Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Dobrý den, tento dotazník slouží jako výzkum k mé diplomové práci na téma Úloha asistenta pedagoga na základních školách, a protože se v běžných školách stále více objevují integrovaní žáci, bude české školství potřebovat i více asistentů. Pojďte, prosím, k této situaci vyjádřit svůj názor vyplněním pár krátkých otázek.
Odpovědi respondentů
1. Myslíte si, že by měli integrovaní žáci navštěvovat běžnou základní školu?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
ano
34
70,83 %
70,83 %
ne
14
29,17 %
29,17 %
2. Jaká je podle Vás přijatelná hranice zdravotního znevýhodnění integrovaného žáka?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
nevím
3
6,25 %
6,25 %
somatické, zrakové, sluchové, logopedické postižení, poruchy učení a chování, LMP v odůvodněných případech
2
4,17 %
4,17 %
poruchy učení, ADHD,
1
2,08 %
2,08 %
ANO
1
2,08 %
2,08 %
netuším
1
2,08 %
2,08 %
dokud se zak sam obstara ve vecech oblekani, pripravy ucebnic
1
2,08 %
2,08 %
Ta, která nenarušuje vyučování ostatních žáků
1
2,08 %
2,08 %
Není na tom jinak co se týče zdravotního stavu než ostatní děti
1
2,08 %
2,08 %
TO je právě otázka. Závisí na dítěti, rodičích, učiteli, složení třídy. Především není možné integrovat všechny děti.
1
2,08 %
2,08 %
Hranice? Důvod integrace z hlediska postižení - zda se týká tělesného nebo mentálního. Mentálně postižený žák, která má snížený intelekt a přidruženou poruchu chování a učení může chod běžné třídy velmi narušit.
1
2,08 %
2,08 %
ostatní odpovědi
případ od případu, nelze specifikovat Je to velmi individuální, záleží na počtu dětí ve třídě, někdy na dítěti ani nepoznáte, že je integrované, ale má problémy ve vztahu se spolužáky, protože má jiné chování . Pokud je dítě nebezpečné sobě i okolí, do běžné ZŠ by chodit nemělo, ľahké mentálne postihnutie nesmí obtěžovat okolí,rušit výuku děti s dys poruchami To je velmi individuální, integrace tělesně či smyslově znevýhodněného žáka závisí rovněž na podmínkách školy, je to odvislé také od spolupráce s rodinou. tělesné postižení středně těžké Spuch nerozumím otázce Měl by s pomocí asistenta zvládnout bez větších obtíží učivo základní školy. střední Ani ne tak zdravotní, jako volní: musí sám chtít. drobné poruchy, ale děti a rodiče mají zájem o vzdělání a reedukaci zdravotní postižení - tělesné ano, málo žáků ve třídě max.10 Aby žák neomezil spolužáky ve výuce fyzické postižení, lehká mentální retardace dyslexie, dysgrafie, dysorthografie, dyskalkulie tělesné postižení Hranice by měla být dána schopností vzdělávatelnosti, dle posudky psychologa a psychiatra. Pohybový hedikep není překážkou integrace. Pro integraci smyslových hendikepů je nutný vždy asistent. Záleží na tom, z jakého důvodu je integrován. Kontroverzní otázka, na ní nelze odpověď jednou větou. Vše závisí na podmínkách školy, interakce rodičů se školou a dítětem a také mobilita jedinců s tělesným postižením, která je důležitým garantem pro úspěšnou sociální intergraci záleží na typu postižení smylové a nebo tělesné individuální Osvíjí se od počtu žáků. Tělesná postižení bych neomezoval, mentální po 65 IQ ¨tělesné postižení Jedná se o to, zda žák je schopen vnímat to, co se mu říká a reagovat na to běžným způsobem. schopnost alespoň částečné samostatnosti, neagresivní to je individuální dokud žák může plně vnímat vyučovací proces SPUCH, ADHD pokud nejsou podprůměrné rozumové schopnosti Pokud jeho integrace neomezuje ostatní žáky ve třídě. každé dítě se znevýhodněním je jiné,ať třeba má stejnou diagnózu pro jiného se hodí více speciální školství pro jiné běžná škola, hranice jsou především v nás samostných přijmout někoho, kdo je odlišný a potřebuje speciální prostředky a přístupy Taková, aby s pomocí zvládl zapojit se do školní činnosti.
