Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Spotřebitelské chování generace Z na trhu kosmetiky

Spotřebitelské chování generace Z na trhu kosmetiky

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Markéta Šeligová
Šetření:13. 02. 2024 - 31. 03. 2024
Počet respondentů:122
Počet otázek (max/průměr):22 / 18.29
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:64,6 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.04:30
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Dobrý den,

jmenuji se Markéta Šeligová a jsem studentkou oboru Marketingová komunikace na

VŠB-TUO. Ráda bych Vás požádala o vyplnění krátkého dotazníku pro mou bakalářskou

práci zabývající se spotřebitelským chováním generace Z na trhu s kosmetikou.

Dotazník je anonymní a výsledky budou sloužit pro akademické účely.

Děkuji Vám za vyplnění.

Odpovědi respondentů

1. Patříte do generace Z? (narodili jste se mezi lety 1996 a 2010)

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Anootázka č. 2, Ne → konec dotazníku].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano10485,25 %85,25 %  
Ne1814,75 %14,75 %  

Graf

2. Jaký druh kosmetiky preferujete?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Konvenční kosmetiku5451,92 %44,26 %  
Přírodní kosmetiku4139,42 %33,61 %  
Bio kosmetiku54,81 %4,1 %  
Biodynamickou kosmetiku (Nejpřísnější BIO kvality v souladu s přírodou a udržitelným hospodařením)43,85 %3,28 %  

Graf

3. Jak často nakupujete kosmetické produkty?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Jednou za měsíc5048,08 %40,98 %  
Méně často3937,5 %31,97 %  
Jednou za 14 dnů1312,5 %10,66 %  
Každý týden21,92 %1,64 %  

Graf

4. Co je pro Vás nejčastějším důvodem nákupu kosmetiky? (Uveďte 3 důvody)

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 3).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Doplnění již spotřebovaného výrobku9389,42 %76,23 %  
Sleva na můj oblíbený produkt5956,73 %48,36 %  
Vyzkoušení novinky5149,04 %41,8 %  
Dárek příbuzným a blízkým5149,04 %41,8 %  
Nákup ,,pro své potěšění”4644,23 %37,7 %  
Využití výhody věrnostního programu1918,27 %15,57 %  
Lákavý obal výrobku1211,54 %9,84 %  

Graf

5. Kde hledáte informace o nových kosmetických produktech a značkách? (Můžete vybrat více možností)

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Na sociálních médiích7875 %63,93 %  
Od přátel4947,12 %40,16 %  
Na obalech produktu3836,54 %31,15 %  
Od rodinných příslušníků2927,88 %23,77 %  
Z odborných recenzí2221,15 %18,03 %  
Od prodejců na prodejně2120,19 %17,21 %  
Na blogu a v diskusích2120,19 %17,21 %  
Od odborníků (dermatoložky/kosmetičky)1413,46 %11,48 %  
Z časopisů/magazínů1312,5 %10,66 %  
Na fórech1312,5 %10,66 %  
Nehledám10,96 %0,82 %  
Recenze na dany produkt v eshopu10,96 %0,82 %  
v aplikaci prodejny10,96 %0,82 %  
Takové informace nevyhledávám, používám stále stejnou značku a produkt 10,96 %0,82 %  

Graf

6. Pokud informace o produktech hledáte na sociálních médiích, které z těchto médií je vašim největším zdrojem informací?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Instagram5350,96 %43,44 %  
Nevyhledávám2221,15 %18,03 %  
TikTok1413,46 %11,48 %  
YouTube1110,58 %9,02 %  
Facebook32,88 %2,46 %  
Ig i tt a někdy yt10,96 %0,82 %  

Graf

7. Jak důležité jsou pro vás následující aspekty při výběru kosmetických produktů? (1 - Velmi nevýznamné, 5 - Velmi významné)

Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.

