Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Daňový portál v ČR
Daňový portál v ČR
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Helena Hudcová |
---|---|
Šetření: | 06. 03. 2016 - 23. 03. 2016 |
Počet respondentů: | 72 |
Počet otázek (max/průměr): | 10 / 6.83 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | po jedné otázce |
Návratnost dotazníků: | 73,6 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.02:46 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den,
jsem mile potěšena, že Vás zaujal právě můj dotazník, který se týká služeb daňového portálu v České Republice.
V současné "digitální" společnosti je stát, potažmo i Finanční správa nucena reagovat na neustále rostoucí potřeby moderního člověka a zároveň zohledňovat aktuální trendy v elektronické komunikaci. Mimo jiné i z tohoto důvodu nabízí Finanční správa daňovým subjektům možnost komunikovat se správcem daně prostřednictvím platformy "Daňový portál".
Cílem tohoto dotazníku je oslovit uživatele daňového portálu, resp. ty, kteří mají praktickou zkušenost s jeho fungováním. Zjistit, jaký přínos má tato služba v oblasti úspory času či finančních prostředků daňových subjektů, a jak hodnotí funkce, které portál poskytuje, případně jaké změny by uvítali.
Výsledky průzkumu využiji jako podklad pro komparativní analýzu, kterou se zabývám ve své bakalářské práci s názvem "E-government ve správě daní: Daňový portál České republiky a Německa".
Předem děkuji za Váš čas a názory, díky kterým budu moci vypracovat svoji bakalářskou práci!
S úctou
Helena Hudcová, DiS.
Odpovědi respondentů
1. Máte praktickou zkušenost s daňovým portálem (www.daneelektronicky.cz)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Ano, mám → otázka č. 2, Ne, nemám → konec dotazníku].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano, mám | 50 | 69,44 % | 69,44 % |
Ne, nemám | 22 | 30,56 % | 30,56 % |
2. Jak často využíváte služeb daňového portálu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Minimálně jedenkrát za měsíc | 34 | 68 % | 47,22 % |
Minimálně jedenkrát za rok | 12 | 24 % | 16,67 % |
Méně často | 2 | 4 % | 2,78 % |
Využil/a jsem služeb daňového portálu pouze jednou | 2 | 4 % | 2,78 % |
3. Kterou ze služeb daňového portálu jste již využil/a?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
EPO (elektronická podání pro Finanční správu) | 49 | 98 % | 68,06 % |
Registr plátců DPH | 30 | 60 % | 41,67 % |
Daňová informační schránka | 15 | 30 % | 20,83 % |
Vrácení DPH v rámci EU (zahrnuje i službu Mini one stop shop) | 6 | 12 % | 8,33 % |
webové služby | 1 | 2 % | 1,39 % |
vytištění podání pro FU | 1 | 2 % | 1,39 % |
4. Využíváte služby EPO (především podání daňových přiznání atd.) dobrovolně či pouze proto, že ze zákona jste povinni činit podání pouze elektronickou formou? Nevyužíváte-li této služby vůbec, přejděte, prosím, k další otázce.
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Dobrovolně, vyhovuje mi to | 32 | 64 % | 44,44 % |
Pouze proto, že mám zákonnou povinnost činit podání elektronicky | 14 | 28 % | 19,44 % |
jako účetní OSVČ využívám jak kvůli povinnému podání za své klienty, tak i dobrovolně z aty ostatní co nemají zákonnou povinnost | 1 | 2 % | 1,39 % |
kontrola daň. tvrzení na chyby | 1 | 2 % | 1,39 % |
kontrola údajů v přiznání ze softwaru | 1 | 2 % | 1,39 % |
chtěl jsem vyzkoušet, jak to funguje | 1 | 2 % | 1,39 % |
5. Myslíte si, že používání daňového portálu šetří Váš čas? (například nemusíte vyplňovat formuláře ručně, nemusíte cestovat na finanční úřad, ...)
