Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Moderní deskové hry - výzkum PEDAGOGOVÉ

Moderní deskové hry - výzkum PEDAGOGOVÉ

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Hana Drnovská
Šetření:13. 03. 2013 - 12. 04. 2013
Počet respondentů:88
Počet otázek (max/průměr):16 / 12.26
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:62,7 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.06:13
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Dotazník deskových her určený pro pedagogické pracovníky na ZŠ a SŠ.

Dotazník je součástí diplomové práce "Didaktická desková hra pro výuku dějin umění".

Vaše odpovědi mi velice pomohou při mém výzkumu o didaktických vizuálních pomůckách a možnosti zapojení her do vyučování.

Odpovědi respondentů

1. Pohlaví

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Žena6573,86 %73,86 %  
Muž2326,14 %26,14 %  

Graf

2. Věk

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Do 30 let2326,14 %26,14 %  
41 - 50 let2326,14 %26,14 %  
31 - 40 let2225 %25 %  
51 - 60 let1719,32 %19,32 %  
61 let a více33,41 %3,41 %  

Graf

3. Na jakém typu školní instituce učíte?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
1. stupeň ZŠ3438,64 %38,64 %  
2. stupeň ZŠ2932,95 %32,95 %  
víceleté gymnázium1314,77 %14,77 %  
čtyřleté gymnázium1112,5 %12,5 %  
odborná střední škola44,55 %4,55 %  
mateřská škola22,27 %2,27 %  
Umělecká škola v UK11,14 %1,14 %  
Vysoká škola11,14 %1,14 %  
svp11,14 %1,14 %  
11,14 %1,14 %  
11,14 %1,14 %  
v současné době nevyučuji11,14 %1,14 %  

Graf

4. Hrajete či jste někdy hráli moderní deskové hry ve svém volném čase? (př. Aktivity, Česko, apod.)

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano, hraji4551,14 %51,14 %  
Ano, hrál/a jsem a určitě si někdy znovu zahraji3236,36 %36,36 %  
Ne, nehraji ani jsem nikdy nehrál/a910,23 %10,23 %  
Ano, hrál/a jsem, ale hrát již nechci22,27 %2,27 %  

Graf

5. Nachází se na Vaší škole nějaká nevyúková aktivita (kroužek, školní klub, nepovinný předmět), která se zabývá deskovými hrami?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne4348,86 %48,86 %  
Ano, zřizováno školou (vlastní lektor)2022,73 %22,73 %  
Ano, zřizováno externí institucí využívající prostory školy (DDM, samostatný lektor)1112,5 %12,5 %  
Nevím77,95 %7,95 %  
Ano byl, ale již je zrušen55,68 %5,68 %  
Ne, ale plánujeme ho22,27 %2,27 %  

Graf

6. Využili jste někdy ve Vaší výuce deskovou hru?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne4652,27 %52,27 %  
Ano4247,73 %47,73 %  

Graf

7. Pokud ANO, napište prosím název hry/her (jakékoliv), které jste ve výuce použili:

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Scrable25,71 %2,27 %  
Multipolis12,86 %1,14 %  
Vlastní jednoduchá hra k zapamatování některch prvků hudební teorie. Žádná moderní, oficiálně vydaná se tomuto bohužel nevěnuje.12,86 %1,14 %  
ekopolis12,86 %1,14 %  
labyrint,schody12,86 %1,14 %  
osadníci, bang, ciadela, sedm divů světa, carcasone, otázky a odpovědi, 12,86 %1,14 %  
Carrcassone, Ekopolis,Osadníci, Člověče nezlob se12,86 %1,14 %  
Tik Tak Bum, Shopping list, pexesa, kvarteta12,86 %1,14 %  
Scrabble, Diplomacie, Amun-Re, Piškvorky, Othello, Investice12,86 %1,14 %  
aktivity - v anglickém jazyce12,86 %1,14 %  
ostatní odpovědi Česko - otázky a odpovědi
"O Perníkové chaloupce", "Cink"
pexeso, vlatnoručně vyrobená desková hra dle tématu učiva - obdoba člověče nezlob se
pexeso, člověče nezlob se ,
Aktivity
Monopoly, Sázky a dostihy
Česko, Aktivity
Ekopolis, pexeso, puzzle, domino, varianty Člověče nezlob se, kvarteto, loto, bingo, ...
Česko, Ekopolis, Activity
Activity,
Otázky-Česko-junior, Farmář
hledej, poznej
ČESKO, aj.
Trans Amerika, Carcassonne, Time´s up!
Tandemat (Activity upravené pro matematiku)
Pexeso
Guess who
Ekopolis, Activity, Dixit, Česko, ....máme jich hodně
pexeso vlastní výroby
Brain box, vlajky, Mayové, Černé historky, Continuo, česko, evropa, Cafe international, ...
česko, aktivity, člověče nezlob se, ekopolis
Obdoba člověče, nezlob se. Pokud panáček stoupne na červené políčko, žák počítá příklad. Samovýroba :-)
hra v učebnici s úkoly k tématu
Vymýšleli jsme je a malovali
2468,57 %27,27 % 

