Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků
Vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Lucie Vnenková |
---|---|
Šetření: | 23. 05. 2016 - 30. 05. 2016 |
Počet respondentů: | 14 |
Počet otázek (max/průměr): | 15 / 14.93 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 52 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.05:30 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Krátký dotazník, který se týká názorů veřejnosti na vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků. Děkuji předem za Váš čas.
Odpovědi respondentů
1. Pohlaví
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Žena | 10 | 71,43 % | 71,43 % |
Muž | 4 | 28,57 % | 28,57 % |
2. V jaké věkové kategorii se nacházíte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
18-25 let | 6 | 42,86 % | 42,86 % |
36-55 | 4 | 28,57 % | 28,57 % |
26-35 let | 2 | 14,29 % | 14,29 % |
15-18 let | 1 | 7,14 % | 7,14 % |
56 let a více | 1 | 7,14 % | 7,14 % |
3. Myslíte si, že sociálně znevýhodnění žáci dosahují nižšího vzdělání než ostatní?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 9 | 64,29 % | 64,29 % |
Nevím | 3 | 21,43 % | 21,43 % |
Ne | 2 | 14,29 % | 14,29 % |
4. 4. Jakým způsobem podle Vašeho názoru ovlivňuje prostředí, ve kterém dítě vyrůstá, jeho studijní výsledky?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
100%tně
dítě ze sociálně znevýhodněného prostředí nemá stejné startovací podmínky, jako jeho spolužáci, dítě doma není podporováno a vedeno k plnění úkolů, často rodiče mají také nedostatečné vzdělání a nemohou dítěti pomoct s řešením úkolů
Hodně
Nedostatek financí na zájmové a vzdělávací aktivity, na pomůcky, elektroniku Přístup ke vzdělání v rodině, dosažená úroveň vzdělání rodičů Prostředí, ve kterém dítě vyrůstá - město x venkov, velikost bytu, vlastní pokoj.....
Nemá prostor pro kvalitní výuku, pomůcky, často ani ochotné a schopné rodiče, kteří se mu věnují při studiu.
Nemusí mít peníze na všechny pomůcky, může být i šikanováno.
nevím
Noo nemaji ten spravny vzor ci idol.
Rodina hodně, ale ne její sociální postavení.
velmi- rodina je u dítěte velmi důležitá
vliv rodiny
výchovou, vlivem rodičů, omezené možnosti k získání běžných sociálních zkušeností
Výrazný způsobem. Vytváří se vztah ke vzdělávání a dítěti je potřeba vytvořit potřebné podmínky ke studiu.
zasadnim
5. 5. Jsou sociálně znevýhodněné děti dostatečně připravené na zahájení školní docházky?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše nesouhlasím | 7 | 50 % | 50 % |
nevím | 3 | 21,43 % | 21,43 % |
nesouhlasím | 2 | 14,29 % | 14,29 % |
souhlasím | 1 | 7,14 % | 7,14 % |
spíše souhlasím | 1 | 7,14 % | 7,14 % |
6. 6. Jak byste zlepšil/a připravenost sociálně znevýhodněného dítěte na školní docházku?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Je potřeba zlepšit sociální situaci.
Lepší práce s těmito dětmi již v předškolním vzdělávání
myslím, že by povinný poslední rok MŠ mohl pomoci
nevím
nevím
odebrat linym rodicum
Otevření předškolní třídy
Povinnou návštěvou předškolních zařízení - školky, zájmového kroužky...
povinný rok školní docházky, připravné třidy
Předškolní příprava, příspěvek na zájmové a vzdělávací aktivity soc. znev. dětí - pokud z dávek hm. nouze, tak přímá platba org. provozující aktivity Sociální práce s rodinou - Ospod
raná péče, SAS
Školkou zadarmo.
To je věc rodiny, ne sociálního znevýhodnění
To musi vlastni rodina, to jinak nejde.
