
42,86 %
V této oblasti nevnímám výraznější etické problémy
24
31,17 %
31,17 %
Sleva nebo výhoda je poskytnuta bez vědomí klienta a je podmíněna dodržováním podmínek, o kterých klient neví.
20
25,97 %
25,97 %
Je neoprávněně zvýhodňována jedna skupiny klientů na úkor druhé.
15
19,48 %
19,48 %
Je požadovaný úplatek za poskytnutí slevy nebo výhody
4
5,19 %
5,19 %
zatím jsem neměl s tímto typem jednání zkušenosti, nemohu tedy jednoznačně odpovědět, zda se toto děje či neděje
1
1,3 %
1,3 %
Pokud je prodáván opravdu kvalitní služba není důvod na ni poskytovat slevu; trh v ČR je prakticky dcelý deformován "slevami"!
1
1,3 %
1,3 %
11. Oblast pojistných událostí – zaškrtněte, co vnímáte jako etický problém a setkali jste se s tím:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Klient pojišťovny uplatňuje vědomě škodu, která se nestala, stala se před uzavřením pojištění nebo se stala jinak, než popisuje klient, aby mu vzniknul nárok na pojistné plnění.
41
53,25 %
53,25 %
Pojišťovna si vykládá pojistné podmínky nebo zákony jiným způsobem, než její klient a tento výklad znevýhodňuje klienta. Přitom oba výklady jsou možné.
37
48,05 %
48,05 %
Náhrada škody nekryje náklady spojené s nápravou škody, přesto, že by to tak podle smlouvy mělo být (nebo to aspoň obchodník tvrdil)
35
45,45 %
45,45 %
Pojišťovna klienta přímo nebo nepřímo nutí k různým aktivitám, které podporují šedou ekonomiku (opravy bez dokladů, náhradní díly z vrakoviště, ...)
14
18,18 %
18,18 %
Pracovník pojišťovny přijal nebo si vyžádal úplatek, aby například pojistná událost mohla být přednostně zaplacena nebo aby bylo vyšší pojistné plnění.
11
14,29 %
14,29 %
V této oblasti nevnímám výraznější etické problémy.
2
2,6 %
2,6 %
Zatím jsem poj. událost neřešila
1
1,3 %
1,3 %
nesetkala,ale z okolí jsem slyšela,že si upravily škodu,aby byla před uzavřením pojistné smlouvy
1
1,3 %
1,3 %
12. Jste zaměstnancem pojišťovny nebo pracujete v pojišťovnictví?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Ano
50
64,94 %
64,94 %
Ne
27
35,06 %
35,06 %
SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA
Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!
Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.
Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3
Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5
Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 4 otázek.
Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).
7. Oblast výběru pojišťovny – zaškrtněte, co vnímáte jako etický problém a setkali jste se s tím:
odpověď Zprostředkovatel pojištění poskytnul nepravdivé, neúplné nebo zavádějící informace o pojistiteli, které pak výrazně ovlivnily moji volbu.:
2x vetší pravděpodobnost při odpovědi Pracovník pojišťovny přijal nebo si vyžádal úplatek, aby například pojistná událost mohla být přednostně zaplacena nebo aby bylo vyšší pojistné plnění. na otázku 11. Oblast pojistných událostí – zaškrtněte, co vnímáte jako etický problém a setkali jste se s tím:
9. Oblast sjednávání smlouvy – zaškrtněte, co vnímáte jako etický problém a setkali jste se s tím:
odpověď Jednání zprostředkovatele pojištění je nekorektní, snaží se zamlčovat nebo zkreslovat důležité informace nebo navádí k neetickému jednání.:
1.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi Zprostředkovatel pojištění nabízí nevhodné nebo pro vás nevýhodné (myšleno nepřiměřeně drahé) produkty. na otázku 8. Oblast výběru pojistného produktu – zaškrtněte, co vnímáte jako etický problém a setkali jste se s tím:
11. Oblast pojistných událostí – zaškrtněte, co vnímáte jako etický problém a setkali jste se s tím:
odpověď Klient pojišťovny uplatňuje vědomě škodu, která se nestala, stala se před uzavřením pojištění nebo se stala jinak, než popisuje klient, aby mu vzniknul nárok na pojistné plnění.:
1.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi Pracovník pojišťovny přijal nebo si vyžádal úplatek, aby například pojistná událost mohla být přednostně zaplacena nebo aby bylo vyšší pojistné plnění. na otázku 11. Oblast pojistných událostí – zaškrtněte, co vnímáte jako etický problém a setkali jste se s tím:
