Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Etika v reklamě
Etika v reklamě
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Otto Hejda |
---|---|
Šetření: | 16. 03. 2012 - 21. 03. 2012 |
Počet respondentů: | 487 |
Počet otázek (max/průměr): | 22 / 20.8 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 76,9 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.06:29 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den, tento dotazník je zaměřen na etiku v reklamě a slouží jako podklad pro vypracování praktické částí mé bakalářské práce.
Odpovědi respondentů
1. Kde se nejčastěji setkáváte s reklamou?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
televize | 404 | 82,96 % | 82,96 % |
internet | 386 | 79,26 % | 79,26 % |
časopisy, noviny | 142 | 29,16 % | 29,16 % |
billboardy | 126 | 25,87 % | 25,87 % |
rozhlas | 88 | 18,07 % | 18,07 % |
dopravní prostředky | 86 | 17,66 % | 17,66 % |
2. Reklamu se kterou se v běžném životě setkám obecně vnímám jako
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nevnímám jí | 168 | 34,5 % | 34,5 % |
nepříjemnou | 140 | 28,75 % | 28,75 % |
velmi nepříjemnou až obtěžující | 71 | 14,58 % | 14,58 % |
příjemnou | 63 | 12,94 % | 12,94 % |
velmi příjemnou až zábavnou | 6 | 1,23 % | 1,23 % |
jak kdy | 4 | 0,82 % | 0,82 % |
jak kdy a jak kterou | 2 | 0,41 % | 0,41 % |
Neutrální | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
někdy příjemná jindy až obtěžující, není jednoznačné | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
obecně jí vnímám avšak bez emocí | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
zajímá mě | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
zaleží čeho se týká | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
nelze obecně posoudit, nějakou dobře, nějakou špatně, vždy záleží na zpracování | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
Jak která, když je povedená, tak ji považuji za příjemnou a když je pitomá, tak za velmi obtěžující. | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
většinou obtěžující ale někdy zábavnou | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
občas vnímám, ale výjmečně je příjemná | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
někdy příjemnou, někdy otravnou | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
nutnou součást dnešního světa | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
některá je příjemná, když na ni omylem kouknu, jiná mě s..e | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
neuvědomuji si to | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
pracuji v oblasti reklamy - takze je to soucast me prace a tak ji i beru | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
jak na co, některá je vtipná některá je nepříjemná | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
někdy příjemnou, někdy děsnou a obtěžující, záleží na množství a způsobu presentace | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
záleží na konkrétní reklamě | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
zajímavou | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
nevadí mi | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
jak která, některá je příjemná a hezká a některé mě přímo otravují | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
nepříjemnou ale někdy i zábavnou | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
někdy jako příjemnou, ale občas také nepříjemnou.. záleží na situaci | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
jak kdy někdy je vážně dobře udělaná a pak je to umělecký dílo | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
tak napůl - některé jsou zábavné a vtipné a některé obtěžující | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
mám k ní neutrální postoj, nebaví mě ale nevadí mi | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
To záleží na produtku | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
něco ignoruji, něco mě osloví | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
jako součást dnešního života | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
běžnou věc, které se nevyhnu | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
něco, čeho je moc | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
záleží na typu reklamy, většinou jsou obtěžující, někdy se ale i pobavím | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
jak kdy obtěžující | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
záleží na mómentálním rozpoložení | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
3. Myslíte si, že by reklama v ČR měla být regulována?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Ano → otázka č. 4, Ne → otázka č. 5].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 392 | 80,49 % | 80,49 % |
Ne | 95 | 19,51 % | 19,51 % |
4. Regulace by měla probíhat formou:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Zákonů | 273 | 69,64 % | 56,06 % |
Doporučení | 119 | 30,36 % | 24,44 % |
5. Na reklamách, se kterými přicházím do styku, mi nejvíce vadí
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Klamavá/Zavádějici reklama | 420 | 86,24 % | 86,24 % |
Cílení na děti | 185 | 37,99 % | 37,99 % |
Stereotypy | 141 | 28,95 % | 28,95 % |
Sexismus | 86 | 17,66 % | 17,66 % |
Násilí | 82 | 16,84 % | 16,84 % |
Zneucťování náboženských/kulturních symbolů | 40 | 8,21 % | 8,21 % |
Všechny reklamy jsou v pořádku | 12 | 2,46 % | 2,46 % |
6. Jaký je Váš názor na sexismus v reklamách?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Nevadí mi, pokud je reklama vtipná | 346 | 71,05 % | 71,05 % |
Vadí mi | 73 | 14,99 % | 14,99 % |
Vůbec mi nevadí | 68 | 13,96 % | 13,96 % |
7. Zobrazení vztahu mezi žákem a učitelkou v reklamě
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
mi nevadí, protože jde o nadsázku | 290 | 59,55 % | 59,55 % |
mi vadí, přestože ho považuji za nadsázku | 137 | 28,13 % | 28,13 % |
mi vadí a pohoršuje mě | 34 | 6,98 % | 6,98 % |
