Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Fair Trade a spotřebitelé

Fair Trade a spotřebitelé

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Eva Jirešová
Šetření:18. 03. 2011 - 24. 03. 2011
Počet respondentů:137
Počet otázek (max/průměr):22 / 14.48
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:77,1 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.05:13
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Tento průzkum má zjistit vztah českých spotřebitelů ke konceptu a produktům Fair Trade. Výsledky budou použity v mé bakalářské práci. Respondenty mohou být všichni občané ČR, kterým je více jak 15 let. Nevadí, pokud Vám Fair Trade nic neříká, o to budete mít dotazník kratší:)

Odpovědi respondentů

1. Setkali jste se někdy s Fair Trade výrobky nebo s myšlenkou Fair Trade?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Anootázka č. 2, Neotázka č. 14].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano11181,02 %81,02 %  
Ne2618,98 %18,98 %  

Graf

2. Co si pod pojmem Fair Trade představujete?

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

,,férový obchod" - nákup produktů z rozvojových zemí za ceny odpovídající nákladům + přioměř. zisku

"Férový obchod", který nezahrnuje například dětskou práci

"Spravedlivý obchod", tedy to, že zemědělci ze zemí třetího světa dostanou přiměřenou odměnu za svou práci.

„spravedlivý obchod“ - práce v odpovídajících pracovních podmínkách, chránění práv drobných výrobců i zaměstnanců, odpovídající mzdy zaměstnancům a odpovídající cena za výrobky výrobcům

Dítě pracující na plantáži dostane aspoň trochu zaplaceno...

Drahé jídlo. Partu hipíků a green peasáků, kteří věří, že změní svět, ale nevystudovali ani makroekonomii ani marketing.

Dražší výrobky, protože kdesi v rozvojové zemi dostane za suroviny někdo více zaplaceno, než by dostal jinak.

férové podmínky (hlavně asi finanční) pro lidi podílející se na výrobě produktů v chudých zemích.

Férové zacházení

Férový obchod

Férový obchod

férový obchod pro farmáře z rozvojových zemí, bez dětské práce, sdružování do Fair trade družstev

férový obchod, kde je placená férové cena výrobcům, bez zapojení dětské práce

Férový obchod, kdy značka zaručuje, že výrobci mají dobré pracovní podmínky. Jsou to výrobky z třetích zemí - například z Afriky.

Férový obchod, pracovníci dostanou za svou práci spravdelivou odměnu

férový ochod za férovou cenu, nepracují děti, většinou ze třetích zemí

férový výrobek

férový, slušný obchod

finanční fair zacházení z producenty, výrobci komodity

Je to značka, která pomáhá lidem z Třetího světa prodávat jejich výrobky.

jedná se o produkty většinou ze zemí 3. světa. Jejich smyslem je konečnému konzumentu přiblížit, kde a jak se daná potravina pěstuje (na obalech bývá i foto daného zemědělce, místo, kde byl produkt vypěstován). Výrobky mají vyšší cenu, ale jejich kvalita je daleko chutnější. Danému zemědělci jdou tržby z prodeje, jsou vynechány dlouhé distribuční sítě, pomáha k rozvoji zemědělství v rozvojových zemích.

kupovat výrobky, které nebyly vyráběny pomocí krutých prací malých dětí na úkor jejich vzdělávání

kvalitní výrobek

kvalitní výrobky (káva, čaj, oděvy,...), potraviny bez chemických přídavků, vypěstované plodiny či vyrobené výrobky lidmi z chudších oblastí světa

Lidi, co pěstujou v Africe banány a dostanou za to správně zaplaceno

Na jedny strane zamestnani nekoho, kdo rad pomaha. Na druhy strane nauceni lidi obchodovat a uvedomit si, ze kazdy muze neco dokazat a ma k tomu okolo sebe moznosti. Neb s holou prdeli se narodil doslova kazdej. Pak jeste zajimavej marketing pro ruzny produkty a lidi radi bez investice casu pomahaji i "pomahaji". Tezko rici kam fairtrade poradne zaradit (z meho pohledu). A to napr. Lenku Cernou znam osobne, setricka je to moje :-). A vlastne kdyz tomu veri, tak to bude urcite dobry... Vlastne zaverem, nepodporuju nekam sypat prachy pouze, ale nejdulezitejsi je dobra rada! Tot moudra :-). Takze zaverem strucna odpoved: Jistej druh pomoci k penezum i know-how, pro ty co to nemaji od tech, co vymysli jak jim to dodat ucelne a efektivne.

nákup zboží, které je dovážené z ciziny, kde výrobci dostávají za své produkty zaplacenu férovou cenu a není využíváno práce dětí

Nakupování produktů fair trade podporuje rozvojové země.

