Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Etika v reklamě
Etika v reklamě
→ Zúčastněte se průzkumu o vztahu psychické pohody a znalostech o předcích a soutěžte o čokolády značky LÍLÁ ←
(cca 15 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Magda Nováková |
---|---|
Šetření: | 15. 08. 2013 - 25. 08. 2013 |
Počet respondentů: | 108 |
Počet otázek (max/průměr): | 36 / 29.3 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 61,2 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.17:34 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den,
prosím Vás o vyplnění dotazníku, který se zabývá etickou stránkou reklamy a zabere Vám jen pár minut.
Děkuji za Váš čas!
Odpovědi respondentů
1. Jak byste charakterizovali obecně Váš vztah k reklamě?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Obtěžuje mne, snažím se ji vyhnout, přepínám na jiné stanice. | 42 | 38,89 % | 38,89 % |
Nevadí mi, vnímám ji jako nutnou součást dnešního mediálního světa. | 38 | 35,19 % | 35,19 % |
Rád/a reklamy sleduji, baví mne, jsou-li kreativní, zajímavé. | 17 | 15,74 % | 15,74 % |
Vtipné a nápadité mi nevadí, většinou je ale nesnáším. (Protože vtipné ani nápadité nejsou.) | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Jak kdy a jak která reklama. Některé reklamy jsou i vtipné. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
V rozumné míře mi nevadí, ale nesmí se to přehánět | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Pokud je použita v rozumné míře tak mi nevadí. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
snáším ji, ale některé opravdu nevhodné přepínám | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Záleží na konkrétní reklamě, zajímavé reklamy si i ráda prohlédnu, ale někdy přepínám | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
některé reklamy mě baví, zaleží i na situaci kdy danou reklamu vidím a jak mám čas | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
TV reklamy mi nevadí, už jsem si na ně zvykla. Stejně tak billboardy, v tisku. Nově rozbujelé reklamy na internetu mi vadí hodně! Ale asi je to zase otázka času, než si na ně zvyknu. Na kreativní (hl. zahraniční) reklamy se i ráda podívám. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
některé mě baví, některé přepínám. Záleží na konkrétní reklamě | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
je rozdíl jestli sledujete trapné nechutné reklamy, jsou totiž i reklamy, které jsou opravdu povedené, vtipné, vkusné | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
záleží na konkrétní reklamě, některé baví, některé přepínám | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
2. Myslíte si, že Vás reklama ovlivňuje při Vašem kupním rozhodování?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Spíše ne | 55 | 50,93 % | 50,93 % |
Spíše ano | 29 | 26,85 % | 26,85 % |
Určitě ne | 16 | 14,81 % | 14,81 % |
Určitě ano | 8 | 7,41 % | 7,41 % |
3. V případě, že Vás někdy při výběru produktu/služby ovlivnila reklama, bylo to z důvodu (možno více odpovědí):
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Že Vás zaujal samotný produkt/služba | 92 | 85,19 % | 85,19 % |
Že Vás zaujala daná reklama, jak byla zpracovaná | 29 | 26,85 % | 26,85 % |
neovlivnila | 3 | 2,78 % | 2,78 % |
výjimečně se mi stalo, že mě zaujal produkt nebo zpracování reklamy, ale můj rozhodovací proces to neovlivnilo | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Reklama mě neovlivňuje při nákupu | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Zajímavá reklama, která mě na produkt upozornila a přijatelná cena, kterou jsem zjistila v obchodě. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Reklama mne neovlivňuje ani v případě, že jistý produkt chci nebo musím koupit. Orientuji se podle vlastních kritérií. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
v reklamě jsem viděla nápad a po chvíli jsem se rozhodla, že produkt vlastně potřebuji | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
že mě zaujala cena | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Dozvěděl jsem se o existenci daného produktu, o jeho koupi rozhodl další průzkum | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
reklamou se nenechávám ovlivnit | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
záleží na konkrétní reklamě | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
nenechám se reklamami ovlivnit | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Dobrá cena. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
když něco vidím v reklamě a líbí se mi to, hodně mě to ovlivní a hlavně když je ta reklama povedená | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
ale reklamou se nenechávám příliš ovlivnit, beru ji spíše jen jako zdroj informací o novinkách | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
reklama mě neivlivnuje | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
4. Vnímáte etické aspekty reklamy? Je pro Vás etika v rámci reklamy důležitá?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Spíše ano | 45 | 41,67 % | 41,67 % |
Určitě ano | 43 | 39,81 % | 39,81 % |
Spíše ne | 17 | 15,74 % | 15,74 % |
Určitě ne | 3 | 2,78 % | 2,78 % |
5. Jak byste svými slovy popsali, co podle Vás znamená neetická reklama:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
-
-je v ní řečeno něco co uráží několik prudérních idiotů natolik že si musí stěžovat
bez slušnosti
diskriminace, vyuzivani zen
diskriminacni, nechutna
diskriminuje nějakou skupinu lidí nebo nám podává nepravdivé informace
Erotické
erotika a sex před 22 hod, zbraně
ff
hanlivá
jakákoli diskriminace rasy, pohlaví, vyznání a chodí mi přijdou také reklamy na nějaký produkt s tím produktem ani nesouvisejí. např.. reklama na záložnu kde je nahá žena nebo nějaké děcko.
je lživá a zavádějící; vzbuzující nenávist vůči někomu/něčemu
je to nechutné a sexistické
je to reklama která přesahuje míru slušnosti a vusu
Je to reklama, ve které jsou použita vulgární slova, pornografie a jiné nevhodné věci.
Je to relativní. Každý má vlastní hodnocení, co je podle nich etické a neetické. Jsem velmi liberální člověk, neetické se mi zdá například veřejné zesměšňování různých skupin (pohlaví, rasa). Člověk zde ale musí myslet trochu s citem a pochopit nadsázku, pokud to není přehnané.
Kde je urážene určitá sorta lidí
když si dělá legraci ze znevýhodněných lidí (senioři, postižení apod.), když je nepřiměřeně drastická, když propaguje nevhodné výrobky (návykové látky, rakve, sex, apod)
klamavá, která srovnává produkty, zesměšňuje staré lidi, znevažuje je
Klamavá, nemorální, vulgární, ta která pohoršuje
Ktera neuvadi pravdive info, pohorsuje
Ktera porusuje hranice slzsneho chovani
Která uvádí nepravdivé informace, je v rozporu s etickými (mravními) normami
lhaní o produktu, hanění konkurence utahování z určité skupiny
Lživá
Lživá či nějakým způsobem obtěžující reklama
Lživá reklama, nevkusná, nevhodná, která je nevhodná vůči společnosti
lživá, manipulativní, překrucující fakta, cílená na děti
Moc velké a výrazné využívání dětí, postižených apod. k propagaci nějakého výrobku, služby. vyjímkou je třeba pomoc takovým lidem prodejem této služby/výrobku. Nepravdivá prezentace určitých skupin - národy, nvěřící, postižení atd.
Nápis s vulgárními výrazy. Vědomě lže. Propaguje výrobek, resp. vlastnosti výrobku, neověřitelnými údaji. Záměrné zobrazení výrobku tak, aby se jevil o mnoho větší, menší, barevnější atd. (typicky reklamní fotografie bazénů s deseti koupajícími a spoustou volného místa mezi nimi). Zobrazení výrobku v situaci nebo prostředí v němž je jeho provoz zakázán (zákonem nebo návodem k použití). Pitvoření jména konkurence. Využívání ve společnosti špatně pochopených nebo často zaměňovaných termínů (např. průměr). Malý text "toto není," pod kterým je zvýrazněné "MÁSLO."
napr. Greenwashing
naprostý nesmysl
např. "házení špíny na konkurenci"
Např. děti v reklamě - netuší o čem mluví, přesto něco doporučují, pseudo-odborníci etc.
např. nepravdivá, nemorální, hanlivá
Neetická reklama je podle mého názoru reklama ,když bude například reklama na uzeninu,travní sekačku,střešní krytinu se sexuálními prvky.
