Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > První pomoc

První pomoc

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Vendula Hlaváčová
Šetření:25. 01. 2021 - 08. 02. 2021
Počet respondentů:167
Počet otázek (max/průměr):17 / 14.25
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:64,1 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.03:42
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Cílem našeho dotazníku je zjistit, jaká je informovanost respondentů napříč různými věkovými kategoriemi o první pomoci a jejich postoj k ní.

Naším cílem tedy není testovat Vaše znalosti, ale zjistit Vaše osobní zkušenosti a názory.

Odpovědi respondentů

1. Jsem

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Žena11568,86 %68,86 %  
Muž5029,94 %29,94 %  
Jiné21,2 %1,2 %  

Graf

2. Jaký je váš sociální status?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Studentotázka č. 3, Zaměstnaný/OSVČotázka č. 4, Nezaměstnanýotázka č. 4, Důchodceotázka č. 4].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Student8349,7 %49,7 %  
Zaměstnaný/OSVČ7645,51 %45,51 %  
Nezaměstnaný52,99 %2,99 %  
Důchodce31,8 %1,8 %  

Graf

3. Co studujete?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [otázka č. 5, otázka č. 5, VOŠotázka č. 5, otázka č. 5].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
4857,83 %28,74 %  
3238,55 %19,16 %  
VOŠ33,61 %1,8 %  

Graf

4. Jaké je Vaše nejvyšší ukončené vzdělání?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Vysokoškolské4553,57 %26,95 %  
Středoškolské3541,67 %20,96 %  
vyšší odborné22,38 %1,2 %  
Základní11,19 %0,6 %  
UNIVERZITA TŘETÍHO VĚKU KANADA11,19 %0,6 %  

Graf

5. Je mi

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
19-256337,72 %37,72 %  
26-404627,54 %27,54 %  
15-183219,16 %19,16 %  
41-602011,98 %11,98 %  
Více než 6063,59 %3,59 %  

Graf

6. Byli jste někdy v situaci, která vyžadovala, abyste poskytli první pomoc?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Anootázka č. 7, Neotázka č. 8].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne10562,87 %62,87 %  
Ano6237,13 %37,13 %  

Graf

7. Byly vaše znalosti první pomoci dostačující dané situaci? Napište ano/ne, můžete krátce odůvodnit svou odpověď.

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

Ano

Ano

ano

ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

ano

Ano

ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano byly dostačující, sleduji videa na toto téma, takže mi to velice pomohlo

Ano byly, jsem zdravotnik

Ano byly.

ano, ale nešlo o nějak závažné zranění

ano, byla jsem před tím proškolená na aru

ano, byli

Ano, díky kurzům první pomoci

Ano, jsem zdravotník.

Ano, mám ale kurz zdravotníka zotavovacích akcí, plavčíka a různých skautských akcí se zaměřením na první pomoc

Ano, navigoval jsem záchrannou službu při otravě alkoholem na plese a poskytl jsem první pomoc pri omdleni jedné z cestujících v autobuse. Také jsem poskytoval pomoc při návalu úzkosti, priznaku na infarkt a několikrát při sportovních úrazech.

ano, nedávno předtím jsem absolvovala v tomto směru vzdělávání

Ano, po padesáti letech v medicíně by opak byl významnou ostudou

Ano, postižený byl zachráněn a to bez následků.

Ano, protože jsem ze zdravotnictví.

Ano, základní pomoc jsem zvládl provést.

Ano, základní zásady znám.

Ano.

Ano.

Ano.

asi ano

Dostačující byly, mám kurz první pomoci a zároveň lékařskou vysokou

Dostačující, absolvování několika kurzů

možna

Myslím si že ano, všichni přežili :D

Stalo se to už několikrát, vždycky jsem si dokázal poradit

Teoretické znalosti jsem měla před i po "zákroku", ale v dané chvíli jsem měla totálně zatemněny mozek a nedokázala jsem jednat příliš rychle. Trvalo mi, než jsem se "vzpamatovala" a došlo mi co mám dělat a jak pomoct.

v dané době ano

V tomto případě stačilo kontrolovat životní funkce (vše ok) a zavolat záchranku.

