Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > děti s mentálním postižením
děti s mentálním postižením
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Jana Pužmanová |
---|---|
Šetření: | 12. 05. 2013 - 31. 05. 2013 |
Počet respondentů: | 148 |
Počet otázek (max/průměr): | 17 / 17 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | po jedné otázce |
Návratnost dotazníků: | 59,1 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.05:44 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den,
studuji obor Speciální pedagogika a cílem mého dotazníku je zjistit, jak jsou lidé seznámeni s problematikou výchovy a vzdělávání dětí s mentálním postižením a jaký mají názor na úroveň vzdělávání mentálně postižených v České republice. Dotazník je anonymní. Prosím Vás o co největší upřímnost při jeho vyplňování.
Odpovědi respondentů
1. Pečujete o dítě nebo znáte dítě s metálním postižením?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 87 | 58,78 % | 58,78 % |
ano | 61 | 41,22 % | 41,22 % |
2. Víte co znamená pojem "mentální postižení"? Pokud ano, pokuste se vysvětlit, co si pod pojmem mentální postižení představujete.
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
postižení mozku, psychické postižení
-
-
-
- mentální retardace - opoždění vývoje kognitivních funkcí, IQ 69 a méně (2 stand. odchylky dolů). Dělíme na lehkou, středně těžkou, těžkou a hlubokou - demence - postižení už rozvinutých kognitivních funkcí, diagnostika od 2 let věku. Příčiny - úrazy CNS, intoxikace, hypo/anoxie, nádory a léze, vaskulární demence, ...
.
.
"nemocný" člověk
ano
ano
ano
ano vím, je to zpožděný vývoj vlivem poškození mozku, takže dospělý jedinec se může chovat jako malé dítě v různém věku
ano, postižení ovlivňující psychomotorický vývoj
ano, představuji si člověka, který omezen v rozumových i jiných schopnostech a potřebuje větší podporu, mentální postižení vziklo buď vrozenou vadou, nebo při při složitém a dlohém porodu, nebo např. infekčním onemocněním, a mnoho dalších příčin.
ano,postižení mozku- projevuje se jiným chováním, většinou pomalejší, nepřiměřené věku
Ano.
Ano. Je rozumově zaostalé,pomalé,jiné..
Asi že člověk nemá dost vivinuté části mozku, nebo těhdle orgánů
autismus, LDM, ...
Bohužel,nevím jak přesně toto formulovat.
člověk mentálně postižený, není schopen sám o sobě rozhodovat , veškeré jeho potřeby lze realisovat jen za pomoci osoby blízké / matka, otec, jiný příbuzný/ , nebo odborně vzdělané ( sociální pracovník, zdravotní sestra a pod.)
Člověk se sníženými rozumovými schopnostmi.
člověk, který neměl takové štěstí na zdraví jako ostatní.. většinou má nějakou viditelnou vadu
Člověk, který není soběstačný, nedokáže věci vnímat v širším smyslu a nechápe základní problematiku.
Člověk, který se narodí s poruchou v hlavě.
člověka neschopného se o sebe zcela sám postarat
člověka trpící poruchou duševní nebo tělěsnou poruchou
dítě je mentálně zaostalé, neuvažuje stejně jako ostatní
Dítě má nějakou tělesnou nebo mentální odchylku od normálu, např chromozom navíc nebo tak něco...
dítě může být opoždené oproti vstevníkům v skole nebo mimosolnich aktivitach , nemusí to mit vliv na fyzickou stranku ditete
dítě s poruchou mozku
Dite s psychyckou vadou
Dítě, které je ve vývojovém a vzdělávacím procesu zaostalé, některé věci se není schopno vůbec naučit.
DUŠEVNĚ NARUŠENÁ OSOBA
duševně postižený
duševně zaostalý
duševní
Duševní - porucha schopnosti se učit, vnímat okolí.
duševní postižení v různé míře - vynechání některých vývojových stupňů
fyzické či duševní onemocnění
gfssgs
chtěl jsem vyplnit dotazník, ne sepisovat slohovku...
je to člověk s nižším IQ
Je to postižení, při kterém dochází k zaostávání vývoje rozumových schopností.
Je to stav, kdy nemá dítě obvyklý mentální vývoj
Je to stav, kdy není zcela plně vyvinut - rozvinut psychický stav člověka. Projevuje se to zejména ne zcela dokonalou řečí, dovedností, neschopností logicky myslet, někdy odlišným sociálním vnímáním, někdy špatnými motorickými schopnostmi apod.
Je to stav, který nastává při poruše z důvodu nemoci, potížích při porodu atd. Nejčastěji je to porucha mozku nebo hybnosti.
je to vrozená porucha, snížení v oblasti rozumových, kognitivních schopností, snížený intelekt
je to zdravotní komplikace, bránící stejnému nebo obdobnmu vývoji/životě jako většině populace
Jedinec má jiné rozpoznávací schopnosti, jinak reaguje. jinak se učí, jinak se přizpůsobuje. Je na jiné myšlenkové úrovni než je standard.