Graf

8. Pokud ANO, pokračujete či uvažujete o dalším využívání těchto a podobných her ve výuce?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano3276,19 %36,36 %  
Ne49,52 %4,55 %  
Ano, ale jen v omezeném rozsahu.12,38 %1,14 %  
Nevhodne na VS12,38 %1,14 %  
nevím, nemám na to dost času12,38 %1,14 %  
Přímo o tom neuvažuji, ale ani se nebráním deskové hry využít i dále12,38 %1,14 %  
velmi příležitostně (hodiny před Vánocemi, na konci roku apod.)12,38 %1,14 %  
dle situace12,38 %1,14 %  
Děti si je rády vymýšlí12,38 %1,14 %  

Graf

9. Pokud ANO, napište prosím, jaké byste našli klady a zápory v používání takových her ve výuce:

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

- Časová náročnost, složitost pravidel. + Oživení výuky, procvičení.

+ rozvoj komunikativních dovedností, představivosti, schopnosti vyjádřit se (Aktivity) získávání informací, prezentování informací zábavnou formou (Česko) bohužel na tyhle aktivity není ve výuce mnoho času :-(

+ rozvoj logiky, kombinací, komunikace, nová pravidla - nový systém - nové zkušenosti - méně času na "normální" učivo

+ umění taktiky, spolupráce, naučit se prohrávat, nevzdávat hru - málo času, lze jen během školy v přírodě, případně ke konci roku, kdy už není tak hodně výuky

+všeobecné informace +široký záběr -ne každé dítě baví -některé děti vůbec neznají

+využití deskových her k procvičení anglického jazyka +zábava -při větší skupině velký hluk a menší disciplína mluvit cizím jazykem

aby jich byl dostatečný počet, nutná jednoduchá pravidla

Deskové hry používám hlavně při projektovém vyučování, protože nemohu hrát s celou třídou naráz a tak spíše po skupinkách.

dětem se bystří logické uvažování, a přemýšlení kroků předem

Hravá a příjemná, vzdělávací aktivita ve výuce. Rozvíjí spolupráci a toleranci k názorům druhých, apod.

klad - stmelení žáků, podpora samostatného myšlení a spolupráce zápor - časově náročné

klad - zábavné zápor - málo efektivní

Klady - propojení více oblastí, logické uvažování, týmová práce Zápory - udržení pozornosti obzvláště ve větších skupinách

Klady jsou jednoznačné, věci které musí žák pochopit nebo si zapamatovat v novém, komplikovaném a nepříliš lákavém prostředí, jsou mu nabídnuty jednodušší formou, v krásném a srozumitelném prostředí hry. Tím si navíc žák k informacím a jejich přijímání vytvoří kladný vztah. Nevýhoda může "vzniknout" leda nesprávným použitím těchto her. Pokud by hra byla sama o sobě výrazně komplikovanější než problém který řeší, dokázala by naopak mnoho žáků odradit.

klady-komunikace,tvořivost,legrace,zlepšení vztahů zápory-velký počet žáků ve třídách na deskové hry

klady: motivace, zábava, zpestření výuky, děti se učí i když o tom neví,... zápory: zaberou hodně času, nelze je vždy hrát v daném počtu dětí,...