Více než dostačující - větší než přivolaných složek IZS

Základy jsem zvládla. Poté už to přebrali zdravotníci

zdravotník na táboře - prošla jsem školením, takže tak nějak přiměřeně dostačující

8. Byl někdy někdo z vašich známých v situaci, kdy byl odkázán na první pomoc druhých?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano7645,51 %45,51 %  
Ne4929,34 %29,34 %  
Nevím4225,15 %25,15 %  

Graf

9. Byli jste někdy vy v situaci, kdy jste byli odkázáni na první pomoc druhých?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne12273,05 %73,05 %  
Ano4526,95 %26,95 %  

Graf

10. Byli jste nějakým způsobem seznámeni s postupy pro vykonávání první pomoci?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Neotázka č. 15, Ne, ale mám to v plánuotázka č. 11, Anootázka č. 12].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano15894,61 %94,61 %  
Ne, ale mám to v plánu63,59 %3,59 %  
Ne31,8 %1,8 %  

Graf

11. Kde?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Na kurzu první pomoci342,86 %1,8 %  
Nevím228,57 %1,2 %  
On-line kurz114,29 %0,6 %  
V autoškole114,29 %0,6 %  

Graf

12. Kde?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ve škole12176,1 %72,46 %  
V autoškole6037,74 %35,93 %  
Na kurzu první pomoci4125,79 %24,55 %  
Na kurzu ZZA63,77 %3,59 %  
V zaměstnání63,77 %3,59 %  
Školení v práci21,26 %1,2 %  
v práci21,26 %1,2 %  
Na táboře21,26 %1,2 %  
SDH21,26 %1,2 %  
Vojenská základní služba, zaměstnání10,63 %0,6 %  
skaut10,63 %0,6 %  
Trenérský kurz10,63 %0,6 %  
Na lyžařském kurzu 10,63 %0,6 %  
Kurz plavčíka, skautské akce10,63 %0,6 %  
Sám jsem se v této problematice vzdělal pomocí aplikací v mobilu a literatuře. 10,63 %0,6 %  
samostudium10,63 %0,6 %  
v rámci výcviku u dobrovolných hasičů10,63 %0,6 %  
v rámci vzdělávání v 1. zaměstnání - pracovala jsem jako sanitář10,63 %0,6 %  
Kurz shd10,63 %0,6 %  
v nemocnici na aru10,63 %0,6 %  
kroužek na škole10,63 %0,6 %  
FVL UK10,63 %0,6 %  
Práce 10,63 %0,6 %  
kurz přežití v extrémních podmínkách10,63 %0,6 %  
školení 10,63 %0,6 %  
videa na internetu10,63 %0,6 %  
Školení v zaměstnání 10,63 %0,6 %  
doma, u lekárky10,63 %0,6 %  
v armádě10,63 %0,6 %  
TV10,63 %0,6 %  
Sama se to učím, podle videí10,63 %0,6 %  
Kurz plavčíka10,63 %0,6 %  
Absolvent LF10,63 %0,6 %  

Graf

13. Byla součástí tohoto školení i praxe a řešení modelových situací? (upřesněte)

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

-

ani už nevím

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

ANO

Ano

Ano

ano

Ano

Ano

ano

Ano

ano

ano

ano

Ano

Ano

ano

Ano

ano

ano

ano

Ano

Ano

ano

Ano

Ano

ano

Ano - absolvoval jsem ZdrSem standard, což je zážitkový kurz první pomoci, který je vedle nezbytné teorie založen zejména na řešení modelových situací.

Ano - byl jsem instruktorem

ano - jednalo se o několikatýdenní kurz včetně praktické výuky pořádaný přímo v nemocnici

ano - např. resuscitace či stabilizovaná poloha a jiné

ano - umělé dýchání

Ano - zkoušení masáže srdce na figuríně, jak správně vyprostit zraněného z auta.

Ano byla

Ano byla poskytnuta i praxe a řešení modelových situací.

Ano byla, ve škole jsem se účastnil soutěží v PP a chodil na simulace IZS.

Ano byla. KPR atd...

Ano na všech výše zmíněných

Ano resuscitace figuríny, obvazani ruky kamaradovi apod.

