Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Motivace a bariéry ve vzdělávání

Motivace a bariéry ve vzdělávání

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Lucie Kultová
Šetření:01. 10. 2018 - 15. 10. 2018
Počet respondentů:119
Počet otázek (max/průměr):20 / 15.76
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:64,5 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.03:24
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Vážená paní, vážený pane,

 

            dovoluji si Vás touto cestou oslovit ke spolupráci pro vyplnění dotazníkového šetření, které je součástí mé diplomové práce na téma Motivace a bariéry ve vzdělávání dospělých.

            Touto cestou se snažím nalézt odpovědi na otázky, např. proč se dospělý jedinec rozhodne formálně vzdělávat, tzn. proč se vzdělává v rámci školského zařízení a jaká je jeho motivace a současně v opačném případě zjistit, jaké překážky vedou ty dospělé jedince, jež se vzdělávat nechtějí nebo nemohou.

            Dotazníkové šetření obsahuje 19 otázek a jeho vyhodnocení bude shromážděno, zpracováno a prezentováno v mé diplomové práci a na stránkách Vyplnto.cz.

Odpovědi respondentů

1. Pohlaví:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Žena9378,15 %78,15 %  
Muž2621,85 %21,85 %  

Graf

2. Věk:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
20 - 30 let6352,94 %52,94 %  
31 - 40 let3327,73 %27,73 %  
41 – 50 let1310,92 %10,92 %  
51 a více let108,4 %8,4 %  

Graf

3. Rodinný stav:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
svobodný/á7159,66 %59,66 %  
ženatý/ vdaná4436,97 %36,97 %  
rozvedený/á32,52 %2,52 %  
ovdovělý/á10,84 %0,84 %  

Graf

4. Počet dětí v domácnosti:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
06957,98 %57,98 %  
22420,17 %20,17 %  
12218,49 %18,49 %  
3 a více43,36 %3,36 %  

Graf

5. Jste zaměstnán/ zaměstnána:

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
v soukromém sektoru3731,09 %31,09 %  
ve veřejném sektoru3529,41 %29,41 %  
nezaměstnaný/ nezaměstnána2621,85 %21,85 %  
podnikatel1310,92 %10,92 %  
na mateřské/ rodičovské dovolené1210,08 %10,08 %  

Graf

6. Vaše nejvyšší dosažené vzdělání:

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
vysokoškolské vzdělání5848,74 %48,74 %  
střední vzdělání bez maturity/ s maturitou4336,13 %36,13 %  
střední odborné vzdělání1411,76 %11,76 %  
vyšší odborné vzdělání54,2 %4,2 %  
základní32,52 %2,52 %  

Graf

7. Bydlíte:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ve velkém městě6050,42 %50,42 %  
na vesnici3630,25 %30,25 %  
na malém městě2319,33 %19,33 %  

Graf

8. Celoživotní vzdělávání považujete v dnešní době za:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
užitečné7260,5 %60,5 %  
nezbytné4739,5 %39,5 %  

Graf

9. Přibližně kolik hodin týdně se sebevzděláváte, např. v podobě e-learningu, kurzů, četbou knih, vyhledáváním odborných článků na internetu?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
1 až 3 hodiny5647,06 %47,06 %  
4 až 6 hodiny2823,53 %23,53 %  
7 a více hodin1915,97 %15,97 %  
nevzdělávám se1411,76 %11,76 %  
jiné21,68 %1,68 %  

Graf

10. Zvažoval/a jste někdy, že začnete studovat vysokou školu?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano (pokud jste označil/a tuto možnost, pokračujte dále ve vyplnění dotazníku od otázky č. 12)7865,55 %65,55 %  
ne3327,73 %27,73 %  
nevím86,72 %6,72 %  

Graf

11. Pokud jste v otázce č. 10 zadal/a odpověď „Ne“, vyplňte níže uvedené důvody, proč jste neuvažoval/a o dalším studiu. Zde je možné vybrat i více možností.

