Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Moderní deskové hry - výzkum PEDAGOGOVÉ
Moderní deskové hry - výzkum PEDAGOGOVÉ
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Hana Drnovská |
---|---|
Šetření: | 13. 03. 2013 - 12. 04. 2013 |
Počet respondentů: | 88 |
Počet otázek (max/průměr): | 16 / 12.26 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 62,7 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.06:13 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dotazník deskových her určený pro pedagogické pracovníky na ZŠ a SŠ.
Dotazník je součástí diplomové práce "Didaktická desková hra pro výuku dějin umění".
Vaše odpovědi mi velice pomohou při mém výzkumu o didaktických vizuálních pomůckách a možnosti zapojení her do vyučování.
Odpovědi respondentů
1. Pohlaví
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Žena | 65 | 73,86 % | 73,86 % |
Muž | 23 | 26,14 % | 26,14 % |
2. Věk
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Do 30 let | 23 | 26,14 % | 26,14 % |
41 - 50 let | 23 | 26,14 % | 26,14 % |
31 - 40 let | 22 | 25 % | 25 % |
51 - 60 let | 17 | 19,32 % | 19,32 % |
61 let a více | 3 | 3,41 % | 3,41 % |
3. Na jakém typu školní instituce učíte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
1. stupeň ZŠ | 34 | 38,64 % | 38,64 % |
2. stupeň ZŠ | 29 | 32,95 % | 32,95 % |
víceleté gymnázium | 13 | 14,77 % | 14,77 % |
čtyřleté gymnázium | 11 | 12,5 % | 12,5 % |
odborná střední škola | 4 | 4,55 % | 4,55 % |
mateřská škola | 2 | 2,27 % | 2,27 % |
Umělecká škola v UK | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
Vysoká škola | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
svp | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
MŠ | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
VŠ | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
v současné době nevyučuji | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
4. Hrajete či jste někdy hráli moderní deskové hry ve svém volném čase? (př. Aktivity, Česko, apod.)
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano, hraji | 45 | 51,14 % | 51,14 % |
Ano, hrál/a jsem a určitě si někdy znovu zahraji | 32 | 36,36 % | 36,36 % |
Ne, nehraji ani jsem nikdy nehrál/a | 9 | 10,23 % | 10,23 % |
Ano, hrál/a jsem, ale hrát již nechci | 2 | 2,27 % | 2,27 % |
5. Nachází se na Vaší škole nějaká nevyúková aktivita (kroužek, školní klub, nepovinný předmět), která se zabývá deskovými hrami?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 43 | 48,86 % | 48,86 % |
Ano, zřizováno školou (vlastní lektor) | 20 | 22,73 % | 22,73 % |
Ano, zřizováno externí institucí využívající prostory školy (DDM, samostatný lektor) | 11 | 12,5 % | 12,5 % |
Nevím | 7 | 7,95 % | 7,95 % |
Ano byl, ale již je zrušen | 5 | 5,68 % | 5,68 % |
Ne, ale plánujeme ho | 2 | 2,27 % | 2,27 % |
6. Využili jste někdy ve Vaší výuce deskovou hru?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 46 | 52,27 % | 52,27 % |
Ano | 42 | 47,73 % | 47,73 % |
7. Pokud ANO, napište prosím název hry/her (jakékoliv), které jste ve výuce použili:
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Scrable | 2 | 5,71 % | 2,27 % |
Multipolis | 1 | 2,86 % | 1,14 % |
Vlastní jednoduchá hra k zapamatování některch prvků hudební teorie. Žádná moderní, oficiálně vydaná se tomuto bohužel nevěnuje. | 1 | 2,86 % | 1,14 % |
ekopolis | 1 | 2,86 % | 1,14 % |
labyrint,schody | 1 | 2,86 % | 1,14 % |
osadníci, bang, ciadela, sedm divů světa, carcasone, otázky a odpovědi, | 1 | 2,86 % | 1,14 % |
Carrcassone, Ekopolis,Osadníci, Člověče nezlob se | 1 | 2,86 % | 1,14 % |
Tik Tak Bum, Shopping list, pexesa, kvarteta | 1 | 2,86 % | 1,14 % |
Scrabble, Diplomacie, Amun-Re, Piškvorky, Othello, Investice | 1 | 2,86 % | 1,14 % |
aktivity - v anglickém jazyce | 1 | 2,86 % | 1,14 % |
ostatní odpovědi | 24 | 68,57 % | 27,27 % |
8. Pokud ANO, pokračujete či uvažujete o dalším využívání těchto a podobných her ve výuce?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 32 | 76,19 % | 36,36 % |
Ne | 4 | 9,52 % | 4,55 % |
Ano, ale jen v omezeném rozsahu. | 1 | 2,38 % | 1,14 % |
Nevhodne na VS | 1 | 2,38 % | 1,14 % |
nevím, nemám na to dost času | 1 | 2,38 % | 1,14 % |
Přímo o tom neuvažuji, ale ani se nebráním deskové hry využít i dále | 1 | 2,38 % | 1,14 % |
velmi příležitostně (hodiny před Vánocemi, na konci roku apod.) | 1 | 2,38 % | 1,14 % |
dle situace | 1 | 2,38 % | 1,14 % |
Děti si je rády vymýšlí | 1 | 2,38 % | 1,14 % |
9. Pokud ANO, napište prosím, jaké byste našli klady a zápory v používání takových her ve výuce:
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
- Časová náročnost, složitost pravidel. + Oživení výuky, procvičení.
