Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Chci Vás poprosit o co nejpravdivější vyplnění dotazníku, který se stane součástí výzkumu mé diplomové práce na téma „Komunikace učitele s rodiči žáků“. Cílem je získat informace o fungování komunikace se školou z pohledu rodiče. Dotazník je zcela anonymní a je určen všem rodičům žáků a já Vám za účast a spolupráci předem velice děkuji,
Studentka PF ZČU Plzeň.
Odpovědi respondentů
1. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Vysokoškolské
58
44,62 %
44,62 %
Středoškolské
46
35,38 %
35,38 %
Vyučen/a
13
10 %
10 %
Vyšší odborné
12
9,23 %
9,23 %
Základní vzdělání
1
0,77 %
0,77 %
2. Lépe se na školních záležitostech dětí domluvíte:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Na věku učitele nezáleží
97
74,62 %
74,62 %
S učiteli ve středním věku
12
9,23 %
9,23 %
S učiteli mladými
10
7,69 %
7,69 %
Nemohu posoudit
9
6,92 %
6,92 %
S učiteli staršími
2
1,54 %
1,54 %
3. Častěji je Vaše komunikace konfliktní nebo nepříjemná:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Na věku učitele nezáleží
75
57,69 %
57,69 %
Nemohu posoudit
34
26,15 %
26,15 %
S učiteli staršími
16
12,31 %
12,31 %
S učiteli ve středním věku
3
2,31 %
2,31 %
S učiteli mladými
2
1,54 %
1,54 %
4. Jak často musíte řešit s učiteli nepříjemnou (konfliktní) situaci?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Mnoho let jsem nic řešit nemusel
45
34,62 %
34,62 %
Nikdy jsem nepříjemnou situaci s učiteli nezažil
44
33,85 %
33,85 %
Několikrát do roka
15
11,54 %
11,54 %
Jednou za půl roku
10
7,69 %
7,69 %
Jednou ročně
9
6,92 %
6,92 %
Jednou měsíčně
4
3,08 %
3,08 %
Několikrát do měsíce
2
1,54 %
1,54 %
Denně
1
0,77 %
0,77 %
5. Za vznikem konfliktních situací s učitelem v mém případě stojí:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Nemohu posoudit (Nezažil jsem takovou situaci. Nevím, kdo situaci vyhrotil.)
77
59,23 %
59,23 %
Častěji přehnané reakce učitele
26
20 %
20 %
Nevhodná komunikace nás obou
16
12,31 %
12,31 %
Nesmyslné požadavky na mé děti
1
0,77 %
0,77 %
Velké nároky učitelů
1
0,77 %
0,77 %
různé názory
1
0,77 %
0,77 %
Provinění dítěte
1
0,77 %
0,77 %
nejspíše vládní propaganda :)
1
0,77 %
0,77 %
Jak kdy
1
0,77 %
0,77 %
spíše vzájemné nepochopení se
1
0,77 %
0,77 %
Nerespektování IVP učitelem
1
0,77 %
0,77 %
Mame vyhorelou pi ucku, ktera resi jakekoliv vyboceni z normy. Nezdrave tlaci deti do soutezivosti az za hranu, vznikla tak zivna puda pro sikanu, ktera se musela resit
1
0,77 %
0,77 %
nesoulad mezi mými očekáváními a vžitým standardem
1
0,77 %
0,77 %
Častěji mé přehnané reakce
1
0,77 %
0,77 %
6. Na jaké akce Vás rodiče zve škola? Označte všechny, které škola realizuje:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Třídní schůzky
125
96,15 %
96,15 %
Den otevřených dveří
82
63,08 %
63,08 %
Zápis do 1. ročníku
81
62,31 %
62,31 %
Konzultační hodiny
80
61,54 %
61,54 %
První školní den prvňáčků
76
58,46 %
58,46 %
Jednání rady rodičů
27
20,77 %
20,77 %
Besedy s rodiči a žáky
26
20 %
20 %
Konzultační hodiny s přítomností žáka
22
16,92 %
16,92 %
Vzdělávací akce, kurzy
20
15,38 %
15,38 %
Výlety, exkurze s třídou
17
13,08 %
13,08 %
První školní den všech žáků
12
9,23 %
9,23 %
Přímá účast ve výuce
8
6,15 %
6,15 %
nemám děti
1
0,77 %
0,77 %
Školní jarmarky a kulturní vystoupení žáků
1
0,77 %
0,77 %
Školní akce
1
0,77 %
0,77 %
Vánoční trhy
1
0,77 %
0,77 %
jarmark, akademie
1
0,77 %
0,77 %
Vánoční besídka, trhy
1
0,77 %
0,77 %
Jarmarky, vystoupení žáků
1
0,77 %
0,77 %
Vystoupení, recitace atd
1
0,77 %
0,77 %
den dětí, společné tvoření , besídka atd.
