Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Uplatnění absolventů na trhu práce
Uplatnění absolventů na trhu práce
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Hana Balejová |
---|---|
Šetření: | 22. 04. 2013 - 26. 04. 2013 |
Počet respondentů: | 101 |
Počet otázek (max/průměr): | 13 / 12.3 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 64,5 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.06:25 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den,
jsem studentka Vysoké školy obchodní v Praze a touto cesto Vás prosím o vyplnění následujícího dotazníku, který je zaměřen na uplatňování absolventů škol v jejich vystudovaném oboru a na trhu práce obecně. Dotazník je anonymní a je určen všem absolventům všech typů škol.
Předem děkuji za Váš čas.
Odpovědi respondentů
1. Vaše pohlaví je
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Žena | 61 | 60,4 % | 60,4 % |
Muž | 40 | 39,6 % | 39,6 % |
2. Váš věk prosím zařaďte do následujících rozpětí
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
18-25 let | 49 | 48,51 % | 48,51 % |
26-40 let | 35 | 34,65 % | 34,65 % |
41-60 let | 14 | 13,86 % | 13,86 % |
61 a více let | 3 | 2,97 % | 2,97 % |
3. Vaše nejvyšší dosažené vzdělání je
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
středoškolské s maturitou | 33 | 32,67 % | 32,67 % |
vysokoškolské | 29 | 28,71 % | 28,71 % |
vyšší odborné, bakalářské | 27 | 26,73 % | 26,73 % |
středoškolské s výučním listem | 10 | 9,9 % | 9,9 % |
Základní | 2 | 1,98 % | 1,98 % |
4. Jaký obor jste vystudoval/a?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Gastronomie, turismus a ubytování | 26 | 25,74 % | 25,74 % |
Ostatní | 17 | 16,83 % | 16,83 % |
Finance, ekonomika a management | 16 | 15,84 % | 15,84 % |
Technika a strojírenství | 11 | 10,89 % | 10,89 % |
Řemeslné, manuální práce a služby | 6 | 5,94 % | 5,94 % |
Informatika | 5 | 4,95 % | 4,95 % |
Personalistika a vzdělávání | 4 | 3,96 % | 3,96 % |
Stavebnictví a architektura | 4 | 3,96 % | 3,96 % |
Doprava | 4 | 3,96 % | 3,96 % |
Zdravotnictví | 3 | 2,97 % | 2,97 % |
Kultura a tvůrčí práce | 3 | 2,97 % | 2,97 % |
Zemědělství a lesnictví | 1 | 0,99 % | 0,99 % |
Právo a administrativa | 1 | 0,99 % | 0,99 % |
5. V jaké oboru v současnosti pracujete?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ostatní | 18 | 17,82 % | 17,82 % |
Prodej a obchod | 16 | 15,84 % | 15,84 % |
Gastronomie, turismus a ubytování | 14 | 13,86 % | 13,86 % |
Řemeslné, manuální práce a služby | 10 | 9,9 % | 9,9 % |
Finance, ekonomika a management | 9 | 8,91 % | 8,91 % |
Personalistika a vzdělávání | 6 | 5,94 % | 5,94 % |
Informatika | 6 | 5,94 % | 5,94 % |
Právo a administrativa | 5 | 4,95 % | 4,95 % |
Technika a strojírenství | 5 | 4,95 % | 4,95 % |
Doprava | 3 | 2,97 % | 2,97 % |
Zdravotnictví | 3 | 2,97 % | 2,97 % |
Kultura a tvůrčí práce | 2 | 1,98 % | 1,98 % |
Stavebnictví a architektura | 2 | 1,98 % | 1,98 % |
Zemědělství a lesnictví | 1 | 0,99 % | 0,99 % |
Chemie a potravinářství | 1 | 0,99 % | 0,99 % |
6. Je váš současný obor vaším původním vystudovaným oborem
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 57 | 56,44 % | 56,44 % |
Ano | 44 | 43,56 % | 43,56 % |
7. Pracoval/a jste někdy v minulosti ve vystudovaném oboru, pokud v něm v současné době nepracujete?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 51 | 50,5 % | 50,5 % |
Ne | 48 | 47,52 % | 47,52 % |
Nevím, nepamatuji si. | 2 | 1,98 % | 1,98 % |
8. Myslíte si, že současní absolventi Vašeho vystudovaného oboru v něm mohou najít uplatnění i dnes?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano, mohou. | 73 | 72,28 % | 72,28 % |
Ne, nemohou. | 15 | 14,85 % | 14,85 % |
Nevím | 13 | 12,87 % | 12,87 % |
9. Myslíte si, že jsou v současnosti absolventi na trhu práce znevýhodněni?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 63 | 62,38 % | 62,38 % |
Nevím, nemohu to posoudit | 20 | 19,8 % | 19,8 % |
Ne | 18 | 17,82 % | 17,82 % |
10. Svou odpověď zdůvodněte:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
-
-
- trh práce je celkově špatně řešen naší politickou scénou, podpora je minimální - ten kdo nemá určitou praxi, nemá příliš šance - vše je dnes spíše o kontaktech, ale už ani ty nejsou zárukou...