Neeticka reklama je pro me ta, ktera je lziva, nebo v ni neni recena cela pravda, dale reklama, ktera je urazliva pro nektere skupiny lidi
neetická reklama, je taková reklama, která porušuje určitá společenská pravidla slušného chování, které uznává určitá společnost
nemorální
nemorální
nepravdivá, urážlivá, navádějící, zaměřená na děti
nepříjemná, hrubá, urážející, sexistická
nevhodná
nevhodná až vulgární
Nevhodná témata, případně zpracování. Např. využívání sexuálního podtextu.
nevhodná, která diskriminuje, je vulgární
Nevhodná, lživá
nevhodné chování v reklamě ..sprostá slova, snaha vytáhnout svůj produkt/službu na úkor druhých či konkurence...bez ponižování,zesměšnování
Nevhodné použití stereotipů.
nevim
nevím
nevím
nevím jak to popsat
Nevkusná reklama, která porušuje hranice etiky - sprostá, vulgární, násilná, sexistická, urážlivá
nnfg
pohoršující
Pokud někoho nebo něco zesměšňuje nebo má nějaký skrytý podtext či význam nebo diskriminuje jedince či skupiny.
Pokud se tam vyskytuje násilí, dvojsmyslná hesla a jiné nevhodné věci, které by mohly ovlivnit zejména děti
pokud vyuziva citliva temata a nebo sexisticke prvky
ponižující někoho, nabádání k nějaké nemorální činnosti (trestný čin, pití alkoholu)
Ponižující, násilnická nebo fekalistická.
porušuje etické zásady, např. manipulativní, agresivní... záleží případ od případu
porušuje etiku a morálku, tedy správné chování
porušuje morální hodnoty, uvádí klamavé informace, je urážlivá, sprostá, sexuální
Propagování výrobku nemorálním způsobem.
příliš sexuálních naráže, oslavující špatné chování (viz stará reklama na fidorku), apod.
přílišná nahota, ovlivňování malých dětí, drogy v reklamě, poškozování jiné značky, ukazovaní eticky nepřípustných věcí (sex nezletilých, vztah učitel-žák, ...)
rasikstický podtext apod
rasistická, ponižující
rasistický podtext, urážení určité skupiny lidí (důchodci, děti, cikáni)
Reklama hloupá, nevhodná k dané cílové skupině. Reklama záměrně parazitující na neštěstí jednotlivců či určité skupiny. Reklama lživá. Reklama upozorňující na nedostatky konkurenta, kdy jsou tyto nedostatky vytrženy z kontextu.
reklama která pohoršuje, neukazuje spotřebitelům pravdivé informace, překračuje hranici vkusu
Reklama ktera porusuje eticke hodnoty,nabada k nemravnimu chovani,zobrazuje vulgaritu,nasili,,sexisticka,urazi
reklama lživá, příliš drastická, která ukazuje něco co nás spotřebitele může pohoršit
reklama na oreo a jí podobné
Reklama, jež porušuje nějaké morální hodnoty.
reklama, která je vulgární, propaguje nesprávné či nezákonné formy chování
Reklama, která nějakým způsobem překračuje hranici toho, co je pro naší společnost vhodné.Závisí také samozřejmě, kde je reklama uvedena, kdo ji všechno může vidět a komu je hlavně určena, koho má oslovit
Reklama, která odporuje dobrým mravům, otevřeně haní konkurenci, klame spotřebitele apod.
Reklama, která pobuřuje lidi.
reklama, která pohoršuje, je nevhodná pro děti, zobrazuje nahé ženy, klame spotřebitele
Reklama, která porušuje morální a etické zásady
Reklama, která používá k propagaci výrobku něco, co není společensky přijatelné - násilí, zbytečnou nahotu, snižování důstojnosti..
reklama, která se snaží zastrašit potencionálního kupce, že pokud nezačne užívat daný výrobek, ohrozí tím své zdraví, svoji rodinu, ...
Reklama, která zobrazuje nahé nebo polonahé lidi (např. dívky v bikinách stojící u auta), zobrazuje násilí, které by v TV bylo vysíláno po 22. hodině (kampaň Nemyslíš - zaplatíš), využívá sexuální podtext (polosvlečení dívka říká "Udělal mi to nejlíp" = reklama na montáže schodů), psychické vydírání ("správná máma kupuje dětem...", mluvčí navíc položí důraz na "správná"), prvoplánově útočí na city (Nemyslíš - zaplatíš).
reklamy na vlozky
Sprosťárny, rasimus, nadávky
taková reklama, která je nevkusná, klamavá
taková reklama, která překračuje určité zažité normy slušnosti dané společnosti
Taková, která je v rozpory s etickými pravidly a morálkou
Taková, která klame spotřebitele nebo poškozuje konkurenci. Např. zavádějící srovnávání s konkurenčním produktem.
urážející, vyvolávací strach, sexistická, klamavé informace
Urážlivá pro některé osoby (např. rasistická, zesměšňující určité menšiny nebo hodnoty).
urážlivá, hanlivá, ať už jakýmkoli způsobem.. nepřiměřené motivy (příliš tvrdý humor, hororové scénáře, násilí), erotika (obzvláště dívají se děti), klamání spotřebitele
urážlivá, neestetická, lživá, zesměšňující
Uvadi klamave informace, diskriminuje urcitou skupinu, je sprosta a vulgarnj
vetsina reklam
Vtíravá, sexistická, nalhávající, afektovaná, bezohledná, schválně příliš hlasitá...
vulgární
Vulgární, nevýchovná, mělo by se vždy dbát na to, že na Tv koukají i děti.
vulgarni, primitivni
vulgární, sprostá, lživá
vulgární, urážlivá, nevhodná pro děti
vulgární; někoho ponižující
Vzbuzuje strach, podává klamavé informace
za hranicemi slušného chování
Zastrašuje, lže a srovnává
Žádná reklama pro mě není dost neetická. Oceňuji vtipnost a nápaditost, tudíž nějaká etika je to poslední, co mě v takovém případě zajímá.