+ rozvoj komunikativních dovedností, představivosti, schopnosti vyjádřit se (Aktivity) získávání informací, prezentování informací zábavnou formou (Česko) bohužel na tyhle aktivity není ve výuce mnoho času :-(
+ rozvoj logiky, kombinací, komunikace, nová pravidla - nový systém - nové zkušenosti - méně času na "normální" učivo
+ umění taktiky, spolupráce, naučit se prohrávat, nevzdávat hru - málo času, lze jen během školy v přírodě, případně ke konci roku, kdy už není tak hodně výuky
+všeobecné informace +široký záběr -ne každé dítě baví -některé děti vůbec neznají
+využití deskových her k procvičení anglického jazyka +zábava -při větší skupině velký hluk a menší disciplína mluvit cizím jazykem
aby jich byl dostatečný počet, nutná jednoduchá pravidla
Deskové hry používám hlavně při projektovém vyučování, protože nemohu hrát s celou třídou naráz a tak spíše po skupinkách.
dětem se bystří logické uvažování, a přemýšlení kroků předem
Hravá a příjemná, vzdělávací aktivita ve výuce. Rozvíjí spolupráci a toleranci k názorům druhých, apod.
klad - stmelení žáků, podpora samostatného myšlení a spolupráce zápor - časově náročné
klad - zábavné zápor - málo efektivní
Klady - propojení více oblastí, logické uvažování, týmová práce Zápory - udržení pozornosti obzvláště ve větších skupinách
Klady jsou jednoznačné, věci které musí žák pochopit nebo si zapamatovat v novém, komplikovaném a nepříliš lákavém prostředí, jsou mu nabídnuty jednodušší formou, v krásném a srozumitelném prostředí hry. Tím si navíc žák k informacím a jejich přijímání vytvoří kladný vztah. Nevýhoda může "vzniknout" leda nesprávným použitím těchto her. Pokud by hra byla sama o sobě výrazně komplikovanější než problém který řeší, dokázala by naopak mnoho žáků odradit.
klady-komunikace,tvořivost,legrace,zlepšení vztahů zápory-velký počet žáků ve třídách na deskové hry
klady: motivace, zábava, zpestření výuky, děti se učí i když o tom neví,... zápory: zaberou hodně času, nelze je vždy hrát v daném počtu dětí,...
Klady: ozvláštnění výuky, hravou formou si studenti lépe pamatují, využití "zážitkové pedagogiky" Zápory: časově příliš náročné, málo efektivní (malý objem a jen specifická témata), je k dispozici příliš málo použitelných her a já nemám čas je vymýšlet, podporování představy studentů, že ve škole se mají bavit a ne pracovat
klady: zpestření výuky, procvičování paměti i postřehu, žáci spolupracují jednotlivě, ale i v týmech (rozvoj klíčových kompetencí)
Klady: zvýšení motivace, atraktivnost, posílení pozice skupinových činností. Zápory: časová náročnost.
klady:doplnění učiva, žáci se více těší na daný předmět, skupinová práce, podpora soutěživosti, zápory: žáci jsou hluční, někoho to vůbec nebaví
ne všechny děti se dají hrou zaujmout, pro MŠ není dostatek vhodných her
někdy odvádí pozornost
Nemám čas vytvářet nové hry. Didaktický přínos není dostatečný.
