Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Cyklistická doprava v Praze

Cyklistická doprava v Praze

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Štěpán Jordánek
Šetření:31. 05. 2014 - 06. 06. 2014
Počet respondentů:71
Počet otázek (max/průměr):9 / 8.76
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:64,2 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.04:49
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Tento dotazník slouží pro mou seminární práci "Sociokulturní a ekonomické aspekty rozšiřování cyklistické infrastruktury v České republice" se zaměřením na cyklistickou dopravu v Praze.

Dotazník je určen pro osoby, které (byť jen zřídka) využívají kolo na území Prahy.

Odpovědi respondentů

1. Pohlaví

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
muž3650,7 %50,7 %  
žena3549,3 %49,3 %  

Graf

2. Věková kategorie

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
21 - 304461,97 %61,97 %  
15 - 201014,08 %14,08 %  
31 - 401014,08 %14,08 %  
jiná57,04 %7,04 %  
41 - 5022,82 %2,82 %  

Graf

3. Jak často využíváte kolo jako dopravní prostředek (např. na cestu do práce, školy apod.) s ohledem na roční doby?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
pouze několikrát ročně3954,93 %54,93 %  
několikrát měsíčně, ovšem pouze v některá roční období1521,13 %21,13 %  
několikrát týdně, ovšem pouze v některá roční období1014,08 %14,08 %  
několikrát měsíčně bez ohledu na roční období68,45 %8,45 %  
několikrát týdně bez ohledu na roční období11,41 %1,41 %  

Graf

4. Z jakých důvodů využíváte kolo jako dopravní prostředek?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
aktivní životní styl4360,56 %60,56 %  
zlepšení zdraví3042,25 %42,25 %  
nedostačující frekvence hromadné dopravy (např. v okrajových částech města)1014,08 %14,08 %  
snaha o zlepšení dopravní situace68,45 %8,45 %  
nedostačující kapacita hromadné dopravy (přeplněné vozy)22,82 %2,82 %  
Nuda a stres v autě. Je mi líto krásného počasí stráveného v autě. 11,41 %1,41 %  
na krátké vzdálenosti11,41 %1,41 %  
radost z jízdy11,41 %1,41 %  
mám rád kolo a nemám rád auta ve městě11,41 %1,41 %  
Kdyz je venku moc pekne, nebavi me byt ucasten kongesce (autem) a nebo cuchat lidsky smrady v MHD (tramvaj, autobus a metro)11,41 %1,41 %  
být chvíli na vzduchu11,41 %1,41 %  
hobby, čas úspora11,41 %1,41 %  
cesta z domova k autu11,41 %1,41 %  
bavý mně to11,41 %1,41 %  
Baví mě to11,41 %1,41 %  
vhodná souhra okolností a chuť jet na kole11,41 %1,41 %  
Protože mě to baví11,41 %1,41 %  
pro radost za dobrého počasí11,41 %1,41 %  
koníček11,41 %1,41 %  
není po ruce auto11,41 %1,41 %  
Jen pokud musím11,41 %1,41 %  
nemám v Praze kolo, ale kdybych měla, tak na něm asi jezdit budu11,41 %1,41 %  
příležitostně, když je na cestu dost času + pro radost11,41 %1,41 %  
rekreace11,41 %1,41 %  
relax11,41 %1,41 %  
Nepoužívám11,41 %1,41 %  