6. Níž jsou uvedeny vybrané etické aspekty reklamy. Ohodnoťte, jak vnímáte, že jednotlivé aspekty v reklamě ovlivňují její etiku (1= reklama je etická, 5= reklama je neetická). Např. reklama obsahuje motiv smrti, je pro mne vysoce neetická - 5 ; reklamu, která; něco zesměšňuje, považuji za etickou - 1
Nepovinná otázka, respondent se mohl u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „0”, „1”, „2”, „3”, „4” a „5”.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
Motiv strachu, smrti | 3.724 | 1.914 |
Navádění k nelegálnímu chování | 4.114 | 1.492 |
Snižování lidské důstojnosti | 4.314 | 1.111 |
Diskriminace určitých skupin (ženy, senioři, náboženské skupiny...) | 4.381 | 1.322 |
Násilí | 3.895 | 1.256 |
Zesměšňování | 3.495 | 1.583 |
Sexistické prvky | 3.61 | 1.857 |
Vulgarita | 3.638 | 1.621 |
Klamavé informace | 4.476 | 1.202 |
Propagování alkoholu, tabákových výrobků | 2.705 | 1.884 |
Znevažování znaků, symbolů a zvyků obvyklých pro ČR | 3.467 | 1.83 |
7. Myslíte si, že by etická strana reklamy měla být regulována?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ANO | 76 | 70,37 % | 70,37 % |
NE | 19 | 17,59 % | 17,59 % |
asi ano, když by to k něčemu bylo | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Z principu souhlasím, ale nevěřím, že lze vytvořit všeobecně platný posuzovací systém. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
záleží na tom, o co by se v reklamě jednalo, nepovažuji všechny výše uvedené aspekty za neetické | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
bojkutuji koupi toho výrobku | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Těžko odpovědět, protože za neetické může být považováno téměř cokoliv a nesouhlasím s návratem k cenzuře. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Každá reklama by měla být zvlášť posuzována. Záleží na výběru slov a tématu reklamy | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
pokud je reklama etická, není zapotřebí ji regulovat | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
nedovedu si představit kdo by to a jak reguloval | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
regulována již je | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Měla by mít pravidla a kdokoliv by ji měl možnost žalovat. Soud by měl posuzovat míru zavinění. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
asi ano | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Obecně ano. Ale pokud je "neetický" námět reklamy jejím posláním (jako fotky Toscaniho anorektických modelek atd.), pak je to v pořádku. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
určitě nějakým způsobem ano, jinak by si tvůrci reklam mohli dělat co chtějí | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
8. Slyšeli jste někdy o tom, že by byla reklama v České republice z hlediska etiky nějak regulována?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ANO → otázka č. 10, NE → otázka č. 9].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
NE | 64 | 59,26 % | 59,26 % |
ANO | 44 | 40,74 % | 40,74 % |
9. Etická strana reklamy je v ČR regulována nestátní organizací Radou pro reklamu. Využil/a byste možnosti stěžovat si na neetickou reklamu u této organizace a žádal/a byste určitá nápravná opatření?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Spíše ne | 37 | 57,81 % | 34,26 % |
Určitě ne | 11 | 17,19 % | 10,19 % |
Spíše ano | 10 | 15,63 % | 9,26 % |
Určitě ano | 3 | 4,69 % | 2,78 % |
Spíše asi ne, nevěřím, že by se člověk někam dovolal | 1 | 1,56 % | 0,93 % |
u nás nemá smysl si na něco stěžovat | 1 | 1,56 % | 0,93 % |
pokud se dany problem dotykal me nebo mych blizkych,tak spise ano | 1 | 1,56 % | 0,93 % |
kdyby melo cenu,ze se tim bude nekdo zabyvat tak mozna ano,ale o tom pochybuji | 1 | 1,56 % | 0,93 % |
to by muselo už být hodně mimo, zatím jsem na žádnou takovou nenarazila | 1 | 1,56 % | 0,93 % |
byla by to opravdu reklama, která by hrubě porušovala nějaká pravidla, pak ano | 1 | 1,56 % | 0,93 % |
10. Ano, etická strana reklamy je v ČR regulována Radou pro reklamu. Myslíte se, že možnost stěžovat si na neetickou reklamu má:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Kdokoliv | 39 | 88,64 % | 36,11 % |
Jen subjekty z reklamního průmyslu | 5 | 11,36 % | 4,63 % |
11. Využili byste té možnosti stěžovat si na konkrétní reklamu u příslušné organizace (Rada pro reklamu) a požadovali byste určitá nápravná opatření?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Spíše ano → otázka č. 12, Určitě ano → otázka č. 12, Spíše ne → otázka č. 14, Určitě ne → otázka č. 14].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Spíše ne | 26 | 59,09 % | 24,07 % |
Spíše ano | 8 | 18,18 % | 7,41 % |
Určitě ne | 8 | 18,18 % | 7,41 % |
Určitě ano | 2 | 4,55 % | 1,85 % |
12. Podal/a jste někdy takovou stížnost?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ANO → otázka č. 13, NE → otázka č. 14].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
NE | 11 | 100 % | 10,19 % |
13. Jaké reklamy se tato stížnost týkala? A jak byla stížnost vyřízena?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
žádné odpovědi
14. Porušuje-li podle Vás reklama etické hranice, znamená to pro Vás: 1- spíše ano, 2- určitě ano, 3- spíše ne, 4- určitě ne
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3” a „4”.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
Nekoupím si propagovaný produkt/službu | 1.963 | 0.85 |
Zanevřu na celou značku/firmu | 2.176 | 1.015 |
Můj vztah to k danému produktu/službě/značce/firmě neovlivní | 2.917 | 1.41 |
15. Vzpomenete si na nějakou reklamu, která Vás někdy pohoršila a dala by se podle Vás označit za neetickou?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Ano → otázka č. 16, Nevím → otázka č. 18].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Nevím | 64 | 59,26 % | 59,26 % |
Ano | 44 | 40,74 % | 40,74 % |
16. O jakou reklamu se jedná:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
- jakákoli na půjčování peněz se skrytými podmínkami - reklamy na obchodní retězce
Besip, kdy malé dítě skončí na předním skle
bilboardy proti potratum a na banku pro bohaté
co takhle reklamy na dámské hygienické potřeby
Dobra voda
Docela mě pohoršila kampaň BESIP, hlavně ta s malým miminkem byla dost drsná a dle mého ne úplně vhodná
jakákoliv reklama na dámské vložky, půjčky peněz (Provident)
jakákoliv reklama na půjčky od nebankovních subjektů atd
Kanalizační služby
konkrétně si nevzpomínám
na masti a tablety proti plesnivy vagine, na vlozky proti smradu z vaginy, kde si ocuchavaj genitalie
na ŠKODOVKU - výměna staré za novou
nahotiny na billboardech
napriklad reklama na provident
např.různé prací prostředky ve skutečnosti vůbec nefungují tak, jak je uváděno v reklamě...
Obecně asi reklamy, kde figurují politické osobnosti (prezident)
Obecně všechny reklamy, ve kterých se využívá ženské nahoty k propagaci zcela nesouvisejících produktů.
papež Jan Pavel II. a sexuální téma
Paradontax
paradontax zubní pasta
Penzijní fond České pojišťovny
politické reklamy, reklamy na tabákové výrobky
Provident
Provident
Př. : sportka-naklonte si štěstí/ frajer tam je v bouráku a vedle sebe más upe rmodelku- to je štěstí? pokud si tohle lidé myslí, tak je to spíš smutné. Až moc se propaguje pomocí sexuality atd. dokonce jsem i viděla reklamy, kde se naráží na něveru
Reklam na alkohol Fernet
REKLAMA BESIP - bezpečnost při jízdě s miminkem
Reklama na AXE sprej, kdy plavčík zachrání topící se ženu z moře, ale ona ucítí AXE, plavčíka bez poděkování odhodí a běží za kosmonautem.
Reklama na barvy laky - Naše štetky vás uspokojí... firmu si už nepamatuji.
Reklama na cokoliv, kde se říká cena již od
reklama na el.cigaretu se Zemanem
Reklama na Fidorku - kdy si malá holčička jako andílek ukradla sušenku
Reklama na Marlboro, KFC, McDonald...
reklama na oreo + reklamy na viagru přes den, kdy to sledují děti
Reklama na penzijní připojištění s partičkou (+ zahraniční reklamy - na kondomy (dítě řvoucí v obchodě) a na skittles - ejakulace ženicha po sexu s nevěstou)
Reklama na Provident
reklama na ŠKODA auto, kdy manžel lehce vymění "starou" za "novou", reklama na Kofolu kdy žák líbá svou učitelku
reklamo od always
reklamy na automobily nebo takzvané banky bez poplatků
Reklamy na automobily, kdy je uváděna cena, za kterou si nikdy auto nekoupíte
Reklamy na půjčky
reklamy na vlozky,na pripravky proti mykoze pro zeny,
Sexuální billboardy, Fidorka s holčičkou
Sproste billboardy
tampax
TV reklama na Old Spice - parafrázováno "Každá žena chce za muže mě, ale když už nemůže žít se mnou, ať je mi ten její aspoň co nejpodobnější".