Ano-součástí povinné praxe

ano, autonehoda, potřísnění/požití nebezpečné látky. byla toho spousta a nemám chuť vypisovat

Ano, během skoly

ano, bylo probrání pá modelových situací jako tonutí různé typy ran a krvácení zástava srdce atd

Ano, cpr, obvazy, vytahování z vody...

ano, cvičení na figuríně

Ano, figurína.

ano, krátce

Ano, mám přímo předmět na první pomoc, zahrnující jak teorii, tak i praxi na různých simulátorech,...

Ano, maskovaná praxe a předem připravené situace

Ano, měla jsem na každé ze škol první pomoc jako samostatný předmět

Ano, modelové situace ve škole (Střední zdravotnická škola), soutěž v první pomoci

ano, na andule

Ano, na figuríně

Ano, na střední a vysoké škole, dnes už to zřejmě není.

ano, nácvik KPR

ano, nácviky byly součástí kurzu první pomoci

Ano, nebavilo mě to

Ano, něco se tam dělo

Ano, oboje

Ano, obsazování - tlakový obvaz, kardiopulmonální resuscitace, záchrana tonoucího,

Ano, práce na figuríně

ano, praktické situace

Ano, půlroční kurz v rámci studia ukončený praktickou zkouškou

Ano, s ostatními účastníky jsme sehrávali scénky i s falešnou krví, střepy atd.

Ano, sice jsme si nevyzkoušeli všechny možné případy nehod/úrazů, ale alespoň pár modelových situací jsme zažili.

Ano, studuji na Všeobecnou sestru

Ano, učili jsme se masáž srdce, postup při ošetření zlomenin, těžkého krvácení, popálenin

Ano, ukázka na figurce

Ano, ukazovali jsme si přesné situace které by mohli nastat - např. někdo zkolabuje na ulici a nedycha

Ano, ukazovali nám modelové případy, zkoušeli jsme si její vzájemné na sobě

Ano, umělé dýchání a masáž srdce na figuríně

Ano, v průběhu jsme měli za úkol správně vyřešit situace, které nás mohou běžně potkat.

ano, vždy. buď pomocí nějakého dobrovolníka a nebo pomocí figuriny

Ano, zkoušeli jsme si masáž srdce a zastavení krvácení ruky.

Ano, zkoušeli jsme si obvazat končetiny, na panně jsme si zkoušeli masáž srdce.

ano, zkoušeli jsme stlačování hrudníku na panně.

Ano.

Ano.

Ano. Mohli jsme si vyzkoušet resuscitaci na modelu (Andule).

Ano. Resuscitace, krvácení, dušení,..

Ano. Různá cvičení

Autonehody, vyprošťování zraněných

celý semestr na vš

Cvičení masáže srdce na figuríně. Přenášení těla s podezřením na poranění páteře, tak, aby se nehýbalo. Uvedení těla do stabilizované polohy, Heimlichův chvat. Zastavení krvácení.

Cvičení na panně.

figurína

iba dýchanie z úst do úst figuríny

Jenom foukání do "Anduly"

Jenom úplný základy typu masáž srdce apod.

Masaz srdce, stabilizovana poloha, obvazani ran.

Masáž hrudníku

Mnoho situací jsme probrali teoreticky, prakticky pouze resuscitaci

Nácvik masáže srdce

ne

Ne

Ne

Ne

Ne

Ne

Ne

Ne

Ne

ne

Ne

Ne

Ne

Ne

ne

Ne

Ne

ne

Ne

ne

ne

Ne

Ne

ne

Ne

ne

Ne

ne

ne

ne bohužel

ne, jen zkoušení dýchání do figuríny

Ne, nikdy.

Ne,pouze teorie

nebyla

nebyla, pouze teorie

Nejen modelových

nemapatuju si to, byl jsem jeste malej kluk buk

Netuší, už je to dávno

Nevím

Nevzpomínám si

pouze s figurinou

pouze teoretická, ne praktická

Pouze ukázka první pomoci na figuríně.

Praxe byla dobrovolná, řešení modelových situaci nebylo

Praxe ne a řešení modelových situaci pouze na teoretické rovině.

Resuscitace, autonehoda...

Resustitace, ošetření krvácení z tepny a zlomeniny

Rrsuscitace s pannou

Samozřejmě, trénovaly se v podstatě všechny základní situace, které mohou nastat

Ukázka od profesionálů

Ukázky na figuríně apod.