35
72,92 %
72,92 %
3. S jakým typem zdravotního znevýhodnění by se podle Vás už žáci integrovat neměli?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Nevím
2
4,17 %
4,17 %
ADHD
2
4,17 %
4,17 %
poruchy chování, podprůměrný intelektový výkon
1
2,08 %
2,08 %
VOZIČEK
1
2,08 %
2,08 %
MR
1
2,08 %
2,08 %
autismus
1
2,08 %
2,08 %
Poruchy chování, ADHD
1
2,08 %
2,08 %
Nejde ani tak o typ zdravortního znevýhodnění, spíše o míru postižení.
1
2,08 %
2,08 %
autisté
1
2,08 %
2,08 %
Mentálně postižený žák, který má snížený intelekt, výraznou poruchu chování a učení,a který potřebuje osobního asistenta.
1
2,08 %
2,08 %
ostatní odpovědi
dle postižení, možností a spolupráce rodiny ADHD s projevy agresivity fyzické i verbální. stredne mentálne postihnutie a viac a deti s hluchotou a slepotou tělesně postižení to je u každého jedince různé a měl by tak rozhodnout pedagog a i rodič. Musí být vidno, zda žákovi i s jeho poruchou chování, učení či nějakým tělesným postižením, autista, aj. je v kolektivu ZŠ dobře. Jak v počtu dětí, tak v zájmu a pomoci o něj. Pokud je tím výrazně ovlivněn běžný chod kolektivu třídy. Problém je např. integrace žáka s duševním postižením. závažnější formy PAS Autismus, smyslový a tělesný handicap střední mentální postižení Tento aspekt by měl vyhodnotit spec. pedagog, psycholog. střední a těžké mentální postižení střední a těžké mentální postižení, agresivita Spu (neumím odpovědět) střední mr mentální retardace, autisté, atd. těžší mentální retardace mentální, zrakové, sluchové,.. Těžký mentální hendikep - ale vždy by se to mělo řídit odborným posudkem, zda je ten člověk schopný vzdělávání. lehké mentální postižení, zrakové a sluchové postižení Otázka je velmi relevantní, neboť rozhodujícím faktorem pro integraci představuje stupeň potřeby péče a pomoci tělesně postiženým žákům. Zda práci učitele daný žák nějakým způsobem nezatíší a zda v opačném případě užívat služeb služeb asistenta pedagoga. těžké a hluboké mentální postižení s retardací a demencí s žádným Těžká mentální retardace mentální postižení, když si svůj hendikem uvědomují Stěžkým mentálním postižením všechny, které jsou agresivní těžké mentální postižení s mentální retardací, autismem MR, autismus MR, autismus, vážné řečové vady S poruchami chování nebo poruchami osobnosti. zaleží, na tom, kam by by měli být integrování.třeba do MŠ klidně s těžkým handicapem (i středně těž.MR) třeba jen na dvě hodiny týdně, z vlastní zkušenosti vím, že nejtěžší je integrovat děti s poruchami chování, kteří jsou agresivní asi individuálně. nemám moc představu hluboká nebo těžká mentální retardace
36
75 %
75 %
4. Máte zkušenost se vzděláváním integrovaného žáka?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
ano
40
83,33 %
83,33 %
ne
8
16,67 %
16,67 %
5. Pokud máte zkušenost se vzděláváním integrovaného žáka, s jakým zdravotním znevýhodněním jste u něj setkal/a?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
NE
2
4,17 %
4,17 %
Nemám
2
4,17 %
4,17 %
autismus
2
4,17 %
4,17 %
Aspergerův syndrom
2
4,17 %
4,17 %
somatické, zrakové, sluchové, logopedické postižení, poruchy učení a chování, LMP v odůvodněných případech
2
4,17 %
4,17 %
dětská mozková obrna, ADHD, poruchy chování, autismus
1
2,08 %
2,08 %
nesetkala
1
2,08 %
2,08 %
PAS
1
2,08 %
2,08 %
ADHD, aspergerův syndrom
1
2,08 %
2,08 %
mentální retardace
1
2,08 %
2,08 %
ostatní odpovědi