Graf

5. Z jakých důvodů byste kolo občas nevyužili?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
počasí5780,28 %80,28 %  
výrazně rychlejší přesun jinými formami dopravy3650,7 %50,7 %  
smogová situace2332,39 %32,39 %  
dopravní špička1419,72 %19,72 %  
Pracovní povinosti.11,41 %1,41 %  
potřeba přepravy věcí11,41 %1,41 %  
nemá být v otázce spíše "využil?"11,41 %1,41 %  
únava, popř. již ten den několikátá cesta na vzdálené místo11,41 %1,41 %  
protoze mam kolobezku a ta je na mesto daleko lepsi!!11,41 %1,41 %  
Nebezpečí na silnici11,41 %1,41 %  
dalsim limitnim faktorem je vzdalenost a moznost uschovy kola11,41 %1,41 %  
když se to nehodí, třeba na koncert11,41 %1,41 %  
Praha má kopce voe11,41 %1,41 %  
pokud je nevhodné být zpocený, nemožnost bezpečného uložení kola 11,41 %1,41 %  
dle nálady, lenosti ...11,41 %1,41 %  
kdyby kolo nešlo bezpečně zamknout - buď o stojan, nebo v centru uzamknout do nějaké budovy, kvůli možné krádeži11,41 %1,41 %  
když už se rozhodnu, nic mě nezastaví11,41 %1,41 %  
Pot a oblečení nevhodné mezi civilisované lidi11,41 %1,41 %  
lenost11,41 %1,41 %  
Než se dostanu na cyklotrasu, musím překonat obtížné úseky, provoz, tramvajové koleje tad.11,41 %1,41 %  
Nebaví mně to11,41 %1,41 %  

Graf

6. Jaká jsou podle Vás největší pozitiva cyklistické dopravy?

Může se jednat nejen o pozitva pro Vás, ale i například pro Vaše okolí, celkovou dopravní situaci apod.

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

aktivní životní styl

Aktivní životní styl, ekologičnost, cenová dostupnost, zdravotní přínos, živější a přátelštější město

Být v pohybu, ne sedět za volantem, samožřejmě když to jde... Múže se jezdit skoro všude. Nejlevnější cestování bez exhalací a často i rychlejší - na kratší vzdálenosti.

Člověk si může jet kam chce, zabočit kde chce, má nějakou volnost ...

Denní dávka sportu, dost často i rychlejší přesun, nízké finanční náklady, vyhnutí se narvaným dopravním prostředkům.

Dostanu se i tam, kam MHD nejezdí

Dostatek pohybu, doprava bez zápachu, hluku a prachu.

efektivní využití času k dopravě a sportu zároveň při nízké finanční zátěži

ekonomičtější, ekologičtější, rychlejší a ještě pro svoje zdraví něco udělám

flexibilita zdraví sám se sebou nemuset se mačkat v mhd

flexibilita

flexibilita

flexibilita, aktivní pohyb, společenská zodpovědnost

Chlapi se mají na co dívat.

Je to čistá doprava. Jen je v Praze celkem nebezpečná a není v Praze vidět moc kvalitně promyšlených cyklopruhů. Pruhy jsou vytvořeny a pak jsou svedeny do autoprovozu v nejhorší možné chvili, viz křižovatka na Letné - cesta z Hradčanské mimo provoz a u Min. vnitra jsou cyklisté svedeni do křižovatky - absurdní.

Je to sranda

Je to zdravý způsob pohybu, kterého mají lidé v dnešní době nedostatek, nezatěžuje to životní prostředí, přináší to požitek z jízdy a člověk se dostane na místa, kam by se jinak nedostal. Zlepšuje to kondici a posiluje nohy. Já osobně jezdím na lehokole, což je i velice bezpečné a nezatěžuje to páteř a ruce. Navíc ležím, když jedu, takže paráda :-).

jedu kdy chci a kudy chci

kolo - individuální dopr. prostředek dá se jet "přímo" do místa určení - neobjíždět

Komunita, setreni zivotniho prostredi, moderni mestska doprava

Levna, rychla

levné

Malé negativní dopady na životní prostředí.

méně škodlivin, lepší kondice, pocit štěstí rodičů

míň aut, míň smogu, víc sportu, lepší životní styl

Možnost volby jakékoli trasy

na krátké vzdálenosti je rychlejší, odpadá čekání na hromadnou dopravu,

Nejrychlejsi doprava po meste.

nejsem závislá na mhd -> netýkají se mě nehody tramvají, sebevrazi v metru a pod.

není

není zdaněna-zatím

neomezenost při dopravní zácpě, ekologie, ekonomika rodiny

nestojím v zácpě

Neznecistovani prostredi, prijemny pohyb a sport, zabava.