12. Jste zaměstnancem pojišťovny nebo pracujete v pojišťovnictví?
odpověď Ano:
1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi V této oblasti nevnímám výraznější etické problémy na otázku 7. Oblast výběru pojišťovny – zaškrtněte, co vnímáte jako etický problém a setkali jste se s tím:
Zjišťování závislostí odpovědí
Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.
Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).
1. Máte nebo měl/a jste uzavřená některá z neživotních pojištění? (např. pojištění motorových vozidel, majetku, odpovědnosti nebo zemědělské pojištění)
2. Vnímáte pojišťovnictví jako odvětví podnikání se silnými etickými principy?
3. Pokud v pojišťovnictví etické principy existují, myslíte, že se podle nich jedná?
4. Je pro vás osobně etika v pojišťovnictví důležitá?
5. Přesto, že je etika záležitostí celé naší společnosti a jedno neetické chování způsobuje další, myslíte si, že je nejzávažnějším problémem:
6. Ve které oblasti jste se setkali s největšími etickými problémy (vyberte jednu či více oblastí, nebo nevybírejte nic)
7. Oblast výběru pojišťovny – zaškrtněte, co vnímáte jako etický problém a setkali jste se s tím:
8. Oblast výběru pojistného produktu – zaškrtněte, co vnímáte jako etický problém a setkali jste se s tím:
9. Oblast sjednávání smlouvy – zaškrtněte, co vnímáte jako etický problém a setkali jste se s tím:
10. Oblast poskytování slev na pojistném a jiných výhod – zaškrtněte, co vnímáte jako etický problém a setkali jste se s tím:
11. Oblast pojistných událostí – zaškrtněte, co vnímáte jako etický problém a setkali jste se s tím:
12. Jste zaměstnancem pojišťovny nebo pracujete v pojišťovnictví?
B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:
Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).
1. Máte nebo měl/a jste uzavřená některá z neživotních pojištění? (např. pojištění motorových vozidel, majetku, odpovědnosti nebo zemědělské pojištění)
2. Vnímáte pojišťovnictví jako odvětví podnikání se silnými etickými principy?
3. Pokud v pojišťovnictví etické principy existují, myslíte, že se podle nich jedná?
4. Je pro vás osobně etika v pojišťovnictví důležitá?
5. Přesto, že je etika záležitostí celé naší společnosti a jedno neetické chování způsobuje další, myslíte si, že je nejzávažnějším problémem:
6. Ve které oblasti jste se setkali s největšími etickými problémy (vyberte jednu či více oblastí, nebo nevybírejte nic)
7. Oblast výběru pojišťovny – zaškrtněte, co vnímáte jako etický problém a setkali jste se s tím:
8. Oblast výběru pojistného produktu – zaškrtněte, co vnímáte jako etický problém a setkali jste se s tím:
9. Oblast sjednávání smlouvy – zaškrtněte, co vnímáte jako etický problém a setkali jste se s tím:
10. Oblast poskytování slev na pojistném a jiných výhod – zaškrtněte, co vnímáte jako etický problém a setkali jste se s tím:
11. Oblast pojistných událostí – zaškrtněte, co vnímáte jako etický problém a setkali jste se s tím:
12. Jste zaměstnancem pojišťovny nebo pracujete v pojišťovnictví?
C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI
Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.
Citace
Hawiger, I. – Etika v pojišťovnictví (výsledky průzkumu), 2013. Dostupné online na https://29162.vyplnto.cz.
Poznámky: 1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli. 2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 % 3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat. 4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.