Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Alternativní školství

Alternativní školství

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Zuzana Klimparová
Šetření:09. 03. 2023 - 31. 03. 2023
Počet respondentů:65
Počet otázek (max/průměr):8 / 8
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:46,4 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.03:56
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Tento dotazník na téma alternativní školství je vytvořen za účelem získání povědomí o tom, jak se lidé staví k alternativnímu vzdělávání.
Cílová skupina, pro kterou je dotazník vytvořen, není omezena pohlavím nebo věkem.

Odpovědi respondentů

1. Jaké je vaše pohlaví?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Žena3756,92 %56,92 %  
Muž2843,08 %43,08 %  

Graf

2. Jaký je váš věk?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
31 - 453046,15 %46,15 %  
46 - 60913,85 %13,85 %  
26 - 30913,85 %13,85 %  
19 - 25710,77 %10,77 %  
60 +46,15 %6,15 %  
16 - 1846,15 %6,15 %  
0 - 1523,08 %3,08 %  

Graf

3. Jak byste definovali termín alternativní školství/vzdělávání a co vše může obsahovat? (Prosím vyhněte se slovu „alternativní”.)

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
.23,08 %3,08 %  
alternativní23,08 %3,08 %  
Vzdělání mimo veřejný systém školství11,54 %1,54 %  
Pravděpodobně nějaké ezobláboly 11,54 %1,54 %  
Především zrušit nesmysl takzvaných asistentů a znovu zavést zvláštní školy 11,54 %1,54 %  
hovadina11,54 %1,54 %  
Vzdělávání neomezené na frontální výuku a stereotypní metody vzdělávání, zahrnuje inovativní postupy a metody, otevřené rodičům, a veřejnosti. 11,54 %1,54 %  
školství s odlišným přístupem k systému vzdělávání, nejčastěji montessori, lesní školky, waldort, homeschooling apod. S žákem se pracuje individuálněji, učivo je jinak systematizováno, jsou preferovány jiné výukové metody i hodnocení.11,54 %1,54 %  
No proste jiné než státní 11,54 %1,54 %  
Nestandardní vyučovací metody, ku příkladu studium v terénu nebo neznámkové hodnocení.11,54 %1,54 %  
ostatní odpovědi Vzdělávání mimo zaběhnutý systém, osnovy, způsob hodnocení a organizace výuky
Kreativní možnosti přístupu ke vzdělávání. Jiné, než ty nudné přístupy ke vzdělávání v klasických školách..
Odlišné od obvyklého
jiný způsob vzdělávání než je v běžném školství
Předpokládal bych, že je to vše, co se snaží odlišit od zavedeného státního monopolu.
Jeto školství, které se nějakým způsobem vymezuje proti tradičnímu pojetí školství.
Způsob vzdělávání, který se odlišuje od průměrné "státní" školy.
vzdělání mimo školský systém
tradiční školsví
jakkoli se odlisujici od standardniho modelu prosazovaneho statem
xxxx
vzdělání doma; vzdělání jinou formou, než sezení v lavicích, memorování a písemky
jinak vedená škola s jiným obsahem vzdělávání i zábavy
Vzdělávací přístupy odlišné od tradičního školství, třeba metodami (více zaměření na hru vs. učení se textu), přístupem k dítěti (respekt a rovnost vs. autoritářství a tvrdá disciplina, homogénní očekávaní vs. individualizovaný přístup), atp.
Vzdělávání mimo současný "tradiční" školský systém
jiná a otevřenější metoda, podpora a využití individuality dítěte
Vzdělávání odlišné od tradičního.
jiný způsob
příliš uvolněné vzdělávání, např montesori
nestátní
Vzdělávání doma, Montessori, lesní vzdělávání
Waldorfské školy
Odlišný způsob vzdělávání odlištý tomu stávajícícmu.
jiný způsob výuky než ten který je považovaný u nás za běžný
Cokoliv jiného než nabízí tradiční školství, více svobody žáků, jiné metody výuky
Pocitace
škola pro osoby se specifickými požadavky
znalosti, mentální růst, soustředění
xx
Jiná možnost vzdělávání
Školství s jiným vzdělávacím systémem než je běžná škola. Např. Montessori
Individuální přístup k výuce a hodnocení žáků, metoda výuky, studijního materiálu.
jiné než klasické
Vzdělávací proces, který se liší od běžných konvencí, jenž jsou aplikovány na většinovou společnost
Prirozenejsi, s ohledem na potreby deti
Cokoliv vybočující z klasiky
Novátorské
způsob známkování, hodnocení, náplň hodin zaměřenou více na praktické ukázky
bez disciplíny a řádu => nekvalitní
Aktivity rozvíjející dovednosti dětí, zároveň vedoucí k větší samostatnosti, menší počty dětí ve třídě, rozvoj osobnosti.
Tak trochu jiné vzdělávání
Cokoliv co se odlišuje od současného modelu
následné vzdělávání a dobrovolné
Metody vyuky, ktore sa lisia od tych, pouzivanych vo vacsine skol; resp. lisia sa od nejakeho zauzivaneho vnimania procesu vyuky, tak ako to vnima vacsina ludi.. Asi je to len pojem "v hlave", kedze v CR/SR dlhodobo fungoval jediny "model skolstva", resp. aspon bol vo velkej prevahe; a tymto +- zauzivanym uniformnym systemom si presla vacsina populacie.. Preto akykolvek iny pristup, sa v sucasnosti berie ako "alternativny"... v buducnosti je samozrejme mozne, ze kazda skola si prisposobi metody vyuky vyrazne po svojom, deti nebudu do skol priradovane len na zaklade toho, kam patria podla bydliska, ale rodicia si budu medzi skolami vyberat rovnako, ako dnes medzi akymikolvek inymi produktami... V tom momente pojem "alternativne skolstvo" strati zmysel
jiné, ne státní, může se zaměřovat na jiné aktivity a dávat důraz na jiné předměty, než klasická státní škola ig
Jiný přístup k výuce. Například více praktických ukázek, osobnější přístup, větší zapojení studentů do výuky, projekty zaměřené na lepší zvládnutí "dospělého života"
školství, které rozívíjí kreativitu, a všechny lidské fakulty, nejenom intelekt ve formě hromadění informací, dáležité jsou všechny aspekty života, hudba, tanec, sport, malování, naučit se jak pracují moje myšlenky a emoce v co nejnižším věku
Školství vymaňující se ze zažitých standardů, zohledňující více běžný občanský život a přípravu na něj, např. Montessori vzdělávání.
Možnost
jiné formy vzdělávání, vyučování
Jiné než posledbích 50 let zavedené.
Doplňující vzdělávání ke klasickému.
Jiný druh výuky.
5381,54 %81,54 % 

