Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Socializace dítěte v MŠ - pro rodiče
Socializace dítěte v MŠ - pro rodiče
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Kateřina Keselicová |
---|---|
Šetření: | 25. 07. 2019 - 04. 08. 2019 |
Počet respondentů: | 22 |
Počet otázek (max/průměr): | 26 / 21.95 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 27,7 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.12:21 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den,
jmenuji se Kateřina Keselicová a jsem studentkou Karlovy univerzity
Žádám Vás touto cestou o vyplnění dotazníku zaměřeného na socializaci dítěte v MŠ, způsob spolupráce rodiny a MŠ při socializaci dítěte předškolního věku. Zjištěné výsledky budou užity pro účely bakalářské práce.
Instrukce k vyplňování: není-li uvedeno jinak, u každé otázky uveďte prosím jen 1 odpověď. U otevřených otázek nebo doplňujících otázek prosím napište, co Vás k tématu napadá.
Velmi děkuji za Vaši ochotu a čas věnovaný vyplnění dotazníku.
Odpovědi respondentů
1. Socializace bývá vymezena jako přechod biologického tvora ve společenskou bytost. Čemu se podle Vás děti v MŠ především učí, s ohledem na stávání se bytostí společenskou?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Být samostatnější
Dělit se, řešit konflikty, společnému jídlu, slušnému chování a ohleduplnosti, sebeobsluze
děti se učí samostatnosti, zařazení do kolektivu - zvykat si na jiné bytosti a to i s ohledem na jedinečnost každé bytosti
Empatii k druhym detem. Sdileni hracek. Potlaceni sveho ega . Vyvazeny Vztah k jinym dospelym nez je rodic. Tedy pratelsky vztah s respektem . (U nas )
fungovat v kolektive, respektovat pravidla
Komunikace, samostatnost.
komunikaci v kolektivu, různým způsobům chování, řešení různých pro něj ještě neznámých situací zdokonaluje se v mluvení, zpívání, tancování, všeobecně pohybovým činnostem hygieně
Navyky kdy jist, jak stolovat, jak se delit o hracky
Nejvíce asi samostatnosti a chování mezi dětmi.
odloučení od rodičů, samostatnost, kontakt s doposud cizími lidmi, zjišťování, že ne každý uvažuje stejně, každý jedná jiným způsobem
Respektu k druhým dětem
samostatnost, práce v kolektivu, komunikace
Spolupráce, fungování ve skupině
Spolupráce, tolerance, respektování, empatie.
Spolupráci a soužití s dalšími dětmi
spolupráci v kolektivu, upozadění vlastních potřeb
Uci se rezimu ve skolce, respektování ostatních
učí se vycházet v kolektivu, mají pravidelné návyky na různé činnosti během dne
určitě samostatnosti, zvládnout strávit nějakou dobu bez rodičů
uvědomění si sami sebe, svých názorů, naučí se vyjít s ostatními za různých podmínek, poznají chování ostatních
Vše je zodpovězeno v bodu 2 + příprava na školu, ekologie, částečně historie
Vycházet s vrstevníky
2. Na jaké oblasti se výchova a vzdělávání v MŠ podle Vás nejvíce zaměřuje?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
vše přibližně stejnou měrou | 15 | 68,18 % | 68,18 % |
rovinu sociální (sociální dovednosti – např. komunikace, adaptace, porozumění sobě i druhým) | 5 | 22,73 % | 22,73 % |
rovinu emoční (empatie, porozumění emocím vlastním i druhých, regulace chování atd.) | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
rovinu kognitivní (paměť, pozornost, myšlení atd.) | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
3. Spatřujete soulad v tom, jak rodina a MŠ působí na socializaci dítěte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 21 | 95,45 % | 95,45 % |
ne | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
4. Zde můžete svoji odpověď doplnit, vysvětlit:
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Mělo by to tak být. Ale je to spíš naopak. Můj syn měl velké štěstí na MŠ.