Jedná se o dítko, které se nevyvíjí stejně jako jeho vrstevníci - rozumově, psychicky - a má problémy s adaptací s okolím. Takovéto dítko není ale nemocné.
Jedná se o poruchu psychického rázu, kdy osoba s mentáním postižením má nedokončený nebo neúplný psychický vývoj. Etiologie je různá, podle toho kdy došlo k jejímu vzniku. mentální retardace se vyskytuje bez jiným somatických a duševních onemocnění nebo s nimi. V klasifikaci MKM spadá mentální retardace mezi poruchy duševní a poruchy chování, konkrétně pak do F70-79. (také studuji specku)
jjxbjx
kognitivní handicap ovlivňující psychosociální vývoj dítěte se sekundárním dopadem na kvalitu života, případně prostředí, ve kterém vyrůstá
lehká mentální retardace.
mají zaostalý rozum, nevyvíjí se jim v takové míře jako těm "normálním"
Mám za to, že je to postižení v úrovni mozku a stím související omezení v oblasti zejména samostatnosti.
Mentálně postiženého.
Mentálně postižení jsou lidé, kteří mají IQ nižší než 70. Při vzniku do dvou let se mluví o mentální retardaci, při vzniku po 2. roce života, tedy v době když už dítě něco umí, se mluví o demenci.
Mentálně postižení lidé nejsou schopni zařazení se do společnosti. Chybí jim některé tzv. společenské návyky, nejsou schopni přizpůsobení se společenským zvyklostem. Jejich vývoj v sociologické oblasti je nedostatečný nebo žádný.
Mentální disfunkce postihující mozek
Mentální postižení je mentální postižení, neumím to jinak vysvětlit.
mentální postižení je postižení mozku, což ovlivňuje vývoj osobností
Mentální postižení je postiženítýkající se fuinkce mozku, která je omezena nebo narušena oproti normálu
Mentálňí posťižeňí je trvalé poškozeňí mozku, kdy například šesťiletý kluk je na úrovňi ďíťete tříletého.
mentální retardace, ovlivňující chování jedince, kvůli které není schopen normálního běžného života bez pomoci
Mentálním postižením nebo mentální retardací je nazýváno trvalé snížení rozumových schopností, které vzniklo v důsledku organického poškození mozku.
Narušení pohybových a/nebo mozkových funkcí běžných pro většinu populace. Nestandardní myšlení, jednání, chování. Nestandardní rychlost učení se, pokud je to vůbec možné.
ne
nedosažení takové kognitivní úrovně, které v průměru dosahují intaktní vrstevníci
nedostatečná činnost mozku
nedostatek, změna v myšlení, chování a prožívání
neurologicka atypicnost, ci poskozeni mozku, ztezujici fungovani jedince ve spolecnosti
nevím, jak to vysvětlit. je to postižení, kdy člověk není zdravý, většinou člověk s mentálním postižením má i nižší IQ, většinou jsou závislí na pomoci druhých osob
Nevyvinutý nebo poškozený mozek
nízké IQ, nesoustředěnost, krátká paměť, omezené myšlení, neodpovídající reakce, hyperaktivnost, hypoaktivnost
nižšé IQ
nižší úroveň intelektových schopností. retardace
Odchylka od zdravotního stavu, postižení rozumové.
Odchylky mozku. Prostě v něm něco nefunguje a člověk zaostává za vývojem.
Omezení kognitivních schopností, odlišný psychický vývoj.
omezení možnosti normálního života
Onemocneni mozku. Neschopnost chovat se jako normalni clovek.
Opoždění a postupné zastavení se ve vývoji intelektových schopností člověka.
opožděný duševní vývoj dítěte
opožděný nebo nedostatečný vývoj mentálních funkcí mozku
Opožděný psychický vývoj, který může být vrozený i získaný. Existují různé stupně mentálního postižení.
Pod pojmem mentální postižení si představuji například downův syndrom, že mentálně postižená osoba je psychicky zaostalá a to na celý život, dosáhne psychické úrovně maximálně tak šestiletého dítěte.
podprůměrný intelekt - vede mimo jiné ke snížené schopnosti přizpůsobovat se, obstát v běžných situacích, záleží však na hloubce deficitu
Porucha člověka, která nemusí být fyzicky vidět. Člověk se s ní narodí a týká se chování a myšlení člověka.
porucha myšlení, vnímání, vyjadřování..