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano, díky daňovému portálu mohu vše vyřídit rychleji a pohodlněji | 29 | 58 % | 40,28 % |
Ano, daňový portál šetří můj čas, avšak nijak výrazně to nepociťuji | 9 | 18 % | 12,5 % |
Ne, daňový portál žádným způsobem nešetří můj čas | 9 | 18 % | 12,5 % |
Právě naopak, používání daňového portálu je velmi časově náročné | 4 | 8 % | 5,56 % |
kontrola | 1 | 2 % | 1,39 % |
Má kontrolní mechanismus | 1 | 2 % | 1,39 % |
EPO umí "zkontrolovat" podání - minimalizace chyb | 1 | 2 % | 1,39 % |
omezí chyby v DP | 1 | 2 % | 1,39 % |
6. Myslíte si, že používání daňového portálu šetří Vaše peníze? (například nemusíte cestovat na finanční úřad, neplatíte poštovné za dopisy odeslané finančnímu úřadu, ...)
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano, ale úsporu finančních prostředků nepociťuji nijak výrazně | 19 | 38 % | 26,39 % |
Ne, mé finanční prostředky nejsou používáním daňového portálu ušetřeny | 17 | 34 % | 23,61 % |
Ano, používání daňového portálu šetří mé peníze | 11 | 22 % | 15,28 % |
Právě naopak, kvůli používání daňového portálu mám větší výdaje | 6 | 12 % | 8,33 % |
poštovné neušetřím, protože musím na FÚ doručit potvrzení o podání | 1 | 2 % | 1,39 % |
portál platíme všichni prostřednictvím daní | 1 | 2 % | 1,39 % |
kvůli daňovému portálu mi moji klienti přestali platit. Předtím si přišli pro papírové přiznání a zaplatili za služby. Teď to odešlu já, je vidím až za 3měsíce a v tu dobu i vidím své peníze. Navíc musím mít naprostý přehled o tom, komu jsem přiznání poslala. Pokud ho nepošlu, pak pokutu za nepodání samozřejmě hradím ze svého. | 1 | 2 % | 1,39 % |
7. Ohodnoťte, prosím, jak jste celkově spokojeni s daňovým portálem (služby, přehlednost, ...):
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „výborný”, „chvalitebný”, „dobrý”, „dostatečný” a „nedostatečný”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
chvalitebný | 21 | 42 % | 29,17 % |
dobrý | 16 | 32 % | 22,22 % |
výborný | 6 | 12 % | 8,33 % |
dostatečný | 4 | 8 % | 5,56 % |
nedostatečný | 3 | 6 % | 4,17 % |
8. Zde je prostor pro Vaše návrhy a připomínky - co se Vám na daňovém portále nelíbí a proč, jakou další funkci byste uvítali, jaká je pro Vás práce s daňovým portálem - zkrátka cokoliv, co byste chtěli (na základě svých zkušeností) sdělit.
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
- nelíbí se mi nekonzistentnost jednotlivých formulářů EPO (např. jeden z nich napovídá emailovou adresu, na kterou chci posílat informace o stavu zpracování, kterou bere odněkud z mého Outlooku a na druhé straně jiný si zapamatuje poslední zadanou - zřejmě chyba programu - velmi slabý nebo žádný popis volání webových služeb - chybějící webová služba pro získání informací o daňovém subjektu při znalosti jeho DIČ - chybějící webová služba vracející DIČ (i DIČ podle Daňového řádu), pokud znám IČO - mimořádně důležité v souvislosti s kontrolním hlášením Jistě je toho daleko víc, ale na toto jsem si právě vzpomněl
Aplikace elektronického daňového přiznání byla naprogramovaná jako remediace papírového daňového přiznání, ovšem v elektronickém rozhraní jsou dnes daleko větší možnosti než v papírové podobě a bylo by správné jich využívat. Služba obsahuje velké UX chyby, které by se rychle odhalily uživatelským testováním. Se službou jsem bohužel byl velmi nespokojen. Moje očekávání bylo, že se identifikuji např. skrze datové schránky, poté vyplním pouze kolonky, které po mě stát nezbytně požaduje, vše odešlu a příjde mi na email potvrzení že podání bylo přijato, informace kolik mám na dani zaplatit, na jaký účet a do kdy je daň splatná. Namísto tohoto postupu jsem se nikde neregistroval, ale vždy jsem vyplnil moje osobní údaje jak u daňového přiznání, tak u souhrného hlášení (kvůli příjmům ze států EU mimo ČR). Poté mi průvoce nabídl 61 políček k vyplnění nějakou hodnotou. Ve skutečnosti jsem ale potřeboval pouze 6 políček pro základní přiznání. Ostatní políčka byla nadbytečná, a dala se primárně skrýt, aby uživatele nemátla. Dané políčka by se poté zobrazila pokud by uživatel zaškrtl co vše hodlá ve svém přiznání aplikovat.