My muzeme do vychovy a tvoreni navyku ve skolce mluvit. Je soukroma. Nase dite i jine deti do teto skolky chodi od 2 let . Do 6. Jsoubto 2 tridy pouze a deti to zvladaji .
Pokud funguje komunikace rodičů s dítětem a zároveň s učitelkou v MŠ, tak se podle mne dítě socializuje velmi rychle a úplně nenásilnou formou
Pokud si můžete dovolit vybrat MŠ podle vlastních preferencí. Ne každá státní či souktomá MŠ je v souladu s danou rodinou
Záleží hodně na hodnotách rodiny. U nás se s MŠ shodujeme
5. U každé položky prosím označte, zda jsou u dětí v MŠ rozvíjeny vybrané vlastnosti, dovednosti, charakteristiky apod. (volba jedné z možností: určitě ano, spíše ano, spíše ne, určitě ne, nevím):
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Automatizované zpracování této otázky zatím není podporováno, odpovědi je nutné zpracovat "ručně" na základě exportu surových dat (xls/xlsx/csv apod.)
6. U každé položky prosím opět označte, zda je u vybraných oblastí dosahováno souladu mezi MŠ a rodinou v tom, jak jsou tyto oblasti (schopnosti apod.) u dětí rozvíjeny:
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Automatizované zpracování této otázky zatím není podporováno, odpovědi je nutné zpracovat "ručně" na základě exportu surových dat (xls/xlsx/csv apod.)
7. V čem vnímáte nesoulad při působení na dítě v MŠ a v rodině (co děláte jinak v rodině než v MŠ):
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Jediné co mě momentálně napadá je postoj k vlastnictví a přerozdělování, kde v rodině se snažíme vést dítě k tomu aby sice zapůjčilo, ale hlídalo si vše co je jeho, zatímco v MŠ mi občas přijde, že cílem je, aby bylo všechno všech.
Jidlo - doma je vic nutime jist
jiný režim dítěte, jiné stravování
Máme skvělou MŠ, tak snad jen spaní po obědě
Méně řešíme " co by tomu řekli ostatní", pokud něco neomezuje ostatní ( např možnost poslouchat si potichu pohádku že sluchátek,pokud dítě po obědě nespí
Moc nezpivame
Moje dítě má ADHD, doma se mu snažíme pomáhat, ve školce se mu kvůli tomu smějí i učitelky.
MŠ je důslednější.
Nenutíme syna jist vše, jen pokud se jedná o zdreve jidlo
Nevím
NIC
nic - s naší školkou a vedením v ní si naprosto skvěle rozumíme a doplňujeme se.
Nic. Jsme v souladu. Ucitelky delaji nad ramec sve kreativity a kamaradsko autoratitativnich vzoru(obe polohy vyvazene operativne stridaji ke kazdemu jednotlivci zvlast x krat denne operativne)- presne to co jsme od nich ocekavali. Od 2 let nam pecovali o batole pak dite 3 lete pak skoro predskolni jako o sve vlastni deti nebo sve sourozence. S hlubokou laskou a individualnim pristupem.
nucení do věcí - musí si v určenou dobu dojít na wc, umýt se, dojíst vše, atd, nemůže si vybrat, nutí ho sedět na přidělené místě a ne s kamarády
Řád
V domácím prostředí je na dítě více času, takže se více a déle vysvětluje věnuje se dítěti určitě větší pozornost a soustředěnost při komunikaci
v nicom
V ničem, naše MŠ jako by na nás byla perfektně naladěná.
v rodině je více prostoru pro věnování se dětem, v běžné MŠ je příliš mnoho dětí v jedné skupině, není prostor se jim tak věnovat.