V rámci výuky první pomoci na zdravotnické škole. Zkoušení základních prvků i masáže srdce na figuríně.

Ve škole při branné výchově (pouze 1 den)

Velmi omezeně.

Vyzkoušení na figuríně, resuscitace, dýchání s úst do úst, ošetření zlomenin a popálenin

Yes pes

Zúčastnila jsem se záchranářské soutěže Červeného kříže. Krvácení, otevřená rána, zlomenina, bezvědomí.

14. Přišlo vám toto školení dostačující?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Spíše ano6742,41 %40,12 %  
Spíše ne4327,22 %25,75 %  
Ano, cítím se být dostatečně proškolen/a3421,52 %20,36 %  
Ne95,7 %5,39 %  
spíš by se mělo opakovat10,63 %0,6 %  
ano, ale rychle to zapomínám10,63 %0,6 %  
školení bylo skvělé, ale tím, že svoje znalosti nepoužívám v každodenním životě, jsem dost informací zapomněla.10,63 %0,6 %  
asi ano, ale jako problém vnímám, že jak to člověk nepotřebuje, tak spoustu věcí zapomene10,63 %0,6 %  
raději bych kurz absolvoval častěji10,63 %0,6 %  

Graf

15. Myslíte si, že je vaše blízké okolí (rodina, přátelé) dostatečně obeznámeno s postupy poskytování první pomoci?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Spíše ano7645,51 %45,51 %  
Spíše ne6840,72 %40,72 %  
Ano148,38 %8,38 %  
Ne95,39 %5,39 %  

Graf

16. Jaký je váš pohled na to, jak zásadní roli může hrát včasné vykonání první pomoci pro postiženého člověka? (Např. záklon hlavy, KPR, zástava krvácení)

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Zcela zásadní, rozhoduje často o životě člověka15693,41 %93,41 %  
Může to být užitečné116,59 %6,59 %  

Graf

17. Vnímáte neznalost první pomoci jako problém? Proč ano, proč ne?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

ano, člověk může někomu zachránit život.

-

-

ano

Ano

Ano

Ano

Ano

ano

Ano

ano

Ano

ANO

ano

ano

ano

Ano

Ano

Ano

ano

ano - každý by měl znát alespoň základy první pomoci, nikdy nevíme co se může stát

Ano - protože je to výjimečné

Ano - školení by se mělo pořád opakovat

Ano , každý člověk by měl umět poskytnout první pomoc ..

Ano a důvody jsou jasné ;) život/smrt

Ano a velice zásadně. Je velká chyba, že se nepořádají pro školy povinné kurzy, popř. školy nenabízí dobrovolné rozšiřující kurzy

ano protože ve vážných situacích může jít i o život (při zavolání záchranné služby není někdy možné dojet včas nebo se dostat na to určité místo kde se postižený nachází) a ten kdo by tu pomoc neuměl poskytnout a chtěl by toho člověka zachránit, je dost možné že při umrtí postiženého by si to mohl vyčítat

Ano vnímám neznalost jako velký problém. Alespoň nějaké elementární povědomí by mel mít snad každý. Jak jsem zmínila výše - teoretické znalosti mám, ale když přišlo "na věc," trvalo mi relativně dlouho si uvědomit, co vlastně dělat. Ale vzpomnela jsem si. Špatná první pomoc může být často horší, než žádná pomoc. Ne vždy, samozřejmě.

Ano vnímám to jako broblém. první pomoc je něco, co může zachránit život,je důležité jí umět.

Ano vnímám to jako problém, protože i první pomoc může zachránit život.

ano, ale děti se to učí už odmalička, což je dobře

Ano, ale chápu, ne každý na to má žaludek.

Ano, ale problém je i psychická labilita jedinců při potřebě poskytování první pomoci. V mnoha případech lidi zpanikaří a první pomoc neposkytnou, nebo poskytnou nesprávně.

Ano, alespoň základní znalost by měl mít každý, i kdyby jen jako prevenci.

Ano, bojím se, že bych v dané situaci totálně zpanikařila, a ne vzpomněla si ani na to málo, co vím. Uvažuji o nějakém kurzu.

ano, buh zehnej lidem

ano, clovek moze neznalostou druhym aj ublizit, ked nepoda prvu pomoc, alebo ked poda nespravnu prvu pomoc. Problem vsak vnimam aj v tom, ze niektori ludia sa zdrahaju, neveria si, alebo zbytocne dlho zvazuju, ci je ich pomoc vlastne nutna ci potrebna.