všemi možnými -nejtěžší případ dívky na vozíku, komunikce přes asistenta pomocí znaků a obrázků, nemluvila, spastické křeče, ale poznávala nás CHODILA 1°X TÝDNĚ NA 3 HODINY Např. ADHD - vulgární projevy, agresivita, neochota spolupracovat - v 28 členné třídě, kde byli další žáci s poruchami učení. Adhd, Add, špecifické poruchy učenia vozíčkář autista + asperger Několik Spuch, aspergeruv syndrom, sluchové postizeni asistent pedagoga pro hyperaktivního kluka s dalšími syndromy Nejednalo se o zdrav. znevýhodnění - byl to žák cizinec. SPU, SPUCH, tělesné postižení, sluchové postižení, ADHD, ADD LMD ADHD, nezralost, dyslexie autismus, lmr, dg, do,dk ADD, ADHD, surdopedická porucha, logopedická porucha, tyfloped. porucha lehká mentální retardace ADHD Šlo o středn+ě mentálně retardovaného muže, který se v 30ti letech rozhodl pro studium na střední odbporné škole, v oboru Stravovací a ubytovací služby. Úspěšně a bez asistenta obor zvládnul. Samozřejmě mu učitelé trochu upravili osnovy. SPU, LMP, PAS lehčí forma LMD diagnostikována těsně před nástupem do školy sluchové postižení Na vozíčku zrakovým, tělesným i sluchovým fyzické postižení Slepota, vozíčkáři sluchová vada, těžké adhd, autismus ADHD, autismus tělesné, zrakové, sluchové, kombinované DMO, ADHD, SPUCH, Aspergerův syndrom DMO, ADHD, SPUCH, autismus DMO, ADHD, SPUCH, autismus, zrakové postižení Aspergerův syndrom, poruchy učení, ADHD s různými žáky se SPCH, Aspergerův syndrom, Atypický autismis, ADHD, Downův syndrom (středně těžká MR), SPU .. mentální retardace, epilepsie
33
68,75 %
68,75 %
6. Má tento žák přiděleného asistenta pedagoga?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
ano
33
68,75 %
68,75 %
ne
15
31,25 %
31,25 %
7. Je podle Vás přítomnost asistenta pedagoga přínosem pro vzdělávací výsledky integrovaného žáka?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
ano
46
95,83 %
95,83 %
ne
2
4,17 %
4,17 %
8. Je podle Vás přítomnost asistenta pedagoga přínosem pro vzdělávací výsledky školní třídy?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
ano
39
81,25 %
81,25 %
ne
9
18,75 %
18,75 %
9. Je podle Vás přítomnost asistenta pedagoga přínosem pro Vás jako pro pedagoga?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
ano
46
95,83 %
95,83 %
ne
2
4,17 %
4,17 %
10. Pracoval/a jste v minulosti jako asistent pedagoga?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
ne
32
66,67 %
66,67 %
ano
16
33,33 %
33,33 %
11. Napište, prosím, stručně jaké jsou podle Vás klady a zápory práce asistenta pedagoga.
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Tato práce je velmi náročná, navíc špatně finančně ohodnocená.
1
2,08 %
2,08 %
..
1
2,08 %
2,08 %
klady- práva ruka učitele,pomoc pro integrovaného žáka. ...zápory- občas se zaviní, že integrované Dítě už nic nezvládne bez pomoci asistenta
1
2,08 %
2,08 %
klady: zkusenost a prace sama na sobe a uceni se trpelivosti/ zapory: neocenena prace jak financne, tak i ze strany zaka a jeho rodice
1
2,08 %
2,08 %
Asistence u některých poruch mají pro žáka jen minimální přínos, PAS, ADHD, větší výhodu spatřuji ve výuce specializovaných tříd s malým počtem žáků a speciálním pedagogem se specializací na danou diagnózu.
1
2,08 %
2,08 %
More dcera pracovala jako asistent pedagoga. Práce se jí líbila, ale chodila domů dost vyčerpaná hlavně psychicky. Měli by být vice ocenění
1
2,08 %
2,08 %
Významná pomoc učitele, zklidnění třídy, závisí na osobnosti asistenta, mizerné finanční ohodnocení
1
2,08 %
2,08 %
pomůže žákům,kteří to potřebují , ostatní žáci to mohou brát jinak než to ve skutečnosti je
1
2,08 %
2,08 %
klady - pomoc s integrovaným žákem, ale i s chodem běžné třídy. Zápory - možnost rozdílných názorů, osobností pedagogů, postojů a chování k dětem.
