Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Doktorandské studium, práce ve vědě a výzkumu
Doktorandské studium, práce ve vědě a výzkumu
→ Zúčastněte se krátkého dotazníku o sbírání psích exkrementů a soutěžte o čokolády Seed and Bean ←
(cca 1 minuta, veřejné výsledky, jen pro chovatele psů)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Veronika Czesaná |
---|---|
Šetření: | 11. 03. 2009 - 25. 03. 2009 |
Počet respondentů: | 315 |
Počet otázek (max/průměr): | 14 / 10 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 52,8 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.02:31 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Zdravím všechny,
ráda bych Vás požádala o vyplnění dotazníku, který poslouží k analýze motivací a demotivací studentů pro dosažení titulu PhD ( tzn. analýza "pro" a "proti" spojených s doktorandským studiem), a dále také k analýze studentských ambicí pracovat ve vědeckovýzkumné sféře ve svém oboru.
Výsledky průzkumu budou použity v mé diplomové práci na téma "Věda, výzkum a inovace v ČR". Dotazník je určen pouze pro studenty, popř. relativně čerstvé absolventy vysokých škol.
Odpovědi respondentů
1. Jste studentem/studentkou, popř. relativně čerstvým absolventem (do 2 let od absolutoria) vysoké školy?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ano → otázka č. 2, ne → konec dotazníku].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 296 | 93,38 % | 93,97 % |
ne | 21 | 6,62 % | 6,67 % |
2. Jste studentem jakého stupně studia? (Pro absolventy nepokračující na dalším stupni: Jakého stupně vzdělání jste dosáhli?)
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
magisterského | 153 | 62,2 % | 48,57 % |
bakalářského | 83 | 33,74 % | 26,35 % |
doktorandského | 10 | 4,07 % | 3,17 % |
3. Jaký obor studujete/jste vystudovali?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
sociálně-vědní obor, ekonomie, právo | 173 | 58,45 % | 54,92 % |
technický obor | 64 | 21,62 % | 20,32 % |
přírodovědný obor, matematika, ICT | 44 | 14,86 % | 13,97 % |
humanitní, umělecký obor | 19 | 6,42 % | 6,03 % |
pedagogický obor | 8 | 2,7 % | 2,54 % |
lékařský obor | 4 | 1,35 % | 1,27 % |
zemědělský obor | 3 | 1,01 % | 0,95 % |
obor služeb | 3 | 1,01 % | 0,95 % |
4. Hodláte po magisterském studiu absolvovat ještě studium doktorandské/jste studentem doktorandského studia?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ano → otázka č. 5, ne → otázka č. 6].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 196 | 66,22 % | 62,22 % |
ano | 100 | 33,78 % | 31,75 % |
5. Jaké jsou Vaše motivy pro odpověď ANO v předchozí otázce?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
mám vysoký zájem o daný obor, chci ho dále studovat a rozvíjet své znalosti | 59 | 59 % | 18,73 % |
chci další titul (prestiž) | 48 | 48 % | 15,24 % |
chci si ještě prodloužit „studentský život“ | 41 | 41 % | 13,02 % |
zvýšení pravděpodobnosti dobrého pracovního uplatnění a vyššího platu po absolutoriu | 39 | 39 % | 12,38 % |
chci si vyzkoušet vedení výuky na škole (součást doktorandského úvazku) | 30 | 30 % | 9,52 % |
chci se dostat do zahraničí na doktorandské studium se stipendiem | 20 | 20 % | 6,35 % |
ovlivnili mě rodinní příslušníci/přátelé – i oni studovali/studují na doktoranda | 16 | 16 % | 5,08 % |
je to zadarmo, tak proč ne | 14 | 14 % | 4,44 % |
jiné důvody | 12 | 12 % | 3,81 % |
mé vysněné zaměstnání vyloženě vyžaduje, abych měl vyšší titul než na úrovni magisterského studia | 11 | 11 % | 3,49 % |
