Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Ráda bych Vás požádala o pomoc s vyplněním dotazníku pro účely závěrečné seminární práce poruchy komunikace u dětí předškolního věku na kurz na asistenta pedagoga.
Odpovědi respondentů
1. Vaše pohlaví?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
žena
62
67,39 %
67,39 %
muž
30
32,61 %
32,61 %
2. Váš věk?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
18-24
29
31,52 %
31,52 %
25-30
23
25 %
25 %
30-40
21
22,83 %
22,83 %
40 a více
16
17,39 %
17,39 %
méně než 18
3
3,26 %
3,26 %
3. Do kdy by se podle Vás měla u dítěte fyziologicky (přirozeně) vyvinout řeč?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
2 roky
39
42,39 %
42,39 %
3 roky
33
35,87 %
35,87 %
1 rok
13
14,13 %
14,13 %
4 roky
7
7,61 %
7,61 %
4. Znáte nějaké poruchy komunikace? Vyjmenujte je prosím:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Ne
22
24,18 %
23,91 %
Koktání
9
9,89 %
9,78 %
koktavost
3
3,3 %
3,26 %
asi ne
2
2,2 %
2,17 %
autismus
2
2,2 %
2,17 %
Vývojová dysfázie, dyslálie, koktavost, opožděný vývoj řeči
1
1,1 %
1,09 %
afasie, mutismus, dyslexie, dysgrafie, koktání..
1
1,1 %
1,09 %
Nejsem si jistá, co myslíte poruchami komunikace, jestli to mají být poruchy řeči jako koktání, ráčkování a podobně, nebo myslíte něco psychického? V druhém případě nevím.
1
1,1 %
1,09 %
Koktání, zadrhávání
1
1,1 %
1,09 %
vývojová vada
1
1,1 %
1,09 %
ostatní odpovědi
Dysfazie, dysartrie, dysfonie koktavost, patlavost, dyslálie, mutismus aj. autismus, aspergerův syndrom, koktání, Dysartrie Debilita Těch je opravdu hodně... ráčkování, šišlání Kokokoktavost šišlání? agolegie, axinomologie, logotropie, disfunkcni porucha mluvy balbutismus, huhňavost, dyslalie, vývojová dysfazie, zrakové, sluchové nebo mentální poruchy Šišlání koktání, ráčkování poruchy výslovnosti (např. problematické R) koktání, afázie atd. patlavost, ráčkování zadrhávání, koktavost, šišlavost autismus, mutismus Například balbutismus dyslálie, koktavost koktání, šišlání, neumí písmenka "r" a "ř" echolálie Breptavosť, zajakavosť neznám žádné koktání,šišlání šišlání, koktání, afázie, dyslexie, dysgrafie (a další), němost, opožděný vývoj řeči, nesprávná výslovnost některých písmen či slabik (ráčkování, huhňání) koktání, šišlání koktavost, afázie.. Autismus, pervazívni vývojová porucha a disfáze autismus, afázie, mentální retardace koktavost, mutismus, "ráčkování", dyslalie poruchy řeči, koktání Mutismus, různé vady řeči Nn koktání, porucha výslovnosti r,ř,sykavek koktání, ráčkování patlavost opožděný vývoj řeči, mutismus, huhňavost, koktavost, poruchy hlasu, breptavost autismus, dyslálie, koktavost, brebtavost, huhnavost, mutismus, dys poruchy balbuties simplex koktání? Nevím Znám jich spoustu, nikoliv ale jejich odborné pojmenování. Koktani, zadrhavani... koktavost, neschopnost verbální komunikace mutistické bloky? Nemota, koktani, sislani - koktavost, němota balbuties, rhinolalie, palatolalie, dyslalie, afázie
48
52,75 %
52,17 %
5. Máte (vychováváte) dítě?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
ne
57
61,96 %
61,96 %
ano
35
38,04 %
38,04 %
6. Kde byste hledal/a informace o rozvoji řeči u svého dítěte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Internet
65
70,65 %
70,65 %
Knihy
36
39,13 %
39,13 %
V rodině
33
35,87 %
35,87 %
spoléhal/a jsem se na vlastní rozum/instinkt
29
31,52 %
31,52 %
jiné
27
29,35 %
29,35 %
Nehledal/a jsem
11
11,96 %
11,96 %
Napište první věc, která vás napadne.
