Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Syndrom vyhoření u učitelů
Syndrom vyhoření u učitelů
→ Hrajete nebo byste rádi hráli nějakou kolektivní hru? ←
(veřejné výsledky, cca 1 minuta)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Monika Málková |
---|---|
Šetření: | 27. 01. 2014 - 15. 02. 2014 |
Počet respondentů: | 51 |
Počet otázek (max/průměr): | 29 / 27.14 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 51,5 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.10:06 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Vážení učitelé,
tímto se na Vás obracím s prosbou o vyplnění dotazníku, který poslouží jako materiál pro zpracování mé diplomové práce. Dotazník je určen pouze pedagogům. Děkuji za Vaši pomoc a spolupráci.
Odpovědi respondentů
1. Uveďte své pohlaví:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ženské | 45 | 88,24 % | 88,24 % |
mužské | 6 | 11,76 % | 11,76 % |
2. Zvolte Vaši věkovou kategorii:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
30-50 let | 28 | 54,9 % | 54,9 % |
do 30 let | 20 | 39,22 % | 39,22 % |
nad 50 let | 3 | 5,88 % | 5,88 % |
3. Z uvedených možností vyberte typ školy, na které působíte:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
střední škola | 28 | 54,9 % | 54,9 % |
základní škola | 16 | 31,37 % | 31,37 % |
mateřská škola | 5 | 9,8 % | 9,8 % |
vysoká/vyšší odborná škola | 2 | 3,92 % | 3,92 % |
4. Číslicí uveďte délku Vašeho působení v učitelské profesi:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
3 | 5 | 9,8 % | 9,8 % |
1 | 5 | 9,8 % | 9,8 % |
2 | 4 | 7,84 % | 7,84 % |
10 | 4 | 7,84 % | 7,84 % |
12 | 4 | 7,84 % | 7,84 % |
15 | 3 | 5,88 % | 5,88 % |
23 | 2 | 3,92 % | 3,92 % |
dva | 2 | 3,92 % | 3,92 % |
6 | 2 | 3,92 % | 3,92 % |
25 | 2 | 3,92 % | 3,92 % |
ostatní odpovědi | 18 | 35,29 % | 35,29 % |
5. Jste zapojeni i do dalších aktivit a funkcí mimo vlastní vyučování?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 34 | 66,67 % | 66,67 % |
ne | 17 | 33,33 % | 33,33 % |
6. Pokud jste zvolili možnost ANO, uveďte, do jakých aktivit jste zapojeni:
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
čtenářská gramotnost, soutěže, koordinátor švp, oborový tým
Koordinátor ŠVP, rozvrhy
koordinátor ŠVP, správce systému Bakaláři, kroužek doučování Čj, koordinátor testování Scio
kroužek, olympiády a soutěže, přípravné kurzy
Kroužky - aj, VV
kroužky, konference, projekty, akce pro veřejnost a jiné školy, vzdělávání jiných institucí....
měření FF veřejnosti, celostátní konference vzdělávání odborných učitelů, vzdělávání učitelů SZŠ na Moravě, kraj Vysočina, evalvace
metodik prevence
mimoškolní činnost, dučování, kroužky
plavání, soutěže...
podnikání v oblasti vzdělávání
poradenství, účast na turistických kurzech, charitativní aktivity se studenty pro dětský domov, postižené děti
pořádání jednorázových akcí
pořádání školního plesu, kroužky, dny otevřených dveří
projekty EU
projekty EU
projekty vzdělávání dospělých v rámci rekvalifikace odborná konference nejen pro zdravotníky
první pomoc pro veřejnost, tvorba elearningu
První pomoc, kulturní akce.
ředitelka školy, výchovný poradce
soutěže, DOD, přípravné kurzy k příjimacím zkouškám
soutěže, projekty, dětské dny, cvičení IZS
sportovní klub
studium na VŠ
školní metodik prevence volnočasové aktivity pro žáky
třídnictví
úklid učeben, projekty, správa skladu prádla,
úprava učeben, nástěnky, mimoškolní akce, projekty, plakáty....projekty ESF....
Vedu volnočasový kroužek
výuka v rekvalifikačních časech volnočasové aktivity pro seniory koordinace činnosti centra zdraví při škole spolupráce s organizací sluchově postižených poloviční úvazek v jiné organizaci spolupráce s oblastním spolkem ČČK zapojení do projektu ESF (lektor, manažer jedné z projektových aktivit, tvůrce e-learaningu...)
vzdělávání dospělých - kvalifikační kurzy, projekt Zdravý úsměv, předseda odborové organizace, hlavní organizátor školního plesu, pomoc při dalších mimovyučovacích akcích školy pro veřejnost...
