Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Finanční Gramotnost

Finanční Gramotnost

Víte, že... můžete dotazníky vyplňovat i pomocí mobilních aplikací?
K dispozici jsou aplikace pro iPhone, iPad a Android.

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Martina Hanovská
Šetření:20. 10. 2012 - 16. 11. 2012
Počet respondentů:157
Počet otázek (max/průměr):24 / 21.21
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:59,6 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.08:29
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Cílem dotazníku je zmapovat úroveň finanční gramotnosti populace. Dotazník je zcela anonymní. Žádná z otázek není povinná, nicméně budeme rádi pokud se pokusíte odpovědět na všechny. Vyplnění vám nezabere více než 5 minut.

Odpovědi respondentů

1. Jsem:

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
žena8051,95 %50,96 %  
muž7448,05 %47,13 %  

Graf

2. Jsem:

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
pracující7951,63 %50,32 %  
student3623,53 %22,93 %  
důchodce1811,76 %11,46 %  
nezaměstnaný95,88 %5,73 %  
Rodičovská dovolená21,31 %1,27 %  
pracující student:-)10,65 %0,64 %  
mateřská dovolená10,65 %0,64 %  
pracující i student10,65 %0,64 %  
MD10,65 %0,64 %  
na rodičovské dovolené10,65 %0,64 %  
pracující, student10,65 %0,64 %  
na mateřské dovolené10,65 %0,64 %  
na rodičkovské dovolené10,65 %0,64 %  
na mateřské10,65 %0,64 %  

Graf

3. Jsem:

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
svobodný/svobodná9864,05 %62,42 %  
ženatý/vdaná4428,76 %28,03 %  
vdovec/vdova63,92 %3,82 %  
rozvedený/rozvedená53,27 %3,18 %  

Graf

4. Děti:

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nemám11474,51 %72,61 %  
mám, nezaopatřené a žijí se mnou ve společné domácnosti2113,73 %13,38 %  
mám, již zaopatřené1711,11 %10,83 %  
mám, nezaopatřené a nežijí se mnou ve společné domácnosti10,65 %0,64 %  

Graf

5. Měsíční příjem:

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
0 – 10 000 Kč3825,85 %24,2 %  
10 001 – 20 000 Kč3825,85 %24,2 %  
20 001 – 30 000 Kč3121,09 %19,75 %  
30 001 – 40 000 Kč2013,61 %12,74 %  
40 001 – 50 000 Kč74,76 %4,46 %  
50 001 - 60 000 Kč32,04 %1,91 %  
60 001 – 70 000 Kč21,36 %1,27 %  
0 – 10 000 Kč21,36 %1,27 %  
20 001 – 30 000 Kč21,36 %1,27 %  
10 001 – 20 000 Kč21,36 %1,27 %  
více než 80 000 Kč21,36 %1,27 %  

Graf

6. Nejvyšší dosažené vzdělání (včetně studujících):

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
9259,74 %58,6 %  
4931,82 %31,21 %  
VOŠ63,9 %3,82 %  
vyučení31,95 %1,91 %  
vyšší než VŠ21,3 %1,27 %  
21,3 %1,27 %  

Graf

7. Sestavujete si domácí rozpočet?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano, jen v hlavně8051,95 %50,96 %  
ne, rozpočet si nesestavuji5938,31 %37,58 %  
ano, v písemné podobě138,44 %8,28 %  
ano, jen v hlavně21,3 %1,27 %  

Graf

8. V jaké výši se pohybují Vaše úspory?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
více než váš roční příjem3422,22 %21,66 %  
více než Váš čtvrtletní příjem a méně než Váš půlroční příjem3422,22 %21,66 %  
méně než váš měsíční příjem2315,03 %14,65 %  
více než váš měsíční příjem a méně než váš čtvrtletní příjem2315,03 %14,65 %  
nemám vůbec žádné úspory2214,38 %14,01 %  
více než Váš půlroční příjem a méně než Váš roční příjem1711,11 %10,83 %  

