Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Dotazník k mé bakalářské práci, která si klade za cíl zjistit a následně porovnat názory respondentů z Generace Y (rok narození 1979-1994) a Tiché generace (rok narození 1925-1945) týkající se etiky v reklamě.
Odpovědi respondentů
1. Do jaké věkové kategorie patříte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [„Tichá generace“ – rok narození 1925-1945 → otázka č. 2, „Baby boomers“ – rok narození 1946 – 1964 → konec dotazníku, „Generace X“ – rok narození 1964 – 1978 → konec dotazníku, „Generace Y“ – rok narození 1979 – 1994 → otázka č. 2, „Genezace Z“ – rok narození 1995 - 2010 → konec dotazníku].
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
„Generace Y“ – rok narození 1979 – 1994
138
47,92 %
47,92 %
„Tichá generace“ – rok narození 1925-1945
109
37,85 %
37,85 %
„Genezace Z“ – rok narození 1995 - 2010
21
7,29 %
7,29 %
„Generace X“ – rok narození 1964 – 1978
14
4,86 %
4,86 %
„Baby boomers“ – rok narození 1946 – 1964
6
2,08 %
2,08 %
2. Kde se nejčastěji dostáváte do styku s reklamou?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Internet
107
42,97 %
37,15 %
Televize
87
34,94 %
30,21 %
Tištěná periodika (noviny,časopisy)
25
10,04 %
8,68 %
Otevřená prostranství (billboardy)
25
10,04 %
8,68 %
Rádio
5
2,01 %
1,74 %
3. "Neetická reklama" Co se Vám spojí s tímto pojmem.
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Reklama nevhodná či pohoršující
146
58,87 %
50,69 %
Reklama, která nabádá ke koupi výrobků, které negativně působí na lidské zdraví (alkohol, tabák)
60
24,19 %
20,83 %
Reklama, která není v souladu se zákonem
27
10,89 %
9,38 %
Reklama, která nabádá k protizákonnému jednání
15
6,05 %
5,21 %
4. Kdo podle Vás v ČR dohlíží na dodržování etických principů v reklamě?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Rada pro reklamu
201
81,05 %
69,79 %
Rada pro lidská práva
31
12,5 %
10,76 %
Rada bezpečnosti OSN
14
5,65 %
4,86 %
Rada hlavního města Prahy
2
0,81 %
0,69 %
5. Jsem ovlivnitelný/á reklamním sdělením.
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
souhlasím
84
33,87 %
29,17 %
spíše nesouhlasím
66
26,61 %
22,92 %
spíše souhlasím
60
24,19 %
20,83 %
nesouhlasím
28
11,29 %
9,72 %
nevím
10
4,03 %
3,47 %
6. Všudypřítomné reklamy si všímám.
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
spíše souhlasím
100
40,32 %
34,72 %
souhlasím
96
38,71 %
33,33 %
spíše nesouhlasím
34
13,71 %
11,81 %
nesouhlasím
10
4,03 %
3,47 %
nevím
8
3,23 %
2,78 %
7. Etika a etické principy jsou v reklamě důležité.
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
souhlasím
157
63,31 %
54,51 %
spíše souhlasím
63
25,4 %
21,88 %
nevím
18
7,26 %
6,25 %
spíše nesouhlasím
8
3,23 %
2,78 %
nesouhlasím
2
0,81 %
0,69 %
8. Reklama mě pohoršila či urazila, z toho důvodu na ni podám stížnost.
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
nesouhlasím
86
34,68 %
29,86 %
spíše nesouhlasím
77
31,05 %
26,74 %
nevím
53
21,37 %
18,4 %
spíše souhlasím
19
7,66 %
6,6 %
souhlasím
13
5,24 %
4,51 %
9. Produkt si koupím, i když na mě reklama působí negativním dojmem.
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
spíše souhlasím
70
28,23 %
24,31 %
souhlasím
58
23,39 %
20,14 %
nesouhlasím
56
22,58 %
19,44 %
spíše nesouhlasím
38
15,32 %
13,19 %
nevím
26
10,48 %
9,03 %
10. Regulovat obsah reklamy je důležité.
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
souhlasím
143
57,66 %
49,65 %
spíše souhlasím
75
30,24 %
26,04 %
nevím
18
7,26 %
6,25 %
spíše nesouhlasím
10
4,03 %
3,47 %
nesouhlasím
2
0,81 %
0,69 %
11. Počet neetických reklam na českém trhu není vysoký.
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
nevím
83
33,47 %
28,82 %
spíše souhlasím
68
27,42 %
23,61 %
spíše nesouhlasím
52
20,97 %
18,06 %
nesouhlasím
26
10,48 %
9,03 %
souhlasím
19
7,66 %
6,6 %
12. Daná reklama
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout na každém řádku mezi dvěma odpověďmi.