Porucha vnímání (percepce, reflexe) světa oproti "normálním" lidem
Porucha vnimani,log.mysleni,poskozeni mozku..nervu..
poruchy mozkové činnosti vedoucí k určitým omezením činnosti lidského těla
Postizeni CNS
postizeni intelektu ditete, vyvojovy propad ci pripadny zady narust, nekdy spojen s telesym postizenim ci smyslovym postizenim. Zadny ci minimalni psychicky ci fyzicky vyvoj u ditete
postizeni ktery se neprojevuje fyzicky
Postizeni mozku, vnimani ...
postizeni rozumovych schopnosti
postižení funkcí mozku, odchylka od normálu
postižení intelektualních dovedností
postižení inteligence
Postižení jedinců, u kterých dochází k zaostávání rozumových a psychických schopností.
postižení kognitivních funkcií, nedokončený psychický vývoj
postižení mozku
postižení mozku
postižení mozku
postižení související s činností mozku
Postižení způsobující, že člověk nikdy nedosáhne psychických schopností odpovídajících jeho věku. Potom záleží na stupni postižení, zda bude v dospělosti na úrovni desetiletého, pětiletého či ročního dítěte.
Postižení, které se nedá vyléčit.
poškození funkcí mozku (kognitivní funkce,...)
poškození v oblasti mozku
problémy psychické
psychická porucha, vrozeného charakteru, nebo způsobená nehodou.... poškození důležitých center v mozku
psychické problémy
rozumově handicapované
rozumové nebo citové postižení -
rozumově postižené - poruchy funkčnosti mozku
rozumové zpoždění oproti aktuálnímu věku
ruzne poskozeni mozku, kdy je ovlineno mysleni
Snížená
snížená inteligence
snížená rozumová schopnost
snížené intelektové možnosti, poruchy funkcí mozku
snížené inteligenční schopnosti, nemožnost normálního samostatného života
Snížené IQ, existují různé stupně mentální retardace
snížené rozumové schopnosti člověka
snížené rozumové schopnosti,slabomyslnost
Snížení funkčnostiv souvislosti s prostředím a komunitou typickou pro věk a kulturu, kulturní a jazykovou rozmanitost, individuální rozdíly v komunikaci, ve vnímání, v pohybových možnostech a v chování, u každého se vedle omezení zohledňují i jeho silné stránky, současně se zjišťováním limitů jedince má být vypracováván systém cílené podpory daného jedince – s vhodnou individuální podporou dojde k celkovému zlepšení kvality života osoby s mentálním postižením. V této definici je patrná snaha chápat mentální postižení jako proměnnou veličinu. Nezávisí totiž pouze na nedostatečnosti jedince, ale je zde zohledňován i vliv vnějšího prostředí. Zdůrazněn je zde význam cílené podpory, která má vycházet z konkrétních schopností a potřeb lidí s mentálním postižením.
Snížení intelektu. narušení je ale komplexnější a nejen po rozumové stránce. Narušení i v oblasti kognitivní, chování, emoční apod.
spíše psychická porucha, může být např. pomalejší vnímání a učení
stav mysli člověka, který se výrazným způsobem vymyká normálu, ovlivňuje jeho každodenní život a způsobuje, že takový jedinec je více závislý na pomoci ostatních než jiní lidé stejného věku a pohlaví
šikovné děti, které se nemohou vyjádřit vlastními slovy. Většinou jsou hrozně milý a usměvaví
určité znevýhodnění, které výrazně ovlivňuje běžné fungování člověka
V důsledku poškození mozku došlo u těchto dětí k opoždění psychického vývoje, zejména rozumových schopností. U těchto dětí se objevují poruchy chování a odlišně se vyvíjejí jejich psychické vlastnosti.
vim,nechce se mi vypisovat.
vrozená vývojová porucha
vrozené poškození mozku
Výrazné snížení intelektových schopností.
vývojová porucha psychických funkcí
Zajímavá otázka, člolvěk to tak nějak podvědomě tuší, ale když to má definovat, není to tak jednoznačné. Je to člověk s nižším IQ, který má omezenou nějakou mentální schopnost, např. komunikace, učení atd.