Novou vizi spravedlivého obchodování, která není reálná, sdílená většinovou společností a která se stala opět pouhým byznysem či módou.

Obchod jehož cílem je zajistit lepší obchodní podmínky pro obyčejné lidi (zemědělce, chovatele, pěstitele...), bez vykořisťování nadnárodních korporací.

Obchod, který respektuje zásady "nevykořisťování", tj. určitým způsobem spravedlivá mzda pro všechny zapojené - většinou se zaměřením na osoby na začátku výrobního řetězce, tj. výrobce z třetích zemí.

obchodování přímo s malovýrobci v rozvojových zemích, kteří nezneužívají dětskou pracovní sílu

obchodování výrobky, jejichž výroba není závislá na využívání pracovních sil Třetího světa

Ochranná značka, záruka kvality výrobku a ochrana výrobce a zpracovatele, zajištění spravedlivé výkupní ceny pro pracovníky z rozvojových zemí.

Označení pro kvalitní výrobky se zaručeným původem, jejich výroba je šetrná k životnímu prostředí, zajišťuje dobré pracovní podmínky pro dělníky, podporuje zemědělce apod.

penize za vyrobky jdou ve vetsi mire do zeme vyroby, nezustanou jako marze retailovym retezcum.

Pod pojmem Fair Trade si predstavuji to, ze pestitel dostane za svuj produkt odpovidajici odmenu.

Podpora malých výrobců z rozvojových zemí.

podpora znevýhodněných pěstitelů z rozvojových zemí

podporu lidí v zemích třetího světa...

Pomoc nerozvinutým zemím formou podpory obchodu.

Pracovní síle ze třetího světa je místo otročiny nabídnutá nějaká mzda, kterou lze ohodnotit jako férovou. Víceméně se jedná o symbol toho, že při výrobě nějakého produktu nebyli tito lidé vykořisťováni.

pro kupující - Záruka kvalitního zboží pro prodecenta - zabezpečí určité procentní částky producentům v rozvojových zemích

Prodávání produktů vyrobených lidmi v těžších životních podmínkách, tyto výrobky se prodávají za opravdovou cenu, bez vykořisťování pracujících. Také by měla být do nejkratší cesta od výrobce ke kupujícímu - bez velkého množství překupníků či distributorů. Myslím, že jednou z myšlenek Fair trade je též ohleduplnost k přírodě.

Prodej BIO potravin výrobce - zákazník

prodej výrobků, které nejsou zatíženy dětskou prací, prací v nelidských podmínkách či jinak vykořistujicí

Prodej výrobků, při jejichž výrobě nebyla použita dětská práce nebo jinak porušovány lidská práva.

produkty (jídlo a oblečení), které vznikají za "fér" podmínek (bez pracování dětí apod.)

Produkty, jejichž výrobní náklady byly výrobcům spravedlivě zaplaceny. Nedochází k vykořisťování pracovníků v zemích s méně vyvinutou legislativou a 'zaměstnaneckými' právy. Přispívá to tedy i k místnímu rozvoji.

Program na podporu zemědělců rozvojových zemí. Komodity především z rozvojových zemích, za které místní pěstitelé dostanou zaplacenou "férovou cenu", tj. cena která pokryje veškeré náklady. Pěstitelé jsou naopak povini dodržovat určité zásady - zákaz práce dětí, nesmí nadměrně použivát prostřdky na ochranu rostlin apod. Mezi hlavní komoditi Fair Trade patří káva, čaj, kakao, koření, ....

přímý nákup od drobných dodavatelů za výhodnější ceny

Rovné a důstojné pracovní podmínky.