17. Uveďte z jakého důvodu, byla pro Vás daná reklama neetická:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
-půjčování peněz, nabádá na lehké nabytí bez přemýšlení, jak to splatit, - na obchodní retězce- např. Lidl, stále si pamatuju, jak před pár lety pokáceli chráněné stromy i přes zákaz v 16 městech....náhoda. jak mám věřit takové společnosti, že se bude chovat férově k zákazníkům s produktama?
. : sportka-naklonte si štěstí/ frajer tam je v bouráku a vedle sebe más upe rmodelku- to je štěstí? pokud si tohle lidé myslí, tak je to spíš smutné. Až moc se propaguje pomocí sexuality atd. dokonce jsem i viděla reklamy, kde se naráží na něveru
Byla hodně drastická, vím, že tím měla zaujmout a v tom byla její síla ale přeci jen tohle na mne bylo jako na matku moc
dělá si srandu ze stáří a zesměšňuje staré lidi
dívka ani nepoděkuje
Greenwashing- ekologicka, balena voda ekologicka neni
Hrali tam moc mlade holky, jako ze alkohol je auper
je to nechutné
je z toho cloveku na blití
Když musíš tak musíš - jako že si dítě má ukrást něco, když to opravdu chce?! To snad ne
Když někdo o sobě tvrdí, že je důvěryhodný, zcela jistě není
klamání spotřebitele
Klamavá, propagující jedy a jiné nezdravé látky, podbízivá, cílená na slabší cíle - děti, apod.
Lživé informace
nabádá k půjčkách, aby se lidi zadlužili a označuje to za etické
nabádá lidi aby se zadlužovali a ještě to podávají tak, že je to naprosto v pořádku a lidi díky tomu budou šťastní
nabádá lidi k půjčování peněz, které je výhodné...dostane to lidi akorát do problému. Tyto reklamy by měly být zakázané. Finančně negramotní lidi se nechájí zlákat a dostanou se akorát do problémů
Nahe zeny
Navození strachu, nechutné, krev se zubem v umyvadlo
naznačuje, že výměna manželky je jednoduchá jako vyměnit auto, znevažuje ženy...to samé na fernet, jak ženu sroloval jako nafukovací pannu
nechutná a byla v ní krev
nechutné, reklama na Provident mi přijde vrchol
neustale zduraznovan intimni zapach
neuvádí pravdivé informace, láká ke koupi za nereálnou cenu
podporování obmedzencov a urážení lidí s nižším příjmem
politika
Prezentuje hodnotu muže (hodnotu člověka) jako čistě fyzickou záležitost - uspět může jen nejkrásnější, nejsvalnatější, nejvoňavější alfa samec. Ostatní, pokud nesplňují ani první dvě kritéria, by měli co nejrychleji usilovat alespoň o třetí, jinak nebudou žádoucí pro ženu (tedy reklama stanovuje i vztah žen k mužům, opět na čistě fyzickém základě).
Reklama na elektrické cigarety se Zemanem, reklama na Kamikatze se spícím Schwrzenbergem...i když to může být vtipné nebo pravdivé, přijde mi to nevhodné zobrazovat v takovýchto situacích pol.osobnosti. Reklamy v rámci politické kampaně - Kdo nevolí Zemana, není Čech
Sexismus
Sexistické prvky na veřejných místech, které můžou vidět i děti Fidorka - nabádá děti, že si mohou vzít co chtějí, kdy chtějí
sexistický obsah
sexuální prvky, sprosté
Surová, drsná, bez servítek, na druhou stranu si člověk uvědomí, že je třeba se v autě poutat
To co je nabízeno v reklamě člověk nikdy nedostane za uvedenou cenu.
u ŠKODY jasná evokace, že manžel vymění manželku za jinou - přijde mi vulgární a vůbec ne vtipné. U kofoly zobrazuje vztah žák-učitelka a že je to naprosto v pořádku?
uboha a trapna. Dela z zen blbky co resi jen menzes.
ukazuje rodinu s detmi a nabada si brat pujcku na zbytecnosti, s tim ze budi dojem, ze se pote zbavi vsech problemu
urazliva
urážka seniorů; sexuální podtexty
Uvádí jak je to etická firma, která myslí na dobro ostatních, jak má strašně dlouhou praxi a uvádí, že si půjčit peníze za mega úroky je vlastně strašně fajn
V9m že to bylo vysíláno až v určitou hodinu, ale bylo to dost drsné, co kdyby to viděli děti. Asi na to byly stížnosti, protože pak jestli se nepletu nebyl poslední záběr vidět ale byl přes něj nápis
Vulgarita
zesměšňovala
Zneuctění prezidenta republiky...i když ho nemám ráda, tohle by se v reklamách objevovat nemělo
znevažování náboženských hodnot
18. Sdílíte názor, že neetická reklama svou kontroverzností může více zaujmout spotřebitele.
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Určitě ano | 42 | 38,89 % | 38,89 % |
Spíše ano | 39 | 36,11 % | 36,11 % |
Spíše ne | 11 | 10,19 % | 10,19 % |
Určitě ne | 5 | 4,63 % | 4,63 % |
záleží na konkrétním případě | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
reklama ktera pohorsuje muze zaujmout a vice utkvi v hlavach spotrebitelu,protoze se o ni mluvi i kdyz treba v negat.smyslu | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
člověk si ji asi více zapamatuje | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Nevím | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
každá reklama je reklama, za čas každý zapomene, zda to byla špatná či dobrá reklama | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
neetická reklama spíše ovlivní, ale myslím tím v negativním smyslu. Hodně lidí může na danou značku/firmu/produkt zanevřít a firma nebude mít odbyt-prodeje-tržby-zisk. Opak tohoto je "fakt blbá" reklama, která v hlavě zůstane, ale neprodej to neovlivni | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
ano, ale ne v vzdy v tom pozitivnim smyslu | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
je otázka, jestli víc lidí zaujme než znechutí | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Určitě ano, viz ten BESIP, všude se o tom mluvilo jak je to drsný a to byl účel celé kampaně | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
více se o nich mluví, takže mají lepší účinnost | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
asi ano, lidi si je i více pamatují | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
19. Považujete uvedenou reklamní kampaň Komerční banky za neetickou?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ANO | 56 | 51,85 % | 51,85 % |
NE | 52 | 48,15 % | 48,15 % |
20. Jak byste tuto reklamu Komerční banky ohodnotili z hlediska uvedených charakteristik: 1- spíše ano, 2- určitě ano, 3- spíše ne, 4- určitě ne
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3” a „4”.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
Originální | 1.972 | 1.194 |
Vkusná | 3.361 | 0.749 |
Pohoršující | 2.204 | 1.088 |
Vzhledem k cílové skupině (studenti SŠ a VŠ) vhodná | 2.315 | 1.253 |
Nevhodné využití sexuálních prvků | 2.167 | 0.806 |
21. Jak hodnotíte z hlediska etiky reklamy tohoto typu? Porušují podle Vás hranice slušnosti a etiky?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ANO → otázka č. 22, NE → otázka č. 23].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ANO | 80 | 74,07 % | 74,07 % |
NE | 28 | 25,93 % | 25,93 % |
22. V čem je podle Vás u zobrazených reklam problém?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
-
.
až moc sexistické a tudíž už nevkusné
balamuti kozama a nic z toho
Celá reklama působí velmi nevkusně. Snaží se vnutit erotiku tam, kde je její použití zbytečné.