Klady: ozvláštnění výuky, hravou formou si studenti lépe pamatují, využití "zážitkové pedagogiky" Zápory: časově příliš náročné, málo efektivní (malý objem a jen specifická témata), je k dispozici příliš málo použitelných her a já nemám čas je vymýšlet, podporování představy studentů, že ve škole se mají bavit a ne pracovat

klady: zpestření výuky, procvičování paměti i postřehu, žáci spolupracují jednotlivě, ale i v týmech (rozvoj klíčových kompetencí)

Klady: zvýšení motivace, atraktivnost, posílení pozice skupinových činností. Zápory: časová náročnost.

klady:doplnění učiva, žáci se více těší na daný předmět, skupinová práce, podpora soutěživosti, zápory: žáci jsou hluční, někoho to vůbec nebaví

ne všechny děti se dají hrou zaujmout, pro MŠ není dostatek vhodných her

někdy odvádí pozornost

Nemám čas vytvářet nové hry. Didaktický přínos není dostatečný.

nemáme ještě vyuku,ale logické uvažování,schopnost se domluvit,soustředění apod.,samozřejmě představivost dětí.........z velké části hry musím být u dětí a zaujmu jen menší skupinu,ale v naší práci ideální,individuální přístup

pouze pro zpestření výuky

rozvoj motoriky, komunikace, hravost

Rozvoj strategie a ekonomickeho mysleni

studenty to baví, většinou se ale bez dozoru nad sebou zabývají něčím jiným

většinou příliš dlouhá doba trvání hry, na což nezbývýá v běžné vyuce čas

zábava a přitom učení neg. - časově náročné, chaos, hlučnější aktivita

zabavna forma, snazsi zapamatovatelsnost, nenasilna forma uceni

Zaberou hodně času v hodině i při přípravě Pomáhají ve výuce

zápor: časová náročnost klad: názornost, rozvoj některých vlastností, které se jinak rozvíjet ve výuce nedají (např. při hře Diplomacie)

10. Pokud NE, uvažujete o využití deskových her v rámci Vaší výuky?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano1951,35 %21,59 %  
Ne1540,54 %17,05 %  
mohu začít12,7 %1,14 %  
při časových rezervách12,7 %1,14 %  
neznám žádnou deskovou hru, jež by mi při výuce mých předmětů mohla pomoci12,7 %1,14 %  
Pokud najdu nějakou vhodnou.12,7 %1,14 %  

Graf

11. Pokud NE, uveďte prosím důvod, proč žádnou didaktickou hru nevyužíváte:

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

.......

Časová dotace,žádnou vhodnou jsem neobjevila,ale určitě bych uvítala.

Dosud jsem neměla možnost se s tímto typem vzdělávacích her setkat. Ráda bych je ale vyzkoušela.

Hlavní důvod je podle mě poměrně málo času na seznámení s učivem a jeho zopakování. Příliš vysoká cena většiny deskových her vhodných pro výuku.

Je na to obecně málo času, funguje to jen jako dopln´ková aktivita

Mám s nimi minimální zkušenosti z vlastního života.

Nemám o tom žádné informace

nenapadlo mne to

Nevidím důvod, ve vyměřeném čase k výuce mám dost jiných dobrých námětů.

Nevím o deskové hře, která by efektivně podpořila výuku matematiky na gymnáziu.

neznám je

Pro kvalitní probrání učiva, je hodinová dotace příliš malá

Učím 1. a 2. třídu, děti jsou ještě poměrně malé na deskové hry typu Česko apod., nicméně bych ráda našla nějakou společenskou hru, která by se mi ve výuce mohla hodit.

viz výše

viz výše - žádnou takovou hru neznám

vyučuji tělesnou výchovu

využívám jiné didaktické hry, nikoliv deskové, nechávám to na rodičích

Využívám pexesa na interaktivní tabuli - většinou pro druhy slov, spisovatele a jejich díla, různé literární postavy, dále puzzle na sestavování pohádkových postav apod.

Zabere to hodně času. Ještě jsem nic vhodného neobjevila.

zatím jsem nenašla její vhodné využití v současné skladbě žáků

Zatím nebyla příležitost

Zdá se mi to infanilní a není na to čas při množství látky, kterou během roku mají studenti zvládnout.