dobré platové ohodnocení doktorandů (plat od školy) | 9 | 9 % | 2,86 % |
jiná možnost | 5 | 5 % | 1,59 % |
6. Jaké jsou Vaše motivy pro odpověď NE v předchozí otázce?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nemyslím si, že by mi další titul pomohl k relativně lepšímu pracovnímu uplatnění a(nebo) vyššímu platu, než bez něj | 103 | 52,55 % | 32,7 % |
už nechci/nepotřebuji další titul | 68 | 34,69 % | 21,59 % |
další studium už by mě vyloženě nebavilo (jsem rád(a), že už jsem ze školy pryč) | 67 | 34,18 % | 21,27 % |
další studium je k ničemu, nejdůležitější je praxe | 43 | 21,94 % | 13,65 % |
mé vysněné zaměstnání explicitně nevyžaduje vyšší titul než Ing/Mgr – studovat dál by bylo zbytečné | 42 | 21,43 % | 13,33 % |
rád bych dál studoval, ale doktorandské studium je časově náročné a téměř není možné vedle něj pracovat na plný úvazek | 32 | 16,33 % | 10,16 % |
rád bych dál studoval, ale doktorandský úvazek je příliš špatně placený | 24 | 12,24 % | 7,62 % |
jiné důvody | 20 | 10,2 % | 6,35 % |
rád bych dál studoval, ale již plánuji brzo založit rodinu, což je finančně a časově náročné a tudíž s doktorandským studiem těžko skloubitelné | 19 | 9,69 % | 6,03 % |
obor, který studuji, pro mě není natolik zajímavý, abych v něm chtěl ještě dále rozvíjet své znalosti | 18 | 9,18 % | 5,71 % |
nikdo z mého okolí doktorandské studium neabsolvoval/neabsolvuje – nemám motivaci | 12 | 6,12 % | 3,81 % |
7. Co by Vás přimělo změnit názor?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
1)finanční kompenzace - vyšší stipendium 2)znatelná konkurenční výhoda na trhu práce plynoucí z postgraduálního studia
asi nic
asi nic
asi nic
asi nic
Asi nic, co budu dělat po škole už mám naplánované.
čas ;-)
čas, nyní potřebuji pauzu
Doporučení od někoho "kompetentního".
dostatek financí a nižší věk
dostatek financí nebo možnost studia současně s mateřstvím
financni ohodnoceni
Ještě si nejsem jistý co bude..
Kdyby bylo doktorandské studium na naší univerzitě otevřeno.
Kdyby doktorský titul patřil k standartním požadavkům na zisk zaměstnání a byl by tak běžný jako je dnes třeba Bc.
kdyby práce, kterou chci dělat vyžadovala další titul
Kdyby se něco z toho, co jsem uvedl jako motivy změnilo.
Kdyby se radikálně změnil můj postoj ke studiu ve smyslu z ,,už jsem unavená z učení a zkoušek" do ,,baví mě to natolik, že chci pokračovat."
Kdyby studium postgraduálu mělo v ČR alespoň nějakou přidanou hodnotu. Momentálně opravdu nemá.
Kdyby to zaměstnavatelé přímo požadovali.
Kdybych nemusela psát disertační práci:-)
kdybych si myslela, že mi Ph.D pomůže opravdu k lepšímu zaměstnání
Když budu všechno stíhat tak se na doktoranda třeba přihlásím
konkrétní nabídka účsti na zajímavém projektu
Lepsi informovanost, kvalitnejsi vyuka v ing studi
Lepší finanční ocenění na úrovni pracovního poměru
lepší finanční ohodnocení a v budoucnosti možnost lepší práce pro doktorandy
lepší finanční ohodnocení doktorandů - př.. na 1. LF jsou placeni za 0,1-0,2 úvazku, což je cca 3000 kč/hrubého/měsíc, a to přesto, že jejich skutečná práce odpovídá úvazku plnému+ 6000 stipendium = naprostá tragédie ve věku, kdy se člověk chce pomalu usadit, řešit rodinu, bydlení,...
Lepší možnost uplatnění v praxi i na plný úvazek,jednodužší přijímací řízení
lepší nabídka kurzů v doktorandském studiu.. Větší spojení z praxí jako je např. na technických oborech (pracuje se na reálných projektech) - člověk pak nemá potřebu hledat další práci k doktorandskému studiu..
