Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Výuka informatiky na vysokých školách v ČR

Výuka informatiky na vysokých školách v ČR

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Jindřich Domanja
Šetření:08. 04. 2015 - 14. 04. 2015
Počet respondentů:200
Počet otázek (max/průměr):22 / 22
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:57,3 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.06:00
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Dotazník je zaměřen na všechny současné vysokoškoláky nebo absolventy vysokých škol (především veřejných), kteří při studiu jakýmkoli způsobem přišli do styku s výukou informatiky - to zahrnuje studenty studující informatický obor i studenty studující neinformatický obor (např. filosofii), kteří si ale zapsali (ať už povinně nebo volitelně) nějaký informatický předmět (zpravidla předmět "informatika").

Tento dotazník se zabývá obsahovou stránkou výuky informatiky na českých VŠ a zkoumá, zda jsou studenti v základních informatických předmětech učeni pouze kancelářským nástrojům typu MS Office, nebo zda jsou seznamováni i s nástroji podporujícími efektivní učení a práci s informacemi.

Odpovědi respondentů

1. Jakého jste pohlaví?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
žena12160,5 %60,5 %  
muž7939,5 %39,5 %  

Graf

2. Kolik Vám je let?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
22-269346,5 %46,5 %  
19-217738,5 %38,5 %  
více než 262914,5 %14,5 %  
15-1810,5 %0,5 %  

Graf

3. Kterou školu studujete (nebo jste studoval/a)?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
veřejnou vysokou školu v ČR18391,5 %91,5 %  
střední školu v ČR84 %4 %  
jinou63 %3 %  
soukromou vysokou školu v ČR31,5 %1,5 %  

Graf

4. Jaký je Váš studijní vztah k informatice?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
studuji neinformatický obor, ale mám (ne)povinné předměty související s informatikou12361,5 %61,5 %  
studuji informatický obor6231 %31 %  
obor: pedagogika volného času10,5 %0,5 %  
vystudoval jsem informatický obor10,5 %0,5 %  
s informatikou vůbec nepřicházím do kontaktu10,5 %0,5 %  
neinformaticky obor, zadne me predmety s informatikou nesouvisi10,5 %0,5 %  
zadny10,5 %0,5 %  
nestuduji IT, ani nemame predmety s tim soucisejici10,5 %0,5 %  
studuji neinformatický obor, ale ráda bych navštěvovala nějaké kurzy10,5 %0,5 %  
Rekreologie10,5 %0,5 %  
uživatelsky, již pracuji10,5 %0,5 %  
filologii10,5 %0,5 %  
nestuduji informatiku ani nemám předměty 10,5 %0,5 %  
Vůbec žádný, informatiku jsem měla napodled v prvním ročníku na gymnáziu.10,5 %0,5 %  
NYNÍ JIŽ POUZE BĚŽNĚ UŽIVATELSKÝ10,5 %0,5 %  
studuji neinformatický obor, ale měla jsem povinné i nepovinné předměty související s informatikou10,5 %0,5 %  
Studoval jsem IT a nyní se tím živým10,5 %0,5 %  

Graf

Vyberte aspoň jednu možnost.

5. Vyberte oblasti, s nimiž jste byli při výuce informatiky aktivně seznámeni (učili jste se je):

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
teorie o hardwaru (popis počítače a jeho hlavních komponent)11758,5 %58,5 %  
algoritmizace a programování v konkrétním programovacím jazyce10452 %52 %  
počítačové sítě10452 %52 %  
tvorba webových stránek nebo aplikací10050 %50 %  
historie počítačů a internetu8944,5 %44,5 %  
problematika hodnocení relevantnosti informací nalezených na internetu6231 %31 %  
rizika spojená s nadměrným a dlouhodobým užíváním IT2010 %10 %  
ani jedno136,5 %6,5 %  

