Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > aktivizující metody ve škole
aktivizující metody ve škole
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Marek Kočí |
---|---|
Šetření: | 26. 07. 2016 - 30. 08. 2016 |
Počet respondentů: | 22 |
Počet otázek (max/průměr): | 16 / 14.32 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 11,9 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.04:04 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Přínos mé práce: Vidím v odhalení skutečnosti, která vede k smysluplnému působení projektu. Projektové vyučování usiluje o překonávání takových neduhů tradiční školy, jako je izolovanost a roztříštěnost poznatků. Odtrženost od reality života, mechanické učení a ztrnulost školní práce. Tato metoda projektového učení reaguje na takové nedostatky běžné školy, jako je nízká motivace žáků, odcizení zájmů žáků, či jednostranně kognitivní učení.
Odpovědi respondentů
1. V čem vidíte přínos projektové výuky ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Dává žákům možnost podílet se na výuce. | 8 | 36,36 % | 36,36 % |
Občas | 7 | 31,82 % | 31,82 % |
Často | 7 | 31,82 % | 31,82 % |
Zřídka | 7 | 31,82 % | 31,82 % |
V jiném způsobu předávání informací žákovi | 5 | 22,73 % | 22,73 % |
V jiné aktivitě žáka | 5 | 22,73 % | 22,73 % |
V jiném pojetí výuky | 4 | 18,18 % | 18,18 % |
2. V čem může být projektová výuka užitěčná ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
V kreativním pojetí výuky | 7 | 31,82 % | 31,82 % |
Je užitečná protože motivuje žáky. | 5 | 22,73 % | 22,73 % |
Hodně | 5 | 22,73 % | 22,73 % |
Málo | 5 | 22,73 % | 22,73 % |
V možnosti skupinové práce žáků | 4 | 18,18 % | 18,18 % |
V novém pojetí výuky | 3 | 13,64 % | 13,64 % |
Vůbec | 2 | 9,09 % | 9,09 % |
Žáky to nezajímá | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
3. Jak je důležité vybrat projekt který baví žáky ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Hodně důležitý ? | 13 | 59,09 % | 59,09 % |
Zřídka důležitý ? | 5 | 22,73 % | 22,73 % |
Je důležitý pro dobrou spolupráci učitele a žáka | 4 | 18,18 % | 18,18 % |
Méně důležitý ? | 4 | 18,18 % | 18,18 % |
Nedůležitý ? | 2 | 9,09 % | 9,09 % |
často | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
Naprosto klíčové | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
4. Jak je důležitá příprava učitele na projektové vyučování ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Hodně | 14 | 63,64 % | 63,64 % |
Příprava je důležitá počítá se zapojením žáků do výuky. | 5 | 22,73 % | 22,73 % |
Málo | 5 | 22,73 % | 22,73 % |
Zřídka | 3 | 13,64 % | 13,64 % |
Vůbec | 3 | 13,64 % | 13,64 % |
5. Jsou žáci spokojeni s projektovou výukou ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Občas | 10 | 45,45 % | 45,45 % |
Často | 4 | 18,18 % | 18,18 % |
Zřídka | 3 | 13,64 % | 13,64 % |
Myslím že ano mají možnost spolupracovat. | 2 | 9,09 % | 9,09 % |
Někdy | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
Jak kdy. Závisí to na sestavení vhodné skupiny (děje-li se projekt skupinově), kvalitě připravené výuky, záživnosti tématu... | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
Z vlastní zkušenosti vím, že projektová výuka zajistí větší motivaci žáků, na druhou stranu je ale projektová výuka nákladná časově a řekl bych, že v budoucnu se kvůli časové nákladnosti mohou zhoršit vědomosti žáků, které budou nižší. | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
6. Jak často by měla probíhat projektová výuka?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Jednou týdně? | 12 | 54,55 % | 54,55 % |
Jednou za měsíc? | 12 | 54,55 % | 54,55 % |
Zřídka | 9 | 40,91 % | 40,91 % |
Někdy | 8 | 36,36 % | 36,36 % |
přiměřeně látce a předmětu | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
n | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
ab | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
.... | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
1x měsíčně | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
h | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
hurá! horší dotazník jsem ještě neviděla! Vybírám pět možností z pěti! Jaká slast!!! | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
2x za měsíc | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
Jednou za 2-4 týdny (samozřejmě závisí na třídě, učitely, na to, jak to konkrétní sestavu žáků baví...) | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