12. Víte, že existují edukační hry (didaktické hry vytvořené pro výukové použití, např. Ekopolis, Multipolis)?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano, něco jsem o nich slyšel/a3944,32 %44,32 %  
Ne, vůbec nevím, že takové hry existují3640,91 %40,91 %  
Ano, znám jednu či více těchto her poměrně dobře1314,77 %14,77 %  

Graf

13. Myslíte si, že využití her ve výuce může mít pozitivní dopad?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano6573,86 %73,86 %  
Ano, ale jen využití schválených edukačních her1112,5 %12,5 %  
Ne, domnívám se, že mají malý obsah vědomostí44,55 %4,55 %  
Ne, žáci se nesoustředí na sdělení, ale jen na hru22,27 %2,27 %  
Ano, ale ideální by bylo, kdyby tyto hry byly stvořeny přímo na míru k účelu, který mají plnit.11,14 %1,14 %  
Na ZŠ možná, na SŠ spíš ne.11,14 %1,14 %  
Jak v kterém předmětu.11,14 %1,14 %  
nemám vyhraněný názor11,14 %1,14 %  
ano, pokud by se jednalo opravdu o výukové hry a ne jen o obyčejné hry, kde je vzdělávací přínos uměle konstruován a našroubován prodejcem...11,14 %1,14 %  
na základní škole ano, na SŠ jen zřídka11,14 %1,14 %  
Ano, pokud je jako učite dobře moderuji11,14 %1,14 %  
Ano, ale existují efektivnější strategie než deskové hry.11,14 %1,14 %  
tyto edukační hry neznám, tedy nevím, jakým způsobem pracují s informacemi11,14 %1,14 %  
jak kdy11,14 %1,14 %  
Nedokážu posoudit11,14 %1,14 %  

Graf

14. Domníváte se, že ve vzdělávacím procesu se dají použít i některé komerční hry (tedy hry, které nejsou primárně určené pro vzdělávání)?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano, některé, ale musí být důkladně prozkoumány a ověřeny4753,41 %53,41 %  
Ano, ale je jich naprosté minimum1719,32 %19,32 %  
Ano55,68 %5,68 %  
Ne, komerční hry mají většinou obsah, který je nevhodný22,27 %2,27 %  
Nevím22,27 %2,27 %  
Česko, Evropa11,14 %1,14 %  
ano sama to praktikuji11,14 %1,14 %  
Ano, ale musím vědět, co a proč používám, čeho chci touto hrou dosáhnout11,14 %1,14 %  
Ano, o jejich zařazení určitě může rozhodnout učitel, dle potřeb aktuálního vzdělávání11,14 %1,14 %  
Ne, nemají žádný přínosný obsah11,14 %1,14 %  
neznám komerční hry11,14 %1,14 %  
nemám zkušenosti11,14 %1,14 %  
Jak v kterém předmětu.11,14 %1,14 %  
ano, pokud se hodí tématicky, pak lze využít téměř cokoliv adekvátně upravené11,14 %1,14 %  
ne, nemají požadovaný přínos - je dobré aby je děti hrály, ale tematicky jsou mimo potřeby mých předmětů11,14 %1,14 %  
Ano, určitě11,14 %1,14 %  
Ano, i bez důkladného prozkoumání11,14 %1,14 %  
Ano, záleží na fantazii a schopnostech pedagoga11,14 %1,14 %  
Ano, po vlastní zkušenost s danou hrou11,14 %1,14 %  
Ano, ale vyžaduje to obrovskou časovou investici ze strany učitele.11,14 %1,14 %  
Nedokážu posoudit11,14 %1,14 %  

Graf

15. Kdybyste dostali nabídku či příležitost, zapojili byste Vaši třídu (školu) do projektu MŠMT, který by pracoval s deskovými hrami?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Možná, kdybych měl/a více informací o takovém projektu3236,36 %36,36 %  
Spíše ano2225 %25 %  
Ano, uvítal/a bych více takových projektů2123,86 %23,86 %  
Ne, nedůvěřuji takovým projektům910,23 %10,23 %  
Naše škola již v takovém projektu zapojena je33,41 %3,41 %  
Vzhledem k věku už ne.11,14 %1,14 %  
nechci ale nic řídit11,14 %1,14 %  
v nabitých osnovách není prostor11,14 %1,14 %  
To záleží na vedení školy :-( Já bych byl pro11,14 %1,14 %  
učím Vv, jde o jiný způsob vyuky11,14 %1,14 %  

Graf

16. Na závěr mi dovolte jednu dobrovolnou rozepisovací otázku. Ať už je Váš pohled na hry ve výuce pozitivní či negativní, každá Vaše poznámka je pro můj výzkum o didaktických hrách velkým přínosem. Děkuji Vám mnohokrát za odpověď.

