Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Adaptace dětí na mateřskou školu

Adaptace dětí na mateřskou školu

Atraktivita turistických oblastí Jeseníky a Střední Morava
Znáte Střední Moravu nebo Jeseníky? Co považujete za největší lákadla regionu?

(veřejné výsledky 12. 12.)

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Pavla Svítková
Šetření:27. 05. 2014 - 03. 06. 2014
Počet respondentů:27
Počet otázek (max/průměr):16 / 16
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:35,1 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.08:54
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Vážení rodiče,


ráda bych Vás požádala o vyplnění krátkého dotazníku na téma „Adaptace dětí na mateřskou školu“. V rámci mé závěrečné práce je mým úkolem zmapovat proces adaptace dětí na mateřskou školu a různé způsoby, jakými adaptace probíhá v praxi.

Instrukce pro vyplnění dotazníku (nápověda)

Prosím o zodpovězení následujících 15 otázek. U otázek s možností výběru prosím zakroužkujte tu nejvíce vyhovující. U otázek bez možnosti výběru prosím stručně popište.

Odpovědi respondentů

1. Pohlaví dítěte

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
chlapec1451,85 %51,85 %  
dívka1348,15 %48,15 %  

Graf

2. Jak staré máte dítě?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Tři až šest let2488,89 %88,89 %  
Starší sedmi let27,41 %7,41 %  
Jeden až dva roky13,7 %3,7 %  

Graf

3. Jaký je, dle Vašeho názoru, ideální věk dítěte pro vstup do mateřské školy?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Tři roky1762,96 %62,96 %  
Čtyři roky725,93 %25,93 %  
Dva roky311,11 %11,11 %  

Graf

4. Jak byste popsal/a povahové rysy Vašeho dítěte?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

bojácná, hravá introvert

bojácný, závislý na mě, poslušný, učenlivý

bystrá, milá, opatrovnice, žalobníček

Energický, živý, svéhlavý, společenský

Hodný, někdy paličatý a tvrdohlavý.

introvert

introvert, rád si hraje sám, má rád systém

někdy velký flegmatik, přátelský, většinou hodný a vše si dokáže domluvit,

neumí se příliš zapojit do kolektivu

opatrná, zvědavá, vzteklá

plachý, úzkostný, vznětlivý

přátelská, zvídavá, společenská, citlivá, rozumná

Rozvážný, kamarádský, přemýšlivý

sangvinik, extrovertní, empatická, inteligentní, přemýšlivá, přátelská, přiměřeně dominantní, citlivá, spíše jí vyhovuje společnost o něco starších dětí

snaživá,komunikativní,občas hysterická

snaživý, ale i paličatý, pomáhá druhým

společenská, aktivní, zvídavá, učenlivá

Sportovni, hodně, kamaradsky, klidnby,, uprimny

Tvrdohlavá,cílevědomá,dobrosrdečná

Tvrdohlavá,umíněná,hodná.

Tvrdohlavost, nerad ustupuje, ale zároveň je citlivý. Trvá mu delší dobu než si zvykne na nové věci nebo kamarády.

tvrdohlavý, vůdčí typ, je rád v dětském kolektivu, rád je užitečný, nesnáší nudu, je rád venku, v akci

v kolektivu uzavřená, zakřiknutá, když se rozkouká tak přátelská a kontaktní, obecně je tvrdohlavá, hodná, kamarádská, obětavá

Vesele, trochu bojacne, hodne k ostatnim, aktivni

zvídavá, s velkou mírou představivosti, tvrdohlavá

zvídavý, živý, náladový, hravý

živý, zvídavý a svéhlavý chlapec

5. Jaké byly první reakce Vašeho dítěte při prvním vstupu do mateřské školy?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

Kladne

Moc se těšil, neplakal, hned se začlenil do kolektivu

Nadšená a první den nechtěla jít domů.

nadšení

nadšení

Nadšení

nadšení, stesk po domově

Nadšení,než zjistila,že tam musí po obědě spinkat.

nadšenost

nechtel tam

pláč,nerada tam chodila,tři týdny jsem pro ni musela chodit už po svačince,o půl 10

pozitivní, byla zvědavá na nové podněty

pozitivní, těšila se, velmi rychle se spřátelila s ostatními dětmi

První den byl celkem v pohodě. Horší to bylo v dalších dnech kdy ráno chodil do školky s pláčem. Postupně si ale zvykl a teď už chodí do školky rád.