Většinou se po rozmluvě s vychovatelkami schodneme.
vše přiměřeně stejně
zatim jsme na nic nenarazili
8. Jak hodnotíte spolupráci MŠ a rodiny?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
velmi dobrá | 12 | 54,55 % | 54,55 % |
spíše dobrá | 9 | 40,91 % | 40,91 % |
velmi špatná | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
9. Zde můžete svoji odpověď doplnit, vysvětlit:
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
mame stastie na milu, empaticku pani ucitelku
Máme ve výchově dětí 100% spolupráci učitelek, které mají stejné nebo podobné hodnoty a názory jako naše rodina, sami se do dění ve školce zapojujeme, je to jak dobře promazané soukolí
Naše soukromá školka je spíše rodinného typu. Paní učtelky mají jen pár dětí, které perfektně znají a mohlou i poradit
Nejde doplatit hladovému dítěti větší porce,ani donést jídlo navíc z domova, přijde mi to absurdní. A nutnost ležet a civět hodinu do stropu po obědě též
Nesouhlasili jsme s čtením "drastické" pohádky o králi slunce, který nakonec celou zemi spali (naše připomínka byla akceptovány a pak už paní učitelka četla o kocourkovi)
obě strany se určitě snaží domluvit ve prospěch dítě. Je potřeba nastavovat dítěti hranice, což je v denešní společnosti veliké téma.
Viz. Vyse. Vybrali jsme si spickove zarizeni a vedeli jsme co si kupujeme za peci a sluzby. Navic jde o vybrane deti pouze lekaru a sester z elitni klinicke nemocnice. Takze zadny hruzy ani socialni pripady ani nemoci se tam nemuseli nikdy resit . Takovy klub skvelych deti a skveleho personalu . Statni skolky = otresne. Hnusne. Arogantni line ucitelky. Prosel sem 3. A nedal bych tam dite nikdy. To je lágr. A semeniste negativnich socialnich i spolecenskych navyku.
10. V případě „problémů“, konkrétních situací, které si vyžadují řešení (např. stravování dítěte, vztah dítěte k vrstevníkům, kázeň atd.), dosahuje většinou MŠ a rodina společného řešení (je nalezena shoda v tom, jak postupovat)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 11 | 50 % | 50 % |
určitě ano | 9 | 40,91 % | 40,91 % |
spíše ne | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
určitě ne | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
11. Pociťujete, že Vás v MŠ respektují (naslouchají Vám, snaží se porozumět Vašemu přání, stanovisku, hledat řešení atd.)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
určitě ano | 11 | 50 % | 50 % |
spíše ano | 9 | 40,91 % | 40,91 % |
spíše ne | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
určitě ne | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
12. Zde můžete svoji odpověď doplnit, vysvětlit:
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Bez výhrad a s úžasnou dávkou empatie k nám i dětem
Proste poslouchaji a akceptuji nase prani. Na reditelku mame soukromy mobil mame problem a muzeme reditelce volat v 8 vecer ! Nastup do skolky do 09:15 rano , dochazka nepovinna flexinilni kdyz rano nechci zavolam ucitelce ze dite dnes nejde. Ona odhlasi stravu a podekuje mi a popreje krasny den. Odchod ze skolky KDYKOLIV OD 12 TI DO 18 TI HODIN VECER. lze dohodnout i do 20 ti vecer.
Viz výše - spánek, stravování. V jiné školce to problém prý není,ptala jsem se
13. Jak hodnotíte komunikaci mezi MŠ a rodinou?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
velmi dobrá | 13 | 59,09 % | 59,09 % |
spíše dobrá | 8 | 36,36 % | 36,36 % |
spíše špatná | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
14. Zde můžete svoji odpověď doplnit, vysvětlit (co je dobře/špatně, co by se mělo změnit apod.):
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Nástěnky atd super. Přístup k řešení konkrétních problémů horší
Občasné změny personálu nejsou komunikovány a děti s horší adaptací mohou mít problém.
Viz. Vyse. Spickova a mezi nami pratelska az kamaradska komunikace. S nekterymi slecnami ucitelkami si tykam.
Zaznamenala jsem velky progres v MŠ oproti MŠ za nás.