nemáme ještě vyuku,ale logické uvažování,schopnost se domluvit,soustředění apod.,samozřejmě představivost dětí.........z velké části hry musím být u dětí a zaujmu jen menší skupinu,ale v naší práci ideální,individuální přístup
pouze pro zpestření výuky
rozvoj motoriky, komunikace, hravost
Rozvoj strategie a ekonomickeho mysleni
studenty to baví, většinou se ale bez dozoru nad sebou zabývají něčím jiným
většinou příliš dlouhá doba trvání hry, na což nezbývýá v běžné vyuce čas
zábava a přitom učení neg. - časově náročné, chaos, hlučnější aktivita
zabavna forma, snazsi zapamatovatelsnost, nenasilna forma uceni
Zaberou hodně času v hodině i při přípravě Pomáhají ve výuce
zápor: časová náročnost klad: názornost, rozvoj některých vlastností, které se jinak rozvíjet ve výuce nedají (např. při hře Diplomacie)
10. Pokud NE, uvažujete o využití deskových her v rámci Vaší výuky?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 19 | 51,35 % | 21,59 % |
Ne | 15 | 40,54 % | 17,05 % |
mohu začít | 1 | 2,7 % | 1,14 % |
při časových rezervách | 1 | 2,7 % | 1,14 % |
neznám žádnou deskovou hru, jež by mi při výuce mých předmětů mohla pomoci | 1 | 2,7 % | 1,14 % |
Pokud najdu nějakou vhodnou. | 1 | 2,7 % | 1,14 % |
11. Pokud NE, uveďte prosím důvod, proč žádnou didaktickou hru nevyužíváte:
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
.......
Časová dotace,žádnou vhodnou jsem neobjevila,ale určitě bych uvítala.
Dosud jsem neměla možnost se s tímto typem vzdělávacích her setkat. Ráda bych je ale vyzkoušela.
Hlavní důvod je podle mě poměrně málo času na seznámení s učivem a jeho zopakování. Příliš vysoká cena většiny deskových her vhodných pro výuku.
Je na to obecně málo času, funguje to jen jako dopln´ková aktivita
Mám s nimi minimální zkušenosti z vlastního života.
Nemám o tom žádné informace
nenapadlo mne to
Nevidím důvod, ve vyměřeném čase k výuce mám dost jiných dobrých námětů.
Nevím o deskové hře, která by efektivně podpořila výuku matematiky na gymnáziu.
neznám je
Pro kvalitní probrání učiva, je hodinová dotace příliš malá
Učím 1. a 2. třídu, děti jsou ještě poměrně malé na deskové hry typu Česko apod., nicméně bych ráda našla nějakou společenskou hru, která by se mi ve výuce mohla hodit.
viz výše
viz výše - žádnou takovou hru neznám
vyučuji tělesnou výchovu
využívám jiné didaktické hry, nikoliv deskové, nechávám to na rodičích
Využívám pexesa na interaktivní tabuli - většinou pro druhy slov, spisovatele a jejich díla, různé literární postavy, dále puzzle na sestavování pohádkových postav apod.
Zabere to hodně času. Ještě jsem nic vhodného neobjevila.
zatím jsem nenašla její vhodné využití v současné skladbě žáků
Zatím nebyla příležitost
Zdá se mi to infanilní a není na to čas při množství látky, kterou během roku mají studenti zvládnout.
