Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Historické počítací stroje
Historické počítací stroje
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Marie Stradiotová |
---|---|
Šetření: | 08. 04. 2015 - 27. 04. 2015 |
Počet respondentů: | 23 |
Počet otázek (max/průměr): | 18 / 16.96 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 35,3 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.05:08 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den,
tento dotazník je určen pro učitele matematiky, informatiky a dějepisu.
Je zaměřen na historické výpočetní stroje. Má za úkol zmapovat povědomí o těchto strojích mezi učiteli s určenými aprobacemi. Dotazník bude sloužit jako podpůrný materiál pro diplomovou práci.
Předem děkuji za vyplnění.
Odpovědi respondentů
1. Jste:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 15 | 65,22 % | 65,22 % |
muž | 8 | 34,78 % | 34,78 % |
2. Vyberte předmět/y, který vyučujete:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
informatika | 15 | 65,22 % | 65,22 % |
matematika | 11 | 47,83 % | 47,83 % |
dějepis | 4 | 17,39 % | 17,39 % |
3. Vyberte, jak dlouho učíte:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
0 - 5 let | 22 | 95,65 % | 95,65 % |
6 - 10 let | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
4. Věděli jste, že základem pro dnešní počítače se staly „obyčejné“ matematické počty a jednoduché mechanické kalkulátory, které se vymýšlely po staletí?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano, věděl/a jsem o tom | 18 | 78,26 % | 78,26 % |
ano, slyšel/a jsem o tom | 4 | 17,39 % | 17,39 % |
ne, nevěděl/a ani neslyšel/a jsem o tom | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
5. Znáte nějaké historické mechanické kalkulátory či výpočetní pomůcky?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ano → otázka č. 6, ne → otázka č. 7].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 15 | 65,22 % | 65,22 % |
ne | 8 | 34,78 % | 34,78 % |
6. Prosím vypište a uveďte, kde jste se s nimi setkali. (knihy, tiskoviny, média, muzea atd.)
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
děrnoštítkové stroje, elektronické čítače, hradla, enigma
Historie výpočetní techniky
Internet, media, ve skola na VS
knihy, škola, média
Materiály na internetu od učitele Musílka
na hodině počítačů, kde jsem byla jako studentka
Na střední škole při výuce historie počítačů (TVY - technické vybavení počítače).
Nevím
Pascalina, Schickardův počítací stroj - knihy
Prarodice
Především Internet
sčot, abaku, leibnizovo kolo, thomasův kalkulátor, pascaline, schickardovi hodiny - jen obrazově při výuce dějin informatiky
Tiskoviny
v předmětu historie fyziky
ve škole, doma (logaritmické pravítko), knihy
7. Věděli jste, že Leonardo da Vinci (15. stol.) sestrojil mechanickou početní pomůcku?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano, věděl/a jsem o tom | 9 | 39,13 % | 39,13 % |
ano, slyšel/a jsem o tom | 8 | 34,78 % | 34,78 % |
ne, nevěděl/a ani neslyšel/a jsem o tom | 6 | 26,09 % | 26,09 % |
8. Znáte i jiné výpočetní pomůcky kromě běžné kalkulačky, počítače a mobilu? Prosím vypište je.
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Abaku
abakus, prsty
abakus, sčot, logaritmické pravítko a tabulky
Akabus, Napierovy kostky, Logaritmické tabulky a pravítko, Děrné štítky, Babbageův analytický stroj, Tablety, ...
Detske pocitadlo
Jednoduchá počítadla používána na 1. stupni základních škol nebo logaritmická pravítka.
logaritmické pravítko, kuličkové počítadlo, prsty :)
logaritmické pravítko, počítadlo,
logaritmické pravítko, tabulky matematické, počítání na prstech (sčítání, odčítání, násobení), abaku, násobení pomocí přímek, geloisia, ...
ne
neznám
Neznám
Neznám
Pda
počítadlo tablet prsty :)
počítadlo
počítadlo
Rucni pocitadloo
Tablet
Tablet, čtečka
tablet, tablet na kreslení
To bych musel do příprav výuky, jeden dobrý a mechanicky pěkný příklad je třeba "Paskalína", je to naprosto unikátní a zajímavý stroj.
ty úplně základní prsty, počítadla atd.
