Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Cyklistická doprava v Praze
Cyklistická doprava v Praze
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Štěpán Jordánek |
---|---|
Šetření: | 31. 05. 2014 - 06. 06. 2014 |
Počet respondentů: | 71 |
Počet otázek (max/průměr): | 9 / 8.76 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 64,2 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.04:49 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Tento dotazník slouží pro mou seminární práci "Sociokulturní a ekonomické aspekty rozšiřování cyklistické infrastruktury v České republice" se zaměřením na cyklistickou dopravu v Praze.
Dotazník je určen pro osoby, které (byť jen zřídka) využívají kolo na území Prahy.
Odpovědi respondentů
1. Pohlaví
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
muž | 36 | 50,7 % | 50,7 % |
žena | 35 | 49,3 % | 49,3 % |
2. Věková kategorie
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
21 - 30 | 44 | 61,97 % | 61,97 % |
15 - 20 | 10 | 14,08 % | 14,08 % |
31 - 40 | 10 | 14,08 % | 14,08 % |
jiná | 5 | 7,04 % | 7,04 % |
41 - 50 | 2 | 2,82 % | 2,82 % |
3. Jak často využíváte kolo jako dopravní prostředek (např. na cestu do práce, školy apod.) s ohledem na roční doby?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
pouze několikrát ročně | 39 | 54,93 % | 54,93 % |
několikrát měsíčně, ovšem pouze v některá roční období | 15 | 21,13 % | 21,13 % |
několikrát týdně, ovšem pouze v některá roční období | 10 | 14,08 % | 14,08 % |
několikrát měsíčně bez ohledu na roční období | 6 | 8,45 % | 8,45 % |
několikrát týdně bez ohledu na roční období | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
4. Z jakých důvodů využíváte kolo jako dopravní prostředek?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
aktivní životní styl | 43 | 60,56 % | 60,56 % |
zlepšení zdraví | 30 | 42,25 % | 42,25 % |
nedostačující frekvence hromadné dopravy (např. v okrajových částech města) | 10 | 14,08 % | 14,08 % |
snaha o zlepšení dopravní situace | 6 | 8,45 % | 8,45 % |
nedostačující kapacita hromadné dopravy (přeplněné vozy) | 2 | 2,82 % | 2,82 % |
Nuda a stres v autě. Je mi líto krásného počasí stráveného v autě. | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
na krátké vzdálenosti | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
radost z jízdy | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
mám rád kolo a nemám rád auta ve městě | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
Kdyz je venku moc pekne, nebavi me byt ucasten kongesce (autem) a nebo cuchat lidsky smrady v MHD (tramvaj, autobus a metro) | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
být chvíli na vzduchu | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
hobby, čas úspora | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
cesta z domova k autu | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
bavý mně to | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
Baví mě to | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
vhodná souhra okolností a chuť jet na kole | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
Protože mě to baví | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
pro radost za dobrého počasí | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
koníček | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
není po ruce auto | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
Jen pokud musím | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
nemám v Praze kolo, ale kdybych měla, tak na něm asi jezdit budu | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
příležitostně, když je na cestu dost času + pro radost | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
rekreace | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
relax | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
Nepoužívám | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
5. Z jakých důvodů byste kolo občas nevyužili?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
počasí | 57 | 80,28 % | 80,28 % |
výrazně rychlejší přesun jinými formami dopravy | 36 | 50,7 % | 50,7 % |
smogová situace | 23 | 32,39 % | 32,39 % |
dopravní špička | 14 | 19,72 % | 19,72 % |
Pracovní povinosti. | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
potřeba přepravy věcí | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
nemá být v otázce spíše "využil?" | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
únava, popř. již ten den několikátá cesta na vzdálené místo | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
protoze mam kolobezku a ta je na mesto daleko lepsi!! | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
Nebezpečí na silnici | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
dalsim limitnim faktorem je vzdalenost a moznost uschovy kola | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
když se to nehodí, třeba na koncert | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
Praha má kopce voe | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
pokud je nevhodné být zpocený, nemožnost bezpečného uložení kola | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
dle nálady, lenosti ... | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
kdyby kolo nešlo bezpečně zamknout - buď o stojan, nebo v centru uzamknout do nějaké budovy, kvůli možné krádeži | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
když už se rozhodnu, nic mě nezastaví | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
Pot a oblečení nevhodné mezi civilisované lidi | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
lenost | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
Než se dostanu na cyklotrasu, musím překonat obtížné úseky, provoz, tramvajové koleje tad. | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
Nebaví mně to | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
6. Jaká jsou podle Vás největší pozitiva cyklistické dopravy?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
aktivní životní styl
Aktivní životní styl, ekologičnost, cenová dostupnost, zdravotní přínos, živější a přátelštější město
Být v pohybu, ne sedět za volantem, samožřejmě když to jde... Múže se jezdit skoro všude. Nejlevnější cestování bez exhalací a často i rychlejší - na kratší vzdálenosti.