Cpou polonahe ci uplne nahe zeny tam, kde by byt vubec nemusely
Člověk přehlédne skutečný význam
Diskriminace žen
dvojsmysly
dvojsmysly,
Erotika,je jí všude moc
Hraničí s vulgaritou, nahota nesouvisí s produktem či službou
Jak už jsem psala nahotiny na billboardech, sprosté, znevažuje ženské tělo
Je to sprosté zobrazení nahých žen
je to totálně mimo produkty na které je reklama, kdyby to byla reklama na bordel nebo šlapky při cestě, ci sexshop by to bylo vystihující, ale takto je to nechutné. Oslovit to může jen úchylných starých dědečkův a mentálně zaostalých mužů.
je to vulgární a sprostě použít takto ženské tělo. NAvíc to mohou vidět i děti
Jedná se hlavně o poslední reklamu. Proč zmiňovat "píchání" u půjček? Jak to souvisí? Přijde mi to již zbytečně přehnané a nahota je zde využita i za cenu, že to již vtipné a vkusné není.
Jsou dvojsmyslné. V případě, že by pracovník firmy pronesl některou z těchto vět při nabízení produktu/služby, mohl by být obviněn ze sexuálního obtěžování. Mě osobně přijdou tyto reklamy trapné a slizské.
Jsou trapné a vulgární
Když nevíš jak prodat produkt, nalep na reklamu ženskou ... Nápad není originální, je nudný a vůbec nesouvisí s prodávaným zboží.
laciný stereotyp - ženské tělo prostě funguje a prodává, ale pokud není jasná nadsázka je to laciné a sprosté
moc erotické
Mohou to vidět i děti...samé nahotiny a proč? Ještě ke všemu s dvojsmysluplnými slogany
Na jednom obrázku je už moc odhalené tělo, i když není nic vidět. U silnice by to být nemělo, některé lidi to rozptyluje.
Nahe polonahe zeny a slogany
Nahe zeny,mohou videt deti, zeny jen jako maso nedohvisi s produktem. Sproste
Nahé ženy, které nesouvisí s propagovaným produktem...pouze se využívá jejich nahé tělo, aby zaujalo. Hnusné, vulgární, mohou vidět děti a ty vůbec nepochopí o co jde
Nahé ženy, nevkusné, zneužití ženských těl
Nahé ženy, vulgární, využití ženského těla k propagaci
nahota
nahota
nahota - vidí to i malé děti
Nahota vulgarita
Narozdíl od KB je přímo erotická stránka vidět, je zjevná, jasná, tudíž ovlivňuje i děti.. U reklamy na KB nemusí děti pochopit sexuální narážku, proto není tak nevhodná jako tyto..
nehodí se k danému produktu.
nejsou vtipné, např. reklamy na AXE jsou vtipné, na kondomy.... vtipné a originální nahota v reklamě, ano, ale musí to být vtipné, tvůrčí, originální a smysluplné
není třeba tolik nahoty a zdůrazňování ženských partií
Nepřijde mi vhodné ukazovat ženy, když s propagovanými produkty vůbec nesouvisí
nevkusné, laciné, využití ženského těla
Nezakrytý sexuální podtext, chybí nápaditost.
Nikdy jsem to nevnímal a neřešil, ale v souvisloti s tímto dotazníkem a se zamyšlením nad etikou je zobrazování nahých žen na billboardech nevkusné, hlavně v souvislosti s produkty, které se ženami nemají co společného, naopak jde o produkty většinou pro muže, tak chtějí nahotinami upoutat jejich pozornost
obrázky absolutně nesouvisejí s nabízeným zbožím/službou
polonahe a nahe zenske... ne kazdemu je to prijemhy pohled
Polonahé/nahé slečny nemají v produktem nic společného. Reklama je zavádějící a ponižující.
Proč tam musí být nahé ženy? Sexistické, nevhodné
příliš důraz na dvojsmyslnost, tam kde se to nehodí
příliš erotické
příliš erotiky
Přílišná sexualita, zesměšnění ženy, nevhodnost, nevkus, pohoršující veřejnost, negativní vliv na děti a mládež, nesouvisí s produktem/službou
Působí lacině a sexisticky
samé ženské jsou už dnes všude žena má mít hrdost
sexisticke
sexistické
Sexuální narážky využívají momentu zaujetí, aby propagovaly produkt, který se sexem nijak nesouvisí. Štve mě to, nelíbí se mi to, ale vyloženě "neetické" to asi nebude. Slušné to nicméně není.
sexuální podtext
sexuální podtext
Stupidní. Nápad roven inteligenci houpacího koně.
To je sprosté
Trapné použité dvojsmislů společně s obrázkem. S firmou to nemá nic společného.
ty fotky žen...a k tomu orpavdu nevhodná slova.."zasunout, píchnout, nepostavíte" až moc okatě se to dá brát jako sexuální narážku...
v dvojsmyslnosti užitých výrazů
v sexuálním podtextu, který se k daným službám nehodí
vidí ji děti
vizuál nesouvisí s propagovaným předmětem / službou
vulgarita, nevhodné sexuální prvky
vulgarni az trapne narazky, silne pod urovni, az primitivni reklama
Vyuziti zen k propagaci, diskriminace
Využívají ženskou nahotu k propagaci zcela nesouvisejících produktů.
Využívání žen jako sexuálního objektu
zneužití žen
Znevažují ženy, diskriminují je, laciné lákání můžu
zobrazení nahých žen na billboardech, které jsou vidět všude a mohou je vidět i děti. Je to laciný tahák pro může, který nejspíš zabírá. Přijde mi to ale jako znevažování ženského těla, jsou tam jen jako "figurky"
Zobrazeni skoro nahych zen
Zobrazování nahého těla ženy pro reklamní účely.
Zobrazují nahé ženy a jednozačně erotický podtext (což by v TV smělo být po 22. hodině a na internetu by mělo být kryto prohlášením o věku uživatele). Snaží se přitáhnout ne odkazem na užitečnost nebo kvalitu služby, ale prvoplánovým útokem a pudy.
Zobrazují nahé ženy v kombinaci s produkty, které s nahým tělem nemají vůbec nic společného. Tělo zde slouží jen jako lákadlo - předmět. Znevažuje to ženy, je to trapné, sprosté, vulgární
zobrazují ženu pouze jako sexuální symbol
zobrazují ženy jako kus masa, přičemž ženské tělo vůbec nesouvisí s propagovaným produktem
Že je můžou vidět malé děti nebo školáci, kteří už umí číst, ale nechápou význam.
23. Myslíte si, že je vhodné ukazovat ženské tělo ve spojitosti s takovým druhem reklamy?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
ani ne tak vhodne, jako spise vtipne
ano
Asi to není úplně nejvhodnější, ale v reklamě ženské tělo prostě působí dobře
je to celkem trapné, ale proč ne, je to vizitka zadavatele
je zde vidět nadsázka, je to vtipné
jo je to ok a hlavně to funguje
Když je to pěkná ženská tak proč ne.
když není celá nahá tak mi to nevadí
může být
Myslím, že to není nevhodné, ty řeči jsou trapný, ale když si myslejí, že jim to pomůže, proč ne.
ne
ne
ne, protože přebije samotné reklamní sdělení
ne, přímo mě to nepohoršuje, spíš mi to přijde divné
Ne. Nicméně mi to moc nevadí.
není to problém
není to vhodné, ale děje se to
Nepohoršuje mě to ale je to trapné a laciné.