.
Absolvent nemá, z pohledu zaměstnavatele, potřebnou zkušenost (znalosti). Pokud již v průběhu studia nepracuje v nějaké firmě, tak hledá těžko uplatnění.
Absolventi jsou zpravidla mladí lidé. Ti mají celkem výhodné postavení. Nedostatek praxe doženou.
absolventi většinou nemají praxi a tu zas většina zaměstnavatelů požaduje, takže z toho je začarovaný kruh
Absolventů je hodně a práce málo.
Absolventům chybí praxi, proto je pro ně často nesnadné najít práci.
Ano, absolventi jsou znevýhodněni. Sama jsem po maturitě nemohla skoro rok najít práci v oboru. Je to chyba škol. Studenti by měli chodit na praxi
bez známostí se nikam nedostanou nebo musí být velké štěstí !!
Bohužel nevím, kterou odpověď mám zdůvodnit. Jestli je myšlena odpověď u otázky č.9. tak nemohu posoudit, zda jsou absolventi znevýhodněni na trhu práce. ono je to pro každý region různé. Všeobecná pravidla platí pro všechny, ale každá instituce na regionální může reagovat podle potřeb trhu práce.
Často chybí praxe
Často je požadována praxe
Často nemají praxi potřebnou k získání práce - praxi však mohou získat jen těžce, protože zaměstnavatelé dávají přednost uchazečům s praxí... Řešením by mohly být neplacené stáže, ale to si z finančních důvodů může dovolit jen málokdo.
častým požadavkem je praxe, kterou absolvent nemůže mít, velký počet absolventů v jednom oboru
Délka praxe v oboru je logicky více ceněna, než konkrétní zaměření a úroveň vzdělání.
dobře placenou práci ve svém oboru jsem našel již při studiu. Absolventi jiných oborů které nejsou na trhu práce tolik uplatnitelné to mají asi težší
chtějí hodně lidí již s prxí, jen problém je ji získat
chybí jim praxe
Chybí jim praxe a praktické zkušenosti
Chybí jim praxe, kterou zaměstnavatelé vyžadují. Na VŠ je malý kontakt s praxí obecně.
Chybi praxe
Je jich moc a prací málo.
je obvykle vyžadována praxe, což absolventi často nemají
Je pozadována praxe, jíž nemohou absolventi dosahnout.
Jestli jsou znevýhodněni, tak jen minimálně. Dneska shání práci všichni, nejen absolventi a sehnat nemohou....
Ještě jsem se neucházela o práci v oboru na HPP.
Jsou bez zkušeností
Jsou znevýhodněni především nedostatkem praxe
jsou znevýhodnění tím, že zaměstnavatelé požadují praxi a oni ji nemají kde získat při prezenčním studiu - nebo mohou ale ne všem se to daří
Jsou znevýhodněni, protože je na ně pohlíženo, jako na ty bez praxe, a často dostávají přednost lidi s nižším vzděláním ale s praxí.
Každý se vypracuje, pokud chce a má dost trpělivosti.
kdo hledá najde
lebo si nemozu najst pracu
Málo pracovních míst určených pro absolventy a pokud jsou, jde spíše o podřadné práce.
Mám pocit, že je důležitější roky praxe než obor VŠ.
Méně volných pracovních míst.
Míst je dost :o)
Mladý ani starý nikdo nechce.
Moc se o to nezajimam.
Myslím, že tento obor lze dělat i z jiných oboru vzdělání. Pokud vyslovím tento obor studia, mnoho lidí se jenom ušklíbne, jako obor podřadný.
na současném trhu práce je požadována praxe v oboru, kterou čerství absolventi mnohdy nemají, tudíž nemají možnost ji ani nikde získat - "začarovaný kruh"
ne
Nedostatečné poskytování možnosti praxe a stáží.
Nejsem informovaná o možnostech uplatnění absolventů jiných oborů než jsem studovala.
Nejsou
Nejsou dostatečně připraveni vykonávat danou práci, odbornost, samostatnost, důslednost.
Nemají ,prakticky vždy potencionálnim zaměstnavatelem žádanou, praxi.
nemají požadovanou dobu praxe
Nemají praxi
nemaji praxi
nemají praxi = nikdo je nechce
Nemají praxi, a proto jsou znevýhodňováni
Nemají praxi, kterou jim nikdo nedá a nemají ji jí kde tak načerpat.
nemají zkušenosti
Nemají žádnou praxi, která je všude požadována. Mají méně peněz.
