Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Specifické poruchy učení

Specifické poruchy učení

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Kateřina Macháčková
Šetření:04. 04. 2018 - 18. 04. 2018
Počet respondentů:51
Počet otázek (max/průměr):13 / 12.9
Použité ochrany:unikátní IP
Zobrazení otázek:po jedné otázce
Návratnost dotazníků:44,3 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.04:39
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Dobrý den, 

ráda bych Vás požádala o vyplnění tohoto dotazníku. Zabere Vám to jen pár minut. 

Děkuji,

 

KM

 

Odpovědi respondentů

1. Znáte pojem specifické poruchy učení (SPU)?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano4690,2 %90,2 %  
ne59,8 %9,8 %  

Graf

2. Které poruchy jsou řazeny pod SPD (specifické poruchy učení)?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Dislexie23,92 %3,92 %  
Dyslexie, dysgrafie, Dyskalkulie11,96 %1,96 %  
dysgrafie11,96 %1,96 %  
Takové, které brání ve správném vzdělávacím procesu.11,96 %1,96 %  
Neznám 11,96 %1,96 %  
Dyslexie,Dysfrafie,Dyskalkulie,Dysortografie,11,96 %1,96 %  
Dislektik, disgrafik, hyperaktivita, poruchy pozornosti11,96 %1,96 %  
Dysgrafie,Dyspraxie,Dysmuzie,Dyspinxie,Dysortografie,Dyslexie11,96 %1,96 %  
Dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie, dysmúzie, dyspinxie, dyspraxie11,96 %1,96 %  
Dysgrafie, dysortografie, dyslexie (dál nevím)11,96 %1,96 %  
ostatní odpovědi Nesoustředěnost, nedočtení textu,
ADHD, různé dis-funkce
dyslexie, dysgrafie, dysortografie
Dislexie, disgrafie, disorzogragie
dyslexie, dysgrafie apod.
Dyslexie,dysgrafie,dyskalkulie atd.
dyslexie, dyskalkulie, dysgrafie ...
dislekcie, disgrafie
Dyslexie, dysortografie, dyskalkulie, atd
dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyspraxie, dyskalkulie,
dyskalkulie, dyspraxie, dyslexie
Dislexie disortografie diskalkuliue disgrafie
Disgrafie, discalkulie, disleksia, ADHD
Dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie, ADHD
dys
dislexie, diskgrafie
dyslexie, dygrafie, dyskalkulie, dyortografie
Tuším, že dizlexie, disgrafie atd ..
Dysortografie,Dysgrafie, Dyskalkulie, Dysmúzie, Dyspraxie, Dyslexie......
dyslexie, ADHD
Dislexie, diskalkulie, disortografie...
ADHD
dis- -lexie -grafie -ortografie -kalkulie
Dyslexie, dysgrafie, dysprsxie, dysmuzie, dysortografie,dyskalkulie. Dalši si nevybavuji, ale jsou
dyslexie, dyskalkulie, dysgrafie
dyslexie, dyskalkulie, apod. dys-
Dyskrafik, Dyslektik
Dyslexie, dyspraxie, dysortografie, dyskalkulie, dysgrafie
dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie
dyslexie, dysgrafie a další.
Dyslexie, dysgrafie, adhd
Dyslexie Dyspraxie Dyslalkulie Dysortografie Dysmuzie Dyspinxie
dysgrafie, dyslexie, dysortografie, dyskalkulie
dyslekcie, dysgrafie
všeliké to dys-
dysgrafie, dyspraxie, dyskalkulie
Dyslexie, dysgrafie, poruchy řeči...
definici si můžete najít v odborné literatuře, netřeba vypisovat
dyslexie, dysgrafie
logopedie
4078,43 %78,43 % 

Graf

3. Znáte někoho ve svém okolí, kdo má specifickou poruchu učení (SPU)?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano4282,35 %82,35 %  
ne917,65 %17,65 %  

Graf

4. Pokud znáte někoho ve svém okolí s touto poruchou, napište koho:

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Neznám 35,88 %5,88 %  
syn35,88 %5,88 %  
kamarády23,92 %3,92 %  
Bratr23,92 %3,92 %  
ne23,92 %3,92 %  
synovec23,92 %3,92 %  
Sebe, strýce11,96 %1,96 %  
Neznám nikoho.11,96 %1,96 %  
Kamarad11,96 %1,96 %  
známého11,96 %1,96 %  
ostatní odpovědi Nikoho
Přítele
příbuzný
měla jsem pár spolužáků
žáky
souseda
žáci školy
Švagr, syn kamarádky
Přítel
kamarádku mé dcerky
Moji studenti, spolužačky, kamarádi, pribuzni
Mé 2 již dospělé děti, vnuk i dcerka sousedů
Spolužáci ze základní školy
s
neteř, přítel
Spolužák
manžel
Um, nikoho?
Spolužák z VŠ.
jednu holčičku
děti z volnočasových aktivit
Spolužáky
asi pět lidí
Spolužáci
žáky, které učím
bývalé spolužáky, děti v sousedství
Známý
Žák
kamarádi
nikoho - blbec je prostě blbec a flákač je prostě flákač
dítě známých
co je vám po tom, stejně je neznáte
spolužáka
3364,71 %64,71 % 