15. U každé položky prosím vyznačte, jak hodnotíte důležitost jednotlivých prvků spolupráce mezi MŠ a rodinou (hodnota 1 = velmi důležité, hodnota 5 = málo důležité):
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
množství informací | 1.545 | 1.066 |
způsob předávání informací (ústní x písemný atd.) | 1.636 | 0.777 |
četnost předávání informací (pravidelně x dle potřeby atd.) | 1.727 | 0.835 |
možnost účasti rodičů na plánování aktivit s dětmi | 2.182 | 1.149 |
možnost účasti rodičů na aktivitách s dětmi | 2.409 | 1.514 |
pomoc s organizací aktivit v MŠ | 2.682 | 1.49 |
zájem o fungování dítěte v rodině | 2.182 | 1.331 |
humor a odstup při jednání, je-li to vhodné | 1.818 | 1.331 |
slaďování výchovného stylu | 1.727 | 1.017 |
stanovení pravidel vzájemné spolupráce MŠ a rodiny | 1.727 | 0.926 |
16. U každé položky prosím vyznačte, jak jste spokojen/a s jednotlivými prvky spolupráce mezi MŠ a rodinou (hodnota 1 = velmi důležité, hodnota 5 = málo důležité):
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
množství informací | 1.727 | 0.926 |
způsob předávání informací (ústní x písemný atd.) | 1.773 | 0.812 |
četnost předávání informací (pravidelně x dle potřeby atd.) | 1.818 | 0.967 |
možnost účasti rodičů na plánování aktivit s dětmi | 2.182 | 1.24 |
možnost účasti rodičů na aktivitách s dětmi | 2.045 | 1.134 |
pomoc s organizací aktivit v MŠ | 2.364 | 1.504 |
zájem o fungování dítěte v rodině | 2.045 | 1.043 |
humor a odstup při jednání, je-li to vhodné | 2.091 | 1.174 |
slaďování výchovného stylu | 2.091 | 1.083 |
stanovení pravidel vzájemné spolupráce MŠ a rodiny | 2.182 | 1.24 |
17. Zde prosím k výše uvedenému výčtu položek uveďte, v čem spatřujete v rámci vzájemné spolupráce s MŠ nedostatky, co by se mělo změnit?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
..
...
Já jsem se školkou spokojená. Komunikace je pisemna i ústní a vzdy kdyz mam dotaz je zodpovězen. Požadavky jsou plněny.
Jsme spokojeni, i deti chodi rády do MŠ
Komunikace
Nedělat besidky v patek odpoledne.
nedostatky žádné nejsou
Neměnila bych nic
není potřeba něco měnit
Neplánování společných akcí s rodiči
nepozorujeme žádné nedostatky
Nevím
nic
Nic. Vse si rekneme kdykoliv mame vzajemne obe stramy naladu cas a chut.
rodiče se neznají, spoustu z nich se chová velmi bezohledně a vyzdvihuje jen své dítě a omezuje ostatní, rodiče úkolují učitelky atd
Ředitelka by neměla být vztahovačná.
Snad jen mírný rozdíl v názoru na sladkosti a odměnky, ale na ten narážíme všude a sami nevíme jak to pojmout
určité rezervy vnímám, že je je nutné při řešení situací mít více nadhledu a nezaujatosti. Větší tolerance potřeby rodiny, třeba při příchodu dětí do MŠ. Tzn. Vyhovět potřebám rodičů, s ohledem na pracovní vytížení. Proto přece děti do MŠ chodí.
Více aktivit, ne jen dvakrát ročně návštěva pana s pudliky
Vice novych mist k poznani
změnit asi nelze - rodič má často jiný názor a náhled na danou věc, stává se často, že se rodič a MŠ neshodnou.
Změnit by se měl ten stádní přístup a snaha co nejvíc si ulehčit práci ( učitelky). Nechat dítě hladové ( dost svacin je na příděl a nejde si přidat) mi připadá fakt zbytečný.
