Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Dentální hygiena u nevidomého klienta
Dentální hygiena u nevidomého klienta
→ Zúčastněte se průzkumu o vztahu psychické pohody a znalostech o předcích a soutěžte o čokolády značky LÍLÁ ←
(cca 15 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | petra Jetelová |
---|---|
Šetření: | 03. 08. 2014 - 31. 08. 2014 |
Počet respondentů: | 38 |
Počet otázek (max/průměr): | 11 / 8.74 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 36,7 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.03:53 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dotazník je určen dentálním hygienistkám nebo zubním asistentkám
Cílem tohoto dotazníku je zjistit zkušenosti s ošetřováním klientů se zrakovým postižením
Odpovědi respondentů
1. Vaše profese:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
dentální hygienistka | 21 | 55,26 % | 55,26 % |
zubní asistentka | 11 | 28,95 % | 28,95 % |
student některého z těchto oborů | 6 | 15,79 % | 15,79 % |
2. Setkal/a jste se již v praxi s nevidomým klientem?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne, nikdy | 18 | 47,37 % | 47,37 % |
ano, ojediněle | 15 | 39,47 % | 39,47 % |
ano, máme více registrovaných nevidomých klientů | 5 | 13,16 % | 13,16 % |
3. Ošetřoval/a jste již nevidomého klienta /klienta se zbytky zraku?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ano → otázka č. 4, ne → otázka č. 6].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 22 | 57,89 % | 57,89 % |
ano | 16 | 42,11 % | 42,11 % |
4. Používáte při ošetřování těchto klientů speciální pomůcky?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ano → otázka č. 5, ne → otázka č. 6].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 16 | 94,12 % | 42,11 % |
ano | 1 | 5,88 % | 2,63 % |
5. Prosím uveďte o jaké pomůcky se jedná
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
.
6. Setkal/a jste se někdy se speciálními pomůckami pro slepce?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ano → otázka č. 7, ne → otázka č. 8].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 26 | 70,27 % | 68,42 % |
ano | 11 | 29,73 % | 28,95 % |
7. jaké máte zkušenosti s těmito pomůckami
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
pouze teoretické - z nabídky prodejce, dealera apod. -osobní zkušenost nemám | 11 | 84,62 % | 28,95 % |
aktivně je používáme pro nevidomé klienty | 2 | 15,38 % | 5,26 % |
8. Myslíte si, že je k dispozici dostatek pomůcek použitelných při motivaci a instruktáži klientů se zbytky zraku /slepými?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ano, protože lze dobře využít stávající pomůcky pro vidící klienty → otázka č. 9, ano, k dispozici je dostatek speciálních pomůcek → otázka č. 9, ne, těchto pomůcek je málo → otázka č. 9].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne, těchto pomůcek je málo | 18 | 47,37 % | 47,37 % |
ano, protože lze dobře využít stávající pomůcky pro vidící klienty | 12 | 31,58 % | 31,58 % |
ano, k dispozici je dostatek speciálních pomůcek | 8 | 21,05 % | 21,05 % |
9. Jaké pomůcky podle Vás chybí v nabídce dent. firem ?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
.
.
Atlas
atlas pro nevidomé
Atlas pro nevidome
chrup s ukázkou jak vypadá plak, jak zubní kámen, jaký je ústup dásní..
informační brožury pro nevidomé
informační letáky v braillovo písmu
Mikroskopy
motivační atlas
motivační atlas, zvukový záznam instrukcí
Mozno motivacny atlas s Braillovym pismom?
Naučný atlas pro nevidici klienty
Nechybi
Nemám pocit, že by takové pomůcky chyběly.
nenapadá mě
nesetkala jsem se s takto postiženým pac.,nemohu to posoudit
neviem
Neviem posúdiť, zatiaľ som nezisťovala ponuku
nevím
nevím
nevím
Nevím o ničem, co by mi chybělo.
nevím,nemám tolik zkušeností s nevidomými klienty
Nic
Nic mě nenapadá,jaké pomůcky by v nabídce chyběly.Každá firma má v nabídce jiné pomůcky,takže nedokážu posoudit.