Graf

6. Vyberte témata, která jste v rámci výuky informatiky probírali:

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
teorie informace (např. rozdíl data/informace/znalosti, entropie apod.)11356,5 %56,5 %  
odrazování od čerpání informací z Wikipedie, jakožto nedůvěryhodného zdroje8140,5 %40,5 %  
ani jedno5226 %26 %  
etika emailové komunikace4120,5 %20,5 %  
netiketa3618 %18 %  
desatero informační etiky3316,5 %16,5 %  
informační věda10,5 %0,5 %  
uz netusim10,5 %0,5 %  
Propedeutický seminář10,5 %0,5 %  
všude a furt10,5 %0,5 %  
všude :)10,5 %0,5 %  
Etiku a etiketu v psychologii komunikace10,5 %0,5 %  

Graf

7. Vyberte, s čím jste byli při výuce informatiky aktivně seznámeni:

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ani jedno9849 %49 %  
práce s vyhledávacími nástroji nebo s rozšířeným vyhledáváním na Googlu9346,5 %46,5 %  
práce s placenými informačními zdroji (např. Anopress, ProQuest aj.)4120,5 %20,5 %  
práce s Google Scholar3115,5 %15,5 %  
Management studia10,5 %0,5 %  
google scholar-ekologie10,5 %0,5 %  
V odborných předmětech jsme byli vedeni k práci s webovou odbornou literaturou.10,5 %0,5 %  

Graf

8. Myslíte si, že by informační gramotnost (věnují se jí otázky č. 6 a 7) měla být součástí výuky?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano, v informatickém předmětu10452 %52 %  
ano, formou nárazových seminářů nebo přednášek7437 %37 %  
ne178,5 %8,5 %  
ano, ve speciálním předmětu zabývajícím se prací s informacemi, zdroji atd.10,5 %0,5 %  
volitelný předmět10,5 %0,5 %  
ano, ale jeste na stredni skole10,5 %0,5 %  
nepovinný předmět či blok seminářů, třeba i bez kreditů10,5 %0,5 %  
Lze to integrovat do odborných předmětů.10,5 %0,5 %  

Graf

9. Označte negativní dopady vyvolané nadměrným užíváním IT, proti nimž jste byli v rámci výuky informatiky varováni (proběhla osvěta o rizicích spojených s IT):

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
osvěta v této oblasti vůbec neproběhla9748,5 %48,5 %  
stres, poruchy spánku, obezita5929,5 %29,5 %  
závislost na IT5929,5 %29,5 %  
narušení pozornosti a koncentrace5226 %26 %  
úpadek schopnosti číst delší texty s porozuměním4422 %22 %  
úpadek schopnosti hodnotit a posuzovat relevantnosti informací3115,5 %15,5 %  
úpadek kritického myšlení2110,5 %10,5 %  
bože, proč by to mělo být probíráno jen v informatickém předmětu10,5 %0,5 %  
nejspíš rodinná výchova10,5 %0,5 %  
nebyli jsme informováni10,5 %0,5 %  
všechny ostatní předměty10,5 %0,5 %  
nevím teda, že bychom byli informováni10,5 %0,5 %  
Párkrát jsme byli proklínáni, že nás ty naše počítače zahubí.10,5 %0,5 %  
o ničem10,5 %0,5 %  

Graf

10. Myslíte si, že by osvěta popsaná v otázce č. 9 měla být součástí výuky, podobně jako např. drogová nebo sexuální prevence?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano, formou nárazových seminářů nebo přednášek9849 %49 %  
ano, v informatickém předmětu5829 %29 %  
ne4020 %20 %  
soeciani předmět 10,5 %0,5 %  
Na základní škole, v čemkoliv10,5 %0,5 %  
na SŠ10,5 %0,5 %  
Myslím, že by se to mělo řešit na základních a středních školách v rámci občanky (výuky zdravého životního stylu).10,5 %0,5 %  

Graf

11. Vyberte softwarové nástroje podporující týmovou práci, s nimiž jste byli při výuce informatiky aktivně seznámeni (učili jste se, jak s nimi pracovat):

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ani jedno9849 %49 %  
nástroje určené ke sdílení dokumentů (např. Dropbox, Google Drive apod.)7537,5 %37,5 %  
nástroje určené ke společné on-line editaci dokumentů (např. Google Docs)6633 %33 %  
Facebook – vytváření skupin, vhodných pro komunikaci a sdílení dokumentů5125,5 %25,5 %  
blogy nebo podobné osobní webové stránky3417 %17 %  
nástroje na plánování času a úkolů (např. Doodle, Google Keep apod.)2010 %10 %  