Lepší platové ohodnocení.
Lepší využití studia v praxi
motivujici fin ohodnoceni
možnost lepšího výdělku po zisku PhD.
Myslím, že zřejmě nic.
Nabídka zajímavé vědecké práce s dobrým finančním ohodnocením.
Negace výše zaškrtnutých motivů
nějaká konkrétní zajímavá nabídka
NejviceMiVadila povinnost ucit, plat bych prekousl
Nelíbí se mi přístup školy. Občas se vyskytne předmět, kde prostě chtějí pustit 60% lidí a tak se podle toho řídí (každá zkouška jiná úroveň). Prostě mi to občas přijde nespravedlivý a jelikož to k tomu co chci dělat nepotřebuju, nemíním to dál sledovat.
nevím
nevím
nic
nic
Nic
nic
nic
nic
nic
ochota zaměstnavatelů přijímat lidi s vyšším vzděl
peníze
Penize
plat
Pokud by bylo doktorandské studium placené stejně jako práce kam nastoupím, studovala bych ráda.
Pozadavek zamestnavatele
Přístup budoucích zaměstnavatelů ke vzdělání.
Rozmyslení prijde za rok, nejsem zcela proti.
snizeni poctu hodin povinne ztravenych v budove sk
tezko rict...je to daleko
To, že bych další titul potřeboval pro mé povolání
Velice špatná situace na trhu práce
víc času, věčné mládí
Vyborne platove ohodnoceni, nebo neco hmatatelneho na doktorskem studiu(napr. realna moznost spoluprace pro NASA na bezicich programech, atp.) Ale mam pocit ze doktorand je pouze spatne placeny zamestnanec skoly, na ktereho hazou praci kterou nikdo jiny nechce/neni ochotny delat. (U otazky 8 mi chybi moznost MOZNA, protoze nemohu rici ani ze ano a ani ze ne)
vysoky plat pri doktorandskem studiu
vyšší finanční ohodnocení, kratší doba doktorského studia (méně než 4 roky)
vyšší ohodnocení platové
vyšší plat doktoranda
zajímavý a dobře placený doktorantský úvazek
Zásadní změna životního postoje a uvažování.
ziskanie zaujimavej praxe ako doktoranta.
znatelný rozdíl v dosaženém platu
zřejmě pokud bych měla reference od někoho známého, že je doktorandské studium k něčemu dobré, baví je, dá se zvládat s prací... finance jsou asi jedním z nejdůležitějších faktorů, proč neuvažuji o doktorském studiu. Navíc si myslím, že zrovna na VŠE nebude doktorandské studium nic moc. Když už, tak jsem uvažovala, že bych vystudovala PhD. v zahraničí.
Zýšení prestiže PhD. titulu
8. Po ukončení studia, plánujete pracovat ve vědě/výzkumu/vývoji ve Vašem oboru?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ano → otázka č. 9, ne → otázka č. 10].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 207 | 69,93 % | 65,71 % |
ano | 89 | 30,07 % | 28,25 % |
9. Jaké jsou Vaše motivy pro adpověď ANO v předchozí otázce?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
jde o kreativní práci s inovačním potenciálem | 42 | 47,19 % | 13,33 % |
o svůj obor jsem se vždy intenzivně zajímal – je pro mne přirozené chtít se podílet na tvorbě nových poznatků v tomto oboru a jejich aplikaci v praxi | 38 | 42,7 % | 12,06 % |
jde o práci s vysokým stupněm nezávislosti | 35 | 39,33 % | 11,11 % |
jde o prestižní zaměstnání | 26 | 29,21 % | 8,25 % |
jiné důvody | 15 | 16,85 % | 4,76 % |
v rámci studia jsem spolupracoval s výzkumnou pracovní skupinou při fakultě/katedře – to mě inspirovalo v dráze výzkumníka/vědce pokračovat | 11 | 12,36 % | 3,49 % |
dobré platové ohodnocení vědeckých/výzkumných pracovníků | 10 | 11,24 % | 3,17 % |