Dlouhá doba odezvy, někdy nepřepočítá při změně údaje závislé údaje, malá variabilita některých formulářů a tím nutnost volné přílohy, u daně z příjmu nenabízí výpočtovou tabulku pro poskytnuté dary.
Formát vypadá jako vytvořený před 20 lety. Dost složité nastavení. Špatná podpora. Velmi pomalé zavádění novinek
Formuláře by mohly být přehlednější - konkrétní stránka by měla vypadat jako stránka papírového tiskopisu. S daňovou informační schránkou (dále jen "DIS") mám zkušenosti spíše z doslechu, ale myslím, že by měla být více použitelná při vyplňování elektronických formulářů pro Finanční správu (dále jen "FS") - automatizované vyplňování osobních údajů, kontrola s historickými údaji z informačního systému správce daně, samozřejmě po řádné autorizaci (přihlášení) konkrétního daňového subjektu. DIS též by měla nabízet větší škálu služeb. Například pokud vím, tak lze nahlížet do tiskových tvarů písemností, které daňový subjekt podal elektronicky Finanční správě (dále jen "FS"), ale už nelze nahlížet do tiskových tvarů písemností vydaných správcem daně. V soupisu písemností v DIS by také mohla být po rozkliknutí možnost přímo podat žádost FS o vydání jejího opisu s ověřovací doložkou - po uhrazení správního poplatku by v DIS mohl být daný autorizovaný tvar písemnosti trvale k dispozici daňovému subjektu. V DIS v sekci stavů osobních daňových účtů by měla být nabízena možnost "jedním kliknutí" podání žádosti o tolik žádané autorizované úřední potvrzení stavu osobních daňových (resp. potvrzení o bezdlužnosti) k určitému dni.
konečně nemusím tisknout a skladovat tuny papíru, stát hodiny fronty na poště nebo na FÚ.
Měl by být více uživatelsky příjemný. Pokud bych nemusel nevyužíval bych jej.
Nechapu, kdyz mi ucetni program vygeneruje informace pro podani, proc to musim znovu rucne prepisovat do EPO, aby se vygeneroval soubor, ktery pak musim poslat datovkou. To je jako drbat se pravou rukou za levym uchem...
Nepřivětivé uživatelské rozhraní, příšerný způsob verifikace EPO pokud není používána elektronický podpis či datová schránka, komunikace klienta se 2 subjekty (centrální úložiště a příjemce EPO), nepřipravenost EPO na provázání s nejběžnějšími ekonomickými systémy.
Použil jsem poprvé na podání daně z příjmů a jsem moc spokojený. Líbí se mi, že můžu poslat přiznání bez jakékoliv registrace - vyjelo mi potvrzení, které jsem pak hodil do obálky a poslal na FÚ. Paráda.
Používání bývalo spojeno s poměrně složitým nastavením počítače (instalace různých komponent softwaru).
Při vyplňování žádosti o vrácení zahraničního DPH bych uvítala možnost vkládání či kopírování řádků.
Služby dan.portálu jsou pro mnohe poplatniky složité na vyplnění . Často dochází k vypadkum tohoto portalu. Rozhodně v tom N eshledavam žádnou úlevu jak pro stranu poplatníků tak pro stranu pracovníků fu
Stále musím vyplňovat spoustu kolonek, které už stát zná - po přihlášení datovou schránkou by šlo spoustu věcí předvyplnit. Ocenil bych i lidštější popis jednotlivých kolonek, bohatší nápovědu a především odkazy na konkrétní a aktuálně platná znění zákonů.