První den dobré, ale ty další dny už horší. Každé ráno plakal i večer, že musí jít do školky.

Prvni dva tydny byly tezke - plac pri odchodu. Dny ale probihaly v pohode. Dcera pred tim chodila do jesli, takze na odlouceni byla zvykla, jen si potrebovala zvyknout na novy kolektiv a jinou ucitelku

radost, nadšení z nových kamarádů, zapojení

strach

strach, pláč

stres, strach, poruchy chování při příchodu do školk

šťastný že je mezi dětmi a hned se seznamoval

těšil se

Těšila se na nové děti. Chovala se, jak kdyby tam minimálně už půl roku chodila.

úplně první reakce byla pohodička, těšila se, líbilo se jí tam. Za 3 dny katastrofa, řev, pláč, klíště na mamince, učitelka musela odtrhávat a já prchala pryč.

úsmála se a běžela si hrát

Vešel pmalu do třídy, stál a koukal. Rozloučili jsme se a já odešla.

z počátku byl trochu zaražený z toho, že je v novém prostředí, ale brzo zvítězila zvědavost, zájem o hračky, které doma nemá

6. Jaké byly Vaše pocity při prvním vstupu dítěte to mateřské školy?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

Bala jsem se aby si dcera zvykla na nove prostredi. Jinak v pohode, dcera uz pred tim chodila do jesli.

bezmoc, bolest

Dobré, nechtěla jsem ho zneklidňovat, myslela jsem, že to v pohodě zvládnem.

hysterie,nausea,panika

Lítost, nervozita, jak školku zvládne a obavy jestli se mi tam o něj dobře postarají :-)

Měla jsem obavu jak to tam zvládne.

mně se prostředí i "učitelky" líbily, byla jsem příjemně překvapená, že dítě školku vnímá pozitivně

myslím, že pozitivní, nezaznamenali jsme strach či odpor

Nadšení, že to bylo tak rychlé a snadné. Obavy, jestli nebudou ze školky volat, ať se pro ni okamžitě vrátíme.

nekvalitní učitelé

nervozita

nervozita, obavy (já sama jsem introvert a v dětských kolektivech jsem se necítila nikdy příliš dobře)

Nervozita, očekávání, zodpovednost

Nervózní jsem byla jestli nebude plakat.Bylo vše v pořádku.

Nevím, asi nejistota.

obava, zda to zvládne

obavy, zda bude hodná a poslušná měla 2,5 roku

Obrečela jsem to!!! Nejistota, ale i hrdost.

očekávání, jak školku přijme

parádní od pohledu šlo poznat že aní učitelky jsou super a pěkně se knim chovají

pocit odloučení a samoty, že už je opravdu velké a za chvilku bude i maturovat :-)

radost a lehké obavy

Smíšené,zároveň radost z něčeho nového a stesk po dceři.

strach zda to zvladne

taky jsem se těšila

Trochu mi to bylo líto, že to snáší lépe než já.

trochu obavy o to, jak to tam bude zvládat, jak bude vycházet s dětmi

7. Za jak dlouho se Vaše dítě adaptovalo na mateřskou školu?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ihned1348,15 %48,15 %  
Do měsíce622,22 %22,22 %  
Do šesti měsíců414,81 %14,81 %  
Do tří měsíců27,41 %7,41 %  
Nebylo se schopné adaptovat13,7 %3,7 %  
Do jednoho týdne13,7 %3,7 %  

Graf

8. Připravovali jste své dítě na vstup do mateřské školy?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano2385,19 %85,19 %  
Ne414,81 %14,81 %  

Graf

9. Byl Vám umožněn adaptační program ve Vaší mateřské škole?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne829,63 %29,63 %  
Nebyl potřeba.829,63 %29,63 %  
Ano622,22 %22,22 %  
Nezajímal/a jsem se.518,52 %18,52 %  