Graf

4. S jakým typem alternativní školy/školky jste se již setkali?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Domácí vzdělávání4670,77 %70,77 %  
Montessori4366,15 %66,15 %  
Lesní/přírodní4061,54 %61,54 %  
Waldorfská3960 %60 %  
Církevní2843,08 %43,08 %  
Daltonská812,31 %12,31 %  
Jenská46,15 %6,15 %  
Integrovaná tematická výuka34,62 %4,62 %  
Žádné 23,08 %3,08 %  
Freinetovská11,54 %1,54 %  
Eriza Melnik11,54 %1,54 %  
Nesetkal, jen slýchám a vím, že některé existují11,54 %1,54 %  
Otevřené učení11,54 %1,54 %  
Osobně jsem se se žádnou alternativní školou nesetkal, jen jsem o nich četl.11,54 %1,54 %  
svobodné vzdělávání11,54 %1,54 %  
Základní škola bez známkování v prvních dvou třídách11,54 %1,54 %  
Online, interaktivní11,54 %1,54 %  

Graf

5. Máte ve svém okolí nějakou alternativní školu/školku?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano3960 %60 %  
Nevím2030,77 %30,77 %  
Ne69,23 %9,23 %  

Graf

6. Navštěvovali jste vy osobně alternativní školu/školku?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne5990,77 %90,77 %  
Ano69,23 %9,23 %  

Graf

7. Kdybyste aktuálně dávali své dítě do mateřské, základní či střední školy zvolili byste alternativní školství? Pokud ano, vyberte stupeň nebo stupně vzdělávání pro které byste zvolili alternativní formu. Možno vybrat jeden či více stupňů. Pokud ne, zvolte odpověď „ne”.

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Základní škola3147,69 %47,69 %  
Ne3046,15 %46,15 %  
Mateřská škola2640 %40 %  
Střední škola1929,23 %29,23 %  

Graf

8. Stručně odůvodněte volbu v předešlé otázce.

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

.

<3

8

Alternativní školství by mělo v nejlepším případě na sebe navazovat.

alternativní školství neposkytuje dostatečnou vzdělanost u všech žáků, jen u inteligentních

Cokoli alternativního zavání

Dceea navstevuje Waldorfskou skolu a jsem naprosto nadsena z pristupu ucitelu a rodicu.