12. Víte, že existují edukační hry (didaktické hry vytvořené pro výukové použití, např. Ekopolis, Multipolis)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano, něco jsem o nich slyšel/a | 39 | 44,32 % | 44,32 % |
Ne, vůbec nevím, že takové hry existují | 36 | 40,91 % | 40,91 % |
Ano, znám jednu či více těchto her poměrně dobře | 13 | 14,77 % | 14,77 % |
13. Myslíte si, že využití her ve výuce může mít pozitivní dopad?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 65 | 73,86 % | 73,86 % |
Ano, ale jen využití schválených edukačních her | 11 | 12,5 % | 12,5 % |
Ne, domnívám se, že mají malý obsah vědomostí | 4 | 4,55 % | 4,55 % |
Ne, žáci se nesoustředí na sdělení, ale jen na hru | 2 | 2,27 % | 2,27 % |
Ano, ale ideální by bylo, kdyby tyto hry byly stvořeny přímo na míru k účelu, který mají plnit. | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
Na ZŠ možná, na SŠ spíš ne. | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
Jak v kterém předmětu. | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
nemám vyhraněný názor | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
ano, pokud by se jednalo opravdu o výukové hry a ne jen o obyčejné hry, kde je vzdělávací přínos uměle konstruován a našroubován prodejcem... | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
na základní škole ano, na SŠ jen zřídka | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
Ano, pokud je jako učite dobře moderuji | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
Ano, ale existují efektivnější strategie než deskové hry. | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
tyto edukační hry neznám, tedy nevím, jakým způsobem pracují s informacemi | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
jak kdy | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
Nedokážu posoudit | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
14. Domníváte se, že ve vzdělávacím procesu se dají použít i některé komerční hry (tedy hry, které nejsou primárně určené pro vzdělávání)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano, některé, ale musí být důkladně prozkoumány a ověřeny | 47 | 53,41 % | 53,41 % |
Ano, ale je jich naprosté minimum | 17 | 19,32 % | 19,32 % |
Ano | 5 | 5,68 % | 5,68 % |
Ne, komerční hry mají většinou obsah, který je nevhodný | 2 | 2,27 % | 2,27 % |
Nevím | 2 | 2,27 % | 2,27 % |
Česko, Evropa | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
ano sama to praktikuji | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
Ano, ale musím vědět, co a proč používám, čeho chci touto hrou dosáhnout | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
Ano, o jejich zařazení určitě může rozhodnout učitel, dle potřeb aktuálního vzdělávání | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
Ne, nemají žádný přínosný obsah | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
neznám komerční hry | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
nemám zkušenosti | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
Jak v kterém předmětu. | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
ano, pokud se hodí tématicky, pak lze využít téměř cokoliv adekvátně upravené | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
ne, nemají požadovaný přínos - je dobré aby je děti hrály, ale tematicky jsou mimo potřeby mých předmětů | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
Ano, určitě | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
Ano, i bez důkladného prozkoumání | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
Ano, záleží na fantazii a schopnostech pedagoga | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
Ano, po vlastní zkušenost s danou hrou | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
Ano, ale vyžaduje to obrovskou časovou investici ze strany učitele. | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
Nedokážu posoudit | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
15. Kdybyste dostali nabídku či příležitost, zapojili byste Vaši třídu (školu) do projektu MŠMT, který by pracoval s deskovými hrami?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Možná, kdybych měl/a více informací o takovém projektu | 32 | 36,36 % | 36,36 % |
Spíše ano | 22 | 25 % | 25 % |
Ano, uvítal/a bych více takových projektů | 21 | 23,86 % | 23,86 % |
Ne, nedůvěřuji takovým projektům | 9 | 10,23 % | 10,23 % |
Naše škola již v takovém projektu zapojena je | 3 | 3,41 % | 3,41 % |
Vzhledem k věku už ne. | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
nechci ale nic řídit | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
v nabitých osnovách není prostor | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
To záleží na vedení školy :-( Já bych byl pro | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
učím Vv, jde o jiný způsob vyuky | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
16. Na závěr mi dovolte jednu dobrovolnou rozepisovací otázku. Ať už je Váš pohled na hry ve výuce pozitivní či negativní, každá Vaše poznámka je pro můj výzkum o didaktických hrách velkým přínosem. Děkuji Vám mnohokrát za odpověď.
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Zařazování jakékoliv hry (tedy i deskovách) do kolektivu je vždy pozitivní, protože se děti učí mezi sebou např.komunikovat a přemýšlet, popřípadě taktizovat, což je v naší současné společnosti vítáno.
Deskové hry jsou v mém případě naprostou nutností. Učím nadané děti a s hrami tohoto typu trénujeme logiku, předvídání.
didaktická hra je zpestřením výuky, žáci se dozvídají nové věci nenásilnou formou, může při nich být legrace, děti se při hře učí spolupracovat
Domnívám se, že pro vyuku výtvarné výchovy má význam pouze je vymýšlet a malovat, ale dovedu si představit využití deskové hry např. v jazykových hodinách, moje druhá aprobace je ruský jazyk, ale neučím ho.