1
2,08 %
2,08 %
ZÁLEŽÍ NA OSOBNOSTI ASISTENTA, MĚLA JSEM VŽDY DOBRÉ, DVA JSEM ODMÍTLA PO TÉ, KDYŽ SE PŘIŠLI PŘEDSTAVIT. MUSÍ MÍT CO DĚTEM PŘEDAT A BÝT VZOREM. KAŽDÝ ASISTENTA DĚLAT OPRAVDU NEMŮŽE, MĚL BY PŘIJÍT A NEŽ ZAHÁJÍ PRÁCI ASISTENTA SE VYUČUJÍCÍ ROZHODNE O SPOLUP
1
2,08 %
2,08 %
ostatní odpovědi
Někdy může působit jako rušivý element, nesmí zaujmout roli "poskoka " pro ostatní žáky, určitě má dobrý vliv na práci svého svěřence. klady: môže sa venovať žiakovi a pomáhať mu, tak oslobodí pedagoga zápory: často to narúša priebeh hodiny, žiak sa za to hambí Pokud je kvalitní, je vždy přínosem klady - pomoc jak dětem tak pedagogům a usnadnit jim tak v mnoha ohledech práci. Zápor- nedoceněná a špatně ohodnocená práce Nerozumím otázce, záleží na pohledu jednotlivce. Velmi záleží na pojetí práce asistenta u třídního učitele - zda poskytuje metodické vedení, nebo řídí asistenta direktivně, zda a jak mu posyktuje důležité informace, apod. Vztah asistent - pedagog je klíčový pro celkový úspěch spolupráce.í Kladem je individuální pece a pomoc pedagogovi, záporem jejich nízké finanční oceneni zápory... je poskytován na 2-3 hod/den maximalne a to je malo. pozitiva-pomaha celkově třídě kráčet vpřed Dle mého mínění vím jen o kladech - učitel by se nemohl dostatečně věnovat ostatním + naplnění pocitu potřebnosti, kontakt s dětmi s různými postiženími, odborný růst, - rodiče a žáci nedoceňují dostatečně tuto práci, nízké finanční ohodnocení + práce s dětmi, chuť pomáhat a pocit naplnění z práce, - nízké finanční ohodnocení, rodiče a žáci práci neocení Asistent ve třídě fungujei z části i jako učitel, pomáhá, doučuje, vysvětluje v rámci Individuálního přístupu někdy to vypadá jako permanentní hospitace záleží na osobnosti, měla jsem asistentku, která pomohla dítěti i mně a v případě záchvatu dítěte zasáhla a taky asistentku, která pomáhala tím, že opisovala vše za dítě a to není pomoc ani pro dítě ani pro mě práce asistenta je velký přínos jak pro učitele, tak pro dítě záporem je nedoceněnost podpora dítěte, prevence šikany, stmelování dětí + udržuje integrovaného žáka v přijatelných mezích pro ostatní žáky ve třídě i pro vyučujícího; - je to zásah do pracovního prostředí třídy a jednoznačně zatěžuje práci žáků třídy i učitele pokud opravdu pracuje jako asistent pro daného žáka je to rušivý rušivý element - sledují jej ostatní žáci, mluví v hodině,... Pokud pomáhá celé třídě je to výhoda pro pedagoga, ale kde je smysl pro integrovaného žáka? Kladem je především možnost pomoci žáku s hendikepem integrovat se mezi vrstevníky bez pocitu méněcennosti. Záporem může být snad jen jeho přítomnost ve třídě z pohledu třídního kolektivu. klady - práce s dětmi, pomoc, zápory - narušení výuky (podle postižení dítěte) Kooperace a interakce v komunikačním procesu (učitel - žáci - integrovaný žák - asistent) , % úspěšnost realizace IVP , všestranná komplexnost podpory a pomoci s integraci žáka. Nevýhody: Finanční ohodnocení práce, realizační rozvoj osobnosti asistenta klady - individuální přístup, více času, zápory - určitá segregace žáka s postižením Nevi vyrovnání deficitu při hendicepu klady: usnadňuje práci celé třídě, integrovaný žák má na koho se obrátit, zápory: malý plat! Nenahradí učitele a není zcela jasné punzum nutných znalostí integ. žáka + pomáhá žákovi, začleňuje do kolektivu, - žák občas zakrní, ostatní ho berou, že to je tem "jiný", který musí mít pomocníika Klady - pomáhá žákům, zápory - výuka je pomalejší velká pomoc, ale nelze od něj očekávat, že vždy vše vyřeší ke spokojenosti všech někteří asistenti nevhodně zasahují do života třídního kolektivu, klady-mnoho, hlavně pomoc dítěti ve všech směrech klady - práce s dětmi, pocit, že člověk někomu může pomoci, zápory - malé finanční ohodnocení za náročnou