Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Motivace a bariéry ve vzdělávání
Motivace a bariéry ve vzdělávání
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Lucie Kultová |
---|---|
Šetření: | 01. 10. 2018 - 15. 10. 2018 |
Počet respondentů: | 119 |
Počet otázek (max/průměr): | 20 / 15.76 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 64,5 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.03:24 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Vážená paní, vážený pane,
dovoluji si Vás touto cestou oslovit ke spolupráci pro vyplnění dotazníkového šetření, které je součástí mé diplomové práce na téma Motivace a bariéry ve vzdělávání dospělých.
Touto cestou se snažím nalézt odpovědi na otázky, např. proč se dospělý jedinec rozhodne formálně vzdělávat, tzn. proč se vzdělává v rámci školského zařízení a jaká je jeho motivace a současně v opačném případě zjistit, jaké překážky vedou ty dospělé jedince, jež se vzdělávat nechtějí nebo nemohou.
Dotazníkové šetření obsahuje 19 otázek a jeho vyhodnocení bude shromážděno, zpracováno a prezentováno v mé diplomové práci a na stránkách Vyplnto.cz.
Odpovědi respondentů
1. Pohlaví:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Žena | 93 | 78,15 % | 78,15 % |
Muž | 26 | 21,85 % | 21,85 % |
2. Věk:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
20 - 30 let | 63 | 52,94 % | 52,94 % |
31 - 40 let | 33 | 27,73 % | 27,73 % |
41 – 50 let | 13 | 10,92 % | 10,92 % |
51 a více let | 10 | 8,4 % | 8,4 % |
3. Rodinný stav:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
svobodný/á | 71 | 59,66 % | 59,66 % |
ženatý/ vdaná | 44 | 36,97 % | 36,97 % |
rozvedený/á | 3 | 2,52 % | 2,52 % |
ovdovělý/á | 1 | 0,84 % | 0,84 % |
4. Počet dětí v domácnosti:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
0 | 69 | 57,98 % | 57,98 % |
2 | 24 | 20,17 % | 20,17 % |
1 | 22 | 18,49 % | 18,49 % |
3 a více | 4 | 3,36 % | 3,36 % |
5. Jste zaměstnán/ zaměstnána:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
v soukromém sektoru | 37 | 31,09 % | 31,09 % |
ve veřejném sektoru | 35 | 29,41 % | 29,41 % |
nezaměstnaný/ nezaměstnána | 26 | 21,85 % | 21,85 % |
podnikatel | 13 | 10,92 % | 10,92 % |
na mateřské/ rodičovské dovolené | 12 | 10,08 % | 10,08 % |
6. Vaše nejvyšší dosažené vzdělání:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
vysokoškolské vzdělání | 58 | 48,74 % | 48,74 % |
střední vzdělání bez maturity/ s maturitou | 43 | 36,13 % | 36,13 % |
střední odborné vzdělání | 14 | 11,76 % | 11,76 % |
vyšší odborné vzdělání | 5 | 4,2 % | 4,2 % |
základní | 3 | 2,52 % | 2,52 % |
7. Bydlíte:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ve velkém městě | 60 | 50,42 % | 50,42 % |
na vesnici | 36 | 30,25 % | 30,25 % |
na malém městě | 23 | 19,33 % | 19,33 % |
8. Celoživotní vzdělávání považujete v dnešní době za:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
užitečné | 72 | 60,5 % | 60,5 % |
nezbytné | 47 | 39,5 % | 39,5 % |
9. Přibližně kolik hodin týdně se sebevzděláváte, např. v podobě e-learningu, kurzů, četbou knih, vyhledáváním odborných článků na internetu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
1 až 3 hodiny | 56 | 47,06 % | 47,06 % |
4 až 6 hodiny | 28 | 23,53 % | 23,53 % |
7 a více hodin | 19 | 15,97 % | 15,97 % |
nevzdělávám se | 14 | 11,76 % | 11,76 % |
jiné | 2 | 1,68 % | 1,68 % |
10. Zvažoval/a jste někdy, že začnete studovat vysokou školu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano (pokud jste označil/a tuto možnost, pokračujte dále ve vyplnění dotazníku od otázky č. 12) | 78 | 65,55 % | 65,55 % |
ne | 33 | 27,73 % | 27,73 % |
nevím | 8 | 6,72 % | 6,72 % |
11. Pokud jste v otázce č. 10 zadal/a odpověď „Ne“, vyplňte níže uvedené důvody, proč jste neuvažoval/a o dalším studiu. Zde je možné vybrat i více možností.
