Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Fair Trade a spotřebitelé
Fair Trade a spotřebitelé
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Eva Jirešová |
---|---|
Šetření: | 18. 03. 2011 - 24. 03. 2011 |
Počet respondentů: | 137 |
Počet otázek (max/průměr): | 22 / 14.48 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 77,1 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.05:13 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Tento průzkum má zjistit vztah českých spotřebitelů ke konceptu a produktům Fair Trade. Výsledky budou použity v mé bakalářské práci. Respondenty mohou být všichni občané ČR, kterým je více jak 15 let. Nevadí, pokud Vám Fair Trade nic neříká, o to budete mít dotazník kratší:)
Odpovědi respondentů
1. Setkali jste se někdy s Fair Trade výrobky nebo s myšlenkou Fair Trade?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Ano → otázka č. 2, Ne → otázka č. 14].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 111 | 81,02 % | 81,02 % |
Ne | 26 | 18,98 % | 18,98 % |
2. Co si pod pojmem Fair Trade představujete?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
,,férový obchod" - nákup produktů z rozvojových zemí za ceny odpovídající nákladům + přioměř. zisku
"Férový obchod", který nezahrnuje například dětskou práci
"Spravedlivý obchod", tedy to, že zemědělci ze zemí třetího světa dostanou přiměřenou odměnu za svou práci.
„spravedlivý obchod“ - práce v odpovídajících pracovních podmínkách, chránění práv drobných výrobců i zaměstnanců, odpovídající mzdy zaměstnancům a odpovídající cena za výrobky výrobcům
Dítě pracující na plantáži dostane aspoň trochu zaplaceno...
Drahé jídlo. Partu hipíků a green peasáků, kteří věří, že změní svět, ale nevystudovali ani makroekonomii ani marketing.
Dražší výrobky, protože kdesi v rozvojové zemi dostane za suroviny někdo více zaplaceno, než by dostal jinak.
férové podmínky (hlavně asi finanční) pro lidi podílející se na výrobě produktů v chudých zemích.
Férové zacházení
Férový obchod
Férový obchod
férový obchod pro farmáře z rozvojových zemí, bez dětské práce, sdružování do Fair trade družstev
férový obchod, kde je placená férové cena výrobcům, bez zapojení dětské práce
Férový obchod, kdy značka zaručuje, že výrobci mají dobré pracovní podmínky. Jsou to výrobky z třetích zemí - například z Afriky.
Férový obchod, pracovníci dostanou za svou práci spravdelivou odměnu
férový ochod za férovou cenu, nepracují děti, většinou ze třetích zemí
férový výrobek
férový, slušný obchod
finanční fair zacházení z producenty, výrobci komodity
Je to značka, která pomáhá lidem z Třetího světa prodávat jejich výrobky.
jedná se o produkty většinou ze zemí 3. světa. Jejich smyslem je konečnému konzumentu přiblížit, kde a jak se daná potravina pěstuje (na obalech bývá i foto daného zemědělce, místo, kde byl produkt vypěstován). Výrobky mají vyšší cenu, ale jejich kvalita je daleko chutnější. Danému zemědělci jdou tržby z prodeje, jsou vynechány dlouhé distribuční sítě, pomáha k rozvoji zemědělství v rozvojových zemích.
kupovat výrobky, které nebyly vyráběny pomocí krutých prací malých dětí na úkor jejich vzdělávání
kvalitní výrobek
kvalitní výrobky (káva, čaj, oděvy,...), potraviny bez chemických přídavků, vypěstované plodiny či vyrobené výrobky lidmi z chudších oblastí světa
Lidi, co pěstujou v Africe banány a dostanou za to správně zaplaceno
Na jedny strane zamestnani nekoho, kdo rad pomaha. Na druhy strane nauceni lidi obchodovat a uvedomit si, ze kazdy muze neco dokazat a ma k tomu okolo sebe moznosti. Neb s holou prdeli se narodil doslova kazdej. Pak jeste zajimavej marketing pro ruzny produkty a lidi radi bez investice casu pomahaji i "pomahaji". Tezko rici kam fairtrade poradne zaradit (z meho pohledu). A to napr. Lenku Cernou znam osobne, setricka je to moje :-). A vlastne kdyz tomu veri, tak to bude urcite dobry... Vlastne zaverem, nepodporuju nekam sypat prachy pouze, ale nejdulezitejsi je dobra rada! Tot moudra :-). Takze zaverem strucna odpoved: Jistej druh pomoci k penezum i know-how, pro ty co to nemaji od tech, co vymysli jak jim to dodat ucelne a efektivne.
nákup zboží, které je dovážené z ciziny, kde výrobci dostávají za své produkty zaplacenu férovou cenu a není využíváno práce dětí
Nakupování produktů fair trade podporuje rozvojové země.