Hra je nedílnou součástí procesu učení, proto je nelze oddělovat. Hodily by se mi hry pro větší počet hráčů, či týmů, aby se mohlo zapojit co nejvíce dětí ve třídě, nejlépe všechny.
Hry by měly být, podle mě, jen "kořením a třešničkou na dortu". V posledních letech byl obrovský důraz na hry, skupinové práce, projekty atd. Najednou se ovšem naše školství dostalo na jedny z nejhorších příček v rámci evropského srovnávání. Místo řádu a pravidel zavládla bezbřehost... Takže všeho s mírou. Ve škole by se mělo především efektivně učit.
Hry jsou moc fajn Pokud ukočíruji třídu (vysoce odborná výuka v oblasti IT) a mám správnou hru, tak mám výsledky. Hry si vyrábím sám (mám dobrou inspiraci ze studia ped. minima v HK)
Hry jsou skvělé, jen aby rozvíjely poznatky žáků a dobře se s nimi pracovalo, je nutné je dobře metodicky promyslet. Držím Vám palce!
hry nejsou samospasitelné, lze je zařadit tak jednou za 6 týdnů, pokud jsou obsahově přínosem
Hry ve výuce velmi vítám a snažím se je v rámci možností co nejvíce zařazovat. Uvítala bych jakoukoliv inspiraci. Přeji, ať diplomka dobře dopadne :-). I.
Chtělo by to školy o možnosti využívání deskových her více informovat, např. prezentace ve sborovně.
Je dobré hrát je s dětmi ve školní družině. Žáci si odpočinou a rozvíjí se jejich vědomosti, kombinační schopnosti... Ve výuce na ně není dostatek času. Děti ze sociálně slabých rodin s nízkou úrovní myšlení o mě nemají zájem.Jsou pro ně moc obtížné na přemýšlení.
Každá aktivita, když pominu přímý dopad na vzdělání, která rozvíjí v dětech fantazii, předvídavost, soustředěnost, cílevědomost (chci přece hru vyhrát), je určitě přínosem k utváření osobnosti dítěte. A naučit se hrát podle pravidel hry může být příkladem, jak v životě žít podle pravidel společnosti, ve které chci nejen existovat, ale i prosadit se.
Mnoho a mnoho peněz se investovalo do využití PC ve vzdělávání, spousta dětí tráví u PC her podstatnou část jejich života a přitom to na jejich edukační dovednosti má spíše záporný vliv, protože moderní PC hry mají za úkol jen jedno: pobavit. Vím to, hrál jsem jich mnoho :) Nic naopak nepodněcuje lidskou hravost, fantazii a soutěživost tak jako deskové či karetní hry. Mnohý vzpomíná na to jak o přestávkách mastil na lavici Magic (obklopen zvědavci), nebo hrál v hodinách angličtiny Scrabble. Je to věc tolik lákavá a přitom po hříchu tak málo využitá. Kdyby ministerstvo kontaktovalo některého z věhlasných českých tvůrců (světoznámí Jiří Mikoláš z Jiras Games, Petr Bělík ze Stragoo Games, Vladimír Suchý nebo nejúspěšnější český tvůrce Vladimír Chvátil z Czech Games Edition), aby měla hra skutečně kvalitu a její mechanismy sloužily kýženému efektu, navíc kdyby zainvestovalo i do grafické stránky, dala by se udělat celá řada vynikajících edukačních her snad v každé oblasti. Historie, matematika, čeština, fyzika, chemie, biologie... cokoli.
Můj pohled na takové hry je pozitivní. Bohužel však o didaktických hrách nemám moc informací a nevím o nikom z kolegů, že by takové hry využíval. Pokud budu mít možnost se s takovými hrami seznámit, ráda bych je ve výuce ve své třídě vyzkoušela.
myslím si, že deskové hry jsou vhodné spíše pro školní věk.
Myslím, že hry samy o sobě mají pozitivní vliv na vytváření dobrých vztahů mezi dětmi, učí je komunikaci, respektu, dávají příležitost vyniknout komukoli, .......
Myslím, že přínosnější než nějaký povinně zadaný MŠMT by byl projekt od nějakého zapáleného fandy.
