Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Sociální sítě a jejich využití ve vzdělání

Sociální sítě a jejich využití ve vzdělání

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Lucie Ptáčková
Šetření:30. 07. 2015 - 23. 08. 2015
Počet respondentů:148
Počet otázek (max/průměr):15 / 8.94
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:70,8 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.02:31
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Vážení respondenti a repondentky,

tento průzkum je zaměřen na studenty VŠ a smysl využítí sociálních sítí v akademickém prostředí. Cílem dotazníku je především dokázat pozitivní dopad sociálního internetového rozhraní ve vzdělávacím procesu.

Vaše odpovědi budou použity při zpracování diplomové práce na téma "Sociální sítě a jejich využití ve vzdělání".

Odpovědi respondentů

1. Využíváte sociální sítě?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ANOotázka č. 5, NEotázka č. 2].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ANO13792,57 %92,57 %  
NE117,43 %7,43 %  

Graf

2. Proč sociální sítě nevyužíváte?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Nebyl k tomu důvod436,36 %2,7 %  
Obava o zneužití osobních údajů327,27 %2,03 %  
Raději mám osobní kontakt218,18 %1,35 %  
Nemám zapotřebí lézt na seznamky.19,09 %0,68 %  
sledujú nás cez ne19,09 %0,68 %  

Graf

3. Jakým způsobem získáváte studijní materiály?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Návštěvou přednášek872,73 %5,41 %  
Nákupem/výpůjčkou skript654,55 %4,05 %  
Z webových stránek univerzity545,45 %3,38 %  
mraky vědeckých a akademických databází19,09 %0,68 %  
internet19,09 %0,68 %  
od kolegů19,09 %0,68 %  

Graf

4. Uvítali byste nějaký sociální koncept, jež by umožňoval sdílení studijních materiálů a přímou komunikaci napříč akademickým prostředím?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
NE654,55 %4,05 %  
ANO545,45 %3,38 %  

Graf

5. Jakou sociální síť využíváte?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Facebook13295,65 %89,19 %  
Google+4935,51 %33,11 %  
Jiné3122,46 %20,95 %  
LinkedIn2618,84 %17,57 %  
Twitter2215,94 %14,86 %  

Graf

6. Jak často využíváte sociální sítě?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Denně11482,61 %77,03 %  
3x - 5x týdně1611,59 %10,81 %  
Méně85,8 %5,41 %  

Graf

7. Jak využíváte sociální sítě?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Komunikace s přáteli13094,89 %87,84 %  
Sledování událostí, vyhledání informací10072,99 %67,57 %  
Sdílení dat6748,91 %45,27 %  
Užití aplikací2417,52 %16,22 %  
pro studijni potreby a vyucovaci potreby10,73 %0,68 %  
marketing10,73 %0,68 %  
Veci tykajici se skoly10,73 %0,68 %  
Sdílení materiálů do školy10,73 %0,68 %  
Firemní sociální síť, sdílení projektů, propagace firmy...10,73 %0,68 %  
konzultace akademických témat10,73 %0,68 %  
bazar10,73 %0,68 %  
Hledani inspirace10,73 %0,68 %  
prace10,73 %0,68 %  
skola10,73 %0,68 %  

Graf

8. Setkal/a jste se během studia s profilem některého vyučujícího, jež by jeho pomocí informoval studenty ohledně předmětu?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ANOotázka č. 9, NEotázka č. 11].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
NE7554,35 %50,68 %  
ANO6345,65 %42,57 %  

Graf

9. Vnímáte využití toho prostředku jako přínos?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ANOotázka č. 11, NEotázka č. 10].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ANO6296,88 %41,89 %  
NE23,13 %1,35 %  