Graf

9. Měli jste či máte nebo uvažujete o úvěru?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
na bydlení7549,67 %47,77 %  
neměl, nemám a neuvažuji6241,06 %39,49 %  
na spotřební zboží (televize, lednička, pračka...)95,96 %5,73 %  
na koupi auta74,64 %4,46 %  
zrovna vyřizuji hypotéku, ještě však není podepsána smlouva10,66 %0,64 %  
doplatit a už nikdy nemít10,66 %0,64 %  
již zaplacený10,66 %0,64 %  
mám hypotéku, příští auto bude na úvěr10,66 %0,64 %  
do budoucna na bydlení a auto..10,66 %0,64 %  
mám hypotéku10,66 %0,64 %  
na dovolenou10,66 %0,64 %  
ne10,66 %0,64 %  
nemel, nemam, uvazuju10,66 %0,64 %  
na studium10,66 %0,64 %  

Graf

10. Jakým způsobem se zajišťujete na stáří?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
penzijní připojištění8254,67 %52,23 %  
investice do nemovitosti3120,67 %19,75 %  
nijak, času dost1912,67 %12,1 %  
nijak, nemám z čeho1711,33 %10,83 %  
nijak, nezajímá mě to74,67 %4,46 %  
úspory21,33 %1,27 %  
jsem v důchodu21,33 %1,27 %  
jen co začnu pracovat tak určitě penzijní připojištění a investice do nemovitosti10,67 %0,64 %  
investice do dětí, vzdělání, komodit10,67 %0,64 %  
penzijní a životní pojištění10,67 %0,64 %  
investiční životní pojištění10,67 %0,64 %  
investice do podílových fondů10,67 %0,64 %  
zatím nijak, do nedávna nebylo z čeho:-(10,67 %0,64 %  
pravidelné investice10,67 %0,64 %  
spořící účet, fondy10,67 %0,64 %  
více začnu se vstupem do zaměstnání10,67 %0,64 %  
nijak10,67 %0,64 %  
stavba diverzifikovaného portfolia mixu instrumentů kap. trhu10,67 %0,64 %  
PF10,67 %0,64 %  
nijak, nemám z čeho10,67 %0,64 %  
Aktuálně se zajišťuji průběžným spořením a v příštím roce budu hledat vhodný způsob jak investovat, aby finance neztrácely na hodnotě. Penzijní připojištění neplánuji.10,67 %0,64 %  
životní pojištění, akciový fond10,67 %0,64 %  
plánuji podnikání ze kterého budú mít dostatečné příjmy i na stáří10,67 %0,64 %  
jsem již důchodce 19 let10,67 %0,64 %  
mám důchod10,67 %0,64 %  
důchodce10,67 %0,64 %  
v řešení10,67 %0,64 %  
duchodove pojisteni, zivotni pojistka10,67 %0,64 %  
investice na burze10,67 %0,64 %  

Graf

11. Jaké finanční produkty používáte?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
běžný účet14595,39 %92,36 %  
penzijní připojištění8052,63 %50,96 %  
stavební spoření7650 %48,41 %  
spořící účet6744,08 %42,68 %  
životní pojištění5234,21 %33,12 %  
hypotéka2617,11 %16,56 %  
termínované vklady95,92 %5,73 %  
spotřebitelský úvěr74,61 %4,46 %  
překlenovací úvěr ze stavebního spoření10,66 %0,64 %  
pravidelné investice10,66 %0,64 %  
rizikové pojištění10,66 %0,64 %  
žádné10,66 %0,64 %  
žádný10,66 %0,64 %  
akcie10,66 %0,64 %  

Graf

12. Před podpisem smlouvy si ji:

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
důkladně přečtu a podepíši až když všemu rozumím9160,67 %57,96 %  
překontroluji zásadni body a podepíši5838,67 %36,94 %  
smlouvu nečtu vůbec10,67 %0,64 %  

Graf

13. Na spořícím účtu máte 1000 Kč. Kolik budete mít na svém spořícím účtu na konci prvního roku při ročním garantovaném úroku 2 %? Předpokládejte, že na účet během roku nic nevložíte ani z něj nic nevyberete.