Graf

10. Mohl/a jste zůstat prvních pár dní se svým dítětem ve škole?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Nebylo třeba.1037,04 %37,04 %  
Ne933,33 %33,33 %  
Nezajímal/a jsem se.518,52 %18,52 %  
Ano311,11 %11,11 %  

Graf

11. Kdo pomohl Vašemu dítětí při adaptaci v mateřské škole?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Učitelky1555,56 %55,56 %  
Kamarádi622,22 %22,22 %  
svou částí každá z jmenovaných skupin13,7 %3,7 %  
rodice, ucitelky, kamaradi ktere znala dcera z jesli13,7 %3,7 %  
Rodina13,7 %3,7 %  
Nebyl problém. 13,7 %3,7 %  
učitelky, rodina, děti ve školce13,7 %3,7 %  
adaptace se nepovedla13,7 %3,7 %  

Graf

12. Jaké jsou nynější reakce Vašeho dítěte ráno před nástupem do mateřské školy?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

1 až 2 x za týden: "Mami, já dneska nechci jít do školky."

bere to jako fakt a většinou se těší

Bezne

Jako předškolák se již začíná ve školce nudit a těší se do školy.

již do školky nechodí

momentálně už dítě MŠ nenavštěvuje, po přibližně čtvrtroce bylo asi šestiměsíční období, kdy se dcera jednou dvakrát týdně ráno pokoušela smlouvat, že do školky nepůjde a občas plakala - pečlivě jsme kontrolovali, jakou by to mohlo mít příčinu, a zjistili jsme, že okamžitě po našem odchodu je dítě veselé, spokojené, hraje si, naopak odpoledne často ještě smlouvala, že by si chtěla ještě s dětmi hrát - ani ve vztazích či jiných oblastech jsme neodhalili žádný problém.

převážně dobré, občas se mu nechce vstávat

Ptá se, jestli musí ve školce zůstat na spinkání - jestli ano, tak plače, ale zpravidla chodí po obědě domů.

radost, občas do školky i běžíme

rána jsou bez problémů. Občas odpoledne tvrdí, že už nikdy do školky nepůjde, protože s mamkou doma je to lepší.

stále nadšenost

těší se

Těší se

těší se

těší se

Těší se

těší se na kamarády

těší se na kamarády, na hračky, někdy se mu tam nechce, protože che být doma semnou

Těší se na kamarády.

těší se, odchod do školky probíhá bez komplikací

těší se, rychle spěchá, aby už tam byla

Těší se.

uz kladne

Vetsinou se ji nechce vstavat. Do skolky se ale vesmes tesi - ma tam kamarady a bavi ji to tam. Nekdy je trochu smutna kdyz odchazim ale do skolky jako takove chodi rada.

většinou je to radost, chuť jít do školky a hrát si občas však stále převládá nechuť a pofňukávání

Většinou se těší.

zcela normální, jde tam ráda - pokud ovšem tam nemusí spát, pokud tam nespí její kamarádka

13. Jak Vaše dítě o mateřské škole hovoří?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

hezky, baví ji to

Hezky, říká že paní učitelky miluje.

Hezky,vypráví zážitky za uplynulý den.

je to tam super

jen v dobrém

kladně

kladně

kladně a spokojeně

Líbí se jí tam, pořád něco tvoří, cestují. Je spokojená.

Libi se ji tam. Povida co delali s kamarady. Ma rada pani ucitelku. Na skolku si doma hraje.

mluví o kamarádech, co ve školce dělali, co budou dělat příště

mluví o tom, co dělali a co se naučili, co dělali spolužáci, je poznat, že je tam ráda

nadšeně

Neutralne

nijak

pěkně, má ji rád

Pokud nemusí spinkat, tak pozitivně.

pozitivně

Řekla bych kladně. Má rád paní učitelky , povídá co se ve školce dělo, kde byli venku, mluví o dětech.

stres, hrůza, děs

téměř vůbec. Pokud se ho já aktivně zeptám, obvykle odpoví, že o tom nechce mluvit. Když se neptám, sem tam z ničeho nic řekne dvě tři věty nebo odrecituje básničku, kterou se ve školce naučil. Jakmile se ale začnu ptát na podrobnosti, konverzaci na téma školka ukončí.

V dobrém, mnoho se naučil, paní učitelky má rád.