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

Zařazování jakékoliv hry (tedy i deskovách) do kolektivu je vždy pozitivní, protože se děti učí mezi sebou např.komunikovat a přemýšlet, popřípadě taktizovat, což je v naší současné společnosti vítáno.

Deskové hry jsou v mém případě naprostou nutností. Učím nadané děti a s hrami tohoto typu trénujeme logiku, předvídání.

didaktická hra je zpestřením výuky, žáci se dozvídají nové věci nenásilnou formou, může při nich být legrace, děti se při hře učí spolupracovat

Domnívám se, že pro vyuku výtvarné výchovy má význam pouze je vymýšlet a malovat, ale dovedu si představit využití deskové hry např. v jazykových hodinách, moje druhá aprobace je ruský jazyk, ale neučím ho.

Hra je nedílnou součástí procesu učení, proto je nelze oddělovat. Hodily by se mi hry pro větší počet hráčů, či týmů, aby se mohlo zapojit co nejvíce dětí ve třídě, nejlépe všechny.

Hry by měly být, podle mě, jen "kořením a třešničkou na dortu". V posledních letech byl obrovský důraz na hry, skupinové práce, projekty atd. Najednou se ovšem naše školství dostalo na jedny z nejhorších příček v rámci evropského srovnávání. Místo řádu a pravidel zavládla bezbřehost... Takže všeho s mírou. Ve škole by se mělo především efektivně učit.

Hry jsou moc fajn Pokud ukočíruji třídu (vysoce odborná výuka v oblasti IT) a mám správnou hru, tak mám výsledky. Hry si vyrábím sám (mám dobrou inspiraci ze studia ped. minima v HK)

Hry jsou skvělé, jen aby rozvíjely poznatky žáků a dobře se s nimi pracovalo, je nutné je dobře metodicky promyslet. Držím Vám palce!

hry nejsou samospasitelné, lze je zařadit tak jednou za 6 týdnů, pokud jsou obsahově přínosem

Hry ve výuce velmi vítám a snažím se je v rámci možností co nejvíce zařazovat. Uvítala bych jakoukoliv inspiraci. Přeji, ať diplomka dobře dopadne :-). I.

Chtělo by to školy o možnosti využívání deskových her více informovat, např. prezentace ve sborovně.

Je dobré hrát je s dětmi ve školní družině. Žáci si odpočinou a rozvíjí se jejich vědomosti, kombinační schopnosti... Ve výuce na ně není dostatek času. Děti ze sociálně slabých rodin s nízkou úrovní myšlení o mě nemají zájem.Jsou pro ně moc obtížné na přemýšlení.

Každá aktivita, když pominu přímý dopad na vzdělání, která rozvíjí v dětech fantazii, předvídavost, soustředěnost, cílevědomost (chci přece hru vyhrát), je určitě přínosem k utváření osobnosti dítěte. A naučit se hrát podle pravidel hry může být příkladem, jak v životě žít podle pravidel společnosti, ve které chci nejen existovat, ale i prosadit se.

Mnoho a mnoho peněz se investovalo do využití PC ve vzdělávání, spousta dětí tráví u PC her podstatnou část jejich života a přitom to na jejich edukační dovednosti má spíše záporný vliv, protože moderní PC hry mají za úkol jen jedno: pobavit. Vím to, hrál jsem jich mnoho :) Nic naopak nepodněcuje lidskou hravost, fantazii a soutěživost tak jako deskové či karetní hry. Mnohý vzpomíná na to jak o přestávkách mastil na lavici Magic (obklopen zvědavci), nebo hrál v hodinách angličtiny Scrabble. Je to věc tolik lákavá a přitom po hříchu tak málo využitá. Kdyby ministerstvo kontaktovalo některého z věhlasných českých tvůrců (světoznámí Jiří Mikoláš z Jiras Games, Petr Bělík ze Stragoo Games, Vladimír Suchý nebo nejúspěšnější český tvůrce Vladimír Chvátil z Czech Games Edition), aby měla hra skutečně kvalitu a její mechanismy sloužily kýženému efektu, navíc kdyby zainvestovalo i do grafické stránky, dala by se udělat celá řada vynikajících edukačních her snad v každé oblasti. Historie, matematika, čeština, fyzika, chemie, biologie... cokoli.