Novou vizi spravedlivého obchodování, která není reálná, sdílená většinovou společností a která se stala opět pouhým byznysem či módou.
Obchod jehož cílem je zajistit lepší obchodní podmínky pro obyčejné lidi (zemědělce, chovatele, pěstitele...), bez vykořisťování nadnárodních korporací.
Obchod, který respektuje zásady "nevykořisťování", tj. určitým způsobem spravedlivá mzda pro všechny zapojené - většinou se zaměřením na osoby na začátku výrobního řetězce, tj. výrobce z třetích zemí.
obchodování přímo s malovýrobci v rozvojových zemích, kteří nezneužívají dětskou pracovní sílu
obchodování výrobky, jejichž výroba není závislá na využívání pracovních sil Třetího světa
Ochranná značka, záruka kvality výrobku a ochrana výrobce a zpracovatele, zajištění spravedlivé výkupní ceny pro pracovníky z rozvojových zemí.
Označení pro kvalitní výrobky se zaručeným původem, jejich výroba je šetrná k životnímu prostředí, zajišťuje dobré pracovní podmínky pro dělníky, podporuje zemědělce apod.
penize za vyrobky jdou ve vetsi mire do zeme vyroby, nezustanou jako marze retailovym retezcum.
Pod pojmem Fair Trade si predstavuji to, ze pestitel dostane za svuj produkt odpovidajici odmenu.
Podpora malých výrobců z rozvojových zemí.
podpora znevýhodněných pěstitelů z rozvojových zemí
podporu lidí v zemích třetího světa...
Pomoc nerozvinutým zemím formou podpory obchodu.
Pracovní síle ze třetího světa je místo otročiny nabídnutá nějaká mzda, kterou lze ohodnotit jako férovou. Víceméně se jedná o symbol toho, že při výrobě nějakého produktu nebyli tito lidé vykořisťováni.
pro kupující - Záruka kvalitního zboží pro prodecenta - zabezpečí určité procentní částky producentům v rozvojových zemích
Prodávání produktů vyrobených lidmi v těžších životních podmínkách, tyto výrobky se prodávají za opravdovou cenu, bez vykořisťování pracujících. Také by měla být do nejkratší cesta od výrobce ke kupujícímu - bez velkého množství překupníků či distributorů. Myslím, že jednou z myšlenek Fair trade je též ohleduplnost k přírodě.
Prodej BIO potravin výrobce - zákazník
prodej výrobků, které nejsou zatíženy dětskou prací, prací v nelidských podmínkách či jinak vykořistujicí
Prodej výrobků, při jejichž výrobě nebyla použita dětská práce nebo jinak porušovány lidská práva.
produkty (jídlo a oblečení), které vznikají za "fér" podmínek (bez pracování dětí apod.)
Produkty, jejichž výrobní náklady byly výrobcům spravedlivě zaplaceny. Nedochází k vykořisťování pracovníků v zemích s méně vyvinutou legislativou a 'zaměstnaneckými' právy. Přispívá to tedy i k místnímu rozvoji.
Program na podporu zemědělců rozvojových zemí. Komodity především z rozvojových zemích, za které místní pěstitelé dostanou zaplacenou "férovou cenu", tj. cena která pokryje veškeré náklady. Pěstitelé jsou naopak povini dodržovat určité zásady - zákaz práce dětí, nesmí nadměrně použivát prostřdky na ochranu rostlin apod. Mezi hlavní komoditi Fair Trade patří káva, čaj, kakao, koření, ....
přímý nákup od drobných dodavatelů za výhodnější ceny
Rovné a důstojné pracovní podmínky.