Kritérium
Škála
Průměr*
Rozptyl
je humorná vs. je vážná
1-2-3-4-5
3.101
1.647
je vkusná vs. je nevkusná
1-2-3-4-5
4.286
0.962
je pohoršující vs. není pohoršující
1-2-3-4-5
2.306
1.608
je lehce zapamatovatelná vs. je těžce zapamatovatelná
1-2-3-4-5
2.448
1.683
mi vadí vs. mi nevadí
1-2-3-4-5
2.738
2.379
je etická vs. je neetická
1-2-3-4-5
4.323
0.864
je sexistická vs. není sexistická
1-2-3-4-5
1.81
1.428
je násilná vs. není násilná
1-2-3-4-5
4.065
1.681
* S výjimkou škál 1-2-3-4-5 a 1-2-3-4-5-6-7 odpovídají záporné hodnoty prvnímu výrazu.
13. Daná reklama
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout na každém řádku mezi dvěma odpověďmi.
Kritérium
Škála
Průměr*
Rozptyl
je humorná vs. je vážná
1-2-3-4-5
1.915
1.094
je vkusná vs. je nevkusná
1-2-3-4-5
3.161
1.821
je pohoršující vs. není pohoršující
1-2-3-4-5
3.435
2.149
je lehce zapamatovatelná vs. je těžce zapamatovatelná
1-2-3-4-5
2.089
1.355
mi vadí vs. mi nevadí
1-2-3-4-5
3.585
2.541
je etická vs. je neetická
1-2-3-4-5
3.262
1.879
je sexistická vs. není sexistická
1-2-3-4-5
4.48
1.403
je násilná vs. není násilná
1-2-3-4-5
4.246
1.468
* S výjimkou škál 1-2-3-4-5 a 1-2-3-4-5-6-7 odpovídají záporné hodnoty prvnímu výrazu.
14. Daná reklama
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout na každém řádku mezi dvěma odpověďmi.
Kritérium
Škála
Průměr*
Rozptyl
je humorná vs. je vážná
1-2-3-4-5
3.226
1.239
je vkusná vs. je nevkusná
1-2-3-4-5
4.29
0.859
je pohoršující vs. není pohoršující
1-2-3-4-5
2.254
1.577
je lehce zapamatovatelná vs. je těžce zapamatovatelná
1-2-3-4-5
2.669
1.455
mi vadí vs. mi nevadí
1-2-3-4-5
2.532
2.104
je etická vs. je neetická
1-2-3-4-5
4.206
0.857
je sexistická vs. není sexistická
1-2-3-4-5
1.762
1.447
je násilná vs. není násilná
1-2-3-4-5
2.613
2.165
* S výjimkou škál 1-2-3-4-5 a 1-2-3-4-5-6-7 odpovídají záporné hodnoty prvnímu výrazu.
15. Daná reklama
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout na každém řádku mezi dvěma odpověďmi.
Kritérium
Škála
Průměr*
Rozptyl
je humorná vs. je vážná
1-2-3-4-5
3.883
1.039
je vkusná vs. je nevkusná
1-2-3-4-5
4.21
0.867
je pohoršující vs. není pohoršující
1-2-3-4-5
2.669
1.996
je lehce zapamatovatelná vs. je těžce zapamatovatelná
1-2-3-4-5
3.339
1.692
mi vadí vs. mi nevadí
1-2-3-4-5
2.71
2.271
je etická vs. je neetická
1-2-3-4-5
3.685
1.328
je sexistická vs. není sexistická
1-2-3-4-5
3.548
2.699
je násilná vs. není násilná
1-2-3-4-5
2.052
1.582
* S výjimkou škál 1-2-3-4-5 a 1-2-3-4-5-6-7 odpovídají záporné hodnoty prvnímu výrazu.
16. Daná reklama
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout na každém řádku mezi dvěma odpověďmi.
Kritérium
Škála
Průměr*
Rozptyl
je humorná vs. je vážná
1-2-3-4-5
2.185
1.167
je vkusná vs. je nevkusná
1-2-3-4-5
3.798
1.314
je pohoršující vs. není pohoršující
1-2-3-4-5
2.677
2.033
je lehce zapamatovatelná vs. je těžce zapamatovatelná
1-2-3-4-5
2.403
1.587
mi vadí vs. mi nevadí
1-2-3-4-5
2.956
2.704
je etická vs. je neetická
1-2-3-4-5
3.948
1.025
je sexistická vs. není sexistická
1-2-3-4-5
3.004
3.093
je násilná vs. není násilná
1-2-3-4-5
3.831
2.455
* S výjimkou škál 1-2-3-4-5 a 1-2-3-4-5-6-7 odpovídají záporné hodnoty prvnímu výrazu.