pasta na chodidla
pohmatové modely, příručky ve slepeckém písmě
pomůcky pro hendikepované klienty
pro slepce - nemám přehled, nemůžu hodnotit
reliefní (hmatové)zobrazení zubních problémú o kterých dotyčnému vyprávím
rozlišovače, atlas
Spec zub kartacky pro nevidomme, ale nevim jak by mely vypadat:-)
Velke fantomy s hmatatelnym dasnovym zlabkem a s pritomnym zubnim kamenem
velky 3D model zubu + s mezizubnim prostorem a MZ kartackem vetsi velikosti pro nacviceni prace s MZ kartacky
žádné
žádné
10. Pokud by Vám byly nabídnuty pomůcky pro klienty se zbytky zraku, využili byste je v praxi?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano, takovéto pomůcky by se hodily | 21 | 55,26 % | 55,26 % |
ne, nemám klienty s tímto postižením | 14 | 36,84 % | 36,84 % |
ne, pro klienty s tímto postižením mi stačí stávající pomůcky | 3 | 7,89 % | 7,89 % |
11. V čem podle Vás vyžadují klienti se zbytky zraku zcela odlišný přístup v ošetřování?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
dokonaly verbalni popis veci, postupu a staly komentar pri praci schopnost kontaktu s takovym clovekem, odvedeni k vytahu, ke kreslu, nechat osahat, kde co je, atd...
.
.
dostatečný čas
Hodně využívám obrázky k vysvětlení vzniku gingivitidy a parodontitidy - zde je u nevidomých složitější popis situace. Ale myslím, e je možné si poradit na různých příměrech z běžného života :-)
Je to velice individualni. Nekdy zdravy pacient je mene zrucny nez nevidomy pac.
jiná motivace a instruktáž
Komunikace personálu, uspořádání ordinace, světelné pomůcky...
komunikace, pomalejší postup, vše nechat osahat-"prohlédnout"
Komunikácia! Každý krok ošetrenia treba dopredu dopodrobna opísať. Dôkladná inštruktáž v DÚ pacienta.
musejí se více soustředit jak pečovat o chrup, když nemají kontrolu zraku a při ošetřování asi více informovat o prováděném zákroku
názorné vedení ruky..naznačení jakou silou si čistit..daleko větší a jasnější slovní zásobu
Nedokáží si spoustu věcí představit (jak vypadá plak, jak zubní kámen, jak závažné můžou být následky..)
nejsou
nelze použít motivační atlas
nevidí
Nevidi musi slyset hodne informaci
Nikdy jsem se v praxi s nevidomým nesetkala,takže si vůbec nedokážu představit jejich ošetřování.
Podle mě je velmi důležitá komunikace - mnohem důležitější než u vidících klientů.
Pomalejsi provedeni instruktaze v dutine ustni. Klienti musi cistit pocitove.
pro pacienty s tímto postižením,bysme si měli vymezit více času,být tolerantní a trpěliví
přesný popis postupu
Převážně vše postupně krok po kroku vysvětlit co se bude následně dít.Jelikož nevidí co dělají naše ruce nebo co jim pohyby naznačujeme.
ruzne
Trpelive vysvetlovani a popisovani, delsi nacvik cisteni. Vetsi casovy interval na instruktaz a motivaci!
V celkovém přístupu, v množství a způsobu podaných informací. Vzdělanost personálu
v komunikaci s pacientem, upozorňování co se kdy bude dít, co ho čeká, celkově předem vysvětlit postup apod.
V motivaci a instruktáži
v ničem
ve všem
Ve všem, způsob komunikace, ošetření, motivace..
viac komunikácie
více času, potřebují si pomucku uchopit ,osahat a následně je nainstruovat tak, aby jí uměli použít. Vidícímu ukáži obrázek, ale nevidícímu to je potřeba popsat, aby to pochopil.
více slovní komunikace
Vse si musi osahat
Vyskusat - "ukazat cistenie zubov s kyretami na prste", dotknut sa, hmatat, pri kazdom postupe v osetrovani a pri oboznamovani sa s ambulanciou
Vyžadujú si to od spoločnosti, očakávajú to aj od svojho lekára.
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.