zaostalost, neschopnost běžného uvažování
zaostalý vývoj rozumových schopností
zaostává vývoj rozumových schopností, odlišný vývoj některých psychických vlastností
zaostávání rozumových schopností
zaostávání v mentálním vývoji
zastaveni vyvoje ve veku ditete - maleho
způsob retardace
3. Myslíte si, že je v České rebublice zajištěno vzdělávání pro děti s mentálním postižením?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 75 | 50,68 % | 50,68 % |
spíše ne | 28 | 18,92 % | 18,92 % |
nevím | 23 | 15,54 % | 15,54 % |
rozhodně ano | 20 | 13,51 % | 13,51 % |
rozhodně ne | 2 | 1,35 % | 1,35 % |
4. Domníváte se, že je vhodná pro děti s mentálním postižením integrace (plné začlenění postiženého jedince do společnosti, do sociálního prostředí, v co nejvyšší možné míře) do běžných mateřských škol a základních škol pro děti nepostižené?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 51 | 34,46 % | 34,46 % |
spíše ne | 49 | 33,11 % | 33,11 % |
rozhodně ano | 18 | 12,16 % | 12,16 % |
rozhodně ne | 16 | 10,81 % | 10,81 % |
nevím | 14 | 9,46 % | 9,46 % |
5. Myslíte si, že by děti s mentálním postižením měly být vzdělávány pouze ve skupině s dětmi se stejným postižením tzn. ve speciální škole a speciální třídě pro ně přizpůsobené?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše ano | 56 | 37,84 % | 37,84 % |
spíše ne | 42 | 28,38 % | 28,38 % |
nevím | 20 | 13,51 % | 13,51 % |
rozhodně ano | 18 | 12,16 % | 12,16 % |
rozhodně ne | 12 | 8,11 % | 8,11 % |
6. Domníváte se, že integrace dítěte v běžné základní škole (pro nepostižené děti) závisí na typu jeho postižení?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
rozhodně ano | 82 | 55,41 % | 55,41 % |
spíše ano | 49 | 33,11 % | 33,11 % |
nevím | 8 | 5,41 % | 5,41 % |
rozhodně ne | 5 | 3,38 % | 3,38 % |
spíše ne | 4 | 2,7 % | 2,7 % |
7. Víte co je individuální integrace?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 88 | 59,46 % | 59,46 % |
ne | 60 | 40,54 % | 40,54 % |
8. Víte co je skupinová integrace?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 95 | 64,19 % | 64,19 % |
ne | 53 | 35,81 % | 35,81 % |
9. Víte, kde vyhledat poradenství pro rodiny s dětmi s mentálním postižením?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
v SPC (Speciálně-pedagogická centra) | 75 | 50,68 % | 50,68 % |
nevím | 41 | 27,7 % | 27,7 % |
v PPP (Pedagogicko-psychologické poradny) | 32 | 21,62 % | 21,62 % |
10. Setkali jste se někdy s dítětem integrovaným v běžné škole pro nepostižené děti?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 80 | 54,05 % | 54,05 % |
ne | 68 | 45,95 % | 45,95 % |
11. Co si představujete pod pojmem "osobní asistence"?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Služby člověku, který má sníženou soběstačnost. | 52 | 35,14 % | 35,14 % |
Zabezpečení základních životních potřeb (biologické i společenské) u člověka se sníženou soběstačností. | 50 | 33,78 % | 33,78 % |
Pomoc člověku, který k životu potřebuje pomoc druhé osoby. | 45 | 30,41 % | 30,41 % |
Nevím | 1 | 0,68 % | 0,68 % |
12. Myslíte si, že osobní asistence (služby člověku, který má sníženou soběstačnost) je pro děti s mentálním postižením velkou pomocí?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
rozhodně ano | 101 | 68,24 % | 68,24 % |
spíše ano | 38 | 25,68 % | 25,68 % |
nevím | 5 | 3,38 % | 3,38 % |
spíše ne | 2 | 1,35 % | 1,35 % |
rozhodně ne | 2 | 1,35 % | 1,35 % |
13. Domníváte se, že současný systém výchovy a vzdělávání dětí s mentálním postižením v České republice je na dobré úrovni?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nevím | 59 | 39,86 % | 39,86 % |
spíše ano | 48 | 32,43 % | 32,43 % |
spíše ne | 26 | 17,57 % | 17,57 % |
rozhodně ano | 8 | 5,41 % | 5,41 % |
rozhodně ne | 7 | 4,73 % | 4,73 % |
14. Je rodina pro děti s mentálním postižením stejně důležitá jako pro děti nepostižené?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
rozhodně ano | 118 | 79,73 % | 79,73 % |
spíše ano | 18 | 12,16 % | 12,16 % |
spíše ne | 5 | 3,38 % | 3,38 % |
rozhodně ne | 4 | 2,7 % | 2,7 % |
nevím | 3 | 2,03 % | 2,03 % |
15. Myslíte si, že život v rodině s mentálně postiženým jedincem může nějakým způsobem obohatit život ostatních členů rodiny?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
rozhodně ano | 46 | 31,08 % | 31,08 % |
spíše ano | 44 | 29,73 % | 29,73 % |
nevím | 31 | 20,95 % | 20,95 % |
spíše ne | 20 | 13,51 % | 13,51 % |
rozhodně ne | 7 | 4,73 % | 4,73 % |
16. Jsem:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 129 | 87,16 % | 87,16 % |
muž | 19 | 12,84 % | 12,84 % |
17. Věk:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
18 - 30 | 97 | 65,54 % | 65,54 % |
31 - 50 | 42 | 28,38 % | 28,38 % |
51 a více | 9 | 6,08 % | 6,08 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.