Graf

12. Používáte aktivně některý ze softwarových nástrojů z otázky č. 11?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano, ale školní výuka na tom valnou zásluhu nemá16080 %80 %  
ano - zejména díky tomu, že jsme se to naučili ve škole2010 %10 %  
ne2010 %10 %  

Graf

13. Vyberte kancelářské a multimediální softwarové nástroje, s nimiž jste byli při výuce informatiky aktivně seznámeni (učili jste se, jak s nimi pracovat):

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
tabulkový editor (např. MS Excel)16783,5 %83,5 %  
textový editor (např. MS Word)16080 %80 %  
nástroje na tvorbu prezentací (např. MS PowerPoint)14874 %74 %  
grafické nástroje (např. Adobe Photoshop, Zoner aj.)8944,5 %44,5 %  
nástroje na editaci zvuku nebo videa (např. Movie Maker, Pinnacle Studio, Adobe Premiere, Sony Vegas, Audacity, Mixcraft aj.)3819 %19 %  
ani jedno2412 %12 %  

Graf

14. Používáte některý ze softwarových nástrojů z otázky č. 13?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano, ale školní výuka na tom valnou zásluhu nemá13869 %69 %  
ano – zejména díky tomu, že jsme se to naučili ve škole5929,5 %29,5 %  
ne31,5 %1,5 %  

Graf

15. Myslíte si, že počítačová gramotnost (věnují se jí otázky č. 11-14) by měla být součástí výuky?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano, v informatickém předmětu14773,5 %73,5 %  
ano, formou nárazových seminářů nebo přednášek4422 %22 %  
ne63 %3 %  
v informatice, u studentů VŠ by se mělo jednat o základní znalosti10,5 %0,5 %  
ano, ale jeste na urovni stredni nebo zakladni skoly10,5 %0,5 %  
Průběžně - když to studenti k něčemu potřebují. Měl by to být nástroj, ne samostatná věda... a tak to většinou i bylo.10,5 %0,5 %  

Graf

16. Byli jste někdy v rámci výuky informatiky seznámeni s tím, jak se efektivně učit?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nikoli, ani v jiném předmětu14070 %70 %  
ano, byli jsme seznámeni se zásadami efektivního učení2512,5 %12,5 %  
ano, byli jsme seznámeni s některými paměťovými technikami136,5 %6,5 %  
ano, byli jsme seznámeni s některými softwarovými nástroji na podporu efektivního učení126 %6 %  
psychologie31,5 %1,5 %  
management21 %1 %  
občanská výchova10,5 %0,5 %  
Efektivní studium VŠ10,5 %0,5 %  
úvod do studia (psychologie)10,5 %0,5 %  
pedagogika, psychologie10,5 %0,5 %  
ekonomie, matematika10,5 %0,5 %  
.10,5 %0,5 %  
Management studia10,5 %0,5 %  
v žádném předmétu10,5 %0,5 %  
to není věc informatického předmětu, ale snad úvodu do studia :/10,5 %0,5 %  
teorie a metodika tlumočení, tlumočnické semináře10,5 %0,5 %  
Hygiena10,5 %0,5 %  
studium a prace se zdroji10,5 %0,5 %  
prosociální výchova10,5 %0,5 %  
na SŠ10,5 %0,5 %  
na SŠ - Společenské vědy10,5 %0,5 %  
základy společenských věd10,5 %0,5 %  
nepamatuji se10,5 %0,5 %  
Na SŠ v dějepise, literatuře, biologii10,5 %0,5 %  
občanská výchova sš10,5 %0,5 %  