Ručně dělané výrobky - ne moc velké

Spravedli vy obchod = t.j. pestitele a dodavatele vyrobku dostanou zaplaceno alespon tolik, kolik do vyrobku/plodiny sami investuji a neco navic. Zbozi se nekupuje tzv. pod cenou, tedy dodavatele nedoplaceji na bohate zeme.

spravedlivě oceněné kvalitní výrobky ze zemí třetího světa nepošpiněné bezprávím

Spravedlivé zacházení s zamestnaci při výrobě, distribuci a prodeji, Férové označení produktů....

spravedlivější rozdělení zisku pro všechny v řetězci mezi prvotním výrobcem a spotřebitelem

Spravedlivý obchod

spravedlivy obchod

spravedlivý obchod

spravedlivý obchod - menší živnostníci z rozvojových zemí mají šanci prodat své zboží za slušné peníze, ne pod cenou (myslím že je kratší cesta od výrobce ke spotřebiteli-ne přes více osob, čímž se zvyšuje cena produktu)

Spravedlivý obchod – lidé v rozvojových zemích nedělají těžkou práci za špatný plat, z kterého se neuživí, mají příležitost žít důstojný život. Produkty Fair Trade jsou kvalitní. A tomu odpovídá vyšší cena.

Spravedlivý obchod pro lidi z třetího světa. Můžu si koupit výrobek od člověka z AFriky a ten za něj dostane zaplaceno. Jeho práce nebu podhodnocena.

spravedlivý obchod, prodej výrobků z rozvojových zemí za "férovou" cenu

spravedlivý obchod, výrobci by měli dostat tolik peněz, kolik si zaslouží

Spravedlivý obchod. Pěstitelé dostanou zaplaceno tolik, kolik skutečně dostat mají. Navíc se podporuje jejich vzdělání a sociální péče. Více se také společnost dozvídá o tom, v jakých podmínkách žijí a pracují. Výrobky jsou BIO a z přírodních surovin.

spravedlnost

System distribuce a podpory produktů samostatných výrobců ze zemí tzv. třetího světa do zemí tzv. prvního a druhého světa, který zvyšuje konkurenceschopnost a podporuje ekologicky zodpovědnou produkci těchto samostatných výrobců vůči způsobům výroby velkých firem. Součástí fair trade je i upozorňování na systémy znevýhodnění a nátlaku globálního kapitlaismu vůdči lokálním producentům.

šanci pro menší producenty prosadit se v džungli velkovýrobců tlačících výrobní náklady dolů.

vymenu zbozi, sluzeb za jine zbozi, sluzby

Výorbky, které jsou férové pro ty, kdo je produkují

Výrobky beroucí ohled na výrobce a pracovníky rozvojových,chudobných zemí.

Výrobky produkované ze surovin, které jsou zakoupeny v rozvíjejících se státech za podmínek, které jsou "férové" vůči dodavatelům, zpravidla malopěstitelům a malovýrobcům.

Výrobky vyrobené v nějaké rozvojové zemi, kvalitní výrobky

Výrobky z rozvojových zemí

výrobky z rozvojových zemí přímo od pěstitelů,tj. bez překupníků,bez otročení dětí, zkrátka férový obchod

Výrobky z rozvojových zemí.

výrobky, které nevznikly na úkor lidské důstojnosti; jejich výrobci byli plnohodnotně odměněni

výrobky, při jejichž výrobě nepracovaly děti a jsou z obnovitelných zdrojů

Zajištění důstojných pracovních podmínek hlavně pro lidi z "rozvojových" zemí, práce, která není založená na využívání dětí apod.

zboží z rozvojových zemí za ceny, které nejsou podhodnocené

ze delnikovi patri jeho mzda

Zemědělci nejsou vykořisťováni a k pěstování nemohou používat někatré chemické doplňky.

Značku snažící se zaručit etickou nezávadnost výrobku a zároveň podporovat humánnost procesu vzniku těchto výrobků.

Znám program Fair Trade - férový obchod, který zajišťuje od zemědělců výkup za rozumné ceny, současně však povinnost zemědělců splňovat podmínky (investice do komunity, zákaz práce dětí a těhotných žen, investice do technologií, ekologie apod.)

že výrobci zboží dostanou za sve produkty féfovou cenu

3. Jaký je Váš hlavní zdroj informací o Fair Trade?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Přátelé, známí či rodina3127,93 %22,63 %  
Internet3127,93 %22,63 %  
Obchody1412,61 %10,22 %  
Stánky na propagační akci, trhu, veletrhu...87,21 %5,84 %  
Tisk87,21 %5,84 %  
Nemám o Fair Trade žádné informace65,41 %4,38 %  
škola43,6 %2,92 %  
knihy10,9 %0,73 %  
přednáška10,9 %0,73 %  
setkání s Lenkou Černou10,9 %0,73 %  
kombinace:známí,tisk,stánky10,9 %0,73 %  
nic10,9 %0,73 %  
Televize či rozhlas10,9 %0,73 %  
etikety Fair Trade výrobků10,9 %0,73 %  
odborná přednáška 10,9 %0,73 %  
10,9 %0,73 %  

