Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Cestování vlakem v České Republice

Cestování vlakem v České Republice

Dopis Ježíškovi - Vánoční dárky 2023
Jaké dárky Vám udělají pod stromečkem radost a jaké byste radši nedostávali?

(veřejné výsledky pro všechny "ježíšky" již 14. prosince ve 12:00)

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Daniel Kuna
Šetření:13. 10. 2023 - 25. 10. 2023
Počet respondentů:113
Počet otázek (max/průměr):9 / 7
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:71,3 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.01:28
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Cestování vlakem je v České Republice celkem rozšířenou a častou aktivitou. V tomto dotazníku bych rád získal názor společnosti na různá témata kolem cestování vlakem, jako např. integrace, cena a kvalita. Dotazník se týká čistě jen vnitrostátní železniční dopravy v České Republice.

Odpovědi respondentů

1. Věk:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
31-505044,25 %44,25 %  
16-202522,12 %22,12 %  
21-302320,35 %20,35 %  
51-70119,73 %9,73 %  
15 a méně43,54 %3,54 %  

Graf

2. Pohlaví:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
žena5851,33 %51,33 %  
muž5346,9 %46,9 %  
jiné21,77 %1,77 %  

Graf

3. Vlakem cestuji:

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
občas/příležitostně6355,75 %55,75 %  
několikrát za týden2522,12 %22,12 %  
několikrát za měsíc2017,7 %17,7 %  
denně32,65 %2,65 %  
nikdy21,77 %1,77 %  

Graf

4. ''Česká republika nabízí dobře integrovanou železniční síť s možností pohodlných přestupů.''

Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše souhlasím6053,57 %53,1 %  
souhlasím1916,96 %16,81 %  
spíše nesouhlasím1816,07 %15,93 %  
nevím108,93 %8,85 %  
nesouhlasím54,46 %4,42 %  

Graf

5. Odůvodněte Vámi zvolenou odpověď u otázky č. 4:

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
občas je těch přestupů až 6 dlouhé čekání mezi nimi12,5 %0,88 %  
Protože jsi mi to říkal12,5 %0,88 %  
Souhlasí u větších měst, dostat se na některé vesnice vlakem je problém větší12,5 %0,88 %  
není tomu tak vždycky12,5 %0,88 %  
Není problém se dostat i do malých vesnic s celkem malým množstvím přestupů 12,5 %0,88 %  
Nikdy jsem neměl problém se do cílové destinace dostat vlakem, i když spoj např. z Pirny do Chomutova je trochu krkolomný. 12,5 %0,88 %  
vůči třeba USA nebo jiných zemí EU12,5 %0,88 %  
nevim je to ok12,5 %0,88 %  
Nikdy jsem neměl problém se vlakem nekam dostat12,5 %0,88 %  