Státní moc nám bez zmocnění v zákonech nařizuje, co je a není přípustné v rámci vyplňování daňových přiznání, řídí se to v podstatě tím, co umí naprogramovat programátoři systému. Např. je nepropustnou chybou pokud v adrese uvedu např. "c" u čísla popisného/orientačního, na což programátoři nepamatovali. Tím pádem je mi zamezeno vůbec podat své daňové přiznání, ačkoliv by mi to musela každá podatelna v písemné formě přijmout. Jen ještě jednou upozorňuji, že otázka o šetření peněz není relevantní, protože je to provozováno a placeno z daní, které každý z nás odvede státu.
uvítal bych možnost vyplňování v režimu tiskopisu - zejména u jednorázových podání je to přehlednější.
Uvítala bych, kdyby vygenerovaný kód podání nějakým způsobem korenspondoval s osobou (firmou), která podání učinila. Když mi totiž přijde na mail potvzení stylem "vaše podání č.j.5462813824 bylo přijato cílovým úřadem, tak naprosto nevím které podání vlastně přijali. Vzhledem k tomu, že účtuji okolo 30podnikatelů, nevymyslela jsem zatím žádný systém, který by mi umožnil mít přehled o tom, jestli je to podání Franty Kocourka nebo Josefa Nováka. Kdyby tam bylo jejich DIČ a pak teprve nějaký rozlišovací znak, hned by to bylo lepší. Např. OSSZ posílá oznámení označené VS organizace. Dohledat pak odeslané podání je otázkou pár vteřin. Zadáte dotaz do přijaté pošty a hned víte, kdy přesně OSSZ váš přehled přijal a jestli byl v pořádku.
vcelku nemám připomínky
Vzhled daňového portálu je "zastaralý"
Zadám svoje DIČ a vyjede mi rovnou co potřebuji- tedy jednoduché hlášení. Pokud potřebuji něco jiného než hlášení- opět heslo- dotaz- vzahující se k tomu co potřebuji. Takhle hledání je na portálu úplně mimo a celá stránka je chaotická.
9. Vzpomenete si, jakým způsobem jste se o službách daňového portálu dozvěděli?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Z médií | 17 | 34 % | 23,61 % |
Na finančním úřadě | 16 | 32 % | 22,22 % |
Na školení | 11 | 22 % | 15,28 % |
Od známého | 8 | 16 % | 11,11 % |
nevím | 2 | 4 % | 2,78 % |
na internetových stránkách FÚ | 1 | 2 % | 1,39 % |
ne | 1 | 2 % | 1,39 % |
Jakpodnikat.cz | 1 | 2 % | 1,39 % |
V zamestnani | 1 | 2 % | 1,39 % |
Z webu MFČR | 1 | 2 % | 1,39 % |
při podání vytvořené účetním sw je odkaz na kontrolu či podání přes EPO | 1 | 2 % | 1,39 % |
součást profesních informací | 1 | 2 % | 1,39 % |
jako externí účetní jsem to dostala příkazem našich zákonodárců, moje volba to rozhodně nebyla | 1 | 2 % | 1,39 % |
internet | 1 | 2 % | 1,39 % |
objevila jsem ho sama na netu | 1 | 2 % | 1,39 % |
10. Jste:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Daňový poplatník, který využívá daňový portál pouze pro vyřizování svých vlastních záležitostí | 20 | 40 % | 27,78 % |
Účetní | 18 | 36 % | 25 % |
Jiná osoba pověřená k jednání a úkonům vůči správci daně | 5 | 10 % | 6,94 % |
Daňový poradce | 2 | 4 % | 2,78 % |
student, portál využívám pro soukromé účely i v práci | 1 | 2 % | 1,39 % |
daňový poradce nejsem, jinak od všeho trochu | 1 | 2 % | 1,39 % |
referent Finanční správy | 1 | 2 % | 1,39 % |
kombinace - jsem OSVČ poskytující účetní služby - podávám přiznání za klienty i za sebe | 1 | 2 % | 1,39 % |
dcera daňového poplatníka | 1 | 2 % | 1,39 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.