Naž začnete vytvářet nějakou hru, musíte přesně vědět, co tím chcete žáky naučit. (Např. uvést rozvíjení komunikačních dovedností nestačí - musíte důkladně rozmyslet, jak zapojíte i toho, který se bojí něco říct, nebo toho, který není tak pohotový...) Než si žáci začnou hrát, musejí vědět, že hraní má nějaký smysl, že to není jen vyplnění času mezi svačinou a obědem.
Největší problém vidím v naprostém odloučení teoretiků na pedagogických fakultách a MŠMT od reality. Občas bývá myšlenka dobrá, ale na normálním gymnáziu vůbec nestíhám při zoufalých hodinových dotacích probrat látku, která je v RVP/ŠVP natož abych měl čas si se studenty hrát. Hry musí být efektivní, musí mít jasný cíl a ten cíl musí být konkrétní probíraná látka/téma. Nebo musí mít možnost volby cíle (např. procvičování různé terminologie). Pokud má hra přívlastek "edukační" automaticky ve mně budí dojem prázdného mlácení slámy na téma "klíčové kompetence". Tedy učit všechno a nenaučit nic. Pokud je postup takový, že člověk nejprve vyrobí hru a pak přemýšlí jestli vůbec a jak by se dala napasovat na vzdělávání, tak je to špatně. Pokud hra učí "komunikační dovednosti", "teamovou práci" apod. tak je to super, ale pokud je to všechno a neučí žádné typicky oborové dovednosti nebo znalosti, pak nebudu plýtvat drahocenným časem svého předmětu. Přeji hodně úspěchů s diplomovou prací a prosím, vyřiďte vedoucímu práce, že učitelé na gymnáziích by velmi uvítali, pokud by se k nim kromě takových dotazníků dostaly i výsledky diplomových prací, ideálně po celou dobu tvorby konzultovaných s vyučujícími v praxi. Je spousta témat, která by se dala v rámci diplomek zpracovat a v běžné výuce by velice pomohla...
někdy bych zdokonalila obal na deskové hry,krabice často nevydrží,ale už máme spoustu fajn obalu,pytlíčky,nebo pevné plasty
nemám
Obecně se domnívám, že hry mohou mít pozitivní dopad, zejména v případě, kdy pomáhají v předmětu, jehož náplní je velké množství informací. Tehdy mohou nenáročnou formou přispět k tomu, že nabyté informace nebudou žákům/studentům připadat tak odtažité. V případě předmětů, kde je kladen velký nárok na pochopení a procvičení, je pozice her obtížnější, musela by být připravena velmi pečlivě, aby splnila svůj účel.
S deskovkami ve škole pracujeme, máme jich docela dost. Každoročně pořádáme projekt, kde se celý den s dětmi věnujeme deskovkám.
S deskovými hrami nemám ve výuce zkušenost, pokud by mi byl nějaký projekt s používáním deskových her představen, ráda se s ním seznámím. Uvítala bych popř.deskovou hru do anličtiny.
S výše Vámi zmíněnými hrami nemám zkušenosti, musela bych je vidět při výuce, abych si na ně udělala vlastní názor. Ale pokud se při nich žák naučí něco nového, co se týká vědomostí, nebo nějakou novou dovednost, nebo se tím jen zpestří hodina, tak proč ne?
Škola hrou určitě funguje báječně. S hrami , se kterými jsem se setkala (určenými pro výuku), jsem měla ten problém, že byly buď finančě neúnopsné pro školu nebo příliš náročné - časově, jak jsem uvedla výčše. Nicméně se rozhodně domnívám, že jsou velmi přínosné a sama bych je ve své výuce velmi ocenila.
školství nemá finance na zakoupení didaktických her
Tenhle dotazník je skoro identický s tím druhým, nebylo by příště lepší mít dotazník společný a pak ho rozebírat každý po svém? Třeba byste mohli jít i do větších podrobností nebo konkrétnějších otázek, na diplomku mi to přijde až moc jednoduché a vlastně vcelku nic nezjistíte, je to spíš taková anketa než výzkum. Raději jeden dobrý dotazník než abyste to dělali každý zvlášt takhle, ne? Ale jinak přeju hodně štěstí, ať se práce vydaří.
Využití her znamená velkou časovou náročnost a je nutné, je volit s ohledem na cílovou skupinu. Problém je především ve skupinách žáků s SPU, kde se projevuje malá schopnost porozumění psanému textu, délka her se neúměrně prodlužuje a žáky hry nebaví.
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.