Nevadí mi to, pokud to funguje, pak je to vhodné, jen ta poslední reklama mi připadá přehnaná
nevadí mi, rád se kouknu na pěkné ženské tělo; pokud to teda není přímo ukazování pohlavních orgánů; špatné jsou takovéto reklamy u silnice, kdy to může ovlivnit soustředení na řízení
Nevidím na tom nic špatného
Pokud je to vtipné, jako výše uvedené reklamy, tak mi to nevadí. Problém je spíše v tom, že se takto ukazují mnohem více ženy než muži, což je sexistické. Víc reklam s polonahými muži by nevadilo.
Pokud se zadavateli taková reklama vyplatí, znamená to že existuje skupina obyvatel u které je úspěšná. Tudíž to vhodné rozhodně je. Pokud chcete poroučet kdo si co má myslet a cenzurovat kde co, můžete se s klidem přestěhovat do nějaké totalitní země.
prostě to funguje a tvůrci těchto reklam na to vsázejí
spise ne
Takovouto reklamu považuji za pokleslou a stal-li bych se zákazníkem společnosti s touto reklamou byl bych nucen toto chování také považovat za poklesek.
vhodné ne, pro někoho možná nevkusné, ale není to za hranicí etiky
vkusný to není, ale nezakazovala bych to
24. Měsíčník Krimi Revue při své kampani na billboardech použil titulní stránku vydání s fotografií zavražděné Aničky Janatové. co si o tom myslíte? (možno více odpovědí)
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Reklama není v rozporu s etikou. | 42 | 38,89 % | 38,89 % |
Reklama měla zaujmout právě touto smutnou kauzou, což je značně neetické! | 39 | 36,11 % | 36,11 % |
Je poněkud nešťastné, že deník vybral právě tuto kauzu, vzhledem k rodičům atd, které mohou reklamu vidět. ale poukazuje to, že se deník zaobírá závažnými problémy a jistě danou kauzu zde neprobírá tak "nelidksy" jako ji propírali v TV. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
je to neetické, ale z hlediska pozůstalých a úcty k oběti, ne proto, že tím měsíčník chtěl zaujmout, měsíčník chce zaujmout samými podobnými případy, na to je přece zaměřený | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Pokud to konzultovali s rodiči Aničky, a ti vyjádřili souhlas, potom to neetické není. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
To mi přijde nevhodné a správně, neetické, těží z tragédie, kterou znala celá republika | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Nevím, na to nevidím nic špatného, normální rekalam na časopis, to co je na titulní straně asi není podstatné? | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Přijde mi to naprosto normální. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
jde o krimi časopis,myslím ,že to v tomto případě nevadí | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
spoustu textu na letáku nepřečtu, tak nejsem schopná posoudit...ani popsat, ale trochu "neetiky" v tom cítím..nejsem schopná popsat proč:D | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
je ješťastmé, že vybrali zrovna tuto kauzu, ale za neetické bych to neoznačil | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Pokud by byl tento billboard považován za neetický jenom kvůli této kauze na titulní straně, neetické by pak byly všechny tisky a zprávy o podobných případech. Tento případ byl v médiích hodně probíraný, nevidím důvod, proč by zrovna toto mělo někoho pobu | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Bohužel, tohle se stalo a ten případ okolí zajímal, takže ano, zaujem úryvek, také se koukám na titulní stránku. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
u dětí je to vždy smutné a utočí to na city; v tomto případě se klaním k neetičnosti | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
V této době již byla tvář Aničky mediálně známá, avšak pro rodinu Aničky šlo jistě o neetickou reklamu. Tyto situace je však velmi těžké posoudit a odlišit. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Pokud šlo jen o kampň, tak mi to přijde nevhodné. Jinak jako titulní stránka mi tato propagace nevadí. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Tento případ byl silně medializován, což podle všecho etické je, tak proč by časopis zabývající se kriminalitou nemohl uvést obrázek, který souvisí s článkem. Kdyby tento případ nebyl vláčen bulvárem, nikdo by se nad tím nepozastavil. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
není to asi vhodné, ale nebyly použity žádné strašlivé fotografie ani články, takže vzhledem k žánru daného plátku asi v pořádku | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
fotky a články s malou aničkou byly na všech serverech a magazínech, proč by tento měl být vyjímkou? i ostatní spíše udávali články kvůli prodejnosti. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
je to obsah časopisu (kdyby reklamy z otázky č. 21 byly na porno atd, nebylo by to tak hrozné; proč na stavebniny sex???) | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
nevím o jakou kauzu jde, ale není morální znovu obětem připomínat smutnou událost | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Upoutávka na články v časopisu mi nepřipadá neetická | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
nevhodné | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
pro normalni verejnost budi pozornost, zajimavost, vyvolava zvedavost, ale pro cleny Anicciny rodiny muze byt velice neeticka | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
vzhledem k tématu mi to nevhodné nepřijde, jde o krimi, tj. náplň časopisu | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Vzhledem k existenci pozůstalých je toto značně neetické. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
co jinýho mají mít na titulní stránce, když se tím zabývají | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Prostě titulní strana, co je na tom? | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
záleží na postoji a souhlasu příbuzných | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
není to neetické, ale vzhledem k tragédii spíše nevhodné | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
spíše je to nevhodné, ale z hlediska etiky to je asi v pořádku | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
touto kauzou by raději neměli upotávat pozornost, jistě vyšlo mnoho jiných čísel | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
sice jsem to neviděla, ale přijde mi to sutné, že použili v reklamě zrovna tuto titulní stranu | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Reklama mě osobně nezaujala, ale využití neštěstí pro bulvární, prodejní účely (a ještě u dítěte) mi přijde neetické. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
neoznačila bych to přímo za neetické, ale rozhodně nevhodné! | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
byla to tragédie, kterou znala celá republika. Je to spíše nevhodné | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
normální reklama | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
25. V čekárnách očkovacích center Avenier probíhala následující reklamní kampaň na očkování proti rakovině děložního čípku. Považujete takovou reklamu za etickou?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
NE | 67 | 62,04 % | 62,04 % |
ANO | 41 | 37,96 % | 37,96 % |
26. Jaké charakteristiky byste této reklamě přiřadil/a (možno více odpovědí):
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Zavádějící - evokuje názor, že po očkování nemůžete onemocnět | 72 | 66,67 % | 66,67 % |
Vzbuzující strach | 66 | 61,11 % | 61,11 % |
Drsná | 55 | 50,93 % | 50,93 % |
Manipulativní | 42 | 38,89 % | 38,89 % |
Přijatelná | 22 | 20,37 % | 20,37 % |
Lživá | 18 | 16,67 % | 16,67 % |
Společensky neakceptovatelná | 12 | 11,11 % | 11,11 % |
Možná až příliš, evokuje opravdu názor, že když nebudete očkovaná umřete. Ale zase upozorní na danou problematiku | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
upozornuje na to co se může stát a že je možnost tomu v určité míře zabránit | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
nepovedená reklama, dost drsně naznačuje co by se mohlo stát, kdybychom se nedali očkovat | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
naprosto strašná!!!!!!!!!!!!!! | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Drsná, ale možná pravdivá | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
sice drsná, ale velmi trefná | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
co se týče zdraví, někteří jedinci spíše skutečnosti ignorují. pokud tato reklama donutila přemýšlet někoho o jejich zdraví a něco pro to udělat, měla by být akceptovatelná. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
potřebná | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
mírně zavádějící, ale lékař by vše měl uvést na pravou míru. Reklama se zřejmě objevila pouze na místě očkování a díky tomu to neberu jako neetické, ale jako upozorňující na možná nebezpečí rakoviny. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
vulgarni mladsi divky nemusivpochopit a muze to v nich vzvudit pocit,ze jinak zemrou | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
vtipná | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
nevkusná | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Přehnaná | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
27. Jaký je Váš názor na následující reklamu, na kterou Rada pro reklamu obdržela stížnost? Jedná se o reklamu na Penzijní fond České pojišťovny: Penzička, kde herci televizního pořadu Partička znázorňují seniory a jejich trápení se sklerózou či zuby.