Graf

17. Byli jste při výuce seznámeni s mentálními (též myšlenkovými) mapami?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne12562,5 %62,5 %  
ano, v informatickém předmětu4120,5 %20,5 %  
management31,5 %1,5 %  
management, informace v rozhodování21 %1 %  
český jazyk21 %1 %  
ano, v různých předmětech10,5 %0,5 %  
ochrana životního prostředí10,5 %0,5 %  
pedagogika, oborové didaktiky10,5 %0,5 %  
Psychologie, sociologie, dějiny10,5 %0,5 %  
čeština, angličtina, ... 10,5 %0,5 %  
Management studia a v dalších10,5 %0,5 %  
v žádném předmétu10,5 %0,5 %  
pedagogika10,5 %0,5 %  
didaktiky10,5 %0,5 %  
úvod do studia, není důvod všechno hodit do informatiky... nepleťme si informatiku a infovědu...10,5 %0,5 %  
Úvod do teorie výchovy, možná při projektu na základce10,5 %0,5 %  
Teorie výchovy10,5 %0,5 %  
rodinka, občanka, český jazyk10,5 %0,5 %  
cizi jazyky10,5 %0,5 %  
to uz nevim10,5 %0,5 %  
Teorie a metodika tlumočení, tlumočnické semináře10,5 %0,5 %  
sociální péče, psychologie, nevím10,5 %0,5 %  
management a SPZE10,5 %0,5 %  
psychologie10,5 %0,5 %  
sociologie10,5 %0,5 %  
základy společenských věd10,5 %0,5 %  
biologie a ivt10,5 %0,5 %  
úvod do managementu10,5 %0,5 %  
PSYCHOOGIE10,5 %0,5 %  
právo10,5 %0,5 %  
společenské vědy10,5 %0,5 %  
audiovizuální a multimediální techniky sš10,5 %0,5 %  

Graf

18. Vyberte softwarové nástroje na podporu paměti a učení, s nimiž jste byli aktivně seznámeni (učili jste se, jak s nimi pracovat):

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
žádné16381,5 %81,5 %  
nástroje na tvorbu mentálních map2914,5 %14,5 %  
nástroje na podporu opakování pojmů formou kartiček (flashcards), např. Anki105 %5 %  
poznámkové nástroje (např. Notalon)63 %3 %  
nástroje na podporu paměťových technik (např. 2Know Mnemonic Software)21 %1 %  
motivační nástroje a nástroje na podporu dosahování cílů (např. Single-step)21 %1 %  
moodle, i když ne zrovna v režimu výukovém10,5 %0,5 %  
Běžný LMS systém, ideálně s volnými kvízy.10,5 %0,5 %  

Graf

19. Používáte aktivně některý ze softwarových nástrojů z otázky č. 18?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne18090 %90 %  
Ano, ale školní výuka na tom valnou zásluhu nemá168 %8 %  
Ano - zejména díky tomu, že jsme se to naučili ve škole42 %2 %  