Ano, často jde o život a každý by měl vědět, co dělat

Ano, často se lidé bojí pomoci, aby neudělali něco špatně. Kurz první pomoci jsem zažila 2x na ZŠ, jinak jen obecné info v zaměstnání/autoškole. Tohle je zrovna část kritizované branné výchovy, která by měla být součástí výuky ve všech stupních vzdělání a také pravidelně v zaměstnání.

ano, častokrát člověku ublíží, než pomůže

Ano, člověk se může dostat do takové situace vyžadující první pomoc kdykoliv a kdekoliv, ať už se jedná o "banální" úrazy nebo vážně ohrožující život a včasná a správně provedená první pomoc může zachránit život

Ano, díky člověku který nezná základy první pomoc může být člověk ohrožen na životě, v horším případě i umřít

Ano, dle mého úsudku se lidé spíše koukají, než pomáhají.

Ano, jde o zivot

Ano, jde o život zraněného

Ano, je to problém, hodně lidí první pomoc a bojí se zasáhnout

ano, je to problém; pokud postiženému neposkytneme včasnou a správnou pomoc, může to být rozhodující pro další zdravotní následky

Ano, je to věc záchrany života a každý by měl zodpovědně ovládat první pomoc

Ano, je to životně důležité

Ano, její neznalost může vést k úmrtí v situacích kde ke smrti dojít nemuselo kdyby člověk základy první pomoci dal.

Ano, jelikož je možno člověku zachránit život.

Ano, jelikož, včasná pomoc může zachránit život, neposkytnutí první pomoci je neetické.

ano, kdybych musela poskytnout první pomoc, tak nevím, jak na to, a navíc si myslím, že na to ani fyzicky nemám (např. na masáž srdce)

Ano, když jde o život...

ano, lenost státu a lidí je nebezpečná

Ano, lidé mohou spíš uškodit, než pomoci

ano, logicky protože v situaci kdy se to může hodit nemůžu pomoct. a taky murphyho zákon - většinou se taková situace přihodí člověku, co to neumí, a tomu co umí ani jednou za život.

Ano, mělo by se to školit jednou za čas na školách a pracovištích, aby měl každý alespoň nějaké povědomí jak reagovat v dané situaci

Ano, může jít o záchranu lidského života.

Ano, může to ohrožovat lidské životy

Ano, může to potkat každého

Ano, mužů tím někomu zachránit život

ano, nejen pro neposkytnutí pomoci, ale také pro její chybné poskytnutí - je skvělé, že v tomto směru může člověku pomoci odborník na telefonu

Ano, nejsem si úplně jistá,zda bych dokázala svým blízkým včas a dobře pomoci, určitě bych to radši přenechala na jiných

Ano, neznalost muze vést ke zdrahani se pomocí právě z důvodu, že neví co v dané situaci delat

Ano, neznalost může zabít

Ano, nikdo ji moc neumí.pka se dopouštějí zastaralých nebo mimo věci

Ano, nikdo nikdy neví v jaké situaci se může ocitnout

Ano, nikdy nevíme, kdy bychom díky její znalosti mohli zachránit život a lepší znát "zbytečně", než se pak do oné situace dostat a nevědět, co dělat.

ano, ohrožuje to ostatní lidi

Ano, podívejte se na handicapované, většina lidí neví, jakou pomoc potřebují, cítí se v jejich přítomnosti nejistě a důsledkem je, že se jim vyhýbá. To se časem stane i s první pomocí.

Ano, pokud se dostanu do situace, kde bude zapotřebí vykonat první pomoc, ale nebudu mít dostatečné znalosti, mohu někomu ublížit.

Ano, protože díky neznalosti první pomoci může člověk člověku spíše uškodit než pomoci.

Ano, protože každý se může dostat do situace, kde právě na něm bude záviset, zda člověk přežijě či nikolo

Ano, protože každý z nás se může ocitnout v situaci kdy je pomoc potřeba a casto jsme jediní kdo ví jak zakročit. Pokud rychle pomůžeme můžeme tak odvrátit i to nejhorší.