Člověk si může jet kam chce, zabočit kde chce, má nějakou volnost ...
Denní dávka sportu, dost často i rychlejší přesun, nízké finanční náklady, vyhnutí se narvaným dopravním prostředkům.
Dostanu se i tam, kam MHD nejezdí
Dostatek pohybu, doprava bez zápachu, hluku a prachu.
efektivní využití času k dopravě a sportu zároveň při nízké finanční zátěži
ekonomičtější, ekologičtější, rychlejší a ještě pro svoje zdraví něco udělám
flexibilita zdraví sám se sebou nemuset se mačkat v mhd
flexibilita
flexibilita
flexibilita, aktivní pohyb, společenská zodpovědnost
Chlapi se mají na co dívat.
Je to čistá doprava. Jen je v Praze celkem nebezpečná a není v Praze vidět moc kvalitně promyšlených cyklopruhů. Pruhy jsou vytvořeny a pak jsou svedeny do autoprovozu v nejhorší možné chvili, viz křižovatka na Letné - cesta z Hradčanské mimo provoz a u Min. vnitra jsou cyklisté svedeni do křižovatky - absurdní.
Je to sranda
Je to zdravý způsob pohybu, kterého mají lidé v dnešní době nedostatek, nezatěžuje to životní prostředí, přináší to požitek z jízdy a člověk se dostane na místa, kam by se jinak nedostal. Zlepšuje to kondici a posiluje nohy. Já osobně jezdím na lehokole, což je i velice bezpečné a nezatěžuje to páteř a ruce. Navíc ležím, když jedu, takže paráda :-).
jedu kdy chci a kudy chci
kolo - individuální dopr. prostředek dá se jet "přímo" do místa určení - neobjíždět
Komunita, setreni zivotniho prostredi, moderni mestska doprava
Levna, rychla
levné
Malé negativní dopady na životní prostředí.
méně škodlivin, lepší kondice, pocit štěstí rodičů
míň aut, míň smogu, víc sportu, lepší životní styl
Možnost volby jakékoli trasy
na krátké vzdálenosti je rychlejší, odpadá čekání na hromadnou dopravu,
Nejrychlejsi doprava po meste.
nejsem závislá na mhd -> netýkají se mě nehody tramvají, sebevrazi v metru a pod.
není
není zdaněna-zatím
neomezenost při dopravní zácpě, ekologie, ekonomika rodiny
nestojím v zácpě
Neznecistovani prostredi, prijemny pohyb a sport, zabava.
Ohleduplnost k živ. prostř., možnost spojení s železniční dopravou.
pohotovost úřizpůsobivost
pohyb je stejně rychlá, resp. rychlejší než hromadná doprava a to i v případě, že člověk jede z jednoho konce Prahy na druhý člověk se nemusí otravovat v městské dobré poznání města kdyby byla dobrá infrastruktura a lidé si na kola jako jeden z obvyklých způsobů dopravy zvykli, mohlo by ubýt automobilové dopravy, ale to je zatím jen zbožné přání
pohyb - forma cvičení
pohyb na vzduchu, rychlejší než chůze. jiní cyklisté se na Vás usmívají (jiní v mhd ani jiní v autech ne), může se jet, kudy chce a kdy chce. Praze to sluší
pohyb, odreagování
pohyb, primerene rychla preprava
Relax, zlepšení kondice, zábava
rychlá, "levná" (záleží na kole :))
rychlost, čistota, jednoduchost
Rychlý pohyb po centru (messanger)
snížení intenzity dopravy
Snížení produkce smogu z provozu motorových vozidel. Aktivní pohyb. Uvolnění dopravní situace.
sport
šetření životního prostředí
udržitelnost k životnímu prostředí
udržování fyzické kondice nezávislost na věřejné dopravě ekologičnost
Udržování kondice, levnější dopravní prostředek, rychlejší než chůze
usetreni penez
V určitých městech převážne díky geografickým podmínkám (rovinatost terénu, šířka komunikací) se tento způsob vyplatí. Jinak např. v Praze a okolí pro to nejsou takové předpoklady jako např. na Hané, kde je rovina.