7. Měli by se na projektu podílet žáci ve skupinách ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Často | 14 | 63,64 % | 63,64 % |
Zřídka | 3 | 13,64 % | 13,64 % |
Vždy | 3 | 13,64 % | 13,64 % |
Měli protože ve skupinách se motivuji k lepším výsledkům. | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
Někdy. Žáci samy by si měli určit, zda chtějí pracovat samostatně či nikoli. | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
8. Jak je soutěživost žáků motivující pro učitele ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Často | 8 | 36,36 % | 36,36 % |
Někdy | 6 | 27,27 % | 27,27 % |
Učitel vidí správnou rekci na své vyučování | 4 | 18,18 % | 18,18 % |
Zřídka | 2 | 9,09 % | 9,09 % |
vůbec | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
Nemám tušení, jak je to pro koho motivující. Nejsem učitel, ale pokud bych byla, nemotivalo by mě to. Motivovala by mě má práce samotná, ne soutěživost žáků. | 1 | 4,55 % | 4,55 % |
9. Měli by žáci projevovat zodpovědnost a toleranci ve spolupráci na daném projektu ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Vždy | 13 | 61,9 % | 59,09 % |
Očas | 11 | 52,38 % | 50 % |
Někdy | 8 | 38,1 % | 36,36 % |
Vždy protože vedou žáky k dosažení cíle něco se naučit. | 5 | 23,81 % | 22,73 % |
10. V čem vidíte meze projektového vyučování ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Vždy | 7 | 33,33 % | 31,82 % |
Někdy | 7 | 33,33 % | 31,82 % |
Občas | 7 | 33,33 % | 31,82 % |
V nedostatečné přípravě učitele. | 7 | 33,33 % | 31,82 % |
V neochotě inovovat metody v současné škole | 6 | 28,57 % | 27,27 % |
V neochotě žáků přijímat nové metody výuky | 2 | 9,52 % | 9,09 % |
finanční omezení | 1 | 4,76 % | 4,55 % |
Osmá možnost nejde namačkat! Škoda! | 1 | 4,76 % | 4,55 % |
ztráta pozornosti a aktivity některých žáků ve skupině- tzn. že přebere zodpovědnost a úkoly jen některý člen skupiny a ostatní se "vezou" a výuku v podstatě proflákají | 1 | 4,76 % | 4,55 % |
často neznalost moderního vybavení a možností co lze využít | 1 | 4,76 % | 4,55 % |
V neochotě inovovat metody, někdy v nedostatečné přípravě učitele, v tom, že to nemusí každému sednout, v časové náročnosti, prokud jde o skupinovou práci, pak i v problémech, které z práce ve skupině plynou... | 1 | 4,76 % | 4,55 % |
V nedostatku času. | 1 | 4,76 % | 4,55 % |
11. Jak často pracujete ve skupinách ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Zřídka | 15 | 71,43 % | 68,18 % |
Často | 12 | 57,14 % | 54,55 % |
Vždy | 8 | 38,1 % | 36,36 % |
12. Využívají učitelé v projektovém vyučování metodu diskuse ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Občas | 9 | 42,86 % | 40,91 % |
Zřídka | 6 | 28,57 % | 27,27 % |
Často | 4 | 19,05 % | 18,18 % |
Nikdy | 1 | 4,76 % | 4,55 % |
Téměř nemáme projektové vyučování. Pokusím-li se vzpomenout na projekty, které jsme dělili, tak diskuze nebyla přítomna vůbec. | 1 | 4,76 % | 4,55 % |
13. Dává žákům projektová výuka možnost efektivně využívat čas?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 7 | 50 % | 31,82 % |
Málo | 3 | 21,43 % | 13,64 % |
Často | 2 | 14,29 % | 9,09 % |
Ne | 1 | 7,14 % | 4,55 % |
PoOkud je projekt smysluplný, pak ano. | 1 | 7,14 % | 4,55 % |
14. Prezentují žáci projekty ve své škole?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Zřídka | 5 | 35,71 % | 22,73 % |
Méně často | 5 | 35,71 % | 22,73 % |
Často | 4 | 28,57 % | 18,18 % |
15. Co si představujete pod pojmem Aktivizující metody v současné škole?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Umožňuje předkládat žákům nové a zajímavé metody výuky, které umožní přijímat více informací ve výuce | 1 | 7,69 % | 4,55 % |
zkostnatělé vedení | 1 | 7,69 % | 4,55 % |
Rákoska | 1 | 7,69 % | 4,55 % |
nič | 1 | 7,69 % | 4,55 % |
nevím | 1 | 7,69 % | 4,55 % |
Metody, které maximálně zapojují zaka do vyuky | 1 | 7,69 % | 4,55 % |
Způsoby, jak aktivovat roztříštěnou pozornost současného žáka. | 1 | 7,69 % | 4,55 % |
větší zapojení samotných studentů do výuky | 1 | 7,69 % | 4,55 % |
jakékoliv činnosti které vytrhnou žáky ze stereotipu, a proto mají zájem poznávat nové učivo atd | 1 | 7,69 % | 4,55 % |
Nové metody | 1 | 7,69 % | 4,55 % |
ostatní odpovědi | 3 | 23,08 % | 13,64 % |
16. Umožňuje současná škola uplatnění projektových vyučování ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Někdy | 7 | 50 % | 31,82 % |
zřídka | 3 | 21,43 % | 13,64 % |
Často | 3 | 21,43 % | 13,64 % |
Vůbec | 1 | 7,14 % | 4,55 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.