Graf

10. Uveďte, z jakého důvodu to pro vás není přínosem:

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

Děti degenerují. Je to zcela rozšířený problém. Z objektivního hlediska je využití soc. sítí a internetu přínosem, ano, ale bohužel studenti nemají na těchto sítích pouze vzdělávací prostředky a tak se stane že při předmětu budou řešit s přáteli kam půjdou večer pít. Spousta vyučujících má dnes problém s tím, že většina dětí ve třídě má mobil v ruce a místo klasického studentského života sedí v lavicích v jakémsi virtuálním světě. Rozhodně bych nepodpořil využití sociálních sítí ve školství. je na čase aby žák musel přijít za kantorem a požádat ho o informace, neoddělovat žáka od osobního kontaktu s učitelem.Protože kamkoli zapojíme sociální sítě, ztratí se osobní kontakt.

facebook je na toto velmi chaoticky uspořádaný

11. Je podle vás možné využít sociální sítě jako pomůcku ke studiu, pokud by každý předmět měl vlastní profil?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ANOotázka č. 13, NEotázka č. 12].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ANO11583,33 %77,7 %  
NE2316,67 %15,54 %  

Graf

12. Jaká by byla podle vás negativa ve využití profilů jednotlivých předmětů?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

:/

anonymita

Bylo by to k ničemu a né všichni mají facebook, zase tak často to nesleduju a myslím, že to není potřeba.

J. A. Komenský by hnovu umřel

Kamkoli zapojíme sociální sítě, ztratí se osobní kontakt. Nakonec by se vytratil úplně. Studenti by přestali hodnotit osobní přístup ke studiu jako podnětný a studium na soc. sítích by jim přišlo smysluplnější a pohodlnější. Další krok k degeneraci.

Lenost a laxnost populace.

možnost některý opomenout

Ne každý (student) chce mít profil na sociální síti, není to ničí povinnost. Myslím si, že by aktuální důležité informace měly být sdíleny v rámci informačního systému školy, kam má přístup každý student.

ne každý chce mít účet na sociální síti

nemožne

Nepřehlednost

nesmysl

Nevím

nevim

Povinnost používat Facebook. Nelze někoho nutit.

Spoustu neověřitelných informací

stoprocentní pokrytí studentů - nelze je k založení účtu nutit

učit se, učit se, učit se řekl Lenin NE facekook, blitter, lindejking

Vznikly by desítky takových profilů, nesnadná orientace, náročnost na údržbu. V univerzitním prostředí taková řešení existují např. moodle, studenti tam fakticky chodí jen pro materiály ke studiu, žádné další funkce, ač jsou k dispozici, tam nefungují a neosvědčily se.

záleží o jakou úroveň vzdělávání jde (ZŠ, SŠ, VŠ?)chaos, příliš mnoho skupin, ne každý má profil na sociální síti

závislost

Zbytečně

zbytečně složité a nepřehledné

13. Jaká by byla podle vás pozitiva ve využití profilů jednotlivých předmětů?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Rychlá interakce9482,46 %63,51 %  
Aktuální data8776,32 %58,78 %  
Komunikace bez omezení5951,75 %39,86 %  
Přehlednost5144,74 %34,46 %  
žádná, nepřehledné 10,88 %0,68 %  
Nemuset hledat veci na debilnich strankach uhk, nedej boze vystrcit paty a jit se kouknout na nastenku10,88 %0,68 %  
Rychly pristup k informacim, jednoduchost pouziti, pristup pro vsechny zajemce, jednoduchost vyuzivani10,88 %0,68 %  

Graf

14. Co si myslíte, že je na využívání profilu předmětu negativní?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

-

.

.

.

absence ochrany dat V otázce č. 15 máte hrubku ve shodě podmětu s přísudkem

anonymita veřejné sítě

Asi nic

Asi nic, je v tom velky potencial

Až příliš nežádoucí komunikace.

bezkontaktní výuka

Demence lidí

chce to uinformace o uživateli

Je to velmi rychle, pokud člověk nenavštíví tento profil třeba jen dva dny, muže prijit o nějaké změny pro splnění úkolu, atd. Částečně je to i spam. Všechny informace a dotazy ostatních nepotřebuji.

jsou specializovaná studijní online řešení - proč používat facebook

k využívání sociálních sítí by byli nuceni i studenti, kteří o to nestojí

každý nemá profil na fb, nemohl by se tak dostat k informacím

Lidi

málo soukromí

Milné info

Moc velká kontrola od profesoru / učitelů

Mohlo by to být pro vyučujícího časově náročné. Zejména při časté komunikaci se studenty - chat např. by asi nebyl vhodný.