Graf

4. Jaký je Váš názor na Fair Trade?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Nějaké výhrady mám, ale vcelku je mi to sympatické5145,95 %37,23 %  
Plně se ním ztotožňuji4641,44 %33,58 %  
Nevím, nemám na to žádný názor76,31 %5,11 %  
Negativa převažují nad pozitivy65,41 %4,38 %  
Je to celé nesmysl10,9 %0,73 %  

Graf

5. Kupujete někdy Fair Trade výrobky?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Ano, pravidelně je zařazuji do svých nákupůotázka č. 6, Ano, občasotázka č. 6, Ano, ale velice zřídkaotázka č. 6, Nikdy jsem je nekoupil/aotázka č. 9, Nejsem si jistý/áotázka č. 9].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano, ale velice zřídka4036,04 %29,2 %  
Ano, občas2724,32 %19,71 %  
Nikdy jsem je nekoupil/a2118,92 %15,33 %  
Nejsem si jistý/á1614,41 %11,68 %  
Ano, pravidelně je zařazuji do svých nákupů76,31 %5,11 %  

Graf

6. Kde Fair Trade výrobky kupujete? Zaškrtněte max. 2 možnosti, kde je nakupujete nejčastěji.

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
V prodejnách zdravé výživy a biopotravin3750 %27,01 %  
V bězných obchodních řetězcích (supermarketech)3141,89 %22,63 %  
V kavárnách, čajovnách a jiných stravovacích zařízeních1824,32 %13,14 %  
Ve specializovaných Fair Trade prodejnách1114,86 %8,03 %  
Na stánku na trzích, jarmarcích a jiných prodejních akcích79,46 %5,11 %  
Na internetu45,41 %2,92 %  

Graf

7. Jaké Fair Trade výrobky kupujete?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Čokoláda, cukrovinky, kakao5878,38 %42,34 %  
Čaj3141,89 %22,63 %  
Káva3040,54 %21,9 %  
Ostatní potraviny (semena, ořechy, rýže, sušené ovoce, oleje, chipsy atd.)1520,27 %10,95 %  
Nepotravinářské zboží (řemeslné výrobky, módní dopňky, potřeby pro domácnost atd.)810,81 %5,84 %  
Koření45,41 %2,92 %  
Cukr a další sladidla45,41 %2,92 %  
Nápoje22,7 %1,46 %  

Graf

8. Co jsou hlavní důvody toho, že Fair Trade výrobky kupujete? Zašktněte max. 3 nejdůležitější důvody.

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Mám dobrý pocit, že pomáhám zlepšovat životní úroveň lidí v rozvojových zemích6081,08 %43,8 %  
Jsou kvalitnější2939,19 %21,17 %  
Většinou jsou také v Bio kvalitě2635,14 %18,98 %  
Jsou chutnější1722,97 %12,41 %  
Mám rád/a atmosféru malých obchodů se zdravou výživou, Bio a Fair Trade sortimentem1520,27 %10,95 %  
Jsou "jiné", kupuji je jako zpestření1114,86 %8,03 %  
Mají zajímavé obaly22,7 %1,46 %  
napr. cokolada Zotter mi chutna, ale nemohu rici, 11,35 %0,73 %  
zda je chutnejsi nez napr. Lindt11,35 %0,73 %  
kupuji je jako dárky11,35 %0,73 %  
v kavárně se nekouří11,35 %0,73 %  
většinou je koupím náhodou11,35 %0,73 %  
Doufám, že malé pracující dítě dostane zaplaceno.11,35 %0,73 %  
zde v UK jsou dalekolevnější než v ČR11,35 %0,73 %  

Graf

9. Z jakých důvodů Fair Trade výrobky nekupujete? Zaškrtněte max. 2 důvody.

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Nevím1335,14 %9,49 %  
Nevím, kde je koupit1335,14 %9,49 %  
Jsou příliš drahé1129,73 %8,03 %  
Obchod s Fair Trade výrobky je pro mě příliš daleko25,41 %1,46 %  
Myslím, že celá myšlenka Fair Trade je hloupost, nevěřím, že to funguje25,41 %1,46 %  
zatím jsem o nich moc neuvažovala12,7 %0,73 %  
Nepotřebuji, co prodávají12,7 %0,73 %  
příliš se o to nezajímám12,7 %0,73 %  
Osobně moc nenakpuji12,7 %0,73 %  

Graf

10. Znáte nějaké maloobchodní řetězce (to je např. Lidl, Albert..), které prodávají Fair Trade výrobky? Napište prosím všechny, na které si vzpomenete.