vystudoval jsem takový obor, který ani nemá jiné uplatnění než ve VaV | 5 | 5,62 % | 1,59 % |
jsem pod vlivem mého okolí – rodinní příslušníci/přátelé pracují jako výzkumníci v daném oboru | 4 | 4,49 % | 1,27 % |
jsem pod vlivem mého okolí – někdo z rodinní příslušníci/přátelé pracují jako výzkumníci v daném oboru | 2 | 2,25 % | 0,63 % |
o svůj obor jsem se vždy intenzivně zajímal – je pro mne přirozené chtít se podílet na tvorbě nových poznatků v tomto oboru a jejich aplikaci v praxi | 1 | 1,12 % | 0,32 % |
10. Jaké jsou Vaše motivy pro odpověď NE v předchozí otázce?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
mám dojem, že mé doposavadní znalosti (ze studia) nepostačují na dráhu vědeckého/výzkumného pracovníka | 85 | 41,06 % | 26,98 % |
špatné platové ohodnocení vědeckých/výzkumných pracovníků | 68 | 32,85 % | 21,59 % |
vystudoval(a) jsem obor, ve kterém nevidím prostor pro vědeckovýzkumnou činnost | 63 | 30,43 % | 20 % |
nemám dostatečný zájem o svůj obor | 36 | 17,39 % | 11,43 % |
jiné důvody | 36 | 17,39 % | 11,43 % |
nejde o prestižní práci | 12 | 5,8 % | 3,81 % |
11. Víte o tom, že se při jednotlivých katedrách na vysokých školách provádějí výzkumné projekty?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano, vím o tom, že vysoké školy provádějí výzkum, ale neznám žádné podrobnosti | 108 | 36,49 % | 34,29 % |
ano, vím o tom, i o konkrétních projektech, ale nikdy jsem na ničem neparticipoval(a) | 99 | 33,45 % | 31,43 % |
ano, vím o tom a také jsem na některém spolupracoval(a) jako student(ka) | 58 | 19,59 % | 18,41 % |
ne, o tom jsem nevěděl(a) a nezajímá mě to | 18 | 6,08 % | 5,71 % |
ne, o tom jsem nevěděl, rád bych se ale účastnil(a) na nějakém projektu v oblasti, která mě zajímá | 13 | 4,39 % | 4,13 % |
12. Pokud byla v předchozí otázce vaše odpověď ANO, jak jste se o výzkumných aktivitách školy dozvěděli?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
náhodou jsem si přečetl(a) výzvu pro studenty vyvěšenou na internetu, katedře apod. | 117 | 47,56 % | 37,14 % |
sám/sama z vlastní iniciativy jsem se informovala (na internetových stránkách, na katedře apod) | 53 | 21,54 % | 16,83 % |
jiným způsobem | 46 | 18,7 % | 14,6 % |
byl(a) jsem osloven(a) vyučujícím z fakulty, jestli bych nechtěl(a) na nějaké studii participovat | 43 | 17,48 % | 13,65 % |
13. Jste
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 133 | 54,07 % | 42,22 % |
muž | 113 | 45,93 % | 35,87 % |
14. Kolik je Vám let?
Povinná otázka, respondent musel napsat číselnou odpověď (pouze kladná čísla).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
23 | 59 | 23,98 % | 18,73 % |
24 | 43 | 17,48 % | 13,65 % |
22 | 39 | 15,85 % | 12,38 % |
25 | 30 | 12,2 % | 9,52 % |
21 | 23 | 9,35 % | 7,3 % |
26 | 18 | 7,32 % | 5,71 % |
20 | 15 | 6,1 % | 4,76 % |
27 | 9 | 3,66 % | 2,86 % |
28 | 4 | 1,63 % | 1,27 % |
31 | 2 | 0,81 % | 0,63 % |
ostatní odpovědi | 4 | 1,63 % | 1,27 % |
Statistická data byla pro následující výpočty očištěna o 5 % hodnot z každé strany.
Statistická poloha | Hodnota |
---|---|
Průměr: | 23.41 |
Minimum: | 20 |
Maximum: | 27 |
Variační rozpětí: | 7 |
Rozptyl: | 2.52 |
Směrodatná odchylka: | 1.59 |
Medián: | 23 |
Modus: | 23 |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.