7. 7. V čem spatřujete hlavní důvod nepřipravenosti sociálně znevýhodněného dítěte na školní docházku?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Výchova a návyky z rodiny | 13 | 92,86 % | 92,86 % |
Postoje jejich rodičů k vzdělání, škole | 10 | 71,43 % | 71,43 % |
Nedostatečná předškolní příprava | 7 | 50 % | 50 % |
sociální prostředí ve kterém dítě vyrůstá | 5 | 35,71 % | 35,71 % |
finance rodiny a materiální zajištění | 5 | 35,71 % | 35,71 % |
8. 8. Zavedli byste pro všechny děti povinnou předškolní výchovu (mateřské školy, přípravné třídy)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 7 | 50 % | 50 % |
Ne | 3 | 21,43 % | 21,43 % |
Spíše ano | 3 | 21,43 % | 21,43 % |
spíše ne | 1 | 7,14 % | 7,14 % |
9. 9. Kolik je přibližně ve vašem nejbližším okolí (městská část, čtvrť) zařízení, která poskytují předškolní vzdělání?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
méně než pět | 6 | 42,86 % | 42,86 % |
5-10 | 5 | 35,71 % | 35,71 % |
Více | 3 | 21,43 % | 21,43 % |
10. 10. Jakým způsobem podle Vás pomáhá předškolní výchova v připravenosti žáka na školní docházku?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Dítě se naučí být v kolektivu a získá určité potřebné návyky.
Dítě se naučí chování ve skupině
Dost, alespon se nauci jist priborem a zavazat si tkanicky, poznaji barvy, tvary apod.
Je zvyklý na kolektiv a určitý řád.
netuším
Nevím
Nijak, já ani manželka jsme fo školky nechodili. Obě rodiny byly chudé a oba máme VŠ. Sociální znevýhodnění je jen výmluva pro líné.
procvičování výslovnosti
připraví ho to na nějaký režim, zdokonalý jeho verbální projev, slovní zásobu, jemnou motoriku, zažije si úspěch, který ho může motivovat do dalšího studia
Socializace - naučí se fungovat v kolektivu
spolupráce mezi dětmi, mezi učitelem a dítětem, udržení pozornosti atd.
tak na 40%
umět se soustředit, pracovat v kolektivu, hygien.návyky, přijetí soc.norem,
získání základních dovedností, vědomostí, sociální kontakt s vrstevníky
11. V čem spatřujete hlavní příčinu toho, že je stále velké procento sociálně znevýhodněných dětí zařazováno do speciálních škol?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
degenerace
je to takový "trend" v rodině
málo psychologů a špatná práce Ped.center a SPC
Není jim věnována dostatečná pozornost od rodičů
Netuším
nevhodná kritéria pro výběr žáků
Nevím
nevím
Prave v navycich od rodiny.
protože nezvládají tempo výuky
pseudooligofrenie
Rodiče se dětem méně věnují, raději je odkládají je k televizi, počítači
Sociální znevýhodnění je výmluva pro líné
Vina je pravděpodobně na straně rodiny, která dítěti nevytvoří potřebné podmínky a nevěnuje se mu tak, jak by měla. Zanedbává ho a nepovažuje vzdělávání za důležité. Možná je to daného i inteligencí (IQ) rodičů.
12. 12. Co považujete za nejzávažnější problém, se kterým se musí sociálně znevýhodněný žák potýkat během školní docházky?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Podpora rodiny( motivace, pozitivní vzor z rodiny | 11 | 78,57 % | 78,57 % |
Nepřijetí třídním kolektivem | 6 | 42,86 % | 42,86 % |
Adaptace na školní režim(řád, pravidla) | 5 | 35,71 % | 35,71 % |
Předsudky/diskriminační přístup některých pedagogů | 5 | 35,71 % | 35,71 % |
Finance na školní pomůcky a materiální zajištění | 4 | 28,57 % | 28,57 % |
Jiné | 1 | 7,14 % | 7,14 % |
13. 13. Znáte nějaká tzv. "vyrovnávací a podpůrná opatření" pro zlepšení situace sociálně znevýhodněného žáka ve škole, případně jaká?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
asistent na prvním stupni, poskytnutí školních pomůcek, respektive různá stipendia - na stravu, ubytování (na intru,..)
Možná finanční příspěvky?
Ne
ne
NE
ne
neznam
neznám
neznám
Neznám. Možná nějaké příspěvky od státu.
Osobní asistent, finanční příspěvek na obědy
placení obědů
údajně asistenti pedagoga
14. 14. Máte dojem, že je funkce asistenta pedagoga na školách přínosná?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 10 | 71,43 % | 71,43 % |
ne | 3 | 21,43 % | 21,43 % |
Nevím | 1 | 7,14 % | 7,14 % |
15. 15. Zvyšuje podle Vás absolvování přípravných tříd úspěšnost dítěte v jeho dalším studiu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 9 | 64,29 % | 64,29 % |
Ne | 3 | 21,43 % | 21,43 % |
Spíše ano | 2 | 14,29 % | 14,29 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.