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

??? navštěvujeme různé obch.řetězce a momentálně si nevzpomínáme,ve kterém jsme tyto výrobky nakoupili,že by to bylo v BILLA ???

Albert DM

albert, globus, kaufland, billa a dm drogerie!!

Billa

Billa, Albert asi taky. Tesco. Moc ve velkých obchodech nenakupuju...

Billa, Čajový ostrůvek, Albert, Marks and Spencer, Dm drogerie

Brněnka

CaA

dm

DM drogerie

DM drogerie

Dm drogerie,

DM Drogerie, EDEKA (Nemecko)

dm-drogerie

DM, Globus, Makro, Kaufland

drogerie DM

drogerie DM

globus, kaufland

Globus, Mark and Spencer

Interspar, Tesco, Billa

Kaufland

Kaufland, Tesco

kromě Marks a Spencera nevím kde bych je jinde kupovala (když nepočítám specializované prodejny)

Makro

Marks & Spencer

Marks & Spencer, DM drogerie, křesťanské prodejny a prodejny se zdravou výživou

možná Billa, Tesco

ne

Ne

Neresim.

nevím

nevybavuju si

nevzpomínám si... s myšlenkou Fair Trade plně souhlasím, jen jsem se ještě neodhodlal ty výrobky kupovat...

neznám

neznám

neznam

Neznám žádné, nevzpomínám si.

opravdu nevím

Snad ve všech nějaký ten výrobek Fair Traid bude..

Spíš malé biobchůdky

Tak to netuším

Terno, Tesco

Tesco

Tesco

tesco

Tesco

Tesco

TESCO,

Tesco, Albert, DM drogerie, Billa

Tesco, billa

tesko

Tchibo

tuším v tescu jsem něco málo jednu dobu viděla

V Albertu to prý mají, ale nikdy jsem si toho nevšiml. Jinak nevím kde to mají.

11. Co by podle Vás nejvíce přispělo k většímu zájmu o Fair Trade?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Lepší propagace3531,53 %25,55 %  
Lepší viditelnost Fair Trade výrobků v obchodech3430,63 %24,82 %  
Snížení cen3127,93 %22,63 %  
Myslím, že Fair Trade nepotřebuje vyšší zájem, takto je to v pořádku54,5 %3,65 %  
nic32,7 %2,19 %  
Všeobecná podpora zdravého životného stylu.10,9 %0,73 %  
mediální povědomost o smyslu tohoto obchodu10,9 %0,73 %  
jistota spotrebitele, že nejde pouze o marketing10,9 %0,73 %  

Graf

12. Nakupujete BIO produkty?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano, ale velice zřídka4338,74 %31,39 %  
Ano, občas3127,93 %22,63 %  
Nikdy jsem je nekoupila1614,41 %11,68 %  
Ano, pravidelně je zařazuji do svých nákupů1513,51 %10,95 %  
Nejsem si jistý/á65,41 %4,38 %  

Graf

13. Odpovídala Vaše představa o Fair Trade této charakteristice: „Fair Trade je obchodní partnerství, jehož cílem je přímá a účinná podpora znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí. Toho se snaží docílit především poskytováním "férových" obchodních podmínek pro zapojené výrobce, důrazem na dodržování základních norem pracovního práva a na ochranu životního prostředí a zvyšováním informovanosti spotřebitelů o situaci v rozvojových zemích.“

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Spíše ano5852,25 %42,34 %  
Rozhodně ano4439,64 %32,12 %  
Nevím65,41 %4,38 %  
Spíše ne21,8 %1,46 %  
Rozhodně ne10,9 %0,73 %  

Graf

14. Toto je charakteristika Fair Trade - jak na Vás působí? „Fair Trade je obchodní partnerství, jehož cílem je přímá a účinná podpora znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí. Toho se snaží docílit především poskytováním "férových" obchodních podmínek pro zapojené výrobce, důrazem na dodržování základních norem pracovního práva a na ochranu životního prostředí a zvyšováním informovanosti spotřebitelů o situaci v rozvojových zemích.“

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Spíše pozitivně1350 %9,49 %  
Rozhodně pozitivně830,77 %5,84 %  
Neutrálně519,23 %3,65 %  

Graf

15. Myslíte si, že si v budoucnu najdete nějaké další informace týkající se Fair Trade?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout na každém řádku mezi dvěma odpověďmi.