Můj pohled na takové hry je pozitivní. Bohužel však o didaktických hrách nemám moc informací a nevím o nikom z kolegů, že by takové hry využíval. Pokud budu mít možnost se s takovými hrami seznámit, ráda bych je ve výuce ve své třídě vyzkoušela.

myslím si, že deskové hry jsou vhodné spíše pro školní věk.

Myslím, že hry samy o sobě mají pozitivní vliv na vytváření dobrých vztahů mezi dětmi, učí je komunikaci, respektu, dávají příležitost vyniknout komukoli, .......

Myslím, že přínosnější než nějaký povinně zadaný MŠMT by byl projekt od nějakého zapáleného fandy.

Naž začnete vytvářet nějakou hru, musíte přesně vědět, co tím chcete žáky naučit. (Např. uvést rozvíjení komunikačních dovedností nestačí - musíte důkladně rozmyslet, jak zapojíte i toho, který se bojí něco říct, nebo toho, který není tak pohotový...) Než si žáci začnou hrát, musejí vědět, že hraní má nějaký smysl, že to není jen vyplnění času mezi svačinou a obědem.

Největší problém vidím v naprostém odloučení teoretiků na pedagogických fakultách a MŠMT od reality. Občas bývá myšlenka dobrá, ale na normálním gymnáziu vůbec nestíhám při zoufalých hodinových dotacích probrat látku, která je v RVP/ŠVP natož abych měl čas si se studenty hrát. Hry musí být efektivní, musí mít jasný cíl a ten cíl musí být konkrétní probíraná látka/téma. Nebo musí mít možnost volby cíle (např. procvičování různé terminologie). Pokud má hra přívlastek "edukační" automaticky ve mně budí dojem prázdného mlácení slámy na téma "klíčové kompetence". Tedy učit všechno a nenaučit nic. Pokud je postup takový, že člověk nejprve vyrobí hru a pak přemýšlí jestli vůbec a jak by se dala napasovat na vzdělávání, tak je to špatně. Pokud hra učí "komunikační dovednosti", "teamovou práci" apod. tak je to super, ale pokud je to všechno a neučí žádné typicky oborové dovednosti nebo znalosti, pak nebudu plýtvat drahocenným časem svého předmětu. Přeji hodně úspěchů s diplomovou prací a prosím, vyřiďte vedoucímu práce, že učitelé na gymnáziích by velmi uvítali, pokud by se k nim kromě takových dotazníků dostaly i výsledky diplomových prací, ideálně po celou dobu tvorby konzultovaných s vyučujícími v praxi. Je spousta témat, která by se dala v rámci diplomek zpracovat a v běžné výuce by velice pomohla...

někdy bych zdokonalila obal na deskové hry,krabice často nevydrží,ale už máme spoustu fajn obalu,pytlíčky,nebo pevné plasty

nemám

Obecně se domnívám, že hry mohou mít pozitivní dopad, zejména v případě, kdy pomáhají v předmětu, jehož náplní je velké množství informací. Tehdy mohou nenáročnou formou přispět k tomu, že nabyté informace nebudou žákům/studentům připadat tak odtažité. V případě předmětů, kde je kladen velký nárok na pochopení a procvičení, je pozice her obtížnější, musela by být připravena velmi pečlivě, aby splnila svůj účel.

S deskovkami ve škole pracujeme, máme jich docela dost. Každoročně pořádáme projekt, kde se celý den s dětmi věnujeme deskovkám.

S deskovými hrami nemám ve výuce zkušenost, pokud by mi byl nějaký projekt s používáním deskových her představen, ráda se s ním seznámím. Uvítala bych popř.deskovou hru do anličtiny.

S výše Vámi zmíněnými hrami nemám zkušenosti, musela bych je vidět při výuce, abych si na ně udělala vlastní názor. Ale pokud se při nich žák naučí něco nového, co se týká vědomostí, nebo nějakou novou dovednost, nebo se tím jen zpestří hodina, tak proč ne?