Ohleduplnost k živ. prostř., možnost spojení s železniční dopravou.

pohotovost úřizpůsobivost

pohyb je stejně rychlá, resp. rychlejší než hromadná doprava a to i v případě, že člověk jede z jednoho konce Prahy na druhý člověk se nemusí otravovat v městské dobré poznání města kdyby byla dobrá infrastruktura a lidé si na kola jako jeden z obvyklých způsobů dopravy zvykli, mohlo by ubýt automobilové dopravy, ale to je zatím jen zbožné přání

pohyb - forma cvičení

pohyb na vzduchu, rychlejší než chůze. jiní cyklisté se na Vás usmívají (jiní v mhd ani jiní v autech ne), může se jet, kudy chce a kdy chce. Praze to sluší

pohyb, odreagování

pohyb, primerene rychla preprava

Relax, zlepšení kondice, zábava

rychlá, "levná" (záleží na kole :))

rychlost, čistota, jednoduchost

Rychlý pohyb po centru (messanger)

snížení intenzity dopravy

Snížení produkce smogu z provozu motorových vozidel. Aktivní pohyb. Uvolnění dopravní situace.

sport

šetření životního prostředí

udržitelnost k životnímu prostředí

udržování fyzické kondice nezávislost na věřejné dopravě ekologičnost

Udržování kondice, levnější dopravní prostředek, rychlejší než chůze

usetreni penez

V určitých městech převážne díky geografickým podmínkám (rovinatost terénu, šířka komunikací) se tento způsob vyplatí. Jinak např. v Praze a okolí pro to nejsou takové předpoklady jako např. na Hané, kde je rovina.

Vice cyklistu=mene aut! :-)

Vliv na zdraví i kondici

Zábava, pohyb.

Zadna! Naopak je to neprijemnost pro motoristy, nebot vetsina cyklotras vede po hlavnich ulicich (ulice vyssiho vyznamu, jako napr hlavni prutahy pres nejakou mestskou cast), kde navic zabira podstatnou cast vozovky a nekteri cykliste neumi spravne ovladat bicykl a omezuji ostatni ucastniky provozu na pozemnich komunikacich!

Záminka k eko a jiným hnutím. Aspoň se necpou do důležitých věcí.

zdraví

zdraví lidí, snížení emisí, snížení dopravní zatíženosti

Zdraví poznání města, snížení dopravní náročnosti, snížení ekologické zátěže, zlepšení psichiky

Zdraví životní styl, nezávislost na MHD a možnost pohybu

zdraví, radost

zdravý pohyb

zdravý pohyb, flexibilita na rozdíl od MHD

zlepšení dopravní situace, ekologie, zdravotní přínosy

Zlepšení dopravní situace, parkování, pohyb

zlepšování fyzické kondice

zlepšování kondice

že se člověk hejbe :-)

7. Myslíte si, že je cyklistická infrastruktura v Praze dostačující?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne, ale viditelně se rozšiřuje3853,52 %53,52 %  
ne1926,76 %26,76 %  
ano1318,31 %18,31 %  
viz otázka č. 811,41 %1,41 %  

Graf

8. Co podle Vás cyklistické infrastruktuře v Praze chybí?

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

absence aut

Aby byla Praha placka.

Bezpecnejsi cyklostezky, velib

celková koncepce, cyklotrasy (proužek na čyřproudé silnici končící nikde se opravdu nepočítá)

Cyklistické stezky

Cyklistických tras je dostatek, ale nejsou mnohdy dobře propojené

Cyklo-policie a prislusny zakon, ktery by cyklisty dostatecne krotil

cyklopruhy - i když, lepší řešení by byla kampaň pro zvýšení povědomí řidičů, že cyklisté taky jezdí

Cyklostezky

Cyklostezky

cyklostezky

Cyklostezky po celé Praze i na spojnicích mezi různými cyklostezkami. Dále bych zavedla více pruhů jen pro cyklisty - na krajích silnic.