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Z důvodu obsazení herců známých z televizního pořadu Partička, jde o jasnou nadsázku, kterou každý pochopí. Reklama je vtipná. | 63 | 59,43 % | 58,33 % |
Jde sice o jasnou nadsázku, ale uvedená reklama mi přijde nevhodná. Skupinu seniorů může urazit. | 34 | 32,08 % | 31,48 % |
Reklama zesměšňuje skupinu seniorů, uráží je. | 14 | 13,21 % | 12,96 % |
je to trapné | 1 | 0,94 % | 0,93 % |
Nechápu, kdo si na to může stěžovat. Podle mě měli ještě přitvrdit. | 1 | 0,94 % | 0,93 % |
pokud mají senioři smysl pro humor, tak by je to pobuřovat nemělo | 1 | 0,94 % | 0,93 % |
nadsázka, kdyby ale tahle skupina měla reklamu pro ČP krásně a úhledně, bylo by to jako lísání politiků v klipech před volbami... proti srsti | 1 | 0,94 % | 0,93 % |
Jde o jasnou nadsázku, reklama je vtipná ale rozhodně bych kvůli tomu pojištění nezekládala!!! Divím se, že se herci pro takový produkt zaprodali. Škoda. | 1 | 0,94 % | 0,93 % |
ne kazdy je fanda particky a zejmena seniori tento porad ani znat nemuseji, tudis nemusi pochopit ani nadsazku z reklamy. | 1 | 0,94 % | 0,93 % |
Je jasné, že jde o nadsázku, ale reklama je pro mě nudná a nezajímavá. Navíc je mi líto, že daní herci se tak lacino zaprodali pro pochybný produkt. | 1 | 0,94 % | 0,93 % |
Jde o jasnou nadsázku, kterou každý pochopí. Reklama není vtipná. | 1 | 0,94 % | 0,93 % |
Seniory, kteří se neumí povznést nad věc, může urazit. Takto ale může urazit každého jakákoliv reklama. Po více shlédnutí je spíše trapná. | 1 | 0,94 % | 0,93 % |
mě to uráží | 1 | 0,94 % | 0,93 % |
nevadí mi | 1 | 0,94 % | 0,93 % |
28. Přijde Vám daná reklama z hlediska etiky v pořádku?
Jedná se o reklamu na kečup OTMA GURMÁN, kdy v monologu herečka zaměňuje kečup za svého přítele.
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ANO → otázka č. 29, NE → otázka č. 29].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ANO | 66 | 61,11 % | 61,11 % |
NE | 42 | 38,89 % | 38,89 % |
29. Jak byste danou reklamu ohodnotili z hlediska uvedených charakteristik. Hodnocení 1- nejméně, 5 - nejvíce
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
Vtipná | 2.352 | 1.654 |
Nevhodná | 2.917 | 1.539 |
Sexistická | 3.343 | 1.392 |
Trapná | 3.935 | 1.69 |
Pohoršující | 2.676 | 1.478 |
Je v pořádku | 2.574 | 1.893 |
Provokativní | 2.815 | 1.225 |
30. Jaký je Váš názor na reklamní kampaně pivovaru Bernard. Jsou dle Vás kontroverzní, neetické?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ANO → otázka č. 32, NE → otázka č. 31].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
NE | 69 | 63,89 % | 63,89 % |
ANO | 39 | 36,11 % | 36,11 % |
31. Uveďte, se Vám na reklamních kampaních Bernarda libí, co oceňujete:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
-
-
.
.
\viděla jsem i jiné billboardy z těchto kampaní a přijdou mi někdy vtipné, někdy drsné...ale v každém případě ukazují na to co se děje, a že to asi není úplně v pořádku. Třeba si to tak někteří lidé uvědomí
aktuální problémy
Aktuálnost
Alespoň upozorňují na některé společenské problémy
celkem nic moc, ale nepohoršuje
Hlavně reklama s naším bývalým panem prezidentem mi přišla velmi vtipná, ostatní beru neutrálně, i když nechápu, jak tyto situace souvisí zrovna s pivem, hlavně poslední reklama spíše bude spotřebitele odrazovat.
Jdou proti proudu
Jedná se o vyjádření názoru resp. občanského postoje, který reaguje na společenský problém
Jsou kontroverzní, ale nejsou neetické. Je to pravda
jsou ok a kolikrát jsou vtipné
jsou originalni,vtipne a pravdive
jsou v pořádku
jsou zajímavé, aktuální, k věci a vtipné
kreativita
líbí se mi
líbí se mi nápady, vždy použijí něco aktuálního ze světa a jakoby se tomu vymívají
líbí se mi, užívají situace z aktuálního dění
Libi se mi,ale na jednu stranu zobrazuji nasili,zbrane,dite se zbrani...to asi neni uplne ok
mají dobré nápady
Nadsázka,vtip
nápad
Napady
Ne, že by se mi kampaň přímo líbilo, ale ukazuje pravdu, čili mě nijak nepohoršuje.
Neetické podle mě nejsou, ale kolikrát zvolí ne zrovna úplně vhodné světové situace, a pak tato konkrétní reklama s etikou může hraničit
Nechápu co mají uvedené scény společného s pivem
nechápu je
Nechci říct, že se mi líbí, ale nepohoršuje mně, ani mi nepříjde nevhodná. Podobné obrázky vídávám denně na internetu.
nelíbí se mi, ale nejsou neetické
nelíbí se mi, ale nepohoršuje mě, nepřijde mi neetická, vlastně má celkem pravdu..
nelibi se mi, ale nepovazuji je za neeticke
nepamatuji si reklamu na Bernard, která by mě zaujala.
nic
nic, jsou trapné
oceňuji poukazování na společenské problémy
originalita
originalita, skvělý náhled na věc
originalitu
Originální, aktuální
originálnost
pichnuti do zhaveho
poukazování na denní události
poukazují na různé problémy se spojením sloganu "svět se zbláznil" mi to přijde naopak velmi dobré
Právě ta kontroverznost je na nich fajn....zaujmou, nikomu nic nevnucují
právě ta neotřelost a trocha kontroverze
realitu
Sice kontroverzní ale zaujme. Můj výběr produktu neovlivní. Jde spíše tak trochu o politiku.
skutečnost a pravdu která je z této reklamy zřejmá
těžko říct
Ukazují celosvětové problémy.
Ukazují drsnou realitu, nevím proč by byly neetické, toto se děje kolem nás. Případné použití v reklamě je spekulativní, nicméně mně osobně nevadí.