Vice cyklistu=mene aut! :-)
Vliv na zdraví i kondici
Zábava, pohyb.
Zadna! Naopak je to neprijemnost pro motoristy, nebot vetsina cyklotras vede po hlavnich ulicich (ulice vyssiho vyznamu, jako napr hlavni prutahy pres nejakou mestskou cast), kde navic zabira podstatnou cast vozovky a nekteri cykliste neumi spravne ovladat bicykl a omezuji ostatni ucastniky provozu na pozemnich komunikacich!
Záminka k eko a jiným hnutím. Aspoň se necpou do důležitých věcí.
zdraví
zdraví lidí, snížení emisí, snížení dopravní zatíženosti
Zdraví poznání města, snížení dopravní náročnosti, snížení ekologické zátěže, zlepšení psichiky
Zdraví životní styl, nezávislost na MHD a možnost pohybu
zdraví, radost
zdravý pohyb
zdravý pohyb, flexibilita na rozdíl od MHD
zlepšení dopravní situace, ekologie, zdravotní přínosy
Zlepšení dopravní situace, parkování, pohyb
zlepšování fyzické kondice
zlepšování kondice
že se člověk hejbe :-)
7. Myslíte si, že je cyklistická infrastruktura v Praze dostačující?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne, ale viditelně se rozšiřuje | 38 | 53,52 % | 53,52 % |
ne | 19 | 26,76 % | 26,76 % |
ano | 13 | 18,31 % | 18,31 % |
viz otázka č. 8 | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
8. Co podle Vás cyklistické infrastruktuře v Praze chybí?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
absence aut
Aby byla Praha placka.
Bezpecnejsi cyklostezky, velib
celková koncepce, cyklotrasy (proužek na čyřproudé silnici končící nikde se opravdu nepočítá)
Cyklistické stezky
Cyklistických tras je dostatek, ale nejsou mnohdy dobře propojené
Cyklo-policie a prislusny zakon, ktery by cyklisty dostatecne krotil
cyklopruhy - i když, lepší řešení by byla kampaň pro zvýšení povědomí řidičů, že cyklisté taky jezdí
Cyklostezky
Cyklostezky
cyklostezky
Cyklostezky po celé Praze i na spojnicích mezi různými cyklostezkami. Dále bych zavedla více pruhů jen pro cyklisty - na krajích silnic.
Cyklotrasy a bezpečí pohybu cyklistů mezi auty a kolonami.
často přerušované cesty, nevhodné kombinace s běžnými silnicemi
funkční propracovaný systém půjčování kol, který je např. ve Vídni; cyklostezky; místa, kde je možné se bez obav zanechat kolo (především před institucemi - knihovna, školy atd.) - např. formou cykloparkoviště (Hradec Králové)
já nevim, jasně - cyklostezky
Jasný koncept a skloubení rozvoje cyklismu s omezeními dopravy - např. vjezd do centra.
Je stále ještě málo cest + je problém umístit kolo někam, abych ho po pár hodinách zas našla celé
Kola a cyklisté :)
Lepší značení
možnost si kolo půjčit, dojet k cíli a tam ho zase na určeném místě odložit (např. ve Francii takový systém funugje, samozřejmě skrze registraci a paušální poplatek podobně jako u tramvajenky)
Možnost uskladnění kola. Ať již krátkodobá tak dlouhodobá.
na mnoha místech chybí oddělené cyklostezky (tzn. takové, které by byly vyhrazené pouze pro cyklisty - nikoli pro chodce a cyklisty, popř. jen značka na silnici v jízdním pruhu) jízda po kočičích hlavách v centru města také nic moc bylo by fajn kdyby se člověk při jízdě vyhnul kolonám aut nebezpečné křížení s tramvajemi
návaznost a přehlednost
Nejezdím v Praze
Někdo kdo myslí!!!! Některé cykszteky končí uprostřed mostu nejsou odděleny od aut, naopak na jiných místech zbytečně předimenzovány a předraženy i když velice příjemné. Ale daly by s eudělat za zlomek peněz.