7. Zkuste sami napsat, co je podle Vás nejdůležitější pro správný rozvoj řeči:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Komunikace s dítětem
4
4,35 %
4,35 %
Mluvit
4
4,35 %
4,35 %
komunikace
3
3,26 %
3,26 %
nevím
2
2,17 %
2,17 %
mluvit s dítětem
2
2,17 %
2,17 %
ideální rodinné prostředí, dostatek podnětů
1
1,09 %
1,09 %
kontakt s okolím - možnost napodobování, v případě komplikací vyhledání odborné pomoci rodičem
1
1,09 %
1,09 %
knihy
1
1,09 %
1,09 %
s dítětem mluvit
1
1,09 %
1,09 %
Aktivní komunikace okolí s dítětem a naopak, čtení dítěti
1
1,09 %
1,09 %
ostatní odpovědi
Poslech správné řeči (tj. dítě musí přijít s řečí do styku) Poslouchat, mluvit, číst, být častěji mezi lidmi Funkcni sluch, komunikace s ditetem povzbuzovat dítě ke komunikaci, stále jej neopravovat, ale poskytovat mu kvalitní mluvní vzor okolí Mluvení na dítě od malička, vodění ho do kolektiu, kde se mluví, nenechávat ho si hrát permanentně o samotě, kde se mu řeč logicky nemá důvody rozvíjet, sledovat, zda se u něj neprojevují nějaké vady v řeči a případně včas zajít na logopedii, pokud špatně vysvlovuje některá písmena a snažiit se ho nenásilnou formou učit je vyslovovat správně. Správné prostředí, podněty Poustet tv mít podněty zvenčí Přirozená komunikace s rodiči a okolím. od malinka péče o dítě a trpělivost, učení dítěte správně vyslovovat, případně návštěva logopedie číst dětem pohádky, mluvit s ním mluvit mluvit mluvit Pravidelně na dítě/s dítětem mluvit. Pokud možno normálně, dobře artikulovat, co nejvíce bez všech těch blbůstek, jako je šišlání, protože to by dítě mohlo okopírovat. Řeč by také měla být citově zabarvená, aby si dítě spojilo slova s pocity a vjemy a tím je lépe pochopilo. Měla by se používat rozmanitá slovní zásoba. mluvit na dítě a mezi sebou, tak jak chceme, aby dítě mluvilo komunikace, snaha o ní trénink rodina na dítě by se mělo mluvit zrozumitelně, žádné šišláni a podobné pazvuky..... dítě je jako zrcadlo, opakuje to, co vidí, slyší..... zdravé zuby, celkově ústa a správný vývoj hlasivek a mozku. Hlavně na dítě mluvit Co nejčastější komunikace s dítětem pro rozšíření slovní zísoby, tréning problemových slov/písmen trenink, vzory Hrát si s dítětem, mluvit s ním/na něj. Nezabavovat ho u televize sociální vazby a podpora rozvoje kognitivních funkcí celkově mluvení s dětmi, čtení knížek abychom na dítě mluvili a četli mu Komunikace, četba, poslech... hovorit s nim, procvicovat a nezanedbat peci hned od zacatku. zaroven podporovat a pozitivne motivovat. číst knížky, zpívat,pojmenovávat vše kolem nás častá komunikace s dítětem, pravidelné čtení vhodné literatury dětem, poslouchání a sledování pohádek nebo rozumných dětských pořadů mluvit na dítě Mluvit na dite spravne. aby na dítě někdo mluvil Trénovať správnu reč už od útleho veku (Nahlas čítať, klásť dôraz na dobrú artikuláciu) hodně mluvení na dítě, čtení mluvit na dítě odmalička pokud možno normálně a nešišlavě, pojmenovávat mu běžné věci co vidí kolem sebe, číst jednoduché knihy a ukazovat obrázky k tomu řádně artikulovat na dítě, dostatečně často s ním mluvit mluvit na něj (s ním) Věnování se dítěti a co největší zapojování dítěte do každodenní komunikace. byt soucasti probihajici komunikace Mluva u rodičů a okolí dostatečná expozice zdrojům, ze kterých může dítě čerpat a napodobovat je. Předpokladem je samozřejmě normálně vyvinutý mozek. čtení dětem, mluvení na ně, hraní si, kolektiv komunikace s dítětem - mluvit na něj komunikace v rodině, používání správných slov, správné pojmenování aby se na dítě mluvilo často, srozumitelně,aby nechytlo špatné návyky v řeči komunikace v rámci rodiny Mluvit na dítě, povídat si s ním i když ještě Vám nic neodpoví. Číst knihy (podle věku). Ale když máte doma dítě s vývojovou poruchou tak bych šla za odpornikem pro radu. stimulace okolí komunikace rodičů s dítětem (mluvit na dítě) hovořit s dítětem, věnovat se mu, usměrňovat ho, navštívit lékaře popř. logopeda Mluvit na dite a chvalit ho kdyz udela naco spravne komunikace rodiče (či jiného dospělého) s dítětem Komunikace, harmonické rodinné prostředí Komunikace mezi ditetem a rodicem dostatečná přirozená komunikace s dítětem Správná artikulace při očním kontaktu mluvit s dítěem, číst knihy, poslouchat klasické mluvené slovo komunikace již v prenatálním období, mluveným slovem komunikovat s narozeným dítětem, říkat dítěti, kdy a co a jak bude. . žvatlání správné návyky rodiny Srozumitelně a dostatečně komunikující rodič. Podnětné prostředí Kominikace s okolim ditete dostatek podnětů od okolí; příjímající prostředí pro dítě, komunikace s dítětem (verbální i neverbální) Rodinné zázemí, nijak na dítě netlačit a nic mu násilím nevnucovat mluvení Komunikace rodice s ditetem komplexní jev: dítě musí celkově vyzrát, včetně motoriky řeč komunikace s rodinou, fyzicky zdravá mluvidla Radne vyslovovani lidi v okoli (nesislat na dite),povidani,cteni
72
78,26 %
78,26 %
8. Vyberte, jak důležité jsou podle Vás následující věci pro rozvoj řeči? (0 vůbec, 5 velmi důležité) )
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „0”, „1”, „2”, „3”, „4” a „5”.