Graf

20. Je po Vás při výuce někdy vyžadováno, abyste výsledky své práce prezentovali před ostatními spolužáky?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano, v informatickém předmětu6231 %31 %  
ne4020 %20 %  
téměř ve všech63 %3 %  
ve všech52,5 %2,5 %  
ve většině21 %1 %  
různé21 %1 %  
skoro ve všech předmětech21 %1 %  
v mnoha21 %1 %  
ano, v různých předmětech10,5 %0,5 %  
většina předmětů (nelze vypisovat)10,5 %0,5 %  
Odborné a ekonomika10,5 %0,5 %  
genetika, kynologie, ochrana životního prostředí atd.10,5 %0,5 %  
snad ve vsech predmetech10,5 %0,5 %  
ano, prakticky ve všech, např. seminář k DP, management, ekonomika zdravotnických zařízení, informační technologie ve zdravotnictví...10,5 %0,5 %  
prakticky ve všech10,5 %0,5 %  
jazyky, informatika, oborové didaktiky, pedagogika10,5 %0,5 %  
anglicky jazyk10,5 %0,5 %  
Téměř k každém10,5 %0,5 %  
tak různě10,5 %0,5 %  
cca v polovině10,5 %0,5 %  
v různých 10,5 %0,5 %  
ve všech skoro10,5 %0,5 %  
ekonomických10,5 %0,5 %  
na VŠE v mnoha10,5 %0,5 %  
jazyky, informatika, 10,5 %0,5 %  
všech10,5 %0,5 %  
pedagogika, psychologie, angličtina, 10,5 %0,5 %  
účetnictví10,5 %0,5 %  
V téměř všech předmětech10,5 %0,5 %  
matematika10,5 %0,5 %  
český jazyk10,5 %0,5 %  
snad ve všech10,5 %0,5 %  
při tvorbě prezentací10,5 %0,5 %  
oborové semináře10,5 %0,5 %  
to rozhodně není věc, vázaná na výuku informatiky...10,5 %0,5 %  
ve většibě předmětů, hlavně týkajících se češtiny10,5 %0,5 %  
filologické předměty10,5 %0,5 %  
všechny ostatní10,5 %0,5 %  
Technických (např. Elektrotechnologie, Materiály)10,5 %0,5 %  
vetsina10,5 %0,5 %  
ve většině předmětech na VŠ10,5 %0,5 %  
cizi jazyky,zsv,ekonomicke predmety10,5 %0,5 %  
pozemní stavitelství, urbanismus a územní plánování, tepelná technika apod.10,5 %0,5 %  
sociální pedagogika, pedagogika volného času, integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do společnosti atd...10,5 %0,5 %  
odborných ekonomických10,5 %0,5 %  
literatura10,5 %0,5 %  
ve všech ostatních 10,5 %0,5 %  
tlumočnické a překladatelské semináře, kulturní studia10,5 %0,5 %  
téměř ve všech - psychoanalýza, etika sociální a zdravotní práce, hygiena, základy komunikace, ekonomie, fyziologie, klinická propedeutika, demografie, metodologie empirického výzkumu, fyziologie těhotenství a porodu, fyziologie výživy, reprodukční zdraví10,5 %0,5 %  
zcela ve všech10,5 %0,5 %  
oborový seminář, cizí jazyk10,5 %0,5 %  
takmer na každom predmete10,5 %0,5 %  
politologie, anglictina...10,5 %0,5 %  
angličtina, účetnictví, programování, Podnikové a informační systémy, Analýza a návrh IS, SPHO, ...10,5 %0,5 %  
Informace v rozhodování, Fenomén myšlení pro manažery, Zpracování informací a znalostí, Základy softwarového inženýrství10,5 %0,5 %  
psychologie10,5 %0,5 %  
skoro v každém 10,5 %0,5 %  
téměř ve všech předmětech, gynekologie, porodnictví, psychologie, ...................10,5 %0,5 %  
TMSP, Sociologie, Sociální politika, Anglický jazyk, Managment projektového cyklu, aj.10,5 %0,5 %  
ateliéry, výživa, aplikace, mnoho dalších..10,5 %0,5 %  
Anglický jazyk, bankovnictví10,5 %0,5 %  
tvorba Svp a dalsi spousta predmetu10,5 %0,5 %  
chemických10,5 %0,5 %  
informatika, ucetnictvi10,5 %0,5 %  
je jich víc (např. pojišťovnictví, analýza dat)10,5 %0,5 %  
psychologie, informatika, psychopedie, AAK...10,5 %0,5 %  
molekulární onkologie, činnost v ifmsa10,5 %0,5 %  
komunikativní dovednosti10,5 %0,5 %  
pojišťovnictví10,5 %0,5 %  
deskriptivní ekonomie, marketing, účetnictví nestátních neziskových organizací10,5 %0,5 %  
chirurgie, pediatrie, infekční lékařství a podobné klinické obory v medicíně10,5 %0,5 %  
Ubytovací a stravovací zařízení, Regionální struktury atd.10,5 %0,5 %  
skoro ve všech (literatura, cizí jazyk,..)10,5 %0,5 %  
Geologie10,5 %0,5 %  
hosp. geografie,ekonomika a podnikání ve službách10,5 %0,5 %  
téměř všechny vyučované předměty10,5 %0,5 %  
Aj, anatomie10,5 %0,5 %  
většina10,5 %0,5 %  
Baklalářský seminář, informatika, Hospodaření komerční pojišťovny, Životní pojištění10,5 %0,5 %  
na SŠ - Čj, Děj, Zem, Inf,..10,5 %0,5 %  
mezinárodní bezpečnostní vztahy, německý jazyk10,5 %0,5 %  
skoro ve všech10,5 %0,5 %  
seminárka v inženýrských sítích10,5 %0,5 %  
biológia, zemepis10,5 %0,5 %  
metodologie10,5 %0,5 %  
Ve všech - prezentace ve třídě byla základním výstupem jakékoli práce.10,5 %0,5 %  
Mnoho předmětů10,5 %0,5 %  