1
0,77 %
0,77 %
akce pořádané ve škole- adventní trhy, velikonoční dílny, apod.
1
0,77 %
0,77 %
Návštěva učitele v rodině žáků
1
0,77 %
0,77 %
grilování na dvorku, šerpování prvňáků, vernisáž výtvarných prací, vánoční trhy
1
0,77 %
0,77 %
Prezentace svého povolání dětem
1
0,77 %
0,77 %
školní akademie, školní ples
1
0,77 %
0,77 %
žádné
1
0,77 %
0,77 %
Vystoupení dětí
1
0,77 %
0,77 %
7. Jaký způsob komunikace s učiteli/školou nejčastěji využíváte?
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Automatizované zpracování této otázky zatím není podporováno, odpovědi je nutné zpracovat "ručně" na základě exportu surových dat (xls/xlsx/csv apod.)
8. Který způsob komunikace se školou považujete za nejefektivnější? Bez ohledu na to, který používáte nejčastěji:
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Automatizované zpracování této otázky zatím není podporováno, odpovědi je nutné zpracovat "ručně" na základě exportu surových dat (xls/xlsx/csv apod.)
9. Domníváte se, že jsou Vaše komunikační schopnosti na takové úrovni, že většinu problémových situací s učiteli zvládáte vyřešit k oboustranné spokojenosti?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Spíše ano
60
46,15 %
46,15 %
Ano
57
43,85 %
43,85 %
Mé schopnosti jsou na dobré úrovni, ale s učiteli se často nedá domluvit
8
6,15 %
6,15 %
Spíše ne
4
3,08 %
3,08 %
Ne
1
0,77 %
0,77 %
10. Vyberte odpověď, jež platí právě pro Vás:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Většina mé komunikace s učiteli je bezproblémová a nese se v příjemném duchu
72
55,38 %
55,38 %
Má komunikace s učiteli je vždy bezproblémová a nese se v přátelském duchu
43
33,08 %
33,08 %
Má komunikace s učiteli je zhruba v polovině případů bezproblémová a v půlce problematická
13
10 %
10 %
Většina mé komunikace s učiteli je problematická a nepříjemná
2
1,54 %
1,54 %
SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA
Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!
Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.
Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3
Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5
Byly nalezeny zajímavé souvislosti u jedné otázky.
Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).
5. Za vznikem konfliktních situací s učitelem v mém případě stojí:
odpověď Nemohu posoudit (Nezažil jsem takovou situaci. Nevím, kdo situaci vyhrotil.):
1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi Nikdy jsem nepříjemnou situaci s učiteli nezažil na otázku 4. Jak často musíte řešit s učiteli nepříjemnou (konfliktní) situaci?
1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi První školní den všech žáků na otázku 6. Na jaké akce Vás rodiče zve škola? Označte všechny, které škola realizuje:
Zjišťování závislostí odpovědí
Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.
Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).
1. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?