práci, nedoceněnost asistentů klady - práce s dětmi, pocit, že práce má smysl, zápory - finance, náročnost, nedoceněnost klady - smysl práce, práce s dětmi, zápory - nedostatečné finance, nedoceněnost AP, neinformovanost veřejnosti + dlouhodobá práce s konkrétním dítětem, - nenaplněný pracovní úvazek nevím, z jakého pohledu to myslíte, zápory - dítě se SVP může být díky asistentovi méně soběstačný, protože asistent mu pomáhá více než je třeba, přináší to také více práce pro učitele, protože by měl s asistentem spolupracovat, dávat mu instrukce a infor může se věnovat problematickým oblastem žáka a podporovat ho, je třeba dobré komunikace a nastavení mezi pedagogem, asisetentem a žáky Kladem je např., že učitel má pak méně práce, dětem se dostává více péče a pozornosti. Záporem této práce snad jen to finanční ohodnocení asistentů.
38
79,17 %
79,17 %
SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA
Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!
Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.
Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3
Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5
Nebyly nalezeny žádné zajímavé souvislosti mezi odpovědmi.
Zjišťování závislostí odpovědí
Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.
Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).
1. Myslíte si, že by měli integrovaní žáci navštěvovat běžnou základní školu?
4. Máte zkušenost se vzděláváním integrovaného žáka?
6. Má tento žák přiděleného asistenta pedagoga?
7. Je podle Vás přítomnost asistenta pedagoga přínosem pro vzdělávací výsledky integrovaného žáka?
8. Je podle Vás přítomnost asistenta pedagoga přínosem pro vzdělávací výsledky školní třídy?
9. Je podle Vás přítomnost asistenta pedagoga přínosem pro Vás jako pro pedagoga?
10. Pracoval/a jste v minulosti jako asistent pedagoga?
B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:
Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).
1. Myslíte si, že by měli integrovaní žáci navštěvovat běžnou základní školu?
4. Máte zkušenost se vzděláváním integrovaného žáka?
6. Má tento žák přiděleného asistenta pedagoga?
7. Je podle Vás přítomnost asistenta pedagoga přínosem pro vzdělávací výsledky integrovaného žáka?
8. Je podle Vás přítomnost asistenta pedagoga přínosem pro vzdělávací výsledky školní třídy?
9. Je podle Vás přítomnost asistenta pedagoga přínosem pro Vás jako pro pedagoga?
10. Pracoval/a jste v minulosti jako asistent pedagoga?
C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI
Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.
Poznámky: 1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli. 2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 % 3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat. 4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.
Alena: V dotazníku je málo místa na otevřené otázky, vyplnila jsem toho tak polovinu, co jsem chtěla, takže např. u té poslední otázky mi chybí klady :-). Také není uvedeno pro koho je určen, zda pro učitele, pro kohokoliv, asistenty (v počátku dotazníku byste to měla mít uvedeno nebo tam dát položku kde by se to zaškrtávalo, protože odpovědi asistentů i učitelů čí jiných, kteří nemají zkušenosti s integrací se budou lišit. U některých otázek uzavřených jsem postrádala třeba místo na doplnění, protože bych neodpověděla ani ano ani ne nebo ani nebyla určena pro mě jako asistenta pedagoga. Co si představuje pod pojmem integrované dítě? Lépe by se hodilo integrované dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Jinak je i rozdíl mezi termíny zdravotní postižení a zdravotní znevýhodnění (viz Vyhláška č. 73/2005 Sb). Do té otázky s jakými integrovanými dětmi se zdravotním znevýhodněním jsem vyplnila diagnózy zdravotního postižení.