Velmi hezky

většinou pozitivně

většinou pozitivně, co vyráběly apod.

Vzpomíná na ni velmi ráda, dodnes se kamarádí s dětmi, které potkala v MŠ.

vždy povídá co ce nověho naučily a co dělaly celý den

14. Jak jste spokojen/a s přístupem učitelek mateřské školy?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Velice spokojen/a1348,15 %48,15 %  
Spokojen/a1348,15 %48,15 %  
Nespokojen/a13,7 %3,7 %  

Graf

15. Uvažoval/a jste o alternativním školství pro své dítě? Pokud ano, o jakém a proč?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

;

Ano - pokud by byla ta možnost, zvolili bychom alternativu (Zdravou školku, Montessori, Waldorf, Lesní školku), v naší lokalitě žádná dostupná nebyla. Zdravou školku či Lesní školku ze zdravotního hlediska, oba alternativní pedagogické směry nás něčím oslovují - Montessori důrazem na odpovědnost a samostatnost dítěte, Waldorf blízkostí theosofii, která vyhovuje našemu duchovnímu nastavení - kdybychom volili, určitě by svou roli sehrála osobní zkušenost a setkání s prostředím školky a pedagogy

Ano, i jsme prvního půl roku docházeli do Montesori, ale nemám na další "studia" finance.

Ano, montessori - mnohem větší důraz na samostatnost dítěte, jeho respektování, podpora zdravého sebevědomí

Ano, uvažovala, protože je mé dítě i trošku jinak vychováváno a i povahově se hůře zapojuje do kolektivu. Nakonec jsem od záměru ustoupila kvůli příliš duchovní (církevní) zaměřenosti výuky.

Ano, uvažovali jsme o Montessori školce, jelikož se nám líbí přístup učitelek a také styl "výuky".

ano, waldorfská pedagogika- zejména kvůli jinému přístupu k dítěti, výchově k odpovědnosti k přírodě, různorodé věkové skupině dětí

Ne

ne

Ne

ne

ne

Ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

ne

Ne

Ne, jsem pedagog a s tímto vzděláváním se neztotoznuju

ne,nemám důvod

Ne,neuvažovala.

Ne.

Neuvazovali.

16. Jakým způsobem, dle Vašeho názoru, lze případné problémy s adaptací odstranit či minimalizovat?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

-

Často chodit do dětského kolektivu; zavést určitá pravidla, která se musí striktně dodržet; učit se větší samostatnosti.

Čím dřív jde dítě do školky, tím líp. V pozdějším věku odloučení od rodičů zvládá hůře. Nebo ho do školky motivovat, např. že tam na něj čeká nějaká parádní hračka.

Hovořit o mateřské škole a v rámci možností navštěvovat dětská/rodinná centra, ve kterých si dítě může vyzkoušet pobyt mezi dětmi.

individuálním přístupem k dítěti, užší spoluprací s rodiči, menším počtem dětí v odděleních, kde je pak možnost lépe reflektovat pocity a potřeby dětí, respektováním odlišného způsobu prožívání jednotlivých dětí jako osobností a větším přizpůsobením programu těmto odlišnostem

je třeba vycházet z individuality konkrétního dítěte, každé potřebuje jiné tempo, jiný přístup, myslím, že univerzální návod neexistuje. Určitě je fajn, když mají rodiče čas pojmout školkovou docházku jako "zábavu" pro dítko, ne jako místo, kam dítě "odloží", když musí do práce. Chápu ale, jaký je v praxi problém skloubit děti a zaměstnání. Pro mě bylo ideální, když mateřské centrum poblíž mého bydliště otevřelo dětský klub, který vlastně funguje jako "školka", chodí tam děti cca od roku a půl do čtyř. Je velmi flexibilní pokud jde o docházku, takže dítě má spoustu času "zvyknout si", není to jako ze dne na den nastoupit do MŠ na pět dnů v týdnu.

miniškoličkou, kde dochází dítě s maminkou na zkoušku před nástupem do MŠ

Motivací dítěte.