Ručně dělané výrobky - ne moc velké
Spravedli vy obchod = t.j. pestitele a dodavatele vyrobku dostanou zaplaceno alespon tolik, kolik do vyrobku/plodiny sami investuji a neco navic. Zbozi se nekupuje tzv. pod cenou, tedy dodavatele nedoplaceji na bohate zeme.
spravedlivě oceněné kvalitní výrobky ze zemí třetího světa nepošpiněné bezprávím
Spravedlivé zacházení s zamestnaci při výrobě, distribuci a prodeji, Férové označení produktů....
spravedlivější rozdělení zisku pro všechny v řetězci mezi prvotním výrobcem a spotřebitelem
Spravedlivý obchod
spravedlivy obchod
spravedlivý obchod
spravedlivý obchod - menší živnostníci z rozvojových zemí mají šanci prodat své zboží za slušné peníze, ne pod cenou (myslím že je kratší cesta od výrobce ke spotřebiteli-ne přes více osob, čímž se zvyšuje cena produktu)
Spravedlivý obchod – lidé v rozvojových zemích nedělají těžkou práci za špatný plat, z kterého se neuživí, mají příležitost žít důstojný život. Produkty Fair Trade jsou kvalitní. A tomu odpovídá vyšší cena.
Spravedlivý obchod pro lidi z třetího světa. Můžu si koupit výrobek od člověka z AFriky a ten za něj dostane zaplaceno. Jeho práce nebu podhodnocena.
spravedlivý obchod, prodej výrobků z rozvojových zemí za "férovou" cenu
spravedlivý obchod, výrobci by měli dostat tolik peněz, kolik si zaslouží
Spravedlivý obchod. Pěstitelé dostanou zaplaceno tolik, kolik skutečně dostat mají. Navíc se podporuje jejich vzdělání a sociální péče. Více se také společnost dozvídá o tom, v jakých podmínkách žijí a pracují. Výrobky jsou BIO a z přírodních surovin.
spravedlnost
System distribuce a podpory produktů samostatných výrobců ze zemí tzv. třetího světa do zemí tzv. prvního a druhého světa, který zvyšuje konkurenceschopnost a podporuje ekologicky zodpovědnou produkci těchto samostatných výrobců vůči způsobům výroby velkých firem. Součástí fair trade je i upozorňování na systémy znevýhodnění a nátlaku globálního kapitlaismu vůdči lokálním producentům.
šanci pro menší producenty prosadit se v džungli velkovýrobců tlačících výrobní náklady dolů.
vymenu zbozi, sluzeb za jine zbozi, sluzby
Výorbky, které jsou férové pro ty, kdo je produkují
Výrobky beroucí ohled na výrobce a pracovníky rozvojových,chudobných zemí.
Výrobky produkované ze surovin, které jsou zakoupeny v rozvíjejících se státech za podmínek, které jsou "férové" vůči dodavatelům, zpravidla malopěstitelům a malovýrobcům.
Výrobky vyrobené v nějaké rozvojové zemi, kvalitní výrobky
Výrobky z rozvojových zemí
výrobky z rozvojových zemí přímo od pěstitelů,tj. bez překupníků,bez otročení dětí, zkrátka férový obchod
Výrobky z rozvojových zemí.
výrobky, které nevznikly na úkor lidské důstojnosti; jejich výrobci byli plnohodnotně odměněni
výrobky, při jejichž výrobě nepracovaly děti a jsou z obnovitelných zdrojů
Zajištění důstojných pracovních podmínek hlavně pro lidi z "rozvojových" zemí, práce, která není založená na využívání dětí apod.
zboží z rozvojových zemí za ceny, které nejsou podhodnocené
ze delnikovi patri jeho mzda
Zemědělci nejsou vykořisťováni a k pěstování nemohou používat někatré chemické doplňky.
Značku snažící se zaručit etickou nezávadnost výrobku a zároveň podporovat humánnost procesu vzniku těchto výrobků.
Znám program Fair Trade - férový obchod, který zajišťuje od zemědělců výkup za rozumné ceny, současně však povinnost zemědělců splňovat podmínky (investice do komunity, zákaz práce dětí a těhotných žen, investice do technologií, ekologie apod.)