PodotázkaPrůměrRozptyl
Cena3.741.154
Značka3.0671.294
Složení3.51.519
Recenze3.5771.398
Reklama2.5191.384
Věrnostní program2.2791.336
Doporučení influencerů2.2121.359
Bez testování na zvířatech3.261.885
Obaly šetrné k životnímu prostředí2.9621.364
Veganské produkty2.5671.592
Dostupnost3.6251.254
Předchozí zkušenost3.9811.788
Země původu2.5191.461

Graf

8. Od které kosmetické značky nakupujete produkty nejčastěji? (Vypište max. 5)

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Dermacol32,88 %2,46 %  
nivea32,88 %2,46 %  
Essence32,88 %2,46 %  
Adidas 21,92 %1,64 %  
Old spice21,92 %1,64 %  
Isana, Essence, Garnier10,96 %0,82 %  
Avon, Essence, Revolution, Nyx, Rimmel10,96 %0,82 %  
Fa, Nivea, adidas10,96 %0,82 %  
nevím, kupuji náhodně10,96 %0,82 %  
Dermacol, miss sporty, essence, revolution10,96 %0,82 %  
ostatní odpovědi Typology, Bourjois, Maybelline, Gosh
Balea
Avon, dm, maybelline, elseve
Natura siberica
Dermacol, Nivea
KIKO Milano, essence, e.l.f
Nivea, Essence, Maybelline, Revolution
Avon & Oriflame
La roche
Gillette, Biomed, Bull dog, Curaprox
Dove, Nivea, TRESemmé
Catrice, Nyx, Essence, Makeup revolution
Garniere, Dermacol, Miss Sporty, Essence, Taft
Natura siberica, ziaja
Klairs, Garnier, Loreal
The Ordinary
Cerave, Catrice, Maybelline
garnier, alverde, schwartzkopf
Catrice, Dermacol, essence
Dr. max, teta
Renovality, Garnier
Catrice, Misha, CeraVe, Vichy, Balea
Rituals, manufaktura, nivea
Maybelline,avon, balea,essence,nix
esence, maybeline
Dermacol, maybeline, balea
Loreal, sheglam, miss porty, essence
essence, alverde, natura medik, dermacol
Lobey
Bioderma, CeraVe, Rituals
essence, ziaja,dermacol, bioderma, catrice
Dermacol, Maybelline, Loreal,
Nivea, Elmex, Schauma
Catrice, Maybelline, Matrix
Essence, Garnier, Balea, Loreal paris, Rimmil London ( nevim jak se to píše
CeraVe
Fnehrj
Lancome, YSL, Vichy, Joseon
Nivea, Head & Shoulders, Fa, Mary Kay, Garnier
Ziaja, Garnier, Balea
Maybelline
Renovality, Bio Bione, L'Oreal Paris
Essence, Avon
Dove
dm (více z jejich řad), Garnier
Ellie, Garnier
Ecodenta, milani, I provenzali, crazy rumors
Nivea, Old Spice
Fa
Avéne, Maui, Biorythme, Renovality
Cerave, Vichy, Garnier, Estee Lauder
Catrice, essence, balea, dove
Purity Vision, Caltha, Neutrogena, Just
Catrice, Nivea, Max factor, Dermacol, Ziaja
Catrice, Essence, Garnier, Nivea, Balea
Alverde, Mixa, Balea
Purity vision, Garnier, Balea
Renovality, Maybelline
Kérastase
Balea, Nivea, Gabriela Salvete
Rimmel, Cateice, Dermacol
Liviny, manufaktura, Havlík, purity vision, saloos
STR, dove
Avon, Curlymyself, Rimmel London
Essence,Kiko, Dermacol,Ryor
CeraVe, Garnier
ziaja, havlíkova apotheka, bioil
Avon
Lobey, Rare beauty, Too faced, Huda beauty, Essence
Miss sporty, Dermacol, Nivea
nivea, cera ve, bull dog, ordinary
Pyunkang Yul, Beauty of Joseon, Skin1004
Avon, Essence, Maybelline, Ziaja
saloos
Weleda
Garniere, Loreal, ziaja, balea
Dermacol, Saloos, DM
Valeš, Mary Kay, Joico, Manufaktura, Revolution
Neutrogena, Cerave, The Ordinary
Nivea, Garnier
alverde
The ordinary, bioderma, ziaja
Ordinary
the ordinary, cerave, balea, essence
Aktualne mam vše ze CeraVe
Yves Rocher, Nivea, Garnier
8682,69 %70,49 % 

Graf

9. Nakupujete kosmetiku privátních/vlastních značek obchodníka?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Anootázka č. 10, Neotázka č. 11].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne5956,73 %48,36 %  
Ano4543,27 %36,89 %  