Mozne nejake dezinformace, hadky ve virtualnim svete a mozne slovni napadani a sikana

Moznost zneuziti

možné zneužití třetí stranou

možnost dezinformací, horší ověřitelnost zdrojů

možnost návštěv cizích osob na profilu předmětu

Možnost prohlédnutí důležitých aktualizaci.

možnost zneužití

Může se stát nepřehledné

My takhle máme profily u všech e-learningových předmětů (MU), negativa to má taková, že to nutí studenty mít založený účet na té konkrétní síti, nebo si ho založit, což může pro daného studenta představovat rozpor s jeho názory na sociální sítě, nebo ztrátu soukromí, bezpečnosti. (Je potřeba vzít v potaz, že k tomuto kroku jsou nuceni i např. dálkoví studenti, kterým je 50 let - což zase souvisí s rozšířenější počítačovou gramotností)

myslím, že bychom se měli se studenty SETKÁVAT!!!Myslím, tím osobně - význam slova universitás k otázce č.15-efektivní v danou chvíli-kvantita informací, ale do budoucna,nadneseně,jde o várobu studentů,nikoliv osobností

Na FB: nelze třídit podle důležitosti a přehledně vkládat data. Nicméně Google Drive tento neduh skvěle řeší.

Následné zlenivění studentů.

Ne každý "umí česky" a jsou jedinci, kteří by to zaspamovali svou nechápavostí. Mohlo by také dojít k veřejným nesrovnalostem (hádkám).

Ne každý člověk/student má potřebu být na sociálních sítích. Zakládat si je proti vlastnímu přesvědčení jen kvůli předmětu mi nepřijde fér

Ne každý profil na sociálních sítích má. Pokud by byli žáci informováni pouze přes (například) facebook, tak i ti, co profil nemají, by si ho museli založit, ať chtějí nebo ne. Dále také ne každý má přístup k internetu v mobilním telefonu, ale nemusí mít ani wi-fi, takže je pro ně získávání informací přes internet poměrně složitější.

Ne každý student má profil na sociální síti

Ne vsichni maji socialni site

Ne všichni mají sociální sítě, veřejná komunikace.

ne všichni na sociálních sítí jsou a někteří tam prostě být nechtějí

ne všichni vlastní profil na sociální síti

nemohou přispívat lidé, kteří nejsou zaregistrovaní na sociálních sítích

Nenapadají mě žádná negativa.

Neosobnost

nepřehlednost

Nepřehlednost

nepřehlednost

nepřehlednost

nevidím negativa

Nevidím v tom jako student nic negativního. Jen snad, že to vyučujícím či tomu, kdo to bude spravovat zabere čas.

Nevím

Nevím

Nevím

Nevím

Nevim

nevím

nevím

nevím

Nevím

Nevim

Nevýhoda pro lidi, kteří nevyužívají sociální sítě.

Nic

Nic

nic

nic

nic

nic

Nic

nic

Nic

Nic

nic

nic

Nic

Nic

nic

Nic

Nic

Nic . Stejně už se to nezmění. Internet používá kde kdo. Někdo na studium , na zábavu,práci a nebo odpočinek.

nic mě nenapadá

Nic mě nenapadá

Nic mě nenapadá

Nic mě nenapadá

Nic mě nenapada

NIc mě nenapadá

Nic mě nenapadá ;)

Nic.

Nutny fb profil,protoze nekdo fb notoricky odmita. Nutnost pripojeni na internet.

Odpadá anonymita.

osobní informace

Pokud by se využíval profil jako "osoba a přátelil by se se studenty, získal by o nich data. Na formě "skupiny"VIDÍM PROBLÉM JEN V TOM, ŽE NĚKDO SOC. SÍTĚ NEVYUŽÍVÁ A BYL BY DISKRIMINOVÁN.

Povinnost mit socialni site vsem.