že výrobci zboží dostanou za sve produkty féfovou cenu
3. Jaký je Váš hlavní zdroj informací o Fair Trade?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Přátelé, známí či rodina | 31 | 27,93 % | 22,63 % |
Internet | 31 | 27,93 % | 22,63 % |
Obchody | 14 | 12,61 % | 10,22 % |
Stánky na propagační akci, trhu, veletrhu... | 8 | 7,21 % | 5,84 % |
Tisk | 8 | 7,21 % | 5,84 % |
Nemám o Fair Trade žádné informace | 6 | 5,41 % | 4,38 % |
škola | 4 | 3,6 % | 2,92 % |
knihy | 1 | 0,9 % | 0,73 % |
přednáška | 1 | 0,9 % | 0,73 % |
setkání s Lenkou Černou | 1 | 0,9 % | 0,73 % |
kombinace:známí,tisk,stánky | 1 | 0,9 % | 0,73 % |
nic | 1 | 0,9 % | 0,73 % |
Televize či rozhlas | 1 | 0,9 % | 0,73 % |
etikety Fair Trade výrobků | 1 | 0,9 % | 0,73 % |
odborná přednáška | 1 | 0,9 % | 0,73 % |
VŠ | 1 | 0,9 % | 0,73 % |
4. Jaký je Váš názor na Fair Trade?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Nějaké výhrady mám, ale vcelku je mi to sympatické | 51 | 45,95 % | 37,23 % |
Plně se ním ztotožňuji | 46 | 41,44 % | 33,58 % |
Nevím, nemám na to žádný názor | 7 | 6,31 % | 5,11 % |
Negativa převažují nad pozitivy | 6 | 5,41 % | 4,38 % |
Je to celé nesmysl | 1 | 0,9 % | 0,73 % |
5. Kupujete někdy Fair Trade výrobky?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Ano, pravidelně je zařazuji do svých nákupů → otázka č. 6, Ano, občas → otázka č. 6, Ano, ale velice zřídka → otázka č. 6, Nikdy jsem je nekoupil/a → otázka č. 9, Nejsem si jistý/á → otázka č. 9].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano, ale velice zřídka | 40 | 36,04 % | 29,2 % |
Ano, občas | 27 | 24,32 % | 19,71 % |
Nikdy jsem je nekoupil/a | 21 | 18,92 % | 15,33 % |
Nejsem si jistý/á | 16 | 14,41 % | 11,68 % |
Ano, pravidelně je zařazuji do svých nákupů | 7 | 6,31 % | 5,11 % |
6. Kde Fair Trade výrobky kupujete? Zaškrtněte max. 2 možnosti, kde je nakupujete nejčastěji.
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
V prodejnách zdravé výživy a biopotravin | 37 | 50 % | 27,01 % |
V bězných obchodních řetězcích (supermarketech) | 31 | 41,89 % | 22,63 % |
V kavárnách, čajovnách a jiných stravovacích zařízeních | 18 | 24,32 % | 13,14 % |
Ve specializovaných Fair Trade prodejnách | 11 | 14,86 % | 8,03 % |
Na stánku na trzích, jarmarcích a jiných prodejních akcích | 7 | 9,46 % | 5,11 % |
Na internetu | 4 | 5,41 % | 2,92 % |
7. Jaké Fair Trade výrobky kupujete?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Čokoláda, cukrovinky, kakao | 58 | 78,38 % | 42,34 % |
Čaj | 31 | 41,89 % | 22,63 % |
Káva | 30 | 40,54 % | 21,9 % |
Ostatní potraviny (semena, ořechy, rýže, sušené ovoce, oleje, chipsy atd.) | 15 | 20,27 % | 10,95 % |
Nepotravinářské zboží (řemeslné výrobky, módní dopňky, potřeby pro domácnost atd.) | 8 | 10,81 % | 5,84 % |
Koření | 4 | 5,41 % | 2,92 % |
Cukr a další sladidla | 4 | 5,41 % | 2,92 % |
Nápoje | 2 | 2,7 % | 1,46 % |
8. Co jsou hlavní důvody toho, že Fair Trade výrobky kupujete? Zašktněte max. 3 nejdůležitější důvody.
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Mám dobrý pocit, že pomáhám zlepšovat životní úroveň lidí v rozvojových zemích | 60 | 81,08 % | 43,8 % |
Jsou kvalitnější | 29 | 39,19 % | 21,17 % |
Většinou jsou také v Bio kvalitě | 26 | 35,14 % | 18,98 % |
Jsou chutnější | 17 | 22,97 % | 12,41 % |
Mám rád/a atmosféru malých obchodů se zdravou výživou, Bio a Fair Trade sortimentem | 15 | 20,27 % | 10,95 % |