Děti chodí (chodily) do klasické školy a nevyhovuje mi celkový přístup ve školství, ale je to hodně o jednotlivých pracovnících ve školách /pozitivně i negativně/, v okolí mám několik znýmých, jejich děti navštěvují tyto školy a je to lepší

Dítě bych dala do Montessori. Dítě se učí samo, učí se jak respektovat ostatní, objevuje svět, rozvíjí se mu kreativita, atd. Zároveň mají pevně stanovený řád

do waldorfu chodí retardovaný děti

chtěl bych aby se dítě něco naučilo a ne se flákalo ve škole

je těžké rozeznat mezi nimi sračky od kvalitnějšího vzdělávání

Je to lepší

Klasická škola je zlo, jejím cílem není nic jiného než vychovat průměrného otroka systému (=zaměstnance) a poskytnout rodičům odkladiště děcek po dobu jejich pracovní doby. Chcete v dítěti zabít kreativitu a specifické talenty a připravit mu podhoubí pro celoživotní pochybování o sobě samém tím, že ho indoktrinujete paradigmatem nutnosti úspěchu v konkurenčním boji jakožto jediným východiskem k dosažení uznání? Dejte ho do školy.

kolektiv nestandardních dětí s poruchami učení, přizpůsobivosti obecné normě a s psychickými problémy, zoufalá kvalita výuky

Lepší přístup,individuální péče,vedení k samostatnosti a vlastnímu svobodnému myšlení

Mám vcelku důvěru ve školský systém, avšak pokud by si moje dítě vybralo nějakou formu alternativního středního vzdělání, nebyla bych proti

Materska je nesmysl, zs a ss je dalsi pokracovani nasilneho pusobeni na deti.

Mého syna jsem do Daltonské školy dala, nemohl dojíždět, byl malý. Až byl větší, přeřadila jsem ho na normální školu, která mu vyhovuje lépe.

Menší třídy, vyšší kvalita výuky, lepší pomůcky, individuální přístup.

Módní hovadina, co zničí dítěti život.

Možnost lepšího rozvynutí dítěte.

myslím si, že alternativní základka naučí víc

Myslím, že cokoliv musí bejt lepší než to standardní státní peklo, kterým jsem prošel já.

n

ne

Neběžné školy si během využívání často rodiče chválí, ale dětem pak mnohdy chybí ze školy potřebné znalosti.

nedokážu nyní vyhodnotit

Nejsem dostatečně srozumněn s tímto tématem a nevím co očekávat.

Nejsem si jista návazností získaných vědomostí na další/vyšší typ školy.

Nejsem zastánce alternativní výchovy

nemám dostatek informací (nemám děti)

Nemám moc valné mínění o alternativní výuce.

Nemám rád sociální bubliny. Je potřeba se naučit orientovat v rozmanité společnosti a ne se uzavřít například do církevní školy, kde nenajdete ateistu, přestože jich je v naší zemi většina.

Nemám s tím žádné osobní zkušenosti, slyšela jsem, že děti jsou na tom, co se týče znalostí, hůře než v klasických školách, navíc jsem ještě příliš mladá, abych nad něčím takovým přemýšlela.

Nemyslím si naprosto nic dobrého o klasickém vzdělávání. Jediná překážka k "alternativnímu" školství by bohužel mohla být finanční stránka

Není třeba, co je třeba je řešit je kvalitní výuka od kvalitních učitelů, nikoliv vymyšlené typy škol. Bohatě stačí max. dva typy

Nepovažuji to za nutné

Nesouzním plně se systémem vzdělávání fungující v převážné většině škol.Chybí mi schopnost učitelů pracovat s chybou, slovní hodnocení, podpora kreativního myšlení, akceptace rozdílů v temperamentu dětí, podpora silných stránek a tedy individuality člověka, vadí mi neoliberalistická tendence ve vzdělávání.

Nevidím důvod.

Nízká kvalita, nesmyslná a neobhajitelná filozofie vzdělávání pro zdravé děti.

Obecná frustrace z neefektivnosti konvenčních způsobů vzdělávání

Obrvské sebevědomí a mizivé znalosti (učím na střední škole)

Pokud bych na to měla, určitě bych zvolila alternativní školku či školu.

Pro děti na nižších stupních ZŠ alternativní vyučování by bylo zajímavější. Některé děti by nebyly v takovém stresu.

Protože naše klasické školtsví není postaveno na tom co lidská bytost potřebuje, aby se vyvýjela a rostla ve všech aspektech, bohužel naše školství plodí buď šprty co jediný co znají je intelekt a jak si do hlavy dat co nejvíc info a pak to vyplyvnout na testový papír nebo absolutně depresivní jedince a nebo ty co mají hodně energie a proto jsou to většinou ty nejzlobivejší jenom proto, že je nikdo nenaučil jak tu energie nasoustředit na nenco pozitivního a hlavně naučit ty děti balance, jinak to v životě nejde

Přijde mi to zajímavé, nevím zda bych tam dítě 100% dala ale zvážiila bych to

S ohledem na stav naší společnosti stále neshledávám alternativní vzdělávání jako vítané a jedince tímto systémem vychované jako "začlenitelné", nicméně mateřská škola je dle mého spíše o socializaci dítěte, než o vzdělání jako takovém, tedy v MŠ vidím prostor pro alternativní vzdělávání.