7. Vyučujete i jiné předměty nevztahující se k Vaší aprobaci?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 37 | 72,55 % | 72,55 % |
ano | 14 | 27,45 % | 27,45 % |
8. Pokud ANO, uveďte kolik:
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
1 | 7 | 53,85 % | 13,73 % |
2 | 4 | 30,77 % | 7,84 % |
3 | 1 | 7,69 % | 1,96 % |
jeden | 1 | 7,69 % | 1,96 % |
9. Máte pocit, že jsou na Vás kladeny příliš vysoké požadavky v rámci Vaší práce? (např. příprava, administrativní záležitosti, další vzdělávání, úkoly nevztahující se k samotnému vyučování apod.)
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 29 | 56,86 % | 56,86 % |
ne | 22 | 43,14 % | 43,14 % |
10. Domníváte se, že na Vás škola/vedení/žáci/profese vyvíjí takové nároky, kvůli kterým jste ve stresu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano, občas - podle situace | 39 | 76,47 % | 76,47 % |
ne | 8 | 15,69 % | 15,69 % |
ano, neustále a ve velké míře | 4 | 7,84 % | 7,84 % |
11. Setkáváte se často s konflikty v rámci pracovního kolektivu na Vašem pracovišti?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
pouze ojediněle | 38 | 74,51 % | 74,51 % |
ano, velmi často | 7 | 13,73 % | 13,73 % |
ne, nikdy | 6 | 11,76 % | 11,76 % |
12. Považujete výskyt a závažnost výchovných problémů žáků v průběhu posledních let za narůstající?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano, výchovné problémy žáků se objevují čím dál častěji, jejich závažnost se zvyšuje | 39 | 76,47 % | 76,47 % |
ne, výchovné problémy žáků se nijak zásadně nezměnily | 12 | 23,53 % | 23,53 % |
13. Vystačí Vám čas Vašeho pracovního úvazku (40 hodin týdně) k přípravě na vyučování, opravování písemných prací apod.?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne - práci vykonávám i přesčas, ve volném čase, doma apod. | 39 | 76,47 % | 76,47 % |
ano | 12 | 23,53 % | 23,53 % |
14. Jste nuceni vykonávat přípravné práce i o víkendech z důvodu nedostatku času?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano - pouze občas | 27 | 52,94 % | 52,94 % |
ano - téměř vždy | 16 | 31,37 % | 31,37 % |
ne | 8 | 15,69 % | 15,69 % |
15. Uveďte, jaký je Váš vztah k učitelské profesi – Své povolání:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
vykonávám rád/ráda | 40 | 78,43 % | 78,43 % |
chápu jednoduše jako zaměstnání | 9 | 17,65 % | 17,65 % |
vykonávám nerad/nerada | 2 | 3,92 % | 3,92 % |
16. Považujete učitelství za psychicky náročné povolání?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 48 | 94,12 % | 94,12 % |
ne | 3 | 5,88 % | 5,88 % |
17. Jak byste celkově charakterizoval/a Vaše žáky? Vyberte jednu z následujících možností:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spolupracují, jsou relativně připraveni do hodin, občas vyrušují | 25 | 49,02 % | 49,02 % |
spíše spolupracují, vyrušují | 16 | 31,37 % | 31,37 % |
spolupracují, jsou poslušní, připraveni do hodin, bezproblémoví | 7 | 13,73 % | 13,73 % |
nespolupracují, dávají silně najevo svůj nezájem, vyrušují a útočí slovně na Vaši osobu | 3 | 5,88 % | 5,88 % |
18. Mění se s přibývajícími roky praxe Vaše postoje, reagování na dané situace ve třídě, Váš přístup k žákům směrem k negativním? Vyberte jednu z následujících možností:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano, do jisté míry | 29 | 56,86 % | 56,86 % |
ne, můj přístup se nezměnil | 20 | 39,22 % | 39,22 % |
ano, značně - registruji na sobě změny v chování, občas i přehnané a ukvapené reakce | 2 | 3,92 % | 3,92 % |
19. Když vyučuji, jsem:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
někdy klidný, spokojený, jindy ve stresu, napjatý | 29 | 56,86 % | 56,86 % |
většinou klidný/á, šťastný/á, spokojený/á | 21 | 41,18 % | 41,18 % |
většinou napjatý/á, ve stresu, výbušný | 1 | 1,96 % | 1,96 % |
20. Jak snášíte každodenní pracovní zátěž?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
bez potíží | 37 | 72,55 % | 72,55 % |
s potížemi (např. stres, nervozita, bolest hlavy apod.) | 14 | 27,45 % | 27,45 % |