Jsou "jiné", kupuji je jako zpestření | 11 | 14,86 % | 8,03 % |
Mají zajímavé obaly | 2 | 2,7 % | 1,46 % |
napr. cokolada Zotter mi chutna, ale nemohu rici, | 1 | 1,35 % | 0,73 % |
zda je chutnejsi nez napr. Lindt | 1 | 1,35 % | 0,73 % |
kupuji je jako dárky | 1 | 1,35 % | 0,73 % |
v kavárně se nekouří | 1 | 1,35 % | 0,73 % |
většinou je koupím náhodou | 1 | 1,35 % | 0,73 % |
Doufám, že malé pracující dítě dostane zaplaceno. | 1 | 1,35 % | 0,73 % |
zde v UK jsou dalekolevnější než v ČR | 1 | 1,35 % | 0,73 % |
9. Z jakých důvodů Fair Trade výrobky nekupujete? Zaškrtněte max. 2 důvody.
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Nevím | 13 | 35,14 % | 9,49 % |
Nevím, kde je koupit | 13 | 35,14 % | 9,49 % |
Jsou příliš drahé | 11 | 29,73 % | 8,03 % |
Obchod s Fair Trade výrobky je pro mě příliš daleko | 2 | 5,41 % | 1,46 % |
Myslím, že celá myšlenka Fair Trade je hloupost, nevěřím, že to funguje | 2 | 5,41 % | 1,46 % |
zatím jsem o nich moc neuvažovala | 1 | 2,7 % | 0,73 % |
Nepotřebuji, co prodávají | 1 | 2,7 % | 0,73 % |
příliš se o to nezajímám | 1 | 2,7 % | 0,73 % |
Osobně moc nenakpuji | 1 | 2,7 % | 0,73 % |
10. Znáte nějaké maloobchodní řetězce (to je např. Lidl, Albert..), které prodávají Fair Trade výrobky? Napište prosím všechny, na které si vzpomenete.
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
??? navštěvujeme různé obch.řetězce a momentálně si nevzpomínáme,ve kterém jsme tyto výrobky nakoupili,že by to bylo v BILLA ???
Albert DM
albert, globus, kaufland, billa a dm drogerie!!
Billa
Billa, Albert asi taky. Tesco. Moc ve velkých obchodech nenakupuju...
Billa, Čajový ostrůvek, Albert, Marks and Spencer, Dm drogerie
Brněnka
CaA
dm
DM drogerie
DM drogerie
Dm drogerie,
DM Drogerie, EDEKA (Nemecko)
dm-drogerie
DM, Globus, Makro, Kaufland
drogerie DM
drogerie DM
globus, kaufland
Globus, Mark and Spencer
Interspar, Tesco, Billa
Kaufland
Kaufland, Tesco
kromě Marks a Spencera nevím kde bych je jinde kupovala (když nepočítám specializované prodejny)
Makro
Marks & Spencer
Marks & Spencer, DM drogerie, křesťanské prodejny a prodejny se zdravou výživou
možná Billa, Tesco
ne
Ne
Neresim.
nevím
nevybavuju si
nevzpomínám si... s myšlenkou Fair Trade plně souhlasím, jen jsem se ještě neodhodlal ty výrobky kupovat...
neznám
neznám
neznam
Neznám žádné, nevzpomínám si.
opravdu nevím
Snad ve všech nějaký ten výrobek Fair Traid bude..
Spíš malé biobchůdky
Tak to netuším
Terno, Tesco
Tesco
Tesco
tesco
Tesco
Tesco
TESCO,
Tesco, Albert, DM drogerie, Billa
Tesco, billa
tesko
Tchibo
tuším v tescu jsem něco málo jednu dobu viděla
V Albertu to prý mají, ale nikdy jsem si toho nevšiml. Jinak nevím kde to mají.