Graf

21. Jak a které digitální technologie můžete využívat při výuce?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
notebooky a tablety kdykoli17286 %86 %  
mobilní telefony kdykoli7839 %39 %  
mobilní telefony máme zakázané2613 %13 %  
ani jedna možnost199,5 %9,5 %  
máme vyhrazené pravidelné krátké pauzy, během nichž si můžeme záležitosti související s digitálními technologiemi vyřídit94,5 %4,5 %  
notebooky a tablety máme zakázané42 %2 %  

Graf

22. Jakou formu má většina testů, které z informatiky píšete?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
je to vyrovnané7135,5 %35,5 %  
tvůrčí otázky (musíte něco vytvořit, namodelovat, naprogramovat,...)5728,5 %28,5 %  
uzavřené otázky (s možností odpovědí a/, b/, c/,...)3819 %19 %  
otevřené otázky (musíte odpovídat vlastními slovy)189 %9 %  
nepíšeme21 %1 %  
žádné testy jsem nepsala10,5 %0,5 %  
zpracování zadaného jednoduchého projektu10,5 %0,5 %  
v povinnem predmetu informatika otevrene otazky, ve volitelne informatice tvurci otazky - ukazani prace v praxi10,5 %0,5 %  
uzavřené a otevřené otázky10,5 %0,5 %  
testy jsme nepsali10,5 %0,5 %  
ústní zkoušení10,5 %0,5 %  
Nutně to snad nemusí být jen test, že? Zároveň by bylo lepší, kdyby v této otázce byly varianty spíš zatrhávací. Možná by se hodilo, kdyby u Vás na škole v rámci nějakého předmětu (ne nutně informatiky) věnovali čas i výzkumným metodám a formulaci dotazní10,5 %0,5 %  
nepsali10,5 %0,5 %  
nepiseme10,5 %0,5 %  
již nestuduji, ale dříve jsme museli vytvářet10,5 %0,5 %  
všechny.. zapomínáš že někteří jsou na technických školách, takže informatiky a podobných věcí mají dost ale v podstatě nic z toho na co ses ptal/a10,5 %0,5 %  
nepiseme testy 10,5 %0,5 %  
nepíšem testy z informatiky10,5 %0,5 %  
Ústní zkošuení z teorie, Tvůrčí úkol ve vyučovaném programu10,5 %0,5 %  

Graf

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 3 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

5. Vyberte oblasti, s nimiž jste byli při výuce informatiky aktivně seznámeni (učili jste se je):

  • odpověď algoritmizace a programování v konkrétním programovacím jazyce:
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi studuji informatický obor na otázku 4. Jaký je Váš studijní vztah k informatice?
  • odpověď počítačové sítě:
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi studuji informatický obor na otázku 4. Jaký je Váš studijní vztah k informatice?

6. Vyberte témata, která jste v rámci výuky informatiky probírali:

  • odpověď teorie informace (např. rozdíl data/informace/znalosti, entropie apod.):
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi netiketa na otázku 6. Vyberte témata, která jste v rámci výuky informatiky probírali:

11. Vyberte softwarové nástroje podporující týmovou práci, s nimiž jste byli při výuce informatiky aktivně seznámeni (učili jste se, jak s nimi pracovat):

  • odpověď nástroje určené ke společné on-line editaci dokumentů (např. Google Docs):
    • 2.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi nástroje na plánování času a úkolů (např. Doodle, Google Keep apod.) na otázku 11. Vyberte softwarové nástroje podporující týmovou práci, s nimiž jste byli při výuce informatiky aktivně seznámeni (učili jste se, jak s nimi pracovat):

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Jakého jste pohlaví?