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
časová náročnost1745,95 %14,29 %  
rodinné povinnosti1540,54 %12,61 %  
dosažené vzdělání, které mám, je dostačující1335,14 %10,92 %  
finanční důvody1232,43 %10,08 %  
obava z neúspěchu/ selhání821,62 %6,72 %  
dojíždění do místa studia821,62 %6,72 %  
nedostatečná podpora rodiny či okolí616,22 %5,04 %  
neochota učit se513,51 %4,2 %  
komplikace se zajištěním hlídání dětí513,51 %4,2 %  
negativní předešlá zkušenost při studiu513,51 %4,2 %  
vyšší věk, tzn., že studium patří do „mladého věku“410,81 %3,36 %  
nedůvěra v efektivnost studia410,81 %3,36 %  
nezájem o osobnostní rozvoj25,41 %1,68 %  
nedostatečná informovanost o možnostech studia12,7 %0,84 %  
zdravotní důvody12,7 %0,84 %  

Graf

12. Studujete vysokou školu?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne6352,94 %52,94 %  
ano4537,82 %37,82 %  
Již mám vysokou školu vystudovanou.10,84 %0,84 %  
ne, už ji mám za sebou10,84 %0,84 %  
Nedostatek finančních prostředků. 10,84 %0,84 %  
Dizertaci bych již časové nezvladla10,84 %0,84 %  
Budu se hlasit na vysokou skolu pristi rok.10,84 %0,84 %  
teprve se chystám10,84 %0,84 %  
Byla bych ráda studovala práva v Plzni, ale v mezičase vypukla známá aféra a dál už to nemělo smysl.10,84 %0,84 %  
Už jsem ji vystudoval.10,84 %0,84 %  
jsem akademik, tedy pracuji na VŠ10,84 %0,84 %  
Školu jsem již dokončila.10,84 %0,84 %  
chystám se10,84 %0,84 %  

Graf

13. Jaká je Vaše motivace pro studium? Zde je možné vybrat i více možností.

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
osobnostní rozvoj5271,23 %43,7 %  
dosažení vyššího stupně vzdělání4460,27 %36,97 %  
rozšíření možnosti pracovního uplatnění4156,16 %34,45 %  
dosažení vyššího příjmu4054,79 %33,61 %  
zájem o rozšíření znalostí, např. v oboru, v němž pracuji3750,68 %31,09 %  
dosažení vyššího společenského postavení/ uznání2230,14 %18,49 %  
podnět ze strany rodiny či okolí1317,81 %10,92 %  
požadavek zaměstnavatele68,22 %5,04 %  
vyplnění volného času68,22 %5,04 %  

Graf

14. Které z níže uvedených bariér Vás při studiu překvapily/potkaly? Zde je možné vybrat i více možností.

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nedostatek volného času, např. na rodinu, zájmy apod.3146,97 %26,05 %  
nedostatek volného času na studium2639,39 %21,85 %  
finanční zátěž2030,3 %16,81 %  
komplikované dojíždění/ vzdálenost cesty do školského zařízení1928,79 %15,97 %  
absence předchozích znalostí1624,24 %13,45 %  
nevnímám žádnou komplikaci1522,73 %12,61 %  
ztráta motivace ke studiu1218,18 %10,08 %  
komplikovaná komunikace se zaměstnanci školského zařízení1218,18 %10,08 %  
nedostupné studijní materiály69,09 %5,04 %  
komplikace při zajišťování hlídání dětí57,58 %4,2 %  
absence podpory ze strany zaměstnavatele46,06 %3,36 %  

Graf

15. Úroveň studované vysoké školy posuzujete jako:

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
průměrnou3960 %32,77 %  
vysokou2436,92 %20,17 %  
nízkou23,08 %1,68 %  

Graf

16. Studium na vysoké škole hodnotíte jako:

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
průměrné4363,24 %36,13 %  
náročné2232,35 %18,49 %  
nenáročné34,41 %2,52 %  

Graf

17. Stanovená doba výuky Vám:

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
vyhovuje3149,21 %26,05 %  
částečně vyhovuje2641,27 %21,85 %  
nevyhovuje69,52 %5,04 %  