Nemohu posoudit
nemohu posoudit
Nenacházím důvod k znevýhodnění, spíše naopak.
Nepomohu to posudit protože se o to nezajimam
NESLEDUJI TO
nevim
Nevím
nevím
nevim :D
Nevím, nemohu posoudit je také zdůvodnění.
Nevím, nemohu to posoudit
nezajímá mě to
neznám žádné pobídky ze strany státu zaměstnávat absolventy, což je pochopitelně špatně
Nikdo nechce člověka bez praxe, dívky to mají ještě horší.
nikdo nemá zájem o studenty bez praxe a nedostanou příspěvky od státu po dobusvé nezamestnanosti
okolité země prosperují, jenom naše země jde díky nejlepšímu ministru financí a skvělým rozhodnutí naší vlády do kytek...a tím likvidují i zaměstnanost, takže hlavy mazané, nemají uplatnění - někteří v oboru, někteří vůbec
Pokud nemají alespoň nějakou praxi bývá težké najít práci
praxe,praxe,praxe!!!
proc by meli?
protože nemají dostatek praktickych zkusenosti
Současný trh neodpovídá dnešní době našeho Státu.
Spousta prilezitosti v trainee programech.
spousta zaměstanavatelů požaduje praxi kterou absolvent nemá a nemá ji jak získat
Stále více se klade důraz na praxi, kterou absolvent samozřejmě nemůže mít. Dále jsem se setkala s tím, že u žen je brán ohled na praxi, ale i na to, že s největší pravděpodobností budou chtít založit rodinu a tím pádem jsou pro potenciálního zaměstnavatele nevýhodou...
školy nejsou schopny zajistit odpovídající praxi při studiu, která je při nástupu do práce vyžadována
Uroven absolventu stale klesa. Firmy maji pravo chtít nějakou praxy. Problem je kde ji sehnat.
V oblasti informatiky není problém najít si dobré místo.
V případě požadavku na praxi určitě znevýhodněni jsou. Avšak záleží na dané pozici. Ve většině případech jsou absolventi flexibilní a jsou schopni si praktické znalosti rychle doplnit.
Velká konkurence, velké požadavky-především na praxi.
Velké množství absolventů stejného oboru.
Většina zaměstnavatelů požaduje určité roky praxe.
Většinou jsou absolventi bez praxe.
všichni chtějí praxi, ale nikdo ji nechce poskytovat
všude chtějí praxi, bez ní je titul k ničemu
Vysoká nezaměstnanost v rámci škrtů
Vystudovala jsem všeobecné gymnázium, těžko mohu pracovat ve vystudovaném oboru..
x
zamestnavatel požaduje prax
zaměstnavatel si radeji vybere zkusenejsiho uchazece, je zde velka konkurence
zaměstnavatelé chtějí praxi jenže kde ji mají studenti vzít?
zaměstnavatelé požadují praxi, kterou absolventi nemají a špatně ji mohou získat
zaměstnavatelé vyžadují praxi, ale bez praxe vás nikde nezaměstnají, pokud nemáte známé
Znevýhodněni jsou víceméně všichni, kdo dnes shání práci. Na druhou stranu - je velké množství těch, kteří chtějí vysoký plat a co nejméně zodpovědnosti a práce...
11. Myslíte si, že je možné současnou pozici absolventů na trhu práce vylepšit?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 61 | 62,89 % | 60,4 % |
Nevím, nemohu to posoudit. | 25 | 25,77 % | 24,75 % |
Ne | 11 | 11,34 % | 10,89 % |
12. Pokud ano, napadají Vás nějaké návrhy na zlepšení?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 45 | 50 % | 44,55 % |
Ne | 24 | 26,67 % | 23,76 % |
Nevím | 21 | 23,33 % | 20,79 % |
13. Své případné návrhy uveďte zde:
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
- školy by se měly více propojit s firmami, praxe by měla být povinná, studenti by si tak mohli osvojit teorii v praxi a propojit žádané informace, získanou teorii ve škole s praktickým uplatněním... - stát by možná mohl poskytovat určité dotace, nebo daňové úlevy, při zaměstnávání studentů v prvním roce jejich působení v praxi...
.
Aby mělo vlastnictví vysokoškolského titulu vyšší váhu, bylo by třeba mnohé "obory" zrušit nebo jejich maximální odbornost snížit z titulu Ing. či Mgr. maximálně na Dis. či Bc.
dát absolventům možnost získat praxi třeba i za nižší plat ale zaučit je a dat jim v daném oboru zkušenost
dohoda škol s podniky o odborných a MONITOROVANÝCH praxích V OBORU
Firmy by měli přijímat studenty jako brigádníky, aby si oni mohli získat praxi.