Nemožnost jezdit v jednosměrných ulicích v protisměru.
nevím
Nevím, mám s ní málo zkušeností.
Nevím, nejezdím v Praze na kole.
nevím, v praze na kole nejezdím
Občas cyklotrasa najednou před hlavní silnicí skončí a nikam dál to nevede, místy je špatně značená a v některých místech ji nerespektují chodci, takže musí člověk jet krokem a neustále zvonit, ale mimo centrum je to v pohodě.
oddělení cyklistů od aut, jednotná koncepce, nakreslení pár panáčků na silnici nepovažuji za ideální cyklostezku, cyklopruhy na silnicích jsou obvykle kresleny zcela chaoticky a ve chvíli, kdy se dostanou ke složitějšímu, nebezpečnějšímu místu (např. křižovatce), tak často zmizí
ohleduplnost ze strany ostatních účastníků silniční dopravy a naopak
problémy - málo cyklopruhů a stojanů na kola, příliš mnoho jednosměrek, couvající vyjíždějící auta do silnice po parkování čelem k domům si dost často nevšimnou cyklistů, párkrát jsem už měla na mále, špatná průjezdnost centrem Prahy
pruhy na mostech přes vltavu
Roviny
Rozšíření cyklostezek v centru města
rozumnost - na co retardéry na cyklostrasách, přehnané bezpečnostní opatření, blbě postavené zábradlí, zbytečné hmatné pásy, někde nejasné značení... značení na cyklostezce na náplavkách - chodci chodí nejraději právě v pruhu pro cyklisty pruh pro cyklisty na cestách s vydlážděných kostkama - zvláště nájezdy na náplavky
Řešení kopcovitého terénu
Smysluplnost. Vytyčování cyklotras ubíráním pruhů ostatní doptavě v místech, kde projede jeden cyklista za půl dne, umožňování jízdy v protisměru v jednosměrných silnicích, mrhání milionových investic pro naprosto marginální skupinu uživatelů - to jsou věci příčící se zdravému rozumu.
Stezky
stojany na kola, propojeni cyklostezek od nikud nikam
trasy do centra
tunely pod Vltavou
víc chodníků, kde by byl namalovaný pruh, je jich v Praze širokých dost.
víc ohleduplnosti řidičú, lepší infrastruktura(místo pro cyklisty, cyklistické chodníky)
více cyklostezek
více míst pro odložení kol, stojany před obchody, ...
více prostoru pro pruhy pro cyklisty, větší snaha vést je mimo silnice
Viz otázka 6.
vlastní pruhy na okraji silnice
Vsudypritomne, nebo alespon snadno vyuzitelne cyklisticke pruhy.
Vzduch
9. Jaká jsou podle Vás největší nebezpečí pro cyklistu ve velkoměstě?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
automobilová doprava | 50 | 70,42 % | 70,42 % |
obecné nedostatečné vnímání cyklistů jako účastníků dopravy | 47 | 66,2 % | 66,2 % |
chodci (například na cyklostezkách) | 17 | 23,94 % | 23,94 % |
znečištění ovzduší způsobené auomobilovou dopravou | 16 | 22,54 % | 22,54 % |
Cyklista v ČR není nijak chráněn a cyklofašismem tomu nepomůžeme. | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
Stav pozemnich komunikaci a jiny cyklista. Na smisenych cestach (pesi zona s cyklostezkou) i chodci. | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
jednim slovem ohleduplnost a to na obou stranach | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
cyklisté sami | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
Politici | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
automat | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
nwm | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
Všeobecná neohleduplnost hlavně chodců!!! | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
rozbité krajnice, podélně usazené kanálové dekly, koleje, dlažděné silnice, špatné dopravní značení, bezohlední cyklisté a další účastníci provozu | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
zvýšené riziko krádeže kola | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
i cyklisté by měli vědět jak se chovat v dopravě | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
Vlastní pocit nedotknutelnosti a mylný dojem, že dopravní předpisy se týkají jen motorových vozidel. | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
osobně se bojím tramvajových kolejí | 1 | 1,41 % | 1,41 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.