Graf

18. Uvažoval/a jste někdy o přerušení, ukončení studia či změně vysoké školy?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne6857,14 %57,14 %  
ano5142,86 %42,86 %  

Graf

19. Jak hodnotíte své úspěchy při studiu na vysoké škole?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
dostatečně3553,03 %29,41 %  
výborně2842,42 %23,53 %  
nedostatečně34,55 %2,52 %  

Graf

20. Zde je možné napsat Vaše připomínky, poznámky či komentáře:

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

Dodělávám si titul Ing., dálkově, obor mě velmi zajímá. Ale jsem teď k němu docela demotivována tím, za jak krátkou dobu máme všechno vědět, znát, napsat seminárky, diplomku, připravit se na SZZ apod. a to za tak krátkou dobu (25 vyučovacích hodin asi za 3 měsíce)

Dostal jsem doktorát cum suma laude a mrzí mne, že nemohu studovat další vysoké školy. Nemohu, protože musím živit rodinu.

Chci za pár let, až mi bude tak po 30 jít studovat ještě jednu VŠ hlavně proto, že mi studium chybí a chci se do některých témat ponořit hlouběji. Překážkou jsou mi finance a to, že teď ještě není správný čas, řeším jiné věci, chci se nejdřív víc usadit (nemyslím tím rodinu a děti, to moc neplánuju).

Nepracuji pri studiu VS

Nestudovala jsem VŠ při zaměstnání, ale hned po střední škole :-)

Snad ti to aspoň trochu pomůže, preji ti hodně štěstí k diplomce!

Tento dotazník mi nedává velký smysl. Sám studuji 3. vysokou školu jen tak pro vlastní sebevzdělání. Sám na VŠ učím. Problémem přeci je 1) podceňování studentů 2) neschopnost je motivovat 3) nevysvětlení problémů a aplikace do praxe 4) velké lpění na formalitách a titulech (že jsem profesor je moje věc a nepotřebuji, aby se mě studenti báli) 5) nedostatek kvalitních učitelů 6) nevedení asistentů a odborných asistentů ze strany nás docentů a profesorů 7) testy nahrazují mluvené slovo 8) lpíme na formální znalosti definic a nikoliv na pochopení a aplikaci 9) učíme co by mělo být, kdy svět byl ideální, ale on takový není 10) děti odcházejí z univerzit nepřipravené pro život 11) zbytečné vysoké školy a tzv. měkké obory 12) ústup od znalostních náročných oborů k měkkým, žvanícím, nesplňujícím determinanty vědy (pokus, opakování pokusu, predikce) 13) odtržení od života anticipace vývoje oborů, které učíme 14) heterogenita akademické obce v jednotnosti, je dnes heterogenita daná na naplňování nesmyslných parciálních cílů 15) definitvní udělování titulů, místo pojetí profesůr tak, jak byly založeny ve středověku a dnes jsou běžné např. v UK

U otázky č.12 jsem vyplnila "ne". A zároveň jsem u 13. vyplnila motivaci, ve smyslu proč uvažuji o studiu VŠ...

Vysoké školy jsou k hovnu

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 4 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

4. Počet dětí v domácnosti:

  • odpověď 0:
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi nezaměstnaný/ nezaměstnána na otázku 5. Jste zaměstnán/ zaměstnána:

10. Zvažoval/a jste někdy, že začnete studovat vysokou školu?

  • odpověď ano (pokud jste označil/a tuto možnost, pokračujte dále ve vyplnění dotazníku od otázky č. 12):
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi podnět ze strany rodiny či okolí na otázku 13. Jaká je Vaše motivace pro studium? Zde je možné vybrat i více možností.
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi finanční zátěž na otázku 14. Které z níže uvedených bariér Vás při studiu překvapily/potkaly? Zde je možné vybrat i více možností.
  • odpověď ne:
    • 3.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi dosažené vzdělání, které mám, je dostačující na otázku 11. Pokud jste v otázce č. 10 zadal/a odpověď „Ne“, vyplňte níže uvedené důvody, proč jste neuvažoval/a o dalším studiu. Zde je možné vybrat i více možností.