mi nevadí, podobný vztah je v pořádku | 26 | 5,34 % | 5,34 % |
8. Jaký vliv má podle vás tato reklama na postavení učitele jakožto povolání?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nemá vliv vliv na postavení učitele | 258 | 52,98 % | 52,98 % |
degraduje učitele | 206 | 42,3 % | 42,3 % |
zlepšuje představu o učitelích | 9 | 1,85 % | 1,85 % |
Děti mají příklad toho, že "sežrat" pomůcky je v pořádku. Prostě, že dělat věci, které se dělat nemají, je v pořádku. Je to špatný příklad chování. | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
divím se, že ji vůbec povolili, když vztah učitele se žákem je zakázaný | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
zkresluje - předsudky? | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
ukazuje že i učitel je jen člověk | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
negativní vliv - učitel může zneužít svůj vliv | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
rozhodně jejich postavení neposiluje, pokud takové vztahy existují patří do soukromí, rozhodně by neměly sloužit jako všeobecně vnímaná hodnota | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
velmi záleží na charakteru diváka, někoho bude pohoršovat někoho ne | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
mohla by negativně působit na učitele, ale ne přímo degradovat | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
nelze zobrazit | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
snižuje jejich respekt u žáků | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
Staví učitele do špatné pozice ve výchově | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
ukazuje žákům, že je to vlastně normální | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
Nelíbí se mi to zváště kvůli nesprávnému pohledu na hierarchii ve vztahu učitel - žák. Pro děti, zvláště druhého stupně ZŠ, to může být špatný příklad. Učitel má být vzorem a být respektován. | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
moc nezlepšuje představu o učitelích | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
9. Jaký vliv má reklama na celkový obraz firmy?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nemá vliv na image | 198 | 40,66 % | 40,66 % |
zlepšuje image firmy | 187 | 38,4 % | 38,4 % |
zhoršuje image firmy | 102 | 20,94 % | 20,94 % |
10. Slogan „Postavíme vám ho všude“ je podle mého názoru
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
pouze sexistický | 217 | 44,56 % | 44,56 % |
sexistický a vtipný | 166 | 34,09 % | 34,09 % |
ani sexistický, ani vtipný | 55 | 11,29 % | 11,29 % |
pouze vtipný | 42 | 8,62 % | 8,62 % |
nechápu ho | 7 | 1,44 % | 1,44 % |
11. Tento billboard, zobrazující polonahou ženu s výše zmíněným sloganem, podle mého názoru
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
využívá zažitý stereotyp, ale dělá to s humorem | 184 | 37,78 % | 37,78 % |
ženy nijak nedegraduje, ani neoslavuje | 148 | 30,39 % | 30,39 % |
degraduje ženy | 134 | 27,52 % | 27,52 % |
oslavuje ženskou krásu | 21 | 4,31 % | 4,31 % |
12. Jaký vliv má reklama na celkový obraz firmy?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
zhoršuje image | 209 | 42,92 % | 42,92 % |
nemá vliv na image | 152 | 31,21 % | 31,21 % |
zlepšuje image | 126 | 25,87 % | 25,87 % |
13. Reklamní slogan mi připadá:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
urážlivý, ale v daném kontextu přijatelný | 279 | 57,29 % | 57,29 % |
naprosto v pořádku | 165 | 33,88 % | 33,88 % |
příliš urážlivý, než aby byl přijatelný | 43 | 8,83 % | 8,83 % |
14. Jaký vliv má reklama na celkový obraz firmy?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nemá vliv na image | 223 | 45,79 % | 45,79 % |
zlepšuje image | 212 | 43,53 % | 43,53 % |
zhoršuje image | 52 | 10,68 % | 10,68 % |
15. Kolik byste řekli, že je dívkám v reklamě let?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
18-21 | 232 | 47,64 % | 47,64 % |
14-17 | 192 | 39,43 % | 39,43 % |
22-24 | 54 | 11,09 % | 11,09 % |
méně než 14 | 6 | 1,23 % | 1,23 % |
25-28 | 3 | 0,62 % | 0,62 % |
16. Jak jejich věk hodnotíte z hlediska toho, že vystupují v reklamě na alkohol?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
působí příliš mladě, což v reklamě na alkohol považuji za nevhodné. | 292 | 59,96 % | 59,96 % |
jejich věk se mi zdá adekvátní. | 194 | 39,84 % | 39,84 % |
oůsobí příliš staře, uvítal/a bych mladší herečky. | 1 | 0,21 % | 0,21 % |
17. Můžou podle vás mladě působící aktéři v reklamě přispět ke konzumaci alkohol nezletilými?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
částečně ano, ale je to pouze okrajový faktor při rozhodování nezletilých | 274 | 56,26 % | 56,26 % |
ano, je to jeden z významných faktorů při rozhodování nezletilých | 127 | 26,08 % | 26,08 % |
rozhodně ano, je to nejzásadnější faktor při rozhodování nezletilých | 44 | 9,03 % | 9,03 % |
vůbec ne | 42 | 8,62 % | 8,62 % |
18. Jaký vliv má reklama na celkový obraz firmy?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nemá vliv na image | 247 | 50,72 % | 50,72 % |
zlepšuje image | 120 | 24,64 % | 24,64 % |
zhoršuje image | 120 | 24,64 % | 24,64 % |
19. Pohlaví
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 376 | 77,21 % | 77,21 % |
muž | 111 | 22,79 % | 22,79 % |
20. Věk
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
16-25 | 314 | 64,48 % | 64,48 % |
26-35 | 123 | 25,26 % | 25,26 % |
36-45 | 29 | 5,95 % | 5,95 % |
více než 55 | 11 | 2,26 % | 2,26 % |
46-55 | 7 | 1,44 % | 1,44 % |
15 a méně | 3 | 0,62 % | 0,62 % |
21. Nejvyšší dosažené vzdělání
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
vysokoškolské | 314 | 64,48 % | 64,48 % |
středoškolské s maturitou | 161 | 33,06 % | 33,06 % |
základní | 8 | 1,64 % | 1,64 % |
středoškolské bez maturity | 4 | 0,82 % | 0,82 % |
22. Jaký vliv má podle vás tato reklama na postavení učitele jakožto povolání? [odvozená]
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žádné odpovědi |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.