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
10208864,71 %56,05 %  
1020 Kč32,21 %1,91 %  
124021,47 %1,27 %  
120021,47 %1,27 %  
jedentisícdvacet21,47 %1,27 %  
100221,47 %1,27 %  
104021,47 %1,27 %  
Záleží na konstrukci složeného úročení - intervalech připisování úroků, při ročním 1020 Kč.10,74 %0,64 %  
netuším, asi 1020 Kč?10,74 %0,64 %  
tisíc korun a nějaké mini drobné10,74 %0,64 %  
ostatní odpovědi nemám šajn
1000*1,02
1 300,-
míň než 1000, pač mi banka naúčtuje tučný poplatek za vedení účtu :-( pokud ne, tak víc než 1020. závisí to na tom, jak často se úroky připočítávají :-)
o 2 % víc - poplatky za vedení spóřícího účtu
1240Kč
záleží jak často se připisují úroky
méně než 1020,- (- poplatky apod.)
1020-0,15*20
1017
1020,-
nechce se mi počítat
1020 (za předpokladu, že úrok je připsán 1x - chybí specifikace frekvence připisování úroku)
1020 korun minus poplatky
1020 minus poplatky minus dane
těžko říci, bez podfuků 1020
1000 + 2% - daň - poplatky za vedení - další poplatky za nesmysly
pěkný prd (1000/100*2) +1000
1020 Kč.
1020kč
neznám poplatky za vedení účtu, takže nevím
20
1020,18 Kč jak často se připisují úroky? Mě měsíčně.
1000 + 20 x 12 = 1240
1020.. pokud na uctu nejsou poplatky a nebere se v potaz inflace
1000,- Kč + (20,- kč úrok - 15% daň) = 1017 Kč
1020 mínus poplatky
1100Kč
1167 Kc
1018
1020 (minus daň z úroků, poplatky...)
1017,- po zdanění
3223,53 %20,38 % 

Graf

14. Víte zpaměti jaká je sazba daně z příjmů fyzických osob a základní sazba DPH?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
15% a 20%7953,38 %50,32 %  
nevím2114,19 %13,38 %  
ani jedna z možnstí není správná1912,84 %12,1 %  
15% a 14%138,78 %8,28 %  
20% a 19%106,76 %6,37 %  
18% a 20%53,38 %3,18 %  
10% a 14%10,68 %0,64 %  

Graf

15. Na spořícím účtu máte 1000 Kč. Kterou z následujících možností byste si vybrali, abyste co nejlépe zhodnotili svůj vklad, pokud si své prostředky chcete vybrat za 1 rok?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
0,5 % p.m.7653,15 %48,41 %  
fixní částka ve výši 50 Kč za rok3222,38 %20,38 %  
nevím1711,89 %10,83 %  
2% p.a.117,69 %7,01 %  
z těchto údajů nelze stanovit74,9 %4,46 %  

Graf

16. Jaký je při investování obvykle vztah mezi výnosem a rizikem? Zaškrtněte všechny správné možnosti.

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
vysoký výnos = vysoké riziko12586,21 %79,62 %  
nízký výnos = nízké riziko9565,52 %60,51 %  
veličiny jsou na sobě nezávislé149,66 %8,92 %  
nízký výnos = vysoké riziko74,83 %4,46 %  
vysoký výnos = nízké riziko21,38 %1,27 %  

Graf

17. Pro inflaci platí:

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
inflace snižuje kupní sílu peněz11282,96 %71,34 %  
inflace znamená nárůst cenové hladiny9469,63 %59,87 %  
neočekávané zvýšení inflace zvýhodňuje dlužníky oproti věřitelům6044,44 %38,22 %  
vysoká inflace obvykle znamená vysokou nezaměstnanost128,89 %7,64 %  

Graf

18. Co znamená konsolidace půjček?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
sloučení všech půjček do jedné a tím bude celková měsíční splátka nižší11489,76 %72,61 %  
ani jedna z odpovědí není správná53,94 %3,18 %  
všechny vaše dluhy budou postoupeny agentuře, která se zabývá vymáháním dluhů32,36 %1,91 %  
vyčíslení celkové dlužné částky před osobním bankrotem32,36 %1,91 %  
vyčíslení celkové dlužné částky pro účely předčasného splacení úvěru21,57 %1,27 %  