Cyklotrasy a bezpečí pohybu cyklistů mezi auty a kolonami.

často přerušované cesty, nevhodné kombinace s běžnými silnicemi

funkční propracovaný systém půjčování kol, který je např. ve Vídni; cyklostezky; místa, kde je možné se bez obav zanechat kolo (především před institucemi - knihovna, školy atd.) - např. formou cykloparkoviště (Hradec Králové)

já nevim, jasně - cyklostezky

Jasný koncept a skloubení rozvoje cyklismu s omezeními dopravy - např. vjezd do centra.

Je stále ještě málo cest + je problém umístit kolo někam, abych ho po pár hodinách zas našla celé

Kola a cyklisté :)

Lepší značení

možnost si kolo půjčit, dojet k cíli a tam ho zase na určeném místě odložit (např. ve Francii takový systém funugje, samozřejmě skrze registraci a paušální poplatek podobně jako u tramvajenky)

Možnost uskladnění kola. Ať již krátkodobá tak dlouhodobá.

na mnoha místech chybí oddělené cyklostezky (tzn. takové, které by byly vyhrazené pouze pro cyklisty - nikoli pro chodce a cyklisty, popř. jen značka na silnici v jízdním pruhu) jízda po kočičích hlavách v centru města také nic moc bylo by fajn kdyby se člověk při jízdě vyhnul kolonám aut nebezpečné křížení s tramvajemi

návaznost a přehlednost

Nejezdím v Praze

Někdo kdo myslí!!!! Některé cykszteky končí uprostřed mostu nejsou odděleny od aut, naopak na jiných místech zbytečně předimenzovány a předraženy i když velice příjemné. Ale daly by s eudělat za zlomek peněz.

Nemožnost jezdit v jednosměrných ulicích v protisměru.

nevím

Nevím, mám s ní málo zkušeností.

Nevím, nejezdím v Praze na kole.

nevím, v praze na kole nejezdím

Občas cyklotrasa najednou před hlavní silnicí skončí a nikam dál to nevede, místy je špatně značená a v některých místech ji nerespektují chodci, takže musí člověk jet krokem a neustále zvonit, ale mimo centrum je to v pohodě.

oddělení cyklistů od aut, jednotná koncepce, nakreslení pár panáčků na silnici nepovažuji za ideální cyklostezku, cyklopruhy na silnicích jsou obvykle kresleny zcela chaoticky a ve chvíli, kdy se dostanou ke složitějšímu, nebezpečnějšímu místu (např. křižovatce), tak často zmizí

ohleduplnost ze strany ostatních účastníků silniční dopravy a naopak

problémy - málo cyklopruhů a stojanů na kola, příliš mnoho jednosměrek, couvající vyjíždějící auta do silnice po parkování čelem k domům si dost často nevšimnou cyklistů, párkrát jsem už měla na mále, špatná průjezdnost centrem Prahy

pruhy na mostech přes vltavu

Roviny

Rozšíření cyklostezek v centru města

rozumnost - na co retardéry na cyklostrasách, přehnané bezpečnostní opatření, blbě postavené zábradlí, zbytečné hmatné pásy, někde nejasné značení... značení na cyklostezce na náplavkách - chodci chodí nejraději právě v pruhu pro cyklisty pruh pro cyklisty na cestách s vydlážděných kostkama - zvláště nájezdy na náplavky

Řešení kopcovitého terénu

Smysluplnost. Vytyčování cyklotras ubíráním pruhů ostatní doptavě v místech, kde projede jeden cyklista za půl dne, umožňování jízdy v protisměru v jednosměrných silnicích, mrhání milionových investic pro naprosto marginální skupinu uživatelů - to jsou věci příčící se zdravému rozumu.