18. Jakou formu předávání informací o fungování dítěte v MŠ preferujete:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
kombinaci pravidelných schůzek a předávání informací dle potřeby | 13 | 59,09 % | 59,09 % |
nahodilé předávání, když je potřeba | 7 | 31,82 % | 31,82 % |
pravidelné schůzky rodičů s učitelkou | 2 | 9,09 % | 9,09 % |
19. Jaká by měla být podle Vás četnost pravidelných schůzek MŠ a rodičů dětí?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
jen dle potřeby, nemusí být vůbec, když není potřeba | 6 | 27,27 % | 27,27 % |
dvakrát za rok | 5 | 22,73 % | 22,73 % |
3x-4x za rok | 5 | 22,73 % | 22,73 % |
každý měsíc | 4 | 18,18 % | 18,18 % |
jednou za rok | 2 | 9,09 % | 9,09 % |
20. Jaké prvky podle Vás mají vliv na úspěšnou spolupráci mezi rodinou a MŠ? Uveďte prosím všechny relevantní odpovědi:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
zájem o dítě | 20 | 90,91 % | 90,91 % |
příjemnost prostředí v MŠ | 19 | 86,36 % | 86,36 % |
informace o fungování dítěte v MŠ/rodině | 18 | 81,82 % | 81,82 % |
zájem o druhou stranu (MŠ/rodinu dítěte) | 17 | 77,27 % | 77,27 % |
osobnost učitelek v MŠ | 15 | 68,18 % | 68,18 % |
dobré vybavení v MŠ | 13 | 59,09 % | 59,09 % |
osobnost rodičů | 11 | 50 % | 50 % |
osobnost dítěte | 11 | 50 % | 50 % |
vytvoření pravidel spolupráce | 10 | 45,45 % | 45,45 % |
četnost akcí MŠ i pro rodiče (zahradní slavnost apod.) | 9 | 40,91 % | 40,91 % |
vzdělání učitelek v MŠ | 6 | 27,27 % | 27,27 % |
věk dítěte | 2 | 9,09 % | 9,09 % |
vzdělání rodičů | 2 | 9,09 % | 9,09 % |
věk učitelek v MŠ | 2 | 9,09 % | 9,09 % |
dobrá, chutná a vyvýžená strava dle věku dětí | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
vzájemné naslouchání,respekt | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
věk rodičů | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
21. Potřebuje rodič vědět co nejvíce relevantních informací o fungování dítěte v MŠ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
určitě ano | 12 | 54,55 % | 54,55 % |
spíše ano | 8 | 36,36 % | 36,36 % |
spíše ne | 2 | 9,09 % | 9,09 % |
22. Zde můžete svoji odpověď doplnit, vysvětlit:
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Jde o jeho dítě, měl by o něm v podstatě vše vědět, aby s tím mohl pracovat, je to důležité i pro dítě, při jeho výchově se pak vychází z komplexnějších informací
Vsechno po 3 letech uz vedet nemusime. Jen 1 rok. Nyni uz vime. Zname. Neoverujeme. Tridni schuzky 2x za rok nas nezajimaji. Jsme stary rodice. Mame jine priority.
23. Vaše pohlaví
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 19 | 86,36 % | 86,36 % |
muž | 3 | 13,64 % | 13,64 % |
24. Váš věk
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
35-44 let | 11 | 50 % | 50 % |
25-34 let | 7 | 31,82 % | 31,82 % |
45-54 let | 4 | 18,18 % | 18,18 % |
25. Vaše vzdělání:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
střední s maturitou | 15 | 68,18 % | 68,18 % |
vysokoškolské | 7 | 31,82 % | 31,82 % |
26. Jste spokojen/a s docházkou Vašeho dítěte do MŠ, z hlediska edukace (výchovy i vzdělávání) dítěte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
určitě ano | 15 | 68,18 % | 68,18 % |
spíše ano | 7 | 31,82 % | 31,82 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.