Investiční pobídky, snížení daní za vytvoření nových pracovních míst a přijetí eura, aby se zabránilo nekalým praktikám bank, z hlediska vyšších uroku
jistota toho ze je nekde vemou,ci zajistene praxe behem studia, kterými by se mohli dále prezentovat na trhu práce
Každá firma by se měla zamyslet nad tím, že pokud nám neumožní se u nich učit a dále rozvíjet a vzdělávat, tak tu praxi nezískáme.
lepsi motivace studentu a spoluprace s vyznamnymi podniky v danem oboru
Lepší finanční ohodnocení a zaměstnanecké výhody.
Lepší komunikace s potencionálními zaměstnavateli, příprava absolventa na pracovní pohovor. Reálná a zdravá asertivita absolventa.
lepší spolupráce škol se zaměstnavateli (praxe, stáže, brigády, zaměstnávání absolventů
Mladým se moc pracovat mimo svůj obor nechce.
možná nějaké dotace,výhody pro zaměstnavatele nebo stáže
Nedávat práci cizincům
Neotevírat zbytečně obory, u kterých je naprosto jasné, že se uchazeči potom neuplatní. Což jsou často různé filosofické a humanitně zaměřené obory, kde lidi studují 5 let zbytečně, protože potom nastoupí do práce, na kterou stačí maturita a mnozí jsou vůbec rádi, že nějakou práci najdou.
nevim
Podpořit studentské praxe a propojení škol s firmami. Dát studentům větší prostor pracovat při studiu. Finančně podpořit absolventské pozice ve firmách.
Povinná praxe pro všechny obory!!
Povinná praxe pro všechny.
povinnost každé firmy přijímat i absolventy na zaučení...umožnit praxi při studiu...nabírat do škol jen tolik lidí, o kolik je zájem ve firmách
pracovat behem studia, vyzkouset si vice zamestnani, trainee programy
Provázat akademické vzdělání s dlouhodobějšími i nějak honorovanými stážemi. Provázat školní praxe s již fungujícími firmami/společnostmi. Podnik/společnost si tak může vychovat svého budoucího pracovníka. Praxe, kterou podnik/společnost poskytuje studentovi by měla být alespoň minimálně finančně ohodnocena (motivace pro podnik/společnost, aby praktikanty na praxi vůbec vzal a měl odměnu pro člověka, který se o praktikanty stará.)
Rozšíření dotování dlouhodobých stáží pro studenty
Školy by mohli zavést studijní programy, které by počítali s půlroční nebo roční praxí (byly by tedy delší než je běžné) v nějaké se školou spolupracující firmou. Případně by škola sama mohla provozovat firmu, která by své vlastní studenty zaměstnala. vyžadovalo by to ale úzké propojení škola a průmyslu.
Úlevy na daních při přijmutí čerstvých absolventů či jiná zvyhodnění pro zaměstnavatele.
umožnění absolventům škol při studiu zajistit VYUŽITELNOU praxi v daném oboru, která by byla při příjimacích pohovorech u potencionálních zaměstnavatelů zohledněna. (Nebo - li přenést teorii ze škol do praxe)
Umožnit studentům více praxe v průběhu studia, aby mohli získat zkušenosti a také kontakty, které by mohli v budoucnu využít.
Užší spolupráce firem se školami - firmy by mohly poskytovat studentům praxe, stáže a brigády a takto si je "vychovat", aby je mohli po studiu zaměstnat.
V rámci studia více zohlednit potřebu reálného světa. VŠ pomalu reagují na potřeby podnikatelského sektoru, jejich osnovy nezohledňují požadavky trhu. VŠ nevychovává vědce/výzkumníky, ale techniky, obchodníky,....
větší angažovanost státu
Větší propojení s praxí
Vice prace
Více praxe
více praxe během studia, po absolutoriu státní pobídky zaměstnavatelům, např. nižší daně, příspěvky na absolventy etc.
Více vzdělávacích kurzu které by se neplatili
Zajistit studentům praxi při škole, která by částečně nahradila nebo doplnila teorii. Pripravit zkratka takove podminky, aby student mohl soucasne získávat praxi.
zaměstnavatelé by měli více zohledňovat povinnou praxi u uchazečů z řad absolventů
zapojim studenty praxí/odbornyma stažemi do firem a podniku, kde v prubehu by mohli ziskat informace a take si v pripade dobrych vysledku zajistit i pracovni pozici po ukonceni studia
zavedení praxe na školách
Zlepšení úrovně středních a vysokých škol; do studia zahrnovat více praxe; omezit lidem, kteří jsou v důchodu v práci přesluhovat (spíše zaučovat nové pracovníky)
Změna systému náboru zaměstnanců.
Změna školství, podpora vlády firmám, zájem o práci už při studiu.
změnit politiku vlády
Zrušit takové školy jako VŠO a začít podporovat finančně skutečné školy ;)
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.