ČD zajišťují přestupy, ovšem ne pohodlné - na to, jak se každoročně upravují jízdní řády, mají stále dráhy neadekvátní odhad času na přestup na přípojné spoje - většinou okolo 10 min - což při chronickém zpožďování příjezdů o 8-12 minut zajišťuje nedůstojný sprint cestujících po nádražích - nebo často i zmeškání spoje.12,5 %0,88 %  
ostatní odpovědi častá zpoždění
na prestup ma clovek vetsinou dost casu, ale zpozdeni jsou velmi častá a to uz pohodlny neni
Česká republika nabízí prakticky stejnou železniční síť jako nabízelo Rakousko-Uhersko. Absolutní ostuda.
Vše je velmi zdlouhavé a intervaly mezi vlaky jsou dlouhé a často zpožděné o desítky minut
Síť je hustá
téměř nejezdím, neznám
4
Spoje jsou skoro vsude
Návaznosti jsou dobré.
it is what it is
Pohodlný přestup jsem v ČR dosud nezažil.
Přestupy do mnou obvykle volených okrajových lokalit nejsou ideální. Velké linky samozřejmě fungují dobře.
Síť je relativně hustá, to ano, ale pohodlné přestupy - to bohužel nikoliv, buď je na přestup šíleně málo času a nebo naopak člověk musí při každém přestupu trávit hodinu na tom nejzaplivanějším nádraží v okrese. Spoje na sebe navazují čím dál hůře a někam se dostat je čím dál větší problém
Ano, ale chyběj v Česku rychlodráhy.
Vadí mi krajské tarify, zbytečné přestupovaní na hranicích krajů, nenavazování přípojů a rozšiřování soukromých dopravců.
nejezdím
Pro mé potřeby jsou přestupy pohodlné v době špičky. V noci už to bývá horší, proto jsem zvolil jenom spíše souhlasím.
V mnoha uzlech jsou návaznosti a čekání, mnohde ale jsou těsné nepřípoje či rychlík nezastavuje v možné přestupní stanici, odkud odjiždí (možný) přípoj
Vlaky jezdí často a do většiny větších obcí.
zkušenost
Když jsem někam jela, tak mi přestupy dobře navazovaly
vlaky na sebe navazují, jezdí v taktu - záleží však na kraji a na konkrétní trati: jsou tratě - většinou lokálky, kde je to mizerné.
Kam nevede vlak, vede jiný dopravní prostředek
občas přestupy jsou na dlouho, hlavně kvůli zpoždění občas přestup nevyjde
amíguus
Máme jednu z nejhustších železničních sítí, přestupy se většinou nějak dají zvládnout.
čr má jednu z nejhustějších železničních sítí na světě
přestup v Plzni se většinou nestihne, když přijedu z Českých Budějovic, kde bývá výluka, prostě mi ten spoj v plzni ujede, když výluka není, tak i tak je to v poklusu a to nedokážu
1) Jak odůvodnit prosím? , ano spíše souhlasím protože několikrát měsíčně vlakem jezdím ( jak už jsem uváděla).
Máme rezervy oproti těm vyspělejším, mohlo by to být ale také horší.
3075 %26,55 % 