KritériumŠkálaPrůměr*Rozptyl
ano vs. ne2-1-0-1-20.0771.302

* S výjimkou škál 1-2-3-4-5 a 1-2-3-4-5-6-7 odpovídají záporné hodnoty prvnímu výrazu.

16. Myslíte si, že kdybyste byl lépe informován, tak byste Fair Trade výrobky již kupoval? Nutno dodat, že cena Fair Trade výrobků je obvykle o něco vyšší než u běžného zboží. U kvalitních káv, sypaných čajů nebo např. čokolád Fair Trade mohou být ale ceny ve srovnání s obdobně kvalitními výrobky z konvenčního obchodu rovnocenné.

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout na každém řádku mezi dvěma odpověďmi.

KritériumŠkálaPrůměr*Rozptyl
ano vs. ne2-1-0-1-2-0.2691.581

* S výjimkou škál 1-2-3-4-5 a 1-2-3-4-5-6-7 odpovídají záporné hodnoty prvnímu výrazu.

17. Pohlaví:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Žena9972,26 %72,26 %  
Muž3827,74 %27,74 %  

Graf

18. Věk:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
15 - 25 let8058,39 %58,39 %  
26 - 35 let2820,44 %20,44 %  
51 - 64 let139,49 %9,49 %  
36 - 50 let128,76 %8,76 %  
65 let a více let42,92 %2,92 %  

Graf

19. Nejvyšší dosažené vzdělání:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Střední s maturitou7252,55 %52,55 %  
Vysokoškolské5842,34 %42,34 %  
Střední bez maturity 53,65 %3,65 %  
Základní včetně neukončeného21,46 %1,46 %  

Graf

20. Váš hrubý měsíční příjem:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Studuji6950,36 %50,36 %  
do 25 000 Kč2618,98 %18,98 %  
do 13 000 Kč2417,52 %17,52 %  
do 50 000 Kč128,76 %8,76 %  
Nechci uvádět42,92 %2,92 %  
nad 50 000 Kč21,46 %1,46 %  

Graf

21. Bydlíte v obci s počtem obyvatel:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Praha6950,36 %50,36 %  
od 10 000 do 99 9992518,25 %18,25 %  
od 1 000 do 9 9991913,87 %13,87 %  
nad 100 000 139,49 %9,49 %  
do 999118,03 %8,03 %  

Graf

22. Na závěr můžete připojit své postřehy týkající se tohoto tématu.

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

?

bohužel mě nic nenapadá...:(

Fair Trade bych brala i pro drobné výrobce v ČR.

fandím tomu

Hodne stesti ve studiu studentko :-)

Je třeba ve společnosti více o tomto tématu hovořit a psát do médií.

Jsem pro zrušení celních bariér – např. třtinový cukr by okamžitě zlevnil. Co by ale dělali evropští zemědělci (a voliči)?

málo prodejen, málo propagace, malá důvěra lidí, že fair trade je to, co tvrdí, potřebuje nějaké celebrity jako garanty

My máme stánek Fair Trade pravidelně v práci před jídelnou, myslím, že je to výborný nápad.

Myslím, že je to skvělý nápad prodávat výrobky, jejichž výtěžek pomůže někomu v těžké situaci a navíc ti lidé nedostanou peníze zadarmo, museli vykonat nějakou práci, což je sympatické.........výrobky mají také hezký design, ale měly by být mnohem víc propagovány

Nemám rád nesystémové věci. A Fair Trade je nesystémová věc. Není totiž domyšlený do té míry, aby se mohl stát celosvětovou normou, která by byla udržitelná. A pokud někdo tvrdí "Proč by nemohl?" je najivní, protože by to předpokládalo zrušení principů kapitalismu a přechod do společnosti kde "všichni budeme na sebe hodní, nebudem se vykořisťovat, a bude se nám na téhle krásné planetě hezky žít". Důvodem relativního blahobytu a bohatství vyspělých zemí včetně té naší je, že existují země chudší, jako je Čína, Indie atp., kde se dá levně vyrábět. Z toho si pak spousta zápaďanů vydělá svoji marži, než se zboží dostane k nám na stůl a máme se tu u nás dobře. Pokud půjde zboží od výrobce rovnou na stůl, peníze půjdou do kapes lidí z chudých zemí a bohaté budou chudnout. To se pochopitelně nestane, protože v tu chvíli se přestane zboží dovážet a začne se vyrábět raději doma, nebo někde kde to bude levné a Fair Trade jde do kopru. Fair Trade není slučitelný s kapitalismem. Je to utopická nesystémová myšlenka. Chcete zrušit kapitalismus? Vymyslete lepší systém, ale Fair Trade tím systémem není, není udržitelný. Ještě, že jsem se nepodepsal, už vidím ty kameny co na mě letí od hipíků zelených lidí a sociálně nabuzených spasitelů ze širokého okolí.