Podotázka
Průměr
Rozptyl
čtení pohádek
4.261
1.193
televize
2.076
1.592
hry (s hračkami, deskové, stavění kostek)
3.087
2.514
říkadla a písničky
4.533
0.64
fungující rodina
4.435
1.007
9. Seřaďte podle důležitosti faktory objevující se v rodině, které ovlivňují mluvenou řeč. (1. nejdůležitější)
Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.
Interakce s dospělým (společná hra, společná práce, povídání si)
2.793
2.207
Čtení a vyprávění pohádek/příběhů.
3.511
1.532
Přínosné a nanučné televizní pořady.
4.87
3.396
Písničky a říkanky.
3.663
1.81
Fungující rodina (dostatek citových podnětů, lásky, vřelé prostředí)
3.121
3.117
SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA
Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!
Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.
Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3
Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5
Byly nalezeny zajímavé souvislosti u jedné otázky.
Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).
1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi 18-24 na otázku 2. Váš věk?
Zjišťování závislostí odpovědí
Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.
Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).
1. Vaše pohlaví?
2. Váš věk?
3. Do kdy by se podle Vás měla u dítěte fyziologicky (přirozeně) vyvinout řeč?
4. Znáte nějaké poruchy komunikace? Vyjmenujte je prosím:
5. Máte (vychováváte) dítě?
6. Kde byste hledal/a informace o rozvoji řeči u svého dítěte?
8. Vyberte, jak důležité jsou podle Vás následující věci pro rozvoj řeči? (0 vůbec, 5 velmi důležité) )
9. Seřaďte podle důležitosti faktory objevující se v rodině, které ovlivňují mluvenou řeč. (1. nejdůležitější)
B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:
Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).
1. Vaše pohlaví?
2. Váš věk?
3. Do kdy by se podle Vás měla u dítěte fyziologicky (přirozeně) vyvinout řeč?
4. Znáte nějaké poruchy komunikace? Vyjmenujte je prosím:
5. Máte (vychováváte) dítě?
6. Kde byste hledal/a informace o rozvoji řeči u svého dítěte?
8. Vyberte, jak důležité jsou podle Vás následující věci pro rozvoj řeči? (0 vůbec, 5 velmi důležité) )
9. Seřaďte podle důležitosti faktory objevující se v rodině, které ovlivňují mluvenou řeč. (1. nejdůležitější)
C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI
Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.
Citace
Šubrtová, D. – Narušená komunikační schopnost - prevence (výsledky průzkumu), 2017. Dostupné online na https://61782.vyplnto.cz.
Poznámky: 1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli. 2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 % 3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat. 4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.
jm: Myslím, že rozvoj řeči je komplexní jev. Souvisí třeba i s motorickou šikovností. Dotazník neuvádí interakci s jinými dětmi, která je dle mého u řady dětí důležitější než interakce s dospělými.
Lm: Nejde mi odeslat stránka s odpovědí č. 9 - ať vyberu kteroukoliv možnost, vždy při pokusu o přechod na další stránku mi to hlásí, že otázka č. 9 není zodpovězena. Škoda, k tomuto tématu mám co říct :-(
Fighter: Na to, že jste tak fixovaná na pohádky, televizi a říkanky se divím, že úplně opomíjíte veškerá on-line média, práci s internetem nebo třeba hraní videoher odpovídajících věku dítěte.
dana: poslední otázka se vyplňuje divně, jedinečné pořadí nevím jak vyplnit, fungující rodina mi přijde, že je podmínka pro čtení pohádek a společné hry a povídání s rodiči. těžko dám, že je nejdůležitější povídání si a čtení pohádek, a fungující rodinu až na druhé místo a naopak. pokud rodina funguje, následující body jsou samozřejmostí