Graf

6. ''Cestování vlakem je rychlé, pohodlné a nabízí kvalitní servis.''

Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše souhlasím4742,34 %41,59 %  
spíše nesouhlasím3228,83 %28,32 %  
souhlasím1210,81 %10,62 %  
nesouhlasím1210,81 %10,62 %  
nevím87,21 %7,08 %  

Graf

7. Odůvodněte Vámi zvolenou odpověď u otázky č. 6:

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Vnímám to tak12,38 %0,88 %  
Bruh, Pirna - Chomutov 3h vlak, 1-1,5h auto. 1. třída horší než obyč ve vlaku Berlín - Praha12,38 %0,88 %  
neni vubec pohodlne, kvalita oproti ostatnim spolecnostem je priserna, rychle taky neni, protoze same zpozdeni 12,38 %0,88 %  
Cestování vlakem je myslím nejpohodlnější způsob dopravy, akorát si člověk nevybere ostatní pasažéry , kteří mohou jízdu značně znepříjemnit 12,38 %0,88 %  
Je rychlé, pokud náhodou EC 170 Berliner nemá 190 minut spoždění, ale když už přijede, tak je rychlý a pohodlný.12,38 %0,88 %  
Záleží na dopravci12,38 %0,88 %  
většinou, ne všude12,38 %0,88 %  
zalezi vlak od vlaku12,38 %0,88 %  
Ano jeden z mnou odzkoušeych dopravců nebyl rychlý a pohodlný jako v zahraničí12,38 %0,88 %  
Cestování vlakem je rychlé (když nejsou výluky a ty jsou velmi časté), pohodlné (pokud nejsou výluky a exponované časy, kdy se o pohodlí nedá mluvit) a nabízí kvalitní servis (v závislosti na lidském faktoru, který je velmi proměnlivý). 12,38 %0,88 %  
ostatní odpovědi cd maji furt zpozdeni, pohodlnost zalezi na vlaku, servis neni upe kvalitni qle mohlo by byt hur
Až na mastný okna a tvrdý sedačky je to super
v porovnání se zahraničím je pomalé
Vlak nikdy nejede tam, kam potřebuji jet.
Pro mě není pohodlné žádné cestování u kterého jsem v kontaktu s cizími lidmi. Upřednostňuji cestování autem
Rychlé rozhodně není
Je to můj názor
již dlouhou dobu jsem vlakem nejel
6
Stare soupravy s pravidelnym zpozdenim
někdy jsou zde velká zpoždění
Je to strašně pomalé a servis je ubohý.
Cestování vlakem jinde než na hlavních linkách je mnohem pomalejší než auto, často se ani nedostanu do cílové stanice, přestupy znesnadňují přepravu větších zavazadel, často je problém s topením i klimatizací a palubní servis není na úrovni.
Vlaky přecpané, čistota a prostředí nádraží často velmi špatné
Kvalita servisu i pohodlí se liší podle trati/regionu. Jinak bude vypadat cesta z Ostravy do Prahy v nové soupravě, a jinak cesta ze Šumperka do Brna, kde jsou dodnes nasazovány soupravy co pamatují ještě osmdesátá léta
auto je ve valné většině rychlejší
Ocenil bych větší množství jídelních vozů. Když jedu ve vlaku, tak chci šetřit čas a chci se u toho najíst.
záleží kam cestuji
jezdil jsem naposledy před 5 lety
Na větu s neurčitými pojmy se těžko jasně odpovídá.
většinou ano, do některých oblastí je to horší
Vlaky jezdí často a do většiny větších obcí.
vlaky jsou čisté, jízdenka přes internet, platba kartou ve vlaku...
Je pohodlné, relativně rychlé, ale nenabízí moc kvalitní servis
kvalita se velmi zlepšila, zvlšátě v dálkové dopravě mezi velkými městy. Jinde a na některých trasách je to horší (např Brno-ČB to je peklo)
Záleží, co si člověk zaplatí
občas je vlak zpožděný, nefunguje servis
Cestování vlakem je rozhodně pohodlnější než busem.
častá zpoždění, ve vytíženějších časech mnoho lidí musí stát, a servis téměř nula
Delší trasy mám raději v 1 třídě a to bývá fakt pohoda svezení, Cheb- Praha a dál, třeba Pardubice, a tak, na krátko tady z Chebu do Fr. Lázní- Aquaforum je to skvělé spojení na plavání do aquáče
Jaký je prosím rozdíl mezi touto otázkou a tou minulou ? A opět nerozumím jejímu smyslu.
Záleží na dopravci a přímosti spoje.
3276,19 %28,32 % 

Graf

8. ''Cestování vlakem je cenově výhodné, i díky možnostem zlevněných a časových jízdenek.''

Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše souhlasím4036,36 %35,4 %  
spíše nesouhlasím2522,73 %22,12 %  
souhlasím1816,36 %15,93 %  
nevím1614,55 %14,16 %  
nesouhlasím1110 %9,73 %  