11. Co by podle Vás nejvíce přispělo k většímu zájmu o Fair Trade?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Lepší propagace | 35 | 31,53 % | 25,55 % |
Lepší viditelnost Fair Trade výrobků v obchodech | 34 | 30,63 % | 24,82 % |
Snížení cen | 31 | 27,93 % | 22,63 % |
Myslím, že Fair Trade nepotřebuje vyšší zájem, takto je to v pořádku | 5 | 4,5 % | 3,65 % |
nic | 3 | 2,7 % | 2,19 % |
Všeobecná podpora zdravého životného stylu. | 1 | 0,9 % | 0,73 % |
mediální povědomost o smyslu tohoto obchodu | 1 | 0,9 % | 0,73 % |
jistota spotrebitele, že nejde pouze o marketing | 1 | 0,9 % | 0,73 % |
12. Nakupujete BIO produkty?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano, ale velice zřídka | 43 | 38,74 % | 31,39 % |
Ano, občas | 31 | 27,93 % | 22,63 % |
Nikdy jsem je nekoupila | 16 | 14,41 % | 11,68 % |
Ano, pravidelně je zařazuji do svých nákupů | 15 | 13,51 % | 10,95 % |
Nejsem si jistý/á | 6 | 5,41 % | 4,38 % |
13. Odpovídala Vaše představa o Fair Trade této charakteristice: „Fair Trade je obchodní partnerství, jehož cílem je přímá a účinná podpora znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí. Toho se snaží docílit především poskytováním "férových" obchodních podmínek pro zapojené výrobce, důrazem na dodržování základních norem pracovního práva a na ochranu životního prostředí a zvyšováním informovanosti spotřebitelů o situaci v rozvojových zemích.“
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Spíše ano | 58 | 52,25 % | 42,34 % |
Rozhodně ano | 44 | 39,64 % | 32,12 % |
Nevím | 6 | 5,41 % | 4,38 % |
Spíše ne | 2 | 1,8 % | 1,46 % |
Rozhodně ne | 1 | 0,9 % | 0,73 % |
14. Toto je charakteristika Fair Trade - jak na Vás působí? „Fair Trade je obchodní partnerství, jehož cílem je přímá a účinná podpora znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí. Toho se snaží docílit především poskytováním "férových" obchodních podmínek pro zapojené výrobce, důrazem na dodržování základních norem pracovního práva a na ochranu životního prostředí a zvyšováním informovanosti spotřebitelů o situaci v rozvojových zemích.“
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Spíše pozitivně | 13 | 50 % | 9,49 % |
Rozhodně pozitivně | 8 | 30,77 % | 5,84 % |
Neutrálně | 5 | 19,23 % | 3,65 % |
15. Myslíte si, že si v budoucnu najdete nějaké další informace týkající se Fair Trade?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout na každém řádku mezi dvěma odpověďmi.
Kritérium | Škála | Průměr* | Rozptyl |
---|---|---|---|
ano vs. ne | 2-1-0-1-2 | 0.077 | 1.302 |
* S výjimkou škál 1-2-3-4-5 a 1-2-3-4-5-6-7 odpovídají záporné hodnoty prvnímu výrazu.
16. Myslíte si, že kdybyste byl lépe informován, tak byste Fair Trade výrobky již kupoval? Nutno dodat, že cena Fair Trade výrobků je obvykle o něco vyšší než u běžného zboží. U kvalitních káv, sypaných čajů nebo např. čokolád Fair Trade mohou být ale ceny ve srovnání s obdobně kvalitními výrobky z konvenčního obchodu rovnocenné.
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout na každém řádku mezi dvěma odpověďmi.
Kritérium | Škála | Průměr* | Rozptyl |
---|---|---|---|
ano vs. ne | 2-1-0-1-2 | -0.269 | 1.581 |
* S výjimkou škál 1-2-3-4-5 a 1-2-3-4-5-6-7 odpovídají záporné hodnoty prvnímu výrazu.
17. Pohlaví:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Žena | 99 | 72,26 % | 72,26 % |
Muž | 38 | 27,74 % | 27,74 % |
18. Věk:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
15 - 25 let | 80 | 58,39 % | 58,39 % |
26 - 35 let | 28 | 20,44 % | 20,44 % |
51 - 64 let | 13 | 9,49 % | 9,49 % |
36 - 50 let | 12 | 8,76 % | 8,76 % |
65 let a více let | 4 | 2,92 % | 2,92 % |
19. Nejvyšší dosažené vzdělání:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Střední s maturitou | 72 | 52,55 % | 52,55 % |
Vysokoškolské | 58 | 42,34 % | 42,34 % |
Střední bez maturity | 5 | 3,65 % | 3,65 % |
Základní včetně neukončeného | 2 | 1,46 % | 1,46 % |
20. Váš hrubý měsíční příjem:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Studuji | 69 | 50,36 % | 50,36 % |
do 25 000 Kč | 26 | 18,98 % | 18,98 % |
do 13 000 Kč | 24 | 17,52 % | 17,52 % |
do 50 000 Kč | 12 | 8,76 % | 8,76 % |
Nechci uvádět | 4 | 2,92 % | 2,92 % |
nad 50 000 Kč | 2 | 1,46 % | 1,46 % |
21. Bydlíte v obci s počtem obyvatel:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Praha | 69 | 50,36 % | 50,36 % |
od 10 000 do 99 999 | 25 | 18,25 % | 18,25 % |
od 1 000 do 9 999 | 19 | 13,87 % | 13,87 % |
nad 100 000 | 13 | 9,49 % | 9,49 % |
do 999 | 11 | 8,03 % | 8,03 % |
22. Na závěr můžete připojit své postřehy týkající se tohoto tématu.
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
?
