Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Co víte o vývojové dysfázii?
Co víte o vývojové dysfázii?
→ Jaké dárky Vám udělají pod stromečkem radost a jaké byste radši nedostávali? ←
(veřejné výsledky pro všechny "ježíšky" již 14. prosince ve 12:00)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Petra Vávrů |
---|---|
Šetření: | 17. 11. 2010 - 30. 11. 2010 |
Počet respondentů: | 206 |
Počet otázek (max/průměr): | 24 / 18.05 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | po jedné otázce |
Návratnost dotazníků: | 55,5 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.05:10 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den, jsem studentkou psychologie na FFUK a ve své diplomové práci se zabývám vývojovou dysfázií. Během její tvorby jsem získala dojem, že obecné povědomí o tomto problému je poměrně malé. Ráda bych se tedy přesvědčila, zda je tomu tak i ve skutečnosti. Kromě toho mě zajímá, jestli lidé, kteří k této problematice mají blíže (např. díky své profesi nebo výskytu v rodině), mají i lepší znalosti. Data z tohoto průzkumu budou použita zejména pro seminární práci, ale je možné, že se něco z nich objeví i ve zmiňované diplomce.
Instrukce pro vyplnění dotazníku (nápověda)
Vyplnění dotazníku by Vám nemělo zabrat více než 10 minut. Otázky se budou zobrazovat po jedné, nebudete se k nim moci vrátit, proto si je dobře přečtěte. Prvních 11 má jen jednu správnou odpověď. Pokud se Vám bude zdát, že správných možností je více, vyberte tu, která Vám připadá nejpřesnější. Protože výzkum má mapovat skutečnou situaci, ocenila bych, kdybyste odpovídali tak, jaký je stav Vašich znalostí právě v tuto chvíli, podrobnější informace si na internetu můžete vyhledat později :-)
Odpovědi respondentů
1. Vývojová dysfázie je problém týkající se:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
komunikačních schopností a řeči | 123 | 59,71 % | 59,71 % |
nevím | 39 | 18,93 % | 18,93 % |
pohybového ústrojí, zejména kloubů | 22 | 10,68 % | 10,68 % |
rozumových schopností | 21 | 10,19 % | 10,19 % |
imunity | 1 | 0,49 % | 0,49 % |
2. Vývojová dysfázie bývá nejčastěji rozpoznána:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
mezi třetím a šestým rokem | 137 | 66,5 % | 66,5 % |
nevím | 35 | 16,99 % | 16,99 % |
v prvních měsících života | 27 | 13,11 % | 13,11 % |
v pubertě | 4 | 1,94 % | 1,94 % |
po čtyřicítce | 3 | 1,46 % | 1,46 % |
3. Vývojovou dysfázii nejčastěji diagnostikuje:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
logoped | 90 | 43,69 % | 43,69 % |
odborný lékař | 53 | 25,73 % | 25,73 % |
nevím | 35 | 16,99 % | 16,99 % |
psycholog | 25 | 12,14 % | 12,14 % |
učitel | 3 | 1,46 % | 1,46 % |
4. Příčinou vývojové dysfázie je:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
příčina dosud nebyla přesně určena | 105 | 50,97 % | 50,97 % |
nevím | 48 | 23,3 % | 23,3 % |
genetická vada | 37 | 17,96 % | 17,96 % |
poškození při porodu | 16 | 7,77 % | 7,77 % |
5. Z možných příčin vývojové dysfázie má největší vliv:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
dědičnost, změny ve stavbě mozku a narušené sluchové zpracování informací | 89 | 43,2 % | 43,2 % |
nevím | 51 | 24,76 % | 24,76 % |
porucha pozornosti, paměti a narušení motoriky mluvidel | 44 | 21,36 % | 21,36 % |
porodní trauma a narušená citová vazba s matkou | 15 | 7,28 % | 7,28 % |
sociální prostředí a výchova | 7 | 3,4 % | 3,4 % |
6. Vývojová dysfázie se:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
dá do značné míry zmírnit, ale potíže v různých formách stále ptřetrvávají | 143 | 69,42 % | 69,42 % |
nevím | 46 | 22,33 % | 22,33 % |
čas od času vytrácí a pak se zase vrací (tzv. ataky a remise) | 9 | 4,37 % | 4,37 % |
postupem času zhoršuje | 5 | 2,43 % | 2,43 % |
dá úplně vyléčit | 3 | 1,46 % | 1,46 % |
7. Vývojová dysfázie se nejčastěji řeší:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
pravidelnými návštěvami u odborníka | 135 | 65,53 % | 65,53 % |
nevím | 44 | 21,36 % | 21,36 % |
