Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Specifické poruchy učení
Specifické poruchy učení
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Kateřina Macháčková |
---|---|
Šetření: | 04. 04. 2018 - 18. 04. 2018 |
Počet respondentů: | 51 |
Počet otázek (max/průměr): | 13 / 12.9 |
Použité ochrany: | unikátní IP |
Zobrazení otázek: | po jedné otázce |
Návratnost dotazníků: | 44,3 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.04:39 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den,
ráda bych Vás požádala o vyplnění tohoto dotazníku. Zabere Vám to jen pár minut.
Děkuji,
KM
Odpovědi respondentů
1. Znáte pojem specifické poruchy učení (SPU)?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 46 | 90,2 % | 90,2 % |
ne | 5 | 9,8 % | 9,8 % |
2. Které poruchy jsou řazeny pod SPD (specifické poruchy učení)?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Dislexie | 2 | 3,92 % | 3,92 % |
Dyslexie, dysgrafie, Dyskalkulie | 1 | 1,96 % | 1,96 % |
dysgrafie | 1 | 1,96 % | 1,96 % |
Takové, které brání ve správném vzdělávacím procesu. | 1 | 1,96 % | 1,96 % |
Neznám | 1 | 1,96 % | 1,96 % |
Dyslexie,Dysfrafie,Dyskalkulie,Dysortografie, | 1 | 1,96 % | 1,96 % |
Dislektik, disgrafik, hyperaktivita, poruchy pozornosti | 1 | 1,96 % | 1,96 % |
Dysgrafie,Dyspraxie,Dysmuzie,Dyspinxie,Dysortografie,Dyslexie | 1 | 1,96 % | 1,96 % |
Dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie, dysmúzie, dyspinxie, dyspraxie | 1 | 1,96 % | 1,96 % |
Dysgrafie, dysortografie, dyslexie (dál nevím) | 1 | 1,96 % | 1,96 % |
ostatní odpovědi | 40 | 78,43 % | 78,43 % |
3. Znáte někoho ve svém okolí, kdo má specifickou poruchu učení (SPU)?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 42 | 82,35 % | 82,35 % |
ne | 9 | 17,65 % | 17,65 % |
4. Pokud znáte někoho ve svém okolí s touto poruchou, napište koho:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Neznám | 3 | 5,88 % | 5,88 % |
syn | 3 | 5,88 % | 5,88 % |
kamarády | 2 | 3,92 % | 3,92 % |
Bratr | 2 | 3,92 % | 3,92 % |
ne | 2 | 3,92 % | 3,92 % |
synovec | 2 | 3,92 % | 3,92 % |
Sebe, strýce | 1 | 1,96 % | 1,96 % |
Neznám nikoho. | 1 | 1,96 % | 1,96 % |
Kamarad | 1 | 1,96 % | 1,96 % |
známého | 1 | 1,96 % | 1,96 % |
ostatní odpovědi | 33 | 64,71 % | 64,71 % |
5. Máte děti?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 30 | 58,82 % | 58,82 % |
ano | 21 | 41,18 % | 41,18 % |
6. Víte v jaké instituci jsou diagnostikované SPU (specifické poruchy učení)? Pokud ano, napište v jaké:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
NE | 17 | 33,33 % | 33,33 % |
ANO | 12 | 23,53 % | 23,53 % |
Pedagogicko-psychologická poradna | 6 | 11,76 % | 11,76 % |
PPP | 5 | 9,8 % | 9,8 % |
Pedagogicko - psychologická poradna | 2 | 3,92 % | 3,92 % |
Pedagogicko psychologická poradna | 2 | 3,92 % | 3,92 % |
Psychologicko-pedagogické poradny? | 1 | 1,96 % | 1,96 % |
Oddeleni pro odhaleni problémů s ucenim | 1 | 1,96 % | 1,96 % |
Škola, odborník | 1 | 1,96 % | 1,96 % |
Pedagogicko-psychologická poradna? | 1 | 1,96 % | 1,96 % |
Psychologicko pedagogická poradna | 1 | 1,96 % | 1,96 % |
PPP a SPC | 1 | 1,96 % | 1,96 % |
Pedagogickopsychologická poradna | 1 | 1,96 % | 1,96 % |
7. Napište, jak byste zareagovali na situaci, kdyby byla jedna z SPU diagnostikovaná Vašemu dítěti:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Asi bych si zjistila, co máme dělat, jako co trénovat na co se zaměřit atd... Určitě bych z toho zase nějak strašlivě nepanikařila.