2. Lépe se na školních záležitostech dětí domluvíte:
3. Častěji je Vaše komunikace konfliktní nebo nepříjemná:
4. Jak často musíte řešit s učiteli nepříjemnou (konfliktní) situaci?
5. Za vznikem konfliktních situací s učitelem v mém případě stojí:
6. Na jaké akce Vás rodiče zve škola? Označte všechny, které škola realizuje:
7. Jaký způsob komunikace s učiteli/školou nejčastěji využíváte?
8. Který způsob komunikace se školou považujete za nejefektivnější? Bez ohledu na to, který používáte nejčastěji:
9. Domníváte se, že jsou Vaše komunikační schopnosti na takové úrovni, že většinu problémových situací s učiteli zvládáte vyřešit k oboustranné spokojenosti?
10. Vyberte odpověď, jež platí právě pro Vás:
B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:
Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).
1. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?
2. Lépe se na školních záležitostech dětí domluvíte:
3. Častěji je Vaše komunikace konfliktní nebo nepříjemná:
4. Jak často musíte řešit s učiteli nepříjemnou (konfliktní) situaci?
5. Za vznikem konfliktních situací s učitelem v mém případě stojí:
6. Na jaké akce Vás rodiče zve škola? Označte všechny, které škola realizuje:
7. Jaký způsob komunikace s učiteli/školou nejčastěji využíváte?
8. Který způsob komunikace se školou považujete za nejefektivnější? Bez ohledu na to, který používáte nejčastěji:
9. Domníváte se, že jsou Vaše komunikační schopnosti na takové úrovni, že většinu problémových situací s učiteli zvládáte vyřešit k oboustranné spokojenosti?
10. Vyberte odpověď, jež platí právě pro Vás:
C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI
Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.
Citace
Bláhová, K. – Komunikace mezi školou a rodiči pohledem rodičů (výsledky průzkumu), 2023. Dostupné online na https://78254.vyplnto.cz.
Poznámky: 1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli. 2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 % 3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat. 4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.
Kateřina Bláhová: Dobrý den, mám dotazníky dva, jeden pro rodiče, jeden pro učitele, z nich obou pak chci sledovat některé konkrétní věcí a porovnat je, proto Vám možná přijde, že se ničeho netýká. Nemyslím si, že většina učitelů patří pod most a na komunikaci s rodiči kašle, mám kolem sebe mnoho učitelů a tenhle dojem z nich nemám.
Karel: Dotaznik je VELMI povrchni, netyka se vlastne vubec niceho. Napr. Ptat se rodice jake zpusoby komunikace vyuziva - kdyz skola odmita vyuzivat a regavot, je jaksi jedno, co rodic zkousi. Mam deti ve vice skolach, jsem predsedou skolske rady, komunikuji s ostatnimi rodici, radami, i skolni inspekci - a vsichni mame stejny nazor - ucitele na komunikace totalne kaslou, deti i rodice jsou jim naprosto ukradeni. Vetsina ucitelu patri pod most a ne do k detem. Cest vyjimkam.
Kateřina Bláhová: Zdravím, paní psala, že některé komunikační formy na škole nemají, zmínila Bakalář, který v nabídce byl. U otázky, který způsob využíváte, je možnost dát "nepoužívám" u všech, které k dispozici nemají. A u otázky, jaký způsob komunikace považuje za nejefektivnější, lze uvést i ten, který znáte, ale v komunikaci se školou ho nevyužíváte a považujete ho za efektivní. Ale určitě by bylo dobré mít u všech otázek možnost vlastní odpovědi, konkrétně u těhle dvou matickových otázek, by to dle mého nešlo. Bylo by dobré, kdybyste byl příště konkrétní, díky obecné narážce není ani jisté, jestli jste měl na mysli tenhle rozpor nebo něco jiného.
Stará : jsem matka, babička i učitelka- hodila by se mi i kolonka- co chcete ještě k tomu dodat- některé uvedené komunikační kanály nejsou v naší škole k dispozici( žákovskou knížku nahradil Bakalář)