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
časová náročnost | 17 | 45,95 % | 14,29 % |
rodinné povinnosti | 15 | 40,54 % | 12,61 % |
dosažené vzdělání, které mám, je dostačující | 13 | 35,14 % | 10,92 % |
finanční důvody | 12 | 32,43 % | 10,08 % |
obava z neúspěchu/ selhání | 8 | 21,62 % | 6,72 % |
dojíždění do místa studia | 8 | 21,62 % | 6,72 % |
nedostatečná podpora rodiny či okolí | 6 | 16,22 % | 5,04 % |
neochota učit se | 5 | 13,51 % | 4,2 % |
komplikace se zajištěním hlídání dětí | 5 | 13,51 % | 4,2 % |
negativní předešlá zkušenost při studiu | 5 | 13,51 % | 4,2 % |
vyšší věk, tzn., že studium patří do „mladého věku“ | 4 | 10,81 % | 3,36 % |
nedůvěra v efektivnost studia | 4 | 10,81 % | 3,36 % |
nezájem o osobnostní rozvoj | 2 | 5,41 % | 1,68 % |
nedostatečná informovanost o možnostech studia | 1 | 2,7 % | 0,84 % |
zdravotní důvody | 1 | 2,7 % | 0,84 % |
12. Studujete vysokou školu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 63 | 52,94 % | 52,94 % |
ano | 45 | 37,82 % | 37,82 % |
Již mám vysokou školu vystudovanou. | 1 | 0,84 % | 0,84 % |
ne, už ji mám za sebou | 1 | 0,84 % | 0,84 % |
Nedostatek finančních prostředků. | 1 | 0,84 % | 0,84 % |
Dizertaci bych již časové nezvladla | 1 | 0,84 % | 0,84 % |
Budu se hlasit na vysokou skolu pristi rok. | 1 | 0,84 % | 0,84 % |
teprve se chystám | 1 | 0,84 % | 0,84 % |
Byla bych ráda studovala práva v Plzni, ale v mezičase vypukla známá aféra a dál už to nemělo smysl. | 1 | 0,84 % | 0,84 % |
Už jsem ji vystudoval. | 1 | 0,84 % | 0,84 % |
jsem akademik, tedy pracuji na VŠ | 1 | 0,84 % | 0,84 % |
Školu jsem již dokončila. | 1 | 0,84 % | 0,84 % |
chystám se | 1 | 0,84 % | 0,84 % |
13. Jaká je Vaše motivace pro studium? Zde je možné vybrat i více možností.
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
osobnostní rozvoj | 52 | 71,23 % | 43,7 % |
dosažení vyššího stupně vzdělání | 44 | 60,27 % | 36,97 % |
rozšíření možnosti pracovního uplatnění | 41 | 56,16 % | 34,45 % |
dosažení vyššího příjmu | 40 | 54,79 % | 33,61 % |
zájem o rozšíření znalostí, např. v oboru, v němž pracuji | 37 | 50,68 % | 31,09 % |