Ano, protože když se člověk dostane do situace, kdy je potřeba, aby vykonal první pomoc a dotyčný neví, co dělat, může jiná osoba přijít o život

Ano, protože může někdo umřít

Ano, protože neposkytnutí první pomoci či špatné provedení může být zcela zásadní v záchraně lidského života.

Ano, protože neznalost může kolikrát rozhodnout o zdravotním stavu dané osoby

ano, protože přes paniku, která vznikne by měl člověk vědět jak se zachovat a co je nutné dělat

Ano, protože se každý z nás může vyskytnout v krizové situaci, kdy jsou znalosti první pomoci potřebné. Můžeme tím zachránit život

Ano, protože správně povedená první pomoc je rozhodující pro záchranu života.

Ano, protože v příp. velkých komplikací by ze dvojice jeden z nich neznal základy první pomoci a tudíž by nebyla podána dostatečná pomoc

Ano, první minuty rozhodují.

ano, prvnich par minut muze zachranit zivot

Ano, tohle je jedna ze základních znalosti a mělo by se tomu věnovat ve školách více času.

Ano, v této chvíli se většinou hraje o minuty

Ano, včasná pomoc může zachránit život, bohužel se všude věnuje větší prostor např. ekonomice než takto základním věcem

ano, většina lidí ji téměř nezná, jako problém vnímám to, že se na školách neučí

Ano, viz otázka 16

Ano, viz. otázka č. 16.

Ano, vnímám to jako problém. Prostředí v ČR se sice stává skrze moderní technologie (různé bezpečnostní a asistenční systémy v automobilech, kvalitní pokrytí mobilním signálem, aplikace Záchranka, protipožární senzory, senzory CO, automatické defibrilátory AED,...) rok za rokem fyzicky bezpečnějším, lidem ale chybí praktická zkušenost s první pomocí. Málokdo si zkusil např. vytáhnout někoho z havarovaného auta, zastavit tepenné krvácení nebo poskytnout masáž srdce. Většina lidí, obávám se, spoléhá převážně na štěstí, že tyto dovednosti nebudou nikdy v životě potřebovat a někdo zkušenější (ideálně složky ISZ) bude u zraněného vždy dříve než oni. Absence praktické zkušenosti často také znamená, že lidé se bojí první pomoc poskytnout a chovají se na místě neštěstí chaoticky, což může vést případně i k dalším zraněním.

Ano, vsichni by to meli znat

Ano, základní znalosti by měl mít každý. Ne vždy je na blízku lékař nebo někdo z oboru. Ohrožení života může nastat při sportovní aktivitě, při procházce v parku nebo i doma při sledování televize a hltání jídla a je důležité větět co dělat i ve stresu, který na člověka který poskytuje první pomoc určitě dolehne.

Ano,nikdy nevíme kdy ji budeme muset někomu dát

ano: obecná populace má o PP minimální povědomí

Ano.

Ano.

Ano.

Ano.

Ano.

ANo.

Ano. Jak jsem odpověděl v předchozí otázce, může často rozhodovat o životě člověka

Ano. Je to velmi důležité. Člověk si to uvědomí, si když potřebuje pomoci někdo blízký. Taky spoléháme na to, že málokdy můžeme někomu zachránit třeba i život.

Ano. Laická první pomoc před zásahem profesionálů může zachránit život.

Ano. Právě první minuty rozhodují.

Ano. V případě, že bych nedokázala pomoci v nouzi, znamenalo by to pro mne celoživotní ponížení.

Ano. Znalost prvni pomoci muze druhym zachranit život.

člověk může zbytečně umřít nebo být postižený

Da se tim zachranit zivot

do určité míry ano, protože včasná první pomoc může člověku zachránit život

Je horsi neudelat nic nebo udelat neco spatne?

Je to problém, základní znalosti nám mohou pomoci zachránit život našich blízkých, když nikdo jiný není.

každý může zachránit život, pokud ví jak. Na druhou stranu operátoři krizových linek jsou skvělí ve vedení volajících

Měli bychom tušit, co dělat, ale pokud by se skutečně něco stalo, po zavolání do nemocnice se nám dostane instrukcí.

Mělo by to být lepší

Myslím si že neznalost první pomoci je velice závažný problém, každý by měl znát alespon základní věci jak pomoci postiženému.