o fair trade mnoho lidí neví, je to škoda, protože se jedná o dobrou věc, která by se měla více zviditelnit

otazka, jestli se penize dostanou opravdu k vyrobcum a jsou smysluplne vyuzity k dlouhodobym cilum rozvoje

Překvapily mě fair trade banány v normálním obchodě a za normální cenu. Škoda, že na fair trade výrobky v obchodech moc nenarazím.

U "jiné" málo místa na vyplnění. Ot. č. 19 - chybí kategorie "vyšší odborné", do které spadám. Přeji mnoho sil a samé úspěchy. Alena Bártová

větší propagace a informovanost pomuže!

Vůbec nesouhlasím s podporou států v Africke, s tím souvisí i můj negativní pohled na Fair Trade.

Za důležité považuji zkoumat způsoby znevýhodnění konkrétních producentů v širším geopolitickém kontextu. Znevýhodnění, porušování pracovního práva i ekologickýc standartdů jsou často důsledkem mocenských zájmů nadnárodních společostí ve spojení se "slabým" státem, což je zároveň tolerováno vyspělými zeměmi. Dochází tak k paradoxu: země, která podporuje fair trade a jejiž občané nákupem podporují "férové" podmínky zapojených výrobců, zároveň např. vyváží zbraně do stejné země a napomáhá "nefér" systému vládnutí a útlaku stejných výrobců.

Za poctivou práci poctivá odměna

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 5 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

1. Setkali jste se někdy s Fair Trade výrobky nebo s myšlenkou Fair Trade?

  • odpověď Ne:
    • 5.3x vetší pravděpodobnost při odpovědi Spíše pozitivně na otázku 14. Toto je charakteristika Fair Trade - jak na Vás působí? „Fair Trade je obchodní partnerství, jehož cílem je přímá a účinná podpora znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí. Toho se snaží docílit především poskytováním "férových" obchodních podmínek pro zapojené výrobce, důrazem na dodržování základních norem pracovního práva a na ochranu životního prostředí a zvyšováním informovanosti spotřebitelů o situaci v rozvojových zemích.“

7. Jaké Fair Trade výrobky kupujete?

  • odpověď Čokoláda, cukrovinky, kakao:
    • 2.1x vetší pravděpodobnost při odpovědi Ve specializovaných Fair Trade prodejnách na otázku 6. Kde Fair Trade výrobky kupujete? Zaškrtněte max. 2 možnosti, kde je nakupujete nejčastěji.

8. Co jsou hlavní důvody toho, že Fair Trade výrobky kupujete? Zašktněte max. 3 nejdůležitější důvody.

  • odpověď Mám dobrý pocit, že pomáhám zlepšovat životní úroveň lidí v rozvojových zemích:
    • 2.1x vetší pravděpodobnost při odpovědi Káva na otázku 7. Jaké Fair Trade výrobky kupujete?
    • 2.1x vetší pravděpodobnost při odpovědi Ostatní potraviny (semena, ořechy, rýže, sušené ovoce, oleje, chipsy atd.) na otázku 7. Jaké Fair Trade výrobky kupujete?
    • 2.1x vetší pravděpodobnost při odpovědi Ve specializovaných Fair Trade prodejnách na otázku 6. Kde Fair Trade výrobky kupujete? Zaškrtněte max. 2 možnosti, kde je nakupujete nejčastěji.

13. Odpovídala Vaše představa o Fair Trade této charakteristice: „Fair Trade je obchodní partnerství, jehož cílem je přímá a účinná podpora znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí. Toho se snaží docílit především poskytováním "férových" obchodních podmínek pro zapojené výrobce, důrazem na dodržování základních norem pracovního práva a na ochranu životního prostředí a zvyšováním informovanosti spotřebitelů o situaci v rozvojových zemích.“

  • odpověď Spíše ano:
    • 2.1x vetší pravděpodobnost při odpovědi Jsou příliš drahé na otázku 9. Z jakých důvodů Fair Trade výrobky nekupujete? Zaškrtněte max. 2 důvody.