Graf

19. Co znamená zkratka RPSN?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
sazba v procentech, která udává celkovou roční nákladovost úvěru10582,68 %66,88 %  
procento, které udává výhodnost úvěru - vyšší procento znamená výhodnější úvěr107,87 %6,37 %  
relativní průměrné snížení nákladů97,09 %5,73 %  
žádná odpověď není správná32,36 %1,91 %  

Graf

20. Jak se vzděláváte ve finanční oblasti?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
hledám si informace sám/a na internetu7653,15 %48,41 %  
nevzdělávám5337,06 %33,76 %  
čtu články a odborné publikace3725,87 %23,57 %  
sleduji pořady o finančním vzdělávání2215,38 %14,01 %  
navštěvuji kurzy42,8 %2,55 %  
studuji VŠE21,4 %1,27 %  
několik let praxe jako finanční poradce10,7 %0,64 %  
ve škole ;)10,7 %0,64 %  
podnikám ve financích10,7 %0,64 %  
studuji tuto problematiku :)10,7 %0,64 %  
měla jsem předmět finance10,7 %0,64 %  
ptám se matky10,7 %0,64 %  
studuji VŠ ekonomického zaměření10,7 %0,64 %  
Seminář ve škole10,7 %0,64 %  
dám na radu manžela10,7 %0,64 %  

Graf

21. Znáte nějakou knihu, pořad, časopis, instituci která se zabývá finanční gramotností?

Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne8961,38 %56,69 %  
ano5638,62 %35,67 %  

Graf

22. V případě, že jste u minulé otázky odpověděli "Ano", napište jakou/jaký.

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

Ekonom

111 tipů jak ušetřit svoje peníze Krotitelé dluhů (pořád a kniha)

ABC Vzdělávání od Broker Consulting

Ale já odpověděla "ne" :)

Bohatý tata, chudý táta

Cash flow kvadrant - Robert Kiyosaki

ČASOPIS EKONOM

časopis Ekonom

Časopis Finanční poradce

časopisy s finanční tématikou, ale zřídka kdy je čtu, většinou na záchodě..

český národní vzdělávací institut, školy

člověk v tísni

Dramata a frašky ekonomie - Pavel Kohout

E15, bohatá žena, veškerá skripta oboru, který jsem studovala na VŠ

Economist

Ekonom

ekonom

Ekonom, Finance, Logistika, Trend marketing, Management marketing

ekonom, internet

Finační poradce

Finanční zpravodaj

finmag

Hospodářské noviny

hospodářské noviny

hospodářské noviny, sledování ekonomických programů a ČT 24

Kapitol, Partners

Komora

Krotitelé dluhů

Krotitelé dluhů

Krotitele dluhu

Krotitelé dluhů

Krotitelé dluhů

krotitelé dluhů

Krotitelé dluhů (pořad)

krotitele dluhu, naha pravda

krotitelé dluhu, penize.cz, finmag.cz, partners financial services, den financni gramotnosti 8.9....kiyosaki-bohaty tata,chudy tata, cashflow kvadrant, EFPA

Krotitelé dluhů, taková ta legrace s Tomášem Sedláčkem, co dávali před pár měsíci - už si nepamatuju, jak se to jmenovalo

mesec.cz

mesec.cz, patria, penize.cz, ČNB, VŠE v Praze

nahá pravda

Nepamatuji si nazev

Nepamatuji si název, ale Radiožurnál vysílá (vysílal?) nějaký krátký pořad o penězích...

patria, mesec, ekonomika 24 atd....