Myslím si, že by první pomoc měla být vyučována například i na základní škole, aby se zvýšila znalost první pomoci i u dětí. Celkově si myslím, že znalost první pomoci u populace tak nějak průměrná.

Myslím si, že je to problém ve chvíli, kdy někdo nezná ani základy první pomoci

Myslím si, že většina lidí zná alespoň základy první pomoci a problém je skoro nonexistentní

Myslím, že spousta lidí pořád není dostatečně přoškolena - ani neměli být kde školeni

Myslím, že to problém je, spoustu lidí neumí ani základy, které se učí už na základní škole

Ne

Ne

ne

Ne

Ne

Nevim

Nevím

Nevim

nevím

Nevnímám, základní instrukce by měli poskytnout při volání 155

Neznalost je problémem jelikož často člověk může druhému ještě víc ublížit. Ale i znalý člověk může propadnout panice.

Neznalost může ublížit, nebát se volat záchranku, 155, kde mi poradí.

neznalost může znamenat smrt

neznalost PP mi přijde jako ignorance svého okolí

Obecne ano, v mem pripade ne, moc se s lidmi nestykam

Oui

problem je ten že se to řeší pouze na ZŠ kolem 6 třídy a to dost málo, pokud nechodite například na kroužek zdravotnictví , nemáte absolutně ponětí jak pomoct nejbližším kdyby se něco stalo

Protože když ji někdo nezná, tak moc nepomůže.

Protože můžete zachránit život a bylo by dobrý vědět jak

Protože neznalost lidí může člověku spíše uškodit než pomoct

rozhodně ano, byl bych rád kdybych se na své okolí mohl spolehnout v tom, že bude znát první pomoc, to bohużel nejde.

Rozhodně ano, může to zachránit nejeden život.

rozhodně ano, může zachránit život. Bohužel osvěta je malá a teorie ze škol nebo autoškoly se rychle utopí někde v dalších informacích, které člověk potřebuje častěji. Proto by bylo vhodné o první pomoci mluvit a znalosti oprašovat pravidelně např. v práci

samozřejmě, protože když se člověk zraní někde daleko od lidí i jeden kolemjdoucí neznající první pomoc může přitížit zraněnému. Naopak i ten jeden kolemjdoucí může život zachránit.

Spíš než neznalost, vnímám jako problém strach (neúčast) z její poskytnutí, většina se jí snaží vyhýbat, či ji přehlížet a doufat že to udělá někdo jiný...

Spíš než problém, nevidím důvod proč by aspoň to základní nemohl každý umět

Spíše ano

Spíše ano, může to hrát roli když dojde k nějaké situaci, vyžadující tyto znalosti

Spousta lidí zpanikaří a ačkoliv znalosti mají, v kritickém momentu se jim prostě vykouří z hlavy...

Těžko posoudit. Určitá část populace vždy bude mít strach a také koluje řada nesmyslných pověr.

Urcite

určitě ano a věřím, že i v dnešní době se někdo neznalý najde

Určitě ano, mohu tak někomu zachránit život. Neudělat nic je to nejhorší.

Určitě ano, může mít zásadní vliv

Určitě je to problém. Hlavně v případě, kdy by nastala nějaká nešťastná událost a člověku by musela být poskytnuta první pomoc, ale lidé okolí by nevěděli jak

Určitě, často znalost první pomoci rozhoduje o životě člověka. Rozhodně by měla být větší osvěta ( například formou kurzů nebo třeba i formou informační reklamy)

Určitě, nikdy nevíme, kdy někdo bude naši pomoc potřebovat

Určitě! Myslím si, že pokud má člověk možnost, měl by si alespoň zařídit kurz ZZA - sama jsem na něm teda ještě nebyla, ale už to mám zařízené. Nemusí to pomoct vždy (často můžeme podlehnout stresu z nenadálé nehody), ale alespoň jsme se nějak před případnou situací připravili a třeba právě tím zachráníme někomu život.

Určitě. Člověk může neznalostí často víc uškodit než pomoct

Viz otázka číslo 16

Vnímám to jako problém, jelikož, jak je řečeno výše, může poskytnutí první pomoci rozhodovat o životě člověka. Zároveň věřím v základní instinkt, kdy je možné vědět, co má člověk dělat, i když má teď pocit, že si nic nepamatuje.