nácvikem relaxačních metod a lázeňskými procedůrami | 24 | 11,65 % | 11,65 % |
podáváním léků | 3 | 1,46 % | 1,46 % |
8. S vývojovou dysfázií se obvykle pojí i další potíže, nejčastěji to jsou:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
narušení příjmu a zpracování informací + poruchy učení | 120 | 58,25 % | 58,25 % |
nevím | 46 | 22,33 % | 22,33 % |
slabozrakost, nedoslýchavost a mentální retardace | 16 | 7,77 % | 7,77 % |
deformace tělesných orgánů a tkání + častá nemocnost | 13 | 6,31 % | 6,31 % |
poruchy chování (výtržnictví, záškoláctví, krádeže) a paměti | 7 | 3,4 % | 3,4 % |
narušení příjmu a zpracování informací + vývojové poruchy učení (dyslexie, dysgrafie apod.) | 4 | 1,94 % | 1,94 % |
9. Děti s vývojovou dysfázií obvykle:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
navštěvují speciální školu zaměřenou na poruchy řeči | 69 | 33,5 % | 33,5 % |
navštěvují běžnou základní školu | 62 | 30,1 % | 30,1 % |
nevím | 47 | 22,82 % | 22,82 % |
navštěvují speciální školu (dříve zvláštní nebo pomocná) | 25 | 12,14 % | 12,14 % |
do školy nechodí | 3 | 1,46 % | 1,46 % |
10. Téměř vždy přítomnými a nejvýraznějšími projevy vývojové dysfázie jsou:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
opožděný vývoj řeči a problémy s gramatickou stavbou věty | 87 | 42,23 % | 42,23 % |
nevím | 45 | 21,84 % | 21,84 % |
neporozumění druhým a vlastní nesrozumitelná řeč (hatmatilka) | 35 | 16,99 % | 16,99 % |
nesprávná výslovnost a pomalé tempo řeči | 32 | 15,53 % | 15,53 % |
malá slovní zásoba a opakování stejných slov | 7 | 3,4 % | 3,4 % |
11. Typickým problémem ve větě "dysfatika" je:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nevím | 78 | 37,86 % | 37,86 % |
vynechávání předložek, zvratných zájmen (si, se) a pomocných slov (by, byl aj.) | 41 | 19,9 % | 19,9 % |
naprostá nesrozumitelnost | 36 | 17,48 % | 17,48 % |
nesprávný slovosled | 33 | 16,02 % | 16,02 % |
nedodržení shody podmětu s přísudkem a nesprávné koncovky u přídavných jmen | 18 | 8,74 % | 8,74 % |
12. Informace o vývojové dysfázii jsem získal:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nikdy jsem o ní neslyšel | 69 | 33,5 % | 33,5 % |
ve škole, na kurzu, v zaměstnání | 51 | 24,76 % | 24,76 % |
na internetu | 35 | 16,99 % | 16,99 % |
už si nepamatuji | 25 | 12,14 % | 12,14 % |
v odborných časopisech a knihách | 19 | 9,22 % | 9,22 % |
od odborníka (lékař, učitel, psycholog...) | 15 | 7,28 % | 7,28 % |
z televize, novin, běžných časopisů | 13 | 6,31 % | 6,31 % |
od přátel a známých | 10 | 4,85 % | 4,85 % |
jiné | 10 | 4,85 % | 4,85 % |
13. Pokud jste zvolil(a) jiné, prosím uveďte.
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
od známé, co má dítě s dysfázií | 1 | 14,29 % | 0,49 % |
v pedagogicko psychologické poradně | 1 | 14,29 % | 0,49 % |
zui | 1 | 14,29 % | 0,49 % |
u syna, hledání informací o něm | 1 | 14,29 % | 0,49 % |
neco malo z medii, info je celkove malo | 1 | 14,29 % | 0,49 % |
Možná to nebude ta dědičnost ale komplikace při po | 1 | 14,29 % | 0,49 % |
Rodiče mají podezření, že to má moje malá sestra | 1 | 14,29 % | 0,49 % |
14. Jste:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 184 | 89,32 % | 89,32 % |
muž | 22 | 10,68 % | 10,68 % |
15. Váš věk je:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
21-35 let | 115 | 55,83 % | 55,83 % |
36 -50 let | 67 | 32,52 % | 32,52 % |
50 let a víc | 16 | 7,77 % | 7,77 % |
6-20 let | 8 | 3,88 % | 3,88 % |
16. Vaše nejvyšší dosažené vzdělání je:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
SOŠ nebo SŠ | 87 | 43,07 % | 42,23 % |
VŠ a vyšší | 86 | 42,57 % | 41,75 % |
OU nebo SOU | 16 | 7,92 % | 7,77 % |
VOŠ | 10 | 4,95 % | 4,85 % |
ZŠ | 3 | 1,49 % | 1,46 % |
17. Vaše "povolání" je:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [student → otázka č. 18, pedagog → otázka č. 21, psycholog, sociální pracovník nebo lékař → otázka č. 23, jiné → otázka č. 20, na rodičovské dovolené → otázka č. 19].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