Graf

5. Máte děti?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne3058,82 %58,82 %  
ano2141,18 %41,18 %  

Graf

6. Víte v jaké instituci jsou diagnostikované SPU (specifické poruchy učení)? Pokud ano, napište v jaké:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
NE1733,33 %33,33 %  
ANO1223,53 %23,53 %  
Pedagogicko-psychologická poradna611,76 %11,76 %  
PPP59,8 %9,8 %  
Pedagogicko - psychologická poradna23,92 %3,92 %  
Pedagogicko psychologická poradna23,92 %3,92 %  
Psychologicko-pedagogické poradny?11,96 %1,96 %  
Oddeleni pro odhaleni problémů s ucenim11,96 %1,96 %  
Škola, odborník11,96 %1,96 %  
Pedagogicko-psychologická poradna?11,96 %1,96 %  
Psychologicko pedagogická poradna11,96 %1,96 %  
PPP a SPC11,96 %1,96 %  
Pedagogickopsychologická poradna11,96 %1,96 %  

Graf

7. Napište, jak byste zareagovali na situaci, kdyby byla jedna z SPU diagnostikovaná Vašemu dítěti:

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

Asi bych si zjistila, co máme dělat, jako co trénovat na co se zaměřit atd... Určitě bych z toho zase nějak strašlivě nepanikařila.

Brala bych na to ohled a snažila se dítěti pomoc.

Bylo by mi ho líto, ale byla bych ráda, že se na to přišlo.

Docházel bych ke specialistovi, aby ukázal jak s dítětem pracovat.

Hlavně racionálně -nepřetěžovat dítě v oblasti, ve které mu není dáno, ale neomlouvat poruchou jiné problémy. Bylo by to pro mě vodítko jak dále pracovat s dítětem, nic víc, nic míň

Hledala bych léčbu a přistoupila na specifická opatření

Hledala bych možnosti, jak mu pomoci

Jak bych asi měl zareagovat? Snažil bych se dítěti co nejlépe pomoci!

Je to lež. Vymýšlet si diagnosy na nižší intelekt nemá žádný praktický smysl.

koupil bych sampus

Myslím si, že v současné době to není nic Vážného. Sama vím, že s pílí a časem věnovaném ke zlepšení jde mnohé udělat. Ano, tato osoba potřebuje větší péči a investovat více času pro pochopení toho, co jiným trvá okamžik a celý život s tím bude mít problém, ale pokud bude chtít, tak se dá mnohé vylepšit. Myslím si, že tady je vhodné přijít s individuálním přístupem učitele a rodiče. Každému dítěti pomáhá jiná forma.

n

naprosto normálně, komunikace se školou, načtení knih či jiných materiálů, uzpůsobení procesu učení se s dítětem

navštevou odborníka

Nedalo by se nic dělat a pomáhala bych mu všemi dostupnými možnostmi

Nepřišlo by mi to nijak hrozné. Pro dítě je sice potom poněkud komplikovanější učit se, ale ve škole se s tím už v dnešní době počítá a mají různé úlevy, takže se to dá zvládnout.

nevím

Nevím, co to je.

nevím, děti nemám, tak to neumím posoudit, děti ani nikdy mít nebudu

nijak

nijak

Nijak jsem nereagovala. Vím o jeho problémech (čtení, zrcadlové hlásky) od malička, přizpůsobila jsem to mu domácí přípravu.

Nijak,je to zcela běžné a není to nemoc

normálně

nutnost podpory a informací

PO diagnostice jsem trvala na spolupráci školy, tu jsme nakonec měnili za dislektickou. Snažili jsme se dětem co nejvíc pomoci.