Vnímám. Zbytečně mohou lidé umírat.

Záchrana života

Znalost první pomoci může zachránit život

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 4 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

2. Jaký je váš sociální status?

  • odpověď Student:
    • 2x vetší pravděpodobnost při odpovědi na otázku 3. Co studujete?
    • 2x vetší pravděpodobnost při odpovědi na otázku 3. Co studujete?
    • 1.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi 15-18 na otázku 5. Je mi
  • odpověď Zaměstnaný/OSVČ:
    • 2.2x vetší pravděpodobnost při odpovědi 41-60 na otázku 5. Je mi
    • 2.1x vetší pravděpodobnost při odpovědi Vysokoškolské na otázku 4. Jaké je Vaše nejvyšší ukončené vzdělání?
    • 2x vetší pravděpodobnost při odpovědi Středoškolské na otázku 4. Jaké je Vaše nejvyšší ukončené vzdělání?
    • zobrazit další souvislosti
    • 2x vetší pravděpodobnost při odpovědi 26-40 na otázku 5. Je mi

3. Co studujete?

  • odpověď :
    • 3.4x vetší pravděpodobnost při odpovědi 15-18 na otázku 5. Je mi

5. Je mi

  • odpověď 19-25:
    • 2.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi na otázku 3. Co studujete?

6. Byli jste někdy v situaci, která vyžadovala, abyste poskytli první pomoc?

  • odpověď Ano:
    • 2.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi Ano na otázku 7. Byly vaše znalosti první pomoci dostačující dané situaci? Napište ano/ne, můžete krátce odůvodnit svou odpověď.

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Jsem

2. Jaký je váš sociální status?

3. Co studujete?

4. Jaké je Vaše nejvyšší ukončené vzdělání?

5. Je mi

6. Byli jste někdy v situaci, která vyžadovala, abyste poskytli první pomoc?

7. Byly vaše znalosti první pomoci dostačující dané situaci? Napište ano/ne, můžete krátce odůvodnit svou odpověď.

8. Byl někdy někdo z vašich známých v situaci, kdy byl odkázán na první pomoc druhých?

9. Byli jste někdy vy v situaci, kdy jste byli odkázáni na první pomoc druhých?

10. Byli jste nějakým způsobem seznámeni s postupy pro vykonávání první pomoci?

12. Kde?

13. Byla součástí tohoto školení i praxe a řešení modelových situací? (upřesněte)

14. Přišlo vám toto školení dostačující?

15. Myslíte si, že je vaše blízké okolí (rodina, přátelé) dostatečně obeznámeno s postupy poskytování první pomoci?

16. Jaký je váš pohled na to, jak zásadní roli může hrát včasné vykonání první pomoci pro postiženého člověka? (Např. záklon hlavy, KPR, zástava krvácení)

17. Vnímáte neznalost první pomoci jako problém? Proč ano, proč ne?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Jsem

2. Jaký je váš sociální status?

3. Co studujete?

4. Jaké je Vaše nejvyšší ukončené vzdělání?

5. Je mi

6. Byli jste někdy v situaci, která vyžadovala, abyste poskytli první pomoc?

7. Byly vaše znalosti první pomoci dostačující dané situaci? Napište ano/ne, můžete krátce odůvodnit svou odpověď.

8. Byl někdy někdo z vašich známých v situaci, kdy byl odkázán na první pomoc druhých?

9. Byli jste někdy vy v situaci, kdy jste byli odkázáni na první pomoc druhých?

10. Byli jste nějakým způsobem seznámeni s postupy pro vykonávání první pomoci?

12. Kde?

13. Byla součástí tohoto školení i praxe a řešení modelových situací? (upřesněte)

14. Přišlo vám toto školení dostačující?

15. Myslíte si, že je vaše blízké okolí (rodina, přátelé) dostatečně obeznámeno s postupy poskytování první pomoci?

16. Jaký je váš pohled na to, jak zásadní roli může hrát včasné vykonání první pomoci pro postiženého člověka? (Např. záklon hlavy, KPR, zástava krvácení)

17. Vnímáte neznalost první pomoci jako problém? Proč ano, proč ne?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Hlaváčová, V.První pomoc (výsledky průzkumu), 2021. Dostupné online na https://73260.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.