Sama jsem prošla střední waldorfskou školou a bylo to jedno z nejlepších rozhodnutí v mém životě. Ale nemusí to být pro každého, pokud bude chtít mé dítě chodit na waldorf, ráda ho v tom podpořím ale bude to jen na něm.

Sama sem navštevovala církevní školu a nelituji toho.

Samotné mi bylo lépe v církevní škole. Přístup čistě ateistické školy s nádechem komunistů mi nevyhovoval. Nerozvíjela jsem naplno svůj potenciál. A mám potřebu přesahu v hodnotách. Chci, aby vzdělání byla hodnota a ne jen papír o ničem nevypovídající.

Samozrejme by som zvolil alternativne skolstvo vo vsetkych stupnoch, ak by som bol presvedceny, ze bude pre moje deti prinosom oproti beznej skole. Na jednej strane nie som ten typ, ktory zastava nazor "presli sme si beznou skolou vsetci, tak si tym istym prejdete tiez", ale tiez nepotrebujem za kazdu cenu trcat z davu, a volit vsetko alternativne, len preto, aby som sa musel odlisit od ostatnych.. Preto by som si vyberal medzi preverenymi skolami, alternativnymi ci konvencnymi.. Ale pre vsetko by som musel zvazit plusy a minusy... (a ak by sa teda objavila v okoli nova alternativna skola, bez referencii, tak by som asi radsej dal na istotu, a dal dieta do beznej skoly).

Současné státní školství naprosto selhává v učení schopnosti sebevzdělávání (což je celoživotní nutnost!), schopnosti reálně hodnotit konkrétní situaci a aplikovat naučené, i schopnosti kritického myšlení. Naopak vyniká v učení poslušnosti a nekritického přijímání předepsaného curricula, což považuji za krajně nežádoucí. Na SŠ je obvykle situace jiná.

Školy moderní doby, jiný přístup...

Špatné zapojení dětí mezi ostatní děti v dalším stupni vzdělávání

Ta otázka byla hodně obecná, protože já sama chodím do církevní školy, a své dítě bych do ní klidně poslala, jenže by hodně záleželo na zaměření konkrétní školy.

Tradiční školství vnímám kriticky

V mateřské a základní škole bych preferovala výuku a péči odpovídající talentu i potřebám mého dítěte (vysoce inteligentní, zvýšeně citlivý Asperger), s vyšší mírou podpory a ohleduplnější komunikací. Pečlivě bych vybírala školu, která zároveň splňuje standardy znalostí z běžné ZŠ, aby dítě následně nebylo znevýhodněno při přijímacím řízení na střední školu. Bohužel okolí takovou možnost nenabízí.

xx

xxxx

Z pohledu na děti, co teď jsou ve státní škole nemám jediný důvod

Zábava

základka a střední jsou už důležité, než MŠ.

Základní škola je skvělým prostředím pro nauku jiného přístupu ke vzdělávání. V nealternativních základních školách jsou děti ve věku, kdy je nebaví sedět v lavicích půl dne. Úroveň učiva na základních školách také umožňuje dohnat případné nedostatky domácím vzděláváním.

Zvažuji tu možnost do budoucna, ale zatím o tom nevím dost

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Nebyly nalezeny žádné zajímavé souvislosti mezi odpovědmi.

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Jaké je vaše pohlaví?

2. Jaký je váš věk?

4. S jakým typem alternativní školy/školky jste se již setkali?

5. Máte ve svém okolí nějakou alternativní školu/školku?

6. Navštěvovali jste vy osobně alternativní školu/školku?

7. Kdybyste aktuálně dávali své dítě do mateřské, základní či střední školy zvolili byste alternativní školství? Pokud ano, vyberte stupeň nebo stupně vzdělávání pro které byste zvolili alternativní formu. Možno vybrat jeden či více stupňů. Pokud ne, zvolte odpověď „ne”.

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Jaké je vaše pohlaví?

2. Jaký je váš věk?

4. S jakým typem alternativní školy/školky jste se již setkali?

5. Máte ve svém okolí nějakou alternativní školu/školku?

6. Navštěvovali jste vy osobně alternativní školu/školku?

7. Kdybyste aktuálně dávali své dítě do mateřské, základní či střední školy zvolili byste alternativní školství? Pokud ano, vyberte stupeň nebo stupně vzdělávání pro které byste zvolili alternativní formu. Možno vybrat jeden či více stupňů. Pokud ne, zvolte odpověď „ne”.

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Klimparová, Z.Alternativní školství (výsledky průzkumu), 2023. Dostupné online na https://77937.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.