bohužel mě nic nenapadá...:(
Fair Trade bych brala i pro drobné výrobce v ČR.
fandím tomu
Hodne stesti ve studiu studentko :-)
Je třeba ve společnosti více o tomto tématu hovořit a psát do médií.
Jsem pro zrušení celních bariér – např. třtinový cukr by okamžitě zlevnil. Co by ale dělali evropští zemědělci (a voliči)?
málo prodejen, málo propagace, malá důvěra lidí, že fair trade je to, co tvrdí, potřebuje nějaké celebrity jako garanty
My máme stánek Fair Trade pravidelně v práci před jídelnou, myslím, že je to výborný nápad.
Myslím, že je to skvělý nápad prodávat výrobky, jejichž výtěžek pomůže někomu v těžké situaci a navíc ti lidé nedostanou peníze zadarmo, museli vykonat nějakou práci, což je sympatické.........výrobky mají také hezký design, ale měly by být mnohem víc propagovány
Nemám rád nesystémové věci. A Fair Trade je nesystémová věc. Není totiž domyšlený do té míry, aby se mohl stát celosvětovou normou, která by byla udržitelná. A pokud někdo tvrdí "Proč by nemohl?" je najivní, protože by to předpokládalo zrušení principů kapitalismu a přechod do společnosti kde "všichni budeme na sebe hodní, nebudem se vykořisťovat, a bude se nám na téhle krásné planetě hezky žít". Důvodem relativního blahobytu a bohatství vyspělých zemí včetně té naší je, že existují země chudší, jako je Čína, Indie atp., kde se dá levně vyrábět. Z toho si pak spousta zápaďanů vydělá svoji marži, než se zboží dostane k nám na stůl a máme se tu u nás dobře. Pokud půjde zboží od výrobce rovnou na stůl, peníze půjdou do kapes lidí z chudých zemí a bohaté budou chudnout. To se pochopitelně nestane, protože v tu chvíli se přestane zboží dovážet a začne se vyrábět raději doma, nebo někde kde to bude levné a Fair Trade jde do kopru. Fair Trade není slučitelný s kapitalismem. Je to utopická nesystémová myšlenka. Chcete zrušit kapitalismus? Vymyslete lepší systém, ale Fair Trade tím systémem není, není udržitelný. Ještě, že jsem se nepodepsal, už vidím ty kameny co na mě letí od hipíků zelených lidí a sociálně nabuzených spasitelů ze širokého okolí.
o fair trade mnoho lidí neví, je to škoda, protože se jedná o dobrou věc, která by se měla více zviditelnit
otazka, jestli se penize dostanou opravdu k vyrobcum a jsou smysluplne vyuzity k dlouhodobym cilum rozvoje
Překvapily mě fair trade banány v normálním obchodě a za normální cenu. Škoda, že na fair trade výrobky v obchodech moc nenarazím.
U "jiné" málo místa na vyplnění. Ot. č. 19 - chybí kategorie "vyšší odborné", do které spadám. Přeji mnoho sil a samé úspěchy. Alena Bártová
větší propagace a informovanost pomuže!
Vůbec nesouhlasím s podporou států v Africke, s tím souvisí i můj negativní pohled na Fair Trade.
Za důležité považuji zkoumat způsoby znevýhodnění konkrétních producentů v širším geopolitickém kontextu. Znevýhodnění, porušování pracovního práva i ekologickýc standartdů jsou často důsledkem mocenských zájmů nadnárodních společostí ve spojení se "slabým" státem, což je zároveň tolerováno vyspělými zeměmi. Dochází tak k paradoxu: země, která podporuje fair trade a jejiž občané nákupem podporují "férové" podmínky zapojených výrobců, zároveň např. vyváží zbraně do stejné země a napomáhá "nefér" systému vládnutí a útlaku stejných výrobců.
Za poctivou práci poctivá odměna
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.