jiné | 107 | 51,94 % | 51,94 % |
pedagog | 36 | 17,48 % | 17,48 % |
na rodičovské dovolené | 34 | 16,5 % | 16,5 % |
student | 16 | 7,77 % | 7,77 % |
psycholog, sociální pracovník nebo lékař | 13 | 6,31 % | 6,31 % |
18. Prosím uveďte jakého oboru.
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
speciální pedagogika | 1 | 6,25 % | 0,49 % |
mezinárodní obchod, ekonomika | 1 | 6,25 % | 0,49 % |
psychologie | 1 | 6,25 % | 0,49 % |
řidič | 1 | 6,25 % | 0,49 % |
regenerace a výživa vesportu | 1 | 6,25 % | 0,49 % |
právo a právní věda | 1 | 6,25 % | 0,49 % |
gymnázium | 1 | 6,25 % | 0,49 % |
chemie životního prostředí | 1 | 6,25 % | 0,49 % |
farmacie | 1 | 6,25 % | 0,49 % |
ekonomie | 1 | 6,25 % | 0,49 % |
ostatní odpovědi | 6 | 37,5 % | 2,91 % |
19. Pokud jste na mateřské dovolené, uveďte, prosím, vaši původní profesi.
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
kadeřnice | 4 | 11,76 % | 1,94 % |
učetní | 3 | 8,82 % | 1,46 % |
administrativa | 2 | 5,88 % | 0,97 % |
porodní asistentka | 2 | 5,88 % | 0,97 % |
administrativní pracovník | 2 | 5,88 % | 0,97 % |
asistentka | 1 | 2,94 % | 0,49 % |
ekonom - obchod | 1 | 2,94 % | 0,49 % |
kkk | 1 | 2,94 % | 0,49 % |
manažer prodeje | 1 | 2,94 % | 0,49 % |
přírodovědný diagnostik | 1 | 2,94 % | 0,49 % |
ostatní odpovědi | 16 | 47,06 % | 7,77 % |
20. Prosím stručně uveďte čím se zabýváte (např. ekonomie, zemědělství, informatika...).
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ekonomie | 6 | 5,61 % | 2,91 % |
zdravotnictví | 6 | 5,61 % | 2,91 % |
v domácnosti | 5 | 4,67 % | 2,43 % |
mateřská dovolená | 3 | 2,8 % | 1,46 % |
MD | 3 | 2,8 % | 1,46 % |
obchod | 3 | 2,8 % | 1,46 % |
informatika | 3 | 2,8 % | 1,46 % |
nezaměstnaná | 2 | 1,87 % | 0,97 % |
zdravotní sestra | 2 | 1,87 % | 0,97 % |
administrativa | 2 | 1,87 % | 0,97 % |
ostatní odpovědi | 72 | 67,29 % | 34,95 % |
21. Pokud jste pedagog, působíte:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [v MŠ → otázka č. 23, na prvním stupni ZŠ → otázka č. 23, na druhém stupni ZŠ → otázka č. 23, ve vyšším vzdělávání → otázka č. 23, ve speciální škole nebo poradenském zařízení → otázka č. 22, jako pedagog volného času → otázka č. 23, jiné → otázka č. 22].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
na prvním stupni ZŠ | 10 | 27,78 % | 4,85 % |
ve speciální škole nebo poradenském zařízení | 9 | 25 % | 4,37 % |
na druhém stupni ZŠ | 7 | 19,44 % | 3,4 % |
v MŠ | 5 | 13,89 % | 2,43 % |
ve vyšším vzdělávání | 4 | 11,11 % | 1,94 % |
jiné | 1 | 2,78 % | 0,49 % |
22. Prosím uveďte typ zařízení, v němž pracujete.
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
důchod
není jasné na co mm odpovídat
PPP
PPP
Speciální škola
speciální třída pro PAS
Základní škola (speciální + pomocná)
základní škola praktická
Základní škola praktická, speciální
23. S osobou s vývojovou dysfázií jste se:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nikdy nesetkal | 130 | 63,11 % | 63,11 % |
setkal díky svému zaměstnání | 40 | 19,42 % | 19,42 % |
jiné | 15 | 7,28 % | 7,28 % |
setkal u spolužáků nebo kamarádů či jejich dětí | 11 | 5,34 % | 5,34 % |
setkal v bližší rodině (rodiče, prarodiče, sourozenci, děti) | 11 | 5,34 % | 5,34 % |
setkal v širší rodině | 4 | 1,94 % | 1,94 % |
24. Pokud jste zvolil(a) jiné, prosím uveďte.
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
bratr měl roštěp patra,špatně mluvil
nejsem si vědoma, zda jsem se setkala
Nevím co to je, takže nevím jestli jsem se setkal.
nevím zda jsem se s takovou osobou setkal
Nevím, možné to je. myslím že ano.
nevm o tom
Neznám kritéria pro tuto diagnosu.
oprava: nesetkala
Přesně nevím o jakou poruchu se jedná, nemohu jednoznačně odpovědět.
škola - ukázka
Uvedla jsem "nesetkala". Vzhledem k tomu, že bohužel tento pojem neznám, zda jsem někoho takového potkala
V lázních
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.