Brala bych na to ohled a snažila se dítěti pomoc.
Bylo by mi ho líto, ale byla bych ráda, že se na to přišlo.
Docházel bych ke specialistovi, aby ukázal jak s dítětem pracovat.
Hlavně racionálně -nepřetěžovat dítě v oblasti, ve které mu není dáno, ale neomlouvat poruchou jiné problémy. Bylo by to pro mě vodítko jak dále pracovat s dítětem, nic víc, nic míň
Hledala bych léčbu a přistoupila na specifická opatření
Hledala bych možnosti, jak mu pomoci
Jak bych asi měl zareagovat? Snažil bych se dítěti co nejlépe pomoci!
Je to lež. Vymýšlet si diagnosy na nižší intelekt nemá žádný praktický smysl.
koupil bych sampus
Myslím si, že v současné době to není nic Vážného. Sama vím, že s pílí a časem věnovaném ke zlepšení jde mnohé udělat. Ano, tato osoba potřebuje větší péči a investovat více času pro pochopení toho, co jiným trvá okamžik a celý život s tím bude mít problém, ale pokud bude chtít, tak se dá mnohé vylepšit. Myslím si, že tady je vhodné přijít s individuálním přístupem učitele a rodiče. Každému dítěti pomáhá jiná forma.
n
naprosto normálně, komunikace se školou, načtení knih či jiných materiálů, uzpůsobení procesu učení se s dítětem
navštevou odborníka
Nedalo by se nic dělat a pomáhala bych mu všemi dostupnými možnostmi
Nepřišlo by mi to nijak hrozné. Pro dítě je sice potom poněkud komplikovanější učit se, ale ve škole se s tím už v dnešní době počítá a mají různé úlevy, takže se to dá zvládnout.
nevím
Nevím, co to je.
nevím, děti nemám, tak to neumím posoudit, děti ani nikdy mít nebudu
nijak
nijak
Nijak jsem nereagovala. Vím o jeho problémech (čtení, zrcadlové hlásky) od malička, přizpůsobila jsem to mu domácí přípravu.
Nijak,je to zcela běžné a není to nemoc
normálně
nutnost podpory a informací
PO diagnostice jsem trvala na spolupráci školy, tu jsme nakonec měnili za dislektickou. Snažili jsme se dětem co nejvíc pomoci.
Podpora ktera povede k zlepšení
Pokusila bych se s tou určitou poruchou co nejvíce seznámit, abych co nejvíce usnadnila svému dítěti život, vzdělávání atd.
pomohla bych mu s učením, našla bych šikovný způsob, jak to vynahradit
pracovala bych na nápravě
Pravděpodobně bych se mu snažila ulehčit učení
Řešila bych situaci
řešila bych situaci dle doporučení daného zařízení, případně konzultací s dalšími odborníky
Řešila bych to s lékařem
řešit s odborníky
snažila bych se ho co nejvíce podporovat doma i ve škole
Snažila bych se mu dle odborných doporučení maximálně pomoci, také bych se pokusila mu najít zájem, koníček, který by nebyl zasažen diagnostikovanou poruchou, aby dítě zažívalo pocit, že mu něco jde snadno.
snažila bych se o konkrétní SPU dozvědět co nejvíce a svému dítěti pomoci
Snažila bych se, aby mělo moje dítě dobré podmínky ke vzdělávání a aby nebylo demotivované z toho, že jsou ostatní děti lepší...