18. Věk:

  • odpověď 15 - 25 let:
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi Studuji na otázku 20. Váš hrubý měsíční příjem:

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Setkali jste se někdy s Fair Trade výrobky nebo s myšlenkou Fair Trade?

3. Jaký je Váš hlavní zdroj informací o Fair Trade?

4. Jaký je Váš názor na Fair Trade?

5. Kupujete někdy Fair Trade výrobky?

6. Kde Fair Trade výrobky kupujete? Zaškrtněte max. 2 možnosti, kde je nakupujete nejčastěji.

7. Jaké Fair Trade výrobky kupujete?

8. Co jsou hlavní důvody toho, že Fair Trade výrobky kupujete? Zašktněte max. 3 nejdůležitější důvody.

9. Z jakých důvodů Fair Trade výrobky nekupujete? Zaškrtněte max. 2 důvody.

11. Co by podle Vás nejvíce přispělo k většímu zájmu o Fair Trade?

12. Nakupujete BIO produkty?

13. Odpovídala Vaše představa o Fair Trade této charakteristice: „Fair Trade je obchodní partnerství, jehož cílem je přímá a účinná podpora znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí. Toho se snaží docílit především poskytováním "férových" obchodních podmínek pro zapojené výrobce, důrazem na dodržování základních norem pracovního práva a na ochranu životního prostředí a zvyšováním informovanosti spotřebitelů o situaci v rozvojových zemích.“

14. Toto je charakteristika Fair Trade - jak na Vás působí? „Fair Trade je obchodní partnerství, jehož cílem je přímá a účinná podpora znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí. Toho se snaží docílit především poskytováním "férových" obchodních podmínek pro zapojené výrobce, důrazem na dodržování základních norem pracovního práva a na ochranu životního prostředí a zvyšováním informovanosti spotřebitelů o situaci v rozvojových zemích.“

17. Pohlaví:

18. Věk:

19. Nejvyšší dosažené vzdělání:

20. Váš hrubý měsíční příjem:

21. Bydlíte v obci s počtem obyvatel:

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Setkali jste se někdy s Fair Trade výrobky nebo s myšlenkou Fair Trade?

3. Jaký je Váš hlavní zdroj informací o Fair Trade?

4. Jaký je Váš názor na Fair Trade?

5. Kupujete někdy Fair Trade výrobky?

6. Kde Fair Trade výrobky kupujete? Zaškrtněte max. 2 možnosti, kde je nakupujete nejčastěji.

7. Jaké Fair Trade výrobky kupujete?

8. Co jsou hlavní důvody toho, že Fair Trade výrobky kupujete? Zašktněte max. 3 nejdůležitější důvody.

9. Z jakých důvodů Fair Trade výrobky nekupujete? Zaškrtněte max. 2 důvody.

11. Co by podle Vás nejvíce přispělo k většímu zájmu o Fair Trade?

12. Nakupujete BIO produkty?

13. Odpovídala Vaše představa o Fair Trade této charakteristice: „Fair Trade je obchodní partnerství, jehož cílem je přímá a účinná podpora znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí. Toho se snaží docílit především poskytováním "férových" obchodních podmínek pro zapojené výrobce, důrazem na dodržování základních norem pracovního práva a na ochranu životního prostředí a zvyšováním informovanosti spotřebitelů o situaci v rozvojových zemích.“

14. Toto je charakteristika Fair Trade - jak na Vás působí? „Fair Trade je obchodní partnerství, jehož cílem je přímá a účinná podpora znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí. Toho se snaží docílit především poskytováním "férových" obchodních podmínek pro zapojené výrobce, důrazem na dodržování základních norem pracovního práva a na ochranu životního prostředí a zvyšováním informovanosti spotřebitelů o situaci v rozvojových zemích.“

17. Pohlaví:

18. Věk:

19. Nejvyšší dosažené vzdělání:

20. Váš hrubý měsíční příjem:

21. Bydlíte v obci s počtem obyvatel:

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Jirešová, E.Fair Trade a spotřebitelé (výsledky průzkumu), 2011. Dostupné online na https://fair-trade-a-spotrebitele.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.