17. Který typ výše vybrané neetické reklamy Vám obecně přijde nejméně vhodný?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Klamání spotřebitele – využití nepravdivé informace, která ovlivní rozhodnutí kupujícího
116
46,77 %
40,28 %
Násilí – využití násilných prvků
47
18,95 %
16,32 %
Nahota – využití pornografických prvků bez spojitosti s daným výrobkem
43
17,34 %
14,93 %
Sexismus - určitý typ diskriminace, kdy jsou vyzdvihovány kvality jednoho pohlaví na úkor druhého
29
11,69 %
10,07 %
Mýtus krásy – mediálně zkonstruovaný tlak na upřednostnění estetiky nad zdravím
13
5,24 %
4,51 %
18. Jaké je Vaše pohlaví?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Žena
137
55,24 %
47,57 %
Muž
111
44,76 %
38,54 %
19. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Vysokoškolské
92
37,1 %
31,94 %
Středoškolské s maturitou
75
30,24 %
26,04 %
Základní
48
19,35 %
16,67 %
Středoškolské bez maturity
33
13,31 %
11,46 %
20. Místo Vašeho bydliště.
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Hlavní město Praha
133
53,63 %
46,18 %
Obec s 10 000-100 000 obyvateli
43
17,34 %
14,93 %
Obec s méně než 10 000 obyvateli
43
17,34 %
14,93 %
Obec s více než 100 000 obyvateli
29
11,69 %
10,07 %
21. V jakém kraji žijete?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Hlavní město Praha
132
53,23 %
45,83 %
Středočeský kraj
23
9,27 %
7,99 %
Plzeňský kraj
12
4,84 %
4,17 %
Ústecký kraj
12
4,84 %
4,17 %
Jihomoravský kraj
10
4,03 %
3,47 %
Liberecký kraj
9
3,63 %
3,13 %
Jihočeský kraj
9
3,63 %
3,13 %
Kraj Vysočina
8
3,23 %
2,78 %
Pardubický kraj
8
3,23 %
2,78 %
Moravskoslezský kraj
7
2,82 %
2,43 %
Olomoucký kraj
6
2,42 %
2,08 %
Královéhradecký kraj
5
2,02 %
1,74 %
Zlínský kraj
4
1,61 %
1,39 %
Karlovarský kraj
3
1,21 %
1,04 %
SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA
Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!
Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.
Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3
Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5
Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 10 otázek.
Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).
1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi je sexistická [1-2-3-4-5] není sexistická: 4 na otázku 12. Daná reklama
odpověď je sexistická [1-2-3-4-5] není sexistická: 1:
3.1x vetší pravděpodobnost při odpovědi je sexistická [1-2-3-4-5] není sexistická: 1 na otázku 13. Daná reklama
20. Místo Vašeho bydliště.
odpověď Hlavní město Praha:
2.2x vetší pravděpodobnost při odpovědi Hlavní město Praha na otázku 21. V jakém kraji žijete?
21. V jakém kraji žijete?
odpověď Hlavní město Praha:
2.2x vetší pravděpodobnost při odpovědi Hlavní město Praha na otázku 20. Místo Vašeho bydliště.
Zjišťování závislostí odpovědí
Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.
Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).
1. Do jaké věkové kategorie patříte?
2. Kde se nejčastěji dostáváte do styku s reklamou?
3. "Neetická reklama" Co se Vám spojí s tímto pojmem.
4. Kdo podle Vás v ČR dohlíží na dodržování etických principů v reklamě?
5. Jsem ovlivnitelný/á reklamním sdělením.
6. Všudypřítomné reklamy si všímám.
7. Etika a etické principy jsou v reklamě důležité.
8. Reklama mě pohoršila či urazila, z toho důvodu na ni podám stížnost.
9. Produkt si koupím, i když na mě reklama působí negativním dojmem.
10. Regulovat obsah reklamy je důležité.
11. Počet neetických reklam na českém trhu není vysoký.
12. Daná reklama
17. Který typ výše vybrané neetické reklamy Vám obecně přijde nejméně vhodný?
18. Jaké je Vaše pohlaví?
19. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?
20. Místo Vašeho bydliště.
21. V jakém kraji žijete?
B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:
Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).
1. Do jaké věkové kategorie patříte?
2. Kde se nejčastěji dostáváte do styku s reklamou?
3. "Neetická reklama" Co se Vám spojí s tímto pojmem.
4. Kdo podle Vás v ČR dohlíží na dodržování etických principů v reklamě?
5. Jsem ovlivnitelný/á reklamním sdělením.
6. Všudypřítomné reklamy si všímám.
7. Etika a etické principy jsou v reklamě důležité.
8. Reklama mě pohoršila či urazila, z toho důvodu na ni podám stížnost.
9. Produkt si koupím, i když na mě reklama působí negativním dojmem.
10. Regulovat obsah reklamy je důležité.
11. Počet neetických reklam na českém trhu není vysoký.
12. Daná reklama
17. Který typ výše vybrané neetické reklamy Vám obecně přijde nejméně vhodný?
18. Jaké je Vaše pohlaví?
19. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?
20. Místo Vašeho bydliště.
21. V jakém kraji žijete?
C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI
Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.
Citace
Vejsová, A. – Etika v reklamě (výsledky průzkumu), 2020. Dostupné online na https://70551.vyplnto.cz.
Poznámky: 1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli. 2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 % 3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat. 4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.