Syn chodil do dpecialni skoly zamerene na tyto poruchy
udělala bych maximum,abych mu pomohla
Uplně v pořádku, v PPP lze naučí způsoby, jak s dítětem pracovat
v klidu
Věnovala bych mu více času při přípravě do školy
Větší míra učení a vysvětlování
Víc bychom procvičovali oblast, ke které by se to vázalo. Rozhodně bych nechtěla úlevu ve škole.
více času na učení, porozumění
Zajímala bych se o nácvik, jak s poruchou pracovat.
záleží, o jakou by šlo, asi bych se ho snažila podpořit
Zjistila bych si o tom co nejvíce a snažila mu pomoct
Zjistila bych si o tom víc informací.
8. Měli by být zvýhodňovány děti s SPU ve školských zařízeních? Pokud ano, napište jak:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ANO | 17 | 34 % | 33,33 % |
NE | 12 | 24 % | 23,53 % |
Ano, individuálním přístupem. Ne každé díte má stejně "silnou" poruchu, proto , co jednomu může pomoci, druhému může uškodit. | 1 | 2 % | 1,96 % |
posuzování individuálně | 1 | 2 % | 1,96 % |
Individuální přístup | 1 | 2 % | 1,96 % |
jelikož již mají vlastní individuální plány, tak již jsou | 1 | 2 % | 1,96 % |
Mít více času hovořit s dítětem, nerozčilovat se tím a opakovat pomalu několikrát denně | 1 | 2 % | 1,96 % |
zohledňování, | 1 | 2 % | 1,96 % |
ne, MělY by | 1 | 2 % | 1,96 % |
Speciální státní školy | 1 | 2 % | 1,96 % |
dle stupně postižení | 1 | 2 % | 1,96 % |
Známkování s ohledem na tuto skutecnosr | 1 | 2 % | 1,96 % |
Víc času, víc klidu na práci. Malé třídy a trpělivý vyučující. | 1 | 2 % | 1,96 % |
indiv.vzd.plán, pomůcky | 1 | 2 % | 1,96 % |
Měly by jim být poskytovány zvláštní podmínky a péče. | 1 | 2 % | 1,96 % |
Nemyslím zvýhodňovány, ale měly by být dorovnány podmínky. | 1 | 2 % | 1,96 % |
nemyslím si že vyloženě zvýhodňovány, ale mělo by se k poruše přihlížet. Např. by se při hodnocení nemělo srovnávat se spolužáky, ale se svými minulými výkony... | 1 | 2 % | 1,96 % |
měl by ně ně být brán ohled do jisté míry, to není totéž co zvýhodňování | 1 | 2 % | 1,96 % |
Myslím, že částečně ano, ale jen tak, aby to bylo v mezích snahy dítěte.. | 1 | 2 % | 1,96 % |
IVP | 1 | 2 % | 1,96 % |
Více času, větší podpora | 1 | 2 % | 1,96 % |
tak trosku | 1 | 2 % | 1,96 % |
individuálnější přístup | 1 | 2 % | 1,96 % |
9. Ve které školské instituci se podle Vás začnou projevovat znaky SPU?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ZŠ | 26 | 54,17 % | 50,98 % |
MŠ | 21 | 43,75 % | 41,18 % |
VŠ | 1 | 2,08 % | 1,96 % |
10. Myslíte si, že osoba s SPU je schopna absolvovat vysokoškolské studium?
Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 47 | 92,16 % | 92,16 % |
nevím | 3 | 5,88 % | 5,88 % |
ne | 1 | 1,96 % | 1,96 % |
11. Jakým způsobem mohou rodiče pomoci svému dítěti s SPU ?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
a
Dodržování doporučení ppp či spc využívání pomůcek klidný přístup a podpora
dodržovat zásady a rady
Docházet ke specialistovi, pomoc při učení, trpelivost
Dostatečnou informovaností, trpělivostí, pečlivostí, pravidelným režimem atd.
důsledností
hlavně s ním pracovat a věnovat se mu, ne pouze chtít úlevy
hlavně trpělivost a třeba jiná metoda učení
Mít pochopení, pomáhat mu.