dosažení vyššího společenského postavení/ uznání | 22 | 30,14 % | 18,49 % |
podnět ze strany rodiny či okolí | 13 | 17,81 % | 10,92 % |
požadavek zaměstnavatele | 6 | 8,22 % | 5,04 % |
vyplnění volného času | 6 | 8,22 % | 5,04 % |
14. Které z níže uvedených bariér Vás při studiu překvapily/potkaly? Zde je možné vybrat i více možností.
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nedostatek volného času, např. na rodinu, zájmy apod. | 31 | 46,97 % | 26,05 % |
nedostatek volného času na studium | 26 | 39,39 % | 21,85 % |
finanční zátěž | 20 | 30,3 % | 16,81 % |
komplikované dojíždění/ vzdálenost cesty do školského zařízení | 19 | 28,79 % | 15,97 % |
absence předchozích znalostí | 16 | 24,24 % | 13,45 % |
nevnímám žádnou komplikaci | 15 | 22,73 % | 12,61 % |
ztráta motivace ke studiu | 12 | 18,18 % | 10,08 % |
komplikovaná komunikace se zaměstnanci školského zařízení | 12 | 18,18 % | 10,08 % |
nedostupné studijní materiály | 6 | 9,09 % | 5,04 % |
komplikace při zajišťování hlídání dětí | 5 | 7,58 % | 4,2 % |
absence podpory ze strany zaměstnavatele | 4 | 6,06 % | 3,36 % |
15. Úroveň studované vysoké školy posuzujete jako:
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
průměrnou | 39 | 60 % | 32,77 % |
vysokou | 24 | 36,92 % | 20,17 % |
nízkou | 2 | 3,08 % | 1,68 % |
16. Studium na vysoké škole hodnotíte jako:
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
průměrné | 43 | 63,24 % | 36,13 % |
náročné | 22 | 32,35 % | 18,49 % |
nenáročné | 3 | 4,41 % | 2,52 % |
17. Stanovená doba výuky Vám:
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
vyhovuje | 31 | 49,21 % | 26,05 % |
částečně vyhovuje | 26 | 41,27 % | 21,85 % |
nevyhovuje | 6 | 9,52 % | 5,04 % |
18. Uvažoval/a jste někdy o přerušení, ukončení studia či změně vysoké školy?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 68 | 57,14 % | 57,14 % |
ano | 51 | 42,86 % | 42,86 % |
19. Jak hodnotíte své úspěchy při studiu na vysoké škole?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
dostatečně | 35 | 53,03 % | 29,41 % |
výborně | 28 | 42,42 % | 23,53 % |
nedostatečně | 3 | 4,55 % | 2,52 % |
20. Zde je možné napsat Vaše připomínky, poznámky či komentáře:
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Dodělávám si titul Ing., dálkově, obor mě velmi zajímá. Ale jsem teď k němu docela demotivována tím, za jak krátkou dobu máme všechno vědět, znát, napsat seminárky, diplomku, připravit se na SZZ apod. a to za tak krátkou dobu (25 vyučovacích hodin asi za 3 měsíce)
Dostal jsem doktorát cum suma laude a mrzí mne, že nemohu studovat další vysoké školy. Nemohu, protože musím živit rodinu.
Chci za pár let, až mi bude tak po 30 jít studovat ještě jednu VŠ hlavně proto, že mi studium chybí a chci se do některých témat ponořit hlouběji. Překážkou jsou mi finance a to, že teď ještě není správný čas, řeším jiné věci, chci se nejdřív víc usadit (nemyslím tím rodinu a děti, to moc neplánuju).
Nepracuji pri studiu VS
Nestudovala jsem VŠ při zaměstnání, ale hned po střední škole :-)
Snad ti to aspoň trochu pomůže, preji ti hodně štěstí k diplomce!
Tento dotazník mi nedává velký smysl. Sám studuji 3. vysokou školu jen tak pro vlastní sebevzdělání. Sám na VŠ učím. Problémem přeci je 1) podceňování studentů 2) neschopnost je motivovat 3) nevysvětlení problémů a aplikace do praxe 4) velké lpění na formalitách a titulech (že jsem profesor je moje věc a nepotřebuji, aby se mě studenti báli) 5) nedostatek kvalitních učitelů 6) nevedení asistentů a odborných asistentů ze strany nás docentů a profesorů 7) testy nahrazují mluvené slovo 8) lpíme na formální znalosti definic a nikoliv na pochopení a aplikaci 9) učíme co by mělo být, kdy svět byl ideální, ale on takový není 10) děti odcházejí z univerzit nepřipravené pro život 11) zbytečné vysoké školy a tzv. měkké obory 12) ústup od znalostních náročných oborů k měkkým, žvanícím, nesplňujícím determinanty vědy (pokus, opakování pokusu, predikce) 13) odtržení od života anticipace vývoje oborů, které učíme 14) heterogenita akademické obce v jednotnosti, je dnes heterogenita daná na naplňování nesmyslných parciálních cílů 15) definitvní udělování titulů, místo pojetí profesůr tak, jak byly založeny ve středověku a dnes jsou běžné např. v UK
U otázky č.12 jsem vyplnila "ne". A zároveň jsem u 13. vyplnila motivaci, ve smyslu proč uvažuji o studiu VŠ...
Vysoké školy jsou k hovnu
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.