Graf

10. Vyberte 3 privátní značky, které patří k vašim oblíbeným:

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 3).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Balea4293,33 %34,43 %  
Alverde2453,33 %19,67 %  
Isana1635,56 %13,11 %  
trend it up1635,56 %13,11 %  
Ebelin920 %7,38 %  
SUN dance817,78 %6,56 %  
Cian613,33 %4,92 %  
Dontodent511,11 %4,1 %  
S.he stylezone36,67 %2,46 %  
Ellie36,67 %2,46 %  
Alterra naturkosmetik36,67 %2,46 %  

Graf

11. Kde nejčastěji nakupujete kosmetiku?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
V drogerii6158,65 %50 %  
Na E-shopu3129,81 %25,41 %  
V supermarketu/hypermarketu54,81 %4,1 %  
V lékárně43,85 %3,28 %  
V kamenné prodejně dané značky32,88 %2,46 %  

Graf

12. Vyhledáváte při nákupu na prodejně pomoc asistenta?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Nikdy6865,38 %55,74 %  
Pouze někdy3634,62 %29,51 %  

Graf

13. Kolik měsíčně utratíte za kosmetické produkty?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
301 - 500 Kč3836,54 %31,15 %  
101 - 300 Kč2826,92 %22,95 %  
Do 100 Kč2221,15 %18,03 %  
501 - 999Kč1211,54 %9,84 %  
nad 1000 Kč43,85 %3,28 %  

Graf

14. Jaká je nejvyšší částka, kterou jste ochotni zaplatit za jeden produkt?

Nepovinná otázka, respondent mohl u každé podotázky vyplnit celé číslo.

PodotázkaPrůměrRozptyl
Produkt tělové kosmetiky318.205102662.935
Produkt vlasové kosmetiky445.261110548.239
Produkt pleťové kosmetiky534.58446587.448
Produkt dekorativní kosmetiky385.159204167.816
Produkt zubní hygieny319.466165100.862

15. Co vás nejvíce ovlivňuje při rozhodování o nákupu kosmetiky?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Doporučení známých a rodiny2927,88 %23,77 %  
Doporučení a recenze zákazníků2524,04 %20,49 %  
Probíhající akce a slevy1312,5 %10,66 %  
Sociální média1211,54 %9,84 %  
Vizuální stránka obalu produktu/kvalita obalu produktu65,77 %4,92 %  
Influenceři43,85 %3,28 %  
Doporučení prodejní asistentky21,92 %1,64 %  
Věrnostní programy21,92 %1,64 %  
V mnoha případech doporučení odborné osoby (Zubař), nebo vlastní dlouhodobá zkusenost10,96 %0,82 %  
kvalita produktu10,96 %0,82 %  
Umístění v rámci prodejny (postupně zkouším produkty zleva doprava)10,96 %0,82 %  
doporučení dermatologa10,96 %0,82 %  
Netestování na zvířatech, Vegan produkt 10,96 %0,82 %  
Vlastnosti, zda je produkt vhodný na citlivou pleť atd.10,96 %0,82 %  
Složení10,96 %0,82 %  
Aplikace Wewell10,96 %0,82 %  
slozeni10,96 %0,82 %  
předchozí zkušenost10,96 %0,82 %  
Předchozí zkušenost, složení10,96 %0,82 %  

Graf

16. Kde sdílíte své zkušenosti s kosmetickými produkty?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Pouze s přáteli/rodinou6865,38 %55,74 %  
Nesdílím své zkušenosti2826,92 %22,95 %  
Na sociálních sítích43,85 %3,28 %  
V recenzích e-shopu32,88 %2,46 %  
Na blogu/fóru10,96 %0,82 %  

Graf

17. Využili jste někdy možnost vrácení prázdných obalů?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Nevím o této možnosti5350,96 %43,44 %  
Ne4543,27 %36,89 %  
Ano65,77 %4,92 %  

Graf

18. Pohlaví:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Žena8278,85 %67,21 %  
Muž2120,19 %17,21 %  
Jiné10,96 %0,82 %  

Graf

19. Rok narození:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
2001 – 20055048,08 %40,98 %  
1996 – 20004543,27 %36,89 %  
2006 – 201098,65 %7,38 %  