Stezky

stojany na kola, propojeni cyklostezek od nikud nikam

trasy do centra

tunely pod Vltavou

víc chodníků, kde by byl namalovaný pruh, je jich v Praze širokých dost.

víc ohleduplnosti řidičú, lepší infrastruktura(místo pro cyklisty, cyklistické chodníky)

více cyklostezek

více míst pro odložení kol, stojany před obchody, ...

více prostoru pro pruhy pro cyklisty, větší snaha vést je mimo silnice

Viz otázka 6.

vlastní pruhy na okraji silnice

Vsudypritomne, nebo alespon snadno vyuzitelne cyklisticke pruhy.

Vzduch

9. Jaká jsou podle Vás největší nebezpečí pro cyklistu ve velkoměstě?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
automobilová doprava5070,42 %70,42 %  
obecné nedostatečné vnímání cyklistů jako účastníků dopravy4766,2 %66,2 %  
chodci (například na cyklostezkách)1723,94 %23,94 %  
znečištění ovzduší způsobené auomobilovou dopravou1622,54 %22,54 %  
Cyklista v ČR není nijak chráněn a cyklofašismem tomu nepomůžeme.11,41 %1,41 %  
Stav pozemnich komunikaci a jiny cyklista. Na smisenych cestach (pesi zona s cyklostezkou) i chodci.11,41 %1,41 %  
jednim slovem ohleduplnost a to na obou stranach11,41 %1,41 %  
cyklisté sami11,41 %1,41 %  
Politici11,41 %1,41 %  
automat11,41 %1,41 %  
nwm11,41 %1,41 %  
Všeobecná neohleduplnost hlavně chodců!!!11,41 %1,41 %  
rozbité krajnice, podélně usazené kanálové dekly, koleje, dlažděné silnice, špatné dopravní značení, bezohlední cyklisté a další účastníci provozu 11,41 %1,41 %  
zvýšené riziko krádeže kola11,41 %1,41 %  
i cyklisté by měli vědět jak se chovat v dopravě11,41 %1,41 %  
Vlastní pocit nedotknutelnosti a mylný dojem, že dopravní předpisy se týkají jen motorových vozidel.11,41 %1,41 %  
osobně se bojím tramvajových kolejí11,41 %1,41 %  

Graf

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u jedné otázky.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

5. Z jakých důvodů byste kolo občas nevyužili?

  • odpověď výrazně rychlejší přesun jinými formami dopravy:
    • 2x vetší pravděpodobnost při odpovědi nedostačující frekvence hromadné dopravy (např. v okrajových částech města) na otázku 4. Z jakých důvodů využíváte kolo jako dopravní prostředek?

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Pohlaví

2. Věková kategorie

3. Jak často využíváte kolo jako dopravní prostředek (např. na cestu do práce, školy apod.) s ohledem na roční doby?

4. Z jakých důvodů využíváte kolo jako dopravní prostředek?

5. Z jakých důvodů byste kolo občas nevyužili?

7. Myslíte si, že je cyklistická infrastruktura v Praze dostačující?

9. Jaká jsou podle Vás největší nebezpečí pro cyklistu ve velkoměstě?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Pohlaví

2. Věková kategorie

3. Jak často využíváte kolo jako dopravní prostředek (např. na cestu do práce, školy apod.) s ohledem na roční doby?

4. Z jakých důvodů využíváte kolo jako dopravní prostředek?

5. Z jakých důvodů byste kolo občas nevyužili?

7. Myslíte si, že je cyklistická infrastruktura v Praze dostačující?

9. Jaká jsou podle Vás největší nebezpečí pro cyklistu ve velkoměstě?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Jordánek, Š.Cyklistická doprava v Praze (výsledky průzkumu), 2014. Dostupné online na https://41097.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.