Můj názor je mluvit s dítětem co se může naučit a pozná nové kamarády Ale každé dítě je jiné. Hlavně s dítětem mluvit.

myslím že nijak jakmile si něco děti usmyslí tak si dělá jak chce

Netuším

Netuším, nám v každém případě škodí, pokud děláme přestávky a do školky nechodí, z důvodu nemoci nebo výletu, prázdnin atd. Pak když se má syn znovu vrátit, začínáme od znovu - s ranním pláčem. A to už chodí do školky druhý rok...

nevim

nevím, nikdy jsem nad tím nepřemýšlela - ale pokud dítě ve školce odmítá být, tak bych ho tam nedávala a rok ještě počkala

Podpora rodiny

Pokud možno počkat s nástupem do MŠ

Proškolit personál ve smyslu "respektovat a být respektován". Správná komunikace s dítětem, zařídit příjemné klima třídy, pěstovat kladné vztahy rodič x učitel.

přípravou na školku, rodinné prostředí, menší skupinky dětí, aby se jim mohl učitel/ učitelka lépe věnovat

připravovat na nástup do školky už dopředu, motivovat dítě, aby se do školky těšil

rodiče by se měli hlavně dítěti více věnovat aby při startu ve školce měli děti podobnou úroveň, ne že starší (4roky) vyžadují ještě plenu apod.

s dítětem o školce mluvit, zdůraznit kontakt s vrstevníky, co všechno se tam může naučit

snažit mluvit s učitelkami a dítětem

spíše záleží na dítěti,výchově a psychice

Těžko se mi hodnotí, od prvního dne navštěvoval syn soukromou MŠ, kde je jiný přístup ze strany učitelek, prostředí je přátelštější s větším respektem k dítěti i rodiči. Proto neumím vyvodit závěr.

u nás pomohlo, když dceru začal vodit tatínek. Se mnou se rozloučila už doma a šla. Neopouštěla jsem já ji, jako když jsem ji nechala ve školce, ale ona mě, jelikož mě nechala doma. :-) Vždy jsem ji ujistila, že si pro ni po spaní přijdu.

Vhodné je probrat adaptaci před nástupem do školky s učitelkami. Každé dítě je jiné a je třeba seznámit paní učitelky s povahou dítěte a předpokládanou reakcí na vstup. Určitě je možné po domluvě s dítětem ještě před nástupem do školky se tam jít párkrát podívat a postupně ho seznámit s novým prostředím. Taky bych řekla, že dětem pomůže často chodit do kolektivu jiných dětí, a to již mnohem dříve než je nástup do školky.

Zvykaci pobyty pro deti ktere budou do skolky brzy nastupovat - napr. stravit tam spolecne s rodici jedno odpoledne atd. Aby deti nesly do neznameho. Je dobre mit tam i nejake kamarady - takze treba organizovat dopredu herni odpoledne pro deti, ktere tam budou chodit. U nas to nebylo potreba - dcera uz pred tim chodila do jesli a ve skolce potom 3 deti z jesli znala. Ale pro dite ktere je 3 roky doma to musi byt sok a melo by si zvykat postupne. Napr. v jeslich byl prvni tyden adaptacni (u nas dva) - prvni den hodina s maminkou, druhy den hodina s maminkou/bez maminky, treti den hodina bez maminky, ctvrty den pulden (maminka za rohem na telefonu) atd.


(placená inzerce)

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Tento dotazník byl vyhodnocen jako nevhodný pro úlohu DZD (s největší pravdědpodobností jej zodpovědělo příliš málo respondentů).

Zdroje respondentů

Níže uvedený seznam obsahuje odkazy na nejvýznamnější stránky, ze kterých přišli respondenti (dle refereru):

Z bezpečnostních důvodů nejsou zobrazeny kompletní adresy, ze kterých uživatelé přišli, ani minoritní zdroje respondentů. V případě následování odkazu z outlooku, icq nebo použití firewallu obvykle není možné zdroj zjistit. Jedná se o statistiku návštěvnosti dotazníku, nikoli jeho úspěšného odeslání (z různých zdrojů mohla být úspěšnost vyplnění dotazníku různá). Údaje tedy mohou sloužit pouze pro velmi hrubou orientaci.

Citace

Svítková, P.Adaptace dětí na mateřskou školu (výsledky průzkumu), 2014. Dostupné online na https://adaptace-deti-na-materskou-s.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.