Graf

20. Nejvyšší dosažené vzdělání:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Střední s maturitou5149,04 %41,8 %  
Vysokoškolské3028,85 %24,59 %  
Základní1312,5 %10,66 %  
Vyšší odborné54,81 %4,1 %  
Střední bez maturity54,81 %4,1 %  

Graf

21. Jste:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Student/studentka7774,04 %63,11 %  
Zaměstnaný/zaměstnaná1817,31 %14,75 %  
OSVČ54,81 %4,1 %  
Žák/žákyně32,88 %2,46 %  
Nezaměstnaný/nezaměstnaná10,96 %0,82 %  

Graf

22. Jaký je váš čistý měsíční příjem?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
0 – 9 999 Kč5754,81 %46,72 %  
10 000 – 24 999 Kč2221,15 %18,03 %  
25 000 – 34 999 Kč1817,31 %14,75 %  
45 000 Kč a více43,85 %3,28 %  
35 000 – 44 999 Kč32,88 %2,46 %  

Graf

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Metabáze tohoto průzkumu dosud nebyla analyzována, zkuste se vrátit později (cca za hodinu).

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Patříte do generace Z? (narodili jste se mezi lety 1996 a 2010)

2. Jaký druh kosmetiky preferujete?

3. Jak často nakupujete kosmetické produkty?

4. Co je pro Vás nejčastějším důvodem nákupu kosmetiky? (Uveďte 3 důvody)

5. Kde hledáte informace o nových kosmetických produktech a značkách? (Můžete vybrat více možností)

6. Pokud informace o produktech hledáte na sociálních médiích, které z těchto médií je vašim největším zdrojem informací?

7. Jak důležité jsou pro vás následující aspekty při výběru kosmetických produktů? (1 - Velmi nevýznamné, 5 - Velmi významné)

9. Nakupujete kosmetiku privátních/vlastních značek obchodníka?

10. Vyberte 3 privátní značky, které patří k vašim oblíbeným:

11. Kde nejčastěji nakupujete kosmetiku?

12. Vyhledáváte při nákupu na prodejně pomoc asistenta?

13. Kolik měsíčně utratíte za kosmetické produkty?

14. Jaká je nejvyšší částka, kterou jste ochotni zaplatit za jeden produkt?

15. Co vás nejvíce ovlivňuje při rozhodování o nákupu kosmetiky?

16. Kde sdílíte své zkušenosti s kosmetickými produkty?

17. Využili jste někdy možnost vrácení prázdných obalů?

18. Pohlaví:

19. Rok narození:

20. Nejvyšší dosažené vzdělání:

21. Jste:

22. Jaký je váš čistý měsíční příjem?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Patříte do generace Z? (narodili jste se mezi lety 1996 a 2010)

2. Jaký druh kosmetiky preferujete?

3. Jak často nakupujete kosmetické produkty?

4. Co je pro Vás nejčastějším důvodem nákupu kosmetiky? (Uveďte 3 důvody)

5. Kde hledáte informace o nových kosmetických produktech a značkách? (Můžete vybrat více možností)

6. Pokud informace o produktech hledáte na sociálních médiích, které z těchto médií je vašim největším zdrojem informací?

7. Jak důležité jsou pro vás následující aspekty při výběru kosmetických produktů? (1 - Velmi nevýznamné, 5 - Velmi významné)

9. Nakupujete kosmetiku privátních/vlastních značek obchodníka?

10. Vyberte 3 privátní značky, které patří k vašim oblíbeným:

11. Kde nejčastěji nakupujete kosmetiku?

12. Vyhledáváte při nákupu na prodejně pomoc asistenta?

13. Kolik měsíčně utratíte za kosmetické produkty?

14. Jaká je nejvyšší částka, kterou jste ochotni zaplatit za jeden produkt?

15. Co vás nejvíce ovlivňuje při rozhodování o nákupu kosmetiky?

16. Kde sdílíte své zkušenosti s kosmetickými produkty?

17. Využili jste někdy možnost vrácení prázdných obalů?

18. Pohlaví:

19. Rok narození:

20. Nejvyšší dosažené vzdělání:

21. Jste:

22. Jaký je váš čistý měsíční příjem?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Šeligová, M.Spotřebitelské chování generace Z na trhu kosmetiky (výsledky průzkumu), 2024. Dostupné online na https://generacez-trh-kosmetiky.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.