9. Věděli jste, že první logaritmické pravítko mělo tvar kruhu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne, nevěděl/a ani neslyšel/a jsem o tom | 13 | 56,52 % | 56,52 % |
ano, věděl/a jsem o tom | 5 | 21,74 % | 21,74 % |
ano, slyšel/a jsem o tom | 5 | 21,74 % | 21,74 % |
10. Slyšeli jste o význačném fyzikovi a matematikovi Blaisu Pascalovi (17. stol.)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ano → otázka č. 11, ne → otázka č. 12].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 22 | 95,65 % | 95,65 % |
ne | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
11. Věděli jste, že kromě objevů v matematice a fyzice sestrojil počítací stroj zvaný Pascaline?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne, nevěděl/a ani neslyšel/a jsem o tom | 9 | 40,91 % | 39,13 % |
ano, věděl/a jsem o tom | 8 | 36,36 % | 34,78 % |
ano, slyšel/a jsem o tom | 5 | 22,73 % | 21,74 % |
12. Nedávno byl objeven mechanismus, který by mohl být považován za první počítač – mechanický stroj z Antikythéry. Byl to nejen kalendář, ale uměl předpovídat zatmění Měsíce a Slunce, kalendářní rok měl 365 dnů a dokonce si uměl poradit i s výpočtem přestupného roku. Věděli jste, že tento mechanismus byl sestrojen už ve 2. století př. n. l.?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne, nevěděl/a ani neslyšel/a jsem o tom | 19 | 82,61 % | 82,61 % |
ano, věděl/a jsem o tom | 3 | 13,04 % | 13,04 % |
ano, slyšel/a jsem o tom | 1 | 4,35 % | 4,35 % |
13. Věděli jste, že jedním z dalších úspěšných matematiků, který sestrojil počítací stroj, byl Gottfried Wilhelm von Leibniz (17. stol.)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano, slyšel/a jsem o tom | 9 | 39,13 % | 39,13 % |
ne, nevěděl/a ani neslyšel/a jsem o tom | 8 | 34,78 % | 34,78 % |
ano, věděl/a jsem o tom | 6 | 26,09 % | 26,09 % |
14. Mechanické počítací stroje se začaly konstruovat cca od 16. století. K čemu v tehdejších dobách mohly sloužit? Prosím zapište Vaši odpověď
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
* zacaly, mate tam chybu.
astronomie, námořnictví
ekonomické výpočty
K astronomii
k obchodovaniu
k ovládání a k zjednodušení řízení strojů
K vedeckym ucelum, predpovedi pocasii
kupecké počty
Kupecké počty, daňová správa...
Násobení, dělení, sčítání a odčítání
nejprve sloužili k jednoduchým výpočtům, používali je hlavně v účetnictví. Později se rozšířili do obchodů atd.
nevim
Nevím
Nevím
obchod, sčítání lidu
Obchod, věda
počítání cen?
pomáhali lidem sčítat, odčítat, násobit a dělit, asi jako kalkulačky dnes.
Pomáhali např. při daňové evidenci.
Pro počítání daní
sčítání lidu, složitější výpočty (daně, obchody, logistika armády, stavebnictví)
stavebnictví
Stejně jako dnes
15. Thomas de Colmar sestrojil stroj nazvaný Arithmometr nebo také Thomasův kalkulátor? Znáte jej?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne, nevěděl/a ani neslyšel/a jsem o tom | 17 | 73,91 % | 73,91 % |
ano, věděl/a jsem o tom | 4 | 17,39 % | 17,39 % |
ano, slyšel/a jsem o tom | 2 | 8,7 % | 8,7 % |
16. Věděli jste, že Charles Babbage (přelom 18. a 19. stol.) – první konstruktér počítačů, sestrojil několik výpočetních strojů?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne, nevěděl/a ani neslyšel/a jsem o tom | 13 | 56,52 % | 56,52 % |
ano, slyšel/a jsem o tom | 6 | 26,09 % | 26,09 % |
ano, věděl/a jsem o tom | 4 | 17,39 % | 17,39 % |
17. Věděli jste, že za první programátorku je považována Augusta Ada King (19. stol.), dcera lorda Gordona Byrona, anglického básníka?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ano → otázka č. 18, ne → konec dotazníku].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 16 | 69,57 % | 69,57 % |
ano | 7 | 30,43 % | 30,43 % |
18. Věděli jste, že byl po výše jmenované ženě pojmenován programovací jazyk - Ada?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano, věděl/a jsem o tom | 6 | 75 % | 26,09 % |
ano, slyšel/a jsem o tom | 1 | 12,5 % | 4,35 % |
ne, nevěděl/a ani neslyšel/a jsem o tom | 1 | 12,5 % | 4,35 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.