Musí mu hlavně věnovat dostatek času, protože jeho "handicap" se se správným přístupem dá částečně omezit
Nácvik, práce s dítětem, školou, poradnou.
Naplno se mu věnovat a zbytečně jo nestresovat
např. u potíží se čtením,nácvik správného čtení,trénink
nemít přehnané nároky na výsledky a výkonnost, promluvit si s dítětem o jeho problému, aby se kvůli tomu netrápilo, podporovat ho v jeho zálibách
nevím
Nevzdat to s ním
Nic nenalhávat sobě ani jemu.
odborník
ohleduplností a vhodným přístupem k dítěti
opět lze najít v odborné literatuře
Plná péče a trpélivost
podpora
Podpora v přípravě do školy, podpůrná cvičení
podpora, spolupráce s učiteli, specifické pomůcky, více času, informovanost
podporovat ho v tom, co mu jde, a zkoušet trénovat to, co ne
Podporovat své dítě v rámci konkrétní diagnózy.
pomoci se mu přizpůsobit s procesem učení
Postupně a klidně řešit daný konkrétní problém
prijmout ho jaky je
Především nespěchat, řešit situaci s odborníky, pomáhat mu s domácí přípravou do školy.
řešit s odborníky
speciální pomůcky, více se mu věnovat
Specifické prostředí a pomůcky, podpora
Spoluprace s PPP a ZŠ
Spolupráce se školou i poradnou. Dobrý výběr školy. Zachovat si klid a chladnou hlavu. CHválit za sebemenší úspěch. Nebrat dítěti to , co ho baví - sport, ZUŠ.
trpělivostí
Učit ho jak s poruchou pracovat
Učit se s ním, trénovat problémové věci, povzbuzovat...
Velkou peci a co nejvice se diteti venovat
Věnovat mu čas a pomáhat mu s učením.
Věnovat mu pozornost, nerozmazlovat
Věnovat mu více času, návštěva odborníka, speciální učební postupy
Věnovat se školní přípravě, motivovat, zábavnou formou pořád procvičovat, ale neklást důraz na výsledek. Podporovat dítě i v něčem, co ho baví a v čem naopak vyniká. Vytvořit doma bezpečný pocit a zcela jako normální brát, že každý má nějakou poruchu, byť ne vše je bráno jako porucha (jiný má zas třeba poruchu empatie, poruchu prostorové orientace, poruchu sebeovládání) a není to žádný středobod života, ale ani omluva pro lenost nebo cokoli jiného. Dát dítěti najevo, že je to určitá překážka, ale nic, co spolu jakýmkoli způsobem nepřekonáme.
Větší motivace, domácí učení
Více cvičit a věnovat problému čas.
více času na učení, pomoci, porozumění, změna učební techniky
Více se s nimi připravovat do školy
Více trpělivosti a vysvětlování učiva. Pomoci dětem učivo pochopit, pomůcky
Viz dřívější odpověď.
Zaměřit domácí přípravu na problémové oblasti, dohodnout se školou individuální přístup (např. omezit zkoušení dítěte písemným testem a místo toho zkoušet více ústně)
12. Moje nejvyšší dosažené vzdělání:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Vysokoškolské | 23 | 45,1 % | 45,1 % |
Středoškolské s maturitou | 19 | 37,25 % | 37,25 % |
Základní | 5 | 9,8 % | 9,8 % |
Středoškolské bez maturity | 4 | 7,84 % | 7,84 % |
13. Jsem:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Žena | 41 | 80,39 % | 80,39 % |
Muž | 10 | 19,61 % | 19,61 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.