Škola hrou určitě funguje báječně. S hrami , se kterými jsem se setkala (určenými pro výuku), jsem měla ten problém, že byly buď finančě neúnopsné pro školu nebo příliš náročné - časově, jak jsem uvedla výčše. Nicméně se rozhodně domnívám, že jsou velmi přínosné a sama bych je ve své výuce velmi ocenila.

školství nemá finance na zakoupení didaktických her

Tenhle dotazník je skoro identický s tím druhým, nebylo by příště lepší mít dotazník společný a pak ho rozebírat každý po svém? Třeba byste mohli jít i do větších podrobností nebo konkrétnějších otázek, na diplomku mi to přijde až moc jednoduché a vlastně vcelku nic nezjistíte, je to spíš taková anketa než výzkum. Raději jeden dobrý dotazník než abyste to dělali každý zvlášt takhle, ne? Ale jinak přeju hodně štěstí, ať se práce vydaří.

Využití her znamená velkou časovou náročnost a je nutné, je volit s ohledem na cílovou skupinu. Problém je především ve skupinách žáků s SPU, kde se projevuje malá schopnost porozumění psanému textu, délka her se neúměrně prodlužuje a žáky hry nebaví.

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u jedné otázky.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

6. Využili jste někdy ve Vaší výuce deskovou hru?

  • odpověď Ano:
    • 2.1x vetší pravděpodobnost při odpovědi Ano na otázku 8. Pokud ANO, pokračujete či uvažujete o dalším využívání těchto a podobných her ve výuce?
  • odpověď Ne:
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi Ne na otázku 10. Pokud NE, uvažujete o využití deskových her v rámci Vaší výuky?

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Pohlaví

2. Věk

3. Na jakém typu školní instituce učíte?

4. Hrajete či jste někdy hráli moderní deskové hry ve svém volném čase? (př. Aktivity, Česko, apod.)

5. Nachází se na Vaší škole nějaká nevyúková aktivita (kroužek, školní klub, nepovinný předmět), která se zabývá deskovými hrami?

6. Využili jste někdy ve Vaší výuce deskovou hru?

8. Pokud ANO, pokračujete či uvažujete o dalším využívání těchto a podobných her ve výuce?

10. Pokud NE, uvažujete o využití deskových her v rámci Vaší výuky?

12. Víte, že existují edukační hry (didaktické hry vytvořené pro výukové použití, např. Ekopolis, Multipolis)?

13. Myslíte si, že využití her ve výuce může mít pozitivní dopad?

14. Domníváte se, že ve vzdělávacím procesu se dají použít i některé komerční hry (tedy hry, které nejsou primárně určené pro vzdělávání)?

15. Kdybyste dostali nabídku či příležitost, zapojili byste Vaši třídu (školu) do projektu MŠMT, který by pracoval s deskovými hrami?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Pohlaví

2. Věk

3. Na jakém typu školní instituce učíte?

4. Hrajete či jste někdy hráli moderní deskové hry ve svém volném čase? (př. Aktivity, Česko, apod.)

5. Nachází se na Vaší škole nějaká nevyúková aktivita (kroužek, školní klub, nepovinný předmět), která se zabývá deskovými hrami?

6. Využili jste někdy ve Vaší výuce deskovou hru?

8. Pokud ANO, pokračujete či uvažujete o dalším využívání těchto a podobných her ve výuce?

10. Pokud NE, uvažujete o využití deskových her v rámci Vaší výuky?

12. Víte, že existují edukační hry (didaktické hry vytvořené pro výukové použití, např. Ekopolis, Multipolis)?

13. Myslíte si, že využití her ve výuce může mít pozitivní dopad?

14. Domníváte se, že ve vzdělávacím procesu se dají použít i některé komerční hry (tedy hry, které nejsou primárně určené pro vzdělávání)?

15. Kdybyste dostali nabídku či příležitost, zapojili byste Vaši třídu (školu) do projektu MŠMT, který by pracoval s deskovými hrami?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Drnovská, H.Moderní deskové hry - výzkum PEDAGOGOVÉ (výsledky průzkumu), 2013. Dostupné online na https://deskove-hry-vyzkum-ucitele.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.