21. Trpíte bolestmi hlavy v důsledku Vaší profese, vyčerpanosti?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
občas | 27 | 52,94 % | 52,94 % |
ne | 21 | 41,18 % | 41,18 % |
ano, pravidelně | 3 | 5,88 % | 5,88 % |
22. Užíváte denně podpůrné nápoje k udržení Vaší pozornosti a znovunabytí energie? (př. káva, energetické nápoje apod.)
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 36 | 70,59 % | 70,59 % |
ano | 15 | 29,41 % | 29,41 % |
23. Pokud ANO, uveďte jaké:
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
čaje, caro káva
káva
Káva
káva
káva
káva
káva
káva 1-2x denně
Káva, ale tu bych pila i kdybych neučila
káva, cigarety
káva, čaj
Káva4-5/den
Kávo, energetické nápoje
kávu
24. Jakou formu relaxace volíte pro znovunabytí energie a odpočinek po Vašem pracovním dnu? (možno zvolit více odpovědí):
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
fyzická aktivita (př. sport, práce na zahradě, domácí práce) | 33 | 64,71 % | 64,71 % |
četba | 27 | 52,94 % | 52,94 % |
pasivní relaxace (př. sledování TV) | 22 | 43,14 % | 43,14 % |
jiné | 14 | 27,45 % | 27,45 % |
relaxaci nepotřebuji | 2 | 3,92 % | 3,92 % |
25. Jste spokojen/spokojena s Vaším finančním ohodnocením?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 36 | 70,59 % | 70,59 % |
ano | 15 | 29,41 % | 29,41 % |
26. Naplňuje Vás Vaše zaměstnání?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 44 | 86,27 % | 86,27 % |
ne | 7 | 13,73 % | 13,73 % |
27. Považujete svou práci za monotónní a nezajímavou?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 48 | 94,12 % | 94,12 % |
ano | 3 | 5,88 % | 5,88 % |
28. Označili byste někoho ze svých kolegů za „vyhořelého“?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 35 | 68,63 % | 68,63 % |
ne | 16 | 31,37 % | 31,37 % |
29. S čím ve škole, kde působíte/profesi nejste spokojeni a co byste chtěli změnit? Uveďte:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
"kvalita vstupního materiálu"- jsou přijímání i podprůměrní žáci, bez vztahu k oboru zdravotnictví. Je velmi obtížné takové žáky namotivovat a zaujmout.
až přílišná volnost ve všem, chybí povinná maturita z matematiky
bez komentáře, nic se nezmění a já to akceptuji - snažím se změnit svůj vlastní postoj k této stále se zhoršující realitě (zatím bez velkého úspěchu :)))
direktivní přístup z vedení školy
Finanční hodnocení
finanční ohodnocení
chtěla bych víc studentů, po kterých bych se mohla vozit...mám neskutečnou potřebu si na nich léčit své mindráky
chtěla bych, aby všichni cítili, že škola je naše společná záležitost a jednali podle toho (to víte, jsem ředitelka, tak co bych mohla chtít jiného:-))
klientelismus, zaměstnávání přátel nebo rodinných příslušníků
komunikace
komunikace, žádné nebo pozdní předávání informací od vedení školy k učitelům
kvalita žáků, méně administrativy, větší pravomoci učitele
lepší platové podmínky, méně práce, aby se vše dalo stíhat
Méně byrokracie
Méně byrokracie.
menší počet žáků ve třídách(25 stačí), nemám pak individuální přístup, a možnost dovolené i mimo prázdniny
Nejsem si úplně jistá, spíše bych byla ráda za změnu financování školství a změnu ve spolupráci s některými rodiči.
některé žáky
nemám potřebu nic měnit
nevím
nevím, jsem spokojena
nic
nic
ohodnocení dostatečné i nad rámec pouhé výuky, protože ostatní aktivity pro školu naprosto přesahují zaplacené a odučené hodiny, lepší finanční ohodnocení, zvláště na odborných středních školách- problém školství jako celek
penize a zajem zaku
PERSONÁLNÍ OBSAZENÍ VEDENÍ
plat
platové ohodnocení
přehnaná administrativa
příliš funkcí mimo vlastní vyučování
příliš mnoho aktivit,administrativní práce
přístup nadřízených
přístup nadřízených
Rozhodně bych změnila přehnaná páva studentů hrající do kapsy pouze jim. Učitel v dnešní době téměř nemá šanci se bránit šikaně ze strany studenta. Pokud se brání, student to vnímá jako útok a učitel pak zažívá nepříjemné rozhovory také s rodiči studentů - ti jsou snad ještě horší, než samotní studenti - arogantní, nepřístupní, své potomky vidí jako střed vesmíru a ty nejhodnější. Byla bych pro zavést kamerový systém do školy - třídy.
s prostředím a přístupem vedení
s vedením, větší motivace, organizace a vybavení školy, zviditelnit "školu", zlepšit pověst a image školy
se vším. vše
Snížení administrativy, více orientace na samotnou výuku, více orientace na studenty
snížit administrativu
stravování a zázemí pro učitele
Vadí mi nějaké názory vedení.
Vedení školy, komunikace a informovanost na pracovišti
Větší podpora mimoškolních aktivit nebo nových metod ve výuce ze strany vedení školy.
Větší respekt a spolupráci ze strany rodičů.
více se zaměřit na rozvoj výuky a snížit počet mimovyučovacích aktivit
Výzdobu tříd
vztahy mezi učiteli
Zápisy žáků
zlepšit zastaralé materiální a technické vybavení školy atd.
Zpusob komunikace
zvýšit plat, větší pravomoce učitelů vůči neposlušným dětem
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.