Podpora ktera povede k zlepšení

Pokusila bych se s tou určitou poruchou co nejvíce seznámit, abych co nejvíce usnadnila svému dítěti život, vzdělávání atd.

pomohla bych mu s učením, našla bych šikovný způsob, jak to vynahradit

pracovala bych na nápravě

Pravděpodobně bych se mu snažila ulehčit učení

Řešila bych situaci

řešila bych situaci dle doporučení daného zařízení, případně konzultací s dalšími odborníky

Řešila bych to s lékařem

řešit s odborníky

snažila bych se ho co nejvíce podporovat doma i ve škole

Snažila bych se mu dle odborných doporučení maximálně pomoci, také bych se pokusila mu najít zájem, koníček, který by nebyl zasažen diagnostikovanou poruchou, aby dítě zažívalo pocit, že mu něco jde snadno.

snažila bych se o konkrétní SPU dozvědět co nejvíce a svému dítěti pomoci

Snažila bych se, aby mělo moje dítě dobré podmínky ke vzdělávání a aby nebylo demotivované z toho, že jsou ostatní děti lepší...

Syn chodil do dpecialni skoly zamerene na tyto poruchy

udělala bych maximum,abych mu pomohla

Uplně v pořádku, v PPP lze naučí způsoby, jak s dítětem pracovat

v klidu

Věnovala bych mu více času při přípravě do školy

Větší míra učení a vysvětlování

Víc bychom procvičovali oblast, ke které by se to vázalo. Rozhodně bych nechtěla úlevu ve škole.

více času na učení, porozumění

Zajímala bych se o nácvik, jak s poruchou pracovat.

záleží, o jakou by šlo, asi bych se ho snažila podpořit

Zjistila bych si o tom co nejvíce a snažila mu pomoct

Zjistila bych si o tom víc informací.

8. Měli by být zvýhodňovány děti s SPU ve školských zařízeních? Pokud ano, napište jak:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ANO1734 %33,33 %  
NE1224 %23,53 %  
Ano, individuálním přístupem. Ne každé díte má stejně "silnou" poruchu, proto , co jednomu může pomoci, druhému může uškodit. 12 %1,96 %  
posuzování individuálně12 %1,96 %  
Individuální přístup12 %1,96 %  
jelikož již mají vlastní individuální plány, tak již jsou12 %1,96 %  
Mít více času hovořit s dítětem, nerozčilovat se tím a opakovat pomalu několikrát denně 12 %1,96 %  
zohledňování, 12 %1,96 %  
ne, MělY by12 %1,96 %  
Speciální státní školy 12 %1,96 %  
dle stupně postižení12 %1,96 %  
Známkování s ohledem na tuto skutecnosr12 %1,96 %  
Víc času, víc klidu na práci. Malé třídy a trpělivý vyučující.12 %1,96 %  
indiv.vzd.plán, pomůcky12 %1,96 %  
Měly by jim být poskytovány zvláštní podmínky a péče.12 %1,96 %  
Nemyslím zvýhodňovány, ale měly by být dorovnány podmínky.12 %1,96 %  
nemyslím si že vyloženě zvýhodňovány, ale mělo by se k poruše přihlížet. Např. by se při hodnocení nemělo srovnávat se spolužáky, ale se svými minulými výkony...12 %1,96 %  
měl by ně ně být brán ohled do jisté míry, to není totéž co zvýhodňování12 %1,96 %  
Myslím, že částečně ano, ale jen tak, aby to bylo v mezích snahy dítěte..12 %1,96 %  
IVP12 %1,96 %  
Více času, větší podpora12 %1,96 %  
tak trosku12 %1,96 %  
individuálnější přístup12 %1,96 %  

Graf

9. Ve které školské instituci se podle Vás začnou projevovat znaky SPU?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
2654,17 %50,98 %  
2143,75 %41,18 %  
12,08 %1,96 %  

Graf

10. Myslíte si, že osoba s SPU je schopna absolvovat vysokoškolské studium?

Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano4792,16 %92,16 %  
nevím35,88 %5,88 %  
ne11,96 %1,96 %  

Graf

11. Jakým způsobem mohou rodiče pomoci svému dítěti s SPU ?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

a

Dodržování doporučení ppp či spc využívání pomůcek klidný přístup a podpora

dodržovat zásady a rady

Docházet ke specialistovi, pomoc při učení, trpelivost

Dostatečnou informovaností, trpělivostí, pečlivostí, pravidelným režimem atd.

důsledností

hlavně s ním pracovat a věnovat se mu, ne pouze chtít úlevy

hlavně trpělivost a třeba jiná metoda učení

Mít pochopení, pomáhat mu.

Musí mu hlavně věnovat dostatek času, protože jeho "handicap" se se správným přístupem dá částečně omezit

Nácvik, práce s dítětem, školou, poradnou.