Graf

9. Odůvodněte Vámi zvolenou odpověď u otázky č. 8:

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Většinou ano, ale za Babiše bylo líp12,7 %0,88 %  
Jízdenka z Pirny do Chomutova 700kč, tolik stojí benzín tam i zpět lmao, s časovými nemám zkušenost12,7 %0,88 %  
kdybychom nehledeli na kvalitu a dalsi jako jsou zpozdeni tak ano12,7 %0,88 %  
ve srovnani s ceny nemeckych jizdenek jsou ceske vlaky vyhodne12,7 %0,88 %  
Oproti jiným státům (Německo) jsou zde jízdenky opravdu levné a studentské slevy opravdu pomáhají 12,7 %0,88 %  
Včasné jízdenky jsou jen vzácně k dostání, takže pokud si chce člověk pohodlně koupit lístek na vlak, musí za něj zaplatit (jako student) cca. 300 kč (z Ústí n. L. do Pirny), cesta autem by finančně vyšla s aktuálními cenami benzínu, relativně nastejno.12,7 %0,88 %  
Je to výhodný 12,7 %0,88 %  
je to cheap12,7 %0,88 %  
Je nákladové výhodnější než cestování autem12,7 %0,88 %  
Pořád to vyjde levněji než cestování autem. 12,7 %0,88 %  
ostatní odpovědi de to
Čas jsou peníze a cestování vlakem je pomalé, pokud započítám přestupy. Na koleje patří nákladní doprava (jako to mají v USA) a ne osobní doprava.
Prostě levné to není
již dlouhou dobu jsem vlakem nejel
8
PID je levnější
Cesta busem či automobilem vyjde levněji.
studentské slevy
LOL
Cestování je levné pouze pro studenty a důchodce. I pokud započítám amortizaci vozu, tak se mi při dvou osobách v autě nevyplatí ani náhodou. Navíc do okrajových částí republiky jezdí spoje tak málo, že na ně není možné spoléhat například při dojíždění do práce.
Cena jízdného neustále roste a kvalita služeb stagnuje. Možnosti pořízení výhodnějších jízdenek sice existují, ale špatně se v nich orientuje a často vyžadují nákup s velkým časovým předstihem - což je poněkud nevýhodné, pokud předem nevíte, kdy přesně budete cestovat
dražší jak cestování autem
To je mi jedno, mám režijku.
jsem student, mám slevy
Oproti autu značná úspora a jezdit na kole se dá pouze v omezeném období a trvá to déle.
Cenově výhodné jsou jen některé časové jízdenky, jinak se stává v poslední době příliš drahým.
Zlevněné jízdenky jsou přiměřeně výhodné, ale plná cena odrazuje spoustu lidí od cestování vlakem .
nevyužívám
Oproti autu to není velký cenový rozdíl
mám IN25 a je to celkem ok... soukromí dopravci jsou většinou levnější, často se vyplatí i první třída např u Regiojetu, jdou také kombinovat různé krajské tarify....
Nevyuzivam
například jízdenka z prahy do zlína a zpátky v současnosti stojí kolem 1100kč, když pojedu autem, tak projedu asi 1300... nevidím příliš mnoho výhod jezdit vlakem
Jsou možnosti mít účet, věrnostní kartu u různých přepraců a tím získat slevu.
cenová výhodnost je za mě jediný důvod proč jezdit vlakem, bozvlášť pro lidi se slevamy
Mám in 25, tak mám slevu pokaždé
Vhodné ve srovnání s čím? Aby jsme o něčem mohli říct, že je to levné. Musíme vědět co je normální cena ( standart). A nebo mít s čím porovnat.
Oproti třeba automobilu záleží na tom, v kolika lidech cestuji.
2772,97 %23,89 % 

Graf

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u jedné otázky.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

4. ''Česká republika nabízí dobře integrovanou železniční síť s možností pohodlných přestupů.''

  • odpověď spíše souhlasím:
    • 1.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi 51-70 na otázku 1. Věk:

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Věk:

2. Pohlaví:

3. Vlakem cestuji:

4. ''Česká republika nabízí dobře integrovanou železniční síť s možností pohodlných přestupů.''

6. ''Cestování vlakem je rychlé, pohodlné a nabízí kvalitní servis.''

8. ''Cestování vlakem je cenově výhodné, i díky možnostem zlevněných a časových jízdenek.''

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Věk:

2. Pohlaví:

3. Vlakem cestuji:

4. ''Česká republika nabízí dobře integrovanou železniční síť s možností pohodlných přestupů.''

6. ''Cestování vlakem je rychlé, pohodlné a nabízí kvalitní servis.''

8. ''Cestování vlakem je cenově výhodné, i díky možnostem zlevněných a časových jízdenek.''

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Kuna, D.Cestování vlakem v České Republice (výsledky průzkumu), 2023. Dostupné online na https://cestovani-vlakem-v-ceske-rep.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.