Pravděpodobnější výskyt zkreslujících informací

přílišná individuálnost

Přístup i pro ty, kteří s danou problematikou nemají nic společného. Na druhou stranu ne každý (student) chce mít profil na sociální síti - pokud by se prostřednictvím takového profilu podávaly aktuální důležité informace, tak stejné informace by měl vyučující umísťovat ve škole na nástěnku (jestli něco takového ještě vůbec existuje...za nás to ještě bylo běžné) nebo poskytovat stejné informace prostřednictvím informačního systému školy.

rozptylování dalšími uživateli např. facebooku, chatování s dalšími lidmi atd.

Slabá omezenost

Socialni sit jako prostrednik - "ukradne data"

spam

Spousta nepodnetnych prizpevků. Osobni nazory

spoustu příspěvků, je těžké pak dohledat starší

Stráví se tím hodně času

Vsichni facebook nemaj

všudypřítomná reklama za cenu toho, že facebook je zdarma

Vždycky se najdou idioti, kteří tam budou nabízet práci, bydlení, přednášky, kurzy...

zahlcení profilu nepotřebnými informacemi

Záleží na tom, zda jde o soukroumou síť školy, nebo zda jde o veřejnou síť, která shromažďuje data pro své komerční účely.

zavádějící informace, diskriminace pro ty, co sociální sít nemají a nechtějí mít

Ze by si tam student nemusel zjistovat jen ucivo ale delat si co chce.

zneužitelnost

Ztráta času

ztráta přehledu o aktuálních datech pokud by předmětů bylo moc a každý z těchto předmětů měl vlastní profil.

15. Považujete za efektivní, aby jednotlivé útvary univerzity využívaly sociální sítě ke sdílení informací a komunikaci se studenty i veřejností?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ANO11381,88 %76,35 %  
NE2518,12 %16,89 %  

Graf

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 2 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

8. Setkal/a jste se během studia s profilem některého vyučujícího, jež by jeho pomocí informoval studenty ohledně předmětu?

  • odpověď ANO:
    • 2.4x vetší pravděpodobnost při odpovědi ANO na otázku 9. Vnímáte využití toho prostředku jako přínos?

9. Vnímáte využití toho prostředku jako přínos?

  • odpověď ANO:
    • 2.4x vetší pravděpodobnost při odpovědi ANO na otázku 8. Setkal/a jste se během studia s profilem některého vyučujícího, jež by jeho pomocí informoval studenty ohledně předmětu?

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Využíváte sociální sítě?

5. Jakou sociální síť využíváte?

6. Jak často využíváte sociální sítě?

7. Jak využíváte sociální sítě?

8. Setkal/a jste se během studia s profilem některého vyučujícího, jež by jeho pomocí informoval studenty ohledně předmětu?

9. Vnímáte využití toho prostředku jako přínos?

11. Je podle vás možné využít sociální sítě jako pomůcku ke studiu, pokud by každý předmět měl vlastní profil?

13. Jaká by byla podle vás pozitiva ve využití profilů jednotlivých předmětů?

14. Co si myslíte, že je na využívání profilu předmětu negativní?

15. Považujete za efektivní, aby jednotlivé útvary univerzity využívaly sociální sítě ke sdílení informací a komunikaci se studenty i veřejností?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Využíváte sociální sítě?

5. Jakou sociální síť využíváte?

6. Jak často využíváte sociální sítě?

7. Jak využíváte sociální sítě?

8. Setkal/a jste se během studia s profilem některého vyučujícího, jež by jeho pomocí informoval studenty ohledně předmětu?

9. Vnímáte využití toho prostředku jako přínos?

11. Je podle vás možné využít sociální sítě jako pomůcku ke studiu, pokud by každý předmět měl vlastní profil?

13. Jaká by byla podle vás pozitiva ve využití profilů jednotlivých předmětů?

14. Co si myslíte, že je na využívání profilu předmětu negativní?

15. Považujete za efektivní, aby jednotlivé útvary univerzity využívaly sociální sítě ke sdílení informací a komunikaci se studenty i veřejností?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Ptáčková, L.Sociální sítě a jejich využití ve vzdělání (výsledky průzkumu), 2015. Dostupné online na https://49842.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.