Naplno se mu věnovat a zbytečně jo nestresovat

např. u potíží se čtením,nácvik správného čtení,trénink

nemít přehnané nároky na výsledky a výkonnost, promluvit si s dítětem o jeho problému, aby se kvůli tomu netrápilo, podporovat ho v jeho zálibách

nevím

Nevzdat to s ním

Nic nenalhávat sobě ani jemu.

odborník

ohleduplností a vhodným přístupem k dítěti

opět lze najít v odborné literatuře

Plná péče a trpélivost

podpora

Podpora v přípravě do školy, podpůrná cvičení

podpora, spolupráce s učiteli, specifické pomůcky, více času, informovanost

podporovat ho v tom, co mu jde, a zkoušet trénovat to, co ne

Podporovat své dítě v rámci konkrétní diagnózy.

pomoci se mu přizpůsobit s procesem učení

Postupně a klidně řešit daný konkrétní problém

prijmout ho jaky je

Především nespěchat, řešit situaci s odborníky, pomáhat mu s domácí přípravou do školy.

řešit s odborníky

speciální pomůcky, více se mu věnovat

Specifické prostředí a pomůcky, podpora

Spoluprace s PPP a ZŠ

Spolupráce se školou i poradnou. Dobrý výběr školy. Zachovat si klid a chladnou hlavu. CHválit za sebemenší úspěch. Nebrat dítěti to , co ho baví - sport, ZUŠ.

trpělivostí

Učit ho jak s poruchou pracovat

Učit se s ním, trénovat problémové věci, povzbuzovat...

Velkou peci a co nejvice se diteti venovat

Věnovat mu čas a pomáhat mu s učením.

Věnovat mu pozornost, nerozmazlovat

Věnovat mu více času, návštěva odborníka, speciální učební postupy

Věnovat se školní přípravě, motivovat, zábavnou formou pořád procvičovat, ale neklást důraz na výsledek. Podporovat dítě i v něčem, co ho baví a v čem naopak vyniká. Vytvořit doma bezpečný pocit a zcela jako normální brát, že každý má nějakou poruchu, byť ne vše je bráno jako porucha (jiný má zas třeba poruchu empatie, poruchu prostorové orientace, poruchu sebeovládání) a není to žádný středobod života, ale ani omluva pro lenost nebo cokoli jiného. Dát dítěti najevo, že je to určitá překážka, ale nic, co spolu jakýmkoli způsobem nepřekonáme.

Větší motivace, domácí učení

Více cvičit a věnovat problému čas.

více času na učení, pomoci, porozumění, změna učební techniky

Více se s nimi připravovat do školy

Více trpělivosti a vysvětlování učiva. Pomoci dětem učivo pochopit, pomůcky

Viz dřívější odpověď.

Zaměřit domácí přípravu na problémové oblasti, dohodnout se školou individuální přístup (např. omezit zkoušení dítěte písemným testem a místo toho zkoušet více ústně)

12. Moje nejvyšší dosažené vzdělání:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Vysokoškolské2345,1 %45,1 %  
Středoškolské s maturitou1937,25 %37,25 %  
Základní59,8 %9,8 %  
Středoškolské bez maturity47,84 %7,84 %  

Graf

13. Jsem:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Žena4180,39 %80,39 %  
Muž1019,61 %19,61 %  

Graf

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Nebyly nalezeny žádné zajímavé souvislosti mezi odpovědmi.

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Znáte pojem specifické poruchy učení (SPU)?

3. Znáte někoho ve svém okolí, kdo má specifickou poruchu učení (SPU)?

5. Máte děti?

6. Víte v jaké instituci jsou diagnostikované SPU (specifické poruchy učení)? Pokud ano, napište v jaké:

8. Měli by být zvýhodňovány děti s SPU ve školských zařízeních? Pokud ano, napište jak:

9. Ve které školské instituci se podle Vás začnou projevovat znaky SPU?

10. Myslíte si, že osoba s SPU je schopna absolvovat vysokoškolské studium?

12. Moje nejvyšší dosažené vzdělání:

13. Jsem:

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Znáte pojem specifické poruchy učení (SPU)?

3. Znáte někoho ve svém okolí, kdo má specifickou poruchu učení (SPU)?

5. Máte děti?

6. Víte v jaké instituci jsou diagnostikované SPU (specifické poruchy učení)? Pokud ano, napište v jaké:

8. Měli by být zvýhodňovány děti s SPU ve školských zařízeních? Pokud ano, napište jak:

9. Ve které školské instituci se podle Vás začnou projevovat znaky SPU?

10. Myslíte si, že osoba s SPU je schopna absolvovat vysokoškolské studium?

12. Moje nejvyšší dosažené vzdělání:

13. Jsem:

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Macháčková, K.Specifické poruchy učení (výsledky průzkumu), 2018. Dostupné online na https://64961.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.