Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Diskriminace spotřebitele
Diskriminace spotřebitele
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Lucie Berglerová |
---|---|
Šetření: | 24. 03. 2012 - 29. 03. 2012 |
Počet respondentů: | 62 |
Počet otázek (max/průměr): | 7 / 4.65 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 58,9 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.01:34 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Tento krátký dotazník mi umožní nahlédnout do vědomí lidí o diskriminaci spotřebitelů. Je to k mé seminární práci o Diskriminaci spotřebitelů a vyplnění dotazníku zabere sotva dvě minuty. Dík
Odpovědi respondentů
1. Víte, co je diskriminace spotřebitelů?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Ano → otázka č. 2, Ne → otázka č. 6].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 32 | 51,61 % | 51,61 % |
Ano | 30 | 48,39 % | 48,39 % |
2. Co si pod diskriminací spotřebitele představujete, co si myslíte, že diskriminace spotřebitele je?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
diskriminace spotřebitele je například prodej za jinou cenu, protože nakupuji poprvé.
Diskriminace spotřebitele je zásah do osobních práv.Třeba pouštění maminek s kočárkem do obchodu.Účtování dvojích cen.
Diskriminací spotřebitele rozumím využívání silnější pozice na trhu dodavatele a související zdražování výrobků a služeb v souvisloti s kvalitou výrobků a služeb.
Je to nesmyslný populistický termín. Diskriminovat nelze už z principu, obchod je oboustranně dobrovolná směna.
Každý má právo obchod uzavřít nebo neuzavřít. Nařízení státu na tom nic nezmění.
Keď je nejaká skupina spotrebiteľov, na základe nejakého ich charakteristického črtu, znevýhodnená pri zaobstarávaní konkrétneho tovaru/služby, alebo je odmietnutá na základe daného črtu (vek, pohlavie...).
lživá reklama, zvýšená sena - zhoršená kvalita
např. cenová - různí spotřebitelé dostávají různé ceny za stejný výrobek
např. nutnost koupě nějaké věci, abychom dostali věc, kterou požadujeme, přednost určité skupiny obyvatelstva před ostatními
Například klamavá reklama, nerovné podmínky pro různé spotřebitele
například odlišné ceny pro cizince a tuzemce apod.
Nedodržení zákonem stanovených pravidel pro prodej zboží.
nedodržování smluvních závazků
Nekalé reklamní praktiky Nemožnost odstoupení od smlouvy Přemrštěné ceny
Nemožnost výběru
nerovné zacházení se spotřebitelem, znevýhodnování ho
pokud mi nechce obchodník vyhovět například při reklamaci, přestože na to mám právo
pokud obchodník odmítne reklamovat zboží, prodává jiné zboží než je uvedeno v letáku, mylně uvádí cenu apod.
poskytovani klamavych informace diskriminace podle socialniho postaveni: bohate versus chude lidi diskriminace podle vekove kategorie: dospele versus deti
různé ceny pro různé skupiny osob - např. důchodcovské vstupné, rodinné atd.
Úmyslné uvádění spotřebitele v omyl, např. zatajování informací, uvádění neúplných informací atd.
upírat spotřebiteli jeho práva
Upřednostňování jiného spotřebitele před druhým. Kdy určitý spotřebitel ,či více spotřebitelů má určité výhody proti jednotlivci,nebo skupinám.
určité služby nabízené jen vybraným skupinám osob
útisk spotřebitelů ze strany prodejců
věková diskriminace, množstevní diskriminace- 10kg a více ne. Vše, co poškozuje spotřebitele.
zákazník nedostane co potřebuje, resp. musí vzít co mu obchodník vnucuje a za podmínek výhodných pro obchodníka, omezení prodávaného množství
Záměrné znevýhodnění spotřebitele
zneužívanie spotrebiteľa korporáciou, ktorej služby využíva
že např. v Praze mají cizinci v eurech dražší jízdné, než Češi v Kč
3. Víte, že diskriminace spotřebitelů je zákonem zakázana?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 24 | 80 % | 38,71 % |
ne | 6 | 20 % | 9,68 % |
4. Setkali jste se někdy jako spotřebitelé s diskriminací?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Ano → otázka č. 5, Nevím → otázka č. 6, Ne → otázka č. 6].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 12 | 40 % | 19,35 % |
Ne | 10 | 33,33 % | 16,13 % |
Nevím | 8 | 26,67 % | 12,9 % |
5. Popište Vaši zkušenost:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Byla jsem vykázána s kočárkem.
hlavne u mobilných operátorov a nadnárodných firiem
Každá druhá koupě od salámu po automobil.
Klamavá reklama - přeškrtnutá původní cena, která ale nikdy neexistovala.
konkrétní zkušenost si nepamautji, jedná se zejména o reklamační řízení.
koupit muzu jen max pocet vyrobku na osobu
na pokladne mi markovali jinou cenu nez na cenovce, uz cca 5krat, pokazde jsem se ozvala, obvinila je z klamave reklamy a zbozi mi byuo prodano za avizovanou cenu
Prodej omezeného množství zboží na jednoho zákazníka, a další
Tesco- omezení na cukr.
u služeb mobilního operátora
zákaz koupit si větší množství brambor než bylo povoleno
zvýšená cena - shoršená kvalita
6. Vaše pohlaví:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 41 | 66,13 % | 66,13 % |
muž | 21 | 33,87 % | 33,87 % |
7. Věková kategorie
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
student | 35 | 56,45 % | 56,45 % |
pracující | 23 | 37,1 % | 37,1 % |
důchodce | 2 | 3,23 % | 3,23 % |
nezaměstnaný | 2 | 3,23 % | 3,23 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.