Ukazují pravdu, ale neoceňuji je.
ukazují skutečnost...
ukazují to co se opravdu děje! Ať to každý vidí, že se svět zbláznil
Upozorňuje na skutečné současné problémy.
upozorňuje na to, co se děje ve světě
Upozorňují na aktuální kauzy/problémy
upřímnost
v pohode
všechny tři uvedené jsou pravdivé, takže mohou člověku i připomenout realitu. První uvedená je vtipná, klidně bych u kritiky politiky přitvrdila. Ostatní dvě jsou spíše smutné, ale pravdivé.
vtip
vtip
Vtip, nadsázka
Vtipně reflektující současné společenské problémy. Tedy možná až na tu poslední variantu.
vyjadřuje jasný názor na současná politická a jiná problematická témata, se kterým souhlasím
Zdůrazňuje aktuální problémy, jejich nesmyslnost.
32. Uveďte stručně, z jakého důvodu:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
děti a zbraně
deti se zbranemi, valky a boje by se nemeli vyuzivat pro reklamu nejakeho produktu, pokud tim zaroven nechteji upozornit na dany problem
dítě se samopalem v reklamě na pivo? nebo nejaká demonstrace....nepřijde mi to vhodné:)
jak už jsem psal výše - použití politické postavy mi nepřijde vhodné, není to dokonce zakázané. Bernard sice vyjadřuje svůj názor na amnestii, ale ještě ve spojení s karikaturou V.Klause není asi etické
Je to prostě divný, nelíbí se mi to.
jedná se o vážná témata
Jsou sice pravdivé a někdy i určitým způsobem přínosné, ale spojovat zvoleným způsoben nákup piva s těmito tématy je nevhodné a řekl bych, že spíše kontraproduktivní...
Kontroverzni a tim prave zaujmou, prijdou mi osklivve
Kontroverzní jsou všechny verze, neetická mi připadá jen třetí - první dvě mají i humornou stránku, ale děti jsou skupina zasluhující větší ochranu, navíc je silně nepravděpodobné, že by si to "bláznění" chlapec vymyslel sám.
maji politicky podtext jak si preje majitel pivovaru
Moc těmto kampaním nerozumím, konkrétně na těchto je vidět násilí a děti s pistolemi v ruce? To mi nepřijde vhodné
násilí
násílí u dětí
násilí, děti se zbraněmi
násilí, děti, zbraně
Nelíbí se mi, že děti drží zbraň
nemá to nic společného s produktem, hlavně to dítě se zbraní je zcela nevhodné a ještě to neschvaluji ani proto, že je to reklama na alkohol
Nepřijde mi vhodné zobrazovat takovéto věci na billboardech
Nerozumím důvodu zobrazení piva s těmito situacemi?
Nevnímám je jako porušení etických zásad, ale jednotlivé výjevy mi připadají nevhodné ve spojení s daným produktem, ne příliš srozumitelné a vyznění pak je spíš trapné než originální
obrázky absolutně nesouvisejí s pivem
obrazky vyvolavaji silne emoce
pochopín narázku na politiku u nás, ve vládě, ale válka-to už je moc
prezident
proto
první je OK, nápaditá a vtipná, ale další dvě využívají obrazy lidského utrpení, těžkooděnci proti demonstrantům, dítě s útočnou puškou v ruce, to nemá s marketingem nic společného, a rozhodně ne s pivem, naopak potom člověka chuť na nějaké pivo přejde, je spousta mnohem vhodnějších témat
první mi tolik nevadí, reflektuje českou politickou situaci, nejhorší je třetí ukázka
Reagují na události, jejiž přijímání ve společnosti je nejednoznačné.
Témata, která zobrazují (zvláště poslední obrázek) jsou dle mého názoru vážná a není vhodné je zobrazovat v nadsázce.
trpanö
Uvedené motivy nemají čím zaujmout, respektive nemají žádný vztah k produktu. Společnost z nedostatku kreativity zneužívá pro své reklamní účely kontroverzní společenská témata a problémy, které navíc nejsou černobílé a někoho by se mohly i dotknout.
Využívá k propagaci násilí (viz 3. obrázek), připadá mi to nevkusné.
zbraně, násilí
zbraně, vojáci a zesměšňování prezidenta jako karikatury
zbytečně ukazuje násili, často lidi páchají násilí posilněni alkoholem. Spíše odrazuje.
Zobrazeni deti se zbranemi, nasili
Zobrazují násilí, děti se zbraněmi...ale zase ukazují, co se ve světě děje a že to není asi úplně ok
Zobrazují násilí, děti se zbraněmi...zesměšňuje prezidenta
zobrazují násilí, zbraně, zesměšňují hlavu státu
33. Jaký je Váš názor na reklamní kampaně společnosti Benetton, pod kterými je podepsán slavný italský fotograf Oliviero Toscani? (možno více odpovědí)
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Nápadité | 59 | 54,63 % | 54,63 % |
Provokativní | 59 | 54,63 % | 54,63 % |
Kreativní | 53 | 49,07 % | 49,07 % |
Záslužné - upozorňují na celosvětové problémy | 48 | 44,44 % | 44,44 % |
Nerozumím jaký je jejich smysl | 24 | 22,22 % | 22,22 % |
Nechutné | 23 | 21,3 % | 21,3 % |
Pohoršující | 13 | 12,04 % | 12,04 % |
Vkusné | 11 | 10,19 % | 10,19 % |
Urážlivé | 6 | 5,56 % | 5,56 % |
Měly by být zakázané | 5 | 4,63 % | 4,63 % |
Diskriminující | 3 | 2,78 % | 2,78 % |
Jsem z nich nadšená i když s oděvy od Benettonu tyto reklamy nemají nic společného | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
jsou skvělé, originální a výmluvné, hlavně kampaň UNHATE byla naprosto skvělá | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Pro mnoho lidí jistě mohou být nechutné a pohoršující, pro mě jsou však nechutní právě tito lidé. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
zase..neco nepřečtu...smysl moc nevím..ale nepřijdou mi takhle neetické | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
nejsem si jistá, zda jsou všechny vkusné, ale zaujmou, jsou kreativní a hodně nápadité, člověk se nad nimi pozastaví a popřemýšlí | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Vkusně zobrazená témata, která pálí společnost. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
první sada obrázků mi přijde ještě OK, sada obrázků s líbáním hrůza | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
neprijdou mi urazlive, protoze ukazuji, ze kazdy jsme jiny a tudiz firma v reklame ukazuje, ze je tu pro kazdeho | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Pokud Beneton též něco proti též zobrazené chudobě a rasovým předsudkům dělá u na jiných polích potom jsou absolutně v pořádku. | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
K zamyšlení, založené na základě odlišností | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
dvě z nich nechápu :( | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
každá si zaslouží svoji odpověď | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
jsou báječné, miluji tyhle reklamy, chtějí svět změnit | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
co mají společného s oblečením beneton? | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
Víc takových! | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
ty mám ráda | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
unhate je super | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
unhate je nechutne | 1 | 0,93 % | 0,93 % |
34. Jaké je Vaše pohlaví:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Žena | 73 | 67,59 % | 67,59 % |
Muž | 35 | 32,41 % | 32,41 % |
35. Váš věk:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
15-25 | 47 | 43,52 % | 43,52 % |
26-35 | 34 | 31,48 % | 31,48 % |
36-50 | 14 | 12,96 % | 12,96 % |
nad 50 let | 13 | 12,04 % | 12,04 % |
36. Jaké je nejvyšší Vaše dosažené vzdělání:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Vysokoškolské | 46 | 42,59 % | 42,59 % |
Středoškolské s maturitou | 38 | 35,19 % | 35,19 % |
Vyšší odborné | 11 | 10,19 % | 10,19 % |
Středoškolské bez maturity | 7 | 6,48 % | 6,48 % |
Základní | 6 | 5,56 % | 5,56 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.