12. Studujete vysokou školu?

  • odpověď ne:
    • 1.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi časová náročnost na otázku 11. Pokud jste v otázce č. 10 zadal/a odpověď „Ne“, vyplňte níže uvedené důvody, proč jste neuvažoval/a o dalším studiu. Zde je možné vybrat i více možností.
    • 1.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi rodinné povinnosti na otázku 11. Pokud jste v otázce č. 10 zadal/a odpověď „Ne“, vyplňte níže uvedené důvody, proč jste neuvažoval/a o dalším studiu. Zde je možné vybrat i více možností.
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi ne na otázku 10. Zvažoval/a jste někdy, že začnete studovat vysokou školu?
    • zobrazit další souvislosti
    • 1.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi finanční důvody na otázku 11. Pokud jste v otázce č. 10 zadal/a odpověď „Ne“, vyplňte níže uvedené důvody, proč jste neuvažoval/a o dalším studiu. Zde je možné vybrat i více možností.

13. Jaká je Vaše motivace pro studium? Zde je možné vybrat i více možností.

  • odpověď osobnostní rozvoj:
    • 2.1x vetší pravděpodobnost při odpovědi dosažení vyššího společenského postavení/ uznání na otázku 13. Jaká je Vaše motivace pro studium? Zde je možné vybrat i více možností.

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Pohlaví:

2. Věk:

3. Rodinný stav:

4. Počet dětí v domácnosti:

5. Jste zaměstnán/ zaměstnána:

6. Vaše nejvyšší dosažené vzdělání:

7. Bydlíte:

8. Celoživotní vzdělávání považujete v dnešní době za:

9. Přibližně kolik hodin týdně se sebevzděláváte, např. v podobě e-learningu, kurzů, četbou knih, vyhledáváním odborných článků na internetu?

10. Zvažoval/a jste někdy, že začnete studovat vysokou školu?

11. Pokud jste v otázce č. 10 zadal/a odpověď „Ne“, vyplňte níže uvedené důvody, proč jste neuvažoval/a o dalším studiu. Zde je možné vybrat i více možností.

12. Studujete vysokou školu?

13. Jaká je Vaše motivace pro studium? Zde je možné vybrat i více možností.

14. Které z níže uvedených bariér Vás při studiu překvapily/potkaly? Zde je možné vybrat i více možností.

15. Úroveň studované vysoké školy posuzujete jako:

16. Studium na vysoké škole hodnotíte jako:

17. Stanovená doba výuky Vám:

18. Uvažoval/a jste někdy o přerušení, ukončení studia či změně vysoké školy?

19. Jak hodnotíte své úspěchy při studiu na vysoké škole?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Pohlaví:

2. Věk:

3. Rodinný stav:

4. Počet dětí v domácnosti:

5. Jste zaměstnán/ zaměstnána:

6. Vaše nejvyšší dosažené vzdělání:

7. Bydlíte:

8. Celoživotní vzdělávání považujete v dnešní době za:

9. Přibližně kolik hodin týdně se sebevzděláváte, např. v podobě e-learningu, kurzů, četbou knih, vyhledáváním odborných článků na internetu?

10. Zvažoval/a jste někdy, že začnete studovat vysokou školu?

11. Pokud jste v otázce č. 10 zadal/a odpověď „Ne“, vyplňte níže uvedené důvody, proč jste neuvažoval/a o dalším studiu. Zde je možné vybrat i více možností.

12. Studujete vysokou školu?

13. Jaká je Vaše motivace pro studium? Zde je možné vybrat i více možností.

14. Které z níže uvedených bariér Vás při studiu překvapily/potkaly? Zde je možné vybrat i více možností.

15. Úroveň studované vysoké školy posuzujete jako:

16. Studium na vysoké škole hodnotíte jako:

17. Stanovená doba výuky Vám:

18. Uvažoval/a jste někdy o přerušení, ukončení studia či změně vysoké školy?

19. Jak hodnotíte své úspěchy při studiu na vysoké škole?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Kultová, L.Motivace a bariéry ve vzdělávání (výsledky průzkumu), 2018. Dostupné online na https://66199.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.