2. Kolik Vám je let?

3. Kterou školu studujete (nebo jste studoval/a)?

4. Jaký je Váš studijní vztah k informatice?

5. Vyberte oblasti, s nimiž jste byli při výuce informatiky aktivně seznámeni (učili jste se je):

6. Vyberte témata, která jste v rámci výuky informatiky probírali:

7. Vyberte, s čím jste byli při výuce informatiky aktivně seznámeni:

8. Myslíte si, že by informační gramotnost (věnují se jí otázky č. 6 a 7) měla být součástí výuky?

9. Označte negativní dopady vyvolané nadměrným užíváním IT, proti nimž jste byli v rámci výuky informatiky varováni (proběhla osvěta o rizicích spojených s IT):

10. Myslíte si, že by osvěta popsaná v otázce č. 9 měla být součástí výuky, podobně jako např. drogová nebo sexuální prevence?

11. Vyberte softwarové nástroje podporující týmovou práci, s nimiž jste byli při výuce informatiky aktivně seznámeni (učili jste se, jak s nimi pracovat):

12. Používáte aktivně některý ze softwarových nástrojů z otázky č. 11?

13. Vyberte kancelářské a multimediální softwarové nástroje, s nimiž jste byli při výuce informatiky aktivně seznámeni (učili jste se, jak s nimi pracovat):

14. Používáte některý ze softwarových nástrojů z otázky č. 13?

15. Myslíte si, že počítačová gramotnost (věnují se jí otázky č. 11-14) by měla být součástí výuky?

16. Byli jste někdy v rámci výuky informatiky seznámeni s tím, jak se efektivně učit?

17. Byli jste při výuce seznámeni s mentálními (též myšlenkovými) mapami?

18. Vyberte softwarové nástroje na podporu paměti a učení, s nimiž jste byli aktivně seznámeni (učili jste se, jak s nimi pracovat):

19. Používáte aktivně některý ze softwarových nástrojů z otázky č. 18?

20. Je po Vás při výuce někdy vyžadováno, abyste výsledky své práce prezentovali před ostatními spolužáky?

21. Jak a které digitální technologie můžete využívat při výuce?

22. Jakou formu má většina testů, které z informatiky píšete?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Jakého jste pohlaví?

2. Kolik Vám je let?

3. Kterou školu studujete (nebo jste studoval/a)?

4. Jaký je Váš studijní vztah k informatice?

5. Vyberte oblasti, s nimiž jste byli při výuce informatiky aktivně seznámeni (učili jste se je):

6. Vyberte témata, která jste v rámci výuky informatiky probírali:

7. Vyberte, s čím jste byli při výuce informatiky aktivně seznámeni:

8. Myslíte si, že by informační gramotnost (věnují se jí otázky č. 6 a 7) měla být součástí výuky?

9. Označte negativní dopady vyvolané nadměrným užíváním IT, proti nimž jste byli v rámci výuky informatiky varováni (proběhla osvěta o rizicích spojených s IT):

10. Myslíte si, že by osvěta popsaná v otázce č. 9 měla být součástí výuky, podobně jako např. drogová nebo sexuální prevence?

11. Vyberte softwarové nástroje podporující týmovou práci, s nimiž jste byli při výuce informatiky aktivně seznámeni (učili jste se, jak s nimi pracovat):

12. Používáte aktivně některý ze softwarových nástrojů z otázky č. 11?

13. Vyberte kancelářské a multimediální softwarové nástroje, s nimiž jste byli při výuce informatiky aktivně seznámeni (učili jste se, jak s nimi pracovat):

14. Používáte některý ze softwarových nástrojů z otázky č. 13?

15. Myslíte si, že počítačová gramotnost (věnují se jí otázky č. 11-14) by měla být součástí výuky?

16. Byli jste někdy v rámci výuky informatiky seznámeni s tím, jak se efektivně učit?

17. Byli jste při výuce seznámeni s mentálními (též myšlenkovými) mapami?

18. Vyberte softwarové nástroje na podporu paměti a učení, s nimiž jste byli aktivně seznámeni (učili jste se, jak s nimi pracovat):

19. Používáte aktivně některý ze softwarových nástrojů z otázky č. 18?

20. Je po Vás při výuce někdy vyžadováno, abyste výsledky své práce prezentovali před ostatními spolužáky?

21. Jak a které digitální technologie můžete využívat při výuce?

22. Jakou formu má většina testů, které z informatiky píšete?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Domanja, J.Výuka informatiky na vysokých školách v ČR (výsledky průzkumu), 2015. Dostupné online na https://48191.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.