Pořad ČT 24 : Ekonomika

pořad Suma sumárum aneb kde jsou mé peníze, zčásti časopis dTest

pořady na ČT24, černé ovce

publikace Roberta T. Kiyosakiho

suma sumárum, abeceda rodinných financí

Týden a tvorba Lukáše Kovandy

www.mises.cz

23. Chcete se v budoucnu finančně vzdělávat?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano, ale zadarmo6545,14 %41,4 %  
ne, nepovažuji to za nutné3121,53 %19,75 %  
ne, nemám čas1510,42 %9,55 %  
ano a jsem ochotný/ochotná za to zaplatit do 80 Kč za hodinu85,56 %5,1 %  
ano a jsem ochotný/ochotná za to zaplatit do 130 Kč za hodinu42,78 %2,55 %  
ano a jsem ochotný/ochotná za to zaplatit do 30 Kč za hodinu21,39 %1,27 %  
ano a jsem ochotný/ochotná za to zaplatit více než 130 Kč za hodinu21,39 %1,27 %  
mám schopného poradce, který se vzdělává za mne10,69 %0,64 %  
ano a nevím kolik jsem ochotná zaplatit10,69 %0,64 %  
ano, chci10,69 %0,64 %  
ani nevím :)10,69 %0,64 %  
Ano, jen kdyz to budu potrebovat.10,69 %0,64 %  
ano, ale sám10,69 %0,64 %  
ne, ale budu muset 10,69 %0,64 %  
Zjistím si vše potřebné sám10,69 %0,64 %  
stačí chytré knihy10,69 %0,64 %  
Vzhledem k mému věku to pro mě nemá význam.10,69 %0,64 %  
podle potřeby10,69 %0,64 %  
informace si zjistím sám10,69 %0,64 %  
nevim podle situace, mozna ano10,69 %0,64 %  
ano a jsem ochotná za to zaplatit max. do možného výnosu z informovanosti10,69 %0,64 %  
ano, ale neni moc casu10,69 %0,64 %  
Ano, ale kolik jsem ochoten zaplatit, to opravdu nevím, protože bude záležet na tom, jaké možnosti budou bezplatné a jaké ne; plácnout jenom tak z fleku nějakou cifru je podle mě nesmysl10,69 %0,64 %  
samostudium10,69 %0,64 %  

Graf

24. Jaké jsou Vaše návrhy na zlepšení finanční gramotnosti občanů?

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

Až budu mít jako zaměstnaný prostředky, začnu se zajímat o informační zdroje, a pak teprve budu mít představu. Nerad bych navrhoval něco, co již je, ale nevím o tom.

Bankám by se nelíbilo, kdyby by se gramotnost zvýšila.

Bezplatné kurzy zaměřené na cílovou skupinu - dochodci, rodiny s děty apod., případně krátké pořady v TV zaměřené na tuto oblast, začít s finanční gramotností již na ZŠ.

číst a hodně šukat

diskuse v TV, rádiích, reklamní spoty, lepší filosofie v bankách, na jejichž přepážkách dochází často k uzavírání smluv na úkor klienta ve snaze získat "čárku" z prodeje zaměstnance/kyně banky

finanční gramotnost ve školách zlepšit, školení pro rizikové skupiny zadarmo, více informovat veřejnost pomocí médií

Hrát už s dětmi hry, co je buou učit hospodařit. Vyučovat je ve škole (základní/střední/vysoké) o financích, rozpočtech... Kurzy, televizní pořady... Prostě to do lidí natlačit:-)

informovanost v tisku

Jediným možným kanálem pro všechny spoluobčany je asi tisk. Různé články se občas v tisku také objevují, ale mohlo by více.

Kdo chce, ten si potřebné najde nebo si nechá poradit od někoho, kdo rozumí... Když je někdo blbej, tak mu není pomoci...

kurzy pro ohrozene skupiny vyuka na skole

kurzy ve školách a firmách zdarma nebo za symbolické ceny, hra Finanční svoboda

lepší vzdělávání ve školách

Lidé se hodně dívají na televizi,tak možná pořadem,který by se snažil problematiku vysvětlit jednoduchou a názornou formou. Ačkoliv jsem měla finanční právo na fakultě(pravda okrajově),je to pro mě naprosto neproniknutelná a složitá oblast,ve které se vůbec neorientuji,což není dobře.

média, články, pořady v TV

medialni kampan

Minutové "reklamy" či "poučné povídání" mezi pořady v televizi, v rádiích, v metru na ledkách atp.. Dá se to někomu prodat, třeba bance, ta si dá na začátek a konec svůj sponzorský vzkaz či drobný branding, odvykládá to její odborník a pár věcí by bylo, aby se neuchytilo v hlavách lidí.

Nejméně časově náročný by byl asi televizní pořad na dané téma..

Nevím.

Od raného věku informovat a ucit lidi, jak hospodařit s penězi a jak se orientovat na finančním trhu

Osvěta v médiích. Jednoduše a názorně řečené, po malých dávkách. Něco jako reklama.

podpora vzdělávání ve školách, zpřehlednění finančních produktů

Pokud někdo není schopný nebo ochotný si v dnešní době potřebné informace vyhledat, není mu pomoci...

Pořady v televizi

Pořady v TV, informační letáky od bank apod.

Pořady v TV, reklama

povinná součást základního vzdělání, volitelná součást studia SŠ

povinna vyuka min. na stredni skole

povinný předmět na ZŠ

povinný předmět ve škole

programy ve školách

Skolni predmet financni gramotnost

Snížení daní, zrušení velké většiny úřadů, ponechání zodpovědnosti na jednotlivcích

spořit 10% příjmů a rozumně investovat, naučit se chytře utrácet

Stále lidem vysvětlovat, že žít na dluh se nevyplácí a zejména půjčovat si na spotřební zboží a zábavu vede do záhuby.

Tak tady je jasné řešení (byť samozřejmě nikoliv samospásné) zavést předmět Finanční gramotnost do základních a středních škol.

to si musí každý ohlídat sám

Více informací veřejnosti prostřednictvím médií.

Více odborných pořadů v televizi ( ČT 24 ) např. jak byl kdysi pořad Trh, obchod, finance.

Více pořadů na ČT, více informací od Ministerstva financí a členů vlády

Výchova odmala - nejen ke kritickému myšlení a umění si věci spočítat, ale k dlouhodobé odpovědnosti! Současný klipovitý život plný neodolatelných příležitostí, projektově orientovaný na dočasnost ... ale život jde spojitě dál a musím se dívat i za rok, dva deset, aspoň rámcově, řešení potřeb a odkládání závazků (= teď chci televizi, protože jsem nezaměstnaný a nemám na to, vezmu si úvěr... a pak to nějak dopadne...!), trošku mimo mísu - zakázat reklamu na úvěry - poslední dobou i banky nabádají občany k neodpovědnému chování - je to OK? Celkově si myslím, že finanční gramotnost není umění si to spočítat, ale pak se taky podle toho chovat.

Vykopnut Kalouska.

Vyučování základů ekonomického myšlení na druhém stupni ZŠ

Vyučovat finanční gramotnost již na základních a středních školách.

výuka dětí ve škole

vyuka fin gramotnosti na zs

výuka ve škole

výuka ve škole

využít TV v pořadech pro mládež

Vzdělávání

zacit vzdelavat uz deti na zakladnich skolach, poradat ruzne open seminare, skoleni pro verejnost

základy v ZŠ

zaradit zakladni veci do nejakeho predmetu v 8-9 třídě, popřípadě na SŠ

zařadit do osnov na zš, bezplatně šířit

zavedení kurzů a seminářu a jejich medializace, řádná výuka na základních školách

zavedení povinné výuky základů financí na základních/středních školách

zavedení povinného předmětu na ZŠ

zavedení tohoto tématu do osnov základního a středního vzdělávání

zavést finanční gramotnost jako školní předmět a začít pracovat především na mladší generaci

Zavést na základních školách předmět, který by se finanční gramotností zabýval.

zavést to jako předmět na ZŠ a SŠ!

zlepšení výuky ve školách

zvětšení prostoru pro finanční informace v běžných periodikách a TV


(placená inzerce)

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 5 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

3. Jsem:

  • odpověď svobodný/svobodná:
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi student na otázku 2. Jsem:

10. Jakým způsobem se zajišťujete na stáří?

  • odpověď penzijní připojištění:
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi penzijní připojištění na otázku 11. Jaké finanční produkty používáte?

11. Jaké finanční produkty používáte?

  • odpověď penzijní připojištění:
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi penzijní připojištění na otázku 10. Jakým způsobem se zajišťujete na stáří?

16. Jaký je při investování obvykle vztah mezi výnosem a rizikem? Zaškrtněte všechny správné možnosti.

  • odpověď nízký výnos = nízké riziko:
    • 1.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi vysoká inflace obvykle znamená vysokou nezaměstnanost na otázku 17. Pro inflaci platí:

21. Znáte nějakou knihu, pořad, časopis, instituci která se zabývá finanční gramotností?

  • odpověď ne:
    • 1.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi 2% p.a. na otázku 15. Na spořícím účtu máte 1000 Kč. Kterou z následujících možností byste si vybrali, abyste co nejlépe zhodnotili svůj vklad, pokud si své prostředky chcete vybrat za 1 rok?

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Jsem:

4. Děti:

5. Měsíční příjem:

6. Nejvyšší dosažené vzdělání (včetně studujících):

7. Sestavujete si domácí rozpočet?

8. V jaké výši se pohybují Vaše úspory?

9. Měli jste či máte nebo uvažujete o úvěru?

10. Jakým způsobem se zajišťujete na stáří?

11. Jaké finanční produkty používáte?

12. Před podpisem smlouvy si ji:

13. Na spořícím účtu máte 1000 Kč. Kolik budete mít na svém spořícím účtu na konci prvního roku při ročním garantovaném úroku 2 %? Předpokládejte, že na účet během roku nic nevložíte ani z něj nic nevyberete.

14. Víte zpaměti jaká je sazba daně z příjmů fyzických osob a základní sazba DPH?

15. Na spořícím účtu máte 1000 Kč. Kterou z následujících možností byste si vybrali, abyste co nejlépe zhodnotili svůj vklad, pokud si své prostředky chcete vybrat za 1 rok?

16. Jaký je při investování obvykle vztah mezi výnosem a rizikem? Zaškrtněte všechny správné možnosti.

17. Pro inflaci platí:

18. Co znamená konsolidace půjček?

19. Co znamená zkratka RPSN?

20. Jak se vzděláváte ve finanční oblasti?

21. Znáte nějakou knihu, pořad, časopis, instituci která se zabývá finanční gramotností?

23. Chcete se v budoucnu finančně vzdělávat?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Jsem:

4. Děti:

5. Měsíční příjem:

6. Nejvyšší dosažené vzdělání (včetně studujících):

7. Sestavujete si domácí rozpočet?

8. V jaké výši se pohybují Vaše úspory?

9. Měli jste či máte nebo uvažujete o úvěru?

10. Jakým způsobem se zajišťujete na stáří?

11. Jaké finanční produkty používáte?

12. Před podpisem smlouvy si ji:

13. Na spořícím účtu máte 1000 Kč. Kolik budete mít na svém spořícím účtu na konci prvního roku při ročním garantovaném úroku 2 %? Předpokládejte, že na účet během roku nic nevložíte ani z něj nic nevyberete.

14. Víte zpaměti jaká je sazba daně z příjmů fyzických osob a základní sazba DPH?

15. Na spořícím účtu máte 1000 Kč. Kterou z následujících možností byste si vybrali, abyste co nejlépe zhodnotili svůj vklad, pokud si své prostředky chcete vybrat za 1 rok?

16. Jaký je při investování obvykle vztah mezi výnosem a rizikem? Zaškrtněte všechny správné možnosti.

17. Pro inflaci platí:

18. Co znamená konsolidace půjček?

19. Co znamená zkratka RPSN?

20. Jak se vzděláváte ve finanční oblasti?

21. Znáte nějakou knihu, pořad, časopis, instituci která se zabývá finanční gramotností?

23. Chcete se v budoucnu finančně vzdělávat?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Zdroje respondentů

Níže uvedený seznam obsahuje odkazy na nejvýznamnější stránky, ze kterých přišli respondenti (dle refereru):

Z bezpečnostních důvodů nejsou zobrazeny kompletní adresy, ze kterých uživatelé přišli, ani minoritní zdroje respondentů. V případě následování odkazu z outlooku, icq nebo použití firewallu obvykle není možné zdroj zjistit. Jedná se o statistiku návštěvnosti dotazníku, nikoli jeho úspěšného odeslání (z různých zdrojů mohla být úspěšnost vyplnění dotazníku různá). Údaje tedy mohou sloužit pouze pro velmi hrubou orientaci.

Citace

Hanovská, M.Finanční Gramotnost (